📖 بخشی از کتاب شیدا
https://eitaa.com/sahife2/52119
#منتخب_کتاب
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_176
#آیه_پایانی سوره نساء
* يَسْتَفْتُونَكَ قُلْ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَللَةِ إِنِ امْرُؤٌاْ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ وَهُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهَا الثُّلثَانِ مِمَّا تَرَكَ وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالاً وَ نِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
(اى پیامبر!) از تو فتوا مى خواهند، بگو: خداوند درباره ى (ارث) كلاله (برادر و خواهر پدرى یا پدر و مادرى) به شما چنین فتوا مى دهد كه: اگر مردى بمیرد و فرزندى (یا پدر و مادرى) نداشته باشد ولى خواهرى داشته باشد، نصف آنچه به جا گذاشته از آنِ خواهر است و او نیز از خواهرش اگر فرزندى نداشته باشد همه اموال را ارث مى برد و اگر دو خواهر باشند، دو سوّم دارایى به جامانده را ارث مى برند (هر كدام یك سوّم) و اگر چند برادر و خواهر باشند مرد برابر سهم دو زن ارث مى برد. خداوند احكام را براى شما بیان مى كند تا گمراه نشوید و خداوند به هر چیز دانا است.
*در آیه 12 همین سوره #نساء_12 آمده بود كه خواهر و برادر از یكدیگر یك ششم #ارث مى برند و اینجا مى فرماید: نصف. این به خاطر آن است كه در آنجا مراد، خواهر و برادر مادرى بود و در اینجا پدرى، یا پدر و مادرى.
ارث بردن خواهر و برادر از میّت، وقتى است كه او فرزند یا پدر و مادر نداشته باشد. وگرنه نوبت به خواهر و برادر نمى رسد.
سوره ى نساء با مسائل #خانواده آغاز شد و با مسائل خانواده به پایان رسید.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_108
و من خطبة له عليه السلام و هى من خطب الملاحم.
از خطبه هاى امام است كه با #پیشگویی ، از وقايع و حوادث مهم آينده خبر مى دهد.
❇️❇️ بخش سوم: #یاران بی خاصیت
👈 قَدِ انْجَابَتِ السَّرَائِرُ لِأَهْلِ الْبَصَائِرِ وَ وَضَحَتْ مَحَجَّةُ الْحَقِّ لِخَابِطِهَا وَ أَسْفَرَتِ السَّاعَةُ عَنْ وَجْهِهَا وَ ظَهَرَتِ الْعَلَامَةُ لِمُتَوَسِّمِهَا. مَا لِي أَرَاكُمْ أَشْبَاحاً بِلَا أَرْوَاحٍ وَ أَرْوَاحاً بِلَا أَشْبَاحٍ وَ نُسَّاكاً بِلَا صَلَاحٍ وَ تُجَّاراً بِلَا أَرْبَاحٍ وَ أَيْقَاظاً نُوَّماً وَ شُهُوداً غُيَّباً وَ نَاظِرَةً عَمْيَاءَ وَ سَامِعَةً صَمَّاءَ وَ نَاطِقَةً بَكْمَاءَ؟!
❇️ به تحقيق رازهاى درون براى صاحبان آگاهى آشكار، و راه حق براى گمراهان نيز روشن است، و رستاخيز نقاب از چهره بر انداخت. و نشانه هاى خود را براى زيركان و آنان كه طالب حقّند نماياند.
4. نكوهش كوفيان:
مردم #كوفه چرا شما را پيكرهاى بى روح، و روح هاى بدون جسد مى نگرم؟ چرا شما را عبادت كنندگانى بدون صلاحيّت، و بازرگانانى بدون سود و تجارت، و بيدارانى خفته، و حاضرانى غايب از صحنه، بينندگانى نابينا، شنوندگانى كر، و سخن گويانى لال، مشاهده مى كنم؟
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 پيکرهاى بى روح!
* وجود بى خاصيّت، همچون عدم است
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#انواع_ظلم
#ظلم_در_قرآن_36_عنوان 34
#ستمكارترين_مردم
❇️ ستمكارترين مردم كيانند؟ :
*وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِى خَرَابِهَا أُولئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِى الدُّنْيَا خِزْىٌ وَلَهُمْ فِى ا لْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» «بقره 114»
و چه كسانى ستمكارتر از كسانى مىباشند كه از بردن نام خدا در مساجد خدا جلوگيرى كردند، و در خرابى آنها كوشيدند؟ آنان را شايسته نيست كه در آن [مراكز عبادت] درآيند، جز در حال ترس [از عدالت و انتقام خدا]. براى آنان در دنيا خوارى و زبونى است و در آخرت عذابى بزرگ است.
*وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَادَةً عِندَهُ مِنَ اللّهِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» «بقره 140»
وستمكارتر از كسى كه شهادتى را كه از خدا نزد اوست پنهان كند، كيست؟
وخدا از آنچه انجام مىدهيد، بىخبر نيست.
*وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لَايُفْلِحُ الظَّالِمُونَ» «انعام 21»
ستمكارتر از كسى كه بر خدا دروغ بسته، يا آيات او را تكذيب كرده، كيست؟ يقيناً ستمكاران، رستگار نخواهند بود.
*فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِباً لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ اللّهَ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» «انعام 144»
پس ستمكارتر از كسى كه به خدا دروغ بندد تا مردم را از روى نادانى و جهالت گمراه كند، كيست؟! مسلّماً خدا گروه ستمكاران را هدايت نمىكند.
*فَمَنْ اظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ كَذِباً اوْ كَذَّبَ بِآياتِهِ انَّهُ لايُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ» «یونس 17»
پس ستمكارتر از كسى كه بر خدا دروغ بندد يا آياتش را تكذيب كند، كيست؟ يقيناً گنهكاران، رستگار نخواهند شد.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 157
#چهاردهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ « #ستمكارترين_مردم كيانند ؟
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن .....
1.مَنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِى خَرَابِهَا
2.كَتَمَ شَهَادَةً عِندَهُ
3.افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِباً
4.أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِه »
👤استاد حسین #انصاریان در شرح آخرین فقرات دعای #چهاردهم
( اینجا )
#انواع_ظلم
#ظلم_در_قرآن_36_عنوان
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#چهاردهم
#ظلمت_نفسی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 92
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ قسمت پنجم از شش قسمت عبارت زیر
🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
1️⃣ وَ مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ،
2️⃣ وَ اجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ،
3️⃣ وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ،
4️⃣ وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ،
5️⃣ وَ ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ،
6️⃣ وَ سلامَةَ الْمِرْصَادِ🔹
https://eitaa.com/sahife2/5410
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_18
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
👈 میتوانید این دعای زیبا را با صدای مداحان مختلف 🎙 اینجا گوش دهید
👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 92 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسمت پ
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
#دعا_بیستم_18
بسم الله الرحمن الرحيم
✳️ قسمت 5 از 6 قسمت عبارت زیر
🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
1️⃣ وَ مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ،
⃣2️⃣ وَ اجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ،
3️⃣ وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ،
4️⃣ وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ،
5️⃣ وَ ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ،
6️⃣ وَ سلامَةَ الْمِرْصَادِ🔹
امام سجاد (ع) در این جمله ى اول دعا، به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
وَ ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ
بار الها! پيروزي هاى روز جزا و نعمتهاى جاودان عالم آخرت را به من روزى فرما.
همه دعاهای این فراز«متعنی بالاقتصاد،اهل سداد،ادله رشاد و صالح عباد بودن»مقدمه «رستگاری معاد»و«سلامة المرصاد»است.و #معاد در راستای «هدف خلقت»
یکی ازمصداق های«لنبلوکم احسن عملا»همین است که در معاد«بهترین اعمال»پذیرفته می شود.معاد سنجه ای است برای «احسن اعمال»والا اکثر مردم،سعی در عمل نیکو دارند.
«احسن عمل»چیست؟آیه۳۰سوره مبارکه کهف می فرماید:ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات انا لانضیع اجر من احسن عملا.
معلوم می شود احسن عمل،ایمان و عمل صالح است.عمل صالح،درجه ایمان را بالا می برد و باور به معاد را تقویت می کند.باور به معاد،سبب مراقبه می شود و کسی که در دنیا مراقبه داشته باشد،در معاد رستگار است.
كلمهى «فوز» :
راغب مىگويد: الفوز الظفر بالخير مع حصول السلامه.
«فوز» عبارت از پيروزى و ظفر يافتن به خير است، در صورتى كه سلامت محفوظ بماند.
پس اگر كسى در خلال فعاليت براى نيل به پيروزى، سلامت خود را از دست بدهد، او پيروز نيست،
مثلا تاجرى براى معاملات مهمى به كشورى دوردست مىرود، معاملاتش را بخوبى انجام مىدهد، سود فراوان مىبرد، ولى در خلال فعاليتهايى كه داشته، روزى بر اثر يك تصادف ناگهانى، هر دو چشم را از دست مىدهد و نابينا مىگردد. اين تاجر در سفر تجارت به فوز و پيروزى نايل نيامده است، زيرا با چشم نابينا مراجعت مىنمايد.
كلمه ى «فوز» از نظر لغت شامل تمام پيروزيهاى مادى و معنوى و همچنين دنيوى و اخروى است،
پس اگر كسى به نعمتهاى گذران دنيا نايل شود، به «فوز» رسيده،
و اگر كسى به نعمتهاى جاودان آخرت دست يابد، او نيز به «فوز» رسيده است.
فوز و پيروزى در نظر يك انسان مادى و از ديدگاه يك مسلمان واقعى تفاوتهايى دارد :
اول: ماديگرايان، هستى را مساوى با ماده مىدانند و موجود غيرمادى را نفى مىكنند.
فوز و پيروزى در نظر اين گروه منحصر به امور مادى و شئون دنيوى است، مىكوشند تا مال و مقامى به دست آورند، محبوبيت و جاهى كسب كنند، و هر چه بيشتر به لذايذ و شهوات دست يابند و از اين قبيل، به انسانيت و سجاياى انسانى نمىانديشند و كمترين توجهى به بقاى روح و حيات بعد از مرگ ندارند.
قرآن شريف در اين باره فرموده است:
يعلمون ظاهرا من الحياه الدنيا و هم عن الاخره هم غافلون.
علم و آگاهى اينان از ظواهر دنياى مادى است و از جهان معنى و عالم آخرت غافل و بىخبرند.
فوز و پيروزى براى پيروان اسلام در اين است كه فعاليتشان دو بعدى باشد و براى دنيا و آخرت،
يعنى عالم قبل از مرگ و عالم بعد از مرگ، سعى و كوشش نمايند و اگر جز اين عمل كنند، وابستگى خود را از اولياى گرامى اسلام قطع نمودهاند.
در كلام حضرت موسى بن جعفر عليه السلام آمده است:
ليس منا من ترك دنياه لدينه او ترك دينه لدنياه.
از ما نيست آن كس كه دنياى خويش را براى دين ترك گويد يا آنكه دين خود را براى دنيا از دست بدهد.
دوم: هدف اصلى ماديگرايان، فوز و پيروزى و دست يافتن به مقصود است.
اينان ابا ندارند از اينكه در خلال عمل، حق ضعيفى را پايمال كنند يا نسبت به مظلومى تجاوز و تعدى نمايند. رفتار ظالمانه و كشتارهاى بيرحمانه و ضد انسانى كشورهاى قوى امروز دنيا نسبت به ملل ضعيف، گواه واضح و روشن اين مطلب است،
اما مسلمان واقعى به پيروى از تعاليم الهى بايد مراقبت كند كه براى نيل به هدف خود مرتكب گناه نشود و برخلاف رضاى بارى تعالى قدم برندارد، زيرا در اسلام پيروزى و فوزى كه از راه گناه نصيب مسلمان شود، شكست است نه پيروزى.
امام على (ع) فرموده: فتح و پيروزى نصيب آن كس نشده كه از راه گناه پيروز گرديده است. كسى كه با شر و بدى غلبه مىكند، در واقع مغلوب و مقهور است.
سوم: فوزهايى كه در طول زندگى نصيب يك انسان مادى مىشود، ممكن است از جهت ارزش متفاوت باشند. اگر بخواهد آنها را بسنجد و با هم مقايسه نمايد، به نظرش مىرسد پيروزيهاى مهم و گرانقدر، فوزهاى عظيماند و ساير پيروزيها، فوزهاى عادى.
اما در نظر يك انسان پيرو قرآن شريف، پيروزيهاى دنيوى هر قدر هم مهم باشد، فوزى است عادى و معمولى و فوز عظيم فقط در گرو پيروزيهاى معنوى و توفيقهاى الهى است كه در شان دين نصيبش گرديده است،
زيرا اين قسم پيروزيهاست كه انسانيت را احياء مىكند، آدمى را از شرافت معنوى و كرايم اخلاق برخوردار مىسازد، او را به كمال لايقش مىرساند، و سعادت جاودانش را در عالم آخرت تامين مىنمايد.