❇️ غفلت از فرصت ها (مثل ماه مبارک رمضان شعبان و رجب)مایه حسرت بزرگ در قیامت (مقام معظم رهبری)
https://eitaa.com/sahife2/46799
🙏 و نَعُوذُ بِكَ مِنَ الْحَسْرَةِ الْعُظْمَى
خدايا! به تو پناه مىآوريم،
از #حسرت_بزرگ
#هشتم #دعا_هشتم_9
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه در 70 روز
#دور_اول
#روز_49
دعای #چهل_چهار
از #دعا_چهل_چهار_12
🔹اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الشَّهْرِ....
تا آخر دعا
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife
1_1528602752.mp3
3.77M
⏺ امام خمینی ره : مناجات شعبانیه را خواندید؟
بخوانید آقا!
https://eitaa.com/sahife2/53336
شرافت ماه #شعبان
🔰این ماه برای سالک إلی اللّه بسیار با ارزش است. یکی از شبهای قدر در این ماه می باشد و کسی در آن متولد شده که خداوند بواسطه او وعده پیروزی به تمامی دوستان، پیامبران و برگزیدگانش - از زمانی که پدر ما حضرت آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) در زمین ساکن شده - داده است. و وعده داده، بوسیله او، بعد از پر شدن زمین از ظلم و جور، آن را پر از قسط و عدل نماید - که در جای خود بطور مفصل به آن خواهیم پرداخت. و از مقام آن همین بس که ماه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بوده و حضرتش صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند:«شعبان شهری، رحم اللّه من اعاننی علی شهری،
شعبان ماه من است، خداوند کسی را که مرا در ماهم یاری کند، بیامرزد».
کسی که از این دعوت بزرگ آگاه شود، باید بکوشد که از دعوت شدگان این دعوت گردد. این جانشین و برادر او امیر المؤمنین علیه السّلام است که می فرماید:«ما فاتنی صوم شعبان مذ سمعت منادی رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ینادی فی شعبان، فلن یفوتنی ایام حیاتی ان شاء اللّه،
از زمانی که ندای منادی رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را که برای روزه این ماه ندا می کرد شنیدم، هیچگاه روزه این ماه را از دست نداده و در تمام عمرم آن را از دست نخواهم داد، اگر خدا بخواهد.» این درباره روزه این ماه بود، و می توان کمک به آن حضرت صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را از جهات دیگر مانند نماز، صدقه، مناجات و تمام کارهای خیر با روزه این ماه مقایسه نمود.
✴️ مرحوم #ميرزا_جواد_آقا_ملكى_تبريزى ره در کتاب »#المراقبات
🆔 @sahife2
شعبان المعظم_استاد محمد شجاعی.mp3
6.12M
#شعبان_المعظم 1
استاد #شجاعی| #رفیعی
⚪️#شعبان ماهی است که در آن خیرات از آسمان برای مردم فرو می ریزد
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 144 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژهـ اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسم
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث (برداشت من) ( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحيم
وَ انْهَجْ لِي
إِلَى مَحَبَّتِكَ
سَبيلًا
سَهْلَةً
بار الها!
برا ى نيل به #محبت و دوستی ات
راهى آسان
به رو ى من بگشا.
قرآن کریم راه رسیدن به #محبت خداوند را بیان فرموده است «ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله»
با تبعیت از امام علیه السلام،محبوب خداوند شوید.تبعیت از دستورات ائمه علیهم السلام مفید بوده و مارا داخل حصن امن الهی می کند و هرکس در مسیر تقوی قدم بردارد محبت خداوند را جلب می کند.
اما قید «سهله»یعنی راه آسان برای جلب محبت خداوند،وآن نیست جز محبت امام حسین علیه السلام.وسیله دسترسی به این محبت،اشک بر آن حضرت است.
سازوکار هم روشن است ؛انسانی که به هدف خلقت معرفت دارد،می داند که برای حرکت در این مسیر عشق لازم است عشق دلیل حرکت است و محبت فرع محبت و مقوی آن است.
مستم کن آن چنان که ندانم ز بیخودی
در عالم خیال که آمد کدام رفت
يكى از آيات حكيمانه ى حضرت بار ى تعالى در نظام خلقت، كشش حيرت زا ى علاقه و #محبت است.
محبت در وجود انسان و حيوان همانند نيرو ى جاذبه در كهكشانها و اجرام سماو ى است،
محبت و دوستدارى، عامل موثر در ابقاى فرد و نوع انسان و حيوان است، همانطور كه نيرو ى جاذبه مايه ى پايدار ى كارگاه عظيم آفرينش و منشا نظم و انضباط در مجموعه ى اجرام كوچك و بزرگ كيهان است.
#محبت و علاقه ى حيوانات فقط نسبت به چيزهايى است كه مربوط به شان حيوان است و از آنها فراتر نمیروند،
اما انسان علاوه بر محبتها ى حيوانى میتواند به چيزهايى دل بندد و علاقه مند شود كه شناخت آنها مخصوص انسان است و حيوان آن محبوبها را درك نمیكند.
راغب در تبيين معناى #محبت، ضمن سه مثال، محبت حيوانى و انسانى را در كنار هم ذكر نموده است:
المحبه اراده ما تراه او تظنه خيرا و هى على ثلثه اوجه: محبه للذه كمحبه الرجل المراه، و محبه للنفع كمحبه شىء ينتفع به، و محبه للفضل كمحبه اهل العلم بعضهم لبعض لاجل العلم.
«محبت» اراده نمودن چيزى است كه آن را خوب بدانى يا درباره اش گمان خوب داشته باشى
و آن سه گونه است:
1- محبت به منظور لذت مانند محبت مرد به زن،
2- محبت به منظور سود بردن، مثل محبت به چيزى كه به وسيله ى آن يا از خود آن نفع عايد میشود،
3- محبت برا ى فضل و كمال مانند محبتى كه بعضى از اهل علم و دانش نسبت به بعض ديگر دارند، براى فضيلت علم.
محبت اول و دوم مشترك بين حيوان و انسان است،
اما محبت سوم به آدمی اختصاص دارد و حيوان از درك برترى و فضل علم عاجز است و نمیتواند كمال دانش را درك كند تا نسبت به آن ابراز علاقه و محبت نمايد.
مکارم اخلاق و سجاياى انسانى، مانند عدل و انصاف، تعاون و ايثار، سخاوت و احسان، وفا ى به عهد و ادا ى امانت، و ديگر صفات حميده ا ى از اين قبيل. ، از جمله ى امور ى است كه مورد محبت انسانهاست و حيوانات از درك ارزش و اهميتشان عاجزند و نسبت به آنها محبت و علاقه ندارند
*مسلمانان مكلف و موظف اند كه فرزندان خردسال خويش را با صفات حميده و خصال پسنديده بار آورند و به موازات تعاليم لازم برا ى نظافت و بهداشت و اداره ى زندگى دنيا، آنان را انسان بسازند، به اخلاق انسان متخلفشان نمايند، و به راه خداپرستى و عبادت تمرينى و اطاعت از اوامر او سوق دهند.
رسول اكرم (ص) فرمود: مروا صبيانكم بالصلوه اذا بلغوا سبع سنين.
وقتى فرزندانتان به هفت سال رسيدند، به آنان امر كنيد كه نماز بخوانند.
*مسلمانان وظيفه دارند در دوران كودكى حرام و حلال خداوند را تدريجا به فرزندان خويش بياموزند، بذر محبت دين و متدينين را در ضميرشان بيفشانند، آنان را دوستدار اتقيا و پاكان بسازند، و در راس تمام محبتها بايد حب خداوند و رسول اكرم (ص) و ائمه ى معصومين عليهمالسلام باشد.
*چطور میتوان ديگران را دوستدار خداوند ساخت و حب الهى را در اعماق وجودشان نفوذ داد.
امام باقر (علیه السلام) فرمود:
اوحى الله تعالى الى موسى عليهالسلام:
احببنى و حببنى الى خلقى.
قال موسى يا رب انك لتعلم انه ليس احد احب الى منك. فكيف لى بقلوب العباد.
فاوحى الله اليه فذكرهم نعمتى و آلائى فانهم لا يذكرون منى الا خيرا.
خداوند به حضرت موسى (علیه السلام) وحى نمود:
مرا دوست بدار و مردم را نيز دوستدار من بنما.
عرض كرد: بار الها! تو میدانى احدى نزد من محبوبتر از تو نيست، اما چگونه میتوانم در دلها ى مردم اثر بگذارم و آنان را علاقه مند به تو نمايم.
خداوند وحى فرمود: نعمتها ى مرا به مردم يادآورى كن كه آنها با توجه به نعماى من كه اعطا نمودهام، مرا جز به خير و خوبى ياد نمیكنند.
**بشر دوستدار كسى است كه به او احسان مینمايد، اگر مردم متوجه شوند كه حيات و سلامتشان، قواى بدن و ارزاقشان، ستر عيوب و مغفرت گناهانشان، و خلاصه، تمام نعمتهايى كه از آنها برخوردارند متعلق به ذات اقدس الهى است، قهرا دوستدار او میشوند و جز بخوبى از و ى ياد نمیكنند.
اگر طفلى كه چند مدت تحت مراقبتهاى دينى قرار گرفته و بيش و كم به تعاليم اسلام عمل نموده، از والدين خود سئوال كند:
من از كجا بفهمم كه دوستدار خدا شده ام يا نه؟
والدين میتوانند به او بگويند كه قرآن شريف به اين پرسش يك پاسخ به همه ى كودكان و جوانان، ميانسالان و كهنسالان داده و فرموده است:
قل ان كنتم تحبون الله فاتبعونى يحببكم الله و يغفر لكم ذنوبكم و الله غفور رحيم.
پيمبر گرامی! به مردم بگو: اگر دوستدار خدا هستيد، از من پيروى كنيد تا مورد #محبت بارى تعالى قرار گيريد و گناهانتان را ببخشد كه او بخشنده ى مهربان است.
از اين آيه استفاده میشود كه متابعت از رسول گرامی (ص) نشانه ى حب خداوند است.
اين متابعت، انسان را محبوب حضرت حق میسازد و گناهانش مشمول عفو پروردگار مهربان قرار میگيرد.
محبه العبد لله تعالى
قيل هى ارادته لطاعته و امتثال اوامره و نواهيه
و قال المحققون هى كيفيه روحانيه مترتبه على تصور الكمال المطلق الذى فيه على استمرار.
1-گفته شده است كه #محبت بنده نسبت به خداوند، عبارت از :
تصميم وى به طاعت و امتثال از اوامر و نواهى حضرت بارى تعالى است
2-و اهل تحقيق گفته اند:
محبت بنده به خداوند، عبارت است از :
كيفيت روحانى كه بر اثر تصور كمال مطلق پديد میآيد، كمالى كه در ذات اقدس او دائمی است و هرگز زايل نمیشود.
لازمه ى حب خداوند اطاعت از اوامر و نواهى اوست كه از راه وحى به رسول اكرم (ص) ابلاغ گرديده است.
به هر نسبت كه حب الهى در دل مومن قوى تر باشد، به همان نسبت اطاعت و فرمانبريش بيشتر خواهد بود
يكى از نشانه هاى حب حضرت بارى تعالى، علاقه به عبادت و بندگى اوست.
*رسول اكرم (ص) فرمود: افضل الناس من عشق العباده فعانقها و احبها بقلبه و باشرها بجسده.
افضل و برتر مردم كسى است كه به عبادت عشق ورزد و با آن معانقه كند، در دل دوستدارش باشد و با جسم در انجام آن بكوشد.
*مردى به رسول اكرم (ص) عرض كرد: دوست دارم از دوستان خدا و رسول باشم. فرمود:
احب ما احب الله و رسوله و ابغض ما ابغض الله و رسوله.
دوست بدار آن را كه خداوند و پيمبرش دوست دارند و دشمن بدار آن را كه خدا و پيمبرش دشمن دارند.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: ايمان كسى خالص است كه حب خداوند در ضمير او از حب خودش، از حب پدر و مادرش، از حب فرزند و خانواده اش و از حب مال و تمام مردم بيشتر و فزونتر باشد.
اگر پدر و مادر، زن و فرزند، و ديگر بستگان، مومن به خدا هستند، افرادى كه واجد ايمان خالص اند آنان را دوست دارند، ولى به فرموده ى امام (علیه السلام) دوستى خداوند در ضميرشان قو ى تر از تمام محبوبهاى آنان است.
اما اگر ارحام و بستگان دشمنان خدا باشند، مومنين راستين هرگز با آنان پيوند محبت برقرار نمینمايند
لا تجد قوما يومنون بالله و اليوم الاخر يوآدون من حاد الله و رسوله و لو كانوا آباءهم او ابناءهم او اخوانهم او عشيرتهم.
یا رسول الله ! هرگز نمی يابى كسانى را كه ايمان به خداوند و روز جزا آوردهاند دوستدار دشمنان خدا و رسول شوند، هر چند آن دشمنان پدران يا فرزندان آنان باشند يا برادران يا فاميلشان.
امام سجاد (علیه السلام) در دعای مکارم الاخلاق از #محبت الهى كه زيربناى سعادت واقعى انسانهاست سخن گفته و عرض میكند:
و انهج لى الى محبتك سبيلا سهله.
بار الها! براى نيل به دوستى و محبتت، راه آسانى را به روى من بگشا.
راه آسان رسيدن به محبت بارى تعالى پيروى از تعاليم قرآن شريف و اطاعت از دستورهاى شرع مقدس است.
شخصى از وجود مبارك رسول خدا (ص) سؤالات خيلى زيبايى كرده و رسول خدا هم بهترين پاسخ را به اين سوالات دادهاند.
دخل على رسول الله رجل اسمه مجاشع:
«فقال يارسول الله كيف الطريق الى موافقه الحق راه هماهنگ شدن با پروردگار چيست؟ «قال مخالفه النفس» اگر مىخواهى با خدا باشى، اگر مىخواهى هماهنگ با خدا باشى، راهش اين است كه خواستههاى نامشروع را گوش ندهى
«قال يارسول الله فكيف الطريق الى رضاء الحق» راه به دست آوردن رضاى خدا چيست؟ فرمودند: «سخط النفس» اينكه رضايت به هواى نفست ندهى. تا خودنمايى مىكند ناراحت بشوى. عصبانى بشوى در درونت و ردش بكنى.
«قال يارسول الله فكيف الطريق الى وصل الحق» راه رسيدن به خدا چيست؟ راه اتصال به پروردگار عالم چيست؟ «قال حجر النفس» اينكه از نفس دور بشوى يا با نفس قهر بكنى و رابطه ات را ببرى.
«فقال يارسول الله فكيف الطريق الى طاعه الحق» راه اينكه آدم در طريق طاعت حق بيفتد چيست؟ پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «عصيان النفس» اينكه از همه خواسته هاى غلط و بى محاسبه سرپيچى بكنى.
«فقال يارسول الله فكيف الطريق الى ذكرالحق» چگونه به ذكر حق برسيم فرمودند: «نسيان النفس» اينكه تمام اين هواهاى باطل از يادت برود.
«يارسول الله فكيف الطريق الى قرب الحق» راه مقرب شدن به پروردگار چيست؟ «قال التباعد عن النفس» هر چه از اين هواها دور بشوى به او نزديك مىشوى.
«فقال يارسول الله فكيف الطريق الى انس الحق»، راه انس گرفتن با خدا چيست؟ «قال الوحشه من النفس» اين است كه رميده بشوى از نفس، يعنى قرار نداشته باشى كنار نفس، وحشت در لغت به معنى رميدن است. در بيابان يك حيوانى وقتى كه انسان را مىبيند و حس مىكند كه خيلى نامأنوس است، اين موجود رم مىكند و فرار مىكند، كه اسمش را گذاشتند وحشى. يعنى رم كننده.
«فقال يارسول الله كيف الطريق الى ذلك» راه به دست آوردن كل اين برنامه ها چيست؟ «قال الاستعانه بالحق على النفس» كمك و يارى گرفتن از پروردگار در جنگ با نفس است.
امام صادق علیه السلام : َلَيْسَ الَى اللّهِ تَعالى طَريقٌ يُسْلَكُ الّا بِالْعِلْمُ، وَالْعِلْمُ زَيْنُ الْمَرءِ فِى الدُّنْيا وَسِياقُهُ الَى الجَنَّةِ وَبِهِ يَصِلُ الى رِضْوانِ اللّهِ تَعالى
تنها راه رسيدن به خدا ، علم و معرفت است، وقتى انسان با انبيا و ائمه و قرآن و معارف الهيه آشنا شود، اين آشنايى مورّث آشنايى با خدا و محرك عشق در قلب انسان نسبت به كمال مطلق است،
علم زينت مرد در دنيا و رساننده عالم به بهشت و موجب تحصيل رضا و خشنودى خداست، البته همه اين محصولات نتيجه عمل به علم است.