يكى از اعمال بسيار مقدس و شريف در آيين اسلام #آشتی و #اصلاح_بين_مردم و پايان دادن به اختلاف دو يا چند نفر مسلمان است.
رسول اكرم (ص) فرموده: آيا به شما خبر ندهم به چيزى كه درجه ى آن برتر و بالاتر از نماز و روزه و صدقه است؟ آن اصلاح ذاتالبين است.
امام صادق (ع) فرموده: صدقهاى كه خداوند آن را دوست دارد اصلاح بين مردم است زمانى كه به فساد گراييدهاند و نزديك نمودن آنان به هم است زمانى كه از يكدگر دورى گزيدهاند.
علل و عوامل متعددى مىتواند مايه ى اختلاف شود و دو نفر را از هم جدا كند.
گاهى جدايى بر اثر عدم رعايت حدود و حقوق اخلاقى دوستان است
و گاهى منشاء اختلاف، امر مالى است،
و گاه عوامل ديگر.
كسى كه مىخواهد اصلاح ذاتالبين نمايد بايد بكوشد كه ماده ى اختلاف را از ميان بردارد و ائمه ى معصومين عليهمالسلام اين مهم را به هر شكلى كه بود بين اصحاب و دوستان خويش حل مىكردند.
ابوحنيفه كه عهدهدار امور حاج بود مىگويد: مفضل بر ما گذر كرد در حالى كه من با يكى از بستگانم در ميراثى مشاجره مىكرديم. او ساعتى توقف كرد، سپس به ما گفت: برويم منزل. با او به منزلش رفتيم. اختلاف ما را با چهارصد درهم حل نمود و آن مبلغ را از خود پرداخت كرد و اختلاف حل شد. سپس گفت: اين مبلغ از مال من نيست، امام صادق (ع) به من امر فرموده هر وقت ديدى دو نفر از دوستان ما در چيزى نزاع دارند آنها را اصلاح ده و از مال من پرداخت كن و اين پول از امام صادق (ع) بود كه به شما دادم.
نكتهاى كه لازم است در بحث اصلاح ذاتالبين مورد توجه قرار گيرد اين است كه در بعضى از روايات كلمه ى «اصلاح» به كار برده شده و در كلام امام سجاد (ع) نيز در قطعه ى دعاى مورد بحث امروز و اصلاح ذاتالبين آمده است،
ولى در بعضى از روايات به جاى كلمهى «اصلاح» كلمهى «صلاح» به كار رفته است.
على (ع) در وصيتنامه ى خود به دو فرزند بزرگوارش فرموده:
اوصيكما و جميع ولدى و اهلى و من بلغه كتابى بتقوى الله و نظم امركم و صلاح ذات بينكم، فانى سمعت جد كما صلى الله عليه و آله و سلم يقول: صلاح ذات البين افضل من عامه الصلاه و الصيام.
به شما دو نفر و به جميع فرزندانم و خانوادهام و تمام كسانى كه وصيتنامهى من به آنها برسد سفارش مىكنم به تقوى و نظم امورتان و صلاح بين خودتان چه از رسول گرامى (ص) شنيدم كه فرمود: صلاح ذاتالبين افضل و برتر است از عموم نمازها و روزهها.
عن على عليهالسلام قال: من كمال السعاده السعى فى صلاح الجمهور.
على (ع) فرموده: از كمال سعادت آدمى سعى و كوشش در صلاح امور اجتماع است.
نتيجه ى صلاح و اصلاح تحكيم روابط مسلمين و تقويت علائق آنان نسبت به يكديگر است
با اين تفاوت كه در زمينهى «صلاح» وجود اختلاف و تفرقه لازم نيست
ولى «اصلاح» در موردى گفته مىشود كه اختلاف و جدائى آمده باشد
همانطور كه امام صادق (ع) در حديثى كه ذكر شد فرموده: اصلاح بين مردم در وقتى كه دچار فساد شده باشند و نزديك كردن آنان به يكديگر موقعى كه از هم دورى گزيده باشند.
مىتوان گفت فرق «صلاح» و «اصلاح» در سلامت معنوى جامعه همانند تفاوت «پيشگيرى» و «درمان» است
در طب و حفظ سلامت بدن مردم، متخصصين بهداشت شرايط محيط زندگى مردم را به گونهاى پايهگذارى مىكنند كه افراد جامعه بيمار نشوند و مرض در وجودشان راه نيابد،
اما اگر كسانى از پيشگيرى بهره نبردند و به بيمارى مبتلا شدند طبيب متخصص آنان را درمان مىنمايد و بدنشان را دوباره از نعمت سلامت برخوردار مىسازد.
خيرخواهانى كه در صلاح افراد يا جامعه مىكوشند همانند متخصصين بهداشت از بيمارى تفرقه و پراكندگى جلوگيرى مىكنند و نمىگذارند محيط اسلامى گرفتار اختلاف و جدايى گردد،
اما كسانى كه در اصلاح بين مردم مىكوشند همانند پزشكان درمانكنندهاند كه مرض پديد آمده را علاج مىكنند و مريض را از خطر مىرهانند.
در حديث رسول اكرم (ص) و وصيتنامهى على (ع) صريحا آمده است كه اصلاح و صلاح ذاتالبين از نماز و روزه افضل و برتر است.
اگر كسى سئوال كند كه علت اين مزيت و برترى چيست و چرا اصلاح و صلاح ذاتالبين بالاتر از نماز و روزه است،
مىتوان گفت: نماز و روزه به منزلهى دو شاخه ى بزرگ و ثمربخش از شجرهى طيبه ى اسلام است و هر دو در پيشگاه الهى قدر و منزلت بسيار دارند
ولى مىدانيم كه اصل درخت يعنى اسلام از دو شاخه ى نماز و روزه به مراتب مهمتر است زيرا شاخه از درخت ارتزاق مىكند و موقعى زنده است و بار و برگ مىدهد كه درخت زنده باشد و اگر درخت دچار ضعف شود و در خطر مرگ قرار گيرد شاخهها پيش از مرگ درخت مىميرند و حيات خود را از دست مىدهند، نگهبان شجرهى طيبه ى اسلام ذات اقدس الهى است.
«انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون»
ولى جهانى كه در آن زندگانى مىكنيم عالم اسباب و وسايل است و فيض خداوند در هر مورد از مجراى مخصوص خودش مىرسد و مجراى فيض نگهدارى اسلام در جوامع بشرى، مسلمانان و پيروان قرآن شريفاند، اينان هستند كه با گفتار و رفتار اسلامى خويش حيات دين را حفظ مىكنند و چراغ اسلام را فروزان نگاه مىدارند
و اين مهم با وحدت كلمه ى مسلمين به خوبى انجام مىشود،
اما اگر در جامعهى مسلمانان اختلاف پديد آمد نيروها در راه تشاجر و مبارزه مصروف مىگردد و اسلام به دست فراموشى سپرده مىشود.
در يك روستا كه تمام سكنه ى آن مسلمان اند و در كمال مهر و صفا با هم زندگى مىكنند همه ى كارها مسير خود را طى مىنمايد، به موقع سر وقت زراعت و باغ مىروند، به موقع براى اقامهى جماعت و استماع مواعظ به مسجد مىروند، به موقع استراحت مىنمايند، و در رويدادهاى شادى و غم با يكديگر همكارى و هميارى دارند،
اما اگر در روستا بر سر آب و خاك يا مراتع گوسفندان يا در امور ديگر بين اهالى اختلاف بروز كند و دسته بندى آغاز گردد، وضع روستا تغيير مىكند، نيروها در پيشبرد هدفهاى گروه مصروف مىگردد، مسجد و منبر از رونق مىافتد، اهميت رمضان و محرم كاهش مىيابد و اگر با گذشت زمان، اختلاف عميقتر گردد، رفتهرفته نماز يوميه و روزهى رمضان فراموش مىشود.
در صورتى كه فرد لايقى براى رفع اختلاف و اصلاح ذاتالبين به روستا بيايد بايد در حل مشكلات بكوشد، اگر افرادى متضرر شدهاند با پرداخت پول، خسارتشان را جبران نمايد، اگر به كمك دولت نياز دارند اقدام كند، و خلاصه ریشه و عامل اختلاف را از ميان ببرد و محبت اسلامى را بين آنان برقرار نمايد.
در این شرايط وحدت و محبت حيات دين تجديد مىشود، نماز جماعت و مجالس وعظ رونق مىگيرد، به روزه ى ماه رمضان و ديگر امور دينى توجه مىكنند و اين همه موفقيت بر اثر صلاح و اصلاح است، پس اصلاح ذاتالبين برتر از نماز و روزه است.
✳️ " یک زمینه برای تفکر همین دعاهاست. مضامینی که در دعاهای مأثور هست، فوقالعاده است. مرحوم #ميرزا_جواد_آقا_ملكى_تبريزى ره در کتاب »#المراقبات« میفرمایند:
حقایق و معارفی که در ادعیه ی رسیده ی از معصومین ( علیهمالسّلام) وجود دارد، یک دهم آن در همه ی روایات و خطبِ رسیده ی از معصومین )علیهمالسّلام( وجود ندارد؛ جز آن روایات توحیدی و خطب توحیدی.
این دعاها خیلی اهمیت دارد.
من حالا فقره ای از دعای بیستم صحیفهی سجادیه؛ دعای شریف معروف به مکارمالاخلاق را بیان می کنم :
اولِ این دعا میفرماید: »اللّهمّ صلّ علی محمّد و ءال محمّد و حلّنی بحلیة الصّالحین و البسنی زینة المتّقین«؛
آرایش بندگان صالح را به من عنایت کن، من را زینت بده به زینت صالحین، و زیور متقین را به من عنایت بفرما. یعنی من را جزو بندگان صالح و متقین و پرهیزگاران قرار بده. بعد دربارهی متقین خصوصیاتی را ذکر میکند ....
👌#اصلاح_بين_مردم : »و اصلاح ذات البین«؛ میان افراد را اگر اختلافی وجود دارد، اصلاح کنیم.
از جملهی موارد تقوا اینهاست.
👤#مقام_معظم_رهبری
۱۳۹۰/۰۵/۱۶
🆔 @sahife2
Khamenei.ir13900516_3273_64k.mp3
زمان:
حجم:
305.2K
🎙اللهم صل على محمد و آله و حلنى بحليه الصالحين، و البسنى زينه المتقين فى ....
و ضم اهل الفرقه و اصلاح ذاتالبين.
👤 #مقام_معظم_رهبری
🆔 @sahife2
🚠 #قطار_انقلاب
👌 « و ضمّ اهل الفرقة » ؛ این کسانی که از جماعت مسلمین جدا میشوند، از جماعت کشور فاصله میگیرند، کوشش کنید اینها را نزدیک کنید، منضم کنید. کسانی که میانه ی راه هستند، اینها را به منزل مطلوب برسانید. نگذاریم با رفتار ما، با عمل ما، با اظهارات ما، با منش ما، کسانی که یک ایمان نیمه کارهای دارند، بکلی از ایمان ببُرند؛ کسانی که نیمهارتباطی با نظام دارند، از نظام منقطع شوند. عکس این عمل کنیم؛ کسانی که در نیمهی راه هستند، اینها را جذب کنیم. مصداقهای تقوا و شعب تقوا اینهاست.
👤#مقام_معظم_رهبری #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_10
۱۳۹۰/۰۵/۱۶
🖋کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚یک پیشنهاد خوب برای شما
#کتاب « #نماز_شب »
✍ مرتضی کاووسی
در این کتاب فضلیتهای اقامه #نماز و بهخصوص نماز شب از زبان معصومین علیهم السلام بیان شده است.
شما میتوانید آن را قانونی از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/61018
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2