امام سجاد (ع) در اين قطعه از دعاى «مكارمالاخلاق» براى حفظ عدل در محيط اجتماع به پيشگاه الهى عرض نموده است:
و افشاء العارفه و ستر العائبه:
پروردگارا! موفقم بدار تا خوبيهاى اهل معروف را افشا نمايم و عيب كسانى را كه به آن مبتلا هستند مستور دارم.
خوبيهاى اهل معروف را نشر دادن در روان آنان اثر مىگذارد و براى آنكه حسن شهرت خود را در جامعه از دست ندهند پيرامون گناه نمىگردند و اجتناب از گناه به هر نسبت كه باشد در حفظ عدل اجتماعى موثر است.
ستر عيوب و نقائص نيز همانند نشر خوبيها در حفظ عدل اجتماعى اثر مىگذارد، چه اگر عيب مبتلايان به عيوب و نقائص از پرده بيرون افتد و كسانى از آن آگاه شوند و به اين و آن بگويند و نشر دهند شخص صاحب عيب برافروخته مىشود، به دفاع از خود برمىخيزد و ممكن است در خلال دفاع، دروغ بگويد، بىگناهى را متهم نمايد و به وى نسبت ناروايى بدهد و رفتهرفته گناه گسترش يابد و هر قدر شعاع گناه بسط پيدا مىكند قطعا به عدل اجتماعى آسيب مىرساند.
امام سجاد (ع) فرموده است: كسى كه مردم را به صفت بدى كه در آنان وجود دارد نسبت دهد آنان، در مقابل، به نسبتدهنده چيزى را منتسب مىنمايند كه در وى وجود ندارد.
نشر عيوب و سيئات گناهكار اگر ادامه پيدا كند و همگانى شود، حس كند كه ديگر براى او در جامعه آبرويى نمانده است در اين موقع شرم گناهكار به كلى از ميان مىرود، پردهى حيايش دريده مىشود و بر اثر اين احساس عملا به هر معصيتى دست مىزند و باك ندارد كه مردم او را در حال ارتكاب هر گناهى مشاهده كنند. وجود چنين عنصرى در جامعه ضرر بسيار دارد و به عدل اجتماعى آسيب بزرگ مىرساند. على (ع) از قول لقمان فرموده:
بدترين خلق كسى است كه باك ندارد از اينكه مردم او را در حال گناه ببينند.
🔴حاج آقا رحیم #ارباب که چند سال آخر عمر مبتلا به نابینایی و بعضی امراض جسمانی شده بود- در سحرگاه عید غدیر خم ساعت 4 بعد از نصف شب جمعه هیجدهم ذی الحجه 1396ق/19 آذر ماه 1355ش در خانه شخصی خود در اصفهان وفات نمود. پیکر پاکش توسط انبوهی از شیفتگان و ارادتمندانش تشییع و در جنب تکیه ملک (گلستان شهدا اصفهان )– مدفن استادش #آخوند_کاشی - به خاک سپرده شد. ...رحمت الله علیه ( اینجا )
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_424
نقش #عقل و #حلم در #اصلاح انسان
وَ قَالَ (عليه السلام): الْحِلْمُ غِطَاءٌ سَاتِرٌ، وَ الْعَقْلُ حُسَامٌ قَاطِعٌ؛ فَاسْتُرْ خَلَلَ خُلُقِكَ بِحِلْمِكَ، وَ قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ.
حضرت علی که درود خدا بر او باد ، فرمود:
بردبارى پرده اى است پوشاننده،
و عقل شمشيرى است برّان،
پس كمبودهاى اخلاقى خود را با بردبارى بپوشان،
و هواى #نفس خود را با شمشير عقل بكش.
👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇
👈 (نقش حلم و عقل !)
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #آل_عمران
#آل_عمران_38
هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِى مِنْ لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الْدُّعَآءِ
در این هنگام زكریّا (كه این همه كرامت و مائده آسمانى را دید) پروردگارش را خواند و گفت: پروردگارا! از جانب خود نسلى پاك و پسندیده به من عطا كن كه همانا تو شنونده دعائى.
درخواست فرزند ونسل پاك، سنّت و روش انبیاست. «هب لى... ذرّیة طیّبة»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا :
«1» اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ وَ ضَعْفِ الصَّبْرِ وَ قِلَّةِ الْقَنَاعَةِ وَ شَكَاسَةِ الْخُلْقِ وَ إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ وَ مَلَكَةِ الْحَمِيَّةِ
خدايا! به تو پناه مىآوريم، از توفان حرص و تندى و شدّت خشم و غضب ، و چيرگى #حسد و ناتوانى صبر، و كمى قناعت و ناسازگارى اخلاق، و پافشارى و سماجت شهوت و صفت تعصّب.
دعای #هشتم
#دعا_هشتم_1
#چيرگى_حسد
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هشتم_1
#44_مسأله_دعای_هشتم 3
#چيرگى_حسد 4
#حسد در كلام راوندى
✳️ راوندى در «شرح شهاب» آورده است: حسد داراى تأثيرى كارساز و نيرومندى در طرز نگرش روانى انسان است. چون حسود از ديدگاه روانى خاصّ به خودش خواهان زوال نعمت از محسود و در آرزوى آن مىباشد، به همين جهت اين حالت روانى او، وى را بر آن مىدارد كه كشتن او و يا از ميان بردن مال و ثروتش و يا تباه كردن زندگانيش را آهنگ نمايد. گويا او مىكوشد كه سرنوشت ديگران را مغلوب خواستههاى اعوجاج آميز خود سازد، چون خداوند متعال خير و نعمت را براى فردى كه محسود است مقدّر فرموده است، ولى حسود در جهت از ميان بردن آنها كوشش خود را به كار مىاندازد.
فردى كه مبتلاى به بيمارى حسد است همواره با زبان خود مكنونات قلبى خويش را اظهار مىكند تا سرانجام به انحراف از راه راست كشانده مىشود.
نتيجه و آثار عملى آن ايذاى ديگران و دستيازى و يورش بر كسانى است كه مشمول نوعى از نعمت و احسان پروردگار هستند، چنانكه برادران يوسف با يوسف همين رفتار را در پيش گرفته بودند.
إذا قالُوا لَيُوسُفُ وَ أخُوهُ أحَبُّ إلى أبينا مِنّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ إنَّ أبانا لَفى ضَلالٍ مُبينٍ* اقْتُلُوا يُوسُفَ أوِاطْرَحُوهُ أرْضاً يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أبيكُمْ وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحينَ» « يوسف 8»
[ياد كن] هنگامى را كه برادران گفتند: با اين كه ما گروهى نيرومنديم، يوسف و برادرش نزد پدرمان از ما محبوبترند، و قطعاً پدرمان در اشتباه روشن و آشكارى است.* [يكى گفت:] يوسف را بكشيد و يا او را در سرزمين نامعلومى بيندازيد، تا توجه و محبت پدرتان فقط معطوف به شما شود. و پس از اين گناه [با بازگشت به خدا و عذرخواهى از پدر] مردمى شايسته خواهيد شد.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 6 ، ص: 15
👌 #دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#هشتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2