طرح #برداشت_من هفته 73
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب
🔹 🔹 اللَّهُمَّ ...
وَ لا أَظْلِمَنَّ وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى الْقَبْضِ مِنِّى. 🔹
🔸 خداوندا! مگذار .....
من بر كسى #ظلم و #ستم كنم
در حالی که تو مى توانى مرا از آن باز دارى، 🔹
https://eitaa.com/sahife2/5322
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_14
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید
👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«زندگانی #امام_هادی (علیه السلام)»
https://taaghche.com/book/24803
✍️نوشته استاد سید حسن دبیر حاجی سید جوادی روزنامهنگار و استاد دانشگاه تهران (۱۲۹۸-۱۳۶۸)
👌 شرح احوال و زندگی و روزگار دهمین پیشوای معصوم، امام هادی(ع)
نگارنده در این اثر، چگونگی فعالیتهای این امام بزرگوار را در زمینههای دینی و سیاسی و مبارزاتشان با گمراهان و گمراهکنندگان شرح داده و دربارهی خصوصیات و خصلتهای ذاتی و مقام علمی و معنوی و روش رفتاری امام علیالنّقی (ع) توضیحاتی را بیان کرده است. همچنین، مطالبی را پیرامون اصحاب امام، وکلای ایشان، خلفای معاصر، حکومت عباسی، رفتار متوکّل، سخنان حکیمانهی امام و ولایت حضرت مهدی (عج) بیان کرده است. مطالب اثر، با استناد به روایات و منابع معتبر روایی، تاریخی و تفاسیر موجود نگاشته شده است.
👈شما میتوانید آن را بصورت #رایگان و قانونی از #طاقچه دریافت کنید
#کتاب_امام_هادی علیه السلام
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 73 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
#دعا_بیستم_14
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم ….
و لا اظلمن و انت القادر على القبض منى.
بار الها! چنان كن كه از من نيز به دگران #ظلم و ستمى نرسد كه تو مىتوانى مرا از آن بازدارى.
در ادامه عبارت قبل که فرمودند خدایا اجازه نده مورد ستم قرار گیرم،حال می فرماید...مگذار بر دیگری ستم کنم درحالی که قدرت بازداشتن من را داری...
...بیان شد ظلم سه قسم است و درنهایت به یک قسم یعنی ظلم به خود برمی گردد.
مثلاً اگر بنده به خیال خود،به خدا ظلم کند،برای خدا شریک قرار دهد،کس دیگری را در کنار خدا بپرستد،بجای اینکه اختیار خود را به دست خدا دهد ،بنده او باشد
دل در گرو دیگری ببندد،اینجاست که«ان الشرک لظلم عظیم»
نتیجه تباه شدن وجود آدمی است.توضیح اینکه؛
فطرت انسان،یگانه پرست است،یکی،را،میخواهد،یکی را با آن صفات ویژه،بی نهایت،قادر،عالم و....دلش در هوای اوست واگر نفس تو مجبورش کند دیگری را در کنار او بپرستد،از درون سرباز می زند،گیج می شود،درهم می ریزد.
دلیلش هم روشن است ؛آفریننده انسان،یک قلب بیشتر درون مخلوقش نگذاشته است.
«ماجعل الله لرجل من قلبین فی جوفه»
قلب یکی را درون خود می پذیرد،جا برای دیگری ندارد.آفرینشش اینطور است.
واگر مجبورش کنی دوتارا بپذیرد،فاسد می شود، ظرفیت ندارد،باصطلاح عامیانه می پکد.
...این یعنی نفله کردن وجود انسان ،یعنی به هدف خلقت نرسیدن،عبودیت شکل نمی گیرد.
عبد فقط یک «مولی» دارد.
نظير آنچه در دعاى «مكارمالاخلاق»،
امام سجاد (علیه السلام) با تعبير ديگرى آن را در دعاى #چهاردهم صحيفه ى سجاديه ( #دعا_چهاردهم_10 ) از پيشگاه الهى خواسته است:
اللَّهُمَّ فَكَمَا كَرَّهْتَ إِلَيَّ أَنْ أُظْلَمَ فَقِنِى مِنْ أَنْ أَظْلِمَ
بار الها! همانطور كه نمىخواهى من مورد #ظلم و تعدى واقع شوم ،
مرا نگاهدارى و محافظت فرما تا به دگران ستم نكنم.
با توجه به اينكه قضاى قطعى بارى تعالى بر اين تعلق گرفته است كه بشر در اعمال تشريعى و تكاليف دينى آزاد باشد، لازم است نگاهدارى و قبض مردم از ارتكاب #ظلم كه در دعاى امام آمده به گونهاى واقع شود كه منافى با اصل اختيار و آزادى انسانها نباشد.
خداوند براى تحقق بخشيدن به اين هدف مقدس و بازداشتن مردم از اعمال ظالمانه با حفظ جهات #آزادى، برنامه ى تعليم و تربيت را به وسيله ى پيمبران پايهگذارى نمود و در تمام قرون و اعصار، افراد شايسته و لايقى را براى تربيت انسانها مبعوث فرمود تا با سعى و مجاهده، مردم را به صراط مستقيم انسانيت سوق دهند و از نعمت #عدل و #انصاف برخوردارشان سازند و اين مطلب صريحا در قرآن شريف آمده است:
لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط.
ما رسولان خود را با ادلهى روشن و كتاب و ميزان فرستاديم تا مردم را آنچنان بسازند و به گونهاى تربيت نمايند كه خودشان به جاذبهى معنوى و كشش روحانى به عدل و دادگرى قيام نمايند.
در اين آيه تصريح شده كه هدف #بعث رسل و انزال كتب اين است كه قيام مردم در جامعه بر اساس #عدل باشد.
اولين قدمى را كه تمام پيمبران الهى در راه انسان سازى و تربيت مردم برمىداشتند
اقامه ى بزرگترين عدل يعنى احياى #توحيد و يكتاپرستى
و سركوب نمودن عظيمترين #ظلم يعنى اماته ى شرك و بتپرستى بود.
يكتاپرستى، مردم را از بندگى و بردگى غير خدا آزاد مىسازد، به آنان عزت نفس و شخصيت مىبخشد، و اين حالت روانى، خود عامل بسيار موثر در اجتناب از ظلم و تعدى است.
ولى انبيا براى از ميان بردن بت و نابود ساختن انديشه ى بتپرستى صدمات و لطمات بسيار ديدند و با تعصبهاى جاهلانه ى مردم نادان سخت مواجه بودند، تا جايى كه بعضى از آنان جان خود را از دست دادند، اما سرانجام توانستند با حفظ آزادى و اختيار بشر گروهى را بيدار كنند، آنان را به خود آورند، نيروى عقلشان را به فعاليت وادارند، و از راه باطل شرك بگردانند و به خداى يگانه متوجهشان نمايند.
از پى استدلال عقلى، در اثبات توحيد و ابطال شرك و اينكه توحيد عدل است و شرك ظلم،
سخن از عدل و ظلم اخلاق و اعمال و افعال به ميان آوردند و موضع واقعى هر يك از آنها را طبق دستور بارىتعالى توضيح دادند و افراط و تفريط هر يك را بيان نمودند و در ضمن فوايد عدل و زيانهاى ظلم را در زندگى دنيا خاطرنشان ساختند، و به قوم خود فهماندند كه رعايت عدل علاوه بر فوايد دنيوى موجب پاداش اخروى و اجر الهى است و اعمال ظالمانه با زيانهاى دنيوى عذاب قيامت و كيفر الهى را در پى دارد.
اگر كسانى در دنيا به ظلم آلوده شدهاند و به جان و مال و عرض مردم تجاوز نمودهاند بايد آنها را در دنيا تصفيه كنند و صاحبان حق را راضى نمايند و با توبه و استغفار، حقوق مردم از ميان نمىرود.
پيرمردى از نخع مىگويد: به امام باقر (علیه السلام) عرض كردم:
من از زمان حجاج تا امروز والى و استاندار بودهام، آيا براى من #توبه هست و مىتوانم با #استغفار، آلودگى خويش را برطرف نمايم؟
حضرت سكوت كرد. مىگويد دوباره پرسيدم. فرمود:
با توبه نمىشود مگر حق هر صاحب حقى را به وى ادا كنى.
اگر در دنيا انسان مغرور و مسئولى از پى راضى كردن صاحبان حق نرود بايد در قيامت به انتظار تصفيه ى حساب سخت و كيفر شديد الهى باشد. در قرآن شريف آمده است:
ان ربك لبالمرصاد،
پروردگارت در كمينگاه، مراقب اعمال و افعال مردم است.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: «مرصاد» نقطهى مرتفعى است بر صراط كه از آن گذر نمىكند بندهاى كه مورد مطالبه و موآخذه مظلومى باشد.
خداوند با رعايت آزادى و اختيار، بشر را به وسيله ى پيمبران هدايت مىنمايد، نيك و بد، حق و باطل، و عدل و ظلم را در شئون مختلف به وى ارائه مىكند. اين مردماند كه مىتوانند آزادانه آن را بپذيرند يا به اختيار خويشتن آن را رد كنند، و اين مطلب صريحا در كتاب مجيد آمده است:
انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا.
ما راه را به انسان ارائه مىكنيم و به مسير سعادت و كمال، هدايتش مىنماييم، او آزاد است، مىتواند نعمت هدايت ما را شكرگزار باشد و مىتواند آن را كفران نمايد.
امام (علیه السلام) به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
و لا اظلمن و انت القادر على القبض منى:
بار الها! چنان كن كه از من به ديگران ستمى نرسد كه تو مىتوانى مرا از آن بازدارى.
مراد امام از قبض و بازداشتن سلب #آزادى و اختيار نيست،
بلكه مىخواهد عرض كند:
بار الها! تو مقلب القلوبى و دلها در قبضه ى قدرت توست،
اگر اراده فرمايى مىتوانى انسان دعا كننده را مورد حمايت و نصرت مخصوص خود قرار دهى،
در انديشه و فكرش تحول و دگرگونى ايجاد نمايى
و در ضميرش موجباتى را فراهم آورى كه خودش آزادانه از نيت ظلمى كه در سر پرورانده و به انجامش تصميم گرفته است منصرف شود،
دست تجاوز به شخص مورد نظر دراز نكند و دامن خويش را به گناه ظلم نيالايد.
همچنين تو مسبب الاسبابى،
قدرت دارى در خارج از وجود دعا كننده موجباتى را فراهم آورى كه از ظلم مورد نظرش آزادانه خوددارى نمايد،
مثلا اگر دعا كننده تصميم داشت از مسلمانى كه موجب آزردگى و رنجش خاطرش گرديده در مجلسى يا حضور جمع غيبت نمايد و با اين جرم بزرگ، رنجش خويش را جبران كند
اما در لحظهاى كه مىخواست زبان به غيبت بگشايد يكى از دوستان صميمى و ارزشمند آن شخص كه بنا بود مورد غيبت واقع شود در مجلس حضور يافت،
با آمدن او از تصميم خود گذشت، همچنان لب فروبست و از غيبت صرفنظر نمود.
بنابراين، امام (علیه السلام) از جملهى:
«و انت القادر على القبض منى»
خواستار سلب آزادى و اختيار از دعاكننده نيست،
زیرا در این صورت برخلاف سنت الهى در آزادى بشر است،
بلكه مقصود اين است كه در هر مورد با عاملى موثر يا رويدادى مناسب زمينه اى فراهم آيد كه دعا كننده با اختيار خويش از ستم چشم بپوشد و خود را به ظلم آلوده ننمايد.
🙏 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِهِ،
و لا اظلَمَنَّ و أَنتَ مُطيقٌ لِلدَّفعِ عَنّي.
وَ لَا أَظْلِمَنَّ وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى الْقَبْضِ مِنِّي
👤شرح مرحوم آیت الله #ری_شهری ( متن و صوت ) 👇
👈 مفهوم ظلم
👈 مقصود از دفع مظلومیت ( 1 و 2 )
👈 خودداری از ظلم
#ظلم #مظلوم #طالم دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_14
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🍀 زیر بار #ظلم نمیرویم
👌" میدانند که جمهوری اسلامی با پایبندی به اسلام، هرگز زیر بار این حرفها [عقب نشینی جمهوری اسلامی از مواضع خود نسبت به مسئله فلسطین] نخواهد رفت. معنی ندارد و ممکن نیست که کسی معتقد به اسلام باشد، ذرّهای پایبند به اسلام باشد، ولی زیر بار زور برود و ظلم را قبول کند. در اسلام، همان قدر که ظلمکردن بد است، تسلیم ظلم شدن هم همانقدر بد است. شما در دعای مکارمالاخلاق میبینید که امام سجّاد میگوید: «ولا اظلمن و انت مطیق للدفع عنی و لا اظلمن و انت قادر علیالقبض منی». در قرآن میفرماید: «لاتَظلمون و لاتُظلمون»؛ نه ظلم کنید، نه قبول ظلم کنید و زیر بار ظلم بروید. مگر ممکن است کسی مسلمان باشد، اعتقاد به اسلام داشته باشد، درعینحال ظلم و زور را از هر کسی قبول کند؛ چه برسد به دشمن دیرینهی ملت ایران - یعنی امریکا - که این همه به ملت ایران ضربه زده است. اینکه درست نیست، این را میدانند. از این جاست که از نظام جمهوری اسلامی با همهی وجود بیزارند و با آن دشمنند و در صدد معارضه و مبارزه با آن هستند؛ چون میدانند که ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی حاضر نیست زیر بار تحمیل آنان برود."
۱۳۷۶/۸/۱۴
👤 #مقام_معظم_رهبری
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_14
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
13910923_4943_64k.mp3
2.54M
👤 #مقام_معظم_رهبری - #ظلم ستیزی ( متن و صوت کامل )
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_14
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_73
❇️ نکوهش مروان بن حکم
👈 و من كلام له (علیه السلام) قاله لمروان بن الحكم بالبصرة:
قَالُوا: أُخِذَ مَرْوَانُ بْنُ الْحَكَمِ أَسِيراً يَوْمَ الْجَمَلِ فَاسْتَشْفَعَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ (علیهما السلام) إِلَى أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) فَكَلَّمَاهُ فِيهِ فَخَلَّى سَبِيلَهُ، فَقَالا لَهُ يُبَايِعُكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، قَالَ (عليه السلام):
أَ وَ لَمْ يُبَايِعْنِي بَعْدَ قَتْلِ عُثْمَانَ؟ لَا حَاجَةَ لِي فِي بَيْعَتِهِ، إِنَّهَا كَفٌّ يَهُودِيَّةٌ لَوْ بَايَعَنِي بِكَفِّهِ لَغَدَرَ بِسَبَّتِهِ. أَمَا إِنَّ لَهُ إِمْرَةً كَلَعْقَةِ الْكَلْبِ أَنْفَهُ وَ هُوَ أَبُو الْأَكْبُشِ الْأَرْبَعَةِ وَ سَتَلْقَى الْأُمَّةُ مِنْهُ وَ مِنْ وَلَدِهِ يَوْماً أَحْمَرَ.
👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند:
خبر غيبى از حكومت چهار فرمانرواى فاسد، از پسران مروان:
(در باره مروان بن حكم در بصره فرمود). [گويند در سال 36 هجرى وقتى مروان بن حكم، داماد عثمان، در جنگ جمل اسير شد، امام حسن عليه السّلام و امام حسين عليه السّلام نزد پدر عذر او خواستند و امام على عليه السّلام او را رها كرد. گفتند: پدر، مروان با شما بيعت مى كند، فرمود]:
مگر پس از كشته شدن عثمان با من بيعت نكرد؟ مرا به بيعت او نيازى نيست دست او دست يهودى است(1)، اگر با دست خود بيعت كند، در نهان بيعت را مى شكند. آگاه باشيد، او حكومت كوتاه مدتى خواهد داشت، مانند فرصت كوتاه سگى كه با زبان بينى خود را پاك كند. او پدر چهار فرمانرواست «قوچ هاى چهار گانه» و امّت اسلام از دست او و پسرانش روزگار خونينى خواهند داشت.(2)
____________________________________________
(1). دست يهودى، كنايه از عهد شكنى مروان است، مروان هم يهودى زاده بود، و هم يهوديان در آن روزگاران معروف به پيمان شكنى بودند.
(2). چهار فرزند مروان كه به خلافت رسيدند: 1- عبد الملك مروان: حاكم مطلق العنان امّت اسلامى بود 2- عبد العزيز: كه حاكم مصر شد 3- بشر بن مروان: حاكم عراق شد 4- محمد بن مروان كه حاكم الجزيره گرديد. بنى اميّه براى اينكه فرزندان يزيد «عبد اللّه و خالد» بزرگ شوند و حكومت در خاندان ابو سفيان باقى بماند با مروان بيعت كردند كه سرانجام پس از ازدواج مروان با همسر يزيد «ام خالد» و پديد آمدن اختلافات داخلى به دست او خفّه شد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 نيازى به بيعت مروان ندارم!
*سرگذشت عجيب مروان!
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_50
#نساء_51
انظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الكَذِبَ وَكَفَى بِهِ إِثْماً مُّبِيناً
بنگر چگونه بر خدا دروغ مى بندند! و همین گناه آشكار براى (مجازات) آنان بس است.
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّن الْكِتَبِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَروُاْ هَؤُلَآءِ أَهْدَى مِنَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ سَبِيلاً
آیا كسانى را كه بهره اى از كتاب (خدا) به آنها داده شده، ندیده اى كه به بت و طاغوت ایمان مى آورند و درباره كفّار مى گویند: اینان از كسانى كه (به اسلام و محمّدصلى الله علیه وآله ایمان آورده اند، راه یافته ترند.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
«1»اللَّهُمَّ إِنَّهُ يَحْجُبُنِي عَنْ مَسْأَلَتِكَ خِلَالٌ ثَلَاثٌ وَ تَحْدُونِي عَلَيْهَا خَلَّةٌ وَاحِدَةٌ
«2» يَحْجُبُنِي أَمْرٌ أَمَرْتَ بِهِ فَأَبْطَأْتُ عَنْهُ
وَ نَهْيٌ نَهَيْتَنِي عَنْهُ فَأَسْرَعْتُ إِلَيْهِ
وَ نِعْمَةٌ أَنْعَمْتَ بِهَا عَلَيَّ فَقَصَّرْتُ فِي شُكْرِهَا
خدايا! مسلّماً سه خصلت، مرا از درخواست از حضرتت مانع مىشود،
و يك خصلت، مرا به جانب درخواست از تو پيش مىبرد.
آن سه خصلتى كه مانع درخواست من مىباشد اين است:
1. كار خوبى كه مرا به آن فرمان دادى، و من در انجامش كندى كردم.
2. كار زشتى كه مرا از آن بازداشتى، و من در ارتكابش شتاب ورزيدم.
3. نعمتى كه به من دادى، و من در سپاس گزاريش كوتاهى كردم.
#دوازدهم #دعا_دوازدهم_1
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_دوازدهم_3
#تفضل_حق
❇️ #فضل و تفضّل بنابر آنچه بيداران راه محبوب از آيات و روايات استفاده كردهاند به معناى احسان و نيكى از جانب خدا به عبد است بدون حقّى و كار و كوششى از طرف انسان كه احسان جزاى آن باشد.
فضل و تفضّل يعنى لطف و بخشش مجّانى حضرت ربّ العزّه به نيازمند و دردمند و فقير و محتاج و مستمند و آزمند.
البته لطف و بخشش حضرت او به عبد به صورت مجّانى و بدون حق مقابل، منافات با عملى كه سبب ورود به بهشت است ندارد كه براى ورود در بهشت عمل و اخلاق و اعتقاد لازم است و پس از ورود به بهشت كه دربرابر عمل است، فضل او هم به انسان مىرسد، چنانكه تمام انسانها در دنيا از فضل و احسان حضرتش بدون حقّ مقابل برخوردارند.
ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَلَوْلا فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرينَ» «بقره64»
آن گاه بعد از [پيمان گرفتن، از وفاكردن به آن] سرپيچى كرديد، و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، قطعاً از زيانكاران بوديد
وَ اللّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللّهُ ذُوالْفَضْلِ الْعَظيمِ» «بقره 105»
در حالى كه خدا هركه را بخواهد به رحمت خود اختصاص مىدهد؛ و خدا داراى فضل بزرگى است.
إنَّ اللّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النّاسِ وَلكِنَّ أكْثَرَ النَّاسِ لايَشْكُرُونَ» «بفره 243»
خدا نسبت به مردم داراى فضل و احسان است، ولى بيشتر مردم سپاس نمىگزارند.
قُلْ إنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللّهُ وَاسِعٌ عَليمٌ* يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَاللّهُ ذُوالْفَضْلِ الْعَظيمِ» «آل عمران 73»
[در پاسخ ياوههاى آنان] بگو: فضل و رحمت [كه از جلوههايش نبوّت، كتاب، معجزه و قبله است،] به دست خداست، به هر كس بخواهد مىدهد؛ و خدا بسيار عطا كننده و داناست.* هر كه را بخواهد، به رحمت خود اختصاص مىدهد و خدا داراى فضل بزرگ است.
وَلَقَدْ عَفا عَنْكُمْ وَ اللّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ» «آل عمران 152»
و از شما درگذشت؛ و خدا بر مؤمنان داراى فضل است.
فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللّهِ وَ اللّهُ ذُو فَضْلٍ عَظيمٍ» «آل عمران 174»
پس با نعمت و بخششى از سوى خدا [از ميدان جنگ] بازگشتند، در حالى كه هيچ گزند و آسيبى به آنان نرسيده بود، و از خشنودى خدا پيروى كردند؛ و خدا داراى فضلى بزرگ است.
وَلَوْلا فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إلّاقَليلًا» «نسا 83»
و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، يقيناً همه شما جز اندكى، از شيطان پيروى مىكرديد.
يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إنْ تَتَّقُوا اللّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللّهُ ذُوالْفَضْلِ الْعَظيمِ» «انفال 29»
اى اهل ايمان! اگر [در همه امورتان] از خدا پروا كنيد، براى شما [بينايى و بصيرتى ويژه] براى تشخيص حق از باطل قرار مىدهد، و گناهانتان را محو مىكند، و شما را مىآمرزد؛ و خدا داراى فضل بزرگ است.
قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمّا يَجْمَعُونَ» «یونس 58»
بگو: [اين موعظه، دارو، هدايت و رحمت] به فضل و رحمت خداست، پس بايد مؤمنان به آن شاد شوند كه آن از همه ثروتى كه جمع مىكنند، بهتر است.
كتاب خدا از جزء اوّل تا جزء آخر به مناسبهاى گوناگون از فضل حضرت ذوالفضل خبر مىدهد.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 391
#دوازدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏اللَّهُمَّ ... وَ يَحْدُونِي عَلَى مَسْأَلَتِكَ تَفَضُّلُكَ عَلَى مَنْ أَقْبَلَ بِوَجْهِهِ إِلَيْكَ …. إِذْ جَمِيعُ إِحْسَانِكَ تَفَضُّلٌ
خدايا ! آنچه مرا به جانب درخواست از تو پيش مىبرد:
احسان توست به كسى كه به سوى تو روی آورده است ،
پس مرا به فضل و لطفت خود ، ناامید مفرما و #عفو کرده و ببخش .
🌺 فضل خدای را که تواند شمار کرد؟ ( #سعدی )
🍀« #فضل و #تفضل_حق بنابر آنچه بيداران راه محبوب از آيات و روايات استفاده كردهاند به معناى احسان و نيكى از جانب خدا به عبد است بدون حقّى و كار و كوششى از طرف انسان كه احسان جزاى آن باشد.
فضل و تفضّل يعنى لطف و بخشش مجّانى حضرت ربّ العزّه به نيازمند و دردمند و فقير و محتاج و مستمند و آزمند . »
👤استاد حسین #انصاریان
#دوازدهم #دعا_دوازدهم_3
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2