eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
طرح هفته 73 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت 🔹 🔹 اللَّهُمَّ ... وَ لا أَظْلِمَنَّ وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى الْقَبْضِ مِنِّى. 🔹 🔸 خداوندا! مگذار ..... من بر كسى و كنم در حالی که تو مى توانى مرا از آن باز دارى، 🔹 https://eitaa.com/sahife2/5322 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید 👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «زندگانی (علیه السلام)» https://taaghche.com/book/24803 ✍️نوشته استاد سید حسن دبیر حاجی سید جوادی روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه تهران (۱۲۹۸-۱۳۶۸) 👌 شرح احوال و زندگی و روزگار دهمین پیشوای معصوم، امام هادی(ع) نگارنده در این اثر، چگونگی فعالیت‌های این امام بزرگوار را در زمینه‌های دینی و سیاسی و مبارزاتشان با گمراهان و گمراه‌کنندگان شرح داده و درباره‌ی خصوصیات و خصلت‌های ذاتی و مقام علمی و معنوی و روش رفتاری امام علی‌النّقی (ع) توضیحاتی را بیان کرده است. همچنین، مطالبی را پیرامون اصحاب امام، وکلای ایشان، خلفای معاصر، حکومت عباسی، رفتار متوکّل، سخنان حکیمانه‌ی امام و ولایت حضرت مهدی (عج) بیان کرده است. مطالب اثر، با استناد به روایات و منابع معتبر روایی، تاریخی و تفاسیر موجود نگاشته شده است. 👈شما میتوانید آن را بصورت و قانونی از دریافت کنید علیه السلام 🆔 @sahife2
بسم الله الرحمن الرحيم اللهم …. و لا اظلمن و انت القادر على القبض منى. بار الها! چنان كن كه از من نيز به دگران و ستمى نرسد كه تو مى‏توانى مرا از آن بازدارى.
در ادامه عبارت قبل که فرمودند خدایا اجازه نده مورد ستم قرار گیرم،حال می فرماید...مگذار بر دیگری ستم کنم درحالی که قدرت بازداشتن من را داری... ...بیان شد ظلم سه قسم است و درنهایت به یک قسم یعنی ظلم به خود برمی گردد. مثلاً اگر بنده به خیال خود،به خدا ظلم کند،برای خدا شریک قرار دهد،کس دیگری را در کنار خدا بپرستد،بجای اینکه اختیار خود را به دست خدا دهد ،بنده او باشد دل در گرو دیگری ببندد،اینجاست که«ان الشرک لظلم عظیم» نتیجه تباه شدن وجود آدمی است.توضیح اینکه؛ فطرت انسان،یگانه پرست است،یکی،را،میخواهد،یکی را با آن صفات ویژه،بی نهایت،قادر،عالم و....دلش در هوای اوست واگر نفس تو مجبورش کند دیگری را در کنار او بپرستد،از درون سرباز می زند،گیج می شود،درهم می ریزد. دلیلش هم روشن است ؛آفریننده انسان،یک قلب بیشتر درون مخلوقش نگذاشته است. «ماجعل الله لرجل من قلبین فی جوفه» قلب یکی را درون خود می پذیرد،جا برای دیگری ندارد.آفرینشش اینطور است. واگر مجبورش کنی دوتارا بپذیرد،فاسد می شود، ظرفیت ندارد،باصطلاح عامیانه می پکد. ...این یعنی نفله کردن وجود انسان ،یعنی به هدف خلقت نرسیدن،عبودیت شکل نمی گیرد. عبد فقط یک «مولی» دارد.
نظير آنچه در دعاى «مكارم‏الاخلاق»، امام سجاد (علیه السلام) با تعبير ديگرى آن را در دعاى صحيفه ‏ى سجاديه ( ) از پيشگاه الهى خواسته است: اللَّهُمَّ فَكَمَا كَرَّهْتَ إِلَيَّ أَنْ أُظْلَمَ فَقِنِى مِنْ أَنْ أَظْلِمَ بار الها! همانطور كه نمى‏خواهى من مورد و تعدى واقع شوم ، مرا نگاهدارى و محافظت فرما تا به دگران ستم نكنم.
با توجه به اينكه قضاى قطعى بارى ‏تعالى بر اين تعلق گرفته است كه بشر در اعمال تشريعى و تكاليف دينى آزاد باشد، لازم است نگاهدارى و قبض مردم از ارتكاب كه در دعاى امام آمده به گونه‏اى واقع شود كه منافى با اصل اختيار و آزادى انسانها نباشد. خداوند براى تحقق بخشيدن به اين هدف مقدس و بازداشتن مردم از اعمال ظالمانه با حفظ جهات ، برنامه‏ ى تعليم و تربيت را به وسيله‏ ى پيمبران پايه‏گذارى نمود و در تمام قرون و اعصار، افراد شايسته و لايقى را براى تربيت انسانها مبعوث فرمود تا با سعى و مجاهده، مردم را به صراط مستقيم انسانيت سوق دهند و از نعمت و برخوردارشان سازند و اين مطلب صريحا در قرآن شريف آمده است: لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط. ما رسولان خود را با ادله‏ى روشن و كتاب و ميزان فرستاديم تا مردم را آنچنان بسازند و به گونه‏اى تربيت نمايند كه خودشان به جاذبه‏ى معنوى و كشش روحانى به عدل و دادگرى قيام نمايند. در اين آيه تصريح شده كه هدف رسل و انزال كتب اين است كه قيام مردم در جامعه بر اساس باشد.
اولين قدمى را كه تمام پيمبران الهى در راه انسان ‏سازى و تربيت مردم برمى‏داشتند اقامه‏ ى بزرگترين عدل يعنى احياى و يكتاپرستى و سركوب نمودن عظيمترين يعنى اماته ‏ى شرك و بت‏پرستى بود. يكتاپرستى، مردم را از بندگى و بردگى غير خدا آزاد مى‏سازد، به آنان عزت نفس و شخصيت مى‏بخشد، و اين حالت روانى، خود عامل بسيار موثر در اجتناب از ظلم و تعدى است. ولى انبيا براى از ميان بردن بت و نابود ساختن انديشه‏ ى بت‏پرستى صدمات و لطمات بسيار ديدند و با تعصبهاى جاهلانه‏ ى مردم نادان سخت مواجه بودند، تا جايى كه بعضى از آنان جان خود را از دست دادند، اما سرانجام توانستند با حفظ آزادى و اختيار بشر گروهى را بيدار كنند، آنان را به خود آورند، نيروى عقلشان را به فعاليت وادارند، و از راه باطل شرك بگردانند و به خداى يگانه متوجهشان نمايند. از پى استدلال عقلى، در اثبات توحيد و ابطال شرك و اينكه توحيد عدل است و شرك ظلم، سخن از عدل و ظلم اخلاق و اعمال و افعال به ميان آوردند و موضع واقعى هر يك از آنها را طبق دستور بارى‏تعالى توضيح دادند و افراط و تفريط هر يك را بيان نمودند و در ضمن فوايد عدل و زيانهاى ظلم را در زندگى دنيا خاطرنشان ساختند، و به قوم خود فهماندند كه رعايت عدل علاوه بر فوايد دنيوى موجب پاداش اخروى و اجر الهى است و اعمال ظالمانه با زيانهاى دنيوى عذاب قيامت و كيفر الهى را در پى دارد.
اگر كسانى در دنيا به ظلم آلوده شده‏اند و به جان و مال و عرض مردم تجاوز نموده‏اند بايد آنها را در دنيا تصفيه كنند و صاحبان حق را راضى نمايند و با توبه و استغفار، حقوق مردم از ميان نمى‏رود. پيرمردى از نخع مى‏گويد: به امام باقر (علیه السلام) عرض كردم: من از زمان حجاج تا امروز والى و استاندار بوده‏ام، آيا براى من هست و مى‏توانم با ، آلودگى خويش را برطرف نمايم؟ حضرت سكوت كرد. مى‏گويد دوباره پرسيدم. فرمود: با توبه نمى‏شود مگر حق هر صاحب حقى را به وى ادا كنى.
اگر در دنيا انسان مغرور و مسئولى از پى راضى كردن صاحبان حق نرود بايد در قيامت به انتظار تصفيه‏ ى حساب سخت و كيفر شديد الهى باشد. در قرآن شريف آمده است: ان ربك لبالمرصاد، پروردگارت در كمينگاه، مراقب اعمال و افعال مردم است. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «مرصاد» نقطه‏ى مرتفعى است بر صراط كه از آن گذر نمى‏كند بنده‏اى كه مورد مطالبه و موآخذه مظلومى باشد.
خداوند با رعايت آزادى و اختيار، بشر را به وسيله‏ ى پيمبران هدايت مى‏نمايد، نيك و بد، حق و باطل، و عدل و ظلم را در شئون مختلف به وى ارائه مى‏كند. اين مردم‏اند كه مى‏توانند آزادانه آن را بپذيرند يا به اختيار خويشتن آن را رد كنند، و اين مطلب صريحا در كتاب مجيد آمده است: انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا. ما راه را به انسان ارائه مى‏كنيم و به مسير سعادت و كمال، هدايتش مى‏نماييم، او آزاد است، مى‏تواند نعمت هدايت ما را شكرگزار باشد و مى‏تواند آن را كفران نمايد.
امام (علیه السلام) به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و لا اظلمن و انت القادر على القبض منى: بار الها! چنان كن كه از من به ديگران ستمى نرسد كه تو مى‏توانى مرا از آن بازدارى. مراد امام از قبض و بازداشتن سلب و اختيار نيست، بلكه مى‏خواهد عرض كند:
بار الها! تو مقلب القلوبى و دلها در قبضه‏ ى قدرت توست، اگر اراده فرمايى مى‏توانى انسان دعا كننده را مورد حمايت و نصرت مخصوص خود قرار دهى، در انديشه و فكرش تحول و دگرگونى ايجاد نمايى و در ضميرش موجباتى را فراهم آورى كه خودش آزادانه از نيت ظلمى كه در سر پرورانده و به انجامش تصميم گرفته است منصرف شود، دست تجاوز به شخص مورد نظر دراز نكند و دامن خويش را به گناه ظلم نيالايد.
همچنين تو مسبب الاسبابى، قدرت دارى در خارج از وجود دعا كننده موجباتى را فراهم آورى كه از ظلم مورد نظرش آزادانه خوددارى نمايد، مثلا اگر دعا كننده تصميم داشت از مسلمانى كه موجب آزردگى و رنجش خاطرش گرديده در مجلسى يا حضور جمع غيبت نمايد و با اين جرم بزرگ، رنجش خويش را جبران كند اما در لحظه‏اى كه مى‏خواست زبان به غيبت بگشايد يكى از دوستان صميمى و ارزشمند آن شخص كه بنا بود مورد غيبت واقع شود در مجلس حضور يافت، با آمدن او از تصميم خود گذشت، همچنان لب فروبست و از غيبت صرفنظر نمود.
بنابراين، امام (علیه السلام) از جمله‏ى: «و انت القادر على القبض منى» خواستار سلب آزادى و اختيار از دعاكننده نيست، زیرا در این صورت برخلاف سنت الهى در آزادى بشر است، بلكه مقصود اين است كه در هر مورد با عاملى موثر يا رويدادى مناسب زمينه ‏اى فراهم آيد كه دعا كننده با اختيار خويش از ستم چشم بپوشد و خود را به ظلم آلوده ننمايد.
🙏 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ و آلِهِ، و لا اظلَمَنَّ و أَنتَ مُطيقٌ لِلدَّفعِ عَنّي‌. وَ لَا أَظْلِمَنَّ وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى الْقَبْضِ مِنِّي‌ 👤شرح مرحوم آیت الله ( متن و صوت ) 👇 👈 مفهوم ظلم 👈 مقصود از دفع مظلومیت ( 1 و 2 ) 👈 خودداری از ظلم دعای 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
🍀 زیر بار نمی‌رویم 👌" میدانند که جمهوری اسلامی با پایبندی به اسلام، هرگز زیر بار این حرفها [عقب نشینی جمهوری اسلامی از مواضع خود نسبت به مسئله فلسطین] نخواهد رفت. معنی ندارد و ممکن نیست که کسی معتقد به اسلام باشد، ذرّه‌ای پایبند به اسلام باشد، ولی زیر بار زور برود و ظلم را قبول کند. در اسلام، همان قدر که ظلم‌کردن بد است، تسلیم ظلم شدن هم همان‌قدر بد است. شما در دعای مکارم‌الاخلاق میبینید که امام سجّاد میگوید: «ولا اظلمن و انت مطیق للدفع عنی و لا اظلمن و انت قادر علی‌القبض منی». در قرآن میفرماید: «لاتَظلمون و لاتُظلمون»؛ نه ظلم کنید، نه قبول ظلم کنید و زیر بار ظلم بروید. مگر ممکن است کسی مسلمان باشد، اعتقاد به اسلام داشته باشد، درعین‌حال ظلم و زور را از هر کسی قبول کند؛ چه برسد به دشمن دیرینه‌ی ملت ایران - یعنی امریکا - که این همه به ملت ایران ضربه زده است. این‌که درست نیست، این را میدانند. از این جاست که از نظام جمهوری اسلامی با همه‌ی وجود بیزارند و با آن دشمنند و در صدد معارضه و مبارزه با آن هستند؛ چون میدانند که ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی حاضر نیست زیر بار تحمیل آنان برود." ۱۳۷۶/۸/۱۴ 👤 دعای 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
13910923_4943_64k.mp3
2.54M
👤 - ‌ستیزی ( متن و صوت کامل ) دعای 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
برنامه ی ❇️ نکوهش مروان بن حکم 👈 و من كلام له (علیه السلام) قاله لمروان بن الحكم بالبصرة: قَالُوا: أُخِذَ مَرْوَانُ بْنُ الْحَكَمِ أَسِيراً يَوْمَ الْجَمَلِ فَاسْتَشْفَعَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ (علیهما السلام) إِلَى أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) فَكَلَّمَاهُ فِيهِ فَخَلَّى سَبِيلَهُ، فَقَالا لَهُ يُبَايِعُكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، قَالَ (عليه السلام): أَ وَ لَمْ يُبَايِعْنِي بَعْدَ قَتْلِ عُثْمَانَ؟ لَا حَاجَةَ لِي فِي بَيْعَتِهِ، إِنَّهَا كَفٌّ يَهُودِيَّةٌ لَوْ بَايَعَنِي بِكَفِّهِ لَغَدَرَ بِسَبَّتِهِ. أَمَا إِنَّ لَهُ إِمْرَةً كَلَعْقَةِ الْكَلْبِ أَنْفَهُ وَ هُوَ أَبُو الْأَكْبُشِ الْأَرْبَعَةِ وَ سَتَلْقَى الْأُمَّةُ مِنْهُ وَ مِنْ وَلَدِهِ يَوْماً أَحْمَرَ. 👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند: خبر غيبى از حكومت چهار فرمانرواى فاسد، از پسران مروان: (در باره مروان بن حكم در بصره فرمود). [گويند در سال 36 هجرى وقتى مروان بن حكم، داماد عثمان، در جنگ جمل اسير شد، امام حسن عليه السّلام و امام حسين عليه السّلام نزد پدر عذر او خواستند و امام على عليه السّلام او را رها كرد. گفتند: پدر، مروان با شما بيعت مى كند، فرمود]: مگر پس از كشته شدن عثمان با من بيعت نكرد؟ مرا به بيعت او نيازى نيست دست او دست يهودى است(1)، اگر با دست خود بيعت كند، در نهان بيعت را مى شكند. آگاه باشيد، او حكومت كوتاه مدتى خواهد داشت، مانند فرصت كوتاه سگى كه با زبان بينى خود را پاك كند. او پدر چهار فرمانرواست «قوچ هاى چهار گانه» و امّت اسلام از دست او و پسرانش روزگار خونينى خواهند داشت.(2) ____________________________________________ (1). دست يهودى، كنايه از عهد شكنى مروان است، مروان هم يهودى زاده بود، و هم يهوديان در آن روزگاران معروف به پيمان شكنى بودند. (2). چهار فرزند مروان كه به خلافت رسيدند: 1- عبد الملك مروان: حاكم مطلق العنان امّت اسلامى بود 2- عبد العزيز: كه حاكم مصر شد 3- بشر بن مروان: حاكم عراق شد 4- محمد بن مروان كه حاكم الجزيره گرديد. بنى اميّه براى اينكه فرزندان يزيد «عبد اللّه و خالد» بزرگ شوند و حكومت در خاندان ابو سفيان باقى بماند با مروان بيعت كردند كه سرانجام پس از ازدواج مروان با همسر يزيد «ام خالد» و پديد آمدن اختلافات داخلى به دست او خفّه شد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 نيازى به بيعت مروان ندارم! *سرگذشت عجيب مروان! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره انظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الكَذِبَ وَكَفَى بِهِ إِثْماً مُّبِيناً بنگر چگونه بر خدا دروغ مى بندند! و همین گناه آشكار براى (مجازات) آنان بس است. أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّن الْكِتَبِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَروُاْ هَؤُلَآءِ أَهْدَى مِنَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ سَبِيلاً آیا كسانى را كه بهره اى از كتاب (خدا) به آنها داده شده، ندیده اى كه به بت و طاغوت ایمان مى آورند و درباره كفّار مى گویند: اینان از كسانى كه (به اسلام و محمّدصلى الله علیه وآله ایمان آورده اند، راه یافته ترند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
«1»اللَّهُمَّ إِنَّهُ يَحْجُبُنِي عَنْ مَسْأَلَتِكَ خِلَالٌ ثَلَاثٌ وَ تَحْدُونِي عَلَيْهَا خَلَّةٌ وَاحِدَةٌ «2» يَحْجُبُنِي أَمْرٌ أَمَرْتَ بِهِ فَأَبْطَأْتُ عَنْهُ وَ نَهْيٌ نَهَيْتَنِي عَنْهُ فَأَسْرَعْتُ إِلَيْهِ وَ نِعْمَةٌ أَنْعَمْتَ بِهَا عَلَيَّ فَقَصَّرْتُ فِي شُكْرِهَا خدايا! مسلّماً سه خصلت، مرا از درخواست از حضرتت مانع مى‏شود، و يك خصلت، مرا به جانب درخواست از تو پيش مى‏برد. آن سه خصلتى كه مانع درخواست من مى‏باشد اين است: 1. كار خوبى كه مرا به آن فرمان دادى، و من در انجامش كندى كردم. 2. كار زشتى كه مرا از آن بازداشتى، و من در ارتكابش شتاب ورزيدم. 3. نعمتى كه به من دادى، و من در سپاس گزاريش كوتاهى كردم. ‏ 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12 ‏ ❇️ و تفضّل بنابر آنچه بيداران راه محبوب از آيات و روايات استفاده كرده‏اند به معناى احسان و نيكى از جانب خدا به عبد است بدون حقّى و كار و كوششى از طرف انسان كه احسان جزاى آن باشد. فضل و تفضّل يعنى لطف و بخشش مجّانى حضرت ربّ العزّه به نيازمند و دردمند و فقير و محتاج و مستمند و آزمند. البته لطف و بخشش حضرت او به عبد به صورت مجّانى و بدون حق مقابل، منافات با عملى كه سبب ورود به بهشت است ندارد كه براى ورود در بهشت عمل و اخلاق و اعتقاد لازم است و پس از ورود به بهشت كه دربرابر عمل است، فضل او هم به انسان مى‏رسد، چنانكه تمام‏ انسان‏ها در دنيا از فضل و احسان حضرتش بدون حقّ مقابل برخوردارند. ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَلَوْلا فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرينَ» «بقره64» آن گاه بعد از [پيمان گرفتن، از وفاكردن به آن‏] سرپيچى كرديد، و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، قطعاً از زيانكاران بوديد وَ اللّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللّهُ ذُوالْفَضْلِ الْعَظيمِ» «بقره 105» در حالى كه خدا هركه را بخواهد به رحمت خود اختصاص مى‏دهد؛ و خدا داراى فضل بزرگى است. إنَّ اللّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النّاسِ وَلكِنَّ أكْثَرَ النَّاسِ لايَشْكُرُونَ» «بفره 243» خدا نسبت به مردم داراى فضل و احسان است، ولى بيشتر مردم سپاس نمى‏گزارند. قُلْ إنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللّهُ وَاسِعٌ عَليمٌ* يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَاللّهُ ذُوالْفَضْلِ الْعَظيمِ» «آل عمران 73» [در پاسخ ياوه‏هاى آنان‏] بگو: فضل و رحمت [كه از جلوه‏هايش نبوّت، كتاب، معجزه و قبله است،] به دست خداست، به هر كس بخواهد مى‏دهد؛ و خدا بسيار عطا كننده و داناست.* هر كه را بخواهد، به رحمت خود اختصاص مى‏دهد و خدا داراى فضل بزرگ است. وَلَقَدْ عَفا عَنْكُمْ وَ اللّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ» «آل عمران 152» و از شما درگذشت؛ و خدا بر مؤمنان داراى فضل است. فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللّهِ وَ اللّهُ ذُو فَضْلٍ عَظيمٍ» «آل عمران 174» پس با نعمت و بخششى از سوى خدا [از ميدان جنگ‏] بازگشتند، در حالى كه هيچ گزند و آسيبى به آنان نرسيده بود، و از خشنودى خدا پيروى كردند؛ و خدا داراى فضلى بزرگ است. وَلَوْلا فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إلّاقَليلًا» «نسا 83» و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، يقيناً همه شما جز اندكى، از شيطان پيروى مى‏كرديد. يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إنْ تَتَّقُوا اللّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللّهُ ذُوالْفَضْلِ الْعَظيمِ» «انفال 29» اى اهل ايمان! اگر [در همه امورتان‏] از خدا پروا كنيد، براى شما [بينايى و بصيرتى ويژه‏] براى تشخيص حق از باطل قرار مى‏دهد، و گناهانتان را محو مى‏كند، و شما را مى‏آمرزد؛ و خدا داراى فضل بزرگ است. قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمّا يَجْمَعُونَ» «یونس 58» بگو: [اين موعظه، دارو، هدايت و رحمت‏] به فضل و رحمت خداست، پس بايد مؤمنان به آن شاد شوند كه آن از همه ثروتى كه جمع مى‏كنند، بهتر است. كتاب خدا از جزء اوّل تا جزء آخر به مناسب‏هاى گوناگون از فضل حضرت ذوالفضل خبر مى‏دهد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 391 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏اللَّهُمَّ ... وَ يَحْدُونِي عَلَى مَسْأَلَتِكَ تَفَضُّلُكَ عَلَى مَنْ أَقْبَلَ بِوَجْهِهِ إِلَيْكَ …. إِذْ جَمِيعُ إِحْسَانِكَ تَفَضُّلٌ خدايا ! آنچه مرا به جانب درخواست از تو پيش مى‏برد: احسان توست به كسى كه به سوى تو روی آورده است ، پس مرا به فضل و لطفت خود ، ناامید مفرما و کرده و ببخش . 🌺 فضل خدای را که تواند شمار کرد؟ ( ) ‏🍀‏« و ‏ بنابر آنچه بيداران راه محبوب از آيات و روايات استفاده كرده‏اند به معناى احسان و نيكى از جانب خدا به عبد است بدون حقّى و كار و كوششى از طرف انسان كه احسان جزاى آن باشد. فضل و تفضّل يعنى لطف و بخشش مجّانى حضرت ربّ العزّه به نيازمند و دردمند و فقير و محتاج و مستمند و آزمند . » 👤استاد حسین ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2