امام سجاد (ع) در ، به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
و لما فسد صلاح.
بار الها! براى هر چيزى كه فاسد و غيرقابل انتفاع مىشود، نزد تو خلف شايسته ى انتفاع براى آن وجود دارد.
جهانى كه در آن زندگى مىكنيم، عالم كون و فساد است.
پيوسته موجوداتى در آن تكوين مىشوند و جامه ى هستى در بر مىكنند و موجودات ديگرى فاسد مىشوند و از گردونه خارج مىگردند و اين خود يكى از بزرگترين تفاوتها بين دنيا و آخرت است.
آفريدهها در عالم آخرت همواره كائن و ثابتاند و فساد و نابودى در آنها راه ندارد،
اما در كره ى زمين، على الدوام چرخ كون و فساد در گردش است،
هر ساعت عدهى زيادى انسان متولد مىشوند و زندگى را آغاز مىنمايند
و در همان ساعت عده ى زيادى جان مىسپارند و از دنيا مىروند.
در پهنه ى وسيع باغ، از يك طرف باغبان نهال كوچك را غرس مىكند و زندگى را شروع مىنمايد و از طرف ديگر درختان پير و بىثمر را قطع مىكند و از باغ بيرون مىبرد.
زينت باغ است درخت جوان
پير شود بر كندش باغبان
شاخ جوان بهر گل نوبر است
شاخهى پير از پى خاكستر است
قرآن شريف فرموده:
و ان من شىء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم.
هيچ موجودى نيست جز آنكه خزاين وجود و منابع هستى آن نزد ماست و به اندازهى معين آن را فرومىفرستيم.
همين محدود بودن و اندازه داشتن است كه مايه ى فاسد شدن و پايان يافتن موجود مىگردد.
در بعضى از روايات آمده است:
«خزاين اشياء» فرمان تكوينى بارى تعالى در پيدايش آن موجود و پديد آمدن آن است.
رسول اكرم صل الله علیه و آله فرمود: خزائن الله الكلام، فاذا اراد شيئا قال له «كن»، ف«كان».
خزاين خداوند «كلام» است، وقتى اراده مىكند چيزى را، فرمان بودنش را مىدهد و آن «بود» مىگردد.
امام صادق (ع) فرمود: لما صعد موسى الطور فنادى ربه عز و جل. قال:
رب! ارنى خزائنك. قال: يا موسى! انما خزائنى اذا اردت شيئا ان اقول له «كن» ف«يكون».
موقعى كه حضرت موسى (ع) به طور رفت، ندا داد:
بار الها! خزاينت را به من بنمايان. خطاب آمد كه اى موسى! خزاين من اين است كه وقتى اراده ى ايجاد چيزى را بنمايم، فرمان بودنش را مىدهم و آن را كه فرمان دادهام، بود و موجود مىگردد.
يكى از چيزهايى كه خزاينش نزد خداوند است و به قدر معلوم و اندازهى معين نازل مىفرمايد، مال و ثروت است،
اندازهگيرى حضرت بارى تعالى دو قسمت را شامل مىشود:
يكى كميت و مقدار مالى كه اعطا مىفرمايد،
و آن ديگر مدتى كه مال در دست صاحب مال باقى مىماند، و سپس با كيفيت خاصى از ميان مىرود.
گاهى خداوند به كسى مال مىدهد و مقدر الهى آن است كه اموال اعطايى با مختصر كاهش يا افزايش تا آخر عمر براى وى باقى بماند.
گاهى مال مىدهد، اما مقدر بارى تعالى اين است كه باقى ماندن مال در دست صاحب مال همانند اصل مال، قدر معلوم و مدتى معين داشته باشد و با انقضاى مدت از بين برود.
مكرر اتفاق افتاده است كه اشخاصى متمكن و مالدار بر اثر رويدادى غير منتظر از قبيل #زلزله يا #سيل يا طوفان و امثال اينها، تمام يا قسمت اعظم ثروت را از دست داده و در نتيجه، بىبضاعت يا كمبضاعت شدهاند. اين قبيل حوادث براى افراد متمكن درس #عبرت است،
متنبه شوند كه در ايام مالدارى مغرور نگردند، به فساد اخلاق نگرايند، و با بندگان خدا بدرفتارى ننمايند و همواره در ياد حوادث و رويدادها باشند و بدانند كه ممكن است بغتتا نعمت، مبدل به نقمت گردد.
اى دل از پست و بلند روزگار انديشه كن
در برومندى ز قحط برگ و بار انديشه كن
از نسيمى دفتر ايام بر هم مىخورد
از ورق گردانى ليل و نهار انديشه كن
خداوند توانا قادر است اموال از بين رفته را به گونه اى جبران نمايد و خير و صلاح را خلف فسادى كه پيش آمده است، قرار دهد و شخص آسيبديده را با لطف و حمايت خود از سقوط و تيرهروزى قطعى برهاند.
امام سجاد (ع) در در این عبارت، به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
و لما فسد صلاح.
بار الها! براى هر چيزى كه باطل مىشود و فاقد اثر مىگردد،
نزد تو براى آن، خلف سالم و صالح وجود دارد
و مى توانى آن را جايگزين فاسد شده قرار دهى.
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_45
✳️ وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنفَ بِالْأَنفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّلِمُونَ
✳️ و در آن (تورات) برایشان مقرر كردیم كه (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بینى در برابر بینى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان باشد و همه ى زخمها را (نیز به همان ترتیب و اندازه) قصاص است. پس هر كه آن را صدقه دهد، كفّاره ى گناهانش محسوب شود و كسانى كه به آنچه خدا نازل فرموده حكم نكنند، پس آنان همان ستمگرانند.
در آیه ى قبل گفته شد كه تورات هدایت و نور است، در این آیه، قانون #قصاص مطرح شده و شاید نشان آن باشد كه قانون قصاص درجامعه، سبب نور وهدایت است. همان گونه كه در آیه #بقره_179 مى خوانیم: «ولكم فى القصاص حیوة » براى شما در قصاص حیات وزندگى است
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_122
وَمِنْ خطبة وَمِنْ كلام لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ قاله للخوارج، وقد خرج إلى معسكرهم وهم مقيمون على انكار الحكومة، فقال عليه السلام:... :
اين خطبه، بخشى از سخنان امام عليه السلام قبل از جنگ نهروان را بازگو مى كند، كه امام عليه السلام به عنوان اتمام حجت براى آنها ايراد فرمود، و سخنان امام عليه السلام بسيار مؤثر واقع شد به گونه اى كه اكثريت قاطع خوارج توبه كردند و از جنگ كناره گيرى نمودند.
پس از پافشارى #خوارج در شورشگرى، امام عليه السّلام به قرارگاهشان رفت و خطاب به جمع خوارج فرمود:
❇️ بخش دوم: #صلح و #اتحاد بهتر از جنگ و #تفرقه
*️⃣ فلَقَدْ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَ إِنَّ الْقَتْلَ لَيَدُورُ عَلَى الْآباءِ وَ الْأَبْنَاءِ وَ الْإِخْوَانِ وَ الْقَرَابَاتِ، فَمَا نَزْدَادُ عَلَى كُلِّ مُصِيبَةٍ وَ شِدَّةٍ إِلَّا إِيمَاناً وَ مُضِيّاً عَلَى الْحَقِّ وَ تَسْلِيماً لِلْأَمْرِ وَ صَبْراً عَلَى مَضَضِ الْجِرَاحِ، وَ لَكِنَّا إِنَّمَا أَصْبَحْنَا نُقَاتِلُ إِخْوَانَنَا فِي الْإِسْلَامِ عَلَى مَا دَخَلَ فِيهِ مِنَ الزَّيْغِ وَ الِاعْوِجَاجِ وَ الشُّبْهَةِ وَ التَّأْوِيلِ، فَإِذَا طَمِعْنَا فِي خَصْلَةٍ يَلُمُّ اللَّهُ بِهَا شَعَثَنَا وَ نَتَدَانَى بِهَا إِلَى الْبَقِيَّةِ فِيمَا بَيْنَنَا رَغِبْنَا فِيهَا وَ أَمْسَكْنَا عَمَّا سِوَاهَا.
👈2. وصف ياران جهادگر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله:
*️⃣ ما با پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بوديم، و همانا جنگ و كشتار گرداگرد پدران، فرزندان، برادران و خويشاوندان ما دور مى زد، امّا از وارد شدن هر مصيبت و شدّتى جز بر ايمان خود نمى افزوديم، و بيشتر در پيمودن راه حق، و تسليم بودن برابر اوامر الهى، و شكيبايى بر درد جراحت هاى سوزان، مصمّم مى شديم.
👈 3. هدف مبارزه با شاميان:
*️⃣ امّا امروز با پيدايش زنگارها در دين، كژى ها و نفوذ #شبهه ها در افكار، تفسير و تأويل دروغين در دين، با برادران مسلمان خود به جنگ خونين كشانده شديم، پس هر گاه احساس مى كنيم چيزى باعث وحدت ماست و به وسيله آن با يكديگر نزديك مى شويم، و شكاف ها را پر و باقى مانده پيوندها را محكم مى كنيم، به آن تمايل نشان مى دهيم، آن را گرفته و ديگر راه را ترك مى گوييم.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 تا آن جا که در توان داريم براى #وحدت مى کوشيم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" (بند 2)
https://eitaa.com/sahife2/52878
دعای #شانزدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_شانزدهم_2
#كتاب_نبوت_امامت 4
#كتاب_نبوت_امامت_کلام_بزرگان 1
#گفتار_شيخ_عزيز_نسفى 1
✳️ شيخ عزيز نسفى در كتاب «مقصد اقصى» صفحه ی 263 ما را به مسائلى توجه مىدهد:
«بدان كه آدمى با ديگر حيوانات شريك است، يعنى در اين سه روح:
روح نباتى و روح حيوانى و روح نفسانى، از جهت آن كه جمله آدميان و جمله حيوانات اين سه روح را دارند و آدميان چيزهاى ديگر دارند كه حيوانات آن ندارند.
اول نطق است و آدميان كه ممتاز مىشوند از ديگر حيوانات در اول به اين نفس ناطقه ممتاز مىشوند و اين نفس ناطقه را هم عقل گويند و اين عقل است كه از معرفت خداى بى بهره و بى نصيب است و اين عقل است كه پادشاه روى زمين است و اين عقل است كه بر روى زمين آبها روان كند و مزرعهها ساز دهد و باغ و بستان پيدا كند و بر روى دريا كشتىها روانه كند و رخت به مشرق و به مغرب برد و رخت مغرب به مشرق كشد و مانند اين بسيار مىكند.
و آن عقل كه رسول صلى الله عليه و آله فرموده است كه:
الْعَقْلُ نُورُ الْقَلْبِ يُفَرَّقُ بِهِ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ.
عقل نورى است در باطن كه با كمك او بين حق و باطل تميز داده مىشود.
آن عقل ديگرى است، كار آن عقل عمارت جان و دل مىكند و عقل معاش عمارت آب و گل مىكند. و آدميان تا به روح انسانى نرسند به اين عقل كه حضرت رسول فرموده است، نرسند.
و روح انسانى را روح اضافى گويند، از جهت آن كه خداى تعالى روح انسانى را به خود اضافت كرد و فرمود:
فَاذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحى فَقَعُوا لَهُ سَاجِديِنَ» حجر 21
پس چون او را درست و نيكو گردانم و از روح خود در او بدمم، براى او سجده كنان بيفتيد.
و چند نوبت گفته شد كه روح اضافى اسامى بسيار دارد. عقل اول و قلم اعلى و روح اعظم و روح محمدى و مانند اين آمده است.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 268
#شانزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_شانزدهم_2
#كتاب_نبوت_امامت 4
#كتاب_نبوت_امامت_کلام_بزرگان 1
#گفتار_شيخ_عزيز_نسفى 2
✳️ اى درويش! تا از مرتبه بهايم و ازمرتبه سباع و از مرتبه شياطين و از مرتبه ملائكه درنگذرد، به مرتبه انسانى نرسد و چون به مرتبه انسانى رسد تا استعداد حاصل نكند به اين روح اضافى رسيدند، بعضى در بيست سالگى و بعضى در سى سالگى، وبعضى در #چهل سالگى و بعضى در شصت سالگى رسيدند، سال را اعتبار نيست، به استعداد موقوف است، هرگاه كه استعداد حاصل كردند به اين روح زنده شدند.
اى درويش! اگر مىخواهى كه بدانى كه تودر كدام مرتبهاى؟ بدان كه اگر مىخورى و مىخسبى و شهوت مىكنى و كارى ديگر نمىكنى و چيزى ديگر نمىطلبى از بهايمى.
و اگر با وجود آن كه مىخورى و مىخسبى و شهوت مىكنى و غضب مىكنى و با مردم جنگ مىكنى و آزار مىكنى از سباعى.
و اگر با وجود آن كه مىخورى و مىخسبى و شهوت مىكنى و مكر و حيلت مىانديشى و با مردم به مكر و حيلت زندگانى مىكنى و دروغ مىگويى از شياطينى.
و اگر مىخورى و مىخسبى و شهوت مىكنى و آزار نمىرسانى، بلكه راحت مىرسانى و مكر و حيلت نمىكنى و دروغ نمىگويى بلكه با همه كس راست گفتار و راست كردارى از ملائكهاى.
و اگر مىخورى و مىخسبى و شهوت مىكنى و آزار نمىرسانى بلكه راحت مىرسانى و مكر و حيلت نمىكنى و دروغ نمىگويى، بلكه با همه كس راست گفتار و راست كردارى، ودر طلب علم و معرفتى تا خود را بشناسى و خداى را بدانى از آدميانى.
اكنون وقت آن است كه استعداد حاصل كنى و به روح اضافه زنده شوى و گفته شد استعداد آن است كه از اوصاف ذميمه و اخلاق ناپسنديده، تمام پاك شوى و به اوصاف حميده و اخلاق پسنديده، تمام آراسته گردى و چون از اوصاف ذميمه و اخلاق ناپسنديده تمام پاك شدى، طهارت ساختى و چون به اوصاف حميده و اخلاق پسنديده تمام آراسته گشتى، بندگى حق بجاى آوردى و چون بندگى بجاى آوردى به روح اضافى زنده شدى و باقى گشتى و آن عزيز از سر همين نظر فرموده است كه:
كمال آدمى نيست الّا در تَخَلَّقُوا بِاخْلاقِ اللّه»
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 268
#شانزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_شانزدهم_2
#كتاب_نبوت_امامت 4
#كتاب_نبوت_امامت_کلام_بزرگان 1
#گفتار_شيخ_عزيز_نسفى 3
✳️ خلاص آدمى نيست الّا در تَخَلَّقُوا بِاخْلاقِ اللّهِ. و بقاى آدمى نيست الّا در تَخَلَّقُوا بِاخْلاقِ اللّهِ و چون به روح اضافى زنده شدى، باقى گشتى و زنده جاويد شدى و از اين جا گفتهاند كه:
آدمى ابتدا دارد اما انتها ندارد و حضرت رسول صلى الله عليه و آله مىفرمايد: خَلَقَهُمْ لِلْابَدِ»
. و چون به روح اضافى زنده شدى اگر در كار باشى و عمر خود ضايع نكنى زود باشد كه به نور خاص هم برسى كما فى قوله تعالى. يَهْدِى اللّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ» «نور 35»
و چون به نور خاص رسيدى عروج را تمام كردى و هر كس به اين نور خاص نتواند رسيد الّا به پاكبازى، جانبازى، مجردى، تمام اخلاقى. حضرت رسول اكرم مىفرمايد كه:
من به اين نور خاص رسيدم و به اين نور خاص زندهام و اين نور خاص: ذات خداى تعالى و تقدس است و از اين جا مىفرمايد كه:
مَنْ رَآنى فَقَدْ رَأَى الْحَقَّ.
هر كس مرا ببيند و درك كند مسلّماً خدا را درك كرده است.
ديگر فرموده كه: هر كه با من بيعت كرد با خداى بيعت كرد و اين از آن است كه به اين نور خاص رسيده بود و عروج را تمام كرده بود.» « مقصد اقصى: 263.»
در هر صورت غفلت از خود، نسيان نفس و بى توجّهى به اهداف عاليه حق از خلقت انسان و روى گرداندن از حقيقت و غرق شدن در لذّات و شهوات حيوانى، موجب خسران عظيم و عامل بر باد رفتن سرمايههاى معنوى و باعث تعطيل عقل و خاموشى فطرت و مرگ وجدان و جدائى از آثار نبوت و قرآن و امامت است.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 268
#شانزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
دعای #شانزدهم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد"
👈 🎙 لینک متن با ترجمه
https://eitaa.com/sahife2/44714
صوتی تصویر
https://www.aparat.com/v/I8FkT
https://www.aparat.com/v/gU2DR
صوتی
http://nava.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=344745
https://meysammotiee.ir/media/1514
✳️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737509T13056590(Web).mp3
4.26M
👈🔊 دعای #شانزدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری (اینجا)
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️عزیزالدین نسفی - قرن هفتم (زندگینامه اینجا )
📕کتاب مقصد اقصی کتابی در باب #عرفان عملی و نظری (معرفی کتاب اینجا) - شرح کتاب توسط استاد غلامحسین ابراهیمی #دینانی (اینجا )
📕کتاب #انسان_کامل در #طاقچه (خرید و دانلود اینجا )
👌نسفی سه ویژگی برای انسان کامل قائل است:
۱- او پیوسته در هستی حضور دارد. ۲- او مرکز عالم و میوۀ درخت آفرینش است و مقصود خداوند از خلقت کائنات و موجودات ظهور او بوده است. ۳- در هر زمان یک انسان کامل وجود دارد.
📕کتاب فرهنگ موضوعی آثار چاپی عزیزالدین نسفی ( اینجا )
#فرهنگ_کتاب_خوانی #حدیث_سرو
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 خدایا فرزندان مرا از نيكوكاران و نيكان و متقيان عالم قرار ده و آنان را شنواى سخن حق و مطيع فرمان خود و اولياء خود بگردان و همه را دوستدار و خيرخواه (دوستان خود) و معاند و دشمن با دشمنان خويش بدار (و اى خداى من) اين دعا را مستجاب فرما. (#منتخب ای از یکی از دعاهای صحیفه سجادیه (دعای 25 - بند 3) )
https://eitaa.com/sahife2/30260
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
امام عليهالسلام در دعا براى فرزندان ، علاوه بر نيكوكارى ، تقوا و بينايى و شنوايى از خدا خواسته است و نمىخواهد در زمرهى كسانى باشند كه خداوند مىفرمايد :
(لهم أعين لا يبصرون بها و لهم آذان لا يسمعون بها)؛
آنان چشم دارند ولى نمىبينند و گوش دارند ولى نمىشنوند .
يا از جاهلان متنسك نباشند كه جاهلانه عبادت كنند ؛ چنان كه اميرمؤمنان عليهالسلام فرمود : «دو دسته كمر مرا شكستند : عالمان پردهدر و عابدان جاهل» . كسانى كه از روى بينايى كار نمىكنند و عملشان مقبول درگاه خدا نيست ، زيرا اين قبيل افراد به كمند شيطان بسيار نزديك بوده و به آسانى در دام او گرفتار مىشوند و تاريخ جريانهاى تلخ چنين پيشامدها را نمىتواند فراموش كند .براى نمونه «خوارج» در زمان على عليهالسلام عابدان شب و صائمان روز بودند و در پيشانى آنان پينههاى آثار سجده به خوبى پيدا بود و لبهاى خشك آنان از روزههاى تابستانى آنان حكايت مىكرد ، ولى آن چنان در كمند «عمرو بن العاص» و «معاويه» گرفتار آمدند كه حيرت هر متفكر جستوجوگر را برمىانگيزد . جهل آنان پيروزى بزرگى را نصيب معاويه نمود و شمشيرهاى آنان به جاى آن كه قلب دشمن قرآن و اسلام يعنى معاويه را بشكافد ، فرق على عليهالسلام را در محراب عبادت هدف قرار داد .
آرى ، تأسفبارتر از اين مسئله چيزى نيست كه نيروهاى خودى به دشمن خونخوار تبديل شوند و جامعهى خود را تباه سازند .
به اين دليل ، در روايت است كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) به اميرالمؤمنين عليهالسلام فرمود :
اذا تقرب العباد الى خالقهم بالبر ، فتقرب اليه بالعقل ؛
هرگاه بندگانى با انجام اعمال نيك به سوى آفريدگارشان نزديكى جستند ، تو با عقل به سوى خدا تقرب بجوى .
چه جانسوز است كه دوستان حرف دشمنان را بزنند و در نقش آنان و در مسير اهداف آنان حركت كنند و امرى را كه دشمن به هيچ وجه به آن دسترسى ندارد ، به دست خود عملى كنند . از اين رو ، هميشه اين دعاى امام عليهالسلام را بايد از خدا خواست كه خدايا ! تو ما را از بندگان پرهيزكار ولى دانا و بينا قرار ده .
جايگاه حب و بغض در تربيت فرزند
در اين قسمت امام عليهالسلام مىخواهد كه فرزندان داراى حس حب و بغض باشند .
در روايت آمده است :
هل الدين الا الحب و البعض ؟! ؛
آيا دين چيزى جز دوستى و دشمنى است ؟!
فردى كه دوست و دشمن را نمىشناسد و در همه جا و به هر سو و در هر جريانى ، از كنار آن بىتفاوت مىگذرد ، همواره دستخوش هر حركت بوده و هيچ گونه شخصيتى از خود نخواهد داشت . انسان والا و مؤمن ، پيوسته دوستدار صالحان بوده و نسبت به دشمنان كينهورز و خشن است ؛ چنان كه قرآن كريم مىفرمايد : (أذلة على المؤمنين أعزة على الكافرين
#دعا_بیست_پنجم_3
#بیست_پنجم #فرزند
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_46
✳️ وَقَفَّيْنَا عَلَى ءَاثَرِهِم بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَيةِ وَءَاتَيْنَهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَنُورٌ وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَيةِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ
✳️ و به دنبال آنان (پیامبران پیشین) عیسى پسر مریم را آوردیم در حالى كه تورات را كه پیش از او بود تصدیق مى كرد و به او انجیل دادیم، كه در آن هدایت و نور است و تصدیق كننده ى تورات قبل از آن است و براى پرواپیشگان مایه ى هدایت و موعظه است.
هم قرآن، هدایت كننده متّقین است، «هدىً للمتّقین» [#بقره_2] هم انجیل مایه ى هدایت و موعظه اهل پرواست. «هُدىً و موعظة للمتّقین»
در این آیه دو بار كلمه ى «هدىً» آمده است، یكبار هدایت براى عموم و یكبار بهره گرفتن از هدایت كه مخصوص متّقین است.
#تورات، #انجیل و #قرآن، هر سه «#نور» به حساب آمده اند. خداوند در #مائده_15، فرمود: قرآن نور است. «قد جائكم من اللّه نور» #مائده_44 فرمود: تورات، نور است «انّا انزلنا التوراة فیها هدىً و نور» و در این آیه، انجیل را نور دانسته است. «آتیناه الانجیل فیه هدىً و نور»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2