eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
امام سجاد (ع) در ، به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و لما فسد صلاح. بار الها! براى هر چيزى كه فاسد و غيرقابل انتفاع مى‏شود، نزد تو خلف شايسته ‏ى انتفاع براى آن وجود دارد.
جهانى كه در آن زندگى مى‏كنيم، عالم كون و فساد است. پيوسته موجوداتى در آن تكوين مى‏شوند و جامه‏ ى هستى در بر مى‏كنند و موجودات ديگرى فاسد مى‏شوند و از گردونه خارج مى‏گردند و اين خود يكى از بزرگترين تفاوتها بين دنيا و آخرت است. آفريده‏ها در عالم آخرت همواره كائن و ثابت‏اند و فساد و نابودى در آنها راه ندارد، اما در كره‏ ى زمين، على الدوام چرخ كون و فساد در گردش است، هر ساعت عده‏ى زيادى انسان متولد مى‏شوند و زندگى را آغاز مى‏نمايند و در همان ساعت عده‏ ى زيادى جان مى‏سپارند و از دنيا مى‏روند.
در پهنه ‏ى وسيع باغ، از يك طرف باغبان نهال كوچك را غرس مى‏كند و زندگى را شروع مى‏نمايد و از طرف ديگر درختان پير و بى‏ثمر را قطع مى‏كند و از باغ بيرون مى‏برد. زينت باغ است درخت جوان پير شود بر كندش باغبان شاخ جوان بهر گل نوبر است شاخه‏ى پير از پى خاكستر است
قرآن شريف فرموده: و ان من شى‏ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم. هيچ موجودى نيست جز آنكه خزاين وجود و منابع هستى آن نزد ماست و به اندازه‏ى معين آن را فرومى‏فرستيم.
همين محدود بودن و اندازه داشتن است كه مايه‏ ى فاسد شدن و پايان يافتن موجود مى‏گردد. در بعضى از روايات آمده است: «خزاين اشياء» فرمان تكوينى بارى تعالى در پيدايش آن موجود و پديد آمدن آن است.
رسول اكرم صل الله علیه و آله فرمود: خزائن الله الكلام، فاذا اراد شيئا قال له «كن»، ف«كان». خزاين خداوند «كلام» است، وقتى اراده مى‏كند چيزى را، فرمان بودنش را مى‏دهد و آن «بود» مى‏گردد.
امام صادق (ع) فرمود: لما صعد موسى الطور فنادى ربه عز و جل. قال: رب! ارنى خزائنك. قال: يا موسى! انما خزائنى اذا اردت شيئا ان اقول له «كن» ف«يكون». موقعى كه حضرت موسى (ع) به طور رفت، ندا داد: بار الها! خزاينت را به من بنمايان. خطاب آمد كه اى موسى! خزاين من اين است كه وقتى اراده‏ ى ايجاد چيزى را بنمايم، فرمان بودنش را مى‏دهم و آن را كه فرمان داده‏ام، بود و موجود مى‏گردد.
يكى از چيزهايى كه خزاينش نزد خداوند است و به قدر معلوم و اندازه‏ى معين نازل مى‏فرمايد، مال و ثروت است، اندازه‏گيرى حضرت بارى تعالى دو قسمت را شامل مى‏شود: يكى كميت و مقدار مالى كه اعطا مى‏فرمايد، و آن ديگر مدتى كه مال در دست صاحب مال باقى مى‏ماند، و سپس با كيفيت خاصى از ميان مى‏رود.
گاهى خداوند به كسى مال مى‏دهد و مقدر الهى آن است كه اموال اعطايى با مختصر كاهش يا افزايش تا آخر عمر براى وى باقى بماند. گاهى مال مى‏دهد، اما مقدر بارى تعالى اين است كه باقى ماندن مال در دست صاحب مال همانند اصل مال، قدر معلوم و مدتى معين داشته باشد و با انقضاى مدت از بين برود. مكرر اتفاق افتاده است كه اشخاصى متمكن و مالدار بر اثر رويدادى غير منتظر از قبيل يا يا طوفان و امثال اينها، تمام يا قسمت اعظم ثروت را از دست داده و در نتيجه، بى‏بضاعت يا كم‏بضاعت شده‏اند. اين قبيل حوادث براى افراد متمكن درس است، متنبه شوند كه در ايام مالدارى مغرور نگردند، به فساد اخلاق نگرايند، و با بندگان خدا بدرفتارى ننمايند و همواره در ياد حوادث و رويدادها باشند و بدانند كه ممكن است بغتتا نعمت، مبدل به نقمت گردد. اى دل از پست و بلند روزگار انديشه كن در برومندى ز قحط برگ و بار انديشه كن از نسيمى دفتر ايام بر هم مى‏خورد از ورق گردانى ليل و نهار انديشه كن
خداوند توانا قادر است اموال از بين رفته را به گونه‏ اى جبران نمايد و خير و صلاح را خلف فسادى كه پيش آمده است، قرار دهد و شخص آسيب‏ديده را با لطف و حمايت خود از سقوط و تيره‏روزى قطعى برهاند. امام سجاد (ع) در در این عبارت، به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و لما فسد صلاح. بار الها! براى هر چيزى كه باطل مى‏شود و فاقد اثر مى‏گردد، نزد تو براى آن، خلف سالم و صالح وجود دارد و مى ‏توانى آن را جايگزين فاسد شده قرار دهى.
اللهم و عِنْدَكَ لِمَا فَسَدَ صَلاحٌ، فامنن على ... قبل الطلب بالجده بار الها! براى هر چيزى كه فاسد و غيرقابل انتفاع مى‏شود، نزد تو موجود ، صالح و شايسته ‏ى انتفاع وجود دارد. پس اى پروردگار مهربان! بر من منت بگذار و : پيش از درخواست تمكن، نياز ماليم را برطرف نما،
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنفَ بِالْأَنفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّلِمُونَ‏ ✳️ و در آن (تورات) برایشان مقرر كردیم كه (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بینى در برابر بینى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان باشد و همه ى زخمها را (نیز به همان ترتیب و اندازه) قصاص است. پس هر كه آن را صدقه دهد، كفّاره ى گناهانش محسوب شود و كسانى كه به آنچه خدا نازل فرموده حكم نكنند، پس آنان همان ستمگرانند. در آیه ى قبل گفته شد كه تورات هدایت و نور است، در این آیه، قانون مطرح شده و شاید نشان آن باشد كه قانون قصاص درجامعه، سبب نور وهدایت است. همان گونه كه در آیه مى خوانیم: «ولكم فى القصاص حیوة » براى شما در قصاص حیات وزندگى است 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی وَمِنْ خطبة وَمِنْ كلام لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ قاله للخوارج، وقد خرج إلى معسكرهم وهم مقيمون على انكار الحكومة، فقال عليه السلام:... : اين خطبه، بخشى از سخنان امام عليه السلام قبل از جنگ نهروان را بازگو مى كند، كه امام عليه السلام به عنوان اتمام حجت براى آنها ايراد فرمود، و سخنان امام عليه السلام بسيار مؤثر واقع شد به گونه اى كه اكثريت قاطع خوارج توبه كردند و از جنگ كناره گيرى نمودند. پس از پافشارى در شورشگرى، امام عليه السّلام به قرارگاهشان رفت و خطاب به جمع خوارج فرمود: ❇️ بخش دوم: و بهتر از جنگ و *️⃣ فلَقَدْ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَ إِنَّ الْقَتْلَ لَيَدُورُ عَلَى الْآباءِ وَ الْأَبْنَاءِ وَ الْإِخْوَانِ وَ الْقَرَابَاتِ، فَمَا نَزْدَادُ عَلَى كُلِّ مُصِيبَةٍ وَ شِدَّةٍ إِلَّا إِيمَاناً وَ مُضِيّاً عَلَى الْحَقِّ وَ تَسْلِيماً لِلْأَمْرِ وَ صَبْراً عَلَى مَضَضِ الْجِرَاحِ، وَ لَكِنَّا إِنَّمَا أَصْبَحْنَا نُقَاتِلُ إِخْوَانَنَا فِي الْإِسْلَامِ عَلَى مَا دَخَلَ فِيهِ مِنَ الزَّيْغِ وَ الِاعْوِجَاجِ وَ الشُّبْهَةِ وَ التَّأْوِيلِ، فَإِذَا طَمِعْنَا فِي خَصْلَةٍ يَلُمُّ اللَّهُ بِهَا شَعَثَنَا وَ نَتَدَانَى بِهَا إِلَى الْبَقِيَّةِ فِيمَا بَيْنَنَا رَغِبْنَا فِيهَا وَ أَمْسَكْنَا عَمَّا سِوَاهَا. 👈2. وصف ياران جهادگر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله: *️⃣ ما با پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بوديم، و همانا جنگ و كشتار گرداگرد پدران، فرزندان، برادران و خويشاوندان ما دور مى زد، امّا از وارد شدن هر مصيبت و شدّتى جز بر ايمان خود نمى افزوديم، و بيشتر در پيمودن راه حق، و تسليم بودن برابر اوامر الهى، و شكيبايى بر درد جراحت هاى سوزان، مصمّم مى شديم. 👈 3. هدف مبارزه با شاميان: *️⃣ امّا امروز با پيدايش زنگارها در دين، كژى ها و نفوذ ها در افكار، تفسير و تأويل دروغين در دين، با برادران مسلمان خود به جنگ خونين كشانده شديم، پس هر گاه احساس مى كنيم چيزى باعث وحدت ماست و به وسيله آن با يكديگر نزديك مى شويم، و شكاف ها را پر و باقى مانده پيوندها را محكم مى كنيم، به آن تمايل نشان مى دهيم، آن را گرفته و ديگر راه را ترك مى گوييم. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 تا آن جا که در توان داريم براى مى کوشيم 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" (بند 2) https://eitaa.com/sahife2/52878 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 4 1 ‏ 1 ✳️ شيخ عزيز نسفى در كتاب «مقصد اقصى» صفحه ی 263 ما را به مسائلى توجه مى‏دهد: «بدان كه آدمى با ديگر حيوانات شريك است، يعنى در اين سه روح: روح نباتى و روح حيوانى و روح نفسانى، از جهت آن كه جمله آدميان و جمله حيوانات اين سه روح را دارند و آدميان چيزهاى ديگر دارند كه حيوانات آن ندارند. اول نطق است و آدميان كه ممتاز مى‏شوند از ديگر حيوانات در اول به اين نفس ناطقه ممتاز مى‏شوند و اين نفس ناطقه را هم عقل گويند و اين عقل است كه از معرفت خداى بى بهره و بى نصيب است و اين عقل است كه پادشاه روى زمين است و اين عقل است كه بر روى زمين آبها روان كند و مزرعه‏ها ساز دهد و باغ و بستان پيدا كند و بر روى دريا كشتى‏ها روانه كند و رخت به مشرق و به مغرب برد و رخت مغرب به مشرق كشد و مانند اين بسيار مى‏كند. و آن عقل كه رسول صلى الله عليه و آله فرموده است كه: الْعَقْلُ نُورُ الْقَلْبِ يُفَرَّقُ بِهِ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ. عقل نورى است در باطن كه با كمك او بين حق و باطل تميز داده مى‏شود. آن عقل ديگرى است، كار آن عقل عمارت جان و دل مى‏كند و عقل معاش عمارت آب و گل مى‏كند. و آدميان تا به روح انسانى نرسند به اين عقل كه حضرت رسول فرموده است، نرسند. و روح انسانى را روح اضافى گويند، از جهت آن كه خداى تعالى روح انسانى را به خود اضافت كرد و فرمود: فَاذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحى فَقَعُوا لَهُ سَاجِديِنَ» حجر 21 پس چون او را درست و نيكو گردانم و از روح خود در او بدمم، براى او سجده كنان بيفتيد. و چند نوبت گفته شد كه روح اضافى اسامى بسيار دارد. عقل اول و قلم اعلى و روح اعظم و روح محمدى و مانند اين آمده است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 268 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 4 1 ‏ 2 ✳️ اى درويش! تا از مرتبه بهايم و ازمرتبه سباع و از مرتبه شياطين و از مرتبه ملائكه درنگذرد، به مرتبه انسانى نرسد و چون به مرتبه انسانى رسد تا استعداد حاصل نكند به اين روح اضافى رسيدند، بعضى در بيست سالگى و بعضى در سى سالگى، وبعضى در سالگى و بعضى در شصت سالگى رسيدند، سال را اعتبار نيست، به استعداد موقوف است، هرگاه كه استعداد حاصل كردند به اين روح زنده شدند. اى درويش! اگر مى‏خواهى كه بدانى كه تودر كدام مرتبه‏اى؟ بدان كه اگر مى‏خورى و مى‏خسبى و شهوت مى‏كنى و كارى ديگر نمى‏كنى و چيزى ديگر نمى‏طلبى از بهايمى. و اگر با وجود آن كه مى‏خورى و مى‏خسبى و شهوت مى‏كنى و غضب مى‏كنى و با مردم جنگ مى‏كنى و آزار مى‏كنى از سباعى. و اگر با وجود آن كه مى‏خورى و مى‏خسبى و شهوت مى‏كنى و مكر و حيلت مى‏انديشى و با مردم به مكر و حيلت زندگانى مى‏كنى و دروغ مى‏گويى از شياطينى. و اگر مى‏خورى و مى‏خسبى و شهوت مى‏كنى و آزار نمى‏رسانى، بلكه راحت مى‏رسانى و مكر و حيلت نمى‏كنى و دروغ نمى‏گويى بلكه با همه كس راست گفتار و راست كردارى از ملائكه‏اى. و اگر مى‏خورى و مى‏خسبى و شهوت مى‏كنى و آزار نمى‏رسانى بلكه راحت مى‏رسانى و مكر و حيلت نمى‏كنى و دروغ نمى‏گويى، بلكه با همه كس راست گفتار و راست كردارى، ودر طلب علم و معرفتى تا خود را بشناسى و خداى را بدانى از آدميانى. اكنون وقت آن است كه استعداد حاصل كنى و به روح اضافه زنده شوى و گفته شد استعداد آن است كه از اوصاف ذميمه و اخلاق ناپسنديده، تمام پاك شوى و به اوصاف حميده و اخلاق پسنديده، تمام آراسته گردى و چون از اوصاف ذميمه و اخلاق ناپسنديده تمام پاك شدى، طهارت ساختى و چون به اوصاف حميده و اخلاق پسنديده تمام آراسته گشتى، بندگى حق بجاى آوردى و چون بندگى بجاى آوردى به روح اضافى زنده شدى و باقى گشتى و آن عزيز از سر همين نظر فرموده است كه: كمال آدمى نيست الّا در تَخَلَّقُوا بِاخْلاقِ اللّه» 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 268 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 4 1 ‏ 3 ✳️ خلاص آدمى نيست الّا در تَخَلَّقُوا بِاخْلاقِ اللّهِ. و بقاى آدمى نيست الّا در تَخَلَّقُوا بِاخْلاقِ اللّهِ و چون به روح اضافى زنده شدى، باقى گشتى و زنده جاويد شدى و از اين جا گفته‏اند كه: آدمى ابتدا دارد اما انتها ندارد و حضرت رسول صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: خَلَقَهُمْ لِلْابَدِ» . و چون به روح اضافى زنده شدى اگر در كار باشى و عمر خود ضايع نكنى زود باشد كه به نور خاص هم برسى كما فى قوله تعالى. يَهْدِى اللّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ» «نور 35» و چون به نور خاص رسيدى عروج را تمام كردى و هر كس به اين نور خاص نتواند رسيد الّا به پاكبازى، جانبازى، مجردى، تمام اخلاقى. حضرت رسول اكرم مى‏فرمايد كه: من به اين نور خاص رسيدم و به اين نور خاص زنده‏ام و اين نور خاص: ذات خداى تعالى و تقدس است و از اين جا مى‏فرمايد كه: مَنْ رَآنى فَقَدْ رَأَى الْحَقَّ. هر كس مرا ببيند و درك كند مسلّماً خدا را درك كرده است. ديگر فرموده كه: هر كه با من بيعت كرد با خداى بيعت كرد و اين از آن است كه به اين نور خاص رسيده بود و عروج را تمام كرده بود.» « مقصد اقصى: 263.» در هر صورت غفلت از خود، نسيان نفس و بى توجّهى به اهداف عاليه حق از خلقت انسان و روى گرداندن از حقيقت و غرق شدن در لذّات و شهوات حيوانى، موجب خسران عظيم و عامل بر باد رفتن سرمايه‏هاى معنوى و باعث تعطيل عقل و خاموشى فطرت و مرگ وجدان و جدائى از آثار نبوت و قرآن و امامت است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 268 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" 👈 🎙 لینک متن با ترجمه https://eitaa.com/sahife2/44714 صوتی تصویر https://www.aparat.com/v/I8FkT https://www.aparat.com/v/gU2DR صوتی http://nava.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=344745 https://meysammotiee.ir/media/1514 ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737509T13056590(Web).mp3
4.26M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم (اینجا) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️عزیزالدین نسفی - قرن هفتم (زندگینامه اینجا ) 📕کتاب مقصد اقصی کتابی در باب عملی و نظری (معرفی کتاب اینجا) - شرح کتاب توسط استاد غلامحسین ابراهیمی (اینجا ) 📕کتاب در (خرید و دانلود اینجا ) 👌نسفی سه ویژگی برای انسان کامل قائل است: ۱- او پیوسته در هستی حضور دارد. ۲- او مرکز عالم و میوۀ درخت آفرینش است و مقصود خداوند از خلقت کائنات و موجودات ظهور او بوده است. ۳- در هر زمان یک انسان کامل وجود دارد. 📕کتاب فرهنگ موضوعی آثار چاپی عزیزالدین نسفی ( اینجا ) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 خدایا فرزندان مرا از نيكوكاران و نيكان و متقيان عالم قرار ده و آنان را شنواى سخن حق و مطيع فرمان خود و اولياء خود بگردان و همه را دوستدار و خيرخواه (دوستان خود) و معاند و دشمن با دشمنان خويش بدار (و اى خداى من) اين دعا را مستجاب فرما. ( ای از یکی از دعاهای صحیفه سجادیه (دعای 25 - بند 3) ) https://eitaa.com/sahife2/30260 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
امام عليه‌السلام در دعا براى فرزندان ، علاوه بر نيكوكارى ، تقوا و بينايى و شنوايى از خدا خواسته است و نمى‌خواهد در زمره‌ى كسانى باشند كه خداوند مى‌فرمايد : (لهم أعين لا يبصرون بها و لهم آذان لا يسمعون بها)؛ آنان چشم دارند ولى نمى‌بينند و گوش دارند ولى نمى‌شنوند . يا از جاهلان متنسك نباشند كه جاهلانه عبادت كنند ؛ چنان كه اميرمؤمنان عليه‌السلام فرمود : «دو دسته كمر مرا شكستند : عالمان پرده‌در و عابدان جاهل» . كسانى كه از روى بينايى كار نمى‌كنند و عمل‌شان مقبول درگاه خدا نيست ، زيرا اين قبيل افراد به كمند شيطان بسيار نزديك بوده و به آسانى در دام او گرفتار مى‌شوند و تاريخ جريان‌هاى تلخ چنين پيشامدها را نمى‌تواند فراموش كند .براى نمونه «خوارج» در زمان على عليه‌السلام عابدان شب و صائمان روز بودند و در پيشانى آنان پينه‌هاى آثار سجده به خوبى پيدا بود و لب‌هاى خشك آنان از روزه‌هاى تابستانى آنان حكايت مى‌كرد ، ولى آن چنان در كمند «عمرو بن العاص» و «معاويه» گرفتار آمدند كه حيرت هر متفكر جست‌وجوگر را برمى‌انگيزد . جهل آنان پيروزى بزرگى را نصيب معاويه نمود و شمشيرهاى آنان به جاى آن كه قلب دشمن قرآن و اسلام يعنى معاويه را بشكافد ، فرق على عليه‌السلام را در محراب عبادت هدف قرار داد . آرى ، تأسف‌بارتر از اين مسئله چيزى نيست كه نيروهاى خودى به دشمن خونخوار تبديل شوند و جامعه‌ى خود را تباه سازند . به اين دليل ، در روايت است كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) به اميرالمؤمنين عليه‌السلام فرمود : اذا تقرب العباد الى خالقهم بالبر ، فتقرب اليه بالعقل ؛ هرگاه بندگانى با انجام اعمال نيك به سوى آفريدگارشان نزديكى جستند ، تو با عقل به سوى خدا تقرب بجوى . چه جانسوز است كه دوستان حرف دشمنان را بزنند و در نقش آنان و در مسير اهداف آنان حركت كنند و امرى را كه دشمن به هيچ وجه به آن دسترسى ندارد ، به دست خود عملى كنند . از اين رو ، هميشه اين دعاى امام عليه‌السلام را بايد از خدا خواست كه خدايا ! تو ما را از بندگان پرهيزكار ولى دانا و بينا قرار ده . جايگاه حب و بغض در تربيت فرزند در اين قسمت امام عليه‌السلام مى‌خواهد كه فرزندان داراى حس حب و بغض باشند . در روايت آمده است : هل الدين الا الحب و البعض ؟! ؛ آيا دين چيزى جز دوستى و دشمنى است ؟! فردى كه دوست و دشمن را نمى‌شناسد و در همه جا و به هر سو و در هر جريانى ، از كنار آن بى‌تفاوت مى‌گذرد ، همواره دست‌خوش هر حركت بوده و هيچ گونه شخصيتى از خود نخواهد داشت . انسان والا و مؤمن ، پيوسته دوستدار صالحان بوده و نسبت به دشمنان كينه‌ورز و خشن است ؛ چنان كه قرآن كريم مى‌فرمايد : (أذلة على المؤمنين أعزة على الكافرين 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَقَفَّيْنَا عَلَى‏ ءَاثَرِهِم بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَيةِ وَءَاتَيْنَهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَنُورٌ وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَيةِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ‏‏ ✳️ و به دنبال آنان (پیامبران پیشین) عیسى پسر مریم را آوردیم در حالى كه تورات را كه پیش از او بود تصدیق مى كرد و به او انجیل دادیم، كه در آن هدایت و نور است و تصدیق كننده ى تورات قبل از آن است و براى پرواپیشگان مایه ى هدایت و موعظه است. هم قرآن، هدایت كننده متّقین است، «هدىً للمتّقین» [] هم انجیل مایه ى هدایت و موعظه اهل پرواست. «هُدىً و موعظة للمتّقین» در این آیه دو بار كلمه ى «هدىً» آمده است، یكبار هدایت براى عموم و یكبار بهره گرفتن از هدایت كه مخصوص متّقین است. ، و ، هر سه «» به حساب آمده اند. خداوند در ، فرمود: قرآن نور است. «قد جائكم من اللّه نور» فرمود: تورات، نور است «انّا انزلنا التوراة فیها هدىً و نور» و در این آیه، انجیل را نور دانسته است. «آتیناه الانجیل فیه هدىً و نور» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2