eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
‏ 2 ‏ 1 4 ✳️ تمام قصه زندگى خود را براى او بازگفتم، به من گفت: اكنون عيال تو كجاست، آن سراى خراب به او نشانى دادم عدّه‏اى از خدمتكاران خود را فرستاد و عيال مرا به خانه خود آورد و دستور داد به احسن صورت از زن و بچه‏ام پذيرايى كنند، سپس گفت: تو مقصدى معين ندارى اگر اين جا بمانى تو را سرمايه دهم كه به آن داد و ستد نمايى، پيشنهادش پذيرفتم مرا سيصد دينار زر مايه به كف نهاد و من آن را در خريد و فروش به كار بردم و در مدتى اندك منافع آن به پانصد دينار رسيد. تمام آن به خدمت خواجه بردم، مرا گفت: اكنون تو را ثروتى به حاصل آمد و سرمايه به دست افتاد و از محنت فقر و فاقه خلاصى يافتى و آماده‏اى تا مسئله‏اى‏ برايت بگويم، گفتم: بگو گفت: اگر آن هميان خود را ببينى بشناسى، گفتم: آرى، هميانم را آورد با تعجب ديدم مهر آن از سرش برنداشته و همچنان دست نخورده باقى مانده، به من گفت: من در همان شب تاريك خواستم هميان را به تو بازگردانم، اما چون تو را در فقر و فاقه عظيم ديدم و در شدت نگرانى ترسيدم كه تو را طاقت آن لذت و خوشحالى نباشد و خداى ناكرده رنجى به تو رسد، سيصد دينار به تو دادم تا چشمت پر شود و دستت فراخ گردد و روحيه ات آماده شود آنگاه هميان را به تو برگرداندم. من آن هميان را بگشادم و آن مال پيش او نهادم و گفتم: چندان كه خواهى بردار، گفت: اى خواجه سال‏هاست كه من به حفظ اين مبتلا بودم و اين ساعت وجود مقدس حق مرا خلاصى داد و حق به حق دار رسيد، من بر آن مرد بزرگوار دعا كردم و مال خود در تصرف آوردم و پس از اندكى به توفيق حق و گشوده شدن در رحمت دولت و اقبالم به استقبال آمد و از رنج و محنت به راحت افكند، آرى» «يَا أُنْسَ كُلِّ مُسْتَوْحِشٍ غَرِيبٍ وَ يَا فَرَجَ كُلِّ مَكْرُوبٍ كَئِيبٍ» 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 289 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" 👈 🎙 لینک متن با ترجمه https://eitaa.com/sahife2/44714 صوتی تصویر https://www.aparat.com/v/I8FkT https://www.aparat.com/v/gU2DR صوتی http://nava.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=344745 https://meysammotiee.ir/media/1514 ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737509T13056590(Web).mp3
4.26M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم (اینجا) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ فَتَرَى الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ يُسَرِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى‏ أن تُصِيبَنَا دَآئِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِىَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُواْ عَلَى‏ مآ أَسَرُّواْ فِى أَنفُسِهِمْ نَدِمِينَ‏ وَيَقُولُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَهَؤُلَا ءِ الَّذِينَ أَقْسَمُواْ بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَنِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فَأَصْبَحُواْ خَسِرِينَ ✳️ (با آن همه توصیه به نپذیرفتن ولایت كفّار) بیماردلان را مى بینى كه در دوستى با آنان (كافران)، سبقت مى گیرند (و در توجیه كارشان) مى گویند: مى ترسیم كه حادثه اى بد برایمان پیش آید (و ما نیازمند كمك آنان باشیم) پس امید است كه خداوند، پیروزى یا امر دیگرى را از جانب خود (به نفع مسلمین) پیش آورد، آنگاه آنان از آنچه در دل پنهان داشته اند پشیمان شوند. و كسانى كه ایمان آوردند (هنگام پیروزى مسلمین و رسوایى منافقان با تعجّب، به یكدیگر) مى گویند: آیا اینان همان هایى هستند كه با تأكید، به خدا قسم مى خوردند كه ما با شماییم؟ پس (چرا كارشان به اینجا كشید؟) اعمالشان نابود شد و زیانكار شدند. 👌بیماردلان كسانى هستند كه نسبت به حقّانیّت پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله و یا برخى از معارف دینى در شك بوده و ایمانى ضعیف دارند . در مورد معناى آیه، سه احتمال وجود دارد: الف: در هنگام پیروزى مسلمین و رسوایى منافقان، مؤمنان با تعجّب مى گویند: آیا این یهود و نصارى بودند كه سوگند جدّى بر یارى كردن شما مؤمنین خوردند؟ ب: برخى از مؤمنین واقعى بعد از پیروزى به یكدیگر مى گویند: آیا این بیماردلان بودند كه با سوگند مى گفتند ما با شما هستیم و دیدید كه نبودند؟ ج: این بیماردلان كه سوگند یاد كردند ما با یهود و نصارى هستیم، آیا توانستند به شما اهل كتاب كمكى كنند؟ 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی وَمِنْ كلامٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ لمّا عوتب على التسوية في العطا. از «ابى مخنف» چنين نقل مى کند : گروهى از شيعيان خدمت اميرمؤمنان (عليه السلام) رسيدند، عرض کردند چه مانعى دارد که اموال را بيرون آورى، و در ميان رؤسا و اشراف تقسيم کنى، و آنها را بر ما برترى بخشى (و سهم ما را به آنها دهى) تا پايه هاى حکومتت محکم شود سپس به برنامه تقسيم بالسويّه وعدالت در رعيت باز گردى ؟! امام (عليه السلام) (از اين پيشنهاد ناراحت شد و) اين خطبه را ايراد فرمود. ❇️ در تقسیم بیت المال *️⃣أَ تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِيمَنْ وُلِّيتُ عَلَيْهِ؟ وَ اللَّهِ لَا أَطُورُ بِهِ مَا سَمَرَ سَمِيرٌ وَ مَا أَمَّ نَجْمٌ فِي السَّمَاءِ نَجْماً، [وَ] لَوْ كَانَ الْمَالُ لِي لَسَوَّيْتُ بَيْنَهُمْ، فَكَيْفَ وَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالُ اللَّهِ. [ثُمَّ قَالَ] أَلَا وَ إِنَّ إِعْطَاءَ الْمَالِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَ إِسْرَافٌ وَ هُوَ يَرْفَعُ صَاحِبَهُ فِي الدُّنْيَا وَ يَضَعُهُ فِي الْآخِرَةِ، وَ يُكْرِمُهُ فِي النَّاسِ وَ يُهِينُهُ عِنْدَ اللَّهِ؛ وَ لَمْ يَضَعِ امْرُؤٌ مَالَهُ فِي غَيْرِ حَقِّهِ وَ لَا عِنْدَ غَيْرِ أَهْلِهِ، إِلَّا حَرَمَهُ اللَّهُ شُكْرَهُمْ وَ كَانَ لِغَيْرِهِ وُدُّهُمْ، فَإِنْ زَلَّتْ بِهِ النَّعْلُ يَوْماً فَاحْتَاجَ إِلَى مَعُونَتِهِمْ، فَشَرُّ خَلِيلٍ وَ أَلْأَمُ خَدِين. *️⃣ آيا به من پيشنهاد مى کنيد که براى پيروزى خود، از و در حق کسانى که بر آنها و حکومت مى کنم، استمداد جويم ؟! به خدا سوگند! من گِرد چنين کارى نمى گردم مادامى که شب و روز پشت سرهم در آيند، و ستارگان آسمان در پى هم طلوع و غروب دارند! اگر اين اموال از خودم بود به يقين در ميان آنها به طور مساوى تقسيم مى کردم، تا چه رسد به اين که اين اموال، اموال خدا است» (و متعلق به بيت المال مسلمين است) آگاه باشيد! بخشيدن مال در غير موردش، تبذير و است هر چند ممکن است اين کار در سبب سربلندى کسى که آن را انجام داده است شود، ولى در ، موجب سرافکندگى وى خواهد گشت، اين کار او را (چند روزى) در ميان مردم (دنياپرست) گرامى مى دارد ولى در پيشگاه خدا به زمينش مى افکند! هيچ کس مال خويش را در غير مورد استحقاق و نزد غير اهلش قرار نداد مگر اين که سرانجام خداوند او را از سپاسگزارى آنان محروم ساخت و محبّتشان را متوجه ديگرى نمود، تا آن جا که اگر روزى پايش بلغزد و به کمک آنان نياز داشته باشد بدترين و پست ترين خواهند بود ! http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك نگاه *عدالت را فداى مقام نمى کنم! *بحث مهمى درباره طرز تقسيم بيت المال 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" (بند 4) https://eitaa.com/sahife2/53128 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 ‏ 2 1 ✳️ در منطقه نينوا، در كنار بت و بت پرستى و در ظلمات شرك و جهل، چراغ توحيد را شعله ور مى‏سازد و خطاب به مردم آن سرزمين مى‏گويد: «انديشه و تفكّر و عقل شما برتر و والاتر از آن است كه بت را بپرستيد و پيشانى‏هاى شما باقيمت‏تر از آن است كه دربرابر اين موجودات بى جان به سجده گذاريد. به خود آئيد و به واقعيت‏ها بنگريد و در موجودات فكر كنيد و به اين حقيقت‏ پى ببريد كه جهان را خالقى باشد خدا نام، وجود مقدسش فرد و بى نياز و حكيم و خبير است، شايسته شما نيست كه غير او را بپرستيد و روى به درگاه وى نياوريد. خداوند مهربان مرا براى دستگيرى شما فرستاده كه در حقّ شما لطف و رحمت آورده باشد. من شما را به سوى او راهنمايى مى‏كنم و راه او را به شما مى‏نمايانم، اى ملّت بت پرست، نادانى بر دل‏هاى شما نفوذ كرده و حال نمى‏توانيد حقايق را درك كنيد، پرده غفلت روى ديده باطن شما افتاده، به اين سبب از دقّت در واقعيت‏ها دور افتاده‏ايد. قوم از كلمات يونس كه تا آن وقت نشنيده بودند وحشت كردند، صحبت از معبودى شنيدند كه تا آن زمان او را نشناخته بودند، برآنان سخت آمد كه يك نفر از خودشان بدين صورت عليه عقايد و رسوم بى پايه آنان قيام نمايد و بگويد من از جانب جهان آفرين براى نجات شما مبعوث به رسالتم. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 292 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 ‏ 2 2 ✳️ مردم متعصّب نينوا به يونس گفتند، اين سخنان بى ارزش چيست؟ اين خدايى كه ما را به سوى او مى‏خوانى كيست؟ چه خبر تازه‏اى شده و چه حادثه‏اى اتفاق افتاده كه ما دست از مذهب خود برداريم و به مكتبى نو و تازه رو كنيم، تو را چه شده كه ما را به دين جديد دعوت مى‏كنى و در راه آن اين چنين خود را به زحمت مى‏اندازى؟! يونس گفت: پرده‏هاى تقليد را از چشم دل برداريد، حجاب‏هاى خرافات را از چهره عقل كنار زنيد، اندكى فكر كنيد. آيا اين بت‏هايى كه صبح و شب مورد توجّه قرار مى‏دهيد و در برآمدن حاجات خود و يا دفع شر از خودتان به آنها اعتماد مى‏كنيد، كارى از دستشان برمى آيد، يا براى شما نفعى ايجاد مى‏كنند، يا قدرت دفع ضررى را دارند، آيا اين موجودات بى جان چيزى را خلق مى‏كنند و يا مرده‏اى را زنده مى‏نمايند، يا مريضى را شفا مى‏دهند و يا گم شده‏اى را هدايت مى‏كنند؟!! آيا اگر من بخواهم به بت‏ها ضررى برسانم مى‏توانند اين ضرر را برطرف سازند، ويا اگر اراده كنم آنها را بشكنم و ريز ريز نمايم مى‏توانند از خود دفاع نمايند و موجوديت خويش را حفظ كنند؟!! در هر صورت پس از مدّت‏ها تبليغ، براى آخرين بار ملّت نينوا را مورد خطاب قرار داد: چرا از مكتبى كه شما را به سوى آن دعوت مى‏كنم روى بر مى‏گردانيد؟ اين دين به شما فرمان مى‏دهد: امور خود را اصلاح كنيد و وضع خود را بررسى كرده به داد جامعه برسيد، امر به معروف و نهى از منكر كنيد، از ظلم و ستم نفرت داشته باشيد، اين مكتب صلح و عدالت را مورد توجه قرار مى‏دهد، به شما امنيّت و اعتماد مى‏دهد، شما را وامى‏دارد كه به مستمندان و نيازمندان كمك كنيد، به بينوايان لطف داشته باشيد، گرسنگان را سير كنيد، اسيران را آزاد نماييد، اين دين شما را به كارهاى شايسته واصلاح امور و استحكام برنامه‏ها دستور مى‏دهد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 292 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 ‏ 2 3 ✳️ او در تبليغ مسائل الهى پافشارى كرد، ولى ملت نادان نينوا دعوت او را پاسخ نگفتند و مطالب پوچ و ياوه تحويل آن رسول دلسوز الهى دادند، به او گفتند: تو مانند يكى از همين افراد ملّتى، ما نمى‏توانيم براى قبول دعوت تو خود را آماده كنيم و در راه تو قدم بگذاريم و گفته هايت را تصديق كنيم، دست از تبليغ خود بردار، كمتر سخن بگو، آنچه تو مى‏خواهى براى ما پاسخ آن مشكلاتى دارد و در راه اين كار موانعى موجود است. يونس فرمود: من با زبان خوش و با اخلاقى نرم و حالتى ملاطفت آميز با شما روبه‏رو شدم، به بهترين روش با شما به بحث و گفتگو نشستم، اگر گفتار من در اعماق جان شما اثر گذاشته، به هدفى كه من به آن اميدوار بوده‏ام و به ايمانى كه طالبش بودم رسيده‏ام، اما اگر مطالب من در قلب شما اثر نگذاشته، به شما اعلام خطر مى‏كنم كه عذابى سخت شما را دنبال مى‏كند و بلايى هولناك در كمين شماست، به زودى پيش درآمد عذاب را مى‏بينيد و آثار آن در برابرتان ظاهر مى‏شود. مردم گفتند: اى يونس! گوش ما به دعوت تو بدهكار نيست، ما از اين تهديدها هراس و وحشت نداريم، آن عذابى كه ما را از آن مى‏ترسانى، اگر راست مى‏گويى براى ما بياور. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 292 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 ‏ 2 4 ✳️ كاسه صبر آن رسول حق لبريز شد، زندگى براى او اندوهبار گشت، اميدش از اصلاح مردم نااميد شد، به حالت خشم و غضب دست از مردم شست و شهر را به امان خود گذاشت. مردم لجوج و سرسخت نينوا ايمان نياوردند، از دقت در مطالب يونس سرباز زدند، به بيانات روشن او گوش نكردند، يونس فكر كرد كه وقت تبليغات تمام است و حجت بر بندگان عاصى تمام شده است. شايد اگر تبليغات خود را ادامه مى‏داد، در ميان مردم افرادى به او ايمان مى‏آوردند، ولى آن حضرت اعتنائى به اين برنامه نكرد. از شهر دور شد تا فرمان خدا و نتيجه زحمات خود را از جانب حق ببيند. هنوز از شهر دور نشده بود كه مردم پيش درآمد عذاب را ديدند، هواى اطرافشان تغيير كرد، رنگ از چهره آنان پريد، صورتشان دگرگون شد، اضطراب آسمان قلبشان را گرفت، ترس و وحشت به اعماق وجودشان حمله ور شد، آن وقت بود كه فهميدند دعوت يونس حق بوده و اعلام خطرش جدى و بدون ترديد عذاب الهى بر آنان فرو خواهد باريد و آنچه بر سر قوم نوح و عاد و ثمود مى‏دانستند هم اكنون به جان خودشان خواهد ريخت. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 292 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 ‏ 2 5 ✳️ به اين فكر افتادند كه اكنون كه جاى يونس خالى است، ولى جاى خداى يونس كه خالى نيست، اگر يونس رفت خداى او كه نرفته، بايد به حضرت محبوب ايمان آورد، از گناهان گذشته از حضرت دوست عذرخواهى نمود. به همين منظور بر بالاى كوهستان‏ها و ميان درّه‏ها و بيابان‏ها رفتند و با ناله و آه و گريه و فرياد به درگاه حضرت حق شتافتند، بين مادران و اطفال، حيوانات و بچه‏هايشان جدايى ايجاد كردند و همگى با سوز دل به فرياد آمدند. صيحه مادران، ناله اطفال، فرياد پرسوز جانداران، صداى تضرّع و زارى پيران، آه سوزان جوانان از هر طرف به گوش مى‏رسيد. اكنون موقع آن شده بود كه حضرت ربّ العزه، خداوند كريم و رحيم، بال و پر رحمت خويش را بر آنان گشوده و ابرهاى عذاب خود را از آنان برطرف سازد و توبه آنان را قبول نمايد و به ناله آنان توجه فرمايد؛ زيرا در توبه و بازگشت خود بى ريا بودند و نسيم صدق و راستى از ايمانشان مى‏وزيد. حضرت حق عقاب و عذاب را از آنان برداشت، مردم با امنيّت كامل و خوشحالى تمام به شهر بازگشتند و اميدوار بودند كه يونس به آنان برگردد و رهبرى آنان را به سوى حق و حقيقت به عهده بگيرد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 292 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
ادامه حکایت فردا انشاالله
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" 👈 🎙 لینک متن با ترجمه https://eitaa.com/sahife2/44714 صوتی تصویر https://www.aparat.com/v/I8FkT https://www.aparat.com/v/gU2DR صوتی http://nava.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=344745 https://meysammotiee.ir/media/1514 ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737509T13056590(Web).mp3
4.26M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم (اینجا) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
*️⃣اى خدائى كه دلهاى متوحش سرگردان به تو مى‌گيرد و نزديك مى‌شود *️⃣و اى گشايش بخش دلهاى پر غم و اندوه *️⃣و اى پناه بخش هر ناكام بى‌كس و بى‌پناه *️⃣و اى يار و ياور هر كه محتاج و محروم رانده از درها (و درمانده فقر و بيچارگى) است‌ بخشی از دعای 16 صحیفه سجادیه
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِى اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَفِرِينَ يُجَهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَا ئِمٍ ذَ لِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَآءُ وَاللَّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ‏ ✳️ اى كسانى كه ایمان آورده اید! هر كس از شما كه از دین خود برگردد (به خدا ضررى نمى زند، چون) خداوند در آینده قومى را خواهد آورد كه آنان را دوست دارد و آنان نیز خدا را دوست دارند. آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مى كنند و از ملامت هیچ ملامت كننده اى نمى هراسند. این فضل خداست كه به هر كه بخواهد (وشایسته ببیند) مى دهد و خداوند وسعت بخش بسیار داناست. 👈در روایت است: چون این آیه نازل شد، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله دست به شانه فارسى زد و فرمود: هموطنان تو ( ) مصداق این آیه اند. در آیات قبل، خطر سلطه كفار و منافقان مطرح بود، اینجا سخن از ارتداد است. شاید اشاره به این باشد كه نفاق و دوستى و رابطه با كفّار و پذیرش سلطه آنان، به ارتداد مى انجامد. امام باقرعلیه السلام درباره ى «یحبّهم و یحبّونه» فرمود: مراد علىّ علیه السلام و شیعیان اویند. در روایات شیعه و سنّى آمده است كه پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله در جنگ خیبر، پس از ناكامى فرماندهان در فتح قلعه هاى دشمن فرمود: به خدا سوگند فردا پرچم را به دست كسى مى دهم كه خدا و رسول او را دوست دارند، او هم، خدا و رسول را دوست دارد و پیروزى را به ارمغان مى آورد. آنگاه پرچم را به دست على علیه السلام داد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ومِنْ كلامٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ «وفيه يبيّن أحكام الدين ويكشف للخوارج الشبهة وينقض حكم الحكمين يكى ديگر از سخنان كه در آن پاره اى از احكام دينى را بيان مى كند و اشتباه را روشن مى سازد و حكم حكمين را باطل اعلام مى دارد. ❇️ بخش اول: ردّ منطق پوچ خوارج *️⃣ فإِنْ أَبَيْتُمْ إِلَّا أَنْ تَزْعُمُوا أَنِّي أَخْطَأْتُ وَ ضَلَلْتُ، فَلِمَ تُضَلِّلُونَ عَامَّةَ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) بِضَلَالِي وَ تَأْخُذُونَهُمْ بِخَطَئِي وَ تُكَفِّرُونَهُمْ بِذُنُوبِي؟ سُيُوفُكُمْ عَلَى عَوَاتِقِكُمْ تَضَعُونَهَا مَوَاضِعَ الْبُرْءِ وَ السُّقْمِ وَ تَخْلِطُونَ مَنْ أَذْنَبَ بِمَنْ لَمْ يُذْنِبْ! وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) رَجَمَ الزَّانِيَ الْمُحْصَنَ ثُمَّ صَلَّى عَلَيْهِ ثُمَّ وَرَّثَهُ أَهْلَهُ، وَ قَتَلَ الْقَاتِلَ وَ وَرَّثَ مِيرَاثَهُ أَهْلَهُ، وَ قَطَعَ [يَدَ] السَّارِقَ وَ جَلَدَ الزَّانِيَ غَيْرَ الْمُحْصَنِ ثُمَّ قَسَمَ عَلَيْهِمَا مِنَ الْفَيْءِ وَ نَكَحَا الْمُسْلِمَاتِ؛ فَأَخَذَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) بِذُنُوبِهِمْ وَ أَقَامَ حَقَّ اللَّهِ فِيهِمْ وَ لَمْ يَمْنَعْهُمْ سَهْمَهُمْ مِنَ الْإِسْلَامِ وَ لَمْ يُخْرِجْ أَسْمَاءَهُمْ مِنْ بَيْنِ أَهْلِهِ. ✳️ 1. افشاء گمراهى خوارج: *️⃣ پس اگر چنين مى پنداريد كه من خطا كرده و گمراه شدم، پس چرا همه امّت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را به گمراهى من گمراه مى دانيد و خطاى مرا به حساب آنان مى گذاريد و آنان را براى خطاى من كافر مى شماريد شمشيرها را بر گردن نهاده، كور كورانه فرود مى آوريد و گناهكار و بى گناه را به هم مخلوط كرده همه را يكى مى پنداريد در حالى كه شما مى دانيد، همانا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم زناكارى را كه همسر داشت سنگسار كرد، سپس بر او نماز گزارد، و ميراثش را به خانواده اش سپرد، و قاتل را كشت و ميراث او را به خانواده اش بازگرداند، دست دزد را بريد و زناكارى را كه همسر نداشت تازيانه زد، و سهم آنان را از غنائم مى داد تا با زنان مسلمان ازدواج كنند. پس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آنها را براى گناهانشان كيفر مى داد، و حدود الهى را بر آنان جارى مى ساخت، امّا سهم اسلامى آنها را از بين نمى برد، و نام آنها را از دفتر مسلمين خارج نمى ساخت. (پس با انجام گناهان كبيره كافر نشدند). http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك نگاه *خشونت بى منطق خوارج *خوارج و تکفير همه گنهکاران! *گوشه اى از جنايات وحشتناک خوارج *پاسخ به يک سؤال ( تناقض اعتقاد خوارج به گناه کبیره و از طرفی انجام گناهان کبیره توسط آنها (شبیه در عصر ما!!) 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" (بند 4) https://eitaa.com/sahife2/53128 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 ‏ 2 6 ✳️ اما يونس به سرعت از منطقه دور شد، تا به دريا رسيد، در آن جا ديد گروهى مى‏خواهند از دريا عبور كنند، از آنان درخواست كرد كه او را به عنوان همسفر بپذيرند و با مركب خود وى را به سفر ببرند. پيشنهادش را با آغوش باز پذيرفتند، مقام او را گرامى داشتند و به وى احترام گذاشتند؛ زيرا در چهره او نور بزرگوارى و عظمت خواندند و از پيشانى وى فروغ پرهيزكارى و درستى و صداقت مشاهده كردند. كشتى خيلى از ساحل دور نشده بود و از خشكى چندان فاصله‏اى نگرفته بود كه دريا به طوفانى سخت دچار شد. سرنشينان كشتى عاقبت سختى را در پيش روى خود ديدند، چشم‏ها خيره شد، قلب‏ها در حال توقف بود، دست و پاى اهل كشتى از شدت ترس مى‏لرزيد، راهى براى نجات خود جز سبك كردن بار كشتى نديدند، با هم به مشورت نشستند، تصميم بر قرعه گرفتند، قرعه به نام آن پيامبر بزرگوار افتاد، به خاطر احترامى كه براى او قائل بودند، به اين كار راضى نشدند، بار ديگر قرعه انداختند باز هم به نام يونس افتاد، اين بار هم از اين برنامه سر برتافتند، بار سوم قرعه ريختند باز هم به نام يونس افتاد!! يونس فهميد در اين سه بار قرعه كه به نام او اصابت كرده رمزى در كار است و خداى حكيم را در اين حادثه تقديرى فوق تدبير است، او به اين حقيقت توجّه كرد كه بايد دور شدن از مردم به دستور حق باشد نه محض غضب بر مردم، به همين جهت در برابر ديدگان اهل كشتى خود را به دريا انداخت و جان شيرين تسليم آماج طوفان كرد، خداوند به نهنگ دريايى دستور داد يونس را ببلعد و وى را در شكم خود حبس كند!! از بلعيدن او به وسيله ماهى بزرگ جز زندانى شدنش منظور ديگرى در كار نبود، لذا به نهنگ دستور دادند او را هضم نكن و استخوانش را در هم مشكن كه او پيامبرماست، نقشه‏اى كشيده به هدف نرسيده، كارى را نبايد عجله مى‏كرد، اما خود را به عجله سپرد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 292 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 ‏ 2 7 ✳️ يونس درشكم ماهى قرار گرفت، ماهى امواج دريا را شكافت و به اعماق آب فرو رفت و در تاريكى پشت تاريكى قرار گرفت، حوصله يونس به آخر رسيد، غمش افزون شد، با حالتى دردمندانه و با تضرّع و زارى به درگاه خدا شتافت، به درگاهى كه پناه مصيبت ديدگان، ملجأ ستم‏ كشيده‏هاست، درگاهى كه داراى رحمتى بى نهايت در بى نهايت و جاى قبول توبه و بخشش خطا و گناه از مردم و ترك اولى از انبيا و اولياست. در دل آن تاريكى‏ها فرياد زد: وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى‏ فِى الظُّلُمتِ أَن لا الهَ إلّاانْتَ سُبْحانَكَ انّى كُنْتُ مِنَ الظّالِمينَ» «انبیا 87» و صاحب ماهى [حضرت يونس‏] را [ياد كن‏] زمانى كه خشمناك [از ميان قومش‏] رفت و گمان كرد كه ما [زندگى را] بر او تنگ نخواهيم گرفت، پس در تاريكى‏ها [ى شب، زير آب، و دل ماهى‏] ندا داد كه معبودى جز تو نيست تو از هر عيب و نقصى منزّهى، همانا من از ستمكارانم. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 292 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 ‏ 2 8 ✳️ خداوند دعايش را اجابت كرد و وى را از غم و غصه نجات داد و هر مؤمن گرفتارى را از طريق دعا و انابت و تضرّع و زارى نجات مى‏دهد: فَاسْتَجَبْنالَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنينَ» «انبیا 88» پس ندايش را اجابت كرديم و از اندوه نجاتش داديم؛ و اين گونه مؤمنان را نجات مى‏دهيم. به ماهى دريا فرمان داد، مهمان خود را در كنار ساحل پياده كن، ماهى، يونس را با بدنى لاغر و جسمى مريض كنار ساحل انداخت، رحمت الهى بوته كدويى را در كنارش روياند، بدنش را در سايه برگ كدو گرفت و از ميوه‏اش خورد و به اين طريق جان به سلامت برد. به او وحى شد به ديار خود بازگرد و به زادگاه خويش و در بين طائفه‏ات برو؛ زيرا آنها ايمان آورده‏اند و ايمانشان براى آنان سودمند افتاد، بت‏ها را رها كردند و اكنون به جستجوى تواند. آن رسول الهى به شهر بازگشت، بت پرستان ديروز را خداپرست امروز ديد. ملّت پناه برده به خدا از عذاب و يونس پناه برده به خدا از زندان شكم ماهى نجات يافتند. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 292 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2