eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
***در بعضى از آيات قرآن شريف، رضاى خداوند از گروهى اعلام گرديده كه آنان نيز از خداوند خشنود و راضى هستند. رضى الله عنهم و رضوا عنه اولئك حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون. خداوند از آنها راضى و آنان نيز از خداوند رضايت دارند، اين گروه حزب الله‏ اند و آگاه باشيد كه اعضاى حزب خداوند از رستگار ى و سعادت واقعى برخوردارند.
***در بعضى از روايات آمده كه يكى از راههاى رسيدن به رضوان بارى تعالى اين است كه آدمی، خود، به و و مقدرات الهى راضى و خشنود باشد. *ان موسى عليه‏السلام قال: يا رب! دلنى على عمل اذا انا عملته نلت به رضاك. فاوحى الله تعالى اليه: ان رضاى فى رضاك بقضائى. حضرت موسى بن عمران عليه‏السلام عرض كرد: بار الها! مرا راهنمايى فرما به عملى كه چون انجام دادم به وسيله‏ ى آن به رضاى تو نايل گردم. خداوند به و ى وحى فرمود كه رضاى من در رضاى تو به قضاى من است. *على (علیه السلام) فرمود: كن راضيا تكن مرضيا. به قضاى الهى درباره‏ ى خودت راضى باش تا مشمول بارى تعالى باشى. على (علیه السلام) فرمود: علامه رضا الله سبحانه عن العبد رضاه بما قضى به سبحانه له و عليه. علامت رضاى خداوند سبحان از بنده، رضاى بنده است به آنچه خداوند درباره‏ ى او مقدر فرموده است، خواه مقدر الهى به نفعش باشد يا به ضررش.
✳️ امام سجاد (علیه السلام) در جای دیگر: اللهم و جللنى رضاك. بار الها! تمام وجود مرا با جامه‏ ى و خشنوديت بپوشان.
**ائمه‏ ى طاهرين عليهم‏السلام برا ى آنكه پيروان خود را در رضاى به قضاى الهى كه يكى از راهها ى وصول به بار ى تعالى است آگاه بار بياورند و با منطقى نافذ قانعشان نمايند، ضمن روايات متعدد ى، مطالب آموزنده‏اى را تذكر داده‏اند. امام صادق (علیه السلام) فرمود: ان اعلم الناس بالله ارضاهم بقضاء الله. عالمترين مردم به صفات كمال حضرت بارى تعالى، راضى ‏ترين آنان به قضاى خداوند است.
راو ى حديثی می‏گويد: به امام صادق (علیه السلام) عرض كردم:باى شيئى يعلم المومن بانه مومن؟ با چه چيز ايمان واقعى مومن شناخته می‏شود؟ در پاسخ فرمود: بالتسليم لله و الرضا فى ما ورد عليه من سرور او سخط. با تسليم در مقابل بارى تعالى و رضا از آنچه بر او از سرور و خشم وارد می‏شود.
يكى درد و يكى درمان پسندد يكى وصل و يكى هجران پسندد من از درمان و درد و وصل و هجران پسندم آنچه را جانان پسندد
** آدمی اگر به قضاى الهى راضى نشود و با نيروى ايمان به ضمير آشفته‏ ى خود تسكين نبخشد، قادر نيست مكروهات و ناملايمهايى را كه به آنها مبتلاست برطرف نمايد، ولى ممكن است با جزع و بى ‏صبرى به عوارض روحى و بيمارى عصبى نيز مبتلا شود، مصيبت تازه‏اى را بر مصائب دنياى خويش بيفزايد و در آخرت از پاداش و صبر و رضا محروم گردد. امام باقر (علیه السلام) فرمود: من رضى بالقضاء اتى عليه القضاء و عظم الله اجره و من سخط القضاء مضى عليه القضاء و احبط الله اجره. كسى كه به قضاى الهى راضى باشد، قضا و مقدرات بر او وارد می‏شود و خداوند به وى اجر عظيم عطا می‏فرمايد و كسى كه به قضاى حق خشمگين باشد، آنچه مقدر است بر او می‏گذرد و خداوند اجر قيامتش را از ميان می‏برد.
از راههاى رسيدن به بارى تعالى، رضاى به قضاء و مقدرات اوست، خواه آن مقدر مطبوع طبع و مقبول آدمی باشد يا مورد بى ‏رغبتى و كراهت.
***راه ديگرى كه در روايات ارائه شده و موجب نيل به خداوند است، اطاعت و فرمانبرى از ذات مقدس اوست. *على (علیه السلام) فرموده: رضا الله سبحانه مقرون بطاعته. رضاى خداوند و طاعت او به هم پيوسته‏ اند. *امام صادق (علیه السلام) در پايان نامه‏ا ى كه برا ى اصحاب خود نوشته، فرموده است: من سره ان يعلم ان الله يحبه فليعمل بطاعه الله و ليتبعنا. كسى كه خوشحال می‏شود از اينكه بداند خدا او را دوست دارد، البته بايد اوامرش را به كار بندد، او را اطاعت نمايد و از ما پيروى كند.
با توجه به اينكه مردم به اوامر و نواهى خداوند دسترسى ندارند و از آنها ناآگاه‏اند و بايد از راه وحى و به وسيله‏ ى پيمبر او ابلاغ گردد، بنابراين اطاعت از بارى تعالى ايجاب می‏كند كه مردم از پيمبر گراميش اطاعت نمايند : من يطع الرسول فقد اطاع الله. كسى كه از پيغمبر خدا اطاعت می‏كند، تحقيقا از ذات اقدس الهى اطاعت نموده است.
پيشواى بزرگ اسلام (ص) در طول ايام رسالت خود، به دو اطاعت از طرف بارى تعالى ماموريت يافت: اول، به عنوان يك مسلمان موظف بود از تمام اوامر و نواهى خداوند كه در شرع اسلام مقرر فرموده است، اطاعت كند و عملا آنها را به كار بندد. دوم، به عنوان رسول خدا موظف بود اوامر الهى را در تبليغ رسالت اطاعت كند، دين حق را به مردم برساند و جامعه را به صراط مستقيم هدايت نمايد. در اطاعت اول، وظيفه‏ ى مسلمانى را در كمال خوبى و شايستگى انجام داد و به الهى نايل گرديد. در اطاعت دوم، يعنى تبليغ رسالت، با مصائبى سخت و جانكاه از ناحيه‏ ى دشمنان مواجه گرديد، ولى ضعف و سستى به خود راه نداد، در كمال جديت مسير خويش را پيمود و دين حق را بخوبى ابلاغ نمود، بر اثر اطاعت از انجام اين وظيفه‏ ى بسيار سنگين در امواج رضوان الهى غوطه‏ور شد و از حداكثر قرب بارى تعالى برخوردار گرديد. على عليه‏السلام در يكى از خطبه ‏ها از رضوان بارى تعالى و آزار شديد مردم نام برده است. وَنَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، خاضَ إلى‏ رِضْوانِ اللَّهِ كُلَّ غَمْرَةٍ وَتَجَرَّعَ فيهِ كُلَّ غُصَّةٍ ... شهادت می‏دهيم كه حضرت محمد صلى الله عليه و آله بنده و رسول خداوند است. او با تمام وجود در خداوند فرورفت و مصائبى را كه از خلق در راه تبليغ ديد، تحمل نمود.
بندگان باايمان و خالص در مقام فرمانبرى از اوامر الهى و جلب رضاى خداوند، بالاترين مراتب اطاعت را از خود بروز داده‏اند. كه از تربيت شدگان ممتاز مكتب اسلام است، در جنگ پيش از آنكه به عرصه‏ ى پيكار قدم بگذارد، در پيشگاه خداوند عرض كرد: اللهم انك تعلم انى لو اعلم ان رضاك فى ان اقذف بنفسى هذا البحر لفعلت، اللهم انك تعلم انى لو اعلم ان رضاك فى ان اضع ظبه سيفى فى بطنى ثم انحنى عليه حتى يخرج من ظهرى لفعلت، اللهم انى اعلم مما علمتنى انى لا اعمل عملا اليوم هذا هو ارضى لك من جهاد هولاء الفاسقين. بار الها! تو می‏دانى اگر بدانم رضاى تو در اين است كه خود را در اين دريا بيفكنم می‏افكنم، بار الها! تو می‏دانى اگر بدانم رضاى تو در اين است كه نيش شمشير را بر شكمم بگذارم و آنقدر فشار دهم كه از پشتم به در آيد اين كار را انجام می‏دهم، بار الها! از دينى كه به من آموخته‏اى می‏دانم امروز هيچ عملى بيش از با اين مردم گناهكار، مرضى ذات اقدس تو نيست.
يكى از راههاى نيل به رضوان حضرت بارى تعالى اطاعت و فرمانبرى از ذات اقدس اوست و بايد اين مهم را مورد كمال توجه قرار داد. امام باقر عليه‏السلام از آباء بزرگوارش از اميرالمومنين عليهم‏السلام حديث نموده كه فرموده است: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَخْفَی أَرْبَعَةً فِی أَرْبَعَةٍ أَخْفَی: 1- رِضَاهُ فِی طَاعَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ طَاعَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ رِضَاهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ 2-وَ أَخْفَی سَخَطَهُ فِی مَعْصِیَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ مَعْصِیَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ سَخَطُهُ مَعْصِیَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ 3-وَ أَخْفَی إِجَابَتَهُ فِی دَعْوَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَ‏شَیْئاً مِنْ دُعَائِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ إِجَابَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ 4- وَ أَخْفَی وَلِیَّهُ فِی عِبَادِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عَبِیدِ اللَّهِ فَرُبَّمَا یَکُونُ وَلِیَّهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ. خدای تبارک و تعالی چهار چیز را در چهار چیز پنهان داشته است؛ 1- خوشنودی خود را در میان طاعتها. پس هیچ طاعتی را کوچک مشمار که بسا خوشنودی خداوند در همان باشد و تو ندانی. 2- وخشم خود را در میان گناهان پنهان کرده. پس هیچ گناهی را کوچک مپندارد که شاید خشم خدا در همان باشد و تو ندانی. 3- و اجابت خویش را در میان دعاهایش پنهان نموده. پس هیچ دعائی را کوچک مدار که بسا همان دعای مستجاب باشد و تو ندانی. 4- و ولی خود را در میان بندگان خود پنهان داشته پس به هیچ بنده‏ ای از بندگان خدا با چشم حقارت منگر که شاید همان ولی خدا باشد و تو ندانی. «معنای الاخبار، ص111- وسائل ج1،ص88- کمال الدین،ص173»
***از جمله‏ ى راههاى وصول به رضوان الهى دوست داشتن كسانى است كه خداوند آنها را دوست دارد و دشمن داشتن كسانى كه مبغوض بارى تعالى هستند. ( حب و بغض فی الله )
**روايت شده است كه حضرت موسى بن عمران عليه ‏السلام عرض كرد: يا رب! اخبرنى عن آيه رضاك پروردگارا! نشانه‏ ى رضاى خود را به من بگو. از بار ى تعالى به او وحى شد: اذا رايت نفسك تحب المساكين و تبغض الجبارين فذلك آيه رضاى. وقتى در نفس خود يافتى كه دوستدار مساكين و دشمن جباران و ستمگران هستى، اين نشانه‏ى رضاى من است.
4_369063533268173669.mp3
2.72M
👤استاد دکتر محمدعلی وَ سَهِّلْ إِلَى بُلُوغِ رِضَاكَ سُبُلِي 🆔 @sahife2
makarem al-akhlaq- 141.mp3
18.18M
🔊 توضیح عبارت «وَ سَهِّلْ إِلَى بُلُوغِ رِضَاكَ سُبُلِي » جلسه اول 👤 استاد مرتضی @SAHIFE2
makarem al-akhlaq- 144.mp3
17.01M
🔊 توضیح عبارت «وَ سَهِّلْ إِلَى بُلُوغِ رِضَاكَ سُبُلِي » جلسه 4 👤 استاد مرتضی @SAHIFE2
makarem al-akhlaq- 145.mp3
17.02M
🔊 توضیح عبارت «وَ سَهِّلْ إِلَى بُلُوغِ رِضَاكَ سُبُلِي » جلسه 5 👤 استاد مرتضی @SAHIFE2
makarem al-akhlaq- 143.mp3
15.33M
🔊 توضیح عبارت «وَ سَهِّلْ إِلَى بُلُوغِ رِضَاكَ سُبُلِي » جلسه 3 👤 استاد مرتضی @SAHIFE2
makarem al-akhlaq- 142.mp3
17.94M
🔊 توضیح عبارت «وَ سَهِّلْ إِلَى بُلُوغِ رِضَاكَ سُبُلِي » جلسه 2 👤 استاد مرتضی @SAHIFE2
*️⃣ اللهم سهل الی بلوغ رضاک سبلی خداوندا راه به سمت تو برایم سخت است و دست نایافتنی! نه اینکه سخت باشد برای همه برای من سخت است!! منی که غوطه ور در زندگی دنیا شده ام اسیر نفس و خواهش های آن شده ام دارم خفه میشوم نیاز به اکسیژن و هوای تازه دارم رو به قبله شده ام ولی متاسفانه دورم شلوغ است که نمی فهمم فکر میکنم کسی شده ام سری در سرا درآورده ام حال که راه را نشانم داده ای ، فقط تویی که میتوانی دستم را بگیری و مرا از منجلاب این وابستگی های مشمئز کنند نجات دهی. خداوندا راه های بدست آوردن و خوشنودیت را بر روی من بگشا حال که ماه آمده مرا دست خالی باز نگردان و عنایتی فرما که مرا در رضایتت غرق کنی بحق امام هشتم علیه السلام 🆔 @sahife2
⬅️ مقام رضوان چگونه حاصل می‌شود؟ (ایت الله جوادی آملی ) https://eitaa.com/sahife2/44381
💢معنای دشمنی با و یاری 🔸 امام علی علیه‌السّلام می‌فرماید: «و کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً.» خصم ظالم باشید. یعنی «مدّعی‌اش باش.» اگر دستهای با ایمان، گریبان ظالمان و ستمکاران را می‌گرفتند، در دنیا این‌قدر پیش نمی‌رفت؛ بلکه از بن برمی‌افتاد. ببینید امروز، به خاطر عمل ‌نکردن به همین یک کلمه وصیت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام، در دنیا چه منجلابی ایجاد شده است و بشریت چه بدبختیهایی دارد! ببینید ملتها و بخصوص مسلمانان چه مظلومیتی دارند! اگر به همین یک وصیت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام عمل می‌شد، امروز بسیاری از ظلمها و مصیبتهایِ ناشی از ظلمها، وجود نمی‌داشت. «و للمظلوم عوناً.» هرجا مظلومی هست، به او کمک کن. نمی‌گوید «طرفدارش باش». نه! باید کمکش کنی. هرچه می‌توانی و به هرنحو که می‌توانی. 👤 ( اینجا ) 🏷 🆔 @sahife2