❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_157
✳️ أَلَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِىَّ الْأُمِّىَّ الَّذِى يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِى التَّوْرَيةِ وَالْإِنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَئِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلَلَ الَّتِى كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ ءَامَنُواْ بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِى أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
(رحمت الهى، شامل كسانى است كه علاوه بر ایمان، زكات وتقوا،) از رسول و پیامبر درس نخوانده اى پیروى مى كنند كه (نام و نشانه هاى او را) نزد خویش در تورات و انجیل نوشته مى یابند. (پیامبرى كه) آنان را به نیكى فرمان مى دهد و از زشتى باز مى دارد و آنچه را پاكیزه و پسندیده است برایشان حلال مى كند و پلیدى ها را بر ایشان حرام مى كند و از آنان بار گران (تكالیف سخت) و بندهایى را كه بر آنان بوده برمى دارد (وآزادشان مى كند). پس آنان كه به او ایمان آورده و او را گرامى داشته و یارى كنند و از (قرآن) نورى كه همراه او نازل شده است پیروى كنند، آنان همان رستگارانند.
✍️ كلمه ى «#امی»، منسوب به «اُمّ»، به معناى مادر، به كسى گفته مى شود كه درس نخوانده باشد، مثل كسى كه از مادر متولّد شده است. بعضى گفته اند: اُمّى، یعنى برخاسته از امّت و توده ى مردم، نه اَشراف. برخى هم آن را منسوب به «اُمّ القُرى» دانسته اند كه نام مكّه است، پس اُمّى یعنى مكّى.
پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله امّى و درس نخوانده بود، «الرّسول النّبىّ الاُمّى» چنانكه در آیه 48 سوره ى عنكبوت نیز مى خوانیم: «و ما كنت تتلوا من قبله من كتاب و لاتخطّه بیمینك» تو هرگز پیش از این كتابى نمى خواندى و با دست خود نمى نوشتى. البتّه آن حضرت توانایى نوشتن و خواندن هر دو را داشت.
در تمام مكّه در عصر بعثت، 17 مرد و یك زن با سواد بیشتر وجود نداشت و اگر پیامبر صلى الله علیه وآله حتّى كلمه اى از یك نفر آموخته بود، نمى توانست خود را در میان مردم، امّى بنامد.
كلمه ى «اِصر»، در اصل به معناى نگهدارى و محبوس كردن است و به هر كار و تكلیف سخت و دشوار كه انسان را از فعّالیّت باز دارد گفته مى شود، چنانكه به عهد و پیمان و كیفر نیز گفته شده است. «اَغلال»، جمع «غُلّ»، به معناى زنجیر، شامل عقائد باطل، خرافات، بت پرستى، بدعت و سنّت هاى دست و پاگیر جاهلى مى شود.
گرچه به دلایلى، تورات و انجیل را تحریف شده مى دانیم، امّا در همین تورات و انجیل موجود نیز اشارات و بشاراتى نسبت به پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله به چشم مى خورد و سبب مى شود كه اهل كتاب، پیامبر خدا را بشناسند، آنگونه كه پدر فرزند خود را مى شناسد. اگر نام و نشان پیامبر اسلام در تورات و انجیل نبود، مخالفان، آن دو كتاب را آورده و مى گفتند: نیافتیم و از این راه وارد خصومت مى شدند، نه از راه لشكركشى و پرداخت هزینه هاى آن چنانى و جزیه دادن.
در احادیث متعدّدى از شیعه و سنّى مى خوانیم كه پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: هر آیه اى در قرآن كه درباره ى مؤمنان و صفات نیك آنان آمده، علىّ در رأس آن و رهبر آنان است. «ما انزل اللّه آیة فیها «یا ایّها الّذین آمنوا» الاّ و علىٌّ رأسها و امیرها».
پیامبر صلى الله علیه وآله به اصحاب خود فرمودند: پس از شما قومى مى آیند كه پیامبرى را دیده اند و تنها به وسیله ى كتاب و مكتوبى ایمان مى آورند و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_7
*️⃣ و من كتاب منه (علیه السلام) إليه أيضا:
از نامه هاى امام(عليه السلام) است که آن را نيز براى معاويه مرقوم داشته است.
👈 این نامه در یک بخش می آید :
✳️ پاسخ یاوه گوییهای #معاویه :
*️⃣ أَمَّا بَعْدُ، فَقَدْ أَتَتْنِي مِنْكَ مَوْعِظَةٌ مُوَصَّلَةٌ وَ رِسَالَةٌ مُحَبَّرَةٌ، نَمَّقْتَهَا بِضَلَالِكَ وَ أَمْضَيْتَهَا بِسُوءِ رَأْيِكَ، وَ كِتَابُ امْرِئٍ لَيْسَ لَهُ بَصَرٌ يَهْدِيهِ وَ لَا قَائِدٌ يُرْشِدُهُ، قَدْ دَعَاهُ الْهَوَى فَأَجَابَهُ، وَ قَادَهُ الضَّلَالُ فَاتَّبَعَهُ، فَهَجَرَ لَاغِطاً وَ ضَلَّ خَابِطاً.
وَ [مِنْ هَذَا الْكِتَابِ] مِنْهُ:
لِأَنَّهَا بَيْعَةٌ وَاحِدَةٌ، لَا يُثَنَّى فِيهَا النَّظَرُ وَ لَا يُسْتَأْنَفُ فِيهَا الْخِيَارُ، الْخَارِجُ مِنْهَا طَاعِنٌ وَ الْمُرَوِّي فِيهَا مُدَاهِن.
✳️ افشاى چهره نفاق معاويه و مشروعيّت بيعت :
*️⃣ پس از نام خدا و درود، نامه پند آميز تو به دستم رسيد كه داراى جملات به هم پيوسته، و زينت داده شده بود كه با گمراهى خود آن را آراسته، و با بد انديشى خاص خود آن را امضاء كرده بودى، نامه مردى كه نه خود آگاهى لازم دارد تا رهنمودش باشد، و نه رهبرى دارد كه هدايتش كند، تنها دعوت هوسهاى خويش را پاسخ گفته، و گمراهى عنان او را گرفته و او اطاعت مى كند، كه سخن بى ربط مى گويد و در گمراهى سرگردان است.
(از همين نامه است) همانا بيعت براى امام يك بار بيش نيست، و تجديد نظر در آن ميسّر نخواهد بود، و كسى اختيار از سر گرفتن آن را ندارد. آن كس كه از اين بيعت عمومى سر باز زند، طعنه زن، و عيب جو خوانده مى شود، و آن كس كه نسبت به آن دو دل باشد منافق است.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* نامه در یک نگاه
این نامه پاسخ نامه اى است که معاویه براى حضرت در اواخر جنگ صفین نوشت; نامه اى که بسیار جسورانه و بى ادبانه بود و به نکات مختلفى در آن اشاره کرده بود که مهم ترین آن به رسمیت نشناختن بیعت امام(علیه السلام) بود به بهانه اینکه اهل شام این بیعت را نپذیرفتند. امام(علیه السلام) در این نامه در جواب او پاسخ دندان شکنى مى دهد.
* موعظه گمراهان!
* متن کامل نامه معاويه به اميرمؤمنان امام على(عليه السلام)
(هرچند این نامه معاویه بسيار جسورانه و بى ادبانه است و قبلا از خوانندگان عزيز و مخصوصاً از پيشگاه امير مؤمنان على(عليه السلام) پوزش مى طلبيم )
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در #مکارم_اخلاق دعای #بیستم : ( بند 11)
https://eitaa.com/sahife2/60314
#كسالت_در_عبادت
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_11
وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكَسَلِ عَنْ عِبَادَتِكَ
#كسالت_در_عبادت 4
✳️ پس هر چه شناخت ما نسبت به حضرت حق بيشتر شود روح نشاط و طراوت و انگيزه عبادت در دل ما پررنگتر شده، و ديگر جايى براى كسالت و تنبلى باقى نمىماند.
عبادت وسيله قرب حق به عبد است، عبادت رشته اتصال بين حق و بنده است، عبادت رمز موفقيت، و بهار دل، و نسيم الهى، و ضامن خير دنيا و آخرت است.
ارزش انسان به عبادت و طاعت است، و عبادت است كه آدمى را از ملك به ملكوت مىبرد، و از فرش به عرش مىرساند.
امتياز بين انسان و حيوان عبادت است، عبادت كليد هشت در بهشت و قفل هفت در جهنم است.
عبادت انسان را تبديل به كلمه طيّبه مىكند و موجب جلب رحمت و سبب عنايت ابدى حضرت رب العزّه است.
عبادت عامل شكوفائى حالات عالى درونى، و بازدارنده انسان از فحشا و منكرات، و نظام دهنده زندگى، و ظهور دهنده مقام خلافت الهى است.
بستان زندگى و حيات انسان بدون عبادت بى گل و لاله و شاخ و برگ، وجود بىثمر و ميدان هستى آدمى، آلوده به انواع رذايل و سيئات است.
هجوم سستى و تنبلى را بايد با واداشتن خويش به عبادت و قيام به مسائل الهى دفع كرد. كسالت و سستى، آفتى خطر ناك و ميكربى مهلك، و زهرى قتّال، و آتشى بر خرمن سعادت و سلامت است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 15
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_11
وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكَسَلِ عَنْ عِبَادَتِكَ
#كسالت_در_عبادت 5
✳️ حضرت صادق عليه السلام فرمود:
مَنْ كَسِلَ عَنْ طَهُورِهِ وَ صَلاتِهِ فَلَيْسَ فيهِ خَيْرٌ لِامْرِ آخِرَتِهِ، وَمَنْ كَسِلَ عَمَّا يَصْلُحُ بِهِ امْرُمَعيشَتِهِ فَلَيْسَ فيهِ خَيْرٌلِامْرِ دُنْياهُ.
آن كه از برنامه طهارت و نمازش سست شود، خيرى در مسئله آخرت برايش نيست، و هر كه از آنچه زندگى روزمرهاش را به ميدان اصلاح مىآورد به كسالت بنشيند براى دنيايش خيرى نيست.
و نيز آن حضرت مىفرمايد:
انْ كانَ الثَّوابُ مِنَ اللّهِ فَالْكَسَلُ لِماذا؟
در حالى كه ثواب و مزد هر عبادت و عمل خيرى از جانب حضرت حق ضمانت شده، پس كسالت براى چه؟!
و نيز فرمود:
عَدُوُّ الْعَمَلِ الْكَسَلُ.
دشمن عبادات و امور خير كسالت است.
امام على عليه السلام مىفرمايد:
الْكَسَلُ يُفْسِدُ الْآخِرَةَ.
كسالت آخرت انسان را فاسد مىكند.
حضرت صادق عليه السلام مىفرمايد:
ايّاكَ وَ خَصْلَتَيْنِ: الضَّجَرَ وَ الْكَسَلَ، فَانَّكَ انْ ضَجِرْتَ لَمْ تَصْبِرْ عَلى حَقٍّ، وَ انْ كَسِلْتَ لَمْ تُؤَدَّ حَقّاً.
از دو خصلت بپرهيز: دلتنگى وملولى، و سستى و كسالت؛ اگر ملول و دلتنگ شوى پايدارى و ثبات بر حق نخواهى داشت، و اگر كسل شوى به اداى حق قيام نخواهى كرد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 15
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه
#ختم_صحیفه_آسان_به_سخت 13
#صحیفه_خوانی در 150 روز
به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل
#دور_اول
#روز_13
دعای #سی_سه ( یک تا 6)
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife2