صحیفه انقلاب
✅فقه حکومتی 💢 استفتاء مهم آیت الله صافی گلپایگانی(حفظه الله) دبیر وقت شورای نگهبان از امام خمینی(ره
✴️محضر شریف حضرت مستطاب رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله العظمی امام خمینی- دامت برکاته
با عرض سلام و تحیت و مسالت طول عمر و سلامت وجود مبارک در ظل عنایات خاصه حضرت بقیه الله- ارواح العالمین له الفداء- تصدیع میدهد:
🔹از فتوای صادره از ناحیه حضرت عالی که، دولت میتواند در ازای استفاده از خدمات و امکانات دولتی و عمومی شروط الزامی مقرر نماید، به طور وسیع بعض اشخاص استظهار نمودهاند که دولت میتواند هر گونه نظام اجتماعی، اقتصادی، کار، عائله، بازرگانی، امور شهری، کشاورزی و غیره را با استفاده از این اختیار جایگزین نظامات اصلیه و مستقیم اسلام قرار دهد و خدمات و امکاناتی را که منحصر به او شده است و مردم در استفاده از آنها مضطر یا شبه مضطر میباشند وسیله اعمال سیاستهای عام و کلی بنماید و افعال و تروک مباحه شرعیه را تحریم یا الزام نماید.
🔹بدیهی است در امکاناتی که در انحصار دولت نیست و دولت مانند یک طرف عادی عمل میکند و یا مربوط به مقرر کردن نظام عام در مسائل عامه نیست و یا مربوط به نظام استفاده از خود آن خدمت است جواز این شرط مشروع و غیر قابل تردید است اما در امور عامه و خدماتی که به دولت منحصر شده است به عنوان شرط مقرر داشتن نظامات مختلف که قابل شمول نسبت به تمام موارد و اقشار و اصناف و اشخاص است موجب این نگرانی شده است که نظامات اسلام از مزارعه اجاره تجارت عائله و سایر روابط بتدریج عملًا منع و در خطر تعویض و تغییر قرار بگیرد و خلاصه استظهار این اشخاص که میخواهند در برقرار کردن هر گونه نظام اجتماعی و اقتصادی، این فتوا را مستمسک قرار دهند به نظر آنها باب عرضه هر نظام را
مفتوح نموده است.
🔹بدیهی است همان طور که در همه موارد نظر مبارک راهگشای عموم بوده در این مورد نیز رافع اشتباه خواهد شد.
دبیر شورای نگهبان- لطف الله صافی
@sahifeh_entezar
✴️متن پاسخ امام خمینی(ره) به دبیر وقت شورای نگهبان-آیت الله صافی گلپایگانی(حفظه الله)
🔰دولت میتواند در تمام مواردی که مردم استفاده از امکانات و خدمات دولتی میکنند با شروط اسلامی، و حتی بدون شرط، قیمت مورد استفاده را از آنان بگیرد.
🔰 و این جاری است در جمیع مواردی که تحت سلطه حکومت است، و اختصاص به مواردی که در نامه وزیر کار ذکر شده است ندارد. بلکه در #انفال که در زمان حکومت اسلامی امرش با حکومت است، میتواند بدون شرط یا با شرطِ الزامی این امر را اجرا کند.
🔰و حضرات آقایان محترم به شایعاتی که از طرف استفادهجویان بیبند وبار یا مخالفان با نظام جمهوری اسلامی پخش میشود اعتنایی نکنند که شایعات در هر امری ممکن است. و السلام علیکم و رحمه الله.
🔸امام خمینی (ره)؛ 26 آذر 1366
🔸جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۳۴ تا صفحه ۴۳۵
#فقه_حکومتی
@sahifeh_entezar
1359-09-26_064k_سخنرانى_در_جمع_طلاب_و_دانشجويان_(روز_وحدت_حوزه_و_دانشگاه).mp3
20.39M
♨️ با توجه به شیطنت رسانه وابسته به رژیم سلطنتی انگلستان در تحریف سخنان امام خمینی (ره)
💢 استماع صوت کامل سخنرانی ایشان در جمع حوزویان و دانشگاهیان پیشنهاد می شود.
✅ با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم اصلاح آن ها
🔸امام خمینی (ره)؛ 27 آذر 1359
🔸جلد ۱۳ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۱۲ تا صفحه ۴۲۲
@sahifeh_entezar
نامه به سید احمد.pdf
171K
🍃 عزیزم! اوّل باید با قدم #علم، لنگان لنگان پیش روی و این هر علمی باشد حجاب اکبر است که با ورود به این حجاب به رفع حجب آشنا میشوی، بیا با هم به سوی وجدان رویم که ممکن است راهی بگشاید. ..
🍃 پسرم! تا #نعمت_جوانی را از دست ندادی فکر اصلاح خود باش که در پیری همه چیز را از دست میدهی، یکی از مکاید شیطان که شاید بزرگ ترین آن باشد که پدرت بدان گرفتار بوده و هست- مگر رحمت حق تعالی دستگیر او باشد- #استدراج است.
💢 نامه بلند مضمون امام خمینی(ره) به مرحوم سید احمد خمینی
@sahifeh_entezar
15.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 حقیقت سفارت آمریکا
✴️تبیین کیفیت تعامل آمریکا با رژیم سابق ایران؛
✴️آمریکا نیازی به دیپلمات در ایران ندارد.
✅ مصاحبه با حسنین هیکل نویسنده مصری درباره دخالتهای امریکا
🔸امام خمینی (ره)؛ 28 آذر 1358
🔸جلد ۱۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۲۲ تا صفحه ۳۳۲
@sahifeh_entezar
💢 در آن وقت لباس کرباس ایشان زبانزد بود. کرباسی که باید از خود ایران باشد میپوشید. این وطنخواهها کدام لباسشان مال ایران است؟
#مجلس
#نماینده_انقلابی
🔸امام خمینی (ره)؛ 27 آذر 1359
🔸جلد ۱۳ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۱۲ تا صفحه ۴۲۲
@sahifeh_entezar
♨️به مناسبت فرا رسیدن عید سعید میلاد مسیح، پیامبر عظیم الشان- علیه السلام- لازم است از چند کشیش متعهد و مسئول دعوت به عمل آورید تا امریکاییهایی که در اختیار دانشجویان مسلمان قرار دارند بتوانند مراسم مذهبیشان را با کمال آرامش انجام دهند.
♨️بدیهی است به مناسبت موضع خاصِ کشیشان سیاهپوست در مقابل جنایات امریکا، آنان از اولویت خاصی برخوردارند.
🔸امام خمینی (ره)؛ 30 آذر 1358
🔸جلد ۱۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۳۵۹
#لانه_جاسوسی
@sahifeh_entezar
22.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 فلسفه و عرفان؛ قبل و بعد از اسلام
🍃اشخاصی که قبل از اسلام بودند در عین حالی که اشخاص بزرگی بودند مثل ارسطو و امثال او، مع ذلک وقتی کتابهای آنها را ما ملاحظه میکنیم بویی از آن چیزی که در قرآن کریم است در آنها نیست.
🍃 #هُوَ_الظاهر اصل ظهور را به غیر خودش میخواهد نفی کند از غیر خودش، ظهور مال اوست. واقع مطلب همین است، منتها فهم این معنا که ظهور، ظهور اوست و عالم و تمام هستی ظهور اوست، فهم این مشکل است.
🍃#مَنْ_خُوطِبَ_بِه فقط خود رسول اکرم است، و دیگران هم که به واسطه آن نوری که از حضرت رسول صلی الله علیه و آله- در قلب- آن تعلیم نورانی که از قلب او به قلب خواص او بوده است، به واسطه او فهمیدهاند...یعنی واسطه هم نمیتواند بفهمد، جبرئیل هم نتوانسته است...
🍃کمال تاسف است برای انسانها که نمیخواهند بدانند، در راه دانستن نیفتادهاند، در راه معرفت کتاب خدا قدم برنداشتهاند، ارتباط با مبدا وحی برقرار نکردند که از مبدا وحی تفسیر بشود برایشان.
🍃در عین حالی که شیخ الرئیس راجع به منطق ارسطو میگوید که تا کنون کسی نتوانسته در او خدشهای بکند یا اضافهای بکند، در عین حال فلسفه را وقتی که ملاحظه میکنیم #فلسفه_اسلامی با آن فلسفه قبل از اسلام زمین تا آسمان فرق دارد.
🔸امام خمینی (ره)؛ 01 دی 1362
🔸جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۶۰ تا صفحه ۲۶۹
@sahifeh_entezar
📽مصاحبه با محمد حسنین هیکل
⁉️ من در سالهای 1950 و 1951 (در اوج مبارزات مردم، علیه انگلیسیها) در ایران بودم و اولین کتاب خود را درباره ایران نوشتم. نظر شما در مورد تفاوت مبارزات، در آن سالها و مبارزات کنونی چیست؟ و چرا امپریالیسم جنبش را در آن سالها شکست داد؟
🔵نظر من این است که جنبش فعلی خیلی عمیقتر است، تا جنبش زمان مرحوم دکتر #مصدق. جنبش در آن وقت صرفاً #سیاسی بود؛ و الآن در جنبش جنبه #دینی غلبه دارد.
🔵در زمان #کاشانی، هم به وی نوشتم و هم گفتم، که باید جنبههای دینی را توجه کنید. نتوانستند و یا نخواستند. ایشان به جای تقویت جنبههای دینی و به جای آنکه جهات دینی را به جهات سیاسی غلبه بدهند، #خودشان_سیاسی_شدند؛ رئیس مجلس شدند، که اشتباه بود.
#روایت_تاریخ
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
📽مصاحبه با محمد حسنین هیکل ⁉️ من در سالهای 1950 و 1951 (در اوج مبارزات مردم، علیه انگلیسیها) در ای
✅ نظر من این است که جنبش فعلی خیلی عمیقتر است، تا جنبش زمان مرحوم دکتر مصدق. جنبش در آن وقت صرفاً سیاسی بود؛ و الآن در جنبش جنبه دینی غلبه دارد. در مملکت ایران، مردم همه مسلمان هستند. اقشار زیادی از سیاست بیخبرند؛ اما به دین علاقه دارند. تمام دهات- که خوب است بروید و ببینید- همین شعارهای شهر را میدهند و درخواستهای آنان را دارند. تمام مردم از کوچک- طفل دبستانی- تا پیرمردِ در حال نَزْع، یکصدا همین مطلب را میگویند. این درخواستها و شعارها به طوری ملی شده است، که کسی نمیتواند مناقشه کند. این جنبش دارای یک معنای اسلامی- سیاسی است؛ و جنبش گذشته فقط سیاسی بود. جنبش کنونی عمقش بیشتر، و امید به پیروزیاش بیشتر است؛ امید که این نهضت را نتوانند خاموش سازند.
✅در زمان کاشانی- مصدق، اصلْ سیاست بود. جنبههای سیاسی جنبش قوی بود. در زمان کاشانی، هم به وی نوشتم و هم گفتم، که باید جنبههای دینی را توجه کنید. نتوانستند و یا نخواستند. ایشان به جای تقویت جنبههای دینی و به جای آنکه جهات دینی را به جهات سیاسی غلبه بدهند، خودشان سیاسی شدند؛ رئیس مجلس شدند، که اشتباه بود. من گفتم که باید برای دین کار کنند نه آنکه سیاسی بشوند. اما حالا جنبش در همه جهات، دینی است، اسلامی است؛ سیاست هم داخل آن است.
✅ اسلام، دین سیاسی است؛ سیاست در بطن این جنبش است. خوب است حالا هم سری به ایران بزنید و ببینید- از نزدیک- که امروز چیست و آن روز چه بود. مشکلات زیاد است؛ ابرقدرتها هستند، و همه نگرانیها را از جنبش ما دارند؛ اما کاری نمیتوانند بکنند، مگر بخواهند به زور، نیرو پیاده کنند. ما ضعیف هستیم و از نظر نظامی نمیتوانیم با آنها مقابله کنیم؛ و گر نه آنها با دست دولتها، با کودتای نظامی، با دولت نظامی و غیره- حتی با کودتای نظامی و از بین بردن خود شاه هم- نمیتوانند موفق بشوند. عمق جنبش به حدی است، که این مسائل حل شده است؛ دولت نظامی و حکومت نظامی حل شده است؛ مردم اعتنایی ندارند. امروز مردم برای اسلام فریاد میزنند، آن روز برای نفت بود؛ فرق است وقتی که مردم برای منفعت، جنبش میکنند یا برای خدا. جنبش در آن روز مادی بود، و جنبش امروز معنوی است؛ لذا کاملًا شبیه صدر اسلام است، و ما به موفقیت آن امیدوار هستیم.
✅نه اینکه نگرانی نداریم. البته در چنین مبارزهای نگرانیهایی هست؛ همه مراکز سیاسی دنیا به ایران توجه دارند؛ میخواهند جنبش ایران را خرد کنند. نه اینکه ندانیم و نگران نباشیم؛ اما ما احراز تکلیف شرعی کردهایم؛ احراز امر الهی داریم؛ این همان منطق صدر اسلام است؛ همان منطق است که اگر کشته شویم به بهشت میرویم، اگر بکشیم به بهشت میرویم؛ اگر شکست بخوریم به بهشت میرویم، اگر شکست بدهیم به بهشت میرویم؛ لذا از شکست نمیترسیم؛ لذا ما ترسی نداریم. قضیه ما سیاسیِ صرف نیست؛ ما با منطق اسلام پیش میرویم، از شکست ترس نداریم. رسول اکرم- صلی الله علیه و آله- هم در بعضی غزوات شکست خورد. ما با شمشیر خدا به جنگ میرویم؛ ترس نداریم. نهضت ادامه خواهد یافت.
🔸امام خمینی (ره)؛ 02 دی 1357
🔸جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۶۶ تا صفحه ۲۷۱
@sahifeh_entezar