eitaa logo
صحیفه انقلاب
356 دنبال‌کننده
297 عکس
118 ویدیو
43 فایل
بیانات امام و امین امام را به عنوان صحیفه انقلاب و خط مشی آینده آن مرور میکنیم؛ به امید تپیدن قلب نسل جدید برای این دو ابر مرد.. ارتباط با ادمین: @entezarsajjad
مشاهده در ایتا
دانلود
صحیفه انقلاب
💢 بیانات آیت الله عبدالکریم فرحانی پیرامون مدیریت معاصر تمدن اسلامی 📒معنای حوزه و دانشگاه انقلابی چ
❇️جالب اينجاست كه وقتى قيد عدم تعبّد را جزو قيود حتمى و اصلى روشن‏فكرى ذكر مى‏‌كنند، نتيجه اين مى‏‌شود كه ‏_طباطبايى، بزرگترين فيلسوف زمان ما كه از فرانسه فلاسفه و شخصيت‌هاى برجسته‏‌اى مثل به اينجا مى‏‌آيند و چند سال مى‏‌مانند تا از او استفاده كنند، روشن‏فكر نيست؛ اما مثلًا فلان جوجه‏‌شاعرى كه به مبانى مذهب و مبانى سنّت و مبانى ايرانى‏‌گرى اعتقادى ندارد و چند صباحى هم در اروپا يا امريكا گذرانده، روشن‏فكر است؛ و هرچه در اروپا بيشتر مانده باشد، روشن‏فكرتر است! ببينيد چه تعريف غلط و چه جريان زشت و نامناسبى به نام روشن‏فكر در ايران ايجاد شده بود! ❇️بعد از پيروزى انقلاب، روشن‏فكرى در ايران برنيفتاد روشن‏فكرى وجود داشت اما در واقع يك روشن‏فكرى نوين به وجود آمد. در دوره‏‌ى انقلاب، شاعر، نويسنده، منتقد، محقّق، كارگردان، سينماگر، نمايشنامه‏‌نويس و نقّاش، از دو قشر پديد آمد: يكى از عناصرى كه انقلاب اين‏ها را به وجود آورده بود و دوم عناصرى كه از دوره‏‌ى قبل بودند و انقلاب اين‏ها را به‏‌كلّى قلب ماهيّت كرده بود. براى اوّلين بار بعد از گذشت تقريباً صد سال از آغاز تحرّك روشن‏فكرى در ايران، روشن‏فكرى بومى شد. آن كسانى كه در مقوله‏‌هاى روشن‏فكرى فعّال‏‌ترند و در مركز دايره‏‌ى روشن‏فكرى قرار دارند يعنى نويسندگان و شعرا تا برسد به قشرهاى گوناگون، مثل هنرمندان و نقّاشان و ... اين‏ها براى اوّلين بار در اين كشور مثل يك ايرانى فكر كردند، مثل يك مسلمان حرف زدند، محصول روشن‏فكرى و هنرى و ادبى توليد كردند؛ اين شد يك دوران جديد. ❇️يك‏ كلمه از بحث من باقى مانده و آن يك‏ كلمه، همه‏‌ى آن مطلبى است كه اسم اين بحث به مناسبت آن است. آن يك‏ كلمه اين است: از بعد از تلاش‏‌هايى جدّى شروع شده براى اينكه روشن‏فكرى ايران را به همان حالت بيمارى قبل از انقلاب برگردانند برگشت به عقب، يعنى باز قهر كردن با مذهب، قهر كردن با بنيان‌هاى بومى، رو كردن به ، دل‏بستگى و وابستگى بى‏‌قيد و شرط به غرب، پذيرفتن هرچه كه از غرب از اروپا و از امريكا مى‏‌آيد، بزرگ شمردن هرآنچه كه متعلّق به بيگانه است و حقير شمردن هرآنچه كه مربوط به خودى است؛ كه در باطن خودش، تحقير ملت ايران و تحقير بنيان‏‌هايش را همراه دارد. من اين را مشاهده مى‏‌كنم. 📚(22/ 02/ 1377) بيانات در جمع دانشجويان دانشگاه تهران‏ @sahifeh_entezar
🔔 بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی ششمین دوره تبیینی-گفتمانی با عنوان "در پرتو گام دوم" را به صورت مجازی برگزار می‌نماید 📆 زمان ثبت‌نام: ۱۶ الی ۲۲ مردادماه ◻️برگزاری دوره: ۱ لغایت ۷ شهریورماه ⬇️ جهت کسب اطلاعات تکمیلی و ثبت نام: 🌐 http://bfanis.ir/gam2-register/
8.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️ مملكت اسلامى را به طاغوت نكشيد. من اين را دارم كه- خداى نخواسته- اگر اين امور زياد بشود، يكوقت همان مسائلى پيش بيايد كه مردم با طاغوت عمل كردند. ✴️طاغوت براى خاطر اينكه پسر كى بود و نوه كى بود كه نبود؛ براى بود. اگر اعمال ما هم يك اعمال طاغوتى باشد، براى خود باشد، نه براى ملت، دعوا بكنيم سر خودمان، نه براى مصالح ملت، اين همان طاغوت است. منتها به يك صورت ديگرى درآمده اما طاغوت است. ✴️ طاغوت هم مراتب دارد. يك طاغوت مثل رضا خان و محمد رضا خانمان و يك طاغوت هم مثل كارتر و امثال آنهاست. يك طاغوت هم مثل ماهاست. همه از جند ابليس مى‏‌شويم. ✅ شما فكر اين ملت، فكر اين زاغه‏‌نشين‏ها، فكر اين مردمى كه همه چيزشان را دادند و شما را به مسند نشاندند، فكر آنها را بكنيد. شب وقتى مى‏‌كنيد، فكر بكنيد كه من امروز كه كار كردم براى خودم كردم يا براى مردم. امروز كه صحبت مى‏‌كنم براى صحبت مى‏‌كنم يا براى كشور. 📚 صحيفه امام، ج‏13، ص: 200 @sahifeh_entezar
💢 تکلیف و نتیجه ✍️دو گانه تکلیف و نتیجه از جمله مسائلی است که باید به صورت جامع به آن نگاه شود. برخی برداشت ها از جملات معروف امام(ره) در این زمینه با حکمت ناسازگار است؛ یعنی نمی توان بدون در نظر گرفتن نتیجه ای روشن، اقدامی کرد؛ مخصوصا که متعلق برخی تکالیف، خود نتایج هستند! ✍️ اما با این حال به نظر می رسد اصل وجود تکالیفی که ناظر به نتیجه نیستند مسلم است؛ جدی ترین نقطه ابهام این است که چه مسائلی چنین اند؟! ✅در این فرمایش امام(ره) به نمونه های قابل تاملی از این موارد اشاره شده است.👇👇👇 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢 تکلیف و نتیجه ✍️دو گانه تکلیف و نتیجه از جمله مسائلی است که باید به صورت جامع به آن نگاه شود. برخ
📊 در همه مسائلى كه انسان اقدام مى‏‌كند يك‌جورش اين طور است كه (يك قسم از مسائل اين طور است كه:) انسان بايد ملاحظه كند كه در اين عملى كه مى‏كند حاصل مى‏‌شود، نمى‏‌شود؟ آيا مى‏‌رسد به اين مقصدى كه دارد، نمى‏‌رسد؟ اگر مطمئن شد كه به آن مقصد مى‏‌رسد اقدام مى‏‌كند، اگر مطمئن نشد اقدام نمى‏‌كند. يك قسم از مسائل اين طورى است. 📊 يك قسم از مسائل هم هست كه انسان دارد از طرف خدا، كه اصل مطلب يك تكليفى هست. و نتايجى هم مى‏‌رود حاصل بشود، و احتمال هم مى‏‌رود حاصل نشود. در اين مسائلى كه آدم تكليف دارد كه اقدام بكند، ديگر نبايد ما در آن مسائل علم به اينكه نتيجه‏‌اى [از] آن مطلبى كه ما مى‏‌خواهيم، حاصل مى‏‌شود، اين لازم نيست علم پيدا كند؛ انسان دنبال اين است كه آن تكليفى كه به او شده، به آن تكليف عمل بكند. 📊حضرت امير- سلام اللَّه عليه- كه قيام كردند بر ضد معاويه، البته مى‏‌خواستند به اينكه معاويه را از مقام خودش كنار بزنند و يك ... آدمى كه فاسق است و مال مردم خور است آن را بزنندش كنار، و يك آدم صحيحى را به جاى او بگذارند در شامات و سوريه و آنجاها. لكن جلوگيرى از ظلم معاويه يك تكليف شرعى بود كه بايد قيام كنند به اين امر و به مردم بفهمانند كه اين ظالم است و بايد اين طور اشخاص دفع بشوند. و ايشان قيام كردند و منتهى به اين شد كه موفق نشدند به اينكه او را از مقامى كه داشت [منعزلش‏] كنند. 📊 حضرت سيد الشهداء قيام كردند بر ضد يزيد؛ و شايد و همان طور هم بود كه خوب، اطمينان به اين بود كه موفق به اينكه يزيد را از سلطنت بيندازند نشوند؛ اين اخبارش هم اين طور است كه ايشان مطلع بودند بر اين مطلب؛ در عين حال براى همين معنى كه بر ضد يك رژيم ظالم قيام كنند- و لو اينكه كشته بشوند- قيام كردند و كشته دادند و كشتند و خودشان هم كشته شدند 📚صحيفه امام، ج‏5، ص: 19 @sahifeh_entezar
🎙پرسش خبرنگار: [ممكن است معنى و مفهوم «حزب اللَّه» را براى ما تشريح كنيد؟] 🔰 هر مسلمانى كه موازين و اصول اسلام را پذيرفته است و در اعمال و رفتار از برخوردار است يك عضو از اعضاى حزب اللَّه است؛ و تمامى دستورات اين حزب و خط‌مشى آن را قرآن و اسلام بيان كرده است. 🔰اين حزب غير از حزب‌هاى متداول امروز دنياست. امروز تمام مردم ايران- در هر سِنى كه هستند- از زن و مرد كه با شعارهاى اسلامى مبارزه مى‏‌كنند جزء حزب اللَّه هستند. 📚صحيفه امام، ج‏5، ص: 408 @sahifeh_entezar
💢هميشه ، منهاى دولت‌ها- اگر تحت تأثير دولت‌ها نباشند- گرايشات دارند. 💢ملت‌هاى اسلامى، اگر دولت‌هايشان نبود، گرايش به داشتند و دارند و آنچه منحرف مى‏‌كند ملت‌ها را، حكومت‌ها هستند. 💢 وقتى حكومت يك محيطى صحيح نباشد، كم كم محيط را تا يك حدودى به صورت خود در مى‏‌آورد. اگر حكومت‌ها عادل باشند، كم كم مردم را به صورت خودشان در مى‏‌آورند 📚صحيفه امام، ج‏5، ص: 442 @sahifeh_entezar
♨️قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که نتوانست خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود. ♨️ این صلحی هم که حالا به ما می‌خواهند بگویند، این‌ است. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
♨️قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خا
✴️ ما الآن مبتلای به جنگیم. یک دسته‌ای در همین قضیه هم دارند اشکالتراشی می‌کنند، نه یک اشخاصی باشند که حالا تاثیری داشته باشند، اما هستند. هستند اشخاصی که می‌گویند که بیایید بکنیم، بیایید یک بکنیم. ما از باید این امور را یاد بگیریم؛ ✴️ به حضرت امیر تحمیل کردند، تحمیل کردند، آنهایی که جبهه‌شان داغ داشت و اضر مردم‌اند بر مسلمین، آنها تحمیل کردند به حضرت امیر حکمیت را و تحمیل کردند آنکه حَکَم باید بشود، بعد که حضرت امیر با فشار اینها نتوانست، می‌خواستند بکشندش اگر نکند؛ برای اینکه آنها [پیشنهاد] کرده بودند که چه باید چه بشود؛ «حَکَم قرار بدهید، قرآن است، قرآن است این». این ابتلا را حضرت امیر داشت، ✴️الآن نظیر او را ما داریم. اینکه می‌گویند، این ور و آن ور می‌افتند که بگذارید یک حکمیتی پیدا بشود، بیایند حکم، حکم پیدا بشود که کارها را انجام بدهد، تشخیص بدهد که کی چی است، دنیا نمی‌داند که کی متجاوز است؟! ما از آن قضیه باید بگیریم و زیر بار حکمیت [نرویم‌]. ما در این هفت سالی که بوده است فهمیدیم که این حکمها کی‌ها هستند و اینهایی که می‌خواهند صلح ایجاد کنند کی‌ها هستند. ✴️ قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود. ❗️این صلحی هم که حالا به ما می‌خواهند بگویند، این‌ است.❗️ ✴️ بعد از اینکه صلح کردند، به حسب روایت، به حسب نقل، معاویه به منبر رفت و گفت که تمام حرفهایی که گفتم، من قرار دادم، زیر پایم؛ مثل پاره کردن این مردیکه آن قراردادها را. آن صلح تحمیلی که در عصر امام حسن واقع شد، آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیر المومنین واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیله‌گر درست شد، ✴️ این ما را هدایت می‌کند به اینکه نه زیر بار صلح تحمیلی برویم و نه زیر بار حکمیت تحمیلی. ما باید خودمان به حسب رای خودمان، به حسب رای ملتمان، آن طوری که الآن همه ملت دارند می‌گویند، ما باید این جنگ را ادامه بدهیم تا وقتی که ان شاء الله پیروزی حاصل بشود و نزدیک است ان شاء الله، منتها اگر بخواهد ملت ما نزدیکتر بشود این پیروزی، زیاد نزدیک بشود- که به صلاح ملت ماست و به صلاح ملت عراق است و به صلاح منطقه است- باید مجهز بشود، باید در این برهه زمان به تمام معنا مجهز بشود برای جبهه‌ها. ✴️آقایان گفتند که در بسیاری از جاها در کشور یک چیزهایی هست که ابزاری است برای جهاد سازندگی، برای جبهه، و زیادی است آنجا. من عرض می‌کنم که اگر یک ابزاری در یک جایی زیادی است و تشخیص دادند فرمانداران، استانداران و ائمه جمعه تشخیص دادند که این در اینجا دیگر اضافه است، زیادی است، لازم نیست اینجا، لازم است که برای جبهه برود. اگر بخواهید که کشورتان آباد بشود، کشورتان اسلامی بشود و زود بشود، طولانی نشود، باید مجهز بشوید و با همه قوا مجهز بشوید تا اینکه . 🔸امام خمینی (ره)؛ 02 شهریور 1365 🔸جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۱۱ تا صفحه ۱۲۱ @sahifeh_entezar
💢توصیه امام خمینی به اهل منبر: ✅- خطبای محترم و اهل منبر، مردم را به وحدت کلمه و ادامه نهضت و تقوا و صبر انقلابی دعوت کنند، و از اختلاف و تفرقه- که اساس شکست و عقب‌ماندگی است- بترسانند ✅ با تذکر جهاد سید مظلومین و مصیبات وارده بر آن حضرت، ملت را به مجاهده تا نهایت پیروزی و رسیدن به حکومت اسلامی به تمام ابعادش فرا خوانند. ذکر مصایب و مجاهدات مجاهدین صدر اسلام در امروز و تا ابد، اسلام را زنده نگه می‌دارد. 🛑امام خمینی (ره)؛ 03 مرداد 1358 📚جلد ۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۳۷ تا صفحه ۲۳۹ @sahifeh_entezar
♨️علم بدون عمل ✅و امیدوارم که دانشجویانی که برای این خدمت مشغول هستند، هم در رشته قضاوت و هم در تهذیب اخلاق، مهم این است که [در] این دو جناح، هر دو، هم علم و هم عمل باشد. علم بدون عمل، مفید که نیست، بلکه مضر است. ✅شاید بسیاری از مصیبت‌هایی که بر بشر واقع شده باشد، از علم واقع شده است. تمام این خرابی‌هایی که الآن در دنیا به وجود آمده است، اینها برای این است که علمی بوده است که توام با تهذیب نبوده است؛ علم را دارند، لکن مهذب نیستند. شما اگر بخواهید خدمت بکنید به اسلام، خدمت بکنید به کشور خودتان، استقلال کشور خودتان را حفظ کنید، وابسته به هیچ جا نباشید، باید هم رشته علم را تقویت کنید وهم تهذیب اخلاق را و هم عمل را. 🛑امام خمینی (ره)؛ 08 مرداد 1364 📚جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۲۴ تا صفحه ۳۳۰ @sahifeh_entezar
✅گریه کردن بر عزای امام حسین، زنده نگه‏داشتن نهضت و زنده نگه‏داشتن همین ‏معنا که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراطوری بزرگ ایستاد، دستور است. صحیفه امام، ج‏۱۰، ص: ۳۱۵ @sahifeh_entezar