صحیفه انقلاب
💢 بیانات آیت الله عبدالکریم فرحانی پیرامون مدیریت معاصر تمدن اسلامی 📒معنای حوزه و دانشگاه انقلابی چ
❇️جالب اينجاست كه وقتى قيد عدم تعبّد را جزو قيود حتمى و اصلى روشنفكرى ذكر مىكنند، نتيجه اين مىشود كه #علّامه_طباطبايى، بزرگترين فيلسوف زمان ما كه از فرانسه فلاسفه و شخصيتهاى برجستهاى مثل #هانرى_كربن به اينجا مىآيند و چند سال مىمانند تا از او استفاده كنند، روشنفكر نيست؛ اما مثلًا فلان جوجهشاعرى كه به مبانى مذهب و مبانى سنّت و مبانى ايرانىگرى اعتقادى ندارد و چند صباحى هم در اروپا يا امريكا گذرانده، روشنفكر است؛ و هرچه در اروپا بيشتر مانده باشد، روشنفكرتر است! ببينيد چه تعريف غلط و چه جريان زشت و نامناسبى به نام روشنفكر در ايران ايجاد شده بود!
❇️بعد از پيروزى انقلاب، روشنفكرى در ايران برنيفتاد روشنفكرى وجود داشت اما در واقع يك روشنفكرى نوين به وجود آمد. در دورهى انقلاب، شاعر، نويسنده، منتقد، محقّق، كارگردان، سينماگر، نمايشنامهنويس و نقّاش، از دو قشر پديد آمد: يكى از عناصرى كه انقلاب اينها را به وجود آورده بود و دوم عناصرى كه از دورهى قبل بودند و انقلاب اينها را بهكلّى قلب ماهيّت كرده بود. براى اوّلين بار بعد از گذشت تقريباً صد سال از آغاز تحرّك روشنفكرى در ايران، روشنفكرى بومى شد. آن كسانى كه در مقولههاى روشنفكرى فعّالترند و در مركز دايرهى روشنفكرى قرار دارند يعنى نويسندگان و شعرا تا برسد به قشرهاى گوناگون، مثل هنرمندان و نقّاشان و ... اينها براى اوّلين بار در اين كشور مثل يك ايرانى فكر كردند، مثل يك مسلمان حرف زدند، محصول روشنفكرى و هنرى و ادبى توليد كردند؛ اين شد يك دوران جديد.
❇️يك كلمه از بحث من باقى مانده و آن يك كلمه، همهى آن مطلبى است كه اسم اين بحث به مناسبت آن است. آن يك كلمه اين است: از بعد از #جنگ تلاشهايى جدّى شروع شده براى اينكه روشنفكرى ايران را به همان حالت بيمارى قبل از انقلاب برگردانند برگشت به عقب، #ارتجاع يعنى باز قهر كردن با مذهب، قهر كردن با بنيانهاى بومى، رو كردن به #غرب، دلبستگى و وابستگى بىقيد و شرط به غرب، پذيرفتن هرچه كه از غرب از اروپا و از امريكا مىآيد، بزرگ شمردن هرآنچه كه متعلّق به بيگانه است و حقير شمردن هرآنچه كه مربوط به خودى است؛ كه در باطن خودش، تحقير ملت ايران و تحقير بنيانهايش را همراه دارد. من اين را مشاهده مىكنم.
#پیوست
📚(22/ 02/ 1377) بيانات در جمع دانشجويان دانشگاه تهران
@sahifeh_entezar
🔔 بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی ششمین دوره تبیینی-گفتمانی با عنوان "در پرتو گام دوم" را به صورت مجازی برگزار مینماید
📆 زمان ثبتنام: ۱۶ الی ۲۲ مردادماه
◻️برگزاری دوره: ۱ لغایت ۷ شهریورماه
⬇️ جهت کسب اطلاعات تکمیلی و ثبت نام:
🌐 http://bfanis.ir/gam2-register/
8.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️ مملكت اسلامى را به طاغوت نكشيد. من #خوف اين را دارم كه- خداى نخواسته- اگر اين امور زياد #انباشته بشود، يكوقت همان مسائلى پيش بيايد كه مردم با طاغوت عمل كردند.
✴️طاغوت براى خاطر اينكه پسر كى بود و نوه كى بود كه نبود؛ براى #اعمالش بود. اگر اعمال ما هم يك اعمال طاغوتى باشد، براى خود باشد، نه براى ملت، دعوا بكنيم سر خودمان، نه براى مصالح ملت، اين همان طاغوت است. منتها به يك صورت ديگرى درآمده اما طاغوت است.
✴️ طاغوت هم مراتب دارد. يك طاغوت مثل رضا خان و محمد رضا خانمان و يك طاغوت هم مثل كارتر و امثال آنهاست. يك طاغوت هم مثل ماهاست. همه از جند ابليس مىشويم.
✅ شما فكر اين ملت، فكر اين زاغهنشينها، فكر اين مردمى كه همه چيزشان را دادند و شما را به مسند نشاندند، فكر آنها را بكنيد. شب وقتى #خلوت مىكنيد، فكر بكنيد كه من امروز كه كار كردم براى خودم كردم يا براى مردم. امروز كه صحبت مىكنم براى #خودم صحبت مىكنم يا براى #مصالح كشور.
📚 صحيفه امام، ج13، ص: 200
@sahifeh_entezar
💢 تکلیف و نتیجه
✍️دو گانه تکلیف و نتیجه از جمله مسائلی است که باید به صورت جامع به آن نگاه شود.
برخی برداشت ها از جملات معروف امام(ره) در این زمینه با حکمت ناسازگار است؛ یعنی نمی توان بدون در نظر گرفتن نتیجه ای روشن، اقدامی کرد؛ مخصوصا که متعلق برخی تکالیف، خود نتایج هستند!
✍️ اما با این حال به نظر می رسد اصل وجود تکالیفی که ناظر به نتیجه نیستند مسلم است؛ جدی ترین نقطه ابهام این است که چه مسائلی چنین اند؟!
✅در این فرمایش امام(ره) به نمونه های قابل تاملی از این موارد اشاره شده است.👇👇👇
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢 تکلیف و نتیجه ✍️دو گانه تکلیف و نتیجه از جمله مسائلی است که باید به صورت جامع به آن نگاه شود. برخ
📊 در همه مسائلى كه انسان اقدام مىكند يكجورش اين طور است كه (يك قسم از مسائل اين طور است كه:) انسان بايد ملاحظه كند كه در اين عملى كه مىكند #نتيجه حاصل مىشود، نمىشود؟ آيا مىرسد به اين مقصدى كه دارد، نمىرسد؟ اگر مطمئن شد كه به آن مقصد مىرسد اقدام مىكند، اگر مطمئن نشد اقدام نمىكند. يك قسم از مسائل اين طورى است.
📊 يك قسم از مسائل هم هست كه انسان #تكليف دارد از طرف خدا، كه اصل مطلب يك تكليفى هست. و نتايجى هم #احتمال مىرود حاصل بشود، و احتمال هم مىرود حاصل نشود. در اين مسائلى كه آدم تكليف دارد كه اقدام بكند، ديگر نبايد ما در آن مسائل علم به اينكه نتيجهاى [از] آن مطلبى كه ما مىخواهيم، حاصل مىشود، اين لازم نيست علم پيدا كند؛ انسان دنبال اين است كه آن تكليفى كه به او شده، به آن تكليف عمل بكند.
📊حضرت امير- سلام اللَّه عليه- كه قيام كردند بر ضد معاويه، البته مىخواستند به اينكه معاويه را از مقام خودش كنار بزنند و يك ... آدمى كه فاسق است و مال مردم خور است آن را بزنندش كنار، و يك آدم صحيحى را به جاى او بگذارند در شامات و سوريه و آنجاها. لكن جلوگيرى از ظلم معاويه يك تكليف شرعى بود كه بايد قيام كنند به اين امر و به مردم بفهمانند كه اين ظالم است و بايد اين طور اشخاص دفع بشوند. و ايشان قيام كردند و منتهى به اين شد كه موفق نشدند به اينكه او را از مقامى كه داشت [منعزلش] كنند.
📊 حضرت سيد الشهداء قيام كردند بر ضد يزيد؛ و شايد و همان طور هم بود كه خوب، اطمينان به اين بود كه موفق به اينكه يزيد را از سلطنت بيندازند نشوند؛ اين اخبارش هم اين طور است كه ايشان مطلع بودند بر اين مطلب؛ در عين حال براى همين معنى كه بر ضد يك رژيم ظالم قيام كنند- و لو اينكه كشته بشوند- قيام كردند و كشته دادند و كشتند و خودشان هم كشته شدند
📚صحيفه امام، ج5، ص: 19
@sahifeh_entezar
🎙پرسش خبرنگار: [ممكن است معنى و مفهوم «حزب اللَّه» را براى ما تشريح كنيد؟]
🔰 هر مسلمانى كه موازين و اصول اسلام را پذيرفته است و در اعمال و رفتار از #انضباط_دقيق_شيعى برخوردار است يك عضو از اعضاى حزب اللَّه است؛ و تمامى دستورات اين حزب و خطمشى آن را قرآن و اسلام بيان كرده است.
🔰اين حزب غير از حزبهاى متداول امروز دنياست. امروز تمام مردم ايران- در هر سِنى كه هستند- از زن و مرد كه با شعارهاى اسلامى مبارزه مىكنند جزء حزب اللَّه هستند.
📚صحيفه امام، ج5، ص: 408
@sahifeh_entezar
💢هميشه #ملتها، منهاى دولتها- اگر تحت تأثير دولتها نباشند- گرايشات #صحيح دارند.
💢ملتهاى اسلامى، اگر دولتهايشان نبود، گرايش به #اسلام داشتند و دارند و آنچه منحرف مىكند ملتها را، حكومتها هستند.
💢 وقتى حكومت يك محيطى صحيح نباشد، كم كم محيط را تا يك حدودى به صورت خود در مىآورد. اگر حكومتها عادل باشند، كم كم مردم را به صورت خودشان در مىآورند
#فطرت
📚صحيفه امام، ج5، ص: 442
@sahifeh_entezar
♨️قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که نتوانست خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود.
♨️ این صلحی هم که حالا به ما میخواهند بگویند، این است.
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
♨️قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خا
✴️ ما الآن مبتلای به جنگیم. یک دستهای در همین قضیه هم دارند اشکالتراشی میکنند، نه یک اشخاصی باشند که حالا تاثیری داشته باشند، اما هستند. هستند اشخاصی که میگویند که بیایید #صلح بکنیم، بیایید یک #سازشی بکنیم. ما از #تاریخ باید این امور را یاد بگیریم؛
✴️ به حضرت امیر تحمیل کردند، #مقدسین تحمیل کردند، آنهایی که جبههشان داغ داشت و اضر مردماند بر مسلمین، آنها تحمیل کردند به حضرت امیر حکمیت را و تحمیل کردند آنکه حَکَم باید بشود، بعد که حضرت امیر با فشار اینها نتوانست، میخواستند بکشندش اگر نکند؛ برای اینکه آنها [پیشنهاد] کرده بودند که چه باید چه بشود؛ «حَکَم قرار بدهید، قرآن است، قرآن است این». این ابتلا را حضرت امیر داشت،
✴️الآن نظیر او را ما داریم. اینکه میگویند، این ور و آن ور میافتند که بگذارید یک حکمیتی پیدا بشود، بیایند حکم، حکم پیدا بشود که کارها را انجام بدهد، تشخیص بدهد که کی چی است، دنیا نمیداند که کی متجاوز است؟! ما از آن قضیه باید #عبرت بگیریم و زیر بار حکمیت [نرویم]. ما در این هفت سالی که بوده است فهمیدیم که این حکمها کیها هستند و اینهایی که میخواهند صلح ایجاد کنند کیها هستند.
✴️ قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم #صلح_تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص #خائنی که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که #نتوانست خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود. ❗️این صلحی هم که حالا به ما میخواهند بگویند، این است.❗️
✴️ بعد از اینکه صلح کردند، به حسب روایت، به حسب نقل، معاویه به منبر رفت و گفت که تمام حرفهایی که گفتم، من قرار دادم، زیر پایم؛ مثل پاره کردن این مردیکه آن قراردادها را. آن صلح تحمیلی که در عصر امام حسن واقع شد، آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیر المومنین واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیلهگر درست شد،
✴️ این ما را هدایت میکند به اینکه نه زیر بار صلح تحمیلی برویم و نه زیر بار حکمیت تحمیلی. ما باید خودمان به حسب رای خودمان، به حسب رای ملتمان، آن طوری که الآن همه ملت دارند میگویند، ما باید این جنگ را ادامه بدهیم تا وقتی که ان شاء الله پیروزی حاصل بشود و نزدیک است ان شاء الله، منتها اگر بخواهد ملت ما نزدیکتر بشود این پیروزی، زیاد نزدیک بشود- که به صلاح ملت ماست و به صلاح ملت عراق است و به صلاح منطقه است- باید مجهز بشود، باید در این برهه زمان به تمام معنا مجهز بشود برای جبههها.
✴️آقایان گفتند که در بسیاری از جاها در کشور یک چیزهایی هست که ابزاری است برای جهاد سازندگی، برای جبهه، و زیادی است آنجا. من عرض میکنم که اگر یک ابزاری در یک جایی زیادی است و تشخیص دادند فرمانداران، استانداران و ائمه جمعه تشخیص دادند که این در اینجا دیگر اضافه است، زیادی است، لازم نیست اینجا، لازم است که برای جبهه برود. اگر بخواهید که کشورتان آباد بشود، کشورتان اسلامی بشود و زود بشود، طولانی نشود، باید مجهز بشوید و با همه قوا مجهز بشوید تا اینکه #کلک_این_مرد_را_بکنید.
🔸امام خمینی (ره)؛ 02 شهریور 1365
🔸جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۱۱ تا صفحه ۱۲۱
@sahifeh_entezar
💢توصیه امام خمینی به اهل منبر:
✅- خطبای محترم و اهل منبر، مردم را به وحدت کلمه و ادامه نهضت و تقوا و صبر انقلابی دعوت کنند، و از اختلاف و تفرقه- که اساس شکست و عقبماندگی است- بترسانند
✅ با تذکر جهاد سید مظلومین و مصیبات وارده بر آن حضرت، ملت را به مجاهده تا نهایت پیروزی و رسیدن به حکومت اسلامی به تمام ابعادش فرا خوانند. ذکر مصایب و مجاهدات مجاهدین صدر اسلام در امروز و تا ابد، اسلام را زنده نگه میدارد.
🛑امام خمینی (ره)؛ 03 مرداد 1358
📚جلد ۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۳۷ تا صفحه ۲۳۹
@sahifeh_entezar
♨️علم بدون عمل
✅و امیدوارم که دانشجویانی که برای این خدمت مشغول هستند، هم در رشته قضاوت و هم در تهذیب اخلاق، مهم این است که [در] این دو جناح، هر دو، هم علم و هم عمل باشد. علم بدون عمل، مفید که نیست، بلکه مضر است.
✅شاید بسیاری از مصیبتهایی که بر بشر واقع شده باشد، از علم واقع شده است. تمام این خرابیهایی که الآن در دنیا به وجود آمده است، اینها برای این است که علمی بوده است که توام با تهذیب نبوده است؛ علم را دارند، لکن مهذب نیستند. شما اگر بخواهید خدمت بکنید به اسلام، خدمت بکنید به کشور خودتان، استقلال کشور خودتان را حفظ کنید، وابسته به هیچ جا نباشید، باید هم رشته علم را تقویت کنید وهم تهذیب اخلاق را و هم عمل را.
🛑امام خمینی (ره)؛ 08 مرداد 1364
📚جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۲۴ تا صفحه ۳۳۰
@sahifeh_entezar
✅گریه کردن بر عزای امام حسین، زنده نگهداشتن نهضت و زنده نگهداشتن همین معنا که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراطوری بزرگ ایستاد، دستور است.
صحیفه امام، ج۱۰، ص: ۳۱۵
@sahifeh_entezar