eitaa logo
همگام با صحیفه تا ظهور
1.2هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
713 ویدیو
72 فایل
جامعه سازی مبتنی برصحیفه سجادیه ⛔کپے مطالب كانال بدون ذکر آدرس کانال شرعا مجاز نمے باشد ارتباط با ادمین @zainab_moradi @parastoo_khodabande @Mohsen_shirmohammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ طلب ایمان کامل :《وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ》 📌 شرح و تفسیر این طلب و درخواست امام سجاد علیه السلام در این دعای 《مکارم الاخلاق》 مبتنی بر بیان چند نکته است: الف-《تفاوت ایمان و اعتقاد》 ■ هرچند واژه ایمان در لغت از ریشه «أمن» گرفته شده است که فعل ثلاثی مجرد آن «أمِنَ، یأمن وأمناً» به معنای آرامش و اطمینان قلب و نبود ترس است ولی در اصطلاح اهل معنا و عارفان، سالکان،《ایمان》عبارت از یک تعلق قلبی است. ولی ایمان «تعلق» و دلبستگی است آن هم دلبستگی به خدا، چرا که هرکس دلبسته به خدا شد، او مؤمن است، فرق 《ایمان》و《اعتقاد》هم در این است که اصول اعتقادی هرچند برهانی است و شخص باور و اعتقاد را با برهان می پذیرد ولی ممکن است اثری روی دل و قلبش نگذاشته باشد، ولی ایمان آن باوری است که همراه با عقل قلب را تسلیم می کند و شخص باور مؤمنانه پیدا می کند و رفتار مؤمنانه می نماید از همین روست امام علی علیه السلام در تعریف ایمان می فرماید: 《اَلْإِيمَانُ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ عَمَلٌ بِالْجَوَارِحِ》 امالی شیخ طوسی، ج1، ص367 ● قرآن کریم هم می فرماید: «قالت الاعراب امنا قل لم تومنوا ولکن قولوا اسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبکم» اعراب (به پیامبر(ص)) گفتند: ما به تو ایمان آوردیم. (به آنها) بگو شما ایمان نیاوردید و باید بگویید اسلام آوردیم زیرا هنوز ایمان در دلهای شما وارد نشده است(حجرات-۱۴). بنابراین اعتقادات مربوط به بعد عقلی و ایمان مربوط به بعد قلبی است. اینها دو بعد وجودی در انسان است. یکی کار قلب است و دیگری کار عقل. اگر عقل کار خودش را انجام داد و بازده آن روی قلب اثر گذاشت و دلبستگی به محصول کار عقلی ام پیدا کرد این می شود «ایمان» وگرنه اگر عقل استدلال هایش را هم بکند ولی هیچ تاثیر بررفتار شخص نگذارد این نامش ایمان نیست بلکه علم وآگاهی است مثل این است که شخص آگاهی ازمضرات مشروبات الکلی، سیگار، مواد مخدر دارد ولی درعین حال خودش آلوده به آن است. ادامه دارد.... 🌐 @sahifehsajjadieh1
جهت یادآوری نماز والدین در شبهای جمعه ☀️ ━❀❀🌼❀❀━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به یک قسمت هایی از کلام حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه که می رسم از آن همه گستردگی علم و شکوه کلام ، قبلم می خواهد از جا کنده شود، می خواهم فریاد بزنم از آن همه شکوه سخن بگویم ولی زبان یاری توصیف آن عبارتهای عظیم را ندارد. یکی از آن قسمت های باشکوه در نهج البلاغه بحث دعا در نامه ۳۱ نهج البلاغه هست. آنجا که حضرت می فرمایند: 《وَ اعْلَمْ أَنَّ الَّذِي بِيدِهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَدْ أَذِنَ لَک فِي الدُّعَاءِ وَ تَکفَّلَ لَک بِالْإِجَابَةِ وَ أَمَرَک أَنْ تَسْأَلَهُ لِيعْطِيک وَ تَسْتَرْحِمَهُ لِيرْحَمَک...》 همین چند خط، کلامشان، حتی از پایه بحث های چندساله ای که روی دعا کار کردیم بیشتر است. در اینجا حضرت چندین نکته کلیدی در بحث دعا را بیان می کنند که دو تا از زیباترین و دقیق ترین نکات چنین است، یکی اینکه حضرت می فرمایند: 《قَدْ أَذِنَ لَک فِي الدُّعَاءِ وَ تَکفَّلَ لَک بِالْإِجَابَةِ》 حضرت از کلمه "اذن" استفاده کردند، یعنی خداوند قبل از اینکه ما دستمان را برای دعا بلند کنیم و بخواهیم دعا کنیم، به ما رخصت و اجازه دعا کردن را داده است. و نکته دیگر اینکه می فرمایند:" تَکفَّلَ لَک بِالْإِجَابَةِ" آنچه در بحث دعا مهمولا شنیده ایم اینکه، خداوند ضمانت اجابت را کرده ولی حضرت در اینجا می فرمایند خداوند تکفل اجابت را کرده است تفاوت ضمانت و تکفل در اینکه : وقتی بحث تدبیر و پشتبانی از شی باشد ضمات به کار می رود(مثلا ضامن وام بانکی) اما وقتی بحث حمایت و تدبیر نفر(فرد) باشد کفالت به کار می رود تکفل از ضمانت بالاتر است خداوند به انسان اذن دعا کردن را داد و خودش را ملزم به این انسان کرده، نه آن خواسته او یعنی خدا می خواهد ارتباط خودش با انسان برقرار باشد نه ارتباط با آن خواسته ها زیبایی کلام حضرت اینجاست که نشان می دهد محوریت ارتباط بین خدا و انسان که خدا می خواهد انسان را رشد دهد، از این رو می گوییم دعا صرف خواستن نیست و مخ عبادات است، چرا که ترا به حمایت و رحمت الهی می رساند وچه کسی جزء معصوم می تواند به این زیبایی مفهومی را که سالها به بحث گفتگو نیاز دارد در چند خط، بیان کند حقیقتا کلام حضرت امیر علیه السلام در اوج آسمانهاست ، که نسیمش جانها را زنده می کند ‌☜کانال همگام با صحیفه تا ظهور @sahifehsajjadieh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دسته اول حضرت فرشتگان حامل عرش و مقربان درگاه الهی را معرفی می کند، چون اسرافیل، میکائیل ، جبرائیل ، الروح و سپس خصوصیت آنها و زیرمجموعه های این فرشتگان می دهند حضرت در حین این توضیحات یک خط بطلان بر تفکر اشتباه موجود در جامعه می کشند اینکه بیان می شود فرشتگان اختیار و شهوت ندارند ؛ امام تاکید می کنند اینها با وجود شهوت لحظه ای از ذکر خدا غافل نمی شوند ما دو شهوت داریم: ۱. از آن تعبیر به کشش و انگیزه های که موجب می شود آدمی محکم و استوار و با علاقه بیشتر به سوی هدفی که خداوند برای او قرار داده حرکت کند. این شهوت که تحت حاکمیت عقل ارضاع می شود عین عبادت است ۲. یک نوع شهوت داریم بیرون از حاکمیت عقل ابراز می کند نام این شهوت همان که در قرآن "هوی" هوای نفس می گویندو این شهوت مذموم است فرشتگان با شور عشق ، کشش و رغبتشان به ذکر الهی است. سید رضی (ره) می گوید: اگر این فرشتگان شهوت نداشته باشند ، مدح و ثنای آنها بیهوده است ‌☜کانال همگام با صحیفه تا ظهور @sahifehsajjadieh1