خواندن نماز به جماعت
نماز جماعت از نظر تعداد رکعات و چگونگی خواندن آن مثل نمازی است که در حال فرادی انجام می شود؛ منتها در نماز جماعت باید قصد اقتداء به امام جماعت باشد؛ یعنی نیت کند نماز جماعت را ، مثلا موقع نیت اگر نمازصبح باشد چنین نیت کند: (( دو رکعت نماز صبح اقتداء می کنم به امام جماعت قربة الی الله)). و اگر نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا باشد، نیت کند که سه رکعت نماز مغرب یا چهار رکعت نماز ظهر یا عصر یا عشا را اقتداء می کنم به امام جماعت قربة الی الله و لازم نیست که این نیت را با زبان بگوید، بلکه اگر قصدش همین باشد و با همین قصد تکبیرة الاحرام بگوید و اقتدا کند، صحیح است.
و هم چنین در رکعت اول و دوم نماز اگر رکعت اول و دوم نماز امام هم باشد، ماموم (یعنی کسی که به جماعت اقتدا نموده است) نباید حمد و سوره را بخواند که توضیح داده می شود.
نماز جماعت از نظر شرایط و احکام به طور خلاصه چنین است:
الف: شرایط نماز جماعت .
در نماز جماعت، شرايط زير بايد مراعات شود:
1. مأموم از امام جلوتر نايستد، و احتياط واجب آن است كمى عقبتر بايستد.
2. جايگاه امام جماعت از جايگاه مأمومين، بالاتر نباشد. (مقدار كم و سراشيبى مختصر مانعى ندارد).
3. فاصله امام و مأموم و فاصله صفها، زياد نباشد،
4. بين امام و مأموم و همچنين بين صفها، چيزى مانند ديوار يا پرده مانع نباشد، ولى نصب پرده و مانند آن بين صفِ مردها و زن ها اشكال ندارد.
ب: پيوستن به نماز جماعت (اقتدا كردن)
در هر ركعت، تنها در بين قرائت و در ركوع مىتوان به «امام» اقتدا كرد، پس اگر به ركوع امام جماعت نرسد، بايد در ركعت بعد اقتدا كند، و اگر بعد از اقتدا به ركوع امام جماعت هم برسد، نماز جماعت صحیح است و يك ركعت به حساب مىآيد.
ج: حالت هاى مختلف براى پيوستن ( یعنی اقتداء) به نماز جماعت.
اگر در رکعت اول امام اقتداء کند.
1. در بين قرائت: مأموم حمد و سوره را نمىخواند و بقيّه اعمال را با امام جماعت بجا مىآورد.
2. در ركوع: ركوع و بقيّه اعمال را با امام جماعت بجا مىآورد.
اگر در رکعت دوم امام اقتدا کند.
1. در بين قرائت: مأموم حمد و سوره را نمىخواند و با امام، قنوت و ركوع و سجده را بجا مىآورد و آنگاه كه امام جماعت تشهّد مىخواند، بنا بر احتياط واجب بايد به صورت نيمخيز، بنشيند و اگر نماز دو ركعتى است بعد از سلام امام يك ركعت ديگر به تنهايى بخواند و نماز را تمام كند و اگر سه يا چهار ركعتى است، در ركعت دوم كه امام جماعت در ركعت سوم مىباشد، حمد و سوره را خودش آهسته بخواند و آنگاه كه امام جماعت ركعت سوم را تمام كرد، و براى ركعت چهارم برمىخيزد، مأموم بايد پس از دو سجده، تشهّد بخواند، و براى خواندن ركعت سوم برخيزد و در ركعت آخر نماز كه امام جماعت با تشهّد و سلام، نماز را به پايان مىبرد او نيمخيز مىنشيند، سپس يك ركعت ديگر را خودش مىخواند.
2. در ركوع: ركوع را با امام جماعت بجا مىآورد و بقيّه نماز را همانگونه كه گفته شد، انجام مىدهد.
اگر در رکعت سوم امام اقتداء کند.
1. در بين قرائت: زمانى كه مىداند اگر اقتدا كند، براى خواندنِ حمد و سوره و يا حمد تنها وقت دارد، مىتواند اقتدا كند و بايد حمد و سوره و اگر امام به ركوع رفت فقط حمد را بخواند، ولى اگر مىداند فرصت ندارد، بايد صبر كند تا امام جماعت به ركوع رود، سپس به او اقتدا كند.
2. در ركوع: چنانچه در ركوع اقتدا كند، ركوع را با امام بجا مىآورد و حمد و سوره براى آن ركعت لازم نيست و بقيه نماز را همانگونه كه قبلًا بيان شد بجا مىآورد.
اگر در رکعت چهارم اقتداء کند.
1. در بين قرائت: حكم اقتدا در ركعت سوم را دارد، و آنگاه كه امام جماعت در ركعت آخر نماز براى تشهّد و سلام مىنشيند، مأموم بطور نيمخيز بنشيند تا تشهّد و سلام امام جماعت تمام شود و سپس برخيزد و بقيّه نماز را خودش بخواند.
2. در ركوع: ركوع و سجدهها را با امام بجا مىآورد، (اكنون ركعت چهارم امام و ركعت اوّل مأموم است) و بقيّه نماز را همانگونه كه در مسئله قبل گذشت، انجام مىدهد.
احكام نماز جماعت
اگر امام جماعت يكى از نمازهاى يوميّه را مىخواند، هر كدام از نمازهاى يوميّه را مىتوان به او اقتدا كرد، بنا بر اين اگر امام، نماز عصر را مىخواند، مأموم مىتواند، نماز ظهر را به او اقتدا كند، و اگر مأموم پس از آنكه نماز ظهر را خواند، جماعت برپا شود مىتواند، نماز عصر را به ظهر امام اقتدا كند.
مأموم مىتواند نماز قضاى خود را به نماز اداى امام، اقتدا كند، هرچند قضاى ديگر نمازهاى يوميّه باشد، مثلًا امام جماعت نماز ظهر را مىخواند و او قضاى نماز صبح را.
مأموم نبايد تكبيرةالإحرام را پيش از امام بگويد.
مأموم، بايد غير از حمد و سوره همه چيز نماز را خودش بخواند، ولى اگر ركعت اوّل يا دوم او، همراه ركعت سوم يا چهارم امام باشد، بايد حمد و سوره را نيز خودش بخواند. (1)
به صورت مختصر و کلی
🗓 شنبه ١٩ مهر ماه ١٣٩٩
روزهای #شنبه، منتخبی از #اعمال_هفته
(برگرفته از کتاب شریف #اقبال_الاعمال سیدابن طاووس، مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت)
«یکی از امور بسیار مهم [در زیارت]، اخلاص زائران در زیارت و تطهیر نیت خویش است و اینکه زیارتشان فقط برای اجرای فرمان خداوندجلجلاله باشد و با انجام زیارت، خدا را عبادت کنند و با تعظیم زیارت، از او اطاعت کنند؛ بهگونهای که اگر انسان در کنار زائران بسیار، به زیارت آن حضرت [امام حسین علیهالسلام] برود، گویی که بهتنهایی و بدون حضور هیچکس، آن حضرت را زیارت میکند و دیده خاطرش به غیر پروردگار جهانیان تعلق نداشته باشد».
📚 اقبالالاعمال، ج٢، ص ٩٢١
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
✳️ دوستان آن حضرت عجلاللهتعالیفرجهالشریف باید دو مطلب مهم را رعایت کنند:
1️⃣ یکی اینکه، در شداید برای فرج دعا کنند، که خود همین مژدهای است برای اینکه شداید به فرج متصل است.
2️⃣ دیگر اینکه، دعا کنند که ظهور آن حضرت برای اهل ایمان، همراه با عافیت باشد، و تا وقت ظهور با وجود بلاها و شداید، ثابتقدم و استوار در دین و عامل به تکلیف باشند.
📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢٢۶
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
ختم قرآن رمضان
قال امیرالمؤمنین علیه السلام :
وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ، وَالهادِی الَّذی لایُضِلُّ ، وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذِبُ .
بدانید که این قرآن پندآموز است که خیانت نمی کند؛ وهدایت گری است که گمراه نمی سازد ؛ وسخن گویی است که دروغ نمی گوید .
نهج البلاغه خطبه 176
@khatmghoranramzan
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
لطفا نشر دهید
👆👆
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🔴پدر و مادر به ما ظُلم میکنند !!
چه کنیم ⁉️
⏰56ً
#آوای_توحید
#استاد_فتحی
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
🔻همه ی بدیهای انسان از تمایلات خوب آغاز میشود...
✔️هر خصلتِ بد از عناصری تشکیل میشود که برخی از آنها بسیار ارزشمندند.
⭕️وقتی انسان تمایلات خوب خود را درست پاسخ ندهد و جهت دهی الهی پیدا نکند، همان تمایل با جهتگیری و مصداقیابی غلط, انسان را به ورطه ی هلاکت خواهد کشاند.
✨ اگر آدم خودش را بشناسد، در می یابد که با تمام وجود فقط خدا را میخواهد.
#استاد_پناهیان
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
👈حقایق نوریه قرانی
در زایمان حضرتمریم
در سلوک وصول به تلقی کلمه روحالله
💢آیتالله صمدی آملی:
✍آدم چون در ذات و صفات و افعال
بر وزان_خالقش خلق شده است
《قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ》[اسراء/۸۴]
لذا آدم_حقیقی کسی است که بتواند
تمام_اسماء_الهیه را تلقی نماید.
《وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا》[بقره/۳۱]
و قرآن کتاب نقشه راه وصول به
مقام خلافهُاللّهی و
تلقی اتم اسمای الهیه
در نظام وجود است.
《إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ》[اسراء/۹]
✍پس تدبر کن در فصوص قرآنی در
کتاب فصوص جناب ابنعربی که
هر فص بنام یکی از اولیای الهی
مسمی شده، و بدین معناست که
رسیدن به مقام ربوبیت تامه بالعرض
و تلقی اتم اسماءالله بدون
چشیدن و رسیدن و پیاده شدن ابتلائات
و حالات این اولیای الهی در
زندگی سالک حقیقی مقدور نیست
و زندگی و اسم هر کدام از اولیای الهی در قرآن
دعوت به تلقی یک مقام از مقامات و
منزل از منازل سیر الی الله
جهت تلقی اسماءالله توسط سالکین هستند.
مقام و منزل و فص جناب نوح
برای نوحیمشربان
یعنی گرفتار شدن سالک در
طوفان امتحانات جناب نوح.
مقام جناب مریم یعنی برای هر
سالکی که میخواهد آدم حقیقی شود
باید این حالات و ابتلائات را تلقی و مس نماید.
در سوره ی مریم که خواهران سعی نمایند
با این سوره حشر بیشتری داشته باشند آمده است:
🌹《واذکر فی الکتاب مریم
اذ انتبذت من اهلها مکانا شرقیا:
و دراین کتاب مریم را یاد آور
آن هنگام که از خانوادهاش جدا شد
و در ناحیهی شرقی قرار گرفت》🌹
معلوم میشود یک تنهایی و
گوشهگیری بسیار سنگینی عاید
حضرت مریم _سلام الله علیها شده بود
که حتی از خانوادهی خود نیز جدا شد
واین گونه گوشهگیری و عزلتنشینی
چه شیرین است اگر روی حساب و برنامه باشد
غرض این که بعد از آن گوشهگیری
و انقطاع از مردم , وقتی که مراقبت تام و
حضور تام به حضرتش دست داد
🌹《فأجاءها المخاض الی جذع النخله》
درد شدید او را به قلق و
اضطراب فراوان کشید و
تا اندازهای این درد گل کرد
که در قرآن از او نقل شده که فرمود:
🌹《خدایا کاش پیش از این مرده بودم
و بطور کلی فراموش شده بودم》
قربان آن حقیقت جانت
که چقدر در سکوت و خلوت و
موت اسود شرحه شرحه شد.
قربان آن همتی که تو را به
مقیم شدن در
خلوتگاه_توحد
در مکان_شرقی یعنی
مُشرق شدن به شروق تلقی انوار الهیه برد
تا با وصول به مقام_همت مقصد
《فتمثل لها بشرا سویا》
عاید جانت شود
دخترانم! عزیز فرزندانم! نور دیدگانم!
پاک و ساذج و بیرنگ و
بینقش و بینقشه باش! و بدان که
🌹این درد مریم(س), درد زایمان نیست,
بلکه این درد متولد شدن خود مریم است🌹
و الا این درد زایمان متعارف را که
همهی زنهای عالم دارند
پس چرا قرآن فقط از
حضرت مریم یاد کرده است و
سورهای را بدان اختصاص داده است.
غرض اینکه آن دردی که در قران یاد شده
فقط این درد متعارف زایمان فرزند نیست
بلکه دردی فوق این دردهای روزمرهی زندگی است
این درد تولد خود مریم است
او خودش میخواهد
زاییده شود
و آدم دیگری شود
🔶الا یا ایها الساقی ادر کأسا و ناولها
🔶که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها
🔶 شبتاریک و بیمموج و گردابی چنین هایل
🔶کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها
🔶به بوی نافهای کاخر صبا زان طره بگشاید
🔶ز تاب جعد مشکینش چه خون_افتاد_در_دلها
و چه خون دلها بایست...
و الا قرآن این یگانه کتاب نظام هستی
هیچ گاه وقت خود را فقط برای
ذکر یک قضیهی متعارف راجع
به زایمان یک زن نمیگیرد,
اگر چه برای آن بخش هم که
مورد نیاز همه است بیاناتی دارد.
در این آیات اسرار و حقائق بیشماری است
که باید به لب و مغزای آنها رسید.
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
🌿☘🌿☘🌿☘
❓اگر کسی وضو و یا غسل واجب داشته باشد وضو و غسل خود را انجام دهد، ولی بعد از چند روز، متوجه ذرّه ای لاک بر روی گوشه ناخن خود شود، آیا باید دوباره غسل کند؟ و نمازهایی که در این چند روز خوانده را باید قضا نماید؟
✅جواب:
🔹 #امام_خامنه_ای: اگر بداند که هنگام غسل یا وضو چنین مانعی روی بدن بوده، غسل یا وضو باطل است و باید همه نمازهایی که با این حالت خوانده شده، اعاده کند.
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
❓آسان ترین راه ممکن برای پرداخت خمس توسط صاحب مغازه چیست؟
✅ جواب:
🔹 امام_خامنه_ای:هر چه کالا و پول نقد دارد، در سر سال خمسی حساب کرده و قیمت گذاری میکند، و سپس مجموعه ی آن را با سرمایه اصلی میسنجد، اگر چیزی اضافه بر سرمایه موجود باشد، سود محسوب میشود، و به آن خمس تعلق میگیرد.
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
🗓 پنجشنبه ١٧ مهر ماه ١٣٩٩
▫️ شخصی از حضرت آیتالله بهجت سؤال کرد: «آقا، من فرصت نمیکنم که هر روز این زیارت(عاشورا) را با صد لعن و صد سلام بخوانم، چه کنم؟»
▫️ ایشان راه چارهای به او نشان دادند و فرموند: «زیارت عاشورای مختصره» را بخوانید. [منظور زیارتی است که در فضیلت و ثواب مانند زیارت عاشورا است، ولی صد لعن و سلام را ندارد. این زیارت در مفاتیحالجنان، پس از زیارت عاشورا با نام «زیارت عاشورای غیرمعروفه» آمده است. ..]
📚 رحمت واسعه، ص٢٢(مجموعه فرمایشات حضرت آیتالله بهجت قدسسره پیرامون حضرت سیدالشهدا علیهالسلام و اصحاب و یاران آن حضرت)
🌐 جهت تهیه و دانلود نسخه الکترونیکی کتاب #رحمت_واسعه و دیگر کتابهای مرکز در نرمافزار کتابخوان #طاقچه به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🛒 https://taaghche.com/filter?filter-publisher=871
🛒 خرید این کتاب از طریق سایت #بهجت_آوا، فروشگاه اینترنتی مرکز نشر آثار حضرت آیتالله بهجت و دریافت از طریق پستی:
🔹 www.Bahjatava.com
🔻مناسبتها:
🔹 اربعین حسینی (تعطیل)
🔹 درگذشت عالم بزرگوار، شیخ جعفر شوشتری؛ ١٣٠٣ق.
🔹 روز جهانی كودک
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨