#حضرت_خدیجه
🔰 #ام_المومنین حضرت خدیجه کبری اولین شیعه #امیرالمؤمنین علی علیه السلام
🔸رسول خدا بعد از آنکه به رسالت مبعوث گردیدند حضرت علی علیهالسلام و حضرت #خدیجه_کبری سلاماللهعلیها به ایشان ایمان آورده و بیعت کردند بعد از بیعت پیامبر، حضرت از همسرش خواست که با امامِ بعد از پیامبر یعنی مولا علی بیعت کند و به ولایت ایشان اقرار کند که ام المومنین #خدیجه بیدرنگ با امیرالمومنین بیعت کرد:
✍️ شیخ الاسلام علامه مجلسی مینویسد::
📝 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ای خدیجه این علی است مولای تو و مولا و امام مومنین بعد از من.
حضرت خدیجه فرمود: راست فرمودی ای رسول خدا! همانا من همانگونه که شما فرمودی با او بیعت کردم؛ خداوند و تو را بر این کار شاهد میگیرم و همانا برای شهادت خداوند گواه و دانا کفایت میکند.
📚بحار الأنوار ج 18 ص 233
#مستندات_تصویری
بمناسبت سالروز رحلت حضرت ابوطالب سلام الله علیه
◾️#حضرت_ابوطالب علیه السلام شفیع گنهکاران
📚 الاحتجاج، جلد۱ ، صفحه ۳۰۱.ط منشورات الشریف الرضی
╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮
╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
بمناسبت سالروز رحلت حضرت ابوطالب سلام الله علیه
◾️#حضرت_ابوطالب علیه السلام شفیع گنهکاران
#مرحوم_طبرسی در "کتاب شریف #الاحتجاج " در مورد حضرت ابوطالب ، روایتی بسیار زیبا نقل میکند و مینویسد:
◼️ عنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ کَانَ ذَاتَ یَوْمٍ جَالِساً فِی الرَّحْبَةِ وَالنَّاسُ حَوْلَهُ مُجْتَمِعُونَ فَقَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ فَقَالَ: یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْتَ بِالْمَکَانِ الَّذِی أَنْزَلَکَ اللَّهُ بِهِ وَأَبُوکَ #مُعَذَّبٌ_فِی_النَّارِ؟
👈 فقَالَ لَهُ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ: مَهْ فَضَّ اللَّهُ فَاکَ وَالَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِیّاً لَوْ #شَفَعَ_أَبِی فِی کُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّهُ فِیهِمْ أَبِی مُعَذَّبٌ فِی النَّارِ وَابْنُهُ #قَسِیمُ_الْجَنَّةِ_وَ_النَّارِ وَالَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِیّاً إِنَّ نُورَ أَبِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَیُطْفِئُ أَنْوَارَ الْخَلَائِقِ کُلِّهِمْ إِلَّا خَمْسَةَ أَنْوَارٍ نُورَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) وَنُورِی وَنُورَ الْحَسَنِ وَنُورَ الْحُسَیْنِ وَنُورَ تِسْعَةٍ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ فَإِنَّ نُورَهُ مِنْ نُورِنَا خَلَقَهُ اللَّهُ تَعَالَى قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ آدَمَ علیه السلام بِأَلْفَیْ عَام
◼️از امام صادق(علیه السلام) از پدرانش علیهم السلام نقل است: که امیرالمومنین علیه السلام روزى در فضاى مسجد نشسته بود، و مردم گرد او جمع بودند که مردى برخاسته و گفت: اى امیرالمومنین چطور مى شود که شما در مکانى هستى که خداوند شما را در آن مکان فرو آورده، در حالى که پدر تو به #آتش در عذاب است؟
👈امیرالمومنین علیه السلام فرمود: خدا زبانت را ببرد! قسم به خدایى که محمد(صلی الله علیه و آله) را به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را مى پذیرد، مگر مى شود که پدرم به آتش در عذاب باشد و فرزند او قسیم بهشت و جهنم باشد؟
👈قسم به آنکه محمد(صلی الله علیه وآله) را به پیامبرى مبعوث فرمود بى شک نور پدرم در روز قیامت همه انوار خلایق، جز پنج نور: نور محمد(صلی الله علیه و آله) و نور من و نور حسن و نور حسین و نور نه فرزند از اولاد حسین را خاموش و بى اثر مى سازد، زیرا نور او از نور ما است، خداوند آن را دو هزار سال پیش از خلق آدم آفریده است
📚 الاحتجاج، جلد۱ ، صفحه ۳۰۱.ط منشورات الشریف الرضی
#مستندات_تصویری
╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮
╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ #حضرت_خدیجه
🎥مادربزرگ حضرت ارباب، بانو
🔊با اجرای #صابر_خراسانی
▪️ویژه سالروز وفات #ام_المومنین حضرت #خدیجه سلام الله علیها
✨💫✨💫✨💫✨
❇️ روزه خواری معذورین ❇️
💢سوال :
کسی که معذور است می تواند در مقابل دیگران چیزی بخوره و روزه خواری کند؟
✅ پاسخ: 👇👇
✍️ آیت الله خامنه ای: در صورتي که روزه خواري صدق نکند اشکالي ندارد.
✍️ آیت الله مکارم شیرازی: روزه خواری حتی برای افراد معذور در ملا عام قطعا جایز نیست.
✍️ آیت الله سیستانی: اگر هتك ماه مبارك باشد جايز نيست.
✍️ آیت الله وحید خراسانی: از این کار در ملأ عام اجتناب نماید.
✍️ آیت الله شبیری : انجام کاری که بی احترامی به ماه رمضان یا معرضیت سوء استفاده دیگران نسبت به روزه خواری شود جایز نیست بنابراین در نوع موارد روزه خواری علنی جایز نیست.
✍️ آیت الله فاضل : کسی که معذور از روزه گرفتن است باید از خوردن روزه به صورت علنی نزد دیگران خودداری کند و اگر روزه خواری هرچند با عذر شرعی باشد در مقابل دیگران ایجاد مفسده کند حرام و گناه است.
#احکام_روزه
#احکام_روزه_خواری_معذور_بیمار_مسافر
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
---------------------------
♦️رعایت تقوای اجتماعی یکی از زمینههای ظهور است
🎤 گفتگوی خبرگزاری ایکنا با حجتالاسلام #حسن_ملایی :
✅ منظور از تقوای اجتماعی این است که فرد تلاش میکند اوامر الهی را از واجبات و محرمات در هنگام ورود به بستر جامعه و مواجهه با دیگران، رعایت کند.
✅برخی افراد ممکن است در انجام امور فردی و مسائل شخصی نظیر به جا آوردن نماز و روزه و ... تقوای الهی را پیشه کنند، اما در ورود به اجتماع و مواجهه با آحاد جامعه، تقوای اجتماعی را مورد توجه قرار نمیدهند.
✅ اگر این موضوع از سوی همه منتظران و دوستداران امام زمان(عج) مورد دقت قرار گیرد، تقوای اجتماعی در تکتک افراد جامعه شکل خواهد گرفت و تبدیل به تقوای جمعی شده و شاهد جامعه تقوامحور خواهیم بود.
✅تقوای جمعی بدان معناست که تعداد کثیری از آحاد جامعه عامل به تقوا باشند تا اندازهای که برآیند و عمومیت جامعه نشانگر رعایت تقوا در معاشرتهای اجتماعی و بایستههای حضور در جامعه از سوی اکثریت افراد باشد.
✅بر اساس آیه «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»،خداوند وعده داده است که اگر باور به خدا، تقوا و اجرای اوامر الهی در جامعه جریان پیدا کند و هر فرد بر اساس منافع خودش عمل نکند، ما برکات آسمان و زمین را بر آن جامعه نازل خواهیم کرد.
✅ در صورت رعایت تقوا در جامعه میتوان امیدوار بود که خداوند تفضل کرده، ظهور امام زمان(عج) را تسریع و برکات آسمان و زمین را به برکت ظهور بر همه مردم نازل فرماید.
👈متن گفتگوی استاد #ملایی را در آدرس زیر مطالعه فرمایید👇👇
https://b2n.ir/molla27
6-امدادهای غیبی در ظهور - صبر ویاری دین خدا.mp3
5.23M
♦️#شرایط_ظهور_از_دیدگاه_قرآن
🔹قسمت6️⃣
✅ جایگاه امدادهای غیبی در امر ظهور
🎧 حجتالاسلام #حسن_ملایی
👈با تشکر از بنیاد حضرت مهدی موعود دزفول
حقیقت ناب
تلاوت ترتیل جزء دهم قرآن کریم با صدای استاد پرهیزگار
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني
🔰 #طرح_قرآني_ضيافت_نور / حجت الاسلام #محمدعلی_اسدی_نسب
📩 10 نکته قرآنی روز دهم ماه مبارک رمضان
1️⃣ فعل «غَنِمْتُمْ» در آیۀ 41 سوره انفال، از نظر لغوی یعنی غنیمت و سودی که بردهاید پس تنها به غنایم جنگی اختصاص ندارد و آنچه در جنگ بدر روی داده، زمینهای برای ذکر حکم کلی خمس دربارۀ هر فایده و غنیمتی است. افزون بر آن، روایات فراوانی از امامان شیعه(ع) بر لزوم خمس در همۀ فواید حاصله موجود است که مفسر آیه شمرده میشود؛
2️⃣ ظلاَّمٍ» صیغۀ مبالغه به معنای بسیار ظلمکننده است. در آیۀ 51 میگوید: «خداوند بسیار ظلمکننده نیست». هدف آن نیست که او ظلم اندکی میکند؛ بلکه منظور آن است که اگر خداوند بیسبب مردم را در آتش جهنم اندازد، بسیار ستمکار خواهد بود. اما خداوند چنین نیست و کسی را بدون جرم، مجازات نخواهد کرد.
3️⃣ " ريح" در آیه 47 سوره انفال ( وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُم ) به معنى باد است و این کلمه اشاره لطيفى به اين معنى است كه قوت و عظمت و جريان امور بر وفق مراد و مقصودتان از ميان خواهد رفت زيرا هميشه وزش بادها سبب حركت كشتىها به سوى منزل مقصود بوده است، و در آن زمان كه تنها نيروى محرك كشتى وزش باد بود اين مطلب فوق العاده اهميت داشت.د.
4️⃣ در آیه 52 انفال فرمود: لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ« یعنی مشکلاتی که در دنیا دامنگیر انسان میشود یا به سبب عدم مواجهه درست با طبیعت خدادادی است و یا به علت عدم توجه به خدا و دستورهای اوست. بنابر این میتوان گفت بلای کرونا در هر حال برخاسته از کردار خود انسانها است.
5️⃣ آیۀ 65 بردبار بودن مؤمنان و معرفت و درک آنان دربارۀ مبدأ و معاد را سبب غلبۀ یک مؤمن بر ده کافر میداند؛ ولی در آیۀ 66 بردباری سبب غلبۀ یک مؤمن بر دو کافر بیان میشود بنابراین مهم عقیده خود فرد است و رهبری زمینه ساز است پس ممکن است در جوار امام معصوم هم باشیم اما ایمانمان ضعیفتر هم بشود چون عمل به دستور مهم است. مانند خلفای سهگانه
6️⃣ خداوند از تعرض هر موجودی مصون و آسیبپذیری به او ناممکن است؛ بنابراین منظور از خیانت به خدا در آیۀ 71 کفر و اصرار در خاموش کردن نور خداوندی در میان مردم و نیرنگ برای رسیدن به این هدف پلید است.
7️⃣ آیه 72 در مدح مهاجرین و انصار است و البته تنها تا زمان نزول خود اثبات میکند کسانی که به قصد قربت و در مسیر خداوند با مال و جان خود مجاهده و هجرت کردهاند، افراد نیکویی هستند؛ مشروط به آنکه تا آخر عمر خود با ایمان و عمل صالح باقی بمانند. پس این آیه دلالت بر خوبی خلفای سهگانه ندارد.
8️⃣ برای واژۀ «إِلاًّ» که مادۀ اصلی آن «إلل» است، دو معنا گزارش شده: یکی پیمان و دیگری خویشاوندی
9️⃣ جملۀ «وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ» در سوره توبه آیۀ 16 ـ با توجه به دانش مطلق و بیکران خداوند ـ یعنی هنوز علم خداوند به تحقق جهاد شما در خارج تعلق نگرفته؛ پس مراد از نفی علم خدا، نفی وجود معلوم او در ظرف خارج و عالم واقعیت است.
🔟 واژۀ «نَعيمٌ» در آیۀ 21 سوره توبه به معنای نعمتهای فراوان و گسترده است؛ بنابراین «نَعيمٌ مُقيمٌ» به معنای نعمتهای فراوان و جاودانه است.
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 باب توبه بر روی یزید هم بسته نبود...
به شرط نیّت و عزم راسخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🎬 استدلال جالب و شنیدنی در اثبات اسلام و ایمان #حضرت_ابوطالب علیه السلام
🎙 آیت الله #سبحانی
💥ببینید و انتشار دهید
🏴 سالروز وفات #حضرت_ابوطالب عموی #پیامبر_اکرم و پدر #حضرت_علی علیهم السلام
#مدافع_حریم_امامت_و_ولایت_باشیم
┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈
بانوی چشمه - زندگی خدیجه علیها السلام.pdf
1.4M
📚
کتاب #بانویِ_چشمه ؛
#حضرت_خدیجه_کبری
✍مهدی خدامیان آرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ حضرت خدیجه: مبارزه با #ربا در «فرهنگ جاهلی»
💎 علامه جوادی آملی:
🔴این عصر، #عصر_جاهلیت است که فرهنگ، #فرهنگ_تقلید است، «دلالی» است، نه تحقیق و نه استدلال! در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ای بود، مادرمان این است. ما فخر می کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست. قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما، خدیجه کبریٰ (عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء)، آمده فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد.
🔶چون آن فرهنگ «فرهنگ جاهلی» بود، #اقتصاد_جاهلی هم داشتند، اقتصاد جاهلی در محدوده #ربا دور می زند.
🔵 در «جاهلیت کهن» که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه «لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى» (احزاب/۳۳) در آن جاهلیت که #ربا یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامن فروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: «لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا»(نور/۳۳)
📗از سوی دیگر؛ هر دو را حضرت خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم #ربا را تحریم کرده بود، هم #بغاء را، این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای «مال التجارة» را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با #ربا می توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت، هم به آیه نیامده: «لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا» که تجارتِ رسمی عده ای بود، امروز هم در فضای مجازی تجارت رسمی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست.
📘پس «فرهنگ» را عوض کرده، «اقتصاد» را عوض کرده، طهارت را عوض کرده، #ربا را تحریم کرده عمل کرده، این کار مادر ما بوده است.
📙 پس بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم،
1️⃣تبدیل «فرهنگ جاهلیت» به
«فرهنگ عقلانی» یک؛
2️⃣تحریم #بانکهای_ربوی، دو؛
3️⃣تحریم «مراکز فساد» در فضای مجازی و غیر مجازی، سه؛
☑️اینها کار مادر ما بود، اگر این مادر بخواهد از ما راضی بشود، باید راه او را طی کنیم.
📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها)
⏰ تاریخ: ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
📖 #نکات_کلیدی جزء دهم قرآن
🔸هر چه در توان دارید برای مهیا کردن تجهیزات نظامی به کار بگیرید تا دشمنان را به وحشت بیندازید
ایات مهدوی 8.mp3
3.15M
💠 سلسله مباحث #آیات_مهدوی 8️⃣
❇️ آیه مهدوی مربوط به جزء 8️⃣ قرآن کریم
🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین #استاد_محمدرضا_نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکزتخصصی مهدویت قم و مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۸) _ ماه آزادی
یک بیان نورانی مرحوم #صدوق در توحید از وجود مبارک #حضرت_امیر (سلام الله علیه) نقل می کند که ما دلمان می خواهد #نماز_شب بخوانیم، چرا موفق نمی شویم؟ فرمود: (قَیَّدَتکَ ذُنُوبُک). این گناهی که روز انجام دادید، شما را #بسته است! بنابراین انسان #آزاد نیست، #حریت از بهترین #نعمت های الهی است. فرمود: #ماه_مبارک_رمضان ، #ماه_آزادی است؛ #فک_رهن کنید. با #توبه ، با #انابه ، با #تطهیر خودتان را آزاد کنید؛ (اِنَّ اَنفُسَکُم مَرهُونَه بِذُنُوبِکُم فَفُکُّوهَا بِاستِغفارِکُم)، با #استغفار کردن خودتان را آزاد کنید؛ فک #رهن کنید، دِین تان را اداء کنید. و اگر ذنبی دارید، گناهی دارید؛ به وسیله اعمال خیر آنها را شستشو کنید. 🔶 ر.ک التوحید للصدوق / صفحه ۹۷ و وسائل الشیعه / جلد ۱۰ / صفحه ۳۱۴
✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#رمضان_المبارک
#رمضان
#گناه
#ذنب
#آزادی 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تفسیر آیات قرآن کریم در بیان رهبر انقلاب در ایام ماه مبارک رمضان
📹 جنگ احد و تأثیر گناه
💠 آیه١۵۵ سوره مبارکه آلعمران
✅ سیروز؛ سیتفسیر