* #اشک #امام_حسین
💠 راه اشک و حال توجه
🔻 گاهي چشم انسان خشک ميشود که بايد آن را درمان کرد. برخی فکر ميکنند اختياري نيست، ولي دور از اختيار هم نيست.
🔸 يعني چه؟ يعني [باید اقداماتی انجام داد مثلا] درباره آقا سيدالشهداء مطالعه کرد، مخصوصا بعضي از قدما ادبياتي خالصانه ارائه ميکردهاند. مطالعه، شنيدن، اينها مؤثر است در جلسات حاضر بودن، آرام آرام دواعي را متمرکز ميکند.
🔹 [وقتی] متمرکز شد تأثير شروع ميشود، [وقتی] تأثير شروع شد عواطف تحريک ميشود، [وقتی] عواطف تحريک شد قلب و چشم حرکت ميکند، و اين مطالعه ميخواهد، تفکر ميخواهد، سعي و تلاش ميخواهد.
🔸 انساني که گاهي پياده به زیارت می رود، غير از آنکه مغفرت الهي نصيب او ميشود ولي دل او هم رقيق ميشود. انساني که ممارست داشت بر ذکر مصائب اهلبيت عصمت و طهارت رقيق ميشود.
ادامه دارد...
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
#ما_ملت_امام_حسینیم
ها اَنـَا اَتَوَسَّلُ اِلَيْكَ بِفَقْري اِلَيْكَ
اينك من به تو متوسل شدم با احتیاجم به تو!
#دعای_عرفه
تفسير أنفسی قرآن.mp3
1.8M
💠 روز بیست و چهارم ماه #محرم1442
▪️ تفسير أنفسی قرآن
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 تفسیر أنفسی قرآن
▪️ اگر وجود گرامی رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) به ما فرمود قرآن و عترت همتای هم اند، یكی از بارزترین مصداق همتایی قرآن و عترت این است كه امام معصوم (سلام الله علیه) قرآن را بر مردم تلاوت می كند همان طوری كه رسول گرامی ﴿یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِكَ﴾،[1] قرآن و معارف قرآن را به مردم یاد می دهد همان طوری كه رسول گرامی ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾،[2] راه تهذیب نفوس و تزكیه دل ها را به مردم یاد می دهد همان طوری كه رسول گرامی ﴿یزَكِّیهِمْ﴾ و چیزی كه در اختیار بشر نیست و بشر به آنها نیازمند است و راهی برای تحصیل آنها ندارد كه ﴿یعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾[3] است كه رسول گرامی عهده دار این بخش چهارم است، عترت طاهرین هم همین كارها را می كنند.
▪️ وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) هم مصداق بارز همین این عناوین یاد شده است؛ یعنی تلاوت آیات را دارد، تعلیم كتاب و حكمت را دارد، تزكیه نفوس را دارد و حرف های نو دارد؛ حرف های نو كه هم مورد نیاز هست و هم كسی راهش را بلد نیست و هم دیگری توان اینكه برود و بیاورد ندارد.
▪️ وجود مبارك امام سجاد در غالب دعا این حرف ها را بیان می كردند. شما وقتی در خدمت صحیفه سجادیه باشید، می بینید این به منزله تفسیر تقریباً یك دور قرآن كریم است. آنچه را كه ذات اقدس الهی به عنوان آیات آفاقی ذكر می كند، ایشان به عنوان تفسیر أنفسی تشریح می كند.
▪️ وجود مبارك امام سجاد در دعاها به ما می فرماید این راه ها را بروید، حالا هر اندازه رسیدید! هر اندازه بهره شما شد راهتان این است. این دعای مكارم الاخلاق بسیاری از آیات را به همراه خود دارد تفسیر می كند؛ به خدا عرض می كند: «اللَّهُمَّ ... عَبِّدْنِی لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِی بِالْعُجْبِ وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى یدِی الْخَیرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ وَ هَبْ لِی مَعَالِی الْأَخْلَاقِ وَ اعْصِمْنِی مِنَ الْفَخْر»؛[4] عرض كرد خدایا من انسانم، هم با تو رابطه دارم، هم با جامعه رابطه دارم، هم با جهان رابطه دارم، من یك پیوند مثلث گونه پر بركتی دارم. رابطه من با تو رابطه بندگی محض باشد، توفیقی بده كه فقط تو را بپرستم و خوب هم بپرستم و از غیر تو حساب نبرم و برای تو عبادت كنم، فقط مخصوص تو باشم، بنده تو باشم! نه میل خودم را در این پرستش دخیل بدانم و نه خواسته دیگری را «عَبِّدْنِی لَكَ». گاهی انسان ممكن است توفیق عبادت پیدا بكند، ولی عُجب و غرور یك آفتی است كه این از درون این را می پوساند. ممكن است یك كسی بنده خدا باشد و عبادت بكند ولی عُجب از درون این را می پوساند. یك وقتی میبینید یك میوه از بیرون آسیب می بیند یك وقتی از درون می پوسد، یك حشره ای در درون او پدید می آید. فرمود مبادا عُجب گرفتارم بكند و عبادت من به وسیله عُجب از درون فاسد بشود، پس حدوثاً و بقائاً تو مدد ما باش «عَبِّدْنِی لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِی».
[1]. سوره بقره، آیه129.
[2]. سوره بقره، آیه129؛ سوره آل عمران، آیه164؛ سوره جمعه، آیه2.
[3]. سوره بقره، آیه151.
[4]. الصحیفة السجادیه، دعای20.
#به_روایتی_سالروز_شهادت_حضرت_امام_سجاد_علیه_السلام
#عامل_فاسد_شدن_عبادت
#تفسیر_در_بیان_دعا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع پاسداران لشکر 25 کربلا
تاریخ: 1381/12/25
🦋✨جهان برای اینکه بهتر اداره شود، به یک منجی احتیاج دارد.
همان منجی وعده داده شده در تورات، انجیل و قرآن.
همان کسی که، عیسی مسیح(ع) به او ملحق می شود.
منظورم امام دوازدهم شیعیان یا همان پسر انسان در انجیل است.
🦋✨یحتاج العالم إلی منقذ لیُدار بشکل أفضل.
المخلص نفسه الموعود به في التوراة والإنجیل والقرآن.
نفس الشخص الذي ینضم إلیه یسوع المسیح.
أعني الإمام الثاني عشر للشیعة، أو ابن الإنسان في الکتاب المقدس.
#نشر_حداکثری
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
(ارسالی مخاطبین)
🎓 #ڪــ🎒ــــلاس درس مهدویت
💠 از حسین(ع) تا مهدی(عج)
⏪ قسمت: اول
✍️...امام مهدی(عج) اولین آیه سوره حضرت مریم را به امام حسین(ع) تاویل نموده است: سعدبن عبدالله قمی گوید : به امام عصر- ارواحنا له فدا- عرض کردم: ای فرزند رسول خدا ! تاویل آیه (کهیعص) چیست ؟
🔹فرمود:این حروف از اخبار غیبی است که خداوند زکریا را از آن مطلع کرده وبعد از آن داستان آن را به حضرت محمد (ص) باز گفته است(۱) .داستان از این قرار است که : زکریا(ع) ازپروردگارش درخواست کرد که اسماء خمسه طیبه را به وی بیاموزد . خداوند متعال ، جبرئیل را بر او فرو فرستاد و آن اسامی پاک را به او تعلیم داد.
👈زکریا(ع) چون نام های محمد(ص) ، علی (ع) ، فاطمه( س) ، و حسن (ع) را یاد کرد ، اندوهش برطرف می شد و گرفتاریش از بین می رفت.وچون حسین(ع) را یاد می کرد ، بغض و غصه ، گلویش را می گرفت و می گریست و مبهوت می شد. روزی گفت : بارالها! چرا وقتی آن چهارنفر را یاد می کنم ، آرامش می یابم و اندوهم برطرف می شود؛ اما وقتی حسین(ع) را یاد می کنم ، اشکم جاری می شود و ناله ام بلند می شود؟
🔰خدای تعالی او را از این داستان آگاه کرد و فرمود : (کهیعص) کاف اسم کربلا و هاء رمز شهادت عترت طاهره است ، و یاء نام یزید قاتل امام حسین (ع) و عین اشاره به عطش و صاد نشانه صبر اوست.زکریا(ع) چون این مطلب را شنید ، نالان و غمگین شد و تا سه روز از عبادتگاهش بیرون نیامد، و به کسی اجازه نداد نزد او بیاید. و ناله سر داد و چنین نوحه گفت :
بارالها! از مصیبتی که برای فرزند بهترین خلایق خود ، تقدیر کرده ای دردمندم خدایا! آیا این مصیبت را بر آستانه او نازل می کنی؟ آیا جامه این مصیبت را برتن علی(ع) و فاطمه (س) می پوشانی!؟ آیا این غم را بر ساحت آنان فرود می آوری؟
💬 بعد از آن گفت :
بارالها! فرزندی به من عطا کن تا در پیری چشمم به او روشن شود و او را وارث و وصی من قرار ده؛ آنگاه مرا دردمند او گردان؛ همچنان که حبیب محمد(ص) را دردمند فرزندش گرداندی.خداوند، حضرت یحیی(ع) را به او بخشید و او را دردمند وی ساخت. لذا بین امام حسین(ع) و حضرت یحیی(ع) نیز شباهت هایی وجود دارد؛ مانند این که هر دو شش ماهه به دنیا آمدند و نحوه شهادت هم شبیه به هم دیگر است؛ یعنی شقی ترین فرد سر مقدس آنان را از تن جدا نمود و برای فرد ناپاکی هدیه فرستاد و نیز سر مقدس را داخل طشت گذاشت(۲).
🔹ادامه دارد..
✍️...پی نوشتها:
📚 کتاب از حسین تا مهدی اثر: #محمد_رضا_فوادیان
#از_حسین_تا_مهدی
#کلاس_درس_مهدویت
─═इई🍃🌷🍃ईइ═─
31.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥حسینی شدن واقعی ارزش دارد ...
ما غالباً درادعای حسین دوستی دروغ می گوییم.
#امام_حسین (ع) حق را می گوید، اما ما در زندگی حق را می کشیم ومدام گناه میکنیم.
امام حسین(ع) روز عرفه دعا خواند و در عاشورا به آن عمل نمود
🎤 #آیت_الله_ضیاء_آبادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰قیام امام سجاد(ع)
🔺 کلیپ قدیمی از بیانات رهبری در مورد مجاهدت های امام سجاد علیه السلام بعد از واقعه عاشورا
📌به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام
#قیام
#امام_سجاد_علیه_سلام
❓❓❓پرسش
🔰🔰سن امام سجاد(علیه السلام) در کربلا
باعرض سلام
سن امام سجاد در کربلا چند سال بوده و آیا امام سجاد(علی اوسط) از حضرت علی اکبر بزرگتر بودند؟
آیا صحیح است که امام محمدباقر(علیه السلام) در واقعه کربلا حضور داشته و پنج ساله بوده اند؟ اگر صحیح است آیا ازنظر تفاوت سنی با پدرشان توجیهی دارد؟
🔰🔰پاسخ:
پرسشگر گرامی با سلام و تشکر و تسلیت ایام عزای امام حسین (ع)
شیخ مفید در الارشاد می گوید :ولادت امام زین العابدین (ع)در سال 38 هجری در مدینه بود . او در هنگام شهادت پدر بزرگوارش 23سال داشت . در سال 95هجری در مدینه در سنّ 57سالگی به شهادت رسید.(1)
شیخ مفید معتقد است که امام سجاد از علی بن حسین بزرگتر است.(2 )
مشهور این است که علی اکبر از امام سجاد بزرگ تر است (3 )
امام باقر (ع) در کربلا حضور داشت و حضرت در آن زمان چهار ساله بود. (4 )
📚📚پی نوشت ها:
1.شیخ مفید، الارشاد، ج 2 ص 138.ترجمه رسولی محلاتی.تهران ، انتشارات علميه اسلاميه .
2 .همان، ص 137.
3 .اعیان الشیعه ، ج 2 ص 389 . سید محسن امین، ،بیروت ،دار التعارف للمطبوعات ،1418 ه ق ،چاپ پنجم ، تحقیق سید حسن امین .
4 . منتهی الآمال ، ج 2 ،ص 173 ، شیخ عباس قمی ،قم ،انتشاراتی هجرت ،1378 ، چاپ سیزدهم .
4_5825825177962809447.ogg
810.9K
دستوری در عرفان عملی
از حضرت علامه حسن زاده آملی
4_5976487197572860100.mp3
7.94M
•••
🎙|میـثممطیعـی
🎼|مصیبتــ هایاهلبیتدرراهکـوفهتاشام
اززبـانامامسجادعلیـهالسلام
☝️دانلود کنید#زیباست☝️
#_التماس_دعای_فراوان😭
🚩◼️🥀◼️🥀◼️🥀◼️
🔹دوره آموزش مجازی ره افسانه
(آسیب شناسی و نقد مدعیان دروغین مهدویت)
🔸استاد:
حجت الاسلام والمسلمین استاد شهبازیان (کارشناس تخصصی مهدویت)
🔸آیین نامه آموزشی:
-عضویت در کانال «دیده بان ظهور» در پیام رسان ایتا
@gtdidebanezohoor
-🔊 ارسال فایل های تصویری 1 بار در روز(مجموعا 10 فایل)
🔸زمان دوره:
24 شهریور (به مدت 10 روز)
🔸آزمون:
-انتهای دوره بصورت مجازی
- پاسخ به ده سوال
- ارسال پاسخ به صورت عدد ده رقمی به سامانه پیامکی 50002215478
🔸مزایای دوره
-استفاده از اساتید مجرب و شاخص مهدویت
-اعطای گواهی پایان دوره معتبر
-امکان همکاری و بکارگیری از برگزیدگان دوره
-پاسخگویی به شبهات و سوالات توسط کارشناسان تخصصی
-تشویق و حمایت از افراد برتر
#معارف_مهدویت
#آموزش_مجازی
#محرم_حسینی
#نقد_مدعیان_دروغین
#امام_زمانی_شو
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت19:نکات تفسیری آیه 17 سوره انشقاق
وَ اللَّيْلِ وَ مَا وَسَقَ
☑️ ۱ - سوگند خداوند به شب و تمامى موجودات پراکنده اى که تاریکى شب آنها را گرد هم جمع مى کند. (و الّیل و ما وسق) واژه «وَسْق» به معناى جمع کردن چیزهایى است که متفرق باشند(مفردات). گویا مراد جمع شدن جاندارانى است که با فرارسیدن تاریکى شب، از همه طرف به محل استراحت خود مى روند.
☑️ ۲ - سوگند خداوند، به هر چه تاریکى شب آن را فراگیرد. * (و ما وسق) «ما» در «ما وسق»، موصول است و ضمیرى که به آن برمى گردد، در کلام نیامده است. مصداق «ما وسق»، ممکن است تمام موجودات جاندار و بى جان باشد که تاریکى شب، آنها را زیر پرده سیاه خود جمع مى کند.
☑️ ۳ - ماهیت شب و گسترش تاریکى آن بر موجودات و نقش آن در گرد هم آمدن جانداران، شگفت و با عظمت است. (و الّیل و ما وسق)
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
🏴 «پيوسته بعد از واقعهی کربلا، چشمان جدم، امام سجاد علیهالسلام اشک آلود بود و هرگاه جدّم ياد ابی عبدالله علیهالسلام مینمود، محاسنش از اشک خيس میگشت...
◼️ #روایت #امام_سجاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 درس اخلاق امام زین العابدین سلام الله علیه از زبان خطیب فقید مرحوم شیخ احمد کافی
📌 کنترل #معاشرت #کودکان...
🌱 امام #سجاد علیه السلام به یکی از فرزندان خود فرمود:
فرزندم،
بر ۵ گروه هوشیار باش.
لذا با آن ۵ گروه #همنشین، هم گفتار و همراه نشو.
کودک پرسید:
پدرجان، این ۵ گروه چه کسانی هستند؟
امام فرمود: با
1️⃣ #دروغگو،
2️⃣ #فاسق،
3️⃣ #بخیل،
4️⃣ #احمق،
5️⃣ و کسی که #صله_رحم نمی کند، همنشین نشو.
📚حرانی، تحف العقول، ص۲۸۶
❓❓خلاصه پرسش
آیا امام سجاد(ع) در پاسخ به این پرسش که سختترین زمانی که در قیام عاشورا و رخدادهای بعد از آن گذراندید کجا بود، سه بار فرمودند «الشام الشام الشام»؟
❓❓پرسش
آیا این کلام امام سجاد(ع) که از ایشان درباره سختترین مواقع بعد از حادثه عاشورا سؤال شد و ایشان سه مرتبه فرمودند: «الشام الشام الشام»، در منابع معتبر نقل شده است؟
❇️❇️❇️پاسخ اجمالی
واضح است که ایام اسارت، دشوارترین روزها است، بویژه اگر زنان و کودکان اسیری همراه فرد باشند که او را سرپرست خود دانسته و انسان علاوه بر رنج اسارت خویش، باید بخشی از درد و رنج آنان را نیز بر دوش بکشد. به همین دلیل، اگر ایام اسارت خاندان اهلبیت(ع) در شام را از دشوارترین زمانهایی بدانیم که بر آن مظلومان - بویژه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) - گذشت، سخنی به گزافه نگفتهایم.
✅اما در ارتباط با گزارش موجود در پرسش و منسوب بودن به امام سجاد(ع) باید گفت؛ بنابر تحقیق و جستوجو؛ این گزارش تنها در کتاب متأخر «عُنوان الکلام فی شرح أدعیة الصیام»، تألیف محمد باقر فشارکی اصفهانی(متوفای 1314ق) مشاهده شد،[1] و این سخن - و یا مشابه آنرا - در منابع قبل از آن نیافتیم.
این کتاب، مجموعه سخنرانیهای مؤلف درباره دعاهای روزانه ماه رمضان و ذکر فضایل و مصائب اهلبیت(ع) است.[2] این اثر به سبب روضههای موجود در آن شهرت یافته، ولی متأسفانه به منبع و مستند این روضهها اشاره نشده است؛ از اینرو برخی گزارشهای موجود در این کتاب، چندان قابل اعتماد نیست.[3]
📖📖منابع:
[1]. فشارکی، محمد باقر، عنوان الکلام فی شرح أدعیة الصیام، ص 118، تهران، کتابفروشی اسلامیه، بیتا.
[2]. آقا بزرگ تهرانی، الذریعة إلی تصانیف الشیعة، ج 15، ص 353، قم، اسماعیلیان، 1408ق.
[3]. ر. ک: فاطمی، سید حسن، منابع تحریفگستر در حادثه عاشورا، نشریه کتابهای اسلامی، تابستان 1383، شماره 17.
❖ امام زین العابدین(علیه السلام)؛ پایه گذار تدوین حدیث
دوران امام سجاد(علیه السلام) دوران تقیۀ شدیدی بود ولذا آنچه که از آن دوران به دست ما رسیده چیز زیادی نیست. خیلی از وقایع آن دوره ممکن است خبرش به ما نرسیده باشد یا به صورتی کلی و بدون شرح جزئیات ذکر شده باشد.
علت این تقیۀ شدید در آن دوران این بود که هنوز آن سیاست منع حکومتی کتابت و تدوین احادیث نبوی که توسط خلیفه دوم آغاز شده بود ادامه داشت.
شروع آن سیاست بنا بر نقل خود اهل سنت اینگونه بود که خلیفه دوم در خطابهای علنی گفت:
«من مدتها در این مسأله (آزاد بودن ثبت و ضبط احادیث نبوی، یا ممانعت از آن) فکر میکردم تا بالأخره خدا مرا به جایی رساند و تصمیم خود را گرفتم که من در کنار کتاب خدا نوشتۀ دیگری را تحمل نکنم!»
او در این سخنرانی، تصمیمش مبنی بر منع ثبت و تدوین سنّت پیامبر، و به عبارتی منع بیان لفظی و عملی دین خدا را به خدا نسبت میدهد!
خلیفه دوم به بهانۀ حفظ قرآن، از نوشتن، تدوین و نشر احادیث پیامبر(صلّی الله علیه وآله) جلوگیری کرد و این سیاست در زمان خلفای بعدی ادامه داشت، به استثنای ٤ سال و ٩ ماه خلافت امیرالمؤمنین و ٦ ماه خلافت امام حسن(علیهما السلام).
اما در ادامه، حکومت به دست معاویة بن أبي سفیان افتاد و روشن است که او بر سر دو راهی میان سیاست خلفای پیشین و بین سیاست امیرالمؤمنین(علیه السلام)، کسی نبود که بخواهد با سیاست خلفای پیشین مخالفت کرده و به سیاست امیرالمؤمنین(علیه السلام) عمل کند.
معاویه دومین پایه گذار سیاست منع تدوین احادیث نبوی شد و این سیاست تا زمان عمر بن عبد العزیز در سال ٩٩ هجری ادامه پیدا کرد تا آنکه او چند سال بعد از شهادت امام زین العابدین(علیه السلام)، به اطراف بلاد اسلامی خصوصاً مدینه و مکه بخشنامه کرد که پیرمردانی که در دوران کودکیشان پیامبر را درک کرده و احادیثی از ایشان به یاد دارند اگر بخواهند اینها نوشته شود، نه تنها منعی ندارد بلکه دستور داد این احادیث از آنها دریافت و تدوین شود.
شهادت امام سجاد(علیه السلام) در سال ٩٤ یا ٩٥ هجری بوده و بنابراین شروع اجازۀ تدوین احادیث نبوی در سال ٩٩ هجری، چهار پنج سال بعد از شهادت امام سجاد(علیه السلام) بوده است.
❖ تدوین حدیث؛ زمینه ساز رشد فکری جامعه و دوران طلایی اسلام
از سیاستهای امام زین العابدین(علیه السلام) در مقابله با بدعت ممنوعیت تدوین حدیث این بود که أدعیۀ خود و همچنین رسالۀ حقوق را در زمان منع حکومتیِ ثبت و ضبط حدیث، إملا و تدوین کرد، نه آنکه شروع این مبارزۀ آرام و ریشهای علیه سیاست ضد دینی حکومت را تا رفع منع حکومتی آن عقب اندازد.
و با توجه به این مبارزۀ امام و رواج تدریجی احادیث و أدعیۀ ایشان در بین مردم، که حاوی عقاید صحیح اسلامی و باطل کنندۀ تحریفات فکری و عقیدتی اُموی بود، در واقع آن دستور رفع منع تدوین حدیث توسط عمر بن عبد العزیز بعد از شهادت امام سجاد(علیه السلام) در سال ٩٩ چیزی نبود جز تحصیل حاصل و إلغای قانونی که عملاً دیگر وجود نداشت.
بعد از فاجعۀ کربلا و رسوخ تحریفات اُموی از جمله جبر گرایی و سوء ظن به خالق، تنها پناهنگاه برای یافتن فکر، عقیده و معارف صحیح، امام سجّاد(علیه السلام) بود که در آن ظلمتِ جهالتها و مغلطهگریها همچون چراغ و کانون روشنایی و هدایتگری، از خاندان پیامبر(علیهم السلام) میدرخشید.
امام سجاد(علیه السلام) با شروع تدوین آن مضامین عالی در آن دورانی که اقبال مردم به اهل بیت(علیهم السلام) کم بود، درخشانترین دوران جامعۀ اسلامی را پایه گذاری کرد؛ زیرا رواج آن مضامین عالی در بین مردم بود که آنها را به برتری بینظیر علمی این خاندان توجه دوباره داد و منجر به اقبالی عمومی به استفادۀ علمی از محضر امام باقر و امام صادق(علیهما السلام)، و موجب توسعۀ مکتب حقیقی اسلام شد که به عنوان نمونه بنا بر مشهور، جابر بن حیّان -اولین کیمیاگر و ملقب به پدر علم شیمی- یکی از شاگردان این مکتب بود.
در خبر حسن بن علي وشّاء آمده است که در مسجد جامع کوفه هفتصد شیخ (استاد مدرس)، در کنار ستونهای مسجد کوفه هر کدام پای یک ستون نشستهاند «كلٌّ يقول حدثَّني جعفرُ بنُ محمّد»، هر یک از اینها در حوزۀ تخصص و تدریسش شنیدههای شخصی و توشۀ علمی خویش از امام صادق(علیه السلام) را بازگو میکند.
این شکوه علمی مسلمانان که بیشترین بروزش در عهد امام صادق(علیه السلام) بود و "دوران طلایی اسلام" نامیده میشود، از آثار و برکات آن دوران تأسیسی امام سجاد(علیه السلام)، و نتیجۀ پایه گذاری تدوین و نشر آن مضامین عالی صحیفۀ سجادیه و رسالۀ حقوق است.
که چون این محوریت علمی امامان، خوشایند ریاست طلبان نبود با بازداشت و زندان خانگی، مانع حضورشان در جامعه و در نتیجه موجب افول آن دوران طلایی شدند.
📓 مجموعۀ مصاحبهها:آیت الله یوسفی غروی(متخصص مباحث تاریخی). ٧٦٠- ٧٦٢.
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
اين سوال مطرح ميشه که مدام ميگويند زنان خود را بپوشانند که مردان تحريک نشوند و زنان اين کار و آن کار را نکنند که مبادا تحريک پيش بيايد.آيا اين کار باعث نميشود مرد را بعنوان فردي ببينيم که مدام در حال تحريک و با کوچک ترين عملي برايش محرک ميشود و به شان مردان آسيبي نميزند؟
🌺 پاسخ:
گرچه حجاب زن در حفظ آرامش اخلاقي وروحي مرد ها نقش مهم دارد ولي نکته ي اصلي در اين باره آن است که پوشش بيشتر زن، سبب ميگردد تا ارزش خود زن در برابر مرد بالا برود. حريم نگهداشتن زن ميان خود و مرد يکي از وسائل مرموزي بوده است که زن براي حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است. اسلام زن را تشويق کرده است که از اين وسيله استفاده کند.
🔹اگر اسلام تاکيد کرده است که زن متينتر و با وقارتر و عفيف تر حرکت کند و خود را در معرض نمايش براي مردان نگذارد براي آن است که بر احترام زن افزوده شود و همچون کالاي بي ارزشي تلقي نگردد که به راحتي در اختيار همگان است.
🌼بعبارت ديگر؛ پوشيده بودن زن ، در همان حدودي که اسلام تعيين کرده، موجب کرامت و احترام بيشتر اوست؛ زيرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون مي دارد، پس حجاب محدوديت نيست بلکه مصونيت است هم مصونيت زن را در پي دارد و هم مصونيت جامعه را در آلوده شدن به گناه.(1)
1- مطهري، مرتضي، مجموعه آثار ج 19،نشر صدرا 1389 ش
#اعتقادی
ره افسانه(1).mp3
5.42M
فایل صوتی اول نقد مدعیان مهدویت استاد محمد شهبازیان حفظه الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل تصویری اول نقد مدعیان مهدویت استاد محمد شهبازیان حفظه الله