فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰قیام امام سجاد(ع)
🔺 کلیپ قدیمی از بیانات رهبری در مورد مجاهدت های امام سجاد علیه السلام بعد از واقعه عاشورا
📌به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام
#قیام
#امام_سجاد_علیه_سلام
❓❓❓پرسش
🔰🔰سن امام سجاد(علیه السلام) در کربلا
باعرض سلام
سن امام سجاد در کربلا چند سال بوده و آیا امام سجاد(علی اوسط) از حضرت علی اکبر بزرگتر بودند؟
آیا صحیح است که امام محمدباقر(علیه السلام) در واقعه کربلا حضور داشته و پنج ساله بوده اند؟ اگر صحیح است آیا ازنظر تفاوت سنی با پدرشان توجیهی دارد؟
🔰🔰پاسخ:
پرسشگر گرامی با سلام و تشکر و تسلیت ایام عزای امام حسین (ع)
شیخ مفید در الارشاد می گوید :ولادت امام زین العابدین (ع)در سال 38 هجری در مدینه بود . او در هنگام شهادت پدر بزرگوارش 23سال داشت . در سال 95هجری در مدینه در سنّ 57سالگی به شهادت رسید.(1)
شیخ مفید معتقد است که امام سجاد از علی بن حسین بزرگتر است.(2 )
مشهور این است که علی اکبر از امام سجاد بزرگ تر است (3 )
امام باقر (ع) در کربلا حضور داشت و حضرت در آن زمان چهار ساله بود. (4 )
📚📚پی نوشت ها:
1.شیخ مفید، الارشاد، ج 2 ص 138.ترجمه رسولی محلاتی.تهران ، انتشارات علميه اسلاميه .
2 .همان، ص 137.
3 .اعیان الشیعه ، ج 2 ص 389 . سید محسن امین، ،بیروت ،دار التعارف للمطبوعات ،1418 ه ق ،چاپ پنجم ، تحقیق سید حسن امین .
4 . منتهی الآمال ، ج 2 ،ص 173 ، شیخ عباس قمی ،قم ،انتشاراتی هجرت ،1378 ، چاپ سیزدهم .
4_5825825177962809447.ogg
810.9K
دستوری در عرفان عملی
از حضرت علامه حسن زاده آملی
4_5976487197572860100.mp3
7.94M
•••
🎙|میـثممطیعـی
🎼|مصیبتــ هایاهلبیتدرراهکـوفهتاشام
اززبـانامامسجادعلیـهالسلام
☝️دانلود کنید#زیباست☝️
#_التماس_دعای_فراوان😭
🚩◼️🥀◼️🥀◼️🥀◼️
🔹دوره آموزش مجازی ره افسانه
(آسیب شناسی و نقد مدعیان دروغین مهدویت)
🔸استاد:
حجت الاسلام والمسلمین استاد شهبازیان (کارشناس تخصصی مهدویت)
🔸آیین نامه آموزشی:
-عضویت در کانال «دیده بان ظهور» در پیام رسان ایتا
@gtdidebanezohoor
-🔊 ارسال فایل های تصویری 1 بار در روز(مجموعا 10 فایل)
🔸زمان دوره:
24 شهریور (به مدت 10 روز)
🔸آزمون:
-انتهای دوره بصورت مجازی
- پاسخ به ده سوال
- ارسال پاسخ به صورت عدد ده رقمی به سامانه پیامکی 50002215478
🔸مزایای دوره
-استفاده از اساتید مجرب و شاخص مهدویت
-اعطای گواهی پایان دوره معتبر
-امکان همکاری و بکارگیری از برگزیدگان دوره
-پاسخگویی به شبهات و سوالات توسط کارشناسان تخصصی
-تشویق و حمایت از افراد برتر
#معارف_مهدویت
#آموزش_مجازی
#محرم_حسینی
#نقد_مدعیان_دروغین
#امام_زمانی_شو
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت19:نکات تفسیری آیه 17 سوره انشقاق
وَ اللَّيْلِ وَ مَا وَسَقَ
☑️ ۱ - سوگند خداوند به شب و تمامى موجودات پراکنده اى که تاریکى شب آنها را گرد هم جمع مى کند. (و الّیل و ما وسق) واژه «وَسْق» به معناى جمع کردن چیزهایى است که متفرق باشند(مفردات). گویا مراد جمع شدن جاندارانى است که با فرارسیدن تاریکى شب، از همه طرف به محل استراحت خود مى روند.
☑️ ۲ - سوگند خداوند، به هر چه تاریکى شب آن را فراگیرد. * (و ما وسق) «ما» در «ما وسق»، موصول است و ضمیرى که به آن برمى گردد، در کلام نیامده است. مصداق «ما وسق»، ممکن است تمام موجودات جاندار و بى جان باشد که تاریکى شب، آنها را زیر پرده سیاه خود جمع مى کند.
☑️ ۳ - ماهیت شب و گسترش تاریکى آن بر موجودات و نقش آن در گرد هم آمدن جانداران، شگفت و با عظمت است. (و الّیل و ما وسق)
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
🏴 «پيوسته بعد از واقعهی کربلا، چشمان جدم، امام سجاد علیهالسلام اشک آلود بود و هرگاه جدّم ياد ابی عبدالله علیهالسلام مینمود، محاسنش از اشک خيس میگشت...
◼️ #روایت #امام_سجاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 درس اخلاق امام زین العابدین سلام الله علیه از زبان خطیب فقید مرحوم شیخ احمد کافی
📌 کنترل #معاشرت #کودکان...
🌱 امام #سجاد علیه السلام به یکی از فرزندان خود فرمود:
فرزندم،
بر ۵ گروه هوشیار باش.
لذا با آن ۵ گروه #همنشین، هم گفتار و همراه نشو.
کودک پرسید:
پدرجان، این ۵ گروه چه کسانی هستند؟
امام فرمود: با
1️⃣ #دروغگو،
2️⃣ #فاسق،
3️⃣ #بخیل،
4️⃣ #احمق،
5️⃣ و کسی که #صله_رحم نمی کند، همنشین نشو.
📚حرانی، تحف العقول، ص۲۸۶
❓❓خلاصه پرسش
آیا امام سجاد(ع) در پاسخ به این پرسش که سختترین زمانی که در قیام عاشورا و رخدادهای بعد از آن گذراندید کجا بود، سه بار فرمودند «الشام الشام الشام»؟
❓❓پرسش
آیا این کلام امام سجاد(ع) که از ایشان درباره سختترین مواقع بعد از حادثه عاشورا سؤال شد و ایشان سه مرتبه فرمودند: «الشام الشام الشام»، در منابع معتبر نقل شده است؟
❇️❇️❇️پاسخ اجمالی
واضح است که ایام اسارت، دشوارترین روزها است، بویژه اگر زنان و کودکان اسیری همراه فرد باشند که او را سرپرست خود دانسته و انسان علاوه بر رنج اسارت خویش، باید بخشی از درد و رنج آنان را نیز بر دوش بکشد. به همین دلیل، اگر ایام اسارت خاندان اهلبیت(ع) در شام را از دشوارترین زمانهایی بدانیم که بر آن مظلومان - بویژه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) - گذشت، سخنی به گزافه نگفتهایم.
✅اما در ارتباط با گزارش موجود در پرسش و منسوب بودن به امام سجاد(ع) باید گفت؛ بنابر تحقیق و جستوجو؛ این گزارش تنها در کتاب متأخر «عُنوان الکلام فی شرح أدعیة الصیام»، تألیف محمد باقر فشارکی اصفهانی(متوفای 1314ق) مشاهده شد،[1] و این سخن - و یا مشابه آنرا - در منابع قبل از آن نیافتیم.
این کتاب، مجموعه سخنرانیهای مؤلف درباره دعاهای روزانه ماه رمضان و ذکر فضایل و مصائب اهلبیت(ع) است.[2] این اثر به سبب روضههای موجود در آن شهرت یافته، ولی متأسفانه به منبع و مستند این روضهها اشاره نشده است؛ از اینرو برخی گزارشهای موجود در این کتاب، چندان قابل اعتماد نیست.[3]
📖📖منابع:
[1]. فشارکی، محمد باقر، عنوان الکلام فی شرح أدعیة الصیام، ص 118، تهران، کتابفروشی اسلامیه، بیتا.
[2]. آقا بزرگ تهرانی، الذریعة إلی تصانیف الشیعة، ج 15، ص 353، قم، اسماعیلیان، 1408ق.
[3]. ر. ک: فاطمی، سید حسن، منابع تحریفگستر در حادثه عاشورا، نشریه کتابهای اسلامی، تابستان 1383، شماره 17.
❖ امام زین العابدین(علیه السلام)؛ پایه گذار تدوین حدیث
دوران امام سجاد(علیه السلام) دوران تقیۀ شدیدی بود ولذا آنچه که از آن دوران به دست ما رسیده چیز زیادی نیست. خیلی از وقایع آن دوره ممکن است خبرش به ما نرسیده باشد یا به صورتی کلی و بدون شرح جزئیات ذکر شده باشد.
علت این تقیۀ شدید در آن دوران این بود که هنوز آن سیاست منع حکومتی کتابت و تدوین احادیث نبوی که توسط خلیفه دوم آغاز شده بود ادامه داشت.
شروع آن سیاست بنا بر نقل خود اهل سنت اینگونه بود که خلیفه دوم در خطابهای علنی گفت:
«من مدتها در این مسأله (آزاد بودن ثبت و ضبط احادیث نبوی، یا ممانعت از آن) فکر میکردم تا بالأخره خدا مرا به جایی رساند و تصمیم خود را گرفتم که من در کنار کتاب خدا نوشتۀ دیگری را تحمل نکنم!»
او در این سخنرانی، تصمیمش مبنی بر منع ثبت و تدوین سنّت پیامبر، و به عبارتی منع بیان لفظی و عملی دین خدا را به خدا نسبت میدهد!
خلیفه دوم به بهانۀ حفظ قرآن، از نوشتن، تدوین و نشر احادیث پیامبر(صلّی الله علیه وآله) جلوگیری کرد و این سیاست در زمان خلفای بعدی ادامه داشت، به استثنای ٤ سال و ٩ ماه خلافت امیرالمؤمنین و ٦ ماه خلافت امام حسن(علیهما السلام).
اما در ادامه، حکومت به دست معاویة بن أبي سفیان افتاد و روشن است که او بر سر دو راهی میان سیاست خلفای پیشین و بین سیاست امیرالمؤمنین(علیه السلام)، کسی نبود که بخواهد با سیاست خلفای پیشین مخالفت کرده و به سیاست امیرالمؤمنین(علیه السلام) عمل کند.
معاویه دومین پایه گذار سیاست منع تدوین احادیث نبوی شد و این سیاست تا زمان عمر بن عبد العزیز در سال ٩٩ هجری ادامه پیدا کرد تا آنکه او چند سال بعد از شهادت امام زین العابدین(علیه السلام)، به اطراف بلاد اسلامی خصوصاً مدینه و مکه بخشنامه کرد که پیرمردانی که در دوران کودکیشان پیامبر را درک کرده و احادیثی از ایشان به یاد دارند اگر بخواهند اینها نوشته شود، نه تنها منعی ندارد بلکه دستور داد این احادیث از آنها دریافت و تدوین شود.
شهادت امام سجاد(علیه السلام) در سال ٩٤ یا ٩٥ هجری بوده و بنابراین شروع اجازۀ تدوین احادیث نبوی در سال ٩٩ هجری، چهار پنج سال بعد از شهادت امام سجاد(علیه السلام) بوده است.
❖ تدوین حدیث؛ زمینه ساز رشد فکری جامعه و دوران طلایی اسلام
از سیاستهای امام زین العابدین(علیه السلام) در مقابله با بدعت ممنوعیت تدوین حدیث این بود که أدعیۀ خود و همچنین رسالۀ حقوق را در زمان منع حکومتیِ ثبت و ضبط حدیث، إملا و تدوین کرد، نه آنکه شروع این مبارزۀ آرام و ریشهای علیه سیاست ضد دینی حکومت را تا رفع منع حکومتی آن عقب اندازد.
و با توجه به این مبارزۀ امام و رواج تدریجی احادیث و أدعیۀ ایشان در بین مردم، که حاوی عقاید صحیح اسلامی و باطل کنندۀ تحریفات فکری و عقیدتی اُموی بود، در واقع آن دستور رفع منع تدوین حدیث توسط عمر بن عبد العزیز بعد از شهادت امام سجاد(علیه السلام) در سال ٩٩ چیزی نبود جز تحصیل حاصل و إلغای قانونی که عملاً دیگر وجود نداشت.
بعد از فاجعۀ کربلا و رسوخ تحریفات اُموی از جمله جبر گرایی و سوء ظن به خالق، تنها پناهنگاه برای یافتن فکر، عقیده و معارف صحیح، امام سجّاد(علیه السلام) بود که در آن ظلمتِ جهالتها و مغلطهگریها همچون چراغ و کانون روشنایی و هدایتگری، از خاندان پیامبر(علیهم السلام) میدرخشید.
امام سجاد(علیه السلام) با شروع تدوین آن مضامین عالی در آن دورانی که اقبال مردم به اهل بیت(علیهم السلام) کم بود، درخشانترین دوران جامعۀ اسلامی را پایه گذاری کرد؛ زیرا رواج آن مضامین عالی در بین مردم بود که آنها را به برتری بینظیر علمی این خاندان توجه دوباره داد و منجر به اقبالی عمومی به استفادۀ علمی از محضر امام باقر و امام صادق(علیهما السلام)، و موجب توسعۀ مکتب حقیقی اسلام شد که به عنوان نمونه بنا بر مشهور، جابر بن حیّان -اولین کیمیاگر و ملقب به پدر علم شیمی- یکی از شاگردان این مکتب بود.
در خبر حسن بن علي وشّاء آمده است که در مسجد جامع کوفه هفتصد شیخ (استاد مدرس)، در کنار ستونهای مسجد کوفه هر کدام پای یک ستون نشستهاند «كلٌّ يقول حدثَّني جعفرُ بنُ محمّد»، هر یک از اینها در حوزۀ تخصص و تدریسش شنیدههای شخصی و توشۀ علمی خویش از امام صادق(علیه السلام) را بازگو میکند.
این شکوه علمی مسلمانان که بیشترین بروزش در عهد امام صادق(علیه السلام) بود و "دوران طلایی اسلام" نامیده میشود، از آثار و برکات آن دوران تأسیسی امام سجاد(علیه السلام)، و نتیجۀ پایه گذاری تدوین و نشر آن مضامین عالی صحیفۀ سجادیه و رسالۀ حقوق است.
که چون این محوریت علمی امامان، خوشایند ریاست طلبان نبود با بازداشت و زندان خانگی، مانع حضورشان در جامعه و در نتیجه موجب افول آن دوران طلایی شدند.
📓 مجموعۀ مصاحبهها:آیت الله یوسفی غروی(متخصص مباحث تاریخی). ٧٦٠- ٧٦٢.
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
اين سوال مطرح ميشه که مدام ميگويند زنان خود را بپوشانند که مردان تحريک نشوند و زنان اين کار و آن کار را نکنند که مبادا تحريک پيش بيايد.آيا اين کار باعث نميشود مرد را بعنوان فردي ببينيم که مدام در حال تحريک و با کوچک ترين عملي برايش محرک ميشود و به شان مردان آسيبي نميزند؟
🌺 پاسخ:
گرچه حجاب زن در حفظ آرامش اخلاقي وروحي مرد ها نقش مهم دارد ولي نکته ي اصلي در اين باره آن است که پوشش بيشتر زن، سبب ميگردد تا ارزش خود زن در برابر مرد بالا برود. حريم نگهداشتن زن ميان خود و مرد يکي از وسائل مرموزي بوده است که زن براي حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است. اسلام زن را تشويق کرده است که از اين وسيله استفاده کند.
🔹اگر اسلام تاکيد کرده است که زن متينتر و با وقارتر و عفيف تر حرکت کند و خود را در معرض نمايش براي مردان نگذارد براي آن است که بر احترام زن افزوده شود و همچون کالاي بي ارزشي تلقي نگردد که به راحتي در اختيار همگان است.
🌼بعبارت ديگر؛ پوشيده بودن زن ، در همان حدودي که اسلام تعيين کرده، موجب کرامت و احترام بيشتر اوست؛ زيرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون مي دارد، پس حجاب محدوديت نيست بلکه مصونيت است هم مصونيت زن را در پي دارد و هم مصونيت جامعه را در آلوده شدن به گناه.(1)
1- مطهري، مرتضي، مجموعه آثار ج 19،نشر صدرا 1389 ش
#اعتقادی
ره افسانه(1).mp3
5.42M
فایل صوتی اول نقد مدعیان مهدویت استاد محمد شهبازیان حفظه الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل تصویری اول نقد مدعیان مهدویت استاد محمد شهبازیان حفظه الله
#ذکر #استاد
💠 دارو و طبیب
🔻 خدا رحمت کند مرحوم آيتالله بهاءالديني را اين جمله «يامن اسمه دواء» را زیاد ميگفتند.
🔸 در طب، دارو و درمان مطرح است، پزشکي، يک علم است غير از قواعد و قوانين پزشکي، پزشک هم ميخواهد.
🔹 با توجه به «يامن اسمه دواء» اگر بنا شد يک بخش از داروها اسامي حق تعالي باشد. اين يک بخش از درماننامه هست که بايد رويش کار شود. [يک بخش هم مربوط به پزشک و طبیب است].
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
⚫️صلوات امام سجاد علیه السلام
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ سَیِّدِ الْعَابِدِینَ الَّذِی اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِکَ وَ جَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَی الَّذِینَ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ اخْتَرْتَهُ لِنَفْسِکَ وَ طَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَ اصْطَفَیْتَهُ وَ جَعَلْتَهُ هَادِیاً مَهْدِیّاً
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَّةِ أَنْبِیَائِکَ حَتَّی یَبْلُغَ بِهِ مَا تَقَرُّ بِهِ عَیْنُهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَزِیزٌ حَکِیم؛
▪️پروردگارا! درود فرست بر حضرت علی بن الحسین سید و بزرگ اهل عبادت. آنکس که تو او را برای خود خالص گردانیدی و پیشوایان هدایت را- که آنها خلق را به حق هدایت کنند و به حق باز رجوع کنند- از نسل پاکش قرار دادی. و او را برای خویش اختیار فرمودی و او را از هر پلیدی و ناپاکی، پاک و مطهر ساختی و او را برگزیدی و هادی خلق به سوی خدا و هدایت یافته به حق قرار دادی.
▪️ پروردگارا! پس درود و رحمتی بر او فرست که بهترین درودهایی باشد که بر ذریه پیغمبرانت فرستادی؛ تا به آن درود در دنیا و آخرت دیدهاش روشن فرمایی که تو ای خدای مقتدرِ کامل و به حقایقِ امور آگاهی.
#امام_سجاد علیه السلام
#مناسبتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 باید خودمان کشور را اداره کنیم
🔹ما باید وابستگیمان را از اجانب و غرب و شرق قطع کنیم. اگر ما بخواهیم که مملکتمان یک مملکت مستقلِ آزادِ مال خودمان باشد، باید در این اموری که مربوط به #اقتصاد است، مربوط به فرهنگ است، مربوط به امور دیگرِ کشور است، خودمان فعالیت کنیم، و ننشینیم دیگران انجام بدهند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀خاطره ای از سیدالذاکرین آیت الحق سید عبدالکریم #کشمیری
به بیان علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت20:نکات تفسیری آیه 18 و 19 سوره انشقاق
وَ الْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ
☑️ ۱ - سوگند خداوند به ماه، هنگام روشنایى کامل آن (و القمر إذا اتّسق) «اتساق قمر»، به معناى تکمیل شدن و به نقطه اعتدال رسیدن آن است. (لسان العرب)
☑️۲ - ماه، آفریده اى با عظمت و بدر بودن، برجسته ترین حالت هاى آن است. (و القمر إذا اتّسق) «إذا» در «إذا اتّسق»، قسم را به حالت خاصى از قمر اختصاص مى دهد، در این موارد «إذا» ظرف براى «کائناً» شمرده مى شود که محذوف است و حال مقدّرة براى «القمر» به حساب مى آید.
🔅🔅🔅
لَتَرْکَبُنَ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ
☑️۱ - انسان ها، مرحله هاى گوناگونى پیش رو دارند که یکى پس از دیگرى بر همه شؤون آنان، اثر خواهد گذاشت. (لترکبنّ طبقًا عن طبق) «طبق» در موردى به کار مى رود که چیزى مسطّح بر مثل خود، قرار داده شود و آن را بپوشاند و به حالت نیز «طبق» گفته مى شود
☑️۲ - حالت ها و مراحل آینده انسان، هر یک پایه و مقدمه اى براى حالت و مرحله بعدى است. (طبقًا عن طبق) حرف «عن» براى مجاوزه یا به معناى «بَعْد» است. در هر صورت بیانگر ترتب مرحله بعدى بر قبلى است. گفتنى است که آن مراحل - به قرینه «کادح إلى ربّک» (در آیات پیشین) - زندگى دنیا، مرگ، برزخ، حشر، حساب و جزا است که در نهایت به حضور در نزد پروردگار، مى انجامد.
☑️۳ - خداوند، در تأکید بر تعدد و تنوّع مراحل آینده انسان، به شفق، شب، موجودات زمینى و ماه، سوگند یاد کرده است. (فلا أُقسم بالشفق ... لترکبنّ طبقًا عن طبق)
☑️۴ - پیدایش مراحل گوناگون در طبیعت (شفق، تاریکى شب و نور ماه)، نشانى از امکان تغییر و تحول در نظام حیات بشر در دنیا و آخرت (فلا أقسم ... لترکبنّ طبقًا عن طبق) در قسم هاى قرآن، تناسب بین محتواى قسم و غرض از آن رعایت شده است و در این مجموعه آیات نیز براى تأکید بر تغییر حالات انسان، به تغییرات تکوینى سوگند یاد شده است.
☑️۵ - لزوم دوراندیشى و توجّه به مراحلى که در آینده، براى انسان پیش خواهد آمد. (لترکبنّ طبقًا عن طبق)
☑️۶ - در مسیر حرکت به سوى خداوند، انسان از مراحلى گوناگون و مترتب بر یکدیگر خواهد گذشت. (إنّک کادح إلى ربّک کدحًا ... لترکبنّ طبقًا عن طبق)
☑️۷ - مراحل آینده انسان، مراحلى سرنوشت ساز و هر یک برتر و مهم تر از مرحله قبل و سزاوار آمادگى بیشتر است. (لترکبنّ طبقًا عن طبق) خبر از پیدایش حالت هاى پیاپى و تأکید آن با سوگندهاى مکرر، هشدارى است به انسان ها که براى آن چاره اندیشى کنند.
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی