eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
نگاشت3:محتوی کلی سوره انفطار 🔅🔅🔅 💢 آیات مشهور يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّ‌كَ بِرَ‌بِّكَ الْكَرِ‌يمِ (آیه ۶) ترجمه: اى انسان، چه چيز تو را در باره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته؟ ⏪ در تفسیر نمونه آمده است، هدف این آیه در هم شکستن غرور و بیدار کردن انسان از خواب غفلت است. در نهج البلاغه نیز خطبه‌ای از امام علی(ع) درباره این آیه نقل شده است. امام(ع) در این خطبه انسان را مخاطب قرار می‌دهد و گلایه می‌کند چرا آدمی جرئت بر گناه یافته و مغرور شده است و اصلاً نگرانِ این دردش نیست و حال آنکه که در بسیاری از سختی‌ها نگران دیگران است. چگونه بیمِ شبیخونِ خشم خداوند او را از این خواب غفلت بیدار نمی‌کند و چگونه با ناتوانی و ضعفش در مقابل پروردگارش جرئت معصیت دارد؛ پروردگاری که کریم است و احسان و فضلش را از بنده‌اش دریغ نداشته و او را لحظه‌ای از لطفش محروم نکرده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞توصیۀ پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» در مورد مراقبت از زبان 🌺استاد اخلاق آیت الله مظاهری حفظه الله
🔸برداشت های نادرست از احکام 🔰🔰اولویت سوال و عمل ⛔️برخی از مردم در اثر سهل انگاری وظایف خود را به گونه ای ناصحیح انجام می دهند و پس از گذشت مدت زمانی به فکر سؤال می افتند. ✅در حالی که باید از ابتدا با کسب آگاهی لازم وظایف خود را صحیح انجام دهند. 🔰در اینجا به چند نمونه از آن ها اشاره می شود: ⛔️1. پولی که به عنوان امانت در اختیارش بوده خرج نموده و پس از مدت ها به فکر سؤال از مشروعیت عملش افتاده است. ⛔️2. روزه داری که از روی فراموشی چیزی خورده و فکر کرده روزه اش باطل شده، بدون سؤال از حکم مسئله روزه خود را باطل نموده و بعد از آن به فکر سؤال افتاده است. ⛔️3 یابنده ای که مالی را پیدا کرده ابتدا آن را استفاده می نماید و بعد از مدت ها به فکر حکم مسأله می افتد.
🚨 خطرات امواج وای‌فای در منازل ☑️ مودم را قبل از خواب خاموش کنید. ☑️ مودم را نزدیک محل نشستن خود قرار ندهید و در نقطه ای دور از خود قرار دهید. جبههٔ اسلامی در فضای مجازی
سوره 002 بقره ؛ آیه 277.mp3
767.6K
توسط 💚 سوره بقره ، آیه ۲۷۷ 💚 🍇 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ 🍇 ﻣﺴﻠﻤﺎً ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ، ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍشی [ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺐ] ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻧﻪ ﺑﻴﻤﻰ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﻰ‌ﺷﻮﻧﺪ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ توصیه‌ی حضرت جبرئیل به حضرت آدم علیهماالسلام! 📹 حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 می‌گویند که اولاد حضرت آدم علیه‌السلام زیاد شده بودند؛ (هزار و صد [سال تقریباً] عمر کرده بوده). زیاد در محضر او قال‌وقیل می‌کردند و آدم ساکت بود و ابداً هیچ حرفی نمی‌زد. 🔹 یک دفعه ملتفت شدند و [ به حضرت آدم ع] گفتند: ما این‌همه شلوغ‌کاری می‌کنیم، پدرِ ما ابداً یک کلمه‌ای نمی‌گوید و همانطور نگاه می‌کند. تعجب کردند! 🔸[گفتند:‌] آقا! بابا! شما اینجا ساکت و صامت اینجا نشسته‌اید و هیچ نمی‌گویید! ما این‌همه سروصداها می‌کنیم، این‌همه بازی‌ها می‌کنیم، این‌همه کارها می‌کنیم! ⭕️ حضرت آدم علیه‌السلام به اینها فرمود: آن وقتی که جبرئیل ما را به این زمین آورد، به من فرمود: اگر می‌خواهی برگردی به همان جایی که از اول بودی، به همان بهشتی که از اول بودی، فَأَقْلِلْ کَلامَکَ؛ کم سخن بگو!! 📚 بیانات حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره در درس خارج اصول، ٢١ اردیبهشت ١٣٨٨
⁉️ سوال : 🔹 آیا زن 👩🏻 می تواند بدون اجازه شوهر 👱🏻‍♂️، در فضای مجازی 🖥 اینترنت، رابطه گسترده ای با دیگران 👥 داشته باشد؟ ⭕️ پاسخ: 🔰اگر مستلزم تصرف در اموال شوهر نباشد، اجازه لازم نیست، ولى توجه داشته باشید ارتباط با نامحرم 👤 که غالباً مستلزم مفسده 😨 و یا خوف ارتکاب گناه 😈 در آن مى ‌باشد، جایز نیست.📛 ➖➖➖➖➖
🔴 🔻[وَ لَقَدْ عَهِدْنٰا إِلىٰ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً] ۱۱۵ طه ◾️عنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: فِي قَوْل اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ لَقَدْ عَهِدْنٰا إِلىٰ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً» قَالَ عَهِدْنَا إِلَيْهِ فِي مُحَمَّدٍ وَ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ فَتَرَكَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ عَزْمٌ أَنَّهُمْ هَكَذَا وَ إِنَّمَا سُمِّيَ أُولُو اَلْعَزْمِ أُوْلِي اَلْعَزْمِ لِأَنَّهُ عَهِدَ إِلَيْهِمْ فِي مُحَمَّدٍ وَ اَلْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِهِ وَ اَلْمَهْدِيِّ وَ سِيرَتِهِ وَ أَجْمَعَ عَزْمُهُمْ عَلَى أَنَّ ذَلِكَ كَذَلِكَ وَ اَلْإِقْرَارِ بِهِ. ▪️ " سلام الله علیه" در باره قول خداى عز و جل «از پيش به آدم سفارشى كرديم، او فراموش كرد و برايش آهنگ پايدارى نديديم» فرمود: يعنى در باره حضرت محمد و امامان بعد از او صلوات الله علیهم اجمعین به او سفارش كرديم، او ترك نمود و تصميم نگرفت كه آن بزرگواران این چنین هستند و پيغمبرانى كه اولو العزم ناميده شدند، از اين جهت است كه خدا در باره حضرت محمد و اوصياء بعد از او صلوات الله علیهم اجمعین، خصوصا در باره و سلام الله علیه به آن ها سفارش فرمود و آنها تصميم خود را استوار كردند كه مطلب چنين است و اعتراف نمودند. 📚الکافي ج ۱، ص ۴۱۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راهکارهای ایجاد گرایش فرزندان به نماز بخش پنجم نیاز فرزندان به تمرین برای نماز استاد حسین دهنوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بالاتر از عشق 🔻استاد صفایی حائری🌺عین_صاد🌺
🔆 امام سجاد علیه السلام: 💠 حق کسی که به تو نیکی می‌کند این است که از او تشکر کنی و نیکی‌اش را به زبان آوری و از وی به خوبی یاد کنی و میان خود و خداوند عزوجل برایش خالصانه دعا کنی. 🔸 اگر چنین کنی بی گمان پنهانی و آشکارا از او تشکر کرده باشی. وانگهی اگر روزی توانستی نیکی او را جبران کنی، جبران کن. 📚 میزان‌الحکمه، جلد۶‌، صفحه ۲۳
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: شعب ابی طالب،چرا به این نام خوانده شد ؟ 🌺پاسخ: شِعْب ابی‌طالب، درّه‌ای میان دو کوه ابوقبیس و خندمه در مکه است. این شعب در اختیار خاندان بنی هاشم بوده و در دوره‌های مختلف به نام‌های متفاوتی چون شعب بنی هاشم، شعب ابی طالب، شعب علی بن ابی طالب و ... نامیده می‌شده است.(1) 🌸این شعب در نزدیکی مسجد الحرام پشت کوه صفا و مروه و در دهانه و فاصله کوه ابوقبیس و کوه خندمه قرار داشته است.(2) 🍀این شِعب به لحاظ نزدیکی به کعبه، بهترین نقطۀ مکه بود. زمین شعب متعلق به «عبدالمطلب» بود و او نیز در اواخر عمر، آن را میان فرزندان قسمت کرد و پیامبر(صلی الله علیه و آله) سهم پدرش «عبدالله» را سهیم گشت.(3) 🌱در مورد علت نامیدن این شعب به شعب ابی طالب مطلب خاصی که با صراحت علت این نامگذاری را بیان کند نیافتیم.ولی به نظر می رسد این شعب در دوره های مختلف به نام بزرگ بنی هاشم نامیده شده است و از آنجایی که ماجرای محاصره پیامبر(صلی الله علیه و آله) و همراهان آن حضرت در این شعب در زمانی بوده که ابی طالب بعنوان بزرگ بنی هاشم شناخته شده،این نام برای شعب شهرت یافته و در منابع تاریخی هم معمولا با نام «شعب ابی طالب» شناخته می شود وگرنه اینگونه نبوده که نام این شعب از ابتدا بنام «شعب ابی طالب» بوده باشد. پی نوشت: 1. قائدان، اصغر، تاریخ و آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران، نشر مشعر، چاپ چهارم، 1381ش. ص114؛ جعفریان، رسول، آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران، نشر مشعر، چاپ نهم، 1378ش. ص149. 2. ابن هشام، عبدالملک، السیرة النبویة، تحقیق مصطفی السقا و ابراهیم الأبیاری و عبد الحفیظ شلبی، بیروت،‌ دار المعرفة، بی‌تا. ج1، ص352. 3. حموی، یاقوت بن عبدالله، معجم البلدان، بیروت،‌ دار صادر، چاپ سوم، 1995م. ج3، ص347.
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
حقیقت ناب
نگاشت3:محتوی کلی سوره انفطار #تفسیر_قرآن #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_انفطار #سوره_انفطار #انفطار
نگاشت4: تفسیر آیات 1تا6 سوره انفطار 🔅🔅🔅 إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ «1» وَ إِذَا الْكَواكِبُ انْتَثَرَتْ «2» وَ إِذَا الْبِحارُ فُجِّرَتْ «3» وَ إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ «4» عَلِمَتْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ «5» آنگاه كه آسمان شكافته شود. و آنگاه كه ستارگان پراكنده شوند. و آنگاه كه درياها گشوده و به هم راه يابند. و آنگاه كه قبرها زيرورو گردد. (در آن زمان) هر كس مى‌داند، آنچه از پيش فرستاده و آنچه براى بعد گذاشته است. 🔅🔅🔅 ▫️ «انفطار» به معناى شكافته شدن است، «فطر» و «افطار» نيز به همين معناست، زيرا روزه با غذا خوردن مى‌شكافد. «انفطار» و «انشقاق» به يك معناست، لكن در انفطار بعد از شكافتن به چيزى مى‌رسيم، بر خلاف انشقاق، چنانكه عرب در حفر قنات مى‌گويد: «فطرتُ» چون بعد از شكافتن زمين، به آب مى‌رسد. ▫️ «انتثار» به معناى پراكندگى است و به چيزى كه بر سر عروس مى‌ريزند، نثار گويند. ▫️ «فجر» به معناى بروز شكاف و باز شدن راه است و «تفجير»، بيانگر عظمت و شدّت شكافته شدن كوههاست. ▫️ در كلمه‌ «بُعْثِرَ» هم معناى «بعث» (به پا خواستن) است و هم معناى «ثور» (دگرگون شدن)، لذا راغب در مفردات گفته است كه بعيد نيست فعل‌ «بُعْثِرَ» مركّب از اين دو فعل باشد، يعنى زير و رو شدن خاك‌ها و برپاخاستن مردگان. ▫️ پيوند ميان آسمان و زمين و دريا و خشكى به گونه‌اى است كه هرگاه نظام يكى از آنها به هم بخورد، نظام همه چيز به هم مى‌خورد. ☑️ 1- نظام حاكم بر آسمان و زمين به دست خداست و هرگاه او بخواهد تغيير مى‌كند. «إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ» ☑️2- معاد جسمانى است و مردگان از قبر برمى‌خيزند. «إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ» ☑️3- به هم ريختن نظام هستى، مقدّمه رستاخيز و رستاخيز، براى حساب و كتاب و جزاى اعمال انسان‌هاست. عَلِمَتْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ‌ ... ☑️4- در قيامت ظرفيّت انسان توسعه مى‌يابد و همه كارهاى گذشته را به ياد مى‌آورد. «عَلِمَتْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ» ☑️5- انسان، هم بايد به فكر گذشته خود باشد، تا اگر خلافى كرده توبه كند و هم به فكر پس از مرگ خود باشد تا يادگار خوبى از خود بجاى گذارد. «ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ» ☑️6- در قيامت، انسان هم به آنچه عمل كرده آگاه مى‌شود و هم به آثار خوب يا بد اعمال خود. «ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ» ☑️7- در قيامت، انسان به كارهايى كه مى‌توانسته بكند و به تأخير انداخته و انجام نداده پى مى‌برد. عَلِمَتْ‌ ... ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ‌ و شايد مراد از «اخّرت» كارهايى است كه بازدهى آن پس از مرگ به ايشان مى‌رسد. مانند تأليف كتاب يا بناى فساد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
* 💠 علت مشکلات سلوکی ما 🔻اموری که ما به آن بدهکاریم، مسائل اولیّه‌ای است که مراعات نکرده‏ ایم! اصلاً علت مشکلات، مربوط به موارد دور و غیرقابل ‌دسترس نیست؛ مثلا می‌‌‌‌‌‌‎‌گوید من حسود هستم؛ خُب، انسان حسادتش را اِعمال نکند. 🔸آیا کسی می‌تواند بگوید من چرا حسودم؟ همان حسد هم بر انسان مسلّط نمى‏ شود؛ مگر اینکه انسان بارها و بارها در طریق نجات قرار مى‏ گیرد؛ ولی خودش عمداً شروع به خراب‌کارى می‌کند. 🔹مسائل ریز سلوکى دیگر هم همین جور است. مرتّب خداوند به او التفات می‌کند؛ ولی خودش خراب می‌کند. این شخص را اگر بلند کنى و در معدن طلا هم بگذارى، بالأخره باز خودش به اختیار و انتخاب خودش خرابی درست می‌کند. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری‌ ‌
❓❓❓پرسش در مورد دعای حرز امیرالمؤمنین توضیح دهید و منبع آن کجاست و چقدر معتبر است؟ 🔰🔰🔰پاسخ در فهرست کتاب باقیات الصالحات ( در حاشیه کتاب مفاتیح الجنان ) در بخش پنجم که عنوانش چنین است : در ذکر بعض احراز و ادعیه موجزه ؛ چندین حز مثل حرز حضرت فاطمه و زین العابدین و امام صادق و حضرت کاظم و حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی و امام عسکری و حضرت حجت _ صلوات الله علیهم اجمعین - وجود دارد ولی ازحرزی بنام امیر المومنین ع- نامی برده نشده است .
تقدیم نشان درجه یک نصر به دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، از سوی رهبر انقلاب 🔻سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز با حضور در منزل دانشمند شهید محسن فخری‌زاده و دیدار با خانواده این شهید، نشان درجه یک نصر را که اهدایی و مزین به امضاء مقام معظم رهبری است، به ایشان تقدیم کرد. 🔹در این دیدار فرمانده کل ارتش و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز حضور داشتند، سرلشکر باقری نشان نصر را ویژه محققان و شخصیت‌های برجسته‌ ملی که جبهه دفاعی جمهوری اسلامی را پشتیبانی و حمایت می کنند توصیف کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با اهداء بالاترین رتبه یعنی نشان درجه یک نصر به این شهید والامقام موافقت کردند. 💻 @Khamenei_ir
حقیقت ناب
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: در قرآن، شجره ملعونه شامل چه کسانی است و از کجا ریشه گرفته و تا کجا ادامه دارد؟ قسمت
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: در قرآن، شجره ملعونه شامل چه کسانی است و از کجا ریشه گرفته و تا کجا ادامه دارد؟ قسمت دوم: 🌺پاسخ: 🔸در الدر المنثور است كه ابن جرير از سهل بن سعد روايت كرده كه گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در خواب ديد كه بنى فلان" بنى اميه" در منبرش همچون ميمونها جست و خيز مى‏كنند بسيار ناراحت شد، و تا زنده بود كسى او را خندان نديد، خداى تعالى اين آيه را فرستاد" وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاس‏ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: در خواب ديدم كه بنى اميه در همه شهرها بر فراز منبرها برآمده‏اند، و اينكه به زودى بر شما سلطنت مى‏كنند، و شما ايشان را بدترين ارباب خواهيد يافت، آن گاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از آن به بعد در اندوه عميقى فرو رفت و بدين جهت خداى تعالى اين آيه را فرستاد" وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ" 🔻در الدر المنثور است كه ابن مردويه از عايشه روايت كرده كه روزى به مروان حكم گفت من خود از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنيدم كه به پدرت و جدت مى‏ فرمود: شمائيد آن شجره ملعونه در قرآن‏.(1) ✍️با عنایت به آنچه گذشت می توان نتیجه گرفت که استمرار شجره ملعونه تا بقای نسل منافق در میان مسلمانان که همواره به فتنه گری و آشوب در جامعه مسلمانان مشغول هستند می تواند ادامه داشته باشد و منحصر در بنی امیه نخواهد بود بلکه آنان مصداق بارزی از این شجره ملعونه اند. چرا که آنچه استمرار یافته است یک منظومه فکری شیطانی است که در کالبد انسانهایی در زمان های مختلف بروز و ظهور می یابد که همه آنها با توجه به اتحاد فکری در یک شجره و ریشه قرار دارند و مورد لعن و نفرین خدای سبحان قرار گرفته اند. پی نوشت: 1. طباطبايى، محمدحسين، ترجمه تفسير الميزان، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامى ، چاپ پنجم، 1374ش، ايران - قم، ج 13 ص 188-195.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻منافقین و ابزاری که بکار می برند همیشه هستند ✅معاویه و عمر و عاص به علی (علیه السلام) ارادت داشتند ✅ تیرهای منافق ها، خشک مقدسها هستند ✅همیشه معاویه ها هستند در لباس‌های گوناگون ✅همیشه آماده ها برای گول خوردن هستند که مثل علی را بگویند کافر شد، مشرک شد..... 🎥 2 دقیقه و 16 ثانیه ویدئو از سخنان استاد مرتضی مطهری ◀️ نشر حداکثری
❓❓پرسش معناي بند آخر سلام نماز چيست ما به چه كسي سلام مي فرستيم و منظور از «سلام بر تو و .....» چيست 🔰🔰پاسخ جمله سوم: «السّلام علیکم و رحمة الله برکاته». ✅در این جمله، مخاطب مبهم است؛ ✅امّا در روایات مصادیقی از این مخاطب را بیان فرموده اند. از جمله گفته شده: 🔰این سلام ها خطاب به ملائکه موکل انسان هستند. از امام صادق - سلام الله علیه - در مورد سلام های سه گانه نماز سؤال شد... .(در این جا اشاره امام به سلام آخر نماز را بیان می کنیم.) ایشان فرمود: «وَ تَكُونُ الثَّالِثَةُ عَلَى مَنْ عَلَى يَسَارِهِ وَ مَلَكَيْهِ الْمُوَكَّلَيْنِ؛ یعنی: سلام سوم نماز برای کسانی است که در سمت چپ او و دو ملک موکل او است». 🔰البته در بعضی روایات گفته شده که این سلام خطاب به تمام ملائکه و فرشتگان است 🔰و در بعضی روایات آمده که این سلام ها به انبیای الهی است 🔰و شاید هم بتوان گفت: بعد از آن که نمازگزار در سلام اول به خصوص رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلّم - (و اهل بیت - سلام الله علیهم اجمعین-) سلام کرد و در سلام دوم، به تمام نمازگزاران و تمام بندگان شایسته اعم از انبیا و مؤمنان انسی و جنّی و ملائکه سلام کرد. در سلام سوم، به صورت جمعی به همه آن ها سلام می دهد و همه را مورد مخاطب خود قرار می دهد.
🔹🔸 تبعیت در نماز جماعت 🔸🔹 💠در نماز جماعت یک اصل کلی حاکم می‌باشد و آن، اصل 🔺تبعیت🔺 است. یعنی مأموم باید در نماز جماعت از امام پیروی نماید. از این قانون چند نتیجه 👌🏻 گرفته می‌شود: 📌 اول: مأموم نباید قبل از امام، تکبیرةالاحرام را بگوید. در حقیقت این یک استثناء در باب اذکار محسوب می‌شود،‌ زیرا جلوافتادن از امام جماعت در اذکار نماز اشکال ندارد، به‌جز( تکبیرةالاحرام). 📌 دوم: جلوافتادن از امام جماعت در رکوع و سجده و سایر کارهای نماز جایز نیست. این امر چنان‌چه سهواً اتفاق افتد، اشکال ندارد و اگر عمداً باشد جماعت را دارای اشکال می‌کند.❌ 📌 سوم: اگر مأموم سهواً زودتر از امام سر از رکوع یا سجده برداشت، باید برگردد و با امام همراه شود، زیرا اضافه‌شدن رکن، نماز را در جماعت باطل نمی‌کند به شرط آن‌که برای تبعیت باشد. 📌 چهارم: چنان‌چه مأموم در نماز جمعه بعد از قنوت رکعت دوم به رکوع رود نمازش باطل است❌، زیرا امام رکوع را انجام داده و در حال رفتن به طرف سجده است، ‌بنابراین رکوع که رکن است اضافه‌ شده، بدون این‌که تبعیت محقق شده باشد؛ و هم‌چنین است در هر نماز که مأموم بعد از رکوع امام به رکوع رود. ❓سؤال: انجام کارهای نماز به‌صورت هم‌زمان با امام بهتر است یا با تأخیر؟ ✅ پاسخ: هر دو جایز است، ولی کمی با تأخیر بهتر است. ➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راهکارهای ایجاد گرایش فرزندان به نماز بخش ششم چگونگی تمرین فرزندان برای نماز #راهکارهای_ایجاد_گرایش_فرزندان_به_نماز