eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.8هزار ویدیو
443 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آثار اذکار و حیات طیبه 🔻 افرادی که وارد راه رشد معنوی می‏‌شوند شوق پیدا می‏‌کنند که ذکرشان را عوض کنند و حال آنکه این‌طور نیست زیرا انسان وقتی ذکری را می‏‌گوید با خدا همنشین می‏‌شود که [در حدیث قدسی] فرمود: «انا جلیس من ذکرنی؛ من همنشین کسی هستم که مرا یاد می کند. کافی، ج۲ ص۴۹۶» 🔸 و از طرفی هر اسمی تکرارش یک اثری دارد و زمانی که مربوط به خداوند بود آثارش خیلی زیاد است. هر اسمی هر معنائی می‏‌دهد همان معنا را در وجود ذاکر آن زنده‏ می‏‌کند. 🔹 مثل ذکر «حی» که حیات می‏‌دهد و حیات عِدل [و همتای] عمل صالح پیش می‏‌رود «مَن عَمِلَ صالِحا مِن ذَکَر او اُنثی وَ هوَ مُؤمِن فَلَنُحیینه حَیاةً طیبةً؛ هرکس از مرد و زن عمل صالحی انجام دهد مسلما او را به حیات طیب زنده می داریم. نحل/۹۷» 🔸 و هر چه درجات حیات طیبه بالاتر باشد عمل صالح نیز درجاتش بالاتر است، خداوند عمل صالح را به بنده مؤکول می‏‌کند، ولی دادن حیات طیبه کار خود اوست.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ‌ ‌
🌳 نوجوان پس از انجام گناه، سریعتر از دیگران عذاب وجدان می‌گیرد و دوست دارد با توبه روح خود را پاک کند. 🌳 به آنان بگوییم یکی از بهترین راه‌های شستشوی روح از گناه ، نماز است. 🌳 پس از دستور به اقامه می فرماید: «نیکی ها ، بدی ها را از بین می‌برد» یعنی نماز ، چرک گناه آن را از روح می‌برد. 🌳 وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ. (سوره هود آیه ۱۱۴) و نماز را در دو طرف (اول و آخر) روز به پا دار و نیز در ساعات آغازین شب، که البته نیکی ها، بدی‌ها را نابود می‌سازد. 📚 ، شیوه‌های ترغیب و جذب به نماز، خلاصه ای از صفحه ۱۱۷.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 استاد عرفان علمی و عملی امام خمینی (ره) 📝 سالروز درگذشت عارف کامل، آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی رضوان الله تعالی علیه شيخ عارف كامل، شاه‏‌آبادى -روحى فداه- مى‏‌فرمود: 🔹 بايد انسان در وقت ذكر، مثل كسى باشد كه كلامْ دهن طفل مى‏‌گذارد و تلقين او مى‏‌كند، براى اينكه او را به زبان بياورد، و همينطور انسان بايد ذكر را تلقين قلب كند؛ و مادامى كه انسان با زبان ذكر مى‏‌گويد و مشغول تعليم قلب است، ظاهر به باطن مدد مى‏‌كند؛ همين كه زبان طفل قلب باز شد، از باطن به ظاهر مدد مى‏‌شود. چنانچه در تلقين طفل نيز چنين است: مادامى كه انسان كلام دهن او مى‏‌گذارد او را مدد مى‏‌كند؛ همين كه او آن كلام را به زبان اجرا كرد، نشاطى در انسان توليد مى‏‌شود كه خستگى سابق را برطرف مى‏‌كند. پس در اول، از معلم به او مدد مى‏‌شود و در آخر، از او به معلم كمک و مدد مى‏‌شود. 🔹 انسان اگر مدتى مواظبت كند در نماز و اذكار و ادعيه به اين ترتيب، البته نفس عادى مى‏‌شود، و اعمال عبادى هم مثل اعمال عاديه مى‏‌شود كه در حضور قلب در آنها محتاج به رويّه نيست، بلكه مثل امور طبيعيه عاديه مى‏‌شود. 📗 سر الصلوة، امام خمینی (ره)، ص ۲۳
✍ نوشتار تربیتی "کودک و نوجوان" ✅ "گام اول در اصلاح آسیب‌های رفتاری" 1⃣ اصلاح ناهنجاری، کمتر از ایجاد رفتارهای مناسب نیست. 🔸مثلا دونفر که یکی از آن‌ها نه خوش‌اخلاق و نه بداخلاق است و دیگری بداخلاق است؛ در اینجا از بین بردن بداخلاقی در نفر دوم، کمتر از ثبوت اخلاق در نفر اول نیست. 2⃣ صبر و استمرار در جهت اصلاح رفتارهای مناسب باید مدنظر باشد. 3⃣ شناخت علل در ناهنجاری‌ها مهم است: 🔸وقتی مشکلی پیش می آید معمولا ما به جنگ نشانه‌ها می رویم، مثلا کودک در مسئله ای لجبازی می‌کند و ما در مقابل می‌گوییم: اگر این کار را بکنی، فلانت می کنم! ولی باید سراغ ریشه‌ها رفت، مثلا اگر لجبازی می‌کند شاید بخاطر امر و نهی باشد. 4⃣ مراقب باشید تا این ناهنجاری به یک ویژگی شخصیتی تبدیل نشود. 🔸(وقتی ناهنجاری، مدت زیادی در او (فرزند) باقی می‌ماند؛ تبدیل به ویژگی شخصیتی می شود، مثلا لجبازی در ابتدا غیر ارادی است، ولی بعدا ارادی می شود.) ۱
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: آیا اهدا کردن عضو، انفاق محسوب می شود؟ حد و حدود انفاق چیست؟ 🌺پاسخ: نقص عضو، مانند کسی که کلیه خود را به یک نیازمند، اهدا می نماید، نیز مصداق انفاق می باشد. یا کسی که آبروی خود را گرو می گذارد تا خدمتی کرده باشد. ☘️بر طبق بیان قرآن کریم، حد و حدود در انفاق و کمک به دیگران و نیازمندان، رعایت حد اعتدال و میانه روی است. 🔸میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط، در هر کاری از جمله در انفاق پسندیده است. حد افراط در انفاق، آن است که به اسراف و هدر دادن مال برسد. حد تفریط آن است که سر از بخل و امساک در آورد. 🔹حق تعالی در این زمنیه می فرماید: 1-📌 «وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً (1) هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حد آن را مگشا تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرو مانى» 🍃این تعبیر کنایه لطیفى است از اینکه دست دهنده داشته باش، و همچون بخیلان که گویى دست هایشان به گردنشان با غل و زنجیر بسته اند و قادر به کمک و انفاق نیستند مباش. از سویى دیگر دست خود را فوق العاده گشاده مدار، و بذل و بخشش بى حساب مکن که سبب شود از کار بمانى، و مورد ملامت این و آن قرار گیرى، و از مردم جدا شوی 2- 📌خداوند یکی از اوصاف عباد الرحمن را رعایت اعتدال در انفاق، بر می شمارد: «وَالَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً؛(2) و [عباد الرحمان] كسانى‌اند كه چون انفاق كنند، نه اسراف مى‌كنند و نه تنگ مى‌گيرند، و ميان اين دو [روش] حد اعتدالى دارند.» 3-📌 امیرالمومنین (علیه السلام) نیز در این زمینه می فرمایند: «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً (3) بخشنده باش ولى نه به حدّ اسراف و بيجا (كه افراط و تجاوز از حدّ باشد) و ميانه رو باش و سختگير مباش (كه آن تفريط و تقصير در حدّ باشد) پی نوشت: 1.اسراء/29. 2.فرقان/67. 3. شريف الرضي، نهج البلاغة (للصبحي صالح)،ص474.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مخالفت با توسل از چه زمانی آغاز شد؟ 🔰🔰استاد توحیدی
❓❓❓❓حکم جارو کردن خانه در شب جارو زدن خانه درشب باعث فقر میشه فرقی نداره بین جارو زدن باجارودستی یا برقی؟ 🔰🔰جواب اجمالی 🔰در جارو زدن تفاوتی میان جاروی برقی و دستی نیست 🔰ولی این موضوع نیاز به توضیح تفصیلی دارد که در ذیل بیان می شود. 👈🏻به این موضوع از دو زاویه فقهی و اعتقادی و حدیثی باید نگاه کرد: 1️⃣۱.به لحاظ شرعی و طبق نظر مشهور مراجع معظم تقلید و مقام معظم رهبری، جارو زدن در شب ( با جاروی برقی با دستی) اشکال شرعی ندارد. 2️⃣۲.اما به لحاظ اعتقادی باید گفت که روایات در این زمینه چند دسته است: 🔰-یک دسته از روایات که در مقام بیان اسباب روزی و رزق هستند، به موضوع جارو زدن به صورت مطلق اشاره شده است و جارو زدن را ( چه در شب چه در روز) از اسباب روزی بیان کرده اند. (۱) 🔰-دسته دیگری از روایات که عمدتاً با نقل روایتی از جامع الاخبار (۲) این است که جارو زدن در شب و چند عامل دیگر را از عوامل فقر بیان کرده اند. 🔰- دسته دیگر روایاتی است که تأکید بر تعجیل در نظافت، دور ریختن زباله و جارو زدن در روز دارد.(۳) 👈🏻لازم به توضیح است که روایت جامع الاخبار از دو جهت سندی و محتوایی قابل بررسی است: دارای سند محکم و موثقی نیست. و به لحاظ محتوایی برخی از مواردی که در آن ذکر شده مانند «جارو زدن در شب» با مسلّمات و تأکیدات دین مبین اسلام در نظافت و پاکیزگی منافات دارد. اگر چه برخی موارد دیگر آن نیز کاملا با اصول و مبانی اسلام مطابقت دارد. 🔰🔰پاورقی: (۱) کتاب خصال، شیخ صدوق، ج ۲، ص ۵۰۵، قم، جامعه مدرسین ، چاپ اول، ۱۳۶۲ش : «امام علی(ع) در ضمن حدیثی فرمود: آیا شما را از آنچه موجب روزى می‌ شود خبر دهم؟ گفتند: آرى یا امیر المؤمنین!، حضرت فرمود: جمع کردن میان دو نماز(ظهر و عصر، و مغرب و عشاء)، خواندن دعاهاى وارده و انجام دادن تعقیبات لازمه پس از نماز صبح و عصر، دیدار خویشان و جارو کردن آستانه بیرونى خانه موجب زیادى روزى می‌ شود». یا روایت دیگری که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است: «شستن ظرف‌ ها و جارو کردن جلوى خانه، روزى را جلب می‌ کند». ( خصال، ج ۱، ص ۵۴). یا روایت امام محمدباقر (علیه السلام): «کنس البیوت ینفی الفقر». جارو زدن خانه ها فقر را درور می کند .(کافی، ج۶ ، ص ۵۳۱). (۲) قَالَ اَلنَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : «عِشْرُونَ خَصْلَةً تُورِثُ اَلْفَقْرَ .... وَ کَنْسُ اَلْبَیْتِ بِاللَّیْل ...». بیست خصلت از عوامل فقر بیان شده که یکی از آنها جارو زدن خانه در شب است. (جامع الأخبار , ج۱، ص۱۲۴). (۳) کتاب من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج ۴، ص ۵.
الهی! آنچه به حسن داده‌ای همه از تفضّل آن ولی نعم بوَد وگرنه این منعم چه کاری کرده است تا به موجب آن استحقاق ثوابی را داشته باشد؛ باز هم چشم توقّع به تفضّل آن جناب دارد که دست دیگر نمی‌شناسد.
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
نگاشت14:نکات تفسیری آیه 9 سوره انفطار ✳️کلاَّ بَلْ‌ تُکَذِّبُونَ‌ بِالدِّينِ‌ ۱ - کسانى که خود را از فرجام کفر و کیفر گناه در امان مى پندارند، دستاویزى براى توجیه کفر و گناه خود ندارند. (ما غرّک ... کلاّ) حرف «کلاّ» مخاطب را از چیزى منع مى کند که در جملات پیشین مطرح بوده است. از آن جایى که آیات قبل، توجیهات و بهانه هاى نادرست کافران و گنه کاران را پوچ قلمداد کرده است، حرف «کلاّ» در این آیه آنان را از دلگرمى به آن دستاویزها بازمى دارد. ۲ - ساختار وجودى انسان و مراحل پیدایش او، فاقد زمینه آلودگى به کفر و گناه است. (الذى خلقک فسوّیک فعدلک . فى أىُّ صورة ما شاء رکّبک . کلاّ) حرف «کلاّ» - به قرینه آیات پیشین - ممکن است براى رفع این توهّم باشد که زمینه کفر و گناه، در وجود کافران و گنه کاران نهاده شده است; یعنى، با آن تسویه، تعدیل و ترکیب، جایى براى این توهّم نمى ماند; بلکه علت گناه و کفر به خداوند را باید در تکذیب کیفرهاى اخروى جست و جو کرد. ۳ - چیزى جز دروغ پنداشتن کیفرهاى اخروى، گنه کاران و کافران را به احساس امنیت از عذاب سوق نداده است. (بل تکذّبون بالدین) مراد از «دین» به قرینه آیات بعد - که در آنها قیامت با عنوان «یوم الدین» یاد شده - جزاى اعمال است. حرف «بل» - که براى اضراب است - بیانگر آن است که کافران و گناه کاران، گرچه توجیهاتى نزد خود دارند; ولى محرّک اصلى آنان، چیزى جز دروغ دانستن کیفرهاى آخرت نیست. ۴ - گناه، تکذیب عملى کیفرهاى اخروى است. (ما غرّک ... بل تکذّبون بالدین) «تکذّبون» مضارع و بیانگر این است که آنچه هم اکنون و از این پس انجام مى دهید، تکذیب عذاب الهى است. ۵ - ایمان به معاد و کیفر اعمال، بازدارنده انسان از نافرمانى خداوند است. (ما غرّک ... کلاّ بل تکذّبون بالدین) ۶ - دروغ پنداشتن ادیان آسمانى، زمینه ساز آلودگى به گناهان است.* (کلاّ بل تکذّبون بالدین) کلمه «دین» ممکن است به معناى شریعت باشد. 🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸خداوند منّان به گاهى به انسان‏ هايى باآمادگى قبلى، تنبّه‏ هاى ويژه‏ اى داده و به سوی خويش دعوت خاص مى‏ نمايد، چنان كه به حضرت داود ـ عليه‏ السّلام ـ وحى مى‏ كند: «إِنَّ للّه‏ِِ فِى أَيّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحاتٍ، أَلا! فَتَرَصَّدُوا لَها.» به راستى براى خداوند در ايام عمرتان ‏_هايى است، آگاه باشيد كه آن‏ها را دريابيد. 🔸و هر مقدار انسان در جهت اين نسيم‏ ها قرار گيرد و از آن استفاده كند، عنايت‏هاى حق تعالى به او بيشتر شده و پرده‏ ى حجاب‏ها كنار زده مى‏ شود تا را درك كند. 🔸بنابراين لازم است پس از نعمت از جانب حضرت حق، تا فرصت چند روز عمر باقى است، با اين كاروان همراه شده و از جلوه‏ هاى دروغين و فانى دنيا رو گردانيد، چنان كه امام على ـ عليه‏ السّلام ـ مى‏ فرمايد:«الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ.» فرصت مانند ابر مى‏ گذرد، پس فرصت‏هاى خوب را یابید. 🌹كاروان رفت و تو در خواب و بيابان در پیش كى‏ روى؟ ره ز كه پرسى؟ چه كنى؟ چون باشى؟ 🌸بیانات استاد تحریری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام خامنه‌ای (روحی فداه): 🔹یک مسئله که من اصرار دارم روی آن تکیه کنم مسئله‌ی است. 🔹آن چیزی که من روی آن تکیه می‌کنم این هست که دارد از بیرون از اختیارات ما مدیریت می‌شود. خب وقتی که ما می‌دانیم کسانی دارند را که ما هم دست اندرکارش هستیم و مبتلابه ماست هدایت می‌کنند و مدیریت می‌کنند ما نمی‌توانیم‌ بیکار بنشینیم مقابل آنها! 🔹ما نمی‌توانیم مردممان را که با ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که پشت پرده دارد را مدیریت می‌کند. 🔹ما برای خاطر این هست که روی این مسئله‌ی بنده این همه تأکید می‌کنم. نمی‌شود این مسئله را رها کرد. ومن می‌بینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمی‌شود. 🗓۹۹/۰۶/۰۲
❓ ايام فاطميه (سلام الله عليها) چه روزهايی است؟ 🔰مناسب است روز شهادت سیزدهم جمادی الاول (۸ دی۹۹ ) و سوم جمادی الثانی ( ۲۸دی ۹۹) و یکی دو روز قبل و بعد از آن را به عنوان ایام حزن و عزای صدیقه کبری (سلام الله علیها) مراعات کنند. در بين اين دو، برگزاري مراسم شادي (با رعايت تمام موازين شرعي) مانعي ندارد. -------------🌸
🔰🔰 حکم شرعی فعالیت در بورس 🌷🌷مطابق نظر آيت الله خامنه ای ✅ اگر ارزش مالی سهام کارگاه، کارخانه، شرکت و يا بانک به اعتبار خود سهام و براثر اعطای اعتبار به آنها توسط کسی که انجام اين کار به وسيله او صحيح است، باشد، خريد و فروش آن اشکال ندارد و همچنين اگر به اعتبار قيمت کارگاه، شرکت، کارخانه و يا بانک و يا سرمايه آنها باشد، با توجه به اينکه هر سهمی بيانگر جزئی از آن است، در نتيجه خريد و فروش سهام اشکال ندارد به شرطی که علم به مجموع سهام شرکت و امور ديگری که عرفاً برای رفع غرر، علم به آنها لازم است داشته باشد و فعاليت‏های شرکت يا کارِ کارخانه و کارگاه و يا بانک شرعاً حلال باشد. 🔰🔰مطابق نظر آيت الله سيستاني ✅ خرید و فروش سهام صحیح است ، البته اگر معاملات شرکت سهامى حرام باشد ، مثل آنکه به داد و ستد شراب و یا معاملات ربوى مشغول باشد ، خرید سهام آن ، و مشارکت در این معاملات جایز نیست . 🔰🔰حضرت آیت الله مکارم شیرازی ✅بورس هرگاه مربوط به سهام كارخانه ها يا مراكز اقتصادى ديگر باشد كه وجود خارجى دارند، و مقدار سهم و قيمت آن كاملا روشن باشد، مانعى ندارد.
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره ❓آیا و و و که هستند، نسبت به هم رابطه و تأخیر دارند؟ ✅ بله، بعضی‌ها زودتر بُروز می‌کنند، بعضی دیرتر و است، دیرتر پیش می آید؛ مثلا رضا زودتر پیش می‌آید. چنانچه خدا به آنها و برکاتی بدهد خوشحال می‌شوند، این رضاست، اما به این زودی‌ها ، مقدماتش سنگیتر و زیادتر است. ❓صبر و یقین چطور؟ ✅صبر مال همه است، خدا به همه هم داده است، در زندگی آدم است. امیرالمؤمنین ع فرمودند: «الصَّبْرُ مِنَ‏ الْإِيمَانِ‏ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ». سر با چه نسبتی دارد؟ نباشد بدن نیست، مُرده است، صبر هم نباشد انسان از نظر مرده است؛ چون قدم به قدم مسائلی پیش می‌آید، با صبر باید ما برخورد کنیم، نباشد از بین می‌رویم، برخلاف ایمان عمل می‌کنیم. بنابراین خدا به همه صبر داده است منتهی بعضی‌ها صبرشان بیشتر است. یقین می‌آید.
🔹☀️🔹☀️🔹 💢پرسش: 🔰در برابر مرگ عزيزانمان چطور صبر کنيم؟ ✍️پاسخ: ✅بعد از مرگ عزيزان ، بايد به اين فکر کنيم که عمر هر کسي يک روز به پايان خواهد رسيد . انسان خواه نا خواه بعد از دست دادن عزيزي افسرده و غمگين خواهد بود اما براي رهايي از اين حالت چه بايد کنيم. 🔹کنارآمدن با مرگ، در تامين سلامت رواني بشر نقش دارد. وقتي يکي از عزيزان ما جان مي سپارد، غمگين شدن، طبيعي است. بهترين کاري که مي توانيد انجام دهيد اين است که خود را تسليم اندوه کنيد و به دنبال افراد دلسوز باشيد. از خويشاوندان و دوستاني کمک بگيريد که بتوانند احساسات شما را درباره فقدان عزيزتان درک کنند. بين گروه پشتيبان و افرادي که داغديدگي مشابه دارند، پيوندي ايجادکنيد. احساساتتان را بر زبان آوريد و از احساسات خود، ديگران را باخبر سازيد؛👈برون ريزي احساسات، به شما کمک مي کند تا بر فرايند غمگيني چيره شويد. 💠نکته ديگر اينکه: 🔸يکي از چيزهاي که در مرگ عزيزان باعث آرامش مي شود گريه کردن است نه بي تابي کردن. 🔹رسول خدا صلي الله عليه وآله دست يکي از اصحاب را گرفتند و به نزد فرزندشان ابراهيم بردند؛ ابراهيم در حال جان دادن بود. حضرت او را در دامن خود گذاشتند و فرمودند: اى فرزند عزيزم! من در اين حال مالک اختيار تو نيستم، هيچ كارى از دست من براى تو ساخته نيست و اشک از ديدگان مبارک حضرت جارى شد. 🔹آن صحابي به حضرت عرض كرد: يا رسول اللَّه! آيا شما گريه مى‏كنيد؟ مگر خود شما گريه كردن در مصيبت را نهى نفرموديد؟ 🗞حضرت فرمودند: من از دو نوع صدا و ناله زشت نهى كردم. 🔸1.صداى آوازه‏خوانى لهو و لعب و موسيقى شيطانى. 🔸2.صدايى به هنگام مصيبت كه توأم با خراشاندن صورت و پاره كردن گريبان و ناله اعتراض آميز شيطانى باشد. 🗞اما گريه من بر مرگ ابراهيم گريه رحمانى است، «و من لايرحَم لا يرحَم»؛ «كسى كه ترحم ندارد، مورد مرحمت واقع نمى‏شود.» آن گاه حضرت خطاب به فرزندشان فرمودند: اگر نه اين بود كه مرگ حق است و وعده خدا راست و مرگ راهى است به سوى خدا و اين كه آخرين ما به اولين ملحق مى‏شوند، هر آينه حزن ما در مرگ تو اى ابراهيم بسيار شديد مى‏شد. ولى چون راهى‏ است كه همه بايد سير كنيم فراق تو قابل تحمل است و ما بر مرگ تو اندوهناكيم. و فرمودند: ديده مى‏گريد و قلب اندوهناك مى‏شود ولى چيزى كه باعث غضب پروردگار گردد نمى‏گوييم .(1) 🔷هيچ بنده‌اي به مصيبتى گرفتار نشود كه هنگام به ياد آوردن آن مصيبت«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيهِ راجِعُونَ‏» گويد و هنگام وقوع آن صبر کرده باشد، جز اين كه پروردگار گناهان گذشته او را خواهد بخشيد. و هر گاه ياد آن مصيبت افتد و اين كلام را بر زبان جارى سازد، خداوند گناهانى را كه در ميان اين دو استرجاع(يعني خواندن اين آيه)از او سر زده، مي‌آمرزد (2) 📚پي نوشت ها : 1. مستدرک الوسائل، ج 2، ص 461. 2. شيخ کليني، اصول کافي، ج3، ص 224. 📎
😁لطیفه😁 یبار تو خیابون یکی خرما تعارف کرد یکی برداشتم. بعدش دستمو محکم گرفت، گفت همین الان جلوی خودم واسش فاتحه بخون وگرنه نمیذارم بری 😐☝️ ✅ یعنی اگه مسئولین به اندازه ی همین بابا👆 توی کارهاشون محکم کاری میکردند، این همه مشکل نداشتیم. نه ماسک احتکار میشد، نه دلالی ارز پیش نمیومد، نه قاچاق کالا زیاد میشد و نه خیلی چیزای دیگه هر جای دنیا که هستیم و هر کاری بهمون سپرده میشه، باید درست و با مسئولیت پذیری انجام بدیم، چه کار کوچیک باشه چه یه کار کشوری و بین المللی- اگه اینجوری شد جهانِ اسلام رو به آبادانی حرکت میکنه 💠 رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: إِذَا عَمِلَ أَحَدُكُمْ عَمَلًا فَلْيُتْقِنْ. پيامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله): چون كسى از شما به كارى دست زند، بايد درست و محكم كار كند.(الكافي،ثقة الاسلام کلینی، ج‏۳، ص۲۶۳) - - - - - - - - - - - - - - - - - -
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
نگاشت14:نکات تفسیری آیه 9 سوره انفطار ✳️کلاَّ بَلْ‌ تُکَذِّبُونَ‌ بِالدِّينِ‌ ۱ - کسانى که خود را از فرجام کفر و کیفر گناه در امان مى پندارند، دستاویزى براى توجیه کفر و گناه خود ندارند. (ما غرّک ... کلاّ) حرف «کلاّ» مخاطب را از چیزى منع مى کند که در جملات پیشین مطرح بوده است. از آن جایى که آیات قبل، توجیهات و بهانه هاى نادرست کافران و گنه کاران را پوچ قلمداد کرده است، حرف «کلاّ» در این آیه آنان را از دلگرمى به آن دستاویزها بازمى دارد. ۲ - ساختار وجودى انسان و مراحل پیدایش او، فاقد زمینه آلودگى به کفر و گناه است. (الذى خلقک فسوّیک فعدلک . فى أىُّ صورة ما شاء رکّبک . کلاّ) حرف «کلاّ» - به قرینه آیات پیشین - ممکن است براى رفع این توهّم باشد که زمینه کفر و گناه، در وجود کافران و گنه کاران نهاده شده است; یعنى، با آن تسویه، تعدیل و ترکیب، جایى براى این توهّم نمى ماند; بلکه علت گناه و کفر به خداوند را باید در تکذیب کیفرهاى اخروى جست و جو کرد. ۳ - چیزى جز دروغ پنداشتن کیفرهاى اخروى، گنه کاران و کافران را به احساس امنیت از عذاب سوق نداده است. (بل تکذّبون بالدین) مراد از «دین» به قرینه آیات بعد - که در آنها قیامت با عنوان «یوم الدین» یاد شده - جزاى اعمال است. حرف «بل» - که براى اضراب است - بیانگر آن است که کافران و گناه کاران، گرچه توجیهاتى نزد خود دارند; ولى محرّک اصلى آنان، چیزى جز دروغ دانستن کیفرهاى آخرت نیست. ۴ - گناه، تکذیب عملى کیفرهاى اخروى است. (ما غرّک ... بل تکذّبون بالدین) «تکذّبون» مضارع و بیانگر این است که آنچه هم اکنون و از این پس انجام مى دهید، تکذیب عذاب الهى است. ۵ - ایمان به معاد و کیفر اعمال، بازدارنده انسان از نافرمانى خداوند است. (ما غرّک ... کلاّ بل تکذّبون بالدین) ۶ - دروغ پنداشتن ادیان آسمانى، زمینه ساز آلودگى به گناهان است.* (کلاّ بل تکذّبون بالدین) کلمه «دین» ممکن است به معناى شریعت باشد. 🌿🌿🌿