eitaa logo
حقیقت ناب
1.2هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
5.7هزار ویدیو
482 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅زندگینامه‌ مرحوم علامه مصباح یزدی (ره) (قسمت اول) 🔆 علامه محمدتقی مصباح یزدی در سال ۱۳۱۳ در شهر یزد به دنیا آمد. ایشان با کسب نمره عالی به عنوان نفر اول استان در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه یزد شد و دروس مقدماتی را تا سال ۱۳۳۰ به پایان رساند و سپس برای ادامه تحصیل به نجف اشرف عزیمت نمود ولی به دلیل مشکلات خانوادگی و عدم تامین رضایت پدر و مادر تنها یک سال در نجف تحصیل کرد و ادامه تحصیل را در حوزه علمیه قم طی کرد و در سن ۲۳ سالگی به مقام اجتهاد نائل آمد. ✨ به هنگام ورود به حوزه علمیه قم بعد از تکمیل مکاسب و کفایه خدمت مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری در درس خارج مرحوم آیت الله بروجردی و در درس‌های تفسیر و اسفار علامه طباطبایی شرکت کرد. همزمان با شرکت در این درس‌ها در درس اصول حضرت امام نیز شرکت می‌کرد. بعد از وفات آقای بروجردی در درس فقه آقای بهجت شرکت کرد و این در حدود ۱۵ سال ادامه داشت و مکاسب خیارات را نزد ایشان تمام کرد. 📖 ویژه نامه نشریه فرهنگ پویا در مورد رحلت
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
Al-Infitar04.mp3
زمان: حجم: 6.66M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 26تفسیر صوتی سوره انفطار 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه چهارم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
تفسير سوره انفطار جلسه 4.docx
حجم: 39.2K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 27:تفسیر متنی سوره انفطار 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه چهارم 📜 فرازی از متن درس درس خواندن تنها در حوزه و مسجد و مَدرَس نيست در قبرستان هم هست اين تابلو، تابلوي پربرکتي است آدم مي‌رود اينجا عرض ادب مي‌کند سلام مي‌کند دعا مي‌کند قرآن مي‌خواند هديه‌اي را به پيشگاه مؤمنين تقديم مي‌کند اين کار خوبي است و وظيفه ماست؛ اما اين تابلو چه مي‌خواهد بگويد؟ اين تابلو يک عرض ادبي است مي‌گوييم: «اَلسَّلَامُ عَلَي أَهْلِ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ مِنْ أَهْلِ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ يَا أَهْلَ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ كَيْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه‏»؛[15] ای اهل «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»، شما را به حق «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» قَسم، بگوييد آنجا چه خبر است؟ اين قبرستان است قبرستان مدرسه است، پس معلوم مي‌شود راهي هم هست. اگر راه نبود انسان در خواب يا بيداري، حرف اموات را نمي‌شنيد اين طور دستور رسمي با قسم به ما نمي‌گفتند به آنها بگوييد شما را به «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» قَسم بگوييد آنجا چه خبر است؟ پس معلوم مي‌شود که آدم مي‌تواند باخبر بشود اينها جزء دنياست. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ ‌ 🔺حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌
💠 خیرخواهی علمای ابدان و ادیان! ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب ، با تنظیر احکام شریعت و خیرخواهی علمای دین به توصیه‌های تخصصی پزشکان و متخصصین علوم دیگر، می‌نویسد: 📝...اطبّا که با بیان سفارش‌های حفظ الصحة، جلوی اشتها و میل مردم را می‌گیرند، آيا نظر عداوت با مردم دارند؟ نه؛ بلكه نظر مهربانى و شفقت دارند. و آيا جوانان را مى‌رسد كه کمر به عداوت اطبا ببندند كه چرا جلوى ميل نفس ما را مى‌گيرند؟ نه؛ بلكه بايد از آنها تشكر كنند. پس، همان‌طورى كه علماى ابدان، مصالح و مفاسد موضوعات را به مردم اظهار مى‏‌كنند و در اين اظهار، جز خيرخواهى منظورى ندارند، همینطور نيز علماى اديان، وقتى كه مى‌گويند موسيقى حرام است و گوش به آن نكنيد، منظورى ندارند جز خيرخواهى و صلاح مردم. و يا اينكه مى‌گويند به نامحرم نگاه نكنيد، عداوتى با مرد يا زن نامحرم كه ندارند؛ بلكه چون متخصّص در دين هستند، آنچه را كه از دين فهميده‌اند و صلاح ارباب ديانت مى‌دانند، مى‌گويند. آنها نيز مانند اطبّا، راهنما هستند و خير مردم را مى‌خواهند. حالا يك نفر بى‌خبر از قانون طبّ، به خودى خود بگويد اطبا بی‌خود مى‌گويند؛ این عمل زيانى ندارد. آيا گوش به حرفش مى‌دهند؟ نه؛ بلكه مى‌گويند تو كه درس طب نخوانده‌اى، چرا مداخله در معقول مى‌‏كنى؟ همینطور هم بايد به حرف آنها كه درس علوم ديانت را نخوانده، مداخله در معقول مى‌‏كنند گوش ندهند. اگر كسى به حرف طبيب گوش نكرد، ضررى از اين بابت به طبيب مى‌رسد؟ نه؛ بلكه زيانش به خود او مى‌رسد. اهل علم، اگر كه به حرفش ترتيب اثر نكردند، به او زيانى نمى‌رسد؛ بلكه به خود آنها مى‌رسد. پس، مخالفت قول اهل علم، مانند مخالفت قول طبيب است. منتها اين است كه زيان آن، در دنيا مى‌رسد و زيان اين، در آخرت. حالا اختيار با خودت است؛ «تو خواه از سخنم پند گير، خواه ملال» آن‌هایی كه از اين سخنان، عوض اينكه پند بگيرند، ملال مى‌گيرند و نسبت به گويندگان اين سخنان، به جاى اينكه سر ارادت بسپارند، كمر عداوت مى‌بندند، به اطفال مريض مى‌مانند كه كاسه دوا را پرتاب مى‌‏كنند و دوايش را مى‌ريزند؛ كاسه‌اش را مى‌شكنند و طبيب و نسخه و دواپيچ و دوا درست كن، همه را به باد فحش مى‌گيرند! چرا؟ براى اينكه صلاح آن‌ها را مى‌خواهند و مى‌خواهند از دست مرگ، نجاتشان دهند. بلكه آن‌ها بدتر از اين كودكان هستند! چون اين‌ها جز اينكه لگد بر خير خود بزنند و به آنهایی که دست اندركار هستند، زباناً فحشى بدهند، ديگر عداوت آنها را در دل نگه نمى‌دارند. اما آنها كمر عداوت ارباب نصيحت و خيرخواهان را در دل نگه‌داشته، همواره با نيش زبان، آزارشان مى‌دهند و بلكه گاه از نيش زبان گذشته، با نيش سنان، مزدشان را در كف‌شان مى‌گذارند.
.: ◽️🔻سوال بنا بر فقه شیعه حضرت زهرا وارث پدرش نیست. 💬توضیح سوال: شيعيان در مذهبشان معتقدند كه زن از زمين و عقار ارث نمي برد، پس چگونه معتقدند كه فدك ارث حضرت زهرا(عليها السلام) است؟ ✴️پاسخ: اگر به رساله هاي عمليّه توجه شود آنچه به مذهب شيعه در اين سوال نسبت داده شده برداشت صحيحي نمي باشد. زيرا شيعه مي گويد زن در زمين و عقار ارث نمي برد، و فرق است ما بين زن و فرزند دختر، آنچه در سوال طرح شده در رابطه با زن و شوهر است نه دختر نسبت به پدر و مادر، اجماع فقها شيعه بر اين است كه اولاد دختر و يا پسر از پدر ارث مي برند. براي اثبات اين مدعي خوب است رساله هاي عمليّه فارسي و يا عربي (مثل الجامع الشرايع) شيعه ملاحظه شود.و متن هر دو مسئله در رساله ها چنين آمده است: 🌱مسأله 2731 از رساله امام خميني(رحمه الله) اگر وارث ميت فقط يكنفر از دسته اول باشد مثلا پدر يا مادر يا يك پسر يا يك دختر باشد، همه مال ميّت به او مي رسد.... و اگر يك پسر و يك دختر باشد مال را سه قسمت مي كنند دو قست را پسر و يك قسمت را دختر مي برد و اگر چند پسر و چند دختر باشند مال را طوري قسمت مي كنند كه هر پسر دو برابر دختر ببرد. 🌱مسأله 2771. اگر مردي بميرد و اولاد نداشته باشد چهار يك مال او را زن و بقيه را ورثه ديگر مي برند و اگر از آن زن يا از زن ديگر اولاد داشته باشد هشت يك مال را زن مي برد و بقيه را ورثه ديگر مي برند و زن از همه اموال منقول ارث مي برد ولي از زمين و قيمت آن ارث نمي برد. اين دو مسأله در ميان فقهاء اجماعي است و جاي اختلاف نيست.
✅زندگینامه مرحوم علامه مصباح یزدی (ره) (قسمت دوم) 💠 مدارج علمی ایشان به حدی بود که امام خمینی وقتی کتاب فقهی «البیع‌» را نوشتن قبل از انتشار به آیت الله مصباح می‌دهد تا ایشان نیز نظرشان را اعلام کند و همچنین علامه طباطبایی قبل از انتشار تفسیر المیزان آن را به شاگرد خود مصباح یزدی می‌دهد تا بازبینی کند. دقت نظرهای آیت الله مصباح به حدی بود که علامه طباطبایی به دیگران فرموده بود:«آقای مصباح در المیزان ما شریک هستند.» 🌿 مراودات روحی و معنوی و اخلاقی ایشان با اساتیدی مانند امام خمینی و آیت الله بهجت تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روح و روان استاد مصباح به جای گذاشت. تعابیر عجیب اساتید درباره آیت‌الله مصباح خود نشان دهنده عمق ارادت و اعتماد آن عزیزان به این ثمره و محصول شجره مبارکه حوزه علمیه است که به فرموده مقام معظم رهبری:«از برکات خدا بر ملت، حوزه‌ها و بر جوانان است» و به فرموده آیت الله مشکینی:«یکی از خزانه‌های وجودی ماست.» 📖 ویژه‌نامه نشریه فرهنگ پویا در مورد رحلت
7.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راهکارهای ایجاد گرایش فرزندان به نماز بخش دوازدهم استفاده از روش تلقین به نفس
3.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد جعفری متخصص مباحث مهدویت توضیح جمله آیت الله بهجت در مورد زمان ظهور
💢بیکاری و اثرات آن! ✍ : 🔸در مقابل کار،  است که کوچکترين اثرش اين است که احترام و شخصيت انسان را پيش ديگران و پيش خودش از بين مي‌‌‌‌‌برد، و همين درهم شکستن شخصيت انسان سبب مي‌‌‌‌‌شود که تن به هر پستي و بيچارگي بدهد و انواع ابتلائات ناشي از گناه برايش پيدا شود. 🔹گذشته از همه اينها، کار و فعاليت موجب سرگرمي فکري است؛ يعني فکر انسان متوجه اصلاح کار خويش است و اين به نوبه خود دو نتيجه دارد: يکي اينکه ديگر مجالي براي فعاليت قوّه خيال و هوسهاي شيطاني باقي نمي‌‌‌‌‌ماند؛ ديگر اينکه فکر انسان عادت مي‌‌‌‌‌کند که همواره منظم کار کند، از بي‌‌‌‌‌انتظامي و پريدن از يک شاخه هوس به شاخه ديگر خلاص گردد. بديهي است که يکي از اصول شخصيت انسان همان استواري و استحکام و انتظام فکر اوست. 📚منبع: کتاب حکمت ها و اندرزها جلد 1 /تاثیر کار در تهذیب اخلاق صفحه177