eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.8هزار ویدیو
443 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلي ❤️مُحَمَّدوَآلِ‌مُحَمَّد 🌹وَعَجِّل‌فَرَجَهُــم
🖋 مبعث 27 رجب یا ماه رمضان 📅 رویداد مهم بعثتِ اسلام روز 27 رجب رخ داده و نظر شیعیان به پیروی از روایات اهل‌بیت همین روز است. مانند دو روایت کتاب کافی (ج4، ص149) از امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام که روزه 27 رجب را بخاطر بعثت تأکید می‌کند. ❌ اما بیشتر اهل‌سنت مبعث را در ماه رمضان می‌دانند و می‌گویند بنا به آیات قرآن، نخستین نزول وحی در این ماه اتفاق افتاده است. ✅ پاسخ این نظریه چنین بیان شده که بعثت ملازمه‌ای با قرآن نداشته و اینها دو رویداد جداگانه است؛ ولی آنان دو موضوع را خلط کرده‌اند. 📌 یا گفته شده است ماه رمضان زمانِ نزول رسمی قرآن است ولی در غار حرا و روز بعثت فقط بسم‌الله و شروع برای خواندن به نام الله و ربّ بود. 👌کسانی مانند علامه طباطبائی هم منظور از فرود آمدن قرآن در ماه را نزول دفعی و یکباره می‌دانند. 👈برای اطلاع بیشتر رجوع شود به مقاله‌ای از استاد مهدوی‌راد در متن شماره 13 مستبین. 🖌دکتر مصطفی صادقی کاشانی
TQH_Volume 2_Issue 1_Pages 57-74.pdf
508.8K
آغازین آیات نازل شده بر پیامبر (ص) نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده محمد علی مهدوی راد  دانشیار دانشگاه تهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💟 دو نوع ذکر مناسب برای قنوت و سجده نماز 💟 1️⃣ اللّهُمَّ وَ اجعَل صَلَواتِكَ و بَرَكاتِكَ و مَنَّكَ و مَغفِرَتَكَ و رَحمَتَكَ و رِضوانَكَ 🕋 و فَضلَكَ و سَلامَتَكَ و ذِكرَكَ و نورَكَ و شَرَفَكَ و نِعمَتَكَ و خِيَرَتَكَ 🕋 على مُحَمَّدٍ و عَلى آلِ مُحَمَّدٍ، كَما صَلَّيتَ و بارَكتَ و تَرَحَّمتَ عَلى إبراهيمَ و آلِ إبراهيمَ، إنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ. 🔻 بار خدايا! درودها و بركت‏هايت را، و احسان و آمرزش و مِهر و خشنودى و 🔻 فزونى و سلامتت را، و يادت را، و روشنايى و بزرگى و نعمت و خوبى‏هايت را 🔻 بر محمّد و بر خاندان محمّد، قرار ده، چنان كه بر ابراهيم و خاندان ابراهيم، درود فرستادى و بركتشان دادى و مورد مهر خود، قرارشان دادى، كه به راستى تو ستودنى و بزرگوارى. 🌹💧🌹💧🌹💧 2️⃣ اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ، و بارِك عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ، وَ ارحَم مُحَمَّداً و آلَ مُحَمَّدٍ، 🕋 كما صَلَّيتَ و بارَكتَ و تَرَحَّمتَ عَلى إبراهيمَ و آلِ إبراهيمَ إنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ. 🔻 بار خدايا! بر محمّد و خاندان محمّد، درود فرست. به محمّد و خاندان محمّد، بركت ده. بر محمّد و خاندان محمّد، رحمت آور، 🔻 همچنان كه بر ابراهيم و خاندان ابراهيم، درود فرستادى و بركت دادى و رحمت آوردى، كه به راستى، تو ستوده و بزرگى. 📚 شناخت نامه نماز، ج ۲، بخش صلوات های رسیده از معصومین. 👌 ذکر شریف صلوات در نماز مثل اذان و نماز مثل رکوع و سجده قنوت و تشهد و مشترکه همه نماز ها گفته می‌شود به طوری که نماز با ذکر صلوات قرین شده است. ╭❀🕊❀🌼❀🍃❀╮ ╰❀🍃❀🌼❀🕊❀╯
4_5832519601753165222.mp3
9.66M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث. ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
للعالمین اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رحمة للعالمین است 🔹خداوند در کتابش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را رحمة للعالمین معرفی می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِين» (1)َ یعنی ای پیامبر(ص) ما تو را جز رحمتي براي جهانيان نفرستاديم. پیامبری که وجود مقدسش رحمتی فراگیر است برای جهانیان؛ پیامبری نجات دهنده که دخترش، حضرت سیدة نساء العالمین سلام الله علیها در وصفش می فرماید: «خداوند به نورش ظلمت ها را برچید و پرده های ظلمت را از دل ها کنار زد و ابرهای تیره و تار را از مقابل چشم ها برطرف ساخت. او برای هدایت مردم قیام کرد، و آنها را از گمراهی و غوایت رهایی بخشید و چشمهایشان را بینا ساخت و به آیین محکم و پابرجای اسلام رهنمون گشت و آنها را به راه راست دعوت فرمود».(2) به واقع حضرت ختم المرسلین صلی الله علیه و آله و سلم، زندگی حقیقی و حیات طیبه را برای بشریت تا همیشه به ارمغان آورد. ┄┅•|•⊰❁〇⃟:❁⊱•|┅┄ (1) آیه 7 سوره مبارکه انبیاء (2) ترجمه ی فرازی از خطبه ی فدکیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋 مبعث پیامبر اعظم، رسول صلح و مهربانی مبلرک 🌹🌹🌹🌹🌹 ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 اقتدا در حال رکوع 💠 سؤال: آیا می توان هنگامی که امام جماعت برای رکوع خم شده ولی هنوز به رکوع نرسیده است، اقتدا کرد؟ ✅ جواب: در رکعت اول و دوم اشکال ندارد ولی در رکعت سوم و چهارم، اگر بداند با خواندن حمد به رکوع امام نمی رسد، برای اقتدا و جماعت احتیاط این است صبر نماید تا امام جماعت به طور کامل در حالت رکوع قرار گیرد آن گاه اقتدا کند. ----------------- ✅ منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------
💠 اصلاح يک تعبیر نادرست 🔹 آقای حاج آقـا رضـا صـدر می‌فرمود: برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان می‌دانند. بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است. (۱) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 1⃣ مرحوم علامه حاج سید محمد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار می‌خوانیم و می‌شنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» می‌شود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «ولكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان می‌گوییم «اشهد أن محمداً رسول الله». در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار می‌برند و رواج می‌دهند، چه آن‌ها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچ‌گونه منافاتی ندارد. اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا می‌دانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کرده‌ایم. و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمی‌شود. پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت صلى الله عليه و اله را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف كشف الغمة محدث اربلی و کتب علامه مجلسی و محدث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده می‌شود. سال‌ها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقق آقا سید کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵) 📚 جرعه‌ای از دریا .آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی؛ ج ۴ ص ۶۴۵
ShabMabasPayambar1400[01].mp3
3.92M
🎙همین بس است به مدحش، محمد است محمد (مدح) 🔺بانوای: حاج میثم مطیعی 👈 متن شعر: Meysammotiee.ir/post/2591
تازه میخواست دلم سرخوش مبعث گردد خبر ٱمد که حسین ابن علی(ع) راهی شد _بسمت_مکه
هدایت شده از حقیقت ناب
❤️ 💚 ☘️الحمدلله رب العالمین 🌻اللهم صل علی محمد و آل محمد 🍃🌼اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ 💫🍃صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة 🍃🌼و فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً 💫🍃و ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ 🍃🌼أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا 🌱 🎋🌹سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات🎋🌹 🍃🌺اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌺🍃
💝 سلام امام زمانم 💝 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سلام بر صبورترینی که محزون‌ترین است 💔 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
07.Araf.054.mp3
2.94M
تفسیر 🕊️ ۵۴_سوره_اعراف🕊️
🕊 *تفسیر آیه ۵۴ سوره اعراف* 🕊 🍃 *إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَي عَلَي الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثاً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَكَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ*🍃 *ترجمه :* 🍃 *همانا پروردگار شما خداوندى است كه در شش روز (و دوران) آسمان ها و زمين را آفريد و سپس بر عرش (جايگاه قدرت و تدبير جهان) مستولى شد. او روز را به وسيله ى شب كه به سرعت آن را دنبال مى كند مى پوشاند و خورشيد و ماه وستارگان را (آفريد) كه تسليم فرمان اويند. آگاه باشيد كه آفرينش و تدبير تنها از آنِ اوست! خجسته و مبارك است خداوندى كه پروردگار جهانيان است.*🍃 در آيه ى قبل، سخن از محو شدن هر چيز و هر كس در قيامت بود، جز خداوند، «ضلّ عنهم...» در اينجا معرّفى پروردگار واقعى است. «يوم»، غير از «نهار» است. «نهار»، روزِ در برابر شب است، ولى «يوم»، گاهى به معناى روز است و گاهى به معناى شبانه روز و گاهى هم به روزگار و دوره، يوم گفته شده است و در اين آيه، معناى اخير مراد است. «تبارك» از «بركت»، به معناى بقا و ماندگارى است. «بَرَك»، سينه ى شتر است، وقتى كه شتر سينه اش را بر زمين مى گذارد، نشانه ى استقرار و ماندن اوست. آنگاه به هر صفتى كه پايدار و بادوام باشد و هر موجودى كه داراى عمر طولانى يا آثار مستمرّى باشد، بركت گفته شده است. «بِركه»، نيز جايى است كه مدّتى طولانى آب در آن مى ماند و ذخيره مى شود. با توجّه به قرائن موجود در اين آيه و آيات ديگر قرآن، منظور از «خلق»، آفرينش نخستين و منظور از «امر»، جعل و وضع قوانين حاكم بر هستى است كه آفريده ها را در مسير خود هدايت مى كند. «استوى على العرش»، كنايه از قدرت، سلطه، تدبير، هدايت و اداره كامل جهان است. در زبان فارسى هم، بر تخت نشاندن يا از تخت نشستن، يعنى بر اوضاع مسلّط شدن و قدرت و حكومت را به دست گرفتن. البتّه ممكن است «عرش»، كنايه از جهان ماوراى ماده و «كرسىّ» كنايه از جهان مادّه باشد، *چنانكه در آيةالكرسى مى خوانيم:* «وسع كرسيّه السموات و الارض». همان گونه كه خداوند خورشيد و ماه و ستارگان را براى هدايت و استفاده ى مخلوقات مسخّر آنان قرار داد، *رسالت وامامت و اهل بيت(عليهم السلام)* را نيز در مسير استفاده و هدايت آنان قرار داد، *چنانكه به نقل شيعه و سنّى پيامبر (صلى الله عليه وآله) فرمودند:* «النّجوم أمان لاهل الارض و اهل بيتى أمان لامّتى» خداوند گرچه قدرت دارد كه همه ى هستى را در يك لحظه خلق كند، ولى تأنّى و تدريج، سنّت اوست، لذا هستى را در شش دوره آفريده است. چنانكه عجله و شتاب بى دليل، امرى شيطانى و راه نفوذ و تسلّط اوست. *پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمودند:* «التّأنّى من الرّحمن و العجلة من الشيطان». *حضرت على(عليه السلام) نيز فرمود:* اگر خدا مى خواست آسمان و زمين را در كمتر از يك چشم بهم زدن مى آفريد، ولى ترتيب و مرور را مثالى براى اُمناى خود و حجّتى بر خلقش قرار داد. *مولوى مى گويد:* مكر شيطان است تعجيل و شتاب خوى رحمن است صبر و احتساب با تأنّى گشت موجود از خدا تا به شش روز اين زمين و چرخ ها ورنه قادر بود كز كُن فَيكون صد زمين و چرخ آوردى برون آدمى را اندك اندك آن همام تا چهل سالش كند مردى تمام اين تأنّى از پى تعليم توست صبر كن در كار، دير آى و درست 🕊️🍃🕊️🍃🕊️
🕊 *تفسیر آیه ۵۴ سوره اعراف* 🕊 📌 *پیام ها* 🌿 آفريدگار هستى، لايق تدبير و مديريّت آن است. «ربّكم اللّه الّذى خلق...» 🌿 عرش، مركز مديريّت و تصميم گيرى خداوند است. «استوى على العرش» 🌿 تعقيب دائمى شب و روز، تنها با كروى بودن و حركت داشتن زمين ممكن است. «يطلبه حثيثاً» 🌿 هستى، هم نظام دارد و هم تسليم اراده ى خداست. «مسخرات بأمره» 🌿 هم آفرينش به دست خداست، هم اداره و تدبير آفريده ها. «له الخلق والامر» 🌿 خداوند سرچشمه ى بركات است. «تبارك اللّه» 🌿 نزول بركات، از ربوبيّت خداوند است. «تبارك اللّه ربّ العالمين» 🌿 تمام هستى در حال تكامل و تحت تربيت الهى است. «ربّ العالمين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای دوم صحیفه 1.mp3
3.9M
🔊 بیانات حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره 📖 سجادیه ( ) ⬅️ (ص) ⬅️ و الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ ص ...وَ كَثَّرَنَا بِمَنِّهِ عَلَى مَنْ قَلَّ ⬅️ ، و تجلّی خداست و است ⬅️ همانطور که ، هم
ﻓَﺨَﺮَﺝَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺧَﺎﺋِﻔَﺎً ﻳَﺘَﺮَﻗَّﺐُ ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺏِّ ﻧَﺠِّﻨﻲ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻘَﻮْﻡ ﺍﻟﻈَﺎﻟِﻤﻴْن...😭 🏝 این وقتِ شب! شبانه چرا بار بسته‌ای با اهل‌بیتِ آل عبا می‌روی حسین🏝 🔳۲۸ رجب ﺧﺮﻭﺝ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻣﻜّﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 60 هـ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ی ﻣﻨﻮّﺭﻩ ﻣﺘﻮﺟّﻪ ﻣﻜّﻪ ﺷﺪﻧﺪ. ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻧﺪ. 📚ﺍﺭﺷﺎﺩ : ﺝ 2، ﺹ 34. 📚فیض ﺍﻟﻌﻠﺎﻡ : ﺹ 329.
seda-p154-3 .mp3
1.22M
❓چرا نمیشه رو با زبان فارسی قرائت کرد؟ 🎤پاسخ •┈┈••✾•✨⁦⁩🌸✨•✾••┈┈• •┈┈••✾•✨⁦⁩🌸✨•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 عن أبي حازم: قالَ رَجُلٌ لِزَينِ العابِدينَ عليه السلام: تَعرِفُ الصَّلاةَ؟ ... حَتّى بَلَغَ قَولَهُ: 🔸 مَا افتِتاحُها؟ قالَ: التَّكبيرُ، قالَ: ما بُرهانُها؟ قالَ: القِراءَةُ، 🔸 قالَ: ما خُشوعُها؟ قالَ: النَّظَرُ إلى مَوضِعِ السُّجودِ، قالَ: ما تَحريمُها؟ قالَ: التَّكبيرُ، 🔸 قالَ: ما تَحليلُها؟ قالَ: التَّسليمُ، قالَ: ما جَوهَرُها؟ قالَ: التَّسبيحُ. 💠 ابو حازم گفت: مردى به امام زين العابدين عليه السلام گفت: نماز مى‏دانى؟! ... تا به اينجا رسيد كه گفت: 🔹 شروع نماز چيست؟ فرمود: «تكبير». گفت: برهانش چيست؟ فرمود: «قرائت». 🔹 گفت: خشوعش چيست؟ فرمود: «نگاه كردن به محلّ ». گفت: وارد شدن به حريم نماز، چگونه است؟ فرمود: «با تكبير [ة الإحرام‏]». 🔹 گفت: خارج شدن از آن به چيست؟ فرمود: «به سلام دادن». گفت: گوهرش چيست؟ فرمود: «سبحان الله». 📚 بحارالأنوار، ج 84 ، ص 244. ╭❀🕊❀🌼❀🍃❀╮ ╰❀🍃❀🌼❀🕊❀╯