هدایت شده از حقیقت ناب
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت10:نکات تفسیری آیات 4و5 سوره انشقاق
وَ أَلْقَتْ مَا فِيهَا وَ تَخَلَّتْ
☑ ۱ - زمین در آستانه قیامت، تمام آن چه را در دل خود جاى داده، بیرون افکنده، به کلى تخلیه خواهد شد. (و ألقت ما فیها و تخلّت) باب تفعل، بر تکلّف دلالت دارد; بنابراین «تخلّت»; یعنى، در تخلیه سخت کوشید.
☑ ۲ - انبساط یافتن زمین در آستانه قیامت، زمینه تخلیه کامل آن و اخراج بدن انسان ها از قبر و بیرون افکنده شدن اشیاء از درون زمین است. (و إذا الأرض مدّت . و ألقت ما فیها و تخلّت) تقدیم ذکرى، ممکن است بر تقدم رتبى و زمانى دلالت کند. بنابراین انبساط زمین، زمینه «القاء» و «تخلیه» خواهد بود. به قرینه آیات بعد - که درباره قیامت انسان ها است - مى توان گفت: از عبارت «ألقت ما فیها» بیرون انداختن بدن ها از قبرها نیز اراده شده است.
🔅🔅🔅
وَ أَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَ حُقَّتْ
☑ ۱ - زمین، مطیع و گوش به فرمان خداوند است. (و أذنت لربّها)
☑ ۲ - خداوند، مالک و مدبّر زمین است. (لربّها)
☑ ۳ - گسترش و افزایش مساحت زمین در آستانه قیامت و خالى شدن درون آن، جلوه اى از ربوبیت خداوند و در راستاى تکامل یافتن زمین است. (و أذنت لربّها)
☑ ۴ - زمین، براى اطاعت از فرمان خداوند، شایستگى و آمادگى لازم را دارد. (و حقّت)
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ #دعوت_به_نماز
🌸 شیوه های انگیزشی دعوت به نماز 🌸
﷽ #دعوت_به_نماز
💛 عبادت در حضور کودک تشویقی است برای جلب او به #نماز و نیایش.
💛 امام صادق علیه السلام فرمودند: امیرالمومنین علیه السلام در خانه خود اتاق متوسطی برای نماز داشت هر شب که طفلی به خواب نمی رفت، امام او را به آن اتاق می برد و نماز می خواند. (جامع آیات و احادیث نماز ج ۲، ص ۱۱۱)
🧡 حال کودکی که شاهد نماز خواندن والدین نیست یا به ندرت آنها را در حال نماز می بیند چگونه اهل نماز شود؟؟
🧡 باید دانست که پدر و مادر نخستین الگوی کودک هستند.
📚 #استاد_علینقیفقیهی ، شیوههای ترغیب و جذب به نماز، صفحه ۷۷.
🌐📝🌐📝🌐
✅پرسش:
چرا سال قمری از ابتدای ماه محرم شروع می شود؟ مگر پیامبر (صلی الله علیه و آله ) در ماه ربیع الاول هجرت نکردند؟
🌺پاسخ:
در عصر جاهلی یعنی زمانی که هنوز پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) به پیامبری مبعوث نشده بود، مردم آن زمان ماه محرم را به عنوان نخستین ماه سال قرار داده بودند و سال جدید نزد آنان با شروع ماه محرم آغاز میگردید.(۱)
✍️علت انتخاب ماه محرم این بود که مردم پس از انجام اعمال حج به خانه و سرزمین خود باز میگشتند و قریش نیز از میزبانی حاجیان فارغ و اموال تجارتی خود را نیز در این ایام فروخته آماده تجارتی جدید میشدند.
🔸با هجرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از مکه به مدینه در سال سیزدهم بعثت که در ماه ربیعالاول اتفاق افتاد، این حادثه تاریخی و این ماه مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. بنابراین از همان سالِ نخستینِ هجرت این واقعه مبدأ تقویم مسلمانان گردید.(۲) در ابتدا این تقویم به صورت ماه شماری بود به این معنا که مثلا میگفتند: «فلان واقعه، چهل و نه ماه پس از هجرت بوقوع پیوست»
🔹شیوه تاریخ گذاری بر اساس «شمارش ماهها» قبل از هجرت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) سابقه نداشته و پس از هجرت نیز دیری نپاییده و در سالهای پنجم و ششم هجری یا کمی دیرتر به تدریج منسوخ شد و تا حدودی جای خود را به شیوه تاریخ نگاری بر اساس: «سال شماری» داد اما بدلیل آنکه بسیار کم مورد استفاده قرار میگرفت این شیوه نیز داشت به دست فراموشی سپرده میشد.
💥گسترش اسلام به مناطق امپراطوری ایران و روم، و بستن پیمانهای متعدد نظیر صلح، خراج، جزیه و... نیاز به تاریخی دقیق را مورد توجه قرار داد. این مسائل خلیفه دوم را بر آن داشت برای رسمیت بخشیدن به تاریخی منظم و دقیق جلسهای مشورتی برگزار نماید. به نوشته «طبری» تاریخ نویس مشهور جهان اسلام: «عمر, اصحاب پیامبر را گردهم آورد و گفت: مبدأ تاریخ را چه روزی قرار دهیم؟
امیرمومنان علی بنابیطالب(علیه السلام) فرمود: مبدأ تاریخ مسلمانان را باید از روزی قرار داد که پیامبر مهاجرت کرد و سرزمین شرک را ترک نمود».
🍀پیشنهاد امام این بود که که ماه ربیعالاول به عنوان مبدا تقویم و روز اول ربیعالاول یعنی همان روزی که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) از مکه خارج شدند به عنوان اولین روز تقویم رسمیت یابد. اما متاسفانه از آنجایی که عمر بن خطاب بنایش بر مقابله و تقابل با امیرالمومنین علی علیه السلام بود اصل پیشنهاد که: «تقویم مسلمانان هجری، یعنی بر اساس هجرت» باشد مورد قبول همگان واقع شد اما عمر بن خطاب بر اساس «رسوم عهد جاهلیت» مبدأ تاریخ را محرم همان سالی قرار میدهد که پیامبر در آن سال هجرت فرمودند كه از لحاظ زمانی دو ماه و دوازده روز زودتر از رسیدن پيامبر به مدينه بود.(۳)
✍️نتیجه: مبدا تاریخ مسلمانان بنابر پیشنهاد امیرالمومنین علی علیه السلام سال هجرت پیامبر قرار گرفت اما پیشنهاد دیگر حضرت که روز اول ربیع الاول, روز اول سال قمری قرار گیرد با مخالفت... عمر بن خطاب مواجه شد و وی متاسفانه به رسم جاهلیت همان اول محرم را روز اول سال قرار داد.
پی نوشتها:
(۱). جواد علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، قم، منشورات شریف رضی، ج ۸، ص ۴۶۰.
(۲). تاریخ طبری, ج۳، ص۹۲۳.
(۳). تاریخ طبری, ج۳، ص۹۲۶.
#تاریخی
#سیره
♨️سوال :
🔰عقیقه یعنی چی؟ چه احکامه داره ؟
✍️پاسخ :
✅عقیقه قربانی کردن حیوان برای تولد بچه است .
مستحب است که پدر و مادر برای اولادی که متولد می شود ،چه دختر باشد یا پسر عقیقه کنند، اما آداب و نکاتی که راجع به عقیقه وجود دارد :
1 - عقیقه باید گوسفند ، بز یا شتر باشد . حیوان دیگری مثل مرغ و امثال آن کفایت نمى کند. اگر شتر عقیقه کند، باید پنج یا شش ساله باشد . بهتر است شش سال یا بیش تر داشته باشد . اگر بز باشد ، یک ساله یا بیش تر باشد . اگر گوسفند باشد ، شش یا هفت ماهه باشد .بهتر است گوسفند لاغر نباشد و فربه باشد. هم چنین بهتر است گوسفند کور، و بسیار لنگ نباشد که راه رفتن برای او دشوار باشد. نیز مغز و شاخ گوسفند هم نشکسته و اخته هم نشده باشد.
2- مشهور میان علما آن است که : مستحب است براى پسر حیوان نر و براى دختر حیوان ماده عقیقه کنند. چنانچه حیوان غیر همجنس باشد ، صحیح است.
3- در استحباب عقیقه فرقى بین نوزاد اول و دوم و غیره نیست . بهتر است در روز هفتم نوزاد عقیقه نماید . تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده، بر پدر مستحب است برای فرزند عقیقه کند . اگر پدر و مادر عقیقه نکردند ، بعد از بالغ شدن بر خود شخص مستحب است که عقیقه کند . در روایات آمده است که در سلامت شخص تأثیر فراوان دارد.
4 - کسانى که قدرت مالى ندارند ، مستحب است هر زمانى که قدرت پیدا کردند، براى نوزاد خود عقیقه کنند.
5- مستحب است که گوشت عقیقه را بپزند و به مؤمنان اطعام نمایند . گوشت آن را خام تصدق نکنند. اگر چه خام هم بدهد ،خوب است ،ولی بهتر است که حداقل آن را با آب و نمک بپزند و به مؤمنان بدهند و در حق نوزاد دعا نمایند. نیز مستحب است استخوان های حیوان عقیقه شده را نشکند ،بلکه از بند ها جدا کند .
6- مکروه است که مادر و پدر و خواهر و برادر نوزاد (عائله پدر نوزاد) از عقیقه بخورند .کراهت، نسبت به مادر بیش تر است. بهتر است که عیال پدر و مادر هم که در خانه ایشان می باشند، از آن گوشت و طعام نخورند.
7- از مالیدن خون عقیقه بر سر طفل خود داری شود.
8- مستحب است در هنگام کشتن گوسفند عقیقه دعا بخواند. از امام صادق علیه السلام روایت شده: وقت ذبح عقیقه این دعا را بخواند:
« بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ عَقِیقَةٌ عَنْ فُلَانٍ(به جای فلان اسم نوزاد را بگوید) لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ ».
در روایت دیگری وارد شده که این دعا را بخواند :ْ «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ إِیمَاناً بِاللَّهِ وَ ثَنَاءً عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ الْعِصْمَةَ لِأَمْرِهِ وَ الشُّکْرَ لِرِزْقِهِ وَ الْمَعْرِفَةَ بِفَضْلِهِ عَلَیْنَا أَهْلَ الْبَیْتِ »پس اگر نوزاد پسر باشد بگوید: اللَّهُمَّ إِنَّکَ وَهَبْتَ لَنَا ذَکَراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِمَا وَهَبْتَ وَ مِنْکَ مَا أَعْطَیْتَ وَ کُلُّ مَا صَنَعْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا عَلَى سُنَّتِکَ وَ سُنَّةِ نَبِیِّکَ وَ رَسُولِکَ وَ اخْسَأْ عَنَّا الشَّیْطَانَ الرَّجِیمَ لَکَ سُفِکَتِ الدِّمَاءُ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین اللَّهُمَّ لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ و شعرها بشعره و جلدها بجلده اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لفلان بن فلان( اسم نوزادو پدر ش را بگوید).
#احکام
Mehdi Rasooli - Oomadam Tanhaye Tanha (128).mp3
5.7M
⚫️🔶اومدم تنهای تنها من همون تنهاترینم
دل من هواتو کرده؛ من هوامو از تو میخوام
اومدم بگم که امسال، کربلامو از تو میخوام
با صدای مهدی رسولی
#صوت
﷽ #آداب_نماز
💧 در محضر خدا با كُت پاره 💧
💓 يكى از دوستان مى گفت: با یک كت پاره نماز مى خواندم. یک مرتبه زنگ منزل به صدا درآمد، تا فهميدم مهمان كيست، نماز را با سرعت تمام كرده كُت را عوض كردم و با كت تميز و قشنگ به استقبال مهمان رفتم.
💗 ناگهان خودم را سرزنش كردم و گفتم: اى واى بر من! در محضر خدا با كت پاره؛ نزد مردم با لباس نظيف و قشنگ! از اين رفتارم خيلى خجالت كشيدم.
📚 خاطرات حجت الاسلام قرائتى ؛ ج۲ ؛ ص: ۶۶
#استاد_قرائتی
* #امام_حسین
🔻امام جمعۀ مدینه، به یک مناسبتی، در محرم سال قبل، یادی از آقا سیدالشهداء و کربلا میکند. عجیب است که یک مرد شصت ساله، هفتاد ساله با چپیه عربی، در همین یکی دو سال اخیر که آل سعود آنقدر سخت میگرفتند، قسمتی از مقتل لهوف سید بن طاووس را خواند و شروع میکند زار زار گریه کردن، امام جمعۀ مسجد النبی که نمیدانم بعد از آن چه کارش کردند.
🔸اینها برای چیست؟ برای این است که یک حقیقتی هست، برای این است که این دین، صاحب دارد، برای این است که امام زمان (علیه السلام) اینها را زیر نظر دارد. یک ذره کسی ظرفیت داشته باشد، برای او چربش میکنند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
برداشت از آيه ۱۸۸ #سوره_آل_عمران
📌#ستايش_بيجا
برای #سالک الی #اللّه پرخطرترين صفتی که نبايد داشته باشد و الاّ او را از پای درمی آورد صفت #حب جاه و مقام است. #سالک الی #اللّه نبايد دوست داشته باشد که #مردم بخصوص به آنچه در او نيست او را #ستايش کنند. زيرا او با اين صفت به هيچ وجه از عدم موفّقيّت #نجات پيدا نمی کند و #عذاب دردناکی در انتظار او است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #نماهنگ ژاله خون شد 🌷
⏳ به مناسبت سالروز قیام خونین 17 شهریور 1357
⚜️ ادب، بهترین میراث!
▪️ امام صادق علیه السلام می فرمایند:
بهترین چیزی که پدران برای فرزندان به ارث می گذارند، ادب است، نه مال.
▪️ پول را البته پدر ارث میگذارد برای فرزند، مِلک و خانه و زمین و بقیه مملوکات را برای فرزندش به ارث میگذارد
اما بهترین ارثی که میگذارد، میفرماید ادب است
▪️ شاید مقصود همین انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر است
▪️ فرض بفرمایید پدری صدق را به فرزندش تعلیم می دهد
شجاعت را، همت را، کار کردن را, شرف را
اینها ادب است
▪️ تقوا را، پرهیزگاری را، دوری از گناه را، انس با خدا را، انس با قرآن را، تسلیم در مقابل اوامر الهی را و ...
اینها را ما به بچه هایمان باید یاد بدهیم
اولین جایی که فرزند اینها را می چشد داخل خانواده است.
▪️ نکته اساسی در اینجا این است که فرهنگ پذیری که در انسان هست، در درجه اول از خانواده است.
▪️ البته به فرزندان هم می گوید:
بدانید که آنچه گیرتان می آید از این ناحیه، قیمتی تر است از آنچه از مال و منال دنیوی از پدران به ارث میبرید.
▪️ مال از بین می رود
ولی این ادبی که به بچه یاد داده اید با او تا آخر عمر هست چون شخصیت او را شکل می دهد.
🎤 شرح حدیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری
#نکته_اخلاقی
📚 تعيين مسافت شرعی مطابق نظر مقام معظم رهبری حفظه الله
💠 سؤال: #مسافت_شرعی، چند #کیلومتر است و کیفیت محاسبه آن چگونه است؟
✅ جواب: مسافت شرعی که موجب شکسته شدن نماز می شود، حدود ۴۱ کیلومتر در مسافت امتدادی (فقط رفت) و ۲۰/۵ کیلومتر در #مسافت_تلفیقی (رفت و برگشت) است.
اگر سفر از شهر یا روستای مستقلی شروع می شود – هر چند نزدیک شهر یا روستای دیگری باشد -، آغاز مسافت، خروجی شهر یا روستاست و تا اول شهر #مقصد محاسبه می شود، مگر این که قصد رفتن به مکان خاص و مستقلی در کنار شهر مقصد را داشته باشد به گونه ای که عرفا رسیدن به شهر، رسیدن به مقصد محسوب نشود و شهر تنها مسیری برای رسیدن به مقصد باشد، مانند برخی دانشگاه ها یا پادگان ها یا بیمارستان هایی که در کنار شهر هستند، که در این صورت در محاسبه مسافت تا همان مکان خاص در نظر گرفته می شود.
#احکام_سفر #معیار_مسافت_شرعی
🔰 پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم
▫️ حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد. این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۶/۱۸
❓❓❓پرسش
«وَ لَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَقَفَّیْنَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآتَیْنَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ وَأَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَکُلَّمَا جَاءَکُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ فَفَرِیقًا کَذَّبْتُمْ وَفَرِیقًا تَقْتُلُونَ»؛ «وَأَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ» چه معنایی دارد و تفسیر این عبارت چیست؟
❇️❇️❇️پاسخ تفصیلی
موضوع تأیید و کمک عیسی بن مریم(ع) توسط روح القدس، چندین بار در قرآن آمده است:
1. «وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ وَ قَفَّیْنا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ آتَیْنا عیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ... ».[1]
2. «تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَیْنا عیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ... ».[2]
3. «إِذْ قالَ اللَّهُ یا عیسَى ابْنَ مَرْیَمَ اذْکُرْ نِعْمَتی عَلَیْکَ وَ عَلى والِدَتِکَ إِذْ أَیَّدْتُکَ بِرُوحِ الْقُدُس ِ تُکَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَ کَهْلا ... ».[3]
در آیه اول و دوم نام حضرت عیسی(ع) بعد از ذکر کلمه پیامبران آمده است. علت این ذکر خاص بعد از عام، به خصوص در آیه اول تأکید بر نام عیسی(ع) بوده که شریعت جدیدی را بعد از موسی(ع) آورده است، البته این پیامبران مقام بالایی داشتهاند، اما بعد از موسی(ع)، قطعاً عیسی(ع) دارای شریعت جدید بوده و دین موسی را نسخ کرده و این علت ذکر خاص عیسی(ع) است.[4]
مفسران «بیّنات» در دو آیه اول را نیز به معنای معجزات عیسی(ع)؛ مانند زنده کردن مردگان، شفا دادن مریضها و ... ذکر کردهاند.[5]
بحث در مورد روح القدس به دو صورت میتواند تقریر شود: اول اینکه، روح القدس به صورت کلی چه معنایی در قرآن دارد؛ در این مورد بحثهای مفصلی جریان دارد که نیازی به ذکر آنها در اینجا نیست.[6] دوم: روح القدس در این آیات، چه معانی دارد؛ در این آیات، احتمالاتی پیرامون روح القدس وجود دارد که برخی از آنها معتقدانی نیز دارد و برخی تنها در حد احتمال ذکر شدهاند. این احتمالات از این قرارند:
1. تعدادی از مفسّران روح القدس در این آیات را به مانند آیات دیگر قرآن به جبرئیل تفسیر کردهاند، اما در اینکه کمک و یاری رساندن جبرئیل به عیسی(ع) چگونه بوده است، احتمالاتی وجود دارد:
الف. جبرئیل کسی بوده که عیسی(ع) را در تمام دوران زندگی یاری رسانیده و این یاری در تمام مراحل زندگی بوده است. این تقریر این اشکال را دارد که این امتیاز، اختصاص به عیسی(ع) نداشته و تمام انبیا و اولیای الهی را در بر دارد، پس این سؤال به وجود میآید که چرا تنها نام عیسی(ع) ذکر شده است؟
ب. بنابر همین قول، احتمال دیگری وجود دارد که این تأیید و کمک را به عیسی(ع) اختصاص میدهد. بنابر دلالت قرآن یهودیان شخصی شبیه به عیسی(ع) را گرفته و به صلیب کشیدند و گمان بردند که او همان عیسی(ع) است، در حالی که اشتباه کرده بودند. این معجزه موجب نجات جان عیسی(ع) شد. برخی از مفسّران این احتمال را دادهاند که تأیید و کمک عیسی(ع) توسط روح القدس در همین موضوع بوده است.[7]
ج. برخی نیز احتمال داده و گفتهاند: از آنجا که مریم به نفخه جبرئیل، به عیسی(ع) حامله شده؛ لذا کمک عیسی(ع) توسط روح القدس تنها اختصاص به عیسی(ع) داشته و عبارت هیچ اشکالی ندارد.[8]
2. برخی از مفسّران روح القدس را به انجیل تعبیر کردهاند؛ به این معنا که خداوند به وسیله انجیل حقانیت عیسی(ع) را بر مردم آن زمان اثبات کرد و وجود انجیل، تأیید و کمکی بر عیسی شد.[9]
3. روح القدس، همان اسم اعظمی است که عیسی(ع) توسط آن مردگان را زنده میکرد و با این اسم بود که حقانیت عیسی بر همگان آشکار شد.
4. منظور از روح در این عبارت؛ روح عیسی(ع) است و منظور از «القدس» خداوند باری تعالی تعبیر میکند، اما در اینکه چرا خداوند، روح عیسی(ع) را به خود نسبت داده، به نظر میرسد برای بزرگ کردن و گرامی داشتن عیسی(ع) بوده است.[10]
اینها احتمالاتی بود که در تفسیرهای مختلف ذکر شده است؛ برخی از مفسّران یکی را انتخاب کردهاند[11] و برخی دیگر چند قول را قوی دانستهاند.[12] برخی از تفاسیر روایی اهل سنت نیز برای این موارد خبرهایی را نقل کردهاند.[13]
هر یک از این اقوال، دارای ادلهای بوده و دارای قوت هستند ولی از آنجا که بیشتر مفسران روح القدس در آیات دیگر را به جبرئیل حمل میکنند، اعتقاد به قول اوّل از قوت بیشتری برخوردار است.
حقیقت ناب
❓❓❓پرسش «وَ لَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَقَفَّیْنَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآتَیْنَا عِیسَ
[1]. بقره، 87: «ما به موسى کتاب دادیم و در پى او پیامبرانى فرستادیم و به عیسى بن مریم معجزاتى دادیم و او را با روح القدس تأیید کردیم ... ». [2]. بقره، 253: «از آن فرستادگان برخى را بر برخى برترى بخشیدیم. از آنان کسى است که خدا با او سخن گفت، و برخى از آنان را درجات و مراتبى بالا برد. و عیسى بن مریم را دلایل و نشانههاى روشن دادیم، و او را به وسیله روح القدس توانایى بخشیدیم ... ».
[3]. مائده، 110: «[یاد کنید] هنگامى که خدا فرمود: اى عیسى بن مریم! نعمتم را بر خود و بر مادرت یاد کن، آنگاه که تو را به وسیله روح القدس توانایى بخشیدم، که با مردم در گهواره [به اعجاز] و در میانسالى [به وحى] سخن گفت ... ».
[4]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 3، ص 595، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق.
[5]. فیض کاشانی، ملامحسن، تفسیر الصافی، تحقیق: اعلمی، حسین، ج 1، ص 157، انتشارات الصدر، تهران، چاپ دوم، 1415ق.
[6]. برای اطلاعات بیشتر ر.ک: 5973: روح در قرآن و علت عدم توضیح بیشتر در مورد ماهیت آن.
[7]. تفسیر الصافی، ج 1، ص 157.
[8]. مفاتیح الغیب، ج 3، ص 596.
[9]. از جمله کسانی که این قول را مطرح کرده است: محمد رشید بن علی رضا (رشید رضا)، تفسیر المنار، ج 1، ص 312، الهیئة المصریة العامة للکتاب، مصر، 1990م.
[10]. این قول به برخی از بزرگان منسوب است که در برخی از تفاسیر نقل شده است: مفاتیح الغیب ، ج 3، ص 596.
[11]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی، محمد جواد، ج 1، ص 307، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش.
[12]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1، ص 308 – 309، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش ؛
مفاتیح الغیب ، ج 3، ص 596.
[13]. سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 1، ص 86، کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی، قم، 1404ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 امام خمینی: آنهایی که به ما می گویند سازش کنید یا جاهل هستند یا مزدور⛔️
ا▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
🌿 حضرت امام خمینی:
💠 امروز دنيا، دنياى آشوب و #جنگ و انفجار است، و ايران از خيلى جاهاى دنيا آرامتر است. ممكن است بعضىها كه اين چيزها را نديدهاند، با خود بگويند خوب! با قدرتها بايد ساخت. ولى بايد بدانند كه #سازش، امروز نابودى تا آخر است، #دفن_اسلام است تا آخر دنيا.
🔹 مردم بايد #محكم_بايستند و از اسلام و كشور دفاع كنند و از توطئهها به خود هراس راه ندهند كه اگر كمى عقب بنشينند، بايد دست از #اسلام بكشيم و تكليف ما بر خلاف اين است.
⏳ ۱۸ شهریور ۱۳۶۳
📌 #شبهه:
آیا امام #حسن و امام #حسين علیهم السلام در #فتوحات #ایران حضور داشتند؟
پاسخ:
#خیر.
◀️روایات حضور تنها در #تاریخ #طبری نقل شده است.
◀️طبری در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه #متعارض یا #صحیح. لذا از ناقلان و جاعلان حدیث همانند #علی_بن_مجاهد و #سیف_بن_عمر هم روایت نقل کرده است.
◀️درباره #فتوحات نیز وی دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم #حسنین علیهم السلام آمده است و در روایت دیگر نامی از آنان نیست.
◀️در برخی منابع که خبر را از وی نقل می کنند، نام امام #حسین(ع) وجود ندارد.
◀️در سند روایت دوم نیز شخصی بنام #علی_بن_مجاهد قرار دارد که بزرگان اهل تسنن، وی را #کذاب دانسته و سند روایت وی را به دلیل #انقطاع نیز، #مرسل می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست.
📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405،
📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330،
📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، رقم: 2398،
📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252.
◀️افزون بر کمی سن #حسنین علیهم السلام، #امیرمومنان علی(ع) در دوران #خلافت خویش نیز برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان #امامت امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند.
◀️در برخی منابع آمده است که امام #حسین(ع) در زمان خلافت #عمر به غاصب بودن وی اعتراض کرده است. همچنین امام حسین(ع) به حمایت از #ابوذر، از #عثمان انتقاد کرده است. حالا باتوجه به انتقاد ایشان از #خلفا، چگونه امکان حمایت از #فتوحات بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلی همکاری در فتوحات را نقل می کنند.
📚الاصابه، ج2، ص69.
◀️در روایت جعلی طبری، #حسنین علیهم السلام #خدعه و نیرنگ کرده اند و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است #امام #امت اسلامی باشد، عقلا پذیرفتنی نیست؛
◀️به نظر می رسد انگیزه #جعل در این خبر یا توجیح #فتوحات خلفا است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق، #قداستی را برای مناطق مفتوحه درست کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨توصیه های آیت الله ناصری بعده نماز و در زمان غیبت✨
1️⃣خواندن دعای غریق
2️⃣دعا برای امام خامنه ای مدظله العالی
🌸بسیار شنیدنی با حجم کم🌸
🌹کانال سخنرانیهای آیت الله ناصری دولت آبادی🌹
⭐️نشر این کلیپ صدقه ی جاریه است⭐️
التماس دعا🤲
🖤یا حسین مظلوم (ع
❓❓خلاصه پرسش
آیا امام سجاد(ع) در پاسخ به این پرسش که سختترین زمانی که در قیام عاشورا و رخدادهای بعد از آن گذراندید کجا بود، سه بار فرمودند «الشام الشام الشام»؟
❓❓پرسش
آیا این کلام امام سجاد(ع) که از ایشان درباره سختترین مواقع بعد از حادثه عاشورا سؤال شد و ایشان سه مرتبه فرمودند: «الشام الشام الشام»، در منابع معتبر نقل شده است؟
❇️❇️❇️پاسخ اجمالی
واضح است که ایام اسارت، دشوارترین روزها است، بویژه اگر زنان و کودکان اسیری همراه فرد باشند که او را سرپرست خود دانسته و انسان علاوه بر رنج اسارت خویش، باید بخشی از درد و رنج آنان را نیز بر دوش بکشد. به همین دلیل، اگر ایام اسارت خاندان اهلبیت(ع) در شام را از دشوارترین زمانهایی بدانیم که بر آن مظلومان - بویژه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) - گذشت، سخنی به گزافه نگفتهایم.
✅اما در ارتباط با گزارش موجود در پرسش و منسوب بودن به امام سجاد(ع) باید گفت؛ بنابر تحقیق و جستوجو؛ این گزارش تنها در کتاب متأخر «عُنوان الکلام فی شرح أدعیة الصیام»، تألیف محمد باقر فشارکی اصفهانی(متوفای 1314ق) مشاهده شد،[1] و این سخن - و یا مشابه آنرا - در منابع قبل از آن نیافتیم.
این کتاب، مجموعه سخنرانیهای مؤلف درباره دعاهای روزانه ماه رمضان و ذکر فضایل و مصائب اهلبیت(ع) است.[2] این اثر به سبب روضههای موجود در آن شهرت یافته، ولی متأسفانه به منبع و مستند این روضهها اشاره نشده است؛ از اینرو برخی گزارشهای موجود در این کتاب، چندان قابل اعتماد نیست.[3]
📖📖منابع:
[1]. فشارکی، محمد باقر، عنوان الکلام فی شرح أدعیة الصیام، ص 118، تهران، کتابفروشی اسلامیه، بیتا.
[2]. آقا بزرگ تهرانی، الذریعة إلی تصانیف الشیعة، ج 15، ص 353، قم، اسماعیلیان، 1408ق.
[3]. ر. ک: فاطمی، سید حسن، منابع تحریفگستر در حادثه عاشورا، نشریه کتابهای اسلامی، تابستان 1383، شماره 17.