eitaa logo
حقیقت ناب
1.2هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
5.2هزار ویدیو
458 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 *تفسیر آیه ۵۴ سوره اعراف* 🕊 🍃 *إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَي عَلَي الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثاً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَكَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ*🍃 *ترجمه :* 🍃 *همانا پروردگار شما خداوندى است كه در شش روز (و دوران) آسمان ها و زمين را آفريد و سپس بر عرش (جايگاه قدرت و تدبير جهان) مستولى شد. او روز را به وسيله ى شب كه به سرعت آن را دنبال مى كند مى پوشاند و خورشيد و ماه وستارگان را (آفريد) كه تسليم فرمان اويند. آگاه باشيد كه آفرينش و تدبير تنها از آنِ اوست! خجسته و مبارك است خداوندى كه پروردگار جهانيان است.*🍃 در آيه ى قبل، سخن از محو شدن هر چيز و هر كس در قيامت بود، جز خداوند، «ضلّ عنهم...» در اينجا معرّفى پروردگار واقعى است. «يوم»، غير از «نهار» است. «نهار»، روزِ در برابر شب است، ولى «يوم»، گاهى به معناى روز است و گاهى به معناى شبانه روز و گاهى هم به روزگار و دوره، يوم گفته شده است و در اين آيه، معناى اخير مراد است. «تبارك» از «بركت»، به معناى بقا و ماندگارى است. «بَرَك»، سينه ى شتر است، وقتى كه شتر سينه اش را بر زمين مى گذارد، نشانه ى استقرار و ماندن اوست. آنگاه به هر صفتى كه پايدار و بادوام باشد و هر موجودى كه داراى عمر طولانى يا آثار مستمرّى باشد، بركت گفته شده است. «بِركه»، نيز جايى است كه مدّتى طولانى آب در آن مى ماند و ذخيره مى شود. با توجّه به قرائن موجود در اين آيه و آيات ديگر قرآن، منظور از «خلق»، آفرينش نخستين و منظور از «امر»، جعل و وضع قوانين حاكم بر هستى است كه آفريده ها را در مسير خود هدايت مى كند. «استوى على العرش»، كنايه از قدرت، سلطه، تدبير، هدايت و اداره كامل جهان است. در زبان فارسى هم، بر تخت نشاندن يا از تخت نشستن، يعنى بر اوضاع مسلّط شدن و قدرت و حكومت را به دست گرفتن. البتّه ممكن است «عرش»، كنايه از جهان ماوراى ماده و «كرسىّ» كنايه از جهان مادّه باشد، *چنانكه در آيةالكرسى مى خوانيم:* «وسع كرسيّه السموات و الارض». همان گونه كه خداوند خورشيد و ماه و ستارگان را براى هدايت و استفاده ى مخلوقات مسخّر آنان قرار داد، *رسالت وامامت و اهل بيت(عليهم السلام)* را نيز در مسير استفاده و هدايت آنان قرار داد، *چنانكه به نقل شيعه و سنّى پيامبر (صلى الله عليه وآله) فرمودند:* «النّجوم أمان لاهل الارض و اهل بيتى أمان لامّتى» خداوند گرچه قدرت دارد كه همه ى هستى را در يك لحظه خلق كند، ولى تأنّى و تدريج، سنّت اوست، لذا هستى را در شش دوره آفريده است. چنانكه عجله و شتاب بى دليل، امرى شيطانى و راه نفوذ و تسلّط اوست. *پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمودند:* «التّأنّى من الرّحمن و العجلة من الشيطان». *حضرت على(عليه السلام) نيز فرمود:* اگر خدا مى خواست آسمان و زمين را در كمتر از يك چشم بهم زدن مى آفريد، ولى ترتيب و مرور را مثالى براى اُمناى خود و حجّتى بر خلقش قرار داد. *مولوى مى گويد:* مكر شيطان است تعجيل و شتاب خوى رحمن است صبر و احتساب با تأنّى گشت موجود از خدا تا به شش روز اين زمين و چرخ ها ورنه قادر بود كز كُن فَيكون صد زمين و چرخ آوردى برون آدمى را اندك اندك آن همام تا چهل سالش كند مردى تمام اين تأنّى از پى تعليم توست صبر كن در كار، دير آى و درست 🕊️🍃🕊️🍃🕊️
🕊 *تفسیر آیه ۵۴ سوره اعراف* 🕊 📌 *پیام ها* 🌿 آفريدگار هستى، لايق تدبير و مديريّت آن است. «ربّكم اللّه الّذى خلق...» 🌿 عرش، مركز مديريّت و تصميم گيرى خداوند است. «استوى على العرش» 🌿 تعقيب دائمى شب و روز، تنها با كروى بودن و حركت داشتن زمين ممكن است. «يطلبه حثيثاً» 🌿 هستى، هم نظام دارد و هم تسليم اراده ى خداست. «مسخرات بأمره» 🌿 هم آفرينش به دست خداست، هم اداره و تدبير آفريده ها. «له الخلق والامر» 🌿 خداوند سرچشمه ى بركات است. «تبارك اللّه» 🌿 نزول بركات، از ربوبيّت خداوند است. «تبارك اللّه ربّ العالمين» 🌿 تمام هستى در حال تكامل و تحت تربيت الهى است. «ربّ العالمين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای دوم صحیفه 1.mp3
3.9M
🔊 بیانات حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره 📖 سجادیه ( ) ⬅️ (ص) ⬅️ و الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ ص ...وَ كَثَّرَنَا بِمَنِّهِ عَلَى مَنْ قَلَّ ⬅️ ، و تجلّی خداست و است ⬅️ همانطور که ، هم
ﻓَﺨَﺮَﺝَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺧَﺎﺋِﻔَﺎً ﻳَﺘَﺮَﻗَّﺐُ ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺏِّ ﻧَﺠِّﻨﻲ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻘَﻮْﻡ ﺍﻟﻈَﺎﻟِﻤﻴْن...😭 🏝 این وقتِ شب! شبانه چرا بار بسته‌ای با اهل‌بیتِ آل عبا می‌روی حسین🏝 🔳۲۸ رجب ﺧﺮﻭﺝ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻣﻜّﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 60 هـ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ی ﻣﻨﻮّﺭﻩ ﻣﺘﻮﺟّﻪ ﻣﻜّﻪ ﺷﺪﻧﺪ. ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻧﺪ. 📚ﺍﺭﺷﺎﺩ : ﺝ 2، ﺹ 34. 📚فیض ﺍﻟﻌﻠﺎﻡ : ﺹ 329.
seda-p154-3 .mp3
1.22M
❓چرا نمیشه رو با زبان فارسی قرائت کرد؟ 🎤پاسخ •┈┈••✾•✨⁦⁩🌸✨•✾••┈┈• •┈┈••✾•✨⁦⁩🌸✨•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 عن أبي حازم: قالَ رَجُلٌ لِزَينِ العابِدينَ عليه السلام: تَعرِفُ الصَّلاةَ؟ ... حَتّى بَلَغَ قَولَهُ: 🔸 مَا افتِتاحُها؟ قالَ: التَّكبيرُ، قالَ: ما بُرهانُها؟ قالَ: القِراءَةُ، 🔸 قالَ: ما خُشوعُها؟ قالَ: النَّظَرُ إلى مَوضِعِ السُّجودِ، قالَ: ما تَحريمُها؟ قالَ: التَّكبيرُ، 🔸 قالَ: ما تَحليلُها؟ قالَ: التَّسليمُ، قالَ: ما جَوهَرُها؟ قالَ: التَّسبيحُ. 💠 ابو حازم گفت: مردى به امام زين العابدين عليه السلام گفت: نماز مى‏دانى؟! ... تا به اينجا رسيد كه گفت: 🔹 شروع نماز چيست؟ فرمود: «تكبير». گفت: برهانش چيست؟ فرمود: «قرائت». 🔹 گفت: خشوعش چيست؟ فرمود: «نگاه كردن به محلّ ». گفت: وارد شدن به حريم نماز، چگونه است؟ فرمود: «با تكبير [ة الإحرام‏]». 🔹 گفت: خارج شدن از آن به چيست؟ فرمود: «به سلام دادن». گفت: گوهرش چيست؟ فرمود: «سبحان الله». 📚 بحارالأنوار، ج 84 ، ص 244. ╭❀🕊❀🌼❀🍃❀╮ ╰❀🍃❀🌼❀🕊❀╯
هدایت شده از حقیقت ناب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️⚠️⚠️⚠️اگر کسی توان جسمی روزه داری در ماه رجب را نداشته باشد این روایت را بخواند:⚠️⚠️⚠️ برای روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده و اما اگر کسی توان گرفتن روزه را ندارد و ضعف جسمانی یا بیماری در بدن دارد در روایت آمده است: اگر کسی قدرت بر روزه ماه رجب را ندارد، هر روز این تسبیحات را «صدبار» بخواند تا ثواب روزه ماه رجب را دریابد: سُبْحانَ الْإِلٰهِ الْجَلِيلِ ! سُبْحانَ مَنْ لَايَنْبَغِى التَّسْبِيحُ إِلّا لَهُ ! سُبْحانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ ! سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ أَهْلٌ. منزّه است خدای بزرگ، منزّه است آن‌که تسبیح جز برای او سزاوار نیست، منزّه است خدای توانمندتر و بلندمرتبه‌تر، منزّه است آن‌که جامه عزّت در پوشید که فقط او برای آن جامه شایسته است. 📚منبع مفاتیح الجنان ‍‌ ‎‌‌‌‎ ࿐჻ᭂ⸙🔹🌺🔹⸙჻ᭂ࿐
💠 غفلت مایه بدبختی انسان است «وَلَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاّيَفْقَهُونَ بِها وَلَهُمْ اَعْيُنٌ لايُبْصِرُونَ بِها وَلَهُمْ اذانٌ لاّيَسْمَعُونَ بِها اُولئِكَ كَالاْنْعامِ بَلْ هُمْ اَضَلُّ اُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ.» (اعراف ۱۷۰) «ترجمه: و حقّا كه ما بسيارى از جن و انس را (گويى) براى دوزخ آفريده‌ايم، زيرا كه دل‌ها دارند ولى (حقايق را) بدان نمى‌فهمند، و چشم‌ها دارند ولى بدان (به عبرت) نمى‌نگرند و گوش‌ها دارند ولى بدان (معارف حقّه را) نمى‌شنوند؛ آنها مانند چهارپايانند بلكه گمراه ترند (زيرا با داشتن استعداد رشد و تكامل، به راه باطل مى‌روند) و آنها همان غافلانند.» 🔹مایه بدبختى کسانى که به عذاب ابدى و شقاوت جاودانى مبتلا مى‌شوند، همان غفلت و ناآگاهى ایشان از حقائقى است که انسانیت انسان اقتضاى آگاهى، التفات و توجّه به آنها را دارد و به همین لحاظ، این افراد از نظر ارزش از حیوانات هم که مقتضاى طبعشان غفلت و ناآگاهى است ـ پست‌تر مى‌شوند. طبعاً، از این آیه و آیات مشابه نیز مى‌توان دریافت که آنچه در نقطه مقابل غفلت واقع مى‌شود؛ یعنى، توجّه و التفات و آگاهى، نیز مایه سعادت انسان خواهد بود. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۷۹ ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «در روز قیامت برترین مقام و منزلت نزد خدا از آن کسانی است که در دنیا بیش از دیگران به خیرخواهی و موعظه دیگران بپردازد» 📚 مفاتیح الحیاة صفحه ۴۸۶ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی