eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 19 : پیام ها ی تفسيری آیه 10سوره اعلی ✅ سيَذَّکَّرُ مَنْ‌ يَخْشَى‌ ✅ ۱ - کسانى که عظمت خداوند را احساس کرده و از او هراس دارند، در پذیرش موعظه هاى پیامبر(ص) درنگ نمى کنند. (سیذّکّر من یخشى) 🔹 «خشیت» ترسى است که آمیخته با احساس عظمت باشد(مفردات راغب). «سیذّکّر» در اصل «سیتذکّر» بوده است و حرف «سین» در آن بر نبود تأنّى و تأخیر در پذیرش تذکر دلالت دارد. ✅ ۲ - لزوم خداترسى و تأثیرپذیرى از پندهاى قرآن و هراس از فرجام ناهماهنگى با تعالیم آن (سنقرئک ... فذکّر ... سیذّکّر من یخشى) ✅ ۳ - خشیت، عاملى مؤثر در پیدایش پندپذیرى براى انسان است. (سیذّکّر من یخشى) ✅ ۴ - آگاه ساختن اهل خشیت به معارف قرآن، آسان و بى نیاز از تحمل رنج و ناراحتى است. (سنقرئک ... و نیسّرک للیسرى . فذکّر ... سیذّکّر من یخشى) ✅ ۵ - فرجام بى اعتنایى به پیام هاى قرآن، هراس انگیز و هولناک است. (سنقرئک ... فذکّر ... سیذّکّر من یخشى) 🔹 خشیت و ترس از خداوند، به معناى هراس از مجازات هاى او در صورت روى گردانى از تذکرات قرآنى است. ✅ ۶ - عاقبت اندیشان و اهل خشیت، تأثیرپذیر از تذکرات و پندهاى قرآن (فذکّر ... سیذّکّر من یخشى) ✅ ۷ - تعالیم قرآن، براى انسان هاى پندپذیر سودمند است. (إن نفعت الذکرى . سیذّکّر من یخشى) 🔹 مراد از جمله «سیذکّر...» - به قرینه «إن نفعت الذکرى» (در آیه قبل) - «سیذکّر و ینتفع» است; یعنى، پذیرش پند قرآن، ملازم با سود بردن از آن است. ✅ ۸ - مبلّغان و نصیحت کنندگان مردم، نباید انتظار تأثیر فورى داشته و با گذشت اندک زمانى، مأیوس شوند. (فذکّر ... سیذّکّر) 🔹 حرف «سین» در «سیذکّر»، وعده به انجام یافتن تذکر پس از مدتى کوتاه است. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الهی! حاصل فكرم بی فكری است؛ خنك آن كه از فكر بگذشت!
📚📏📚📏📚 💢پرسش و پاسخ کوتاه در مورد حجاب 2 ✅پرسش: آیا است؟ 🌺پاسخ: . نه در اعتقاد و نه در عمل. 🌸ما حجاب اجباری نداریم.اما داریم. تفاوت این دو در این است که فرد می‌تواند نخواند.اما در حجاب ماجرا متفاوت است. 🍃حجاب برخلاف نماز،امری فردی نیست و بروز دارد.فرد می تواند اعتقادی به حجاب نداشته باشد،اما نمی تواند عمل کند.مردم می توانند دینی که پذیرفته‌اند را عمل نکنند که البته متضمن است.اما رفتار آنها نباید منجر به ضرر جامعه شود.لذا در خانه یک حکم دارد و در خیابان یک حکم دیگر. 💥جلوگیری از ضرر جامعه در مقابل آزادی فرد،از بدیهیات است و در همه جای عالم نیز همین اصل برقرار است.
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره 🌺 قال أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع إِنَّ مِنَ الْبَلَاءِ الْفَاقَةَ وَ أَشَدُّ مِنَ الْفَاقَةِ مَرَضُ الْبَدَنِ وَ أَشَدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ مَرَضُ الْقَلْب‏ 🌺 ❓س: در چقدر باید کرد؟ ✅ج: اگر شما خنک است، عیب ندارد می‌شود کار کرد؛ اما اگر بخواهی بمانی، نباید کار علمی کنی. هوای قم است؛ برای ضرر دارد؛ باید به یک نوعی خودشان را در تابستان حفظ کنند والّا می‌شوند. کارهای جنبی؛ ، ، خیلی خوب است، عیب ندارد. ⬅️ انسان باید این نه ماه درسی را در همین تابستان به در کند. سعی کند مواقع او مخصوص باشد، اندازه آن معین باشد، فشار نیاید تا آمادگی برای را در خودش حفظ کند، وگرنه خسته بشود؛ آنوقت به که می‌رسد حرکت او کند می‌شود.
✅ «أَللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياىَ مَحْيا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ مَماتِى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد- صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم-.»🤲 (كامل الزيارات) ✍️ در اين قسمت [زیارت]، به ما تعليم مى ‏دهند كه از خداوند، زندگى در اين عالم و پس از اين، عالمِ رسول اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- و اهل ‏بيت- عليهم‏ السّلام- را بخواهيم، تا آن گونه باشيم و آن گونه بميريم. ✍️ بنابراين، بايد نظر اجمالى به حيات و ممات محمّد و آل محمّد- عليهم السّلام- افكند، تا تكليف خود را بدانيم كه در اين عالم، و پس از اين عالم، مى‏خواهند چگونه باشيم. ✍️ زندگى ايشان بر مبناى زهد، تقوا، صدق، صبر، تسليم، رضا و يقين و خلاصه، امورى بوده كه يك انسان الهى بايد متّصف به آن ‏ها باشد، و ممات ايشان نيز، بر سعادت و منزلت‏ هاى معنوى و نتايجِ كمالات دنيوى بوده است. ✍️ اگر ما قابليّت و شايستگى رسيدن به كمالات آنان را، در اين عالم و عالم آخرت نداشتيم، تعليم چنين تقاضايى در اين زيارت، چه معنايى داشت؟! 📚برگرفته از کتاب ، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره)🌱
صدا ۰۰۲_sd.m4a
1.03M
⭕️ سلام بنده خدایی صندوق دارن به نیت ابالفضل العباس هرساله پخت دارن الان یکی ازشون بیمارشده نیاز به عمل داره ودارن پول جمع میکنن برایش، سوال این است که آیا اشکال دارد از این صندوق پول عمل را برداریم و بعدا که پول جنع شد به سر جایش برگردانیم.البته که صیغه نذر خوانده نشده است❓🧐 🔵 پاسخ صوتی استاد فلاح زاده ☝️ 🛑⭕️🛑⭕️🛑⭕️🛑⭕️🛑 •┈┈••✾❀✿💜✿❀✾••┈┈•
♻️چند نکته از کتاب نامه ها و برنامه ها ♦️حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام ) فرموده است: در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد! ♦️۱- در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» (آل عمران ایه ۱۷۱) پناه نمی برد. ♦️۲- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» (سوره انبیاء آیه ۸۷) پناه نمی برد. ♦️۳- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» (سوره غافر آیه ۴۴) ... پناه نمی برد. ♦️۴- در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر «ماشاءالله لا قوه الا بالله» پناه نمی برد 📚منبع : حضرت علامه حسن زاده املي
💠 🔹پیامبر اکرم(ص) فرمود: مَعاشِرَ النّاسِ ماضٍ حُکمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ 🔸ای مردم حُکمش(علی) لازم الاجراست و کلامش جواز و مجوز، و فرمانش نافذ، مخالف او ملعون است و از دایره رحمت خدا بیرون، آمرزیده است هر که از او پیروی کند. 📚 فرازی از خطبه پیامبر(ص) در روز غدیر ✅
🧡 دو ویژگی نماز ناقص 🧡 💠 کمال و نقصان هر چیز، دست‌كم از دو نظر قابل ارزیابی است: 👈 با بررسی رابطه آن با حقیقت 👈 با توجه به آثار آن. نمازهای ما از هر دو نظر ناقص است، چون: 1⃣ نماز ما با غفلت همراه است؛ در حالیکه حقیقت نماز و عیار اصلی آن به فرموده خداوند متعال، "ذکر" است: "أقم الصلوة لذکری". 📚 طه، آیه 14. 2⃣ نماز ما، بازدارنده از گناه نیست. قرآن کریم نماز را فریادگری می داند که نمازگزار را به پرهیز از همه گناه دعوت می کند: "إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ" 📚 عنکبوت، آیه 45. 👈 حال آنکه ما نماز می خوانیم، ولی مرتکب گناه هم می شویم. روشن است چنين نمازی کارایی لازم را ندارد و فریادش آنقدر بلند نیست که نمازگزار را در مواجهه با گناه در جای خود میخکوب کند. پس درجه مطلوب کمال را ندارد؛ چرا که اگر نماز کامل بود، کاراییاش هم کامل بود. 👈 در علم منطق گفته شده است اگر گزارهای صحیح و صادق بود، عکس نقیض آن هم صحیح و صادق خواهد بود؛ مثلا گزاره "آتش سوزنده است" گزاره ای درست است؛ بنابر این گزاره "آنچه سوزنده نیست، آتش نیست" هم صحیح است بر این اساس نقیض آیه شریفه هم صادق است؛ یعنی "آنچه انسان را فحشا و منکر باز می دارد، نماز کامل نیست ". 👈 از آنجا که نماز ما انجام می دهیم، بازدارنده از همه گناهان نیست نشان مي دهد ناقص است و در محدوده حقيقت نماز نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢چقدر خوبه که مسائلی مانند حجاب رو اینطور تبلیغ کنیم، نه سطحی و مقایسه کردن بانوان با آبنبات و ماشین! 🎥آموزش ساده‌ی فلسفه‌ی حجاب به زبان کتاب «لینالونا»
💠 امشب شب دحوالارض است💠 🔻ثواب هفتاد سال عبادت را از دست ندهیم 🔹روز بیست و پنجم ذی القعده، هم زمان با دحوالارض یعنی گسترش یافتن زمین است. در شب این روز نیز بر اساس روایتی حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علیهما السلام به دنیا آمده اند. همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود (عج) معرفی شده است. 🌸 اعمال این روز 👇👇👇 1️⃣روزه روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز است و در روایتی آمده است که روزه اش مثل روزه هفتاد سال است؛ و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود؛ و هر چه در میان آسمان و زمین وجود دارد برای کسی که در این روز روزه دار باشد استغفار می کنند. و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده. 2️⃣ نماز آن دو رکعت است در وقت چاشت در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره و الشمس بخواند و بعد از سلام نماز بخواند لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ پس دعا کند و بخواند یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ. 3️⃣ دعا کفعمی در کتاب مصباح فرموده که خواندن این دعا مستحب است: اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ..........(مراجعه به مفاتیح) 4️⃣ذکر خداوند معنای ذکر، فقط گفتن الفاظ و اوراد و نام های خداوند نیست. بهترین نوع ذکر خدا، به یاد خدا بودن و او را بر اعمال و گفتار و کردار خویش ناظر دانستن است. 5️⃣شب زنده داری احیا و شب زنده داری که برابر با عبادت صد سال است. 6️⃣غسل انجام غسل مستحبی به نیت روز دحوالارض 7️⃣زیارت امام رضا (ع) زیارت حضرت امام رضا (ع) که میرداماد (ره) در رساله اربعه ایام خود در بیان اعمال روز دحوالارض آن را از افضل اعمال مستحبه دانسته است. ❣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🙏زیارت اهل قبور🙏 🌺به یاد پدران ومادران زیر خاک وهمه درگذشتگان، زیارت اهل قبور امشب،شب جمعه به یاد همه شهدا و اموات باشید😔 👇 🌷السَّلامُ عَلي اَهْلِ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ مِنْ اَهْلِ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ يا اَهْلَ لا اِلهَ اللهُ بِحَقَّ لااِلهَ اِلَّا اللهُ كَيْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا اِلهَ الَّا اللهُ مِنْ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ يا لااِلهَ اِلَّا الله بِحَقَّ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ اِغْفِرْلِمَنْ قالَ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ وَاحْشُرْنا في زُمْرَهِ منَ قالَ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ مُحَمَّد رَسُولُ اللهِ عَليٌّ وَلِيُّ اللهِ:🌷 🌸هر كس اين زيارتنامه را بخواند، خداوند به او مي‌دهد و را از او و پدر و مادرش بيامرزد.🌸 ___________________________
🔰 خاصیت بلاء استاد علی صفایی حائری
🔰خاصیت بلا ◼️ ◾️ هنگامى كه مى ‏خواهى، نقطه ‏هاى ضعف خودت را بشناسى و بر روى آن كار كنى، هنگامى كه مى ‏خواهى در كشاكش مبارزه و جهاد، از وابستگى‏ ها و علاقه ‏ها، آزاد شوى، در اين دو مرحله تو قدر بلاء را مى‏ شناسى. ◾️ بلاء، فتنه و امتحان، اين دو خاصيت را دارد: ◾️ هم نقطه ‏هاى ضعف تو را نشان مى ‏دهد ◾️و هم از وابستگى ‏ها و دلبستگى‏ ها آزادت مى ‏كند. ◾️ تويى كه فهميده ‏اى از تمامى هستى بزرگترى، مادامى كه از دوست، از خويشان، از خودت و از ثروت و رياست و از دنيا ضربه نبينى، اين فهم در دلت گل نمى‏ دهد و شكوفه نمى‏ آورد و علم اليقين تو به عين اليقين نمى‏ رسد و پيش نمى ‏رود، ◾️ حتى رياضت‏ هايى كه خود مى‏ سازيم و ورزش ‏هايى كه خودمان شروع مى‏ كنيم اين دو خاصيت را ندارند. ◾️ تو نمى ‏توانى براى خودت جراح‏ خوبى باشى. نمى ‏توانى دمل ‏هاى چركين را كاملًا فشار بدهى. بيشتر بازى مى‏كنى. ◾️ اين اوست كه مى‏ داند بر كجا فشار بياورد و در كدام بزنگاه، تو را گرفتار كند. اين است كه بايد بلاء را از بالا بفرستند. ◾️و اين است كه با تاكيد مى ‏گويد : ولَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَى‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْامْوالِ وَ الْانْفُسِ وَ الثَمَرات. ◾️ در يك مرحله با ترس؛ ترس فقر، ترس آبرو، ترس ذلت با اين ترس‏ها زير و رو مى‏ شوى و در يك مرحله با خود گرسنگى ‏ها و هجران ‏ها فشار مى‏ بينى و در يك مرحله با از دست دادن ثروت ‏ها و آدم ‏هاى محبوب، به كوره مى‏ نشينى و بالاتر از اين همه، او ميوه ‏ها و نتيجه‏ هاى كارت را بر باد مى‏ دهد. ◾️ يك عمر كوشيده ‏اى، محرابى و مريدى و كلاسى راه انداخته ‏اى، رقيبى پيدا مى ‏كنى و ميوه ‏هاى كارت را در دهان ديگرى مى ‏بينى. يك عمر كوشيده ‏اى، درختى را از آب و گل بيرون كشيده ‏اى و به بار رسانده‏ اى و ميوه‏ هايش آن چنان شاداب چشمك مى‏ زنند و آنچنان قند در دلت آب مى‏ كنند كه دلت نمى ‏آيد حتى دست بزنى، اين ميوه ‏ها را مى‏ گيرند و اين گونه از ثمرات و نتيجه ‏هاى كارت محرومت مى ‏كنند. و اين امتحان سختى است. اين بلاء بزرگى است. 📝 استاد علی صفایی حائری 📚 کتاب صراط، صفحه ۱۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین😭 اقاجان از راه دور سلام✋
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
سوره مبارکه اعلی
🔰🔰 📌زیارت مجازی حرم امام حسین علیه السلام ، در شب زیارتی حضرت اباعبدلله الحسین (ع) : 🔰از طریق لینک زیر : 📡 app.imamhussain.org/tour/ 📌السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 20 : پیام ها ی تفسيری آیه 11سوره اعلی ✅ و يَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى‌ 🔹 «یَتَجَنَّبُهَا»: به ترک آن خواهد گفت. از آن کناره‌گیری خواهد کرد. ضمیر (هَا) به (الذِّکْری) برمی‌گردد. 🔹 «الأشْقی»: بدبخت‌ترین. بدبیارترین. یعنی کسی که اندرز قرآنی و قوانین الهی را در گوش نگیرد، بدبخت‌ترین مردم است. ✅ ۱ - تنها کسانى خود را از تذکرات قرآن، دور نگه مى دارند که تیره بخت تر از دیگران و گرفتار دشوارترین فرجام اند. (و یتجنّبها الأشقى) 🔹 «أشقى» اسم تفضیل از ماده «شقاوت» است. ریشه اصلى این کلمه بر سختى کشیدن دلالت دارد و نقطه مقابل سهولت و سعادت است (مقاییس اللغة). ذکر این کلمه - خالى از قید زمان و مکان و متعلق - سبب شده است که بر هر نوع تیره بختى در دنیا و آخرت، قابل تطبیق باشد. آیه بعد، نوع اخروى آن را بیان داشته است. ✅ ۲ - مخالفان قرآن، با زحمت خود را از تأثیر تذکّرات آن، دور نگه مى دارند. (و یتجنّبها) 🔹 باب تفعّل - که فعل «یتجنّب» از آن باب است - بر تکلّف دلالت دارد. این فعل بیان گر آن است که تذکرات قرآنى، با فطرت انسان ها ملایمت و مناسبت کامل دارد; به گونه اى که مخالفان، باید براى دور ماندن از تأثیرات آن، خود را به زحمت اندازند. ✅ ۳ - قرآن، داراى تأثیرى قطعى بر هر کس که خود را از تذکّرات آن محروم نسازد. (و یتجنّبها الأشقى) 🔹 گزینش فعل «یتجنّب» (کناره گیرى مى کند)، نشانگر این نکته است که آنچه مانع تأثیر قرآن در مخالفان است، کناره گیرى آنان است; نه ناتوانى قرآن از تأثیر در مردم. ✅ ۴ - محرومان از خشیت الهى، شقى ترین افراداند. (من یخشى ... الأشقى) 🔹 تقابل دو گروه «اهل خشیت» و «اهل شقاوت»، بیانگر این است که در نگاه قرآن، «شقاوت» نیز مانند «خشیت»، حالتى نفسانى و هر یک ملازم با نبود دیگرى است. ✅ ۵ - خداترسان و پندپذیران، سعادتمنداند. (سیذّکّر من یخشى . و یتجنّبها الأشقى) 🔹 این آیه با آیه قبل، داراى «احتباک» (از وجوه بلاغت) است; یکى از «خشیت» سخن گفته و دیگرى از «شقاوت» و بیان نقطه مقابل هر یک را به قرینه بودن دیگرى موکول کرده است; بدین معنا که اهل خشیت، نقطه مقابل «شقاوت»; یعنى، سعادت را دارند و اهل «شقاوت» گرفتار نقطه مقابل «خشیت»; یعنى، گستاخى هستند. ✅ ۶ - شقاوتمندان، در برابر خداوند و پیام هاى قرآن، گستاخ و بى پروایند. (سیذّکّر من یخشى . و یتجنّبها الأشقى) ✅ ۷ - پیامبر(ص)، تا زمانى موظف به ابلاغ قرآن به مخالفان است که آنان، راه هاى آگاهى به آن را بر خود نبسته اند. (فذکّر ... سیذّکّر من یخشى و یتجنّبها الأشقى) 🔹 منافع تذکر - که در این دو آیه بیان شده است - یکى پندپذیرى اهل خشیت و دیگرى بروز عکس العمل اهل شقاوت است. از آن جا که واکنش شقاوتمندان، اعراض بوده و تذکر مجدد به آنان سودى ندارد، تکلیف «فذکّر» نیز ساقط مى گردد. ✅ ۸ - تیره بختان در روى گردانى از تعالیم قرآن، درنگى نکرده و شتابزده خود را از آن دور مى سازند. (سیذّکّر ... و یتجنّبها الأشقى) 🔹 فعل «سیذکّر» در آیه قبل، تصمیم اهل خشیت بر پذیرش تذکرات قرآن را، به دور از شتاب زدگى و همراه با درنگ و تأمل، معرفى کرد و در این آیه فعل «یتجنّب» - بدون حرف «سین» - درباره شقاواتمندان آمد تا بر عجولانه بودن واکنش آنان دلالت کند. ✅ ۹ - شقاوت، داراى مراتب است. (الأشقى) 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا