eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹تولد عالم شهير و دانشمند بزرگ ايراني خواجه نصيرالدين طوسي محمد ابوجعفر مشهور به خواجه نصيرالدين طوسي معروف به محقق طوسي و استاد البشر در سال ۵۹۷ قمری در طوس زاده شد. پس از آن كه عطش علمي وي در زادگاهش برطرف نگرديد راهي نيشابور گرديد و از اساتيد آن سامان بهره گرفت. بعدها به ري، اصفهان و قم و سرانجام به عراق عزيمت نمود و خوشه چين معارف آنان گرديد. محقق طوسي پس از حمله‏ ي وحشيانه‏ ي مغول به ايران، به دعوت يكي از حكام فرقه‏ ي اسماعيليه راهي قُهِستان شد و در مدت 26 سالي كه در اين قلعه‏ ها به سر برد، كتاب‏هاي متعددي را به رشته‏ ي تحرير درآورد. پس از حمله‏ ي مغول، هلاكوخان وي را در شمار بزرگان خود قرار داد و خواجه با استفاده از اين موقعيت از قتل عام مردم، علما و نيز ويران ساختن اماكن علمي و فرهنگي جلوگيري مي‏نمود. خدمات گسترده‏ ي خواجه بسيار وسيع و در سطوح مختلف انجام گرفته است. سرانجام اين عالم نستوه در 18 ذي قعده 673 ق در بغداد وفات يافت و در جوار مرقد مطهر حضرت امام موسي كاظم(علیه السلام) در خاك آرميد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🔹عالمان حقیقى همیشه نماد عقلانیت، علم، تقوى، خلوص، روشنگرى، هدایت، ارشاد، وقار، تلاش و از خودگذشتگى بوده اند. گوشه اى از کوشش هاى علمى آنان در کتابها و آثارشان تجلى یافته است. گسترش روش هاى جدید اطلاع رسانى در عصر حاضر، زمینه ى مناسبى را براى انتقال دانش علما به تشنگان معرفت فراهم آورده است. با توجه به اهمیت آثار علما، مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى بر آن شده است تا با جمع آورى و ارائه ى بخشى از آثارشان در نرم افزار، گامى در بزرگداشت دانشمندان علوم اسلامى بردارد تا پژوهشگران بتوانند از چشمه ى فیاض دانش آنان بهره مند شوند. امید است که نرم افزار حاضر بتواند به ترویج فرهنگ اسلامى کمک کند و رضایت حق تعالى را فراهم نماید. محتوا : • متن کامل ۲۹ عنوان کتاب در ۱۱۸ جلد از آثار شیخ طوسی (رحمه الله) در موضوعاتی از جمله: – عقاید – تفسیر – فقه – اصول – رجال – ادعیه و زیارات – زندگی نامه – شخصیت شناسی • کتاب شناسی شیخ طوسی (رحمه الله) • متن کامل و ترجمه قرآن کریم • متن ۱۰ دوره لغت نامه فارسی و عربی در ۶۲ جلد ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽🌷 راه‌ های تکمیل نماز 🌷 قسمت دوم: مهم نبودن نماز 🌸 سخنرانی کوتاه با موضوع نماز 🌸
📌 (3) و ماندگار یکی از شیعیان امام جواد(ع) میگوید: «تصميم گرفته بودم در سفر براى شما و پدر بزرگـوارت طـواف كنم. امام فرمود: هر قدر كه میتوانى كن، چون این كار جايز است. سه سال بعد خدمت آن حضرت رسيدم و راجع به طـواف هايى كه براى انجام داده بودم، توضيحاتى دادم. سپس عرض كردم: گاهى از طرف مادرت حضرت (س) نيز طـواف میکنم. امام فرمود: آن را زياد انجام بده؛ زيرا این کار برترين چيزى است كه بدان عمل می كنى.» 📚کلینی، الکافی، ج4، ص314، ح2.
پرداخت قسطی کفاره ➖➖➖➖➖
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
حقیقت ناب
#تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_انفطار #سوره_انفطار #انفطار نگاشت16:نکات تفسیری آیه 12تا 14 سوره انف
🗓نگاشت17:نکات تفسیری آیه 15تا 17 سوره انفطار 🌷🌷🌷 يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ ﴿١٥﴾ وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ ﴿١٦﴾ وَمَا أَدْرَ‌اكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٧﴾ يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ‌ الدِّينِ‌ ۱ - قیامت، روز گرفتارى طاقت فرساى فاسقان در آتش جهنم (یصلونها یوم الدین) «یصلونها»; یعنى، با رنج و مشقّت، حرارت آن را مى چشند. (برگرفته از قاموس) ۲ - قیامت، روز مواجه شدن با سزاى اعمال است. (یوم الدین) «دین»; یعنى، جزا و به معناى طاعت نیز آمده است (مفردات راغب) و چون معناى اول با قیامت تناسب دارد، در آیه شریفه به معناى جزا مى باشد. ۳ - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است. (یوم الدین) ۴ - گرفتارى فاسقان به آتش جهنم، کیفر فسق آنان است. (یصلونها یوم الدین) تصریح به «روز جزا» بودن قیامت، در بیان عذاب فاسقان، بیانگر آن است که عذاب قیامت جزاى فسق آنان است. ۵ - خلود دوزخیان در جهنم (یصلونها) فعل «یصلون» در نظر زجّاج از ریشه «صلاة» (ملازم شدن) است. (لسان العرب) 🔅🔅🔅 ۱ - پنهان داشتن خویش از آتش جهنم، براى فاسقان امکان پذیر نیست. (و ما هم عنها بغائبین) «غاب عنه»; یعنى، از او مخفى شد. (لسان العرب) ۲ - انسان ها در قیامت، مقهور نظام کیفرى خداوند و ناتوان از هرگونه استتار و مقاومت (و ما هم عنها بغائبین) ۳ - عذاب و آتش دوزخ، جاودانه است. (و ما هم عنها بغائبین) 🔅🔅🔅 ۱ - شناخت حقیقت قیامت، براى همگان میسّر نیست. (و ما أدریک ما یوم الدین) استفهام «ما أدراک» (چه چیز تو را دانا ساخت)، حاکى از محرومیت عموم مردم از ابزار شناخت قیامت است. ۲ - قیامت، روزى سهمگین و داراى عظمتى فراتر از تصور است. (و ما أدریک ما یوم الدین) ۳ - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است. (و ما أدریک ما یوم الدین) ۴ - قیامت، روز جزا و رسیدگى به اعمال است. (یوم الدین) «دین» به معناى شریعت، طاعت و جزا است و از آن جا که دین به معناى «شریعت»، در قیامت مورد ندارد، «یوم الدین»، به معناى روز جزا خواهد بود و لازمه جزا دادن به بندگان، رسیدگى و محاسبه اعمال آنان است. 🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 ایام فاطمیه آیات بخوانید که ماه علی گرفت دستی رسید و راه نگاه علی گرفت بابا رسید و دید گلش را و آه... نه... آهی مجال گفتن آه علی گرفت دست خدا دو دست به زانو گرفته بود کشتی شکسته بود و پهلو گرفته بود.
* 🔻 در روش بزرگان يک سيري بوده كه همواره كم رنگ شده و آن این كه ایشان در برنامه‏ هاي عبادي، اهل كار و تلاش بودند. همانطور که اهل بیت علیهم السلام اینگونه بودند. 🔸در باب جهاد نفس وسائل الشیعه روایت از آقا علي بن موسي الرضا علیه السلام نقل می کند که مي‏ فرمايند: إِنِّي أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فِي‏ كُلِ‏ يَوْمٍ‏ خَمْسَةَ آلَافِ مَرَّة. (وسائل الشيعة، ج‏16، ص86) یعنی من هر روزه پنج هزار مرتبه استغفار مي‏كنم. 🔹البته منظور این نیست که الان همه ما باید این تعداد استغفار کنیم. منظور، اصل تلاش و سعی به اندازه توان و ظرفیت هر شخص است نه کمتر و نه بیشتر. منتهی توان خیلی از ما ها بیشتر از مقدار تلاشی است که الان دنبال می کنیم. الان متاسفانه این باب‏ ها يک کم مسدود شده است. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽🌷 راه‌ های تکمیل نماز 🌷 قسمت سوم: رسیدن به فلاح با نماز 🌸 سخنرانی کوتاه با موضوع نماز 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 قصه واقعی آیه چیست؟ ◀️مشهور است که امیرمؤمنان (علیه السلام) و حضرت (سلام الله علیها) نذر کردند که فرزندان آنان بهبود یافت سه روز بگیرند و چون روزه گرفتند هر روز غذای افطار خود را به مسکین، یتیم و اسیر دادند و آیه نازل گردید. ✅اما باید گفت، طبق روایتی از امام صادق(علیه السلام) اطعام در یک روز بوده و گزارش (م568ق) که روایتی کامل و منطبق با روایات شیعی است: حضرت (سلام الله علیها)با خریداری شده توسط امیرمؤمنان علی(علیه السلام)، غذایی درست کردند و به نیازمندان دادند. اما داستان مفصل آن است که آن حضرت با آرد و کمی روغن یک قرص پختند که به داده شد و با باقیمانده آرد، مقداری درست کردند که خود حضرت فاطمه(سلام الله علیها) آن را به دادند و در نهایت ایشان برای غذای دیگری با و درست کردند که آنهم به داده شد. اگرچه در افواه مردم، این ماجرا در سه روز اتفاق افتاده است، اما طبق گزارشهای و ازجمله گزارش شیخ مفید(م413ق) ماجرای اطعام در یک روز(25 ذی الحجه) واقع شده است. 📚قمی، تفسیر، ج2، ص399- 398. 📚خوارزمی، المناقب، ص274- 272. 📚واحدی، اسباب نزول القرآن، ص427. 📚مفید، مسار الشيعة في مختصر تواريخ الشريعة، ص42- 41. ✒️دکتر محمد جواد یاوری سرتختی (دکتری تاریخ تشیع)
داغ مادر، داغ بابا، کربلا هم پیش رو... روزهای سخت زینب بعد از این آغاز شد..! 🥀 🥀
⁉️آیا این جمله ای كه از حضرت (سلام الله علیها) وارد شده است: «اللهم عجل وفاتی سریعا» سندش معتبر است؟ و اگر هست آیا حداقلش این نیست كه ترك اولی كرده است؟ ✅پاسخ: در رابطه با طلب مرگ از خداوند در روایات اسلامی، مؤمنین از چنین آرزو و طلبی منع شده اند همان طور كه امام (علیه السلام) در نامه ای به حارث همدانی می فرمایند: بسیار به یاد مرگ باش و منزل های پس آن را به یاد داشته باش، امّا هرگز آرزوی مرگ مكن مگر آن گاه كه صد در صد به رضایت الهی مطمئن باشی. 〽️امّا در برخی روایات به حضرت زهرا(سلام الله علیها) منسوب است كه آن حضرت از خداوند نمودند مثل همان كه در متن سؤال ذكر شده است در رابطه همین جمله «اللهم عجل وفاتی سریعا» كه به صورت، «یا الهی عجل وفاتی سریعا». ذیل یك روایت طولانی ذكر شده و خودش هم در قالب است و ظاهرا همان طور علامه مجلسی خودش گفته این روایت را از برخی از كتب نقل كرده كه نیستند و هم چنین ناقل روایت شخصی به نام ورقة بن عبدالله ازدی كه اثری از وی در كتب رجالی و حدیثی نیست و خبر هم به صورت خبر واحد می باشد. 〽️قبل از علامه در منابع معتبر این روایت وارد نشده است و بعد از مجلسی هم آن ها كه نقل كرده اند از مجلسی نقل كرده اند. لذا به این روایت با این شرایط نمی توان اعتماد كرد. امّا آن چیزی كه هست این است كه روایات مشابه دیگری نقل شده كه شاید مؤید این روایت باشند. 〽️چنانچه شیخ با سندش از ابن عباس نقل می كند: حضرت رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) روزی كه امام حسن و امام حسین ـ (علیهم السلام) ـ روی زانو های آن حضرت نشسته بودند و (سلام الله علیها) كنارش بود با حالت مطالبی از پیشامدهای روزگار بعد از خود بیان فرمودند و حضرت فرمودند: بعد از من فاطمه می شود و خدای متعال مریم دختر عمران را به پرستاری او می فرستد و آن زمان است كه فاطمه می گوید: پروردگارا از زندگانی خسته شدم و از بندگان و اهل دنیا روی گردانم بلاها و مصیبت های ناگوار دیدم خدایا مرا به پدرم ملحق گردان. پس خداوند او را به من ملحق می كند و او اول كسی می شود از كه به من می شود. در آن حال می گویم: خدایا كسی كه به او ظلم كرده لعن كن و كسی كه حق او را غصب كرده به سزای عملش برسان. ◀️امّا طلب مرگ نمودن از خداوند دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد كه اگر منشأ آن ایمان قوی و و محبت وصف ناشدنی نسبت به خداوند باشد به طوری كه عاشق تحمل دوری معشوق را نداشته باشد و وصال وی تمام آرزوی او باشد این طلب مرگ ممدوح است و این كه حضرت پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) به آن حضرت فرموده بودند: اول كسی هستی كه به من ملحق می شوی. اشتیاق حضرت زهرا(سلام الله علیها) را به وصال به پدرش بیشتر می نمود. 📚نهج البلاغه، نامه 69. 📚مجلسی، بحارالأنوار، ج43، ص173. 📚صدوق، الامالی، ص112 ـ 115. ✒️ محمد جواد یاوری سرتختی (دکتری تاریخ تشیع)
637149526963623971.mp3
2.12M
🎧سرود با سبک مختار نامه 🎧 🌷تا سالروز شهادت هر روز یک سرود زیبا در کانال ارسال می شود. 7️⃣روز تا سالگرد شهادت 🌤〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️🌤
مشاهده‌ی کارت پستال دیجیتال 👇 https://digipostal.ir/c174d7c به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ❓ سوال: آیا پوست هایی که از لب و جاهای دیگر جدا می شود، است؟ 💮 پاسخ: 👇 🔆 آیات عظام: امام، رهبری، وحید خراسانی، زنجانی، صافی، نوری، بهجت و گلپایگانی: پاک است ولی بنابر احتیاط واجب باید از پوستی که موقع افتادنش نرسیده و آن را کنده اند، اجتناب شود. 🔆 آیت الله سیستانی: چنانچه روح نداشته باشد و به آسانی کنده شود، پاک است. 🔆 آیت الله مکارم شیرازی: پاک است اما اگر آن را با فشار جدا کنند، بنابر احتیاط واجب باید از آن اجتناب کرد. از لب و جاهای دیگر بدن —------------------ 💮 منبع: امام:تحریرالوسیله، نجاسات، چهارم، قبل از م 3؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 272؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، ج 1، فصل فی النجاسات، الرابع، م 1؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، فی الاعیان النجسه، الرابع، م 392؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، النجاسات، م 530؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 91. _______________
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
حقیقت ناب
#تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_انفطار #سوره_انفطار #انفطار 🗓نگاشت17:نکات تفسیری آیه 15تا 17 سوره ان
🗓نگاشت18:نکات تفسیری آیه 18و19سوره انفطار 🌷🌷🌷 ثُمَ‌ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا يَوْمُ‌ الدِّينِ‌ *يَوْمَ‌ لاَ تَمْلِکُ‌ نَفْسٌ‌ لِنَفْسٍ‌ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّه ۱ - انسان، فاقد ابزار شناخت براى تصور قیامت و پى بردن به حقیقت آن (ثمّ ما أدریک ما یوم الدین) ۲ - قیامت روزى بس با عظمت است و بیان سختى حوادث آن، امکان پذیر نیست. (ثمّ ما أدریک ما یوم الدین) تکرار «ما أدراک» تأکید بر عظمت و نبودن ابزار، براى آگاه سازى دیگران به حقیقت حوادث آن است. ۳ - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است. (ثمّ ما أدریک ما یوم الدین) ۴ - قیامت، روز کیفر دادن اعمال است. (یوم الدین) 🔅🔅🔅 ۱ - هیچ کس در قیامت، براى انجام دادن کارى به نفع دیگران، از خود اختیار و مالکیتى ندارد. (یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا) ۲ - قیامت، روز سلب مالکیت و اختیار از همه انسان ها است. (یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا) ۳ - نیاز انسان ها به یارى یکدیگر در قیامت (یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا) بیان سلب قدرت از یارى رسان، گویاى آن است که نیاز به کمک وجود دارد; ولى از کسى ساخته نیست. ۴ - فاسقان در قیامت، محروم از یارى دیگران براى رهایى از آتش دوزخ (و إنّ الفجّار لفى جحیم ... یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا) ۵ - ناتوانى انسان ها از یارى رسانى به یکدیگر، از حوادث بزرگ و وصف ناپذیر قیامت (و ما أدریک ... ثمّ ما أدریک ما یوم الدین . یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا) ۶ - صدور فرمان در قیامت، در اختیار خداوند و مخصوص او است. (و الأمر یومئذ للّه) «أمر» ممکن است مفرد «أوامر» و به معناى فرمان باشد. ۷ - قیامت روز تخلّف ناپذیر بودن فرمان هاى خداوند (و الأمر یومئذ للّه) اختصاص «أمر» به خداوند، کنایه از این است که تنها دستور مطاع در قیامت، فرمان او است. ۸ - زمام همه امور انسان ها در قیامت، در دست خداوند است. (و الأمر یومئذ للّه) ممکن است «أمر» مفرد «اُمور» و به معناى کار و شأن باشد. ۹ - گرفتارى فاسقان به آتش جهنم، فرمان خداوند در قیامت (و إنّ الفجّار لفى جحیم ... و الأمر یومئذ للّه) ۱۰ - سیطره حاکمیت خداوند بر تمام امور قیامت، حقیقتى وصف ناپذیر و تصوّر آن بیرون از طاقت علمى بشر است. (و ما أدریک ... ثمّ ما أدریک ما یوم الدین ... و الأمر یومئذ للّه) بیان حاکمیت مطلقه خداوند - پس از اشاره به فوق تصور بودن قیامت - نشانه آن است که بشر، از درک حقیقت حاکمیت اخروى خدا ناتوان است. ۱۱ - ناتوانى انسان ها از یارى رسانى به یکدیگر در قیامت، جلوه اى از حاکمیّت مطلقه خداوند بر رخدادهاى آن است. (یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا و الأمر یومئذ للّه) ارتباط صدر و ذیل آیه شریفه، گویاى برداشت یاد شده است. 🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
* 💠 محوریت حضرت فاطمه 🔻 شرکت در محافل حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار قیمت دارد؛ دنيا براي جزاي حضور در این مجالس کوچک است. خداي متعال در قيامت شيعه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را جزا خواهد داد. 🔸 همه دنيا با آن وسعت براي جزاي محبت فاطمي کوچک است. خداوند متعال با اين چينش، و اين الگو حضرت فاطمه را چطور معرفی کرده است؟! «فاطمةُ وَ اَبوها و بَعلُها و بَنوها» فاطمه هست و پدر فاطمه، فاطمه هست و شوهر فاطمه، فاطمه هست و دو فرزند فاطمه، اين‌ها الگوي کمال، رشد و معرفت ما هستند و همه علوم و معارف نزد اين‌هاست. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌