eitaa logo
دروس فلسفی
320 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
2025_11_24_21_09_25.mp3
زمان: حجم: 48.9M
◽ جلسات تدریس کتاب «آموزش فلسفه» نگاشتهء علامه مصباح یزدی (ره) ج ۳۰ ـ درس دهم؛ضرورت فلسفه، درس یازدهم؛ آغاز شناخت‌شناسی 🎙 سالاری https://eitaa.com/salarman16
2025_11_25_13_21_52.mp3
زمان: حجم: 30M
▫️جلسات تدریس کتاب «کشف المراد شرح تجرید الاعتقاد» متن از خواجه نصیر الدین طوسی و شرح از علامه حلی جلسه ۳۲ _مقصد چهارم؛ نبوت؛ مسأله اول؛ حسن بعثت 🎙 سالاری 🔹کشف المراد ص ۴۶۸ چاپ جامعه مدرسین https://eitaa.com/salarman16
2025_11_25_22_04_02.mp3
زمان: حجم: 44.5M
🌼 تدریس کتاب معراج السعاده جلسه ۸ 🎙 محمد سالاری ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮         @salarman16 ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ ما را به دوستان خود معرفی کنید 🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸
📘 تدریس کتاب مبانی « مختصات حکمت متعالیه» اثر استاد سید ید الله یزدان‌پناه با تدریس محمد سالاری  🕰 زمان برگزاری: جمعه‌شب‌ها، ساعت ۲۰  🌐 عضویت : https://t.me/Mokhtasate_Hekmat
نقد استدلال برخی از متکلمان بر نفی وحدت عددی از خدا👇 وحدت یا تعدد خالق و مخلوق؟! سوال مهمی که مطرح است اینست که خالق و مخلوق یکی هستند، همان گونه که فلاسفه و عرفا و امثالشان می‌گویند؟! یا اینکه دوئیت و تعدد دارند همان گونه که مجسمه و مشبهه می‌گویند؟! یا اینکه واسطه ای بین این دو مورد است؟! برای روشن شدن جواب، ابتدا روی این سوال و جواب آن، باید تامل کرد: 1 مقدار + 1 متعالی از مقدار = ؟! جوابهایی که فرضشان به ذهن نزدیک است:  الف) 1 مقدار پس اصلا جمعی صورت نگرفته. ب) 1 متعالی از مقدار این جواب هم صحیح نیست زیرا آن 1 مقدار که یک طرف جمع بود بدون هیچ وجهی در نتیجه تاثیر نگذاشته است. ج) 2 مقدار از هیچ مقدار و یک مقدار، هیچگاه دو مقدار تشکیل نمی‌شود. د) 2 متعالی از مقدار اولا این گفتار خودش تناقض است چون 2 خودش مقدار است. ثانیا چگونه وقتی یک طرف جمع مقداری است، نتیجه مقدار ندارد؟! ه) 2 ای که نصف آن یک مقدار و نصف آن هیچ مقداری ندارد. [یعنی نه کاملا مقدار است و نه کاملا متعالی از مقدار است، بلکه به وجهی مقدار است و به وجهی مقدار نیست.] این جواب هم در غایت ضعف است زیرا چیزی که هیچ مقداری ندارد، چگونه می‌تواند سبب افزایش و بیشتر شدن یک مقدار شود؟! و) 0 مقدار چگونه جواب صفر مقدار باشد در حالی که یک طرف جمع 1 مقدار بود؟! موارد دیگری هم قابل فرض است اما چون بطلانشان اظهر من الشمس است، متعرض آنان نشدیم. از همین بررسیهای انجام شده روشن شد که اساسا جمع چیزی که مقدار دارد با چیزی که متعالی از مقدار است، کار معقولی نیست به همین دلیل هم نتیجه معقولی ندارد. اما نکته درخشانی که از همه این بحث ها بدست میآید اینست که خالق که متعالی از مقدار است و مخلوق که مقداری است، غیریت دارند ولی دوئیت و تعدد ندارند! اینگونه است که نه در دام وحدت وجود می‌افتیم و نه مانند مجسمه و مشبهه قائل به وحدت عددی خداوند می‌شویم! 🔶 از گروه کلام پژوهان روبیکا 🎯نقد: 👈خلط میان کم متصل و منفصل یک محبت + یک شادی = چند سانتی‌متر می‌شود؟ بی‌معنی اما چند موجود می‌شود؟ 👈دو تا یک(۱) مقدار متصل(خط) + یک(۱) متعالی از مقدار = چند سانتی‌متر می‌شود؟ 👈 بی‌معنی چند تا می‌شود؟ 👈دو تا https://eitaa.com/salarman16
2025_11_28_10_38_05.mp3
زمان: حجم: 28.7M
▫️جلسات تدریس کتاب «کشف المراد شرح تجرید الاعتقاد» متن از خواجه نصیر الدین طوسی و شرح از علامه حلی جلسه ۳۳ _مقصد چهارم؛ نبوت؛ مسأله اول؛ حسن بعثت، مسأله دوم؛ وجوب بعثت 🎙 سالاری 🔹کشف المراد ص ۴۶۸ چاپ جامعه مدرسین https://eitaa.com/salarman16
1764346436273_-2147483648_-210124.ogg
زمان: حجم: 1.2M
بسم الله الرحمن الرحیم معرفی مدرس
1764347133929_-2147483648_-210125.ogg
زمان: حجم: 2.3M
معرفی کتاب مختصات حکمت متعالیه (۱)
1764347780306_-2147483648_-210128.ogg
زمان: حجم: 2.1M
معرفی کتاب مختصات حکمت متعالیه (۲) اهمیت شناخت حقیقت و مختصات حکمت متعالیه
1764348442089_-2147483648_-210134.ogg
زمان: حجم: 2.1M
معرفی کتاب مختصات حکمت متعالیه (۳) معرفی نویسنده کتاب استاد یزدان‌پناه
1764349135767_-2147483648_-210135.ogg
زمان: حجم: 1.7M
فصل اول؛ زندگی‌نامه علمی ملاصدرا(۱) اهمیت شناخت زندگی‌نامه علمی ملاصدرا