eitaa logo
صالحی - ارتباط کاربران
1.4هزار دنبال‌کننده
783 عکس
273 ویدیو
292 فایل
﷽ 💫 طلبه ای ساده دروس خارج حوزه قم لیسانس نرم افزار ارشد مهندسیIT دکتری عرفان اسلامی ✅ اینجا نشر پژوهش‌ها، و پرسش وپاسخهای کاربران 📌خصوصی @mSalehi ✅ تدریس فعلی: 1. @Shia_erfan 2. @Sania_Ashar ✅ کانال اصلی بنده @Salehy 📲نرم‌افزارهای مفید @SalehiApps
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰پاورقی ها: [1] قائلین به بطلان: 📗 آیت الله العظمی سیستانی: ... نعم لا يجوز جعله أزيد من محتمل عمر أحد الزوجين أو كليهما وإلّا بطل العقد... مدّت ازدواج موقّت نباید بیشتر از مقدار احتمالی عمر زوجین یا یکی از آن دو باشد. بنابراین، اگر مدّت عقد را به اندازه ای قرار دهند که عرفاً اطمینان حاصل می شود که زوج یا زوجه به آن مقدار عمر نمی کند، عقد باطل است. به عنوان مثال، خواندن عقد موقّت «99 ساله» برای مرد یا زنی که 30 سال عمر دارند و حداکثر مقدار احتمالی عمر آنان 100 سال است، باطل می‌باشد. : منهاج الصالحین، ج3، کتاب النکاح، الفصل السابع في النكاح المنقطع، مسألة 244 / المسائل المنتخبة، النكاح المنقطع، مسألة 1026 / توضیح المسائل جامع، ج4، فصل عقد موقت، برخی از شرایط صحت عقد موقت، شرط چهارم، ص160، م339 [2] قائلین به صحت: 📔نظر مشهور فقهاء، از جمله امام خمینی: ...و تقدیر الأجل إلیهما طال أو قصر، و لا بدّ ‏‎‏أن یکون معیّناً بالزمان محروساً من الزیادة و النقصان... ذکر مدت در ازدواج موقت شرط است و مقدار مدت- طولانی باشد یا کوتاه- با خود آنها است و باید با زمان معیّن باشد به طوری که از زیاد و کم محفوظ بماند. شایان ذکر است در عقد ازدواج اگر مدت ذکر شود -ولو اینکه طولانی باشد- عقد متعه حساب می شود. : تحریرالوسیلة، کتاب النکاح، القول فی النکاح المنقطع، م9 / استفتائات ده جلدی امام خمینی، ج۹، کتاب النکاح، فصل ازدواج انقطاعی (ازدواج موقت)، ص۱۹۶، س۱۰۴۹۳ / استفتاء کتبی موجود در آرشیو مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (رحمة الله علیه)، شماره سند: ۵۹۱۳ [3] قائلین به صحت و تبدیل آن به عقد دائم: 📘آیت الله خویی: ... كما يشترط أيضاً ذكر أجل معين لا يزيد على عمر الزوجين عادة و إلا كان العقد عقد دوام على الأظهر... : منهاج الصالحین، ج3، الفصل الرابع في عقد المتعة، قبل از مسألة 1302 📙آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه مدت عقد موقت به قدري طولاني باشد که بطور متعارف تمام عمر زوج يا زوجه را شامل شود حکم عقد دائم را دارد. شایان ذکر است، از آنجا که صیغه 99 ساله در حکم عقد دائم است و تا مراسم طلاق انجام نشود همچنان زن و شوهر هستند. : استفتائات جدید، ج1، ص226، س 768 / همان، ج2، ص 344 و 345، س 1008 و 1010 / سایت رسمی آیت الله مکارم شیرازی، بخش استفتائات 📕آیت الله نوری همدانی: در احکام، ملحق به عقد دائم است. : منتخب المسائل، ص 316، م 1011 [4] [5] [6] قائلین به احتیاط: فتوای جدید مقام معظم رهبری، آیات عظام تبریزی، وحید خراسانی: 📗الف) مقام معظم رهبری: (فتوای جدید که در متن اصلی با توضیحات بیان شد.) 📓ب)آیت الله تبریزی: عقد باطل نیست، لکن در ترتیب آثار عقد دائم و عقد موقت باید احتیاط کنند. در صورتی که در عقد شرط ارث یا نفقه نشده، زن مطالبه ارث و نفقه نکند و برای جدا شدن بنابر احتیاط واجب علاوه بر ابراء مدت، مرد او را طلاق هم بدهد. : منهاج الصالحین، ج2، في عقد المتعة، ص 344 / استفتائات جدید، 1385، ج2، ص 342، س 1410 📒ج)آیت الله وحید خراسانی: في الظهور تأمّل ، ولكن الأحوط أن لا يزيد الأجل على عمر الزوجين أو أحدهما. 📝توضیح: بنابر احتیاط واجب عقد باطل است و از آن سمتِ احتیاط، شبهه ی صحت عقد وجود دارد و در اینکه دائم شده یا موقت، باز هم احتیاط شود. لذا از آنجایی که شبهه ی بطلان دارد، آثار زوجیت بار نشود و از سمت دیگر، چون شبهه ی صحت دارد، احتیاطا آثار زوجیت بار شود، ولکن چون احتمال صحت عقد موقت وجود دارد و از آن طرف احتمال تبدیل شدن به عقد دائم وجود دارد، به دلیل اینکه این خانم شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد و بتواند در آینده ازدواج کند، زوج احتیاطاً صیغه ی طلاق را بخواند و همچنین احتیاطاً مابقی مدت را ببخشد. : منهاج الصالحین، ج3، الفصل الرابع في عقد المتعة، قبل از مسألة 1302، تعلیقه ی 276 / استفتاء‌ خصوصی از نماینده ی معظم له در مشهد / استفتاء شفاهی از فرزند معظم له در قم 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
🔸 وقتی هم که عقد باطل است اگر دخول شده باشد، در حکم وطي به شبهه است، و زن براي ازدواج با شخص ديگر بايد عدّۀ وطي به شبهه نگه دارد. 🔸 عده‌ی وطی به شبهه: www.sistani.org/persian/book/26578/6456 📌زمان آغاز عدّۀ وطی به شبهه 🔻 مسأله 612. اگر مرد زنی را به عقد خویش درآورد و با وی نزدیکی نماید و بعد از آن معلوم شود که عقد مذکور باطل بوده، زن برای ازدواج با شخص دیگر باید عدّۀ وطی به شبهه نگه دارد و در این صورت، بنابر احتیاط واجب آغاز عدّه از زمانی است که باطل بودن عقد، شرعاً برای زن[1] ثابت شود.[2] 🔻 مسأله 613. اگر وطى به شبهه­­ بدون خواندن عقد صورت گرفته، آغاز عدّه از هنگام فراغ از وطى و نزدیکى می­باشد.[3] 🔻 مسأله 614. در محاسبۀ عدّۀ وطی به شبهه برای زنی که باید سه پاکی (سه طُهْر) عدّه نگه دارد، بنابر احتیاط واجب پاکی بعد از فراغ از وطی تا حیض اول را آغاز عدّه قرار ندهد، بلکه احتیاط واجب آن است که صبر کرده تا حیض شود و پاکی بعد از حیض اوّل را آغاز عدّه قرار دهد. 🔸 🔻 [1]. بنابراین، در مواردی که مرد اطلاع نداشته که زن در ایام عدّه است و اقدام به ازدواج با وی و نزدیکی نموده، در حالی که زن اطلاع از موضوع و حکم هر دو داشته و از طرف وی زنا صورت گرفته، زن باید عدّۀ وطی به شبهه نگه دارد و عدّه­اش از هنگام تمام شدن آخرین نزدیکی آغاز می­شود. 🔻 [2]. البتّه، از آنجا که ممکن است در این مورد، آغاز عدّه، فراغ از آخرین وطی و نزدیکی باشد، مراعات مقتضای احتیاط نسبت به احکام عدّه ترک نشود. بنابراین، اگر در بین این مدّت (منظور اثنای مدّت عدّه بر اساس فراغ از وطی است) با شخص دیگری ازدواج نماید، بنابر احتیاط واجب حکم ازدواج در عدّه را دارد که در مسائل «119 و بعد از آن» ذکر شد و اگر بعد از سپری شدن این مدّت و قبل از اطلاع یافتن از باطل بودن عقد ازدواج، عقد مذکور خوانده شده باشد، حکم ازدواج در عدّه را ندارد، هرچند حکم به صحّت عقد هم محلّ اشکال است. 🔻 [3]. در صورتی که وطی به شبهه بدون خواندن عقد، توسط یک نفر، دو یا چند بار تکرار شده است، باید آخرین نزدیکی را لحاظ نمود. 🔸 @Salehi786
هدایت شده از طلبه مدیا
15.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 خاطره‌ شنیدنیِ آیت‌الله طبسی از راننده سعودی! 🇸🇦 کارفرمای وهّابی دعوتم کرد برای شام؛ دویست نفر وهّابی چفیه قرمز دورهم جمع بودند. ناگهان... 👌 این خاطره را از دست ندهید! 📲 به طلبه مدیا بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| یه فرمول مهم برای تحمل راحت‎تر مشکلات و مصائب! @ostad_shojae | montazer.ir
هدایت شده از کانال حسین دارابی
رندترین تاریخ تولد برای حضرت زینبه 5/5/5 پنجم ماه پنجم سال پنجم هجری😍
قَالَ اَلنَّبِيُّ‌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ‌: «أَتَى جَبْرَئِيلُ‌ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ قَالَ‌: إِنَّ اَللَّهَ سَمَّى عَلِيّاً أَمِيراً لاَ يَحِلُّ أَنْ يُدْعَى غَيْرُهُ بِهَذَا اَلاِسْمِ‌». وَ نَهَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنْ يُدْعَى اَلْحَسَنُ‌ وَ اَلْحُسَيْنُ‌ أَوْ غَيْرُهُمَا مِنَ اَلْأَئِمَّةِ‌ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ‌، بَلْ يُقَالُ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْ أَئِمَّةِ اَلْهُدَى : إِمَامُ اَلْمُؤْمِنِينَ‌ . مجموعة نفیسه فی تاریخ الائمه ، ص169
🔸فایل PDF رساله آیت الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی (ره) 🔹بخشی از کتاب رسائل الهی 👇 🌐 eitaa.com/salehi786/1969 🔈 صوت ٧ جلسه مباحثه‌ی مختصر که اخیرا (آبان و آذر ١۴۰٢) با برخی طلبه‌های فاضل در مورد این رساله‌ی دقیق و عمیق داشتیم👇 🌐 eitaa.com/salehi786/1970 🔸 @Salehi786
رساله معرفت نفس آیت الله الهی طباطبایی - کتاب رسائل الهی .pdf
45.63M
🔸 رساله معرفت نفس ⚡آیت الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی (ره) 🔹بخشی از کتاب رسائل الهی 🌐 book.atu.ac.ir/book_599.html 🔖تنها چاپ از نسخه دوم جدیدتر رساله، که آیت الله الهی طباطبایی آن را ٧ سال پس از نگارش نسخه اول، در ١۰ ربیع الاول ١٣٧٢ق (جمعه ۷ آذر ١٣٣١ش) بازنویسی و ویرایش کردند. ⚡ نسخه اول آن که در ١۶ ربیع الثانی ١٣۶۵ق (٢٩ اسفند ١٣٢۴ش) نگارش شده بود، قبلا در کتاب ثلاث رسائل (نشر موسسه عاشورا) و نیز در انتهای کتاب الهیه (پیرامون زندگی آیت الله الهی از نشر شمس الشموس) چاپ شده بود. 🔻نام‌های دیگر این رساله: ⚡ «رساله‌ای در اشتباهات» ⚡ «رساله‌ای در علم و ادراک انسان» 🔈 صوت ٧ جلسه مباحثه‌ی مختصر که اخیرا (آبان و آذر ١۴۰٢) با برخی طلبه‌های فاضل در مورد این رساله‌ی دقیق و عمیق داشتیم👇 🌐 eitaa.com/salehi786/1970 🔸 @Salehi786