🔸 ۴
پینوشت:
[1] در مورد اینکه حتی سیاق آیات هم برای فهم و برداشت معنای بلند «حکم عام» در عبارات آیات قرآن، مانع نیستند. توجه به این قاعدهی ویژه در روش تفسیری خاص قرآن (که علامه طباطبایی بیان فرموده اند) اهمیت دارد، که هر عبارت و هر آیه، هم معنای درون سیاقش قابل احتجاج است، و هم معنای خارج از سیاقش.
مثالی در مورد احتجاج به معنای «حکم عام»، حتی خارج از فضای سیاق آیات بیان میکنیم. مثلا در تفسیر آیه ۴ سوره العنکبوت، علامه طباطبایی در المیزان میفرمایند:
«أن اعتبار الآية من حيث وقوعها في سياق خاص من السياقات أمر، و اعتبارها مستقلة في نفسها أمر آخر، و الذي يقتضيه الاعتبار الأول و هو العمدة بالنظر إلى غرض السورة: هو ما قدمناه من المعنى، و أما الاعتبار الثاني: فمقتضاه العموم و لا ضير فيه على ذلك التقدير»
«همانا اعتبارِ [معنایِ] آيه از نظرِ اتّصالِ آن در یک سياقِ خاصى از سیاقهای سوره، يك مطلب است (نگاه به اتّصالِ سورهای)، و اعتبارِ آن از نظرِ استقلالِ خودش [و معنایِ الفاظش] مطلبى ديگر است (نگاه به انفصالِ آیهای)، و آنچه كه اعتبار اولى اقتضاء میكند و از نظر غرضِ سوره هم اهميت دارد، همان معنایی است كه ما گفتيم، و اما به اعتبار دوم، اقتضايِ معنایش عموميت (حکمی عامّ) است، و هيچ حرفى هم در آن معنا نيست».
[المیزان، جلد١۶، ص١٠١، تفسیر آیه ۴ سوره العنکبوت].
🔸
ان شاء الله که همه مان تحت هدایت خاص خدای سبحان قرار بگیریم و به توحید حقیقی قلبی راه یابیم، و مراقب باشیم که بدون فهم تخصصی از مبانی علوم عقلی و اصطلاحات دقیق عرفانی، آن بیانات را انکار و گویندگانش را تحقیر نکنیم.
سخن پیر فقه و فلسفه و عرفان، حضرت امام خمینی ره را در این مسأله نهیبی عمیق بدانیم👇
🌐 eitaa.com/salehi786/432
والسلام علی من اتبع الهدی.
ارادتمند شما
یاعلی مدد
🔸
@Salehi786
امام خمینی ره:
🔸اگر خداى تبارک و تعالى از ما سؤال کند که شما که مثلا معنى «وحدت وجود» را به حسب مسلک حکما نمىدانستید و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نکردید و تعلم آن علم و مقدمات آن را نکردید، براى چه کور کورانه آنها را تکفیر و توهین کردید، ما در محضر مقدس حق چه جوابى داریم بدهیم جز آنکه سر خجلت به زیر افکنیم.
🔹و البته این عذر پذیرفته نیست که «من پیش خود چنین گمان کردم.» هر علمى مبادى و مقدماتى دارد که بدون علم به مقدمات، فهم نتیجه میسور نیست، خصوصا مثل چنین مسئله دقیقه که پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقیقت و مغزاى آن بحقیقت معلوم نشود.
🔹چیزى را که چندین هزار سال است حکما و فلاسفه در آن بحث کردند و موشکافى نمودند، تو مىخواهى با مطالعه یک کتاب یا شعر مثنوى مثلا با عقل ناقص خود ادراک آن کنى! البته نخواهى از آن چیزى ادراک کرد - رحم اللّه امرأ عرف قدره و لم یتعدّ طوره.
اربعین حدیث (چهل حدیث)، ص٣٨٩ و ٣٩٠.
🔸
@Salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
بسم الله
یک #نماز_حاجت برای بیمار
مخصوص است به شب دوشنبه
👌نمازی که پدر بخواند برای شفای فرزندش
🔸
🔸در شب دوشنبه (مثل امشب)، بعد از نماز عشاء، پدر فرزند این نماز را بخواند👇
🙏دو رکعت نماز، به نیت نماز طلب شفاء
🔻رکعت اول: سوره حمد + ١١ بار سوره تکاثر
🔻رکعت دوم: سوره حمد + ١٣ بار سوره تکاثر
🔸بعد از نماز ۴٠٠ صلوات در سجده دارد، که از این تعداد:
١. تعداد ٣٠٠ صلوات را بلافاصله بعد اتمام نماز در سجده بفرستد
٢. تعداد ١٠٠ صلوات هم در گرو و تعهد و نذرشان بماند، به این قصد که هروقت فرزندم شفا گرفت آن ١٠٠ صلوات باقی مانده را آنموقع در سجده میفرستم (و بعد شفای فرزند انجام دهد).
🔸
✅ متن یادداشت آیت الله حکیم (ره) و نقل این دستورالعمل از شیخ اعظم مرتضی انصاری (ره)👇
🔸بسم الله الرحمن الرحیم
💫روایت کرده برایم ، سید احمد شوشتری سبط (نوه) علامه محقق شیخ اعظم شیخ مرتضی انصاری، از جماعتی که سید محمد بوشهری و آقا محمد ابراهیم کازرونی از جمله ایشان بودند که ایشان از جدش (شیخ مرتضی انصاری) درباره کیفیت نمازِ استشفاء ، که پدر برای شفای فرزند می خواند نقل کردند آن نماز به این ترتیب است:
💫 دو رکعت نماز می خواند در رکعت اول بعد حمد یازده مرتبه سوره تکاثر و در رکعت دوم بعد حمد سیزده مرتبه سوره تکاثر را میخواند و بعد از سلامِ نماز در سجده سیصد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد می فرستد و با خود عهد می بندد که اگر فرزندم شفا گرفت در یکی از سجده های خویش صد مرتبه صلوات بر محمد آل محمد می فرستم
🔸این نوع نماز (بعد از بیان شیخ انصاری) بین افراد مشهور می باشد و مجرب خوانده شد بلکه سید محمود برادر سید احمد مذکور (شوشتری نوه شیخ انصاری) ادعا کرده این نماز هیچ خطایی ندارد (پدر فرزند به مرادش میرسد) و نماز مذکور باید شب دوشنبه بعد نماز عشاء خوانده شود.
🔻محسن الطباطبائی الحکیم ۲۲ شوال سال ۱۳۴۸ ق
📝 تصویر دستخط این مطلب از آیتالله حکیم در کانال نِشـانِی اَزْ مَـزارِ أوْلِیـآء 👇
https://t.me/mazaroliya/4169
https://eitaa.com/salehi786/435
🔸
@Salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
⛱ #کانال_کاربران ۳۶ 💬 🔻 #سوال: پیرامون اشکال مخالفین فلسفه و عرفان، به بیان علامه حسنزاده آملی در ذ
⛱ #کانال_کاربران ۳٧ 💬
🔻 #سوال: سلام. لطفاً ختمی برای گشایش در امور علمی و پیشرفت در علم و آگاهی معرفی کنید.
🔸پاسخ 👇دستورالعمل ذکر "علیم" (از اسماء جمالی حق تعالی)
🌐 eitaa.com/salehi786/440
صالحی - ارتباط کاربران
⛱ #کانال_کاربران ۳٧ 💬 🔻 #سوال: سلام. لطفاً ختمی برای گشایش در امور علمی و پیشرفت در علم و آگاهی معرف
بسم الله
⛱ #کانال_کاربران ۳۷ 💬
🔸
🔻 #سوال: سلام. لطفاً ختمی برای گشایش در امور علمی و پیشرفت در علم و آگاهی معرفی کنید.
🌐 eitaa.com/salehi786/439 سوال
🔸
🔻 #پاسخ :
سلام و رحمت خدا بر شما
🔸از روز سه شنبه شروع کنید، و چهل روز، بعد هر نماز به تعداد عدد ابجد اسمتان (امین = ١٠١ مرتبه) ذکر «علیـم» را با توجه به علم الهی و توسل به این اسم الهی برای تمنای علم الهی، بگویید.
🔻البته اگر کسی عدد ابجد اسمش زیاد بود، بجای گفتن به تعداد عدد اسم خودش (اسم شخص ذاکر)، به تعداد عدد ابجد خود ذکر (علیم = ١۵٠ مرتبه) بگوید.
🔻ذکر را بدون "یا" ندا و بدون "ال" بگویید، و حرف ی در «علیـم» را با کمی مَد بکشید و بگویید.
🔻چهل روز که تمام شد، از اولین سه شنبه بعدیش دوباره به همین منوال ادامه دهید تا حاجتتان اجابت شود.
🔻همچنین حقیقتا به باور قلبی بدانید اذن الهی بر طلوع و تجلی این اسم الهی در وجود شما و جریان زندگیتان به اذن الهی از مقام ولایی مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام صادر میشود. و لذا ثواب آن را هدیه به مولا کنید و بتدریج به این حس برسید که اساسا اذن گفتن ذکر و قدرت گفتن ذکر و نَفَس گفتن ذکر و اثر ذکر همه از خود مولاست، و اساساً شما دارید با زبان مولا علی علیه السلام ذکرخدا را میگویید و به برکت مولایمان ذاکر حق به اسم علیمش شده اید.
🔻در مدت انجام ذکر، تلاش علمیتان برای اموری که دنبال میکنید را هم جدی پیگیری کنید و با امید به فضل و رحمت الهی از خدا گشایش در کارتان را بخواهید.
هرگونه آثار خاص ظاهری یا باطنی هم اگر ایجاد شد به بنده ( @msalehi ) بگویید.
🔻دو جدول مذکور در تصاویر زیر (جدول حرفی، و جدول عددی) را هم با قلم ایرانی روی کاغذ ساخت مسلمانان بکشید و جایی در جیب پیراهنتان (که احترامش حفظ بشه) بگذارید همیشه همراهتان داشته باشید. جمعه بنویسید، یا روز یکشنبه. کاغذش زرد رنگ باشه بهتره، البته واجب نیست. سفیدم میشه.
🔻اگر دو جدول را بتوانید بدهید روی نگین انگشتر هم منقش کنند خوب است (بجای نقش کاغذ)، و موثرتر هم هست.
نگین انگشتر هم عقیق یا فیروزه باشه بهتره
و البته خود فیروزه هم اثری الهی در جلب علم دارد.
🌐 eitaa.com/salehi786/441 جداول
🔸مطلب مرتبط دیگر:
🔹تاثیر اذکار بر نفوس (ذکر «علیــم») 👇
🌐 https://eitaa.com/salehy/1586
والسلام.
موفق باشید به توفیق الهی
🔹
#اذکار
#علم_حروف
🔸
⛱ @Salehi786
جداول حرفی و عددی دعوت تجلی ملکوتی اسم علیم خداوند متعال👆
(تصویر از کتاب «بحر الغرائب، در اسرار و خواص اسماءالله» ص١٣۶ ذیل اسم علیم. اثر ثقة الإسلام شیخ محمد هروی، تصحیح زهیر طیب، نشر سفینه، ١٣٨۵ش)
🌐 gisoom.com/book/1368055/کتاب-بحرالغرائب/
🔸 #یادداشت «آبشار هستی ز نقطهی چشم علی»؛ اسراری از #مقام_ولایت مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)
🔻درضمن اشارتی از #علم_حروف، از آثار علامه حسنزاده آملی، رجب بن محمد حافظ بُرسی، ملاجلال الدین دوانی، و...
🔻و بیان توضیحاتی کاربردی در علم الاسماء از این بنده (صالحی).
👌متن یادداشت در ٧ پست پیدرپی 👇
✅ eitaa.com/salehy/1106 ایتا
✅ t.me/salehi786/4505 تلگرام
ادعیه اسم اعظم عرفه
🌐 eitaa.com/salehi786/455
صوت توضیح ذکر
🌐 eitaa.com/salehi786/456
دعای عصر عرفه
🌐 eitaa.com/salehy/280
ادعیه اسم اعظم عرفه - اهیه اشر اهیه - عرفه ١۴۴١.pdf
2.41M
🌷ادعیه اسم اعظم عرفه👆عرفه ١۴۴١
🔸دو #دعای_عرفه بسیار عظیم الشأن مخصوص روز و شام #عرفه، نقل شده در اقبال الأعمال.
🔻(ذکر عبری «آهیا شراهیا» در متن دعا، صورت درست تلفظش «اِهْیِه اَشِرْ اِهْیِه» میباشد)
🔻دعای روز عرفه که شامل #اسم_أعظم، در لینک زیر👇هم این دعا با ترجمه فارسی آمده
http://ahlolbait.com/doa/13690/دعای-روز-عرفه-مشتمل-بر-اسم-اعظم-اقبال-الاعمال
🔻همچنین دعای رسول الله (صلی الله علیه و آله) در شب عرفه، نقل شده از امام صادق (عليه السلام)، مذکور در اعمال شب عرفه در مفاتیح الجنان 👇
www.erfan.ir/mafatih158/
(شامل همان ذکر «اهیه اشر اهیه»)
🔻 توضیح صوتی ذکر 👇
🌐 eitaa.com/salehi786/456
🔸دعای اسم اعظم مروی از نبی اعظم صلی الله علیه و آله👇
🌐 hadith.inoor.ir/fa/hadith/280202 بحارالانوار
🌐 hadith.inoor.ir/fa/hadith/301817 بلدالامین
🔸
@Salehi786