ارسال شده از سروش+:
#نهضت_علمي_فرهنگي_امام_رضا_(ع)
📝همانطور كه اگر نهضت امام حسين (ع) نبود، ما دين ومعارفي نداشتيم ، همينطور اگر آمدن امام رضا (ع) به خراسان و نهضت علمي ايشان نبود ، از دين ومعارف ما خبري نبود.
خراسان آمدن امام رضا (ع) عينا مانند كربلا رفتن امام حسين (ع) بود كه هردو با علم به شهادت و براي احياء دين خدا و اعلاء كلمه حق اقدام كردند!
توجه به اين نكته براي شيعيان ، مخصوصا كساني كه به زيارت حضرتش مشرف ميشوند ، بسيار اهميت دارد و زيارت را پرمحتوا تر مي كند.
✅#استاد_فاطمی_نیا
ارسال شده از سروش+:
#نهضت_علمي_فرهنگي_امام_رضا_(ع)
📝همانطور كه اگر نهضت امام حسين (ع) نبود، ما دين ومعارفي نداشتيم ، همينطور اگر آمدن امام رضا (ع) به خراسان و نهضت علمي ايشان نبود ، از دين ومعارف ما خبري نبود.
خراسان آمدن امام رضا (ع) عينا مانند كربلا رفتن امام حسين (ع) بود كه هردو با علم به شهادت و براي احياء دين خدا و اعلاء كلمه حق اقدام كردند!
توجه به اين نكته براي شيعيان ، مخصوصا كساني كه به زيارت حضرتش مشرف ميشوند ، بسيار اهميت دارد و زيارت را پرمحتوا تر مي كند.
✅#استاد_فاطمی_نیا
ارسال شده از سروش+:
⭕شش اصل مدیریتی
آیه ۵۶ سوره مبارکه احزاب که معمولاً بعد از نمازهای جماعت هم قرائت میشود را تقریباً اکثر ما حفظ هستیم.
در همین چند کلمه چند #اصل_مدیریتی نهفته است که مرور میشود :
۱ - دستور مدیر باید قاطعانه باشد (اِنَّ)
۲ - اول خود مدیر یا رئیس باید دستور را اجرا کند (خود خدای سبحان صلوات میفرستد / انَّ اللهَ)
۳ - سوابق دستور و امکان عملیاتی آن باید مشخص باشد (وَ مَلائِکَتهُ / فرشتگان که معصومند هم صلوات میفرستند)
۴ - به زیردست باید ساده گرفت (یُصَلّون که فعل مضارع است نشان میدهد خدای سبحان دائم صلوات میفرستد اما به انسان دستور فرمود : صَلّوا یعنی حالا یک بار هم که شده صلوات بفرست!)
۵ - دستور را باید مؤدبانه صادر کرد (کلاسِ یا اَیُّها الذین آمنوا از یا ایُّها النّاس یا مثلاً از یا بنی آدم و غیره بالاتر است)
۶ - دستور باید جامعیت داشته باشد و بخشنامهها سوراخ نباشند! (هم صلّوا در زبان و هم سَلّموا (تسلیم باشید) در عمل و رفتار)
#اصل_مدیریتی
ارسال شده از سروش+:
⭕حد صمیمت بین مربی و متربی
در اینباره سوالاتی مطرح است:
مساله عدالت در #مواجهه_عاطفی با اعضا، مساله نسل احساسی و نیازها و کمبودهای عاطفی او، مساله حدود #مطلوب صمیمیت با متربیان، مساله شناخت بیشتر از نیازهای مخاطبین که با صمیمیت بدست می آید و …
که در پاسخ این موارد باید گفت:
حس متربی ها در سنین مختلف، بسیار متفاوت است؛ دوران کودکی یک طور است، قبل از بلوغ یک جور است بعدش یک جور دیگر و این کار را دشوار می کند.
حس ذاتا آنی است و پایدار نیست؛ اگر مبنای ارتباط بخواهد حس باشد این عیب را دارد که اگر دیگری آمد و افسار حس فرد را تحت کنترل خودش درآورد می تواند آن را به سمت دیگری ببرد و این خطر است. در حالیکه اندیشه و عقل اینگونه نیست.
حس می تواند به عنوان یک ابزار مقطعی قابل استفاده باشد، منکر این نیستیم ولی یک راهبرد برای ارتباط نمیتواند باشد.
برای یافتن حد صمیمیت بین مربی و متربی باید دقت داشت که #مربی الگوست؛ #الگو همیشه باید یک وجه متمایزی داشته باشد، اگر کاملا شد مثل رفیقش دیگر نمی تواند الگو باشد. لذا حفظ یک حریم ضروری است.
این حریم و احترام بسته به افراد فرق دارد؛ مهم این است که در عین صمیمت، حریم شرع و اخلاق حفظ شود.
حفظ حریم کرامت انسان یک اصل است. حفظ ادب و احترام.
البته حریم ها برای گروه های مختلف فرق دارد. فرد در جمع دوستانش یک حریم دارد و در جمعی که پذیرفته است که مربی باشد یک حریم بسته تری دارد و باید مواظب رفتارهایش باشد.
رابطه مربی و متربی یک سری الزامات دوسویه دارد. اساسا آیا مربی ظرفیت صمیمت و اطلاع از لایه های بعدی مسائل متربی را دارد؟ مثلا مسائل خانوادگی او یا سایر ارتباطاتش و …؟ در بسیاری مواقع ندارد و به همین دلیل نباید دایره صمیمیت به سمت مسائل فردی و شخصی افراد برسد.
ظاهرا اینگونه است که رسول خدا هم به طور کلی یک رابطه مرشدانه با مردم داشت مگر در مواردی که خود مردم مراجعه می کردند. یعنی اصل رابطه مشاوره ای و روانشناسانه نبوده.
لذا مربی نباید در مسائل فردی و لایه های فردی ورود کند؛ اساسا مربی یک تعریف جمعی دارد نه فردی و قرار نیست به مسائل همه افراد رسیدگی کند. بلکه باید جمع را حفظ کند و ورودش به مسائل فردی باید در مواردی باشد که مصلحت جمع خدشه دار می شود و در حد رفع مشکل متربی که بیشتر مواقع به درخواست متربی است.
مسائل فردی افراد نباید برای مربی مشغولیت ذهنی ایجاد کند.
در این مساله اساسا نگاه حداقلی است چون مربی ها حداقلی هستند و خودشان جوان های نپخته کم سن و سال هستند. باید از این حداقل به حداکثر رسید. اگر در همین حد عمومی نقش مربی گری به خوبی انجام شود کم کم پختگی لازم ایجاد می شود.
در مسائل حسی باید دقت داشت که به گونه ایست که اگر مربی ورود کند و پختگی کافی را نداشته باشد می تواند فرد را تا جاهایی ببرد که دیگر امکان بازگشت نیست و حساسیت زیاد است.
شٵن مربی با بقیه افراد فرق دارد. اگر وجه تمایز مربی و یک پله بالاتر بودن او از بین برود دیگر الگو نیست.
باید قواعد و شاخص های کلی را برای حد صمیمیت تعیین کرد و تذکرها هم باید باشد. باید یک حالت چارچوب قابل انعطاف بسته به افراد تعیین کرد. یعنی نه رها و بی قاعده باشد و نه خشک و سازمانی. یک حداقل مجموعه ای البته قابل تعریف است؛ حفظ حریم اخلاق انسانی و شریعت.
#صمیمت نباید در حیطه شخصی باشد، نباید لوس کردن افراد باشد، نباید ترحم باشد.
اینکه صمیمت باعث شناخت بیشتر می شود قابل انکار نیست ولی باید اصول گفته شده را حفظ کرد و الا نباید بخاطر شناخت، آن قواعد را زیرپا گذاشت.
بجای آن باید از روش های علمی برای شناخت نیازها استفاده کنید.
درباره مربی نظر بنده این است که اطلاعات و دانش و مهارت مهم است ولی مهمتر آن حس و #قدرت_ارتباطی فرد است. که این حس و قدرت ارتباطی الزاما مبتنی بر اطلاعات و دانش نیست. برای انتخاب مربی باید این افراد را انتخاب کنید و به تدریج عیب های فرد را اصلاح کنید.
اگر بنا به انتخاب باشد بین فرد با قدرت ارتباط قوی و فرد با قدرت مدیریت قوی و ارتباط ضعیف؛ قدرت ارتباط مهمتر است چون نمی شود آن را آموزش داد ولی مدیریت را می شود.
#مهارتهای_سر_گروه
#حد_صمیمیت
ارسال شده از سروش+:
⭕یک نکته
بچهها را هم باید تربیت کرد و هم باید “تربیت کردن ” را به آنها یاد داد
آنها در برهههای مختلف نیاز دارند که خودشان و اطرافیانشان را تربیت کنند.
در کار تربیتی هرگز نمیتوان از تاثیر دوست و یا به طور کلی گروه همسالان غافل شد.
متربیان هم باید تربیت شوند هم یاد بگیرند که تربیت کنند.
هر کدام از متربیان ما به نوبه خود میتوانند نماینده مجموعه در گروه های همسال و حتی خانواده خود باشند.
#تربیت
ارسال شده از سروش+:
⭕گاهی لازم است کوتاه بیایی
دو قطره آب که به هم نزدیک شوند، تشکیل یک قطره بزرگتر می دهند...
اما دوتکه سنگ هیچ گاه با هم یکی نمی شوند !
پس هر چه سخت تر و قالبی تر باشیم، فهم دیگران برایمان مشکل تر، و در نتیجه امکان بزرگتر شدنمان نیز کاهش می یابد...
آب در عین نرمی و لطافت در مقایسه با سنگ، به مراتب سر سخت تر، و در رسیدن به هدف خود لجوج تر و مصمم تر است.
سنگ، پشت اولین مانع جدی می ایستد. اما آب... راه خود را به سمت دریا می یابد.
در زندگی، معنای واقعی سرسختی، استواری و مصمم بودن را، در دل نرمی و گذشت باید جستجو کرد.
گاهی لازم است کوتاه بیایی...
گاهی نمی توان بخشید و گذشت...اما می توان چشمان را بست و عبور کرد
گاهی مجبور می شوی نادیده بگیری...
گاهی نگاهت را به سمت دیگر بدوز که نبینی....
ولی با آگاهی و شناخت
#تغافل
ارسال شده از سروش+:
⭕رسالت های مربی!
🔻مربیان حلقه های تربیتی وظایفی به عهده دارند که بسیار مهم و قابل توجه است و موفقیت طرح در گرو توجه مربیان به این رسالت هاست.
مهمترین این وظایف به این شرح است:
۱-برقراری رابطه عاطفی بین خود و هریک از اعضای حلقه به طوری که فردِ مخاطب مربی را نزدیک ترین دوست و محرم ترین فرد بداند.
۲-تلاش برای ایجاد جوی صمیمی و عاطفی بین اعضای حلقه، به طوری که دیگر ۱۰ انسان جدا از هم نباشد بلکه چنان به هم متصل شده باشند که با یکدیگر انس و الفت گرفته و به آسانی حاضر به جدایی نباشند.
۳-برگزاری برنامه های پر شور و نشاط برای بچه ها، برنامه هایی همچون ورزش،مسابقه، تفریح، اردو و...(مخصوصا در دوران جذب)
برگزاری این برنامه ها تضمین حضور بچه ها در برنامه های حلقه است.
۴-برگزاری جلسات رسمی (در دوران جذب حداکثر هفته ای دوجلسه) همراه با تماس برای جلسه، پذیرایی، حضورغیاب و ...که در این جلسات ابتدا ۱۰ دقیقه قرآن تلاوت شود سپس ۱۰ دقیقه داستان گفته شود و چند دقیقه هم به پرسش و پاسخ بگذرد.
۵-حضور مداوم در مسجد و پایگاه (مثلا ۵ شب در هفته) و تشکیل جلسات غیر رسمی با بچه های حلقه که خودشان داوطلبانه آن ساعت در پایگاه حضور یافته اند.
۶-برقراری ارتباط خصوصی با تک تک بچه ها برای شنیدن مشکلات و مسائل آنها و پاسخ دادن به پرسش های آنها یا مطرح کردن مسائلی که آن فرد خاص دچار آنهاست...
از طریق:
صبحت های خصوصی در مسجد...
قدم زدن در مسیر منزل...
تماس های تلفنی...
دعوت از فرد برای انجام کاری خاص در کنار مربی و ....
#رسالت_مربی
#وظایف_مربی
ارسال شده از سروش+:
⭕هویت، گمشده اصلی جوان و نوجوان امروز
عضویت در #گروه، به منزله دستیابی به نوعی هویت اجتماعی خاص، برای جوان و نوجوان به شمار می آید، هویتی که گمشده اصلی او در این سنین حساس می باشد. با عضویت در گروه، یا همان حلقه تربیتی، روحیه همکاری و مشارکت افراد افزایش می یابد، حس مسئولیت پذیری و انضباط اجتماعی آنها ارتقاء پیدا می کند، آستانه تحمل افراد در زمینه پذیرش انتقادهای سایر اعضا بالا می رود، الگوهای رفتاری غلط ایشان به تبعیت از هنجارهای گروه تصحیح می شود و فرد به سطحی از خلاقیت و نوآوری دست می یابد که قبل از آن، در انزوا و تنهایی قادر به تحصیل آن نبوده است.
مربی باید عضویت در گروه را #آزادانه و به دور از هر گونه تحمیل و اجبار به افراد پیشنهاد نماید، به گونه ای که قدرت اختیار جوان و نوجوان در این انتخاب آسیب نبیند و در عین حال، نظام مندی روش کار گروهی، یعنی عضویت در حلقه های تربیتی نیز به عنوان قاعده ای لازم الاجرا و ضروری به افراد معرفی گردد.
در کنار این قبیل اقدامات همچنین فضاسازی تبلیغاتی در مکان برگزاری حلقه ها، انتخاب موضوعات جذاب و پر کشش به خصوص در جلسات اول و دوم، درست مبتنی بر #نیاز و #ظرفیت مخاطبان گروه و نیز زمینه سازی برای انجام بحث گروهی و دو طرفه با هدف درگیر کردن مخاطبان در بحث، همراه با توجه به تکریم شخصیت اعضای گروه و احترام به نظرات متقابل آنان توسط مربی، از اساسی ترین اصول نهادینه سازی #جذب است.
پس بر این اساس همانگونه که پیشتر گفتیم تداوم استمرار عضو در گروه، بیش از همه مستلزم وجود دو امر مهم، #کشش مربی و #کوشش متربی است.
کشش در واقع، همان جاذبه های عضویت و حضور در حلقه می باشد که بالا بردن آن نیازمند برنامه ریزی دقیق از سوی مربیان و سرگروههاست.
مفید بودن مباحث، دقیق و علمی بودن موضوعات مطرح شده و در عین حال طرح گفتمان به شیوه ای جذاب و مخاطب پسند، اصلی ترین رمز موفقیت مربی و سرگروه در رونق بخشی به حلقه های تربیتی است.
#جذب
#هویت
ارسال شده از سروش+:
⭕پرسش کاربران
🔹با متربیانی که دیر در برنامه های حلقه حاضر میشوند چه کنیم؟
پاسخ:
بهتر است، همان لحظاتی را که متربیانمان می توانند در حلقه حاضر شوند را منت بر خود بدانیم.
تنبیه را به طور کل برای ایشان کنار بگذارید.
این متربی ممکن از مسائلی رنج ببرد که سخت گیری مربی یا تذکر بدون تفکر باعث طرد و حتی ایجاد احساس انزجار و نفرت در متربی چه بسا تا سالها گردد ،خصوصا آنکه تذکر یا تنبیه درجمع سایر متربیان صورت پذیرد.
هرگز غیبت یا گله ای از او به خاطر دیر آمدنش در بین سایر متربیان در زمان عدم حضورش در حلقه نداشته باشید.
سعی کنید به او هیچ برچسبی همچون سنگین دل ،کند ،بی انگیزه ،بی خیال و ...نزنید.
دیر حاضر شدن او در برنامه ها دلایل مختلفی ممکن است داشته باشد ،که می طلبد با بررسی پیشینه وضعیت روحی و جسمی و شرکت در سایر کلاسهایش بهتر به او کمک کرد.
به فرض از جهت وضعیت روحی او از بعد رضایت و عدم دلگیری از مربی( به هر دلیلی)، اختلاف والدین در منزل و یا وجود اختلاف و رقابت و حسادت یا تحت فشار و تهدید بودن از سوی یک یا چند متربی یا حتی عدم احساس امنیت روانی و جسمی هم از سوی سایر متربیان هم مسیر آمدن به حلقه، بررسی شود .
از طرفی در این رابطه ممکن والدین او به اجبار او را به حلقه فرستاده باشند ،که باید قدرت جذب ،محبت و خلاقیت شما چندین برابر شود. یا شاید در منزل او را با سایر دوستانش در حلقه مقایسه یا متوقعانه با او از بهره گیری بهتر از حلقه برخورد میشود .
از بعد جسمی نیز باید موارد در نظر گرفته شود:
سلامت جسمی همچون نداشتن بیماریهایی مثل کم خونی ،کم کاری تیروئید ،مشکل بینایی یا شنوایی ( هم باعث یاد گیری کم و تمسخر احتمالی دوستان ) یا هر عیب جسمی که او را تا حدودی متمایز از دوستانش می کند ،داشتن طبع سرد یا نخوردن به وقت غذا و خوردن ترشیجات زیاد یا داروی خاص که او را کم تحرک یا دچار خواب می کند و در نتیجه به علت داشتن حس بی حالی یا خواب آلودگی و کسالت جسمی دیر برای آمدن به حلقه حاضر میشود و سایر دلایل ...
اما آنچه که بیشتر می طلبد ، روی آن متمرکز شوید آن است که بدانید کلاس اگر برای متربی جذاب و آرامش بخش و شادی آور باشد خود متربی با هر شرایطی که باشد خود را زودتر به حلقه خواهد رساند .
سعی کنیم مربیانی شاد ، خلاق، مهربان و مستمع برای شنیدن تمامی صحبتهای متربیانمان باشیم تا خودشان مشکلاتشان را با در میان بگذارند.
گاهی کشیدن دست نوازش بر سرشان ،یا زدن دست تاییدی بر کمرشان یا تشکر از حضور شان در حلقه یا تشکر از هر نکته مثبت موجود در رفتار یا عملکردشان (در حلقه یا منزل بواسطه تشکر والدینشان از آنها که به شما می گویند ) خاطره آفرینی هایی زیبا برای آنها نموده که ضمن کشتن هر نوع اضطراب و کندی می تواند باعث شود که آنها بیشتر به استقبال تشکیل حلقه بنشینند.
پس عشق در وجودشان به خود و حلقه ایجاد کنیم آنهم ،با محبت به آنها و به حساب آوردنشان
#مهارتهای_سر_گروه