eitaa logo
صالحین خراسان رضوی
1.5هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2.7هزار ویدیو
241 فایل
شجره طیبه صالحين خراسان رضوی امام خميني(ره): #تربيت انسان از #حكومت و #انقلاب هم مهمتر است.
مشاهده در ایتا
دانلود
ارسال شده از سروش+: ⭕ اصول تربیت اسلامی 🔻اگر بتوانیم همین اصول را برای خود و مجموعه جا بیندازیم مطمئنا جامعه ما به آن رشد متعالی خود خواهد رسید. ۱) اصل نیت داشتن و انگیزه الهی (انما الاعمال بالنیات) ۲) اصل اختیار و آزادی (لا اکراه فی الدین) ۳) اصل تکلیف و مسئولیت (ما مامور به وظیفه ایم نه نتیجه) ۴) اصل تقدم تزکیه بر تعلیم (ویزکیهم و یعلمهم الکتاب) ۵) اصل مداومت و پویایی در تربیت (ان الذین قالو ربنا الله ثم استقامو) ۶) عبادت ۷) تلفیق ایمان و عمل ۸) توام ساختن علم و عمل ۹) تربیت عملی یا پیروی از سیره ۱۰) تبعیت از عقل در تربیت اسلامی ۱۱) امر به معروف و نهی از منکر ۱۲) مجاهده در راه حق ۱۳)‌ پاداش و تنبیه ۱۴) توبه و انابه ۱۵) پند و اندرز دادن ۱۶) تربیت از طریق ذکر ‌الگو ۱۷) تربیت از راه عبرت گرفتن از سرگذشت اقوام و ملل گذشته ۱۸) خودشناسی و خداشناسی ۱۹) دشمن شناسی که شامل شناخت شیطان‌ و شگردهای گمراه کنندگی او و بیان ابعاد تهاجم فرهنگی دشمن می‌شود ۲۰) توبه و توجه مدام به این نکته تربیتی که همواره راه بازگشت به سوی خدا برای انسان‌ها باز است ۲۱) تفکر و تدّبر (تفکر یعنی به مغز مواد خام دادن و تدّبر یعنی تجزیه و تحلیل این مواد) ۲۲) انتقال ارزش‌ها( شامل فرهنگ ارزش‌ها و سایر ارزش‌های زندگی انسان مثل ارزش‌های عمر و جوانی) ۲۳)هجرت (مانند تغییر محل سکونت فرد از محله نامناسب و دور نگه‌داشتن متربّی از بدیها بخصوص برای مدیریت خوابگاه ها) ۲۴) تقویت اراده افراد ۲۵) دعوت مداوم به کار، تلاش و سازندگی و دوری از کسالت ۲۶)به کار گیری روش مشارطه،‌ مراقبه و محاسبه و… در این باب حرف بسیار است که باید با مطالعه منابع ارزشمند دینی و هم صحبتی با علما تا حد امکان از این منابع فیض، توشه برای خود و دیگران برداشت. ➖➖➖➖➖➖➖ ‌🇮🇷 صالحين خراسان رضوي ‌🆔 @Salehin_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارسال شده از سروش+: ⭕زنگ خطر سرگروه 🔴خطر اول: محصور شدن روابط افرادی که به عنوان در نظر گرفته می شوند، ممکن است به طور معمول در یک گروه یا بخش دیگری مشغول فعالیت بوده اند و در آنجا دوستانی برای خود داشته اند. توجه نکردن و قطع ارتباط با این دوستان قدیمی یکی از آسیب هایی است که دامان برخی سرگروهها را می گیرد. گاهی اوقات دیده شده فردی که به عنوان سرگروه در نظر گرفته شده، بدون در نظر گرفتن دوستان و دوستیهای قبلی و قدیمی تمام توجه خود را به مسئولیت جدید معطوف می سازد و دوستان قبلی خود را فراموش می کند به این معنا که اگر آنها را بطور تصادفی ملاقات کند احوالشان را جویا می شود اما اگر آنها را دو یا سه هفته هم ندید برایش مهم نیست. عوامل: ۱) تصور غلط نسبت به ویژگیهای سرگروه روابط یک سرگروه می بایست با اعضای گروهش بیشتر از سایر افراد باشد و در مقام عمل هم همین حالت بوجود می آید که سرگروه بیشتر وقت خود را صرف مجموعه گروه خود می نماید. اما این مهم به این معنا نیست که ارتباط با سایر دوستان و همسالانش را به طور کامل کنار بگذارد. متأسفانه برخی از عزیزانی که به عنوان سرگروه انتخاب می شوند، تصور می کنند که می بایست تمام فعالیتهای گذشته خویش و تمامی ارتباطات خود را محدود به مجموعه گروه کنند و دیگر رابطه ای با دوستان قبلی و گروه همسالان خویش نداشته باشند. این ذهنیت یکی از عواملی است که موجب می شود سرگروه رابطه با دوستان قبلی اش را یک کار بیهوده یا کم اهمیت تلقی نماید. فلذا ممکن است  این کار یک نوع وقت تلف کردن ببیند. ۲) عدم اعتدال در حجم برنامه های گروهی برخی از سرگروهها می دانند که نباید روابط خود را به گروه خود محصور نمایند، اما فعالیتهای گروهی خود را آنقدر گسترش می دهند که بطور ناخودآگاه مجالی برای ارتباط با دوستان و سایر مسئولین پایگاه پیدا نمی کنند. ۳) افراط در ارتباط با اعضای گروه گاهی سرگروه آنقدر در رابطه با اعضای گروهش پیشروی می کند که آنان جای دوستان نزدیکش را می گیرند و آن زمان و انرژی که می توانست به دوستانش اختصاص دهد صرف اعضای گروه خود می نماید. او در این حالت تمام تفریح و ورزش و گردش خود را با اعضای گروه انجام می دهد، با آنان گفتگوهای دوستانه دارد و با آنان به منزله دوستان همسن برخورد می نماید. در واقع سرگروه نیاز به «بودن در جمع همسالان و دوستان» را بوسیله اعضای گروهش رفع نموده است. ۴) تکبر معمولا تغییر موقعیت اقتصادی-اجتماعی انسان ها از وضعیت نامطلوب به مطلوب یا از مطلوب به مطلوب تر باعث می شود تکبر در وجود انسان شکل بگیرد. معمولا این اتفاق برای سرگروهها می افتد که از یک وضعیت مطلوب به  وضعیتی مطلوب تر می رسند مثلا در گذشته مسئول ارزشیابی کتابخانه بوده است و حالا به عنوان سرگروه انتخاب شده است. علاوه بر این مسئولیت و عنوان «سرگروه» نسبت به اکثر مسئولیت های درون سازمان پایگاه دارای یک موقعیت ویژه ای است. سرگروه در این مسئولیت رهبری و ریاست یک مجموعه انسانی را بر عهده دارد و این خود مقدمه ای است برای خود بزرگ بینی. همانطور که در بحث های پیشین ذکر شد تکبر و خود بزرگ بینی خود یکی از آسیب های جدی برای سرگروه است اما در اینجا عاملی شده است برای دوری از دوستان و همکارانش. ➖➖➖➖➖➖➖ ‌🇮🇷 صالحين خراسان رضوي ‌🆔 @Salehin_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️امام جواد (ع) مظهر مبارزه با باطل بود،او کوششگر برای حکومت الله بود. ▪️شهادت الاْمامُ الجَواد(عليه السلام) را به همه شیعیانش تسلیت عرض میکنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارسال شده از سروش+: ⭕::سوال:: 🔻فقدان وجود مربی و سرگروه به اندازه نیاز : در بعضی مناطق و نواحی کشور، به ویژه مناطق روستایی و حاشیه شهرهای بزرگ، این اشکال مطرح می‌شود که ما به لحاظ تأمین مربی، حتی با لحاظ شرایط حداقلی آن هم در مضیقه و کمبود قرار داریم، با این مشکل چه کار باید بکنیم؟ پاسخ : در جواب این پرسش، ابتدا دو مطلب مهم و اساسی را متذکر می‌‌شویم: ـ اوّل آنکه: مگر تا به حال، با همین اوصاف که گفته شد و با شرایط حداقلی لازم، در بسیاری از مناطق، برخی افراد محور تجمع جوانان و نوجوانان مسجدی نبوده‌اند و نقش محوری را در پایگاه و مسجد و کانون و... ایفا نمی‌‌کردند؛ پس بر این اساس، اکنون اگر شرایط موجود در این گونه مناطق را هم شرایط قحط‌الرجالی بدانیم و بگوییم در شهرها افراد توانمند و کارا وجود ندارند، باز هم راه حل این مشکل و مسئله به این است که ما همین افراد محوری موجود را توانمند‌‌تر نمايیم و سطحشان را از این که هست، ارتقا ببخشیم؛ به بيان دیگر در شرایط فعلی،بیش از همه نیازمند توانمند‌‌سازی کادر فعال موجود در جبهه فرهنگی مقابله با جنگ نرم است؛ چرا که در شرایط کنونی بضاعت ما در این راه همین اندازه است.  ـ نکته دیگری که باید در پاسخ به این سؤال باید گفت، این است که چون در شرایط فعلی، در واقع رمز اصلی موفقیت جریان تربیت دینی، فراگیر کردن نوعی نگرش تربیتی خاص مبتنی بر انجام کار فرهنگی در مسجد و مجموعه های مختلف است؛ پس بنابراین حتماً لازم است که همه ما در این زمینه به کادر‌‌سازی برای انجام این مهم، در آینده بپردازیم. به عنوان مثال، این عیب بزرگی است که مثلاً یک برادر روحانی، پنج سال یا بیشتر در قالب طرح هجرت و امثال آن، در یک روستا مستقر بوده باشد و بگوید که در این مدت همسرش نیز به عنوان معلم روستا، در برخی فعالیت‌‌های مسجدی یاریش می‌‌کرده، امّا حالا بعد از پنج سال کار فرهنگی و تربیتی مدام و بی‌وقفه، با رفتنش از این روستا، در واقع کار فرهنگی و تربیتی زمین می‌‌ماند و در آستانه تعطیل شدن قرار می‌گیرد. معنای این حرف آن است که این آقا پنج سال فرصت داشته کسانی را برای ادامه این راه تربیت کند، امّا متأسفانه هنوز این کار را نکرده است! بر این اساس، اگر ما نیز همزمان با شروع کارمان روی بعضی افراد خاص سرمایه‌‌گذاری می‌کردیم، الان حلقه‌‌های تربیتی مان لااقل بدون سرگروه نمی‌‌ماندند و از مشکل کمبود مربی در حلقه‌ها نمی‌‌نالیدیم؛ کاری که می‌توانیم حداقل آن را طی دو سال آینده انجام دهیم و با این کار تا حدودی این نقیصه مهم و جدی را مرتفع نماییم. ➖➖➖➖➖➖➖ ‌🇮🇷 صالحين خراسان رضوي ‌🆔 @Salehin_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 🔻-سعی می کنم تو جلسه هیئت و وعظ توجه داشته باشم. - نمی خوام فقط پل باشم برای دیگران ، همه رد بشن برن ،برسن و من بمونم - میخوام راه باشم ، برسونم و برسم! امام علی علیه السلام فرمود: مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاه هر كس رابطه خود را با خدا اصلاح کند، خدا رابطه میان او و مردم را اصلاح فرماید. و هر کس کار آخرت خود را اصلاح کند، خدا کار دنیای او را اصلاح می کند. ➖➖➖➖➖➖➖ ‌🇮🇷 صالحين خراسان رضوي ‌🆔 @Salehin_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارسال شده از سروش+: ⭕هنر ارتباط مؤثر (روشهای ارتباط با مخاطب) 🔻هدیه دادن روش بعدی برای ارتباط موثر معرفی می‌کنیم است در روایت می‌فرمایند که هنگامی که یک نفر از ما تقاضایی می‌کند کمک می‌خواهد و مبلغی را می‌خواهیم کمک کنیم هفتاد شیطان دست ما را می‌گیرند که کمک او نکنیم. این را بعضاً می‌فرمایند یعنی هفتاد توجیه می‌کنیم نه من خودم لازم دارم خانواده‌ام احتیاج دارند این فرد شاید الآن از آن درست استفاده نکند و خیلی توجیه های دیگری که شیطان در نظر ما می‌اندازد. سریعاً باید این کار انجام شود چرا؟ اگر ما می‌خواهیم محبت خودمان را به مخاطب انتقال دهیم باید هدیه بدهیم اگر دست توی جیبم نکردم اگر هدیه ای ندادم یک قسمت عظیمی از انتقال پیام موثر واقع نمی‌شود چرا؟ زیرا آن محبت انجام نشده است. هدیه دادن است غوغا می‌کند در صمیمت بزرگان ما این‌گونه بودند که همیشه در جیبشان یک شکلاتی یا چیزی داشتند حال به روزتر بکنیم یک شیشه عطری داشته باشیم هر چیزی که در حد ما است در حد توان ماست البته این را هم توجه داشته باشیم هدیه دادن هر چیزی که می‌خواهد باشد مفید است گاهی اوقات شکلاتی در جیبم است شاید فکر کنیم مخاطب من خوشش نیاید نه اتفاقاً همین که می‌بیند من چیزی به او داده‌ام خیلی خوشش می‌آید. ➖➖➖➖➖➖➖ ‌🇮🇷 صالحين خراسان رضوي ‌🆔 @Salehin_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارسال شده از سروش+: ⭕رابطه مؤمنان با یگدیگر باید چگونه باشد؟ 🔻پاسخ : پیامبر اکرم (ص) فرمودند: المؤمن مرآة المؤمن ( بحار، ج 71، ص 270. ) مؤمن آئینه مؤمن است. این تشبیه بسیار زیبا، میتواند نکات بسیاری را در بر داشته باشد که به برخی موارد اشاره میکنیم: 1- مثل آئینه باشیم، هم زیبایی دیگران را ببینیم و هم نقاط ضعف آنان را. مثل مگسی نباشیم که فقط روی زخم و جراحت مینشیند. 2- مثل آئینه باشیم، نه مثل ذره بین، عیب مردم را بزرگتر از آنچه هست نبینیم. 3- مثل آئینه باشیم، نه مثل شانه، آینه روبرو معایب را میگوید ولی شانه پشت سر رفته و در میان موها میگوید. دوست دارم که دوست عیب مرا - همچو آئینه پیش رو گوید نه که چون شانه با هزار زبان - پشت سر رفته مو به مو گوید 4- آئینه، مراعات مقام و شخصیت افراد را نمیکند و گرفتار تهدید و تطمیع نمیشود. 5- آئینه زمانی میتواند کارائی داشته باشد که غبار نگرفته و صاف و صیقلی باشد. انسان نیز زمانی میتواند انتقاد سازنده داشته باشد که خودش معیوب نباشد. 6- شکستن آئینه به خاطر آنکه عیب ما را نشان میدهد خطاست، آزردن کسانی که انتقاد میکنند نیز نارواست. 7- اگر آئینه را بشکنند، قطعات آن هم عیب ما را نشان میدهد. مؤمن را نیز اگر اذیت کنند، باز دست از کارش بر نمیدارد. 8- آئینه به خاطر صیقلی بودن عیب ما را میگوید. مؤمن نیز بر اساس صفا و صداقت باید عیب برادر دینی خود را بگوید نه بر اساس کینه و انتقام. 9- آئینه عیب ما را در خود نگاه نمیدارد، همین که از برابر آن کنار برویم، عیب ما از صفحه آن پاک میشود. مؤمن نیز باید روبرو عیب را تذکر دهد و چون از او جدا شدیم، عیب ما را در دل خود نگاه ندارد. 10- کسی عیب خود را میفهمد که بخواهد بفهمد وگرنه ممکن است انسان به آئینه نگاه سطحی بکند، ولی به فکر بررسی نواقص خود نباشد. 🔻 ➖➖➖➖➖➖➖ ‌🇮🇷 صالحين خراسان رضوي ‌🆔 @Salehin_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارسال شده از سروش+: ⭕تواضع داشته باشیم... 🔻گاهی کار تربیتی یعنی در برابر بعضی از حرف ها ، گاهی سکوت در برابر بعضی از رفتار ها ، اصلا همین مهم است. یاد بگیریم کجا سخن بگوییم و کجا سخن نگوییم. چه در جایگاه مربی و چه در جایگاه متربی. بسیار واضح است که بعضی از مسائل باید نادیده گرفته شود و اصطلاحا به آن تغافل میگوییم. آن جایی که می بینیم متربی حرف زشتی از دهانش خارج شد و حضور شما رو وقتی متوجه میشود که دیگر کار از کار گذشته است.... اینجا وقتی شما خود را به تغافل بزنید ، یعنی هم دیدید و هم ندیدید. چرا این کار را استفاده می کنیم؟! برای حجب و حیایی که برای ادامه ی ارتباط با متربی به آن نیازمندیم. در بعضی از موارد هم سکوت باید کنیم. باید بدانیم که سکوت نعمت الهی است. باید بدانیم تا وقتی از ما نظر نخواستند نظر ندهیم ، و تمجید ها و تشویق ها ما را فریب ندهد. اگر جایی نظری دادید و استقبال شد ، خود را برتر و بزرگتر ندانید. در تربیت باید یادمان باشد ما همیشه هستیم و حق تعالی است که مربی است. او اگر به ذره ای لطف کند ، میتواند یک مربی خوب بشود اما تا جایی که یادش نرود چه کسی بوده و از کجا و توسط چه کسی به این جا رسیده است.... . در برابر توهین ها سکوت کنیم ، در برابر بی محبتی ها سکوت کنیم ، در برابر بد خلقی ها سکوت کنیم چرا که همین سکوت باعث پیشرفت میشود. یادمان باشد خود را در لا به لای تعریف و تمجید دوستان گم نکنیم. یادمان باشد سکوت هم یک کار تربیتی است که باید تمرین شود. آن قدر تمرین شود که تغییراتی در خود ببینید. 👈شما حق ندارید کسی را کمتر از خود بدانید ، حق ندارید کسی را تحقیر کنید ، حق ندارید او را به خاطر حرف هایش سرزنش کنید... چند صفحه کتاب تربیتی فریبتان ندهد. 👇👇👇👇👇👇👇 به نوجوانان و جوانان تازه به عرصه ی تربیت خوش آمد بگویید و اگر راهنمایی خواستند ، راهنمایی کنید . به آن ها مجال دهید تا مشکلاتشان را بگویند و طوری رفتار کنید که انگار به نکته ی مهمی اشاره کرده اند... یادمان نرود برخورد چکشی ، حاصلی ندارد جز شکستن ظرف ... ولی اگر شما با محبت به او اشکال کار را بگویید ، اصلا خود شرمنده میشود که چرا فلان کار را انجام نداده است .... از محبت خارها گل می شود.... پس به طور کلی میتوان اشاره کرد که: یک ، از واجبات تربیت است. دو ، را یاد بگیریم ، بدانیم قرار نیست همه جا اظهار نظر نماییم سه ، یاد بگیریم مربیان نوجوان باشیم به آن ها محبت کنیم و ناخواسته آن ها خود محبت را از ما فرا می گیرند. ➖➖➖➖➖➖➖ ‌🇮🇷 صالحين خراسان رضوي ‌🆔 @Salehin_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موسسه تخصصی تبلیغ فصل الخطاب برای دومین سال طلبه میپذیرد. لطفا جهت تبلیغ اطلاعیه ثبت نام به گروهها وکانالهای مرتبط ارسال فرمایید .
ارسال شده از سروش+: ⭕چگونه جذابیت ایجاد کنیم؟! سوالی است که بسیاری از مربیان و مسولین تربیتی به آن برخورده اند و برای اکثرشان جواب نا گویاست. باید بدانیم زمانی حاصل میشود که اتفاقی نو در زندگی متربی رخ بدهد. یعنی متربی با دیدن افراد جدید یا اتفاقاتی در مجموعه یا مرکز ، به این نتیجه برسد که فضا برای رشد او مهیاست. افراد جدید همان رابطین و مربیانی هستند که با و لبخندشان بر جذابیت خود می افزایند. همان افرادی که برای شنیدن مشکلات متربی دارند، همان افرادی که برای متربی ارزش قائل می شوند و متربی این را با گوشت و استخوان درک میکند. برای همین او جذب مربی اش میشود و مربی را عضو جدید خانواده اش میبیند. اتفاقاتی که در موردشان صحبت کردیم عبارت است از بازی ، تفریح ، گردش و ... هر کاری که شاید بعضا خیلی از خانواده ها آن را فراموش کرده باشند. خانواده ها گاهی کمتر وقت برای فرزندان خود می گذارند. دغدغه هایشان با فشار های اقتصادی دچار تغییر است و برای همین سخت میکوشند تا بتوانند فقط خرج خوراک و پوشاک و مسکن را در بیاورند. پس شما تنها کافی است آن ها را سرگرم به بازی کنید. مهم نیست چه بازی ، اگر قرار است آن ها در مجموعه تثبیت شوند و کم کم به مجموعه بیایند تنها همین راه است. چرا که در بین بازی ها حلقه ها شکل میگیرد و دوستی ها رغم خواهد خورد. حالا دو دوستی که در هئیت با هم اشنا شدند کجا وعده میگذارند؟! همان هئیت یا مرکزی که قبلا در آن آشنا شده بودند. از طرفی هم نباید خیلی آن ها را وارد فضاهای کلاسی و آموزشی کرد؛ چرا که کم کم ماهیت نوجوانی اش را از او میگیریم و جایش دغدغه های خود را تزریق میکنیم و اینجا رخ می دهد. او متحول میشود اما نه آن که باید شود ، بلکه آن چه ما میخواهیم میشود... پس توجه شود که ما نمیگوییم حلقه ی تربیتی چیز بی فایده ای است ، اما میگوییم به اندازه و به اقتضای زمان. مثلا هیچوقت شما نمی توانید ارزش نماز اول وقت را در حلقه بگویید . ولی در بین هیایوی بازی اگر صدای اذان شنیدید و بازی را رها کردید آن وقت توانستید یک کار تربیتی انجام دهید بدون نیاز به حلقه... سعی کنید فضای سرد حلقه را با شوخی کردن گرم کنید و فضای سنگین حلقه را با مثال ها شفاف سازی کنید. لازم نیست برای پایه ی ششم حلقه های سنگین بگذارید ، همان دور همی و گرد نشستن شاید خودش کافی است. اجازه ندهید متربیان از حلقه خسته شوند و برایشان نشستن در حلقه عادت بشود. شور و حال بازی متربیان را لطفا با بحث های کلیشه ای و خسته کننده از بین نبرید. ✍مصطفی کریمی ➖➖➖➖➖➖➖ ‌🇮🇷 صالحين خراسان رضوي ‌🆔 @Salehin_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارسال شده از سروش+: ⭕چگونه جذابیت ایجاد کنیم؟! سوالی است که بسیاری از مربیان و مسولین تربیتی به آن برخورده اند و برای اکثرشان جواب نا گویاست. باید بدانیم زمانی حاصل میشود که اتفاقی نو در زندگی متربی رخ بدهد. یعنی متربی با دیدن افراد جدید یا اتفاقاتی در مجموعه یا مرکز ، به این نتیجه برسد که فضا برای رشد او مهیاست. افراد جدید همان رابطین و مربیانی هستند که با و لبخندشان بر جذابیت خود می افزایند. همان افرادی که برای شنیدن مشکلات متربی دارند، همان افرادی که برای متربی ارزش قائل می شوند و متربی این را با گوشت و استخوان درک میکند. برای همین او جذب مربی اش میشود و مربی را عضو جدید خانواده اش میبیند. اتفاقاتی که در موردشان صحبت کردیم عبارت است از بازی ، تفریح ، گردش و ... هر کاری که شاید بعضا خیلی از خانواده ها آن را فراموش کرده باشند. خانواده ها گاهی کمتر وقت برای فرزندان خود می گذارند. دغدغه هایشان با فشار های اقتصادی دچار تغییر است و برای همین سخت میکوشند تا بتوانند فقط خرج خوراک و پوشاک و مسکن را در بیاورند. پس شما تنها کافی است آن ها را سرگرم به بازی کنید. مهم نیست چه بازی ، اگر قرار است آن ها در مجموعه تثبیت شوند و کم کم به مجموعه بیایند تنها همین راه است. چرا که در بین بازی ها حلقه ها شکل میگیرد و دوستی ها رغم خواهد خورد. حالا دو دوستی که در هئیت با هم اشنا شدند کجا وعده میگذارند؟! همان هئیت یا مرکزی که قبلا در آن آشنا شده بودند. از طرفی هم نباید خیلی آن ها را وارد فضاهای کلاسی و آموزشی کرد؛ چرا که کم کم ماهیت نوجوانی اش را از او میگیریم و جایش دغدغه های خود را تزریق میکنیم و اینجا رخ می دهد. او متحول میشود اما نه آن که باید شود ، بلکه آن چه ما میخواهیم میشود... پس توجه شود که ما نمیگوییم حلقه ی تربیتی چیز بی فایده ای است ، اما میگوییم به اندازه و به اقتضای زمان. مثلا هیچوقت شما نمی توانید ارزش نماز اول وقت را در حلقه بگویید . ولی در بین هیایوی بازی اگر صدای اذان شنیدید و بازی را رها کردید آن وقت توانستید یک کار تربیتی انجام دهید بدون نیاز به حلقه... سعی کنید فضای سرد حلقه را با شوخی کردن گرم کنید و فضای سنگین حلقه را با مثال ها شفاف سازی کنید. لازم نیست برای پایه ی ششم حلقه های سنگین بگذارید ، همان دور همی و گرد نشستن شاید خودش کافی است. اجازه ندهید متربیان از حلقه خسته شوند و برایشان نشستن در حلقه عادت بشود. شور و حال بازی متربیان را لطفا با بحث های کلیشه ای و خسته کننده از بین نبرید. ✍مصطفی کریمی ➖➖➖➖➖➖➖ ‌🇮🇷 صالحين خراسان رضوي ‌🆔 @Salehin_razavi