#اخلاق_در_خانواده
🔵اگر ميخواهيد رابطهتان را نابود كنيد سر هر اختلاف نظري #قهر كنيد!!!
👈 #قهر از كودك درون ما ناشي ميشود و حربهاي است كه با #آزار دادن كسي كه #دوستتان دارد، او را برخلاف ميلش وادار به انجام كاري كه #مدنظرتان هست مي كنيد...
👈 از آنجا كه #قهر يكي از رفتار كنترلگری است ممكن است كه در كوتاهمدت ما را به #هدفمان برساند ولي در بلندمدت طرف مقابل خسته مي شود و اهميت قهر ما برايش از بين مي رود و قهرمان را #ناديده مي گيرد!!!
✅ البته #فاصله گرفتن به صورت كوتاهمدت در هنگام #خشم و عصبانيت به منظور جلوگيري از وارد شدن آسيب هاي احتمالي #كلامي و #غيركلامی توصيه ميشود ولي اين فاصله نبايد بيش از چند ساعت #طول بكشد و علتش اينست كه ما را براي يك گفتگوي #منطقي و بالغانه آماده كند. بهتر است به جاي قهر كردن، در شرايط آرام و منطقي، بدون سوگيري و #دعوا با هم حرف بزنيد.
#تعلیم_و_تربیت_ناحیه_لنجان
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@salehinlenjan
✍💎
😌 ادب
ادب مدرک نیست!
ادب لباس گران پوشیدن نیست
ادب بالای شهر زندگی کردن نیست
ادب ماشین خوب داشتن نیست
ثروت و مدرک ادب نمی اورد ،
ادب یعنی به همسرت امنیت، به فرزندنت محبت؛ به پدر مادرت خدمت و به دوستانت شادی را هدیه کنی
و برای جامعه نعمت باشی
هرکجا که میخواهی باش
در هر لباسی و هر پستی که هستی
#انسان باش
صوت اول شهید آوینی.mp3
506.1K
صوت اول:
✅حزب الله اهل اطاعت و ولایت هست!!
#شهید_سید_مرتضی_آوینی 🌹
@salehinlenjan
aviny-23.mp3
296K
صوت دوم:
✅شهادت پایان نیست آغاز است تولدی دیگر...
#شهید_سید_مرتضی_آوینی 🌹
@salehinlenjan
5_6199491378574003116.mp3
5.48M
📡 نواهنگ زیبای "مجازِ حقیقی"
📍روایت #حاج_حسین_یکتا از شباهت های دفاع مقدس با نبرد جبهه فرهنگی در فضای مجازی
@salehinlenjan
چرا باید تربیت کنیم؟!
تربیت ما بیش از این نبوده است که به بزرگترها احترام بگذاریم، کلمات زشت نگوییم، پیش دیگران پای خود را دراز نکنیم، حرفشنو باشیم، صبحها به همه سلام کنیم، دست و روی خود را با صابون بشوییم، لباس تمیز بپوشیم، دست در بینی نبریم و… اما سادهترین و ضروریترین مسائل زندگی را به ما یاد ندادند.
کجا به ما آموختند که چگونه نفس بکشیم، چگونه اضطراب را از خود دور کنیم، موفقیت چیست، ازدواج برای حل چه مشکلی است، در مواجهه با مخالف چگونه رفتار کنیم…؟ در کودکی به ما آموختند که چموش نباشیم، اما پرسشگری و آزاداندیشی و شیوههای نقد را به ما نیاموختند. داگلاس سیسیل نورث، اقتصاددان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۳میگوید: «اگر میخواهید بدانید کشوری توسعه مییابد یا نه، سراغ صنایع و کارخانههای آن کشور نروید. اینها را بهراحتی میتوان خرید یا دزدید یا کپی کرد. میتوان نفت فروخت و همۀ اینها را وارد کرد. برای اینکه بتوانید آیندۀ کشوری را پیشبینی کنید، بروید در دبستانها؛ ببینید آنجا چگونه بچهها را آموزش میدهند. مهم نیست چه چیزی آموزش میدهند؛ ببینید چگونه آموزش میدهند. اگر کودکانشان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظمپذیر، خطرپذیر، اهل گفتگو و تعامل و برخوردار از روحیۀ مشارکت جمعی و همکاری گروهی تربیت میکنند، مطمئن باشید که آن کشور در چند قدمی توسعۀ پایدار و گسترده است.»
از «نفس کشیدن» تا «سفر کردن» تا «مهرورزی» به آموزش نیاز دارد. بخشی از سلامت روحی و جسمی ما در گرو «تنفس صحیح» است. آیا باید در جوانی یا میانسالی یا حتی پیری، گذرمان به یوگا بیفتد تا بفهمیم تنفس انواعی دارد و شکل صحیح آن چگونه است و چقدر مهم است؟! به ما حتی نگاه کردن را نیاموختند. هیچ چیز به اندازۀ «نگاه» نیاز به آموزش و تربیت ندارد. کسی که بلد است چطور ببیند، در دنیایی دیگر زندگی میکند؛ دنیایی که بویی از آن به مشام بینندگان ناشی نرسیده است.
هزار کیلومتر، از شهری به شهری دیگر میرویم و وقتی به خانه برمیگردیم، چند خط نمیتوانیم دربارۀ آنچه دیدهایم بنویسیم. چرا؟ چون در واقع «ندیدهایم». همه چیز از جلو چشم ما گذشته است؛ مانند نسیمی که بر آهن وزیده است. اگر حرف مولوی درست باشد که «فرع دید آمد عمل بیهیچ شکر پس نباشد مردم الا مردمک»، باید بپذیریم که آدمیت ما به اندازۀ مهارت ما در «نگاه» است.
جان راسکین، آموزگار بزرگ نگاه، در قرن نوزدهم میگفت: «اگر دست من بود، درس طراحی را در همۀ مدارس جهان اجباری میکردم تا بچهها قبل از اینکه به نگاههای سرسری عادت کنند، درست نگاه کردن به اشیا را بیاموزند.» میگفت: «کسی که به کلاسهای طراحی میرود تا مجبور شود به طبیعت و پیرامون خود، بهتر و دقیقتر نگاه کند، هنرمندتر است از کسی که به طبیعت میرود تا در طراحی پیشرفت کند.»(آلن دو باتن، هنر سیر و سفر، ص۲۶۹) اگر در خانه یا مدرسه، یاد گرفته بودیم که چطور نگاه کنیم، چطور بشنویم و چطور بیندیشیم، انسانی دیگر بودیم. انسانی که نمیتواند از چشم و گوش و زبان خود درست استفاده کند، پا از غار بدویت بیرون نگذاشته است؛ اگرچه نقاشیهای غارنشینان نشان میدهد که آنان با «نگاه» بیگانه نبودند.
من پدرانی را میشناسم که در آتش محبت فرزندانشان میسوزند و برای رفاه و آسایش آنان سر از پا نمیشناسند، اما تا دهۀ هفتاد یا هشتاد عمرشان ندانستند که فرزندانشان بیش از خانه و ماشین، به آغوش گرم او نیاز دارند و او باید آنان را لمس میکرد و میبوسید و دست محبت بر سر و روی آنان میکشید. بسیارند پدرانی که نمیدانند اگر همۀ دنیا را برای دخترشان فراهم کنند، به اندازۀ یکبار در آغوش گرفتن او و بوسیدن روی او، به او آرامش و اعتماد به نفس نمیدهد.
در جامعهای که از در و دیوار آن، سخن از حق و باطل میبارد، کسی به ما یاد نداد که چگونه از حق خود دفاع کنیم یا چگونه حق را مراعات کنیم و مسئلۀ «حق و باطل» را به حقوق افراد گره نزنیم. عجایب را در آسمانها میجوییم، ولی یکبار به شاخۀ درختی که جلو خانۀ ما مظلومانه قد کشیده است، خیره نشدهایم. نگاه کردن، شنیدن، گفتن، نفس کشیدن، راه رفتن، خوابیدن، سفر کردن، بازی، تفریح، مهرورزی، عاشقی، و اعتراض، بیشتر از املا و انشا نیاز به مربی و آموزش دارد.
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@salehinlenjan
✍ اهداف تربیت اسلامی
تربیت فرایندی است که در سراسر عمر انسان اتفاق می افتد و جنبه #تکاملی دارد. اسلام به تربیت #همه جانبه فرد معتقد است.
🔸 تعلیم و تربیت یعنی #هدایت فرد در ابعاد :
الف• فکری و عقلانی
ب• معنوی
ج• اخلاقی
د• اجتماعی
و• عاطفی
ه• بدنی
🔸 تعلیم و تربیت یعنی #کمک کردن به #متربی تا بهتر تشخیص دهد.
در یک جمله ساده امیر مومنان(ع) می فرمایند :
#پَستترین علم آن است که در #سطح کلمات و #زبان متوقف شود
و #والاترین درجه علم آنست که در #اعضاء و #ارکان وجود انسان ظاهر شود .
🔸 از ویژگےهای تربیت اسلامی آن است که در تمام تلاش های انسان، یک #مسیر را دنبال می کند و آن عبادت و بندگی #خداست.
⇐ اهداف تربیت اسلامی عبارتند از :
١. #شناخت خود و #پیرامون خود
٢. #یاد دهی علم وحکمت
٣. #تربیت دینی
@salehinlenjan
امام خمینی (ره)
📌گرفتاری همه ما برای این است که تزکیه نشده ایم، تربیت نشده ایم. عالم شدند #تربیت نشدند، دانشمند شدند #تربیت نشده اند، تفکراتشان عمیق است لکن #تربیت نشده اند و آن خطری که از عالمی که تربیت نشده است و تزکیه نشده است بر بشر وارد می شود آن خطر از خطر مغول بالاتر است.
۵۹/۱۱/۱۰
@salehinlenjan
✅پرورش راستگویی در گروه
راستی یک امر طبیعی و فطری است و از نهاد انسان مایه میگیرد.
در یک گروه تربیتی #پرورش_راستگویی را نمیتوان نادیده گرفت یا آن را به زمان دیگری حواله داد.
افرادی که در گروه به #تربیت اعضاء علاقمند هستند و احساس مسولیت میکنند باید به مطالب زیر توجه نمایند:
۱. یکی از عوامل مهم پرورش انسان محیط خانواده است. در محیط خانواده است که فرد شکل میگیرد و از اخلاق پدر و مادر و سایر معاشرین تقلید مینماید.
راسل می نویسد: اگر بخواهید بچه ها دروغ گفتن را نیاموزند چاره ای نیست جز اینکه بزرگترها با نهایت دقت در برابر بچهها راستی را پیشه کنند.
۲. فرد طبعا دروغگو نیست بلکه فطرت اولیهاش اقتضا دارد که راستگو باشد. دروغ گفتن او علت دارد اگر علل و عوامل شناخته و از آنها جلو گیری شود، طبعا راستگو خواهد شد. از این عوامل: ترس از مجازات و سرزنش و ...
۳. اگر میدانید فردی از گروه کار خلافی را مرتکب شده و باید او را راهنمایی کنید مانند یک پلیس خشن و گستاخ او را بازجوئی و سؤال پیچ نکنید تا به جرم خویش اعتراف کند. ممکن است برای حفظ آبروی خویش حقیقت را کتمان نماید و دروغهایی بر زبان جاری سازد.
۴. هیچگاه اعضا را به چیزی تهدید نکنید که قصد انجام آن را ندارید، این هم به اعتبار شما لطمه میزند وهم باب دروغگویی را باز میکند . حالا چرا این را مجزا مطرح کردیم در حالی که مشخص است دروغگویی ما باب دروغگویی دیگران را هم باز میکند؟
دلیلش این است که تهدید دروغین یکی از روشهای غلط متداول است و در مجموعههای مختلف بکارگیری آن دیده شده است و این احتیاج به توجه ویژه دارد.
و البته فراموش نشود که این قضیه اغلب به ضعف در مدیریت باز میگردد. یعنی اگر #مربی برنامه و #روش_کنترل_صحیح را بداند هیچگاه برای کنترل به این روشها متوسل نمیشود.
۵. سختگیری بیش از اندازه و توقعاتی بیش از مقدار توانایی و استعداد ممکن است فرد را به دروغگویی وادار کند.
۶. واقع بین نبودن در مقابل اشتباهات اعضاء و تغافل بعضا زمینه کذب در کلام و رفتار را پدید میآورد.
۷. اگر اتفاقا از عضوی دروغی صادر شد سعی کنید انگیزه دروغ او را پیدا کنید و درصدد علاج برآیید، اما اصرار نکنید که با استنطاق و بازجوئی دروغ گفتنش را به اثبات برسانید و او را شرمنده و رسوا سازید. از اثبات دروغ گفتنش نه تنها نتیجهای نمیگیرید بلکه او را بی باکتر و پرروتر خواهید ساخت و این برخلاف اصول تربیتی اجتماعی است.
#پرورش_راستگویی
#مهارتهای_سرگروه
@salehinlenjan
#هشدارهای_تربیتی
#تربیت_در_آیات_و_روایات
✴️ سرزنش و ملامت، موافق طبع آدمی نیست.
🔸 شاید اگر یک جمله باشد اثر کند اما اگر زیاد شود اثر معکوس میگذارد.
🤨 به خصوص اگر جلوی دیگران باشد.
@salehinlenjan
4_764795416125374604.pdf
340.4K
#ایجاد_فضای_صمیمی در گروه
ایجاد ایجاد فضایی صمیمی،و به دور از تکلف در حلقههای تربیتی یکی از مهمترین عوامل رغبت افزایی در مخاطبان برای حضور فعال در حلقه است.
@salehinlenjan