1_28267967.pdf
1.18M
روشهای تربیتی
🔸فرق اصل و روش
🔹فرق روش و شیوه
🔸دسته بندی روش ها
#روشهای_تربیتی
@salehintehran
#رشد_فردی
🚶♂وقتی که راه نمی روی و نمی دوی، زمین هم نمی خوری و این"زمین نخوردن" محصول سکون است نه مهارت.
⛔️ وقتی که تصمیمی نمی گیری و کاری نمی کنی، اشتباه هم نمی کنی و این "اشتباه نکردن" محصول انفعال است نه انتخاب.
❌ خوب بودن به این معنی نیست که درهای تجربه را بر خود ببندی و فقط پرهیز کنی، خوب بودن در انتخابهای ماست که معنا پیدا می کند و شکل می گیرد.
@salehintehran
🔰امام صادق(ع):زیارت حسین(ع) باعث «افزایش رزق» و «شادی» می شود!
🔸امام صادق(ع): حسين(ع) را زيارت كنيد اگر چه سالی یکبار؛ زيرا هر كس به زيارتش رود در حالى كه حق آن حضرت را بشناسد و منكر نباشد(یعنی قبول امامت و واجب الطاعة بودن)، عوضی کمتر از بهشت ندارد، و روزى و رزقش وسعت پيدا مىكند، و در همين عالم خداوند متعال در ازاى زيارتش به او در دنيا فرح و سرور مىدهد.
🔻کتاب معتبر کامل الزیارت ص۱۵۱
#اربعین
@salehintehran
#حدیث
💠 امام علی علیه السلام: وقتی برای گفتار، زمان مناسبی نمی بینی...
👇👇👇
🆔 @salehintehran
⛔تکروی ممنوع4⃣
🌟سه رویکرد اساسی در کار تشکیلاتی
📍الف)رویکرد تشکیلات تخصٌصی :
در این رویکرد آن چیزی که اصالت دارد و محور حرکتی ماست ، تربیت در راستای تخصّصِ موردِ نیازِ تشکیلات است ، یعنی افراد را بنا به خواسته های تشکیلات ، تربیت می نمایند .
لذا نوع تربیت در تشکیلات بستگی دارد به اینکه تشکّل چه چیزی را برای خود اولویّت قرارداده است .
مثلاً : رویکرد اقتصادی ، فرهنگی ، نظامی ، خدماتی ، سیاسی و ...
در این تشکّل ها فقط تخصٌص ها مهم است و اهمّیّتی به سایر ابعادِ وجودیِ عضوِ تشکیلاتی نمی دهند .(البته رعایت یک سری ظواهر برای این نوع تشکّل ها مهم است)
📍ب) رویکرد تشکیلات تربیتی :
در این رویکرد آن چیزی که اصالت دارد و محور حرکتی ماست ، تربیت است ، یعنی در آن بنیانگذاران تشکیلات به دنبال تحقّق تربیت و شکوفایی افراد مجموعۀ خود هستند ، آن هم نه یک تربیت یک بُعدی، بلکه تربیتی در تمامِ جهاتِ استعدادیِ انسان ها ، از ابعاد مادّی گرفته تا ابعاد معنوی در حدّ توانِ تشکّلِ خود .
در این رویکرد سعی می شود تا تمامی مبانی فکری و ایدئولوژیکیِ عضوِ تشکیلات، مطابق با ایدئولوژیِ حاکم بر تشکیلات تربیت شود .
📍ج) رویکرد اسلام :
اسلام با یک تفاوت اساسی هر دو رویکرد را در خود دارد ، بدین صورت که :
اگر تشکیلاتی تخصّصی باشد، در اسلام این تشکیلات هم به عنوان یک جزء از مجموعۀ تشکیلات کلان اسلامی به دنبال توانمند سازی جامعه اسلامی و کمک کردن این جامعه برای نیل به اهداف آن است ، اهدافی همچون انسان سازی و قرب به خداوند متعال ، که هدف غایی تشکیل حکومت اسلامی است .
لذا در این تشکیلاتِ تخصٌٌصیِ اسلامی ، اسلام محور است نه تشکیلات و تخصّصِ تشکیلاتی .
اگر تشکیلات تربیتی باشد ، اسلام می خواهد انسان الهیِ تحت ولایتِ اهل بیت علیهم السلام را محقّق نماید ، لذا تمامی استعدادهای عضوِ تشکیلاتِ تربیتی را در این جهت ، و البتّه در حدّ توان تشکیلات تربیت می نماید .
#مهارت_کارتشکیلاتی
@salehintehran
8.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸کلیپ تصویری | اربعین آمد ...
#حاج_مهدی_رسولی
#ویدیو #اربعین
@salehintehran
⭕️امام صادق(ع): پولی که خرج زیارت حسین(ع) شود، برمیگردد!
🔸امام صادق(ع)در مورد زیارت مزار امام حسین(ع): هر كه او را زيارت كند، خداوند نيازهايش را برآورد و آنچه از امور دنيا كه برایش اهمیت داشته را كفايت فرمايد و همچنین زيارت امام حسین(ع) رزق بنده را زیاد میکند، و آن چه برای زیارت هزينه كند، برمیگردد.
🔹تهذیب الاحکام، ج۶، ص۴۵
#اربعین
@salehintehran
💾 #سلسله_مباحث_تربیتی_اخلاقی «1»
🌍 #تربیت_و_مربیان_تربیتی #جلسه1
✅ #آقامجتبی_تهرانی(ره)
🌹 اعوذ بالله من الشیطان الرّجیم؛ بسم الله الرّحمن الرّحیم؛ و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد وآله الطّیّبین الطّاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین.🌹
📚 روی عن علی(علیهالسلام) قال: «مَنْ تَأَدَّبَ بِآدَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّاهُ إِلَى الْفَلَاحِ الدَّائِمِ»[1]
♻️ مروری بر مباحث گذشته
🔸 بحث ما در گذشته راجع به #تربیت و محیطهایی بود که انسان در آنها ساخته میشود . #تربیت به معنای روش رفتاری و گفتاری دادن به غیر است . انسان در چهار محیط خانوادگی ، آموزشی ، شغلی و رفاقتی ساخته میشود که همه اینها را بحث کردم و عرض کردم که فضای پنجمی حاکم بر این چهار محیط است ؛ چه بسا که انسان در آن چهار محیط ساخته شود و این فضای پنجم نقش تخریبی بر او داشته باشد و بر عکس هم همینطور است . نسبت به فضای پنجم هم اشارهای کردم که در جامعه دو گروه فضاساز هستند و نسبت به این فضاسازان بحثی مطرح است که من فعلاً وارد آن نمیشوم ، اگر چه قبلاً به مناسبت ، به آن اشاره کردهام .
🔸 امّا آنچه که در بحث تربیت مورد نظر من است و در گذشته هم آن را تذکر دادم ، این مسأله است که روش گرفتن از غیر ، متوقّف بر قصد روش دهنده نیست ؛ یعنی اگر من بخواهم چه از نظر گفتاری و چه از نظر رفتاری از دیگری روش بگیرم ، متوقّف بر این نیست که او قصد کند و بخواهد به من روش دهد . چه او قصد کند و چه قصد نکند ، من آن روش را میگیرم .
قصد روش دهنده در روش گرفتن مدخلیت ندارد ، یعنی اینطور نیست که اگر او قصد کند ، روش گیرنده میتواند روش بگیرد و اگر او قصد نکند ، دیگری نمیتواند از او روش بگیرد . این مطلب دقیقی است که قبلاً هم به آن اشاره کردهام .
📊 [1] . بحارالأنوار، ج89، ص214
#استاد_اخلاق
📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚
╔═.🍃.🍃═══════╗
🕹🆔 @salehintehran
🕹
┗━🍃🌺🍃━━ 🌺
╚══════.🍃🍃.══╝