1_28267967.pdf
1.18M
روشهای تربیتی
🔸فرق اصل و روش
🔹فرق روش و شیوه
🔸دسته بندی روش ها
#روشهای_تربیتی
@salehintehran
#رشد_فردی
🚶♂وقتی که راه نمی روی و نمی دوی، زمین هم نمی خوری و این"زمین نخوردن" محصول سکون است نه مهارت.
⛔️ وقتی که تصمیمی نمی گیری و کاری نمی کنی، اشتباه هم نمی کنی و این "اشتباه نکردن" محصول انفعال است نه انتخاب.
❌ خوب بودن به این معنی نیست که درهای تجربه را بر خود ببندی و فقط پرهیز کنی، خوب بودن در انتخابهای ماست که معنا پیدا می کند و شکل می گیرد.
@salehintehran
🔰امام صادق(ع):زیارت حسین(ع) باعث «افزایش رزق» و «شادی» می شود!
🔸امام صادق(ع): حسين(ع) را زيارت كنيد اگر چه سالی یکبار؛ زيرا هر كس به زيارتش رود در حالى كه حق آن حضرت را بشناسد و منكر نباشد(یعنی قبول امامت و واجب الطاعة بودن)، عوضی کمتر از بهشت ندارد، و روزى و رزقش وسعت پيدا مىكند، و در همين عالم خداوند متعال در ازاى زيارتش به او در دنيا فرح و سرور مىدهد.
🔻کتاب معتبر کامل الزیارت ص۱۵۱
#اربعین
@salehintehran
#حدیث
💠 امام علی علیه السلام: وقتی برای گفتار، زمان مناسبی نمی بینی...
👇👇👇
🆔 @salehintehran
⛔تکروی ممنوع4⃣
🌟سه رویکرد اساسی در کار تشکیلاتی
📍الف)رویکرد تشکیلات تخصٌصی :
در این رویکرد آن چیزی که اصالت دارد و محور حرکتی ماست ، تربیت در راستای تخصّصِ موردِ نیازِ تشکیلات است ، یعنی افراد را بنا به خواسته های تشکیلات ، تربیت می نمایند .
لذا نوع تربیت در تشکیلات بستگی دارد به اینکه تشکّل چه چیزی را برای خود اولویّت قرارداده است .
مثلاً : رویکرد اقتصادی ، فرهنگی ، نظامی ، خدماتی ، سیاسی و ...
در این تشکّل ها فقط تخصٌص ها مهم است و اهمّیّتی به سایر ابعادِ وجودیِ عضوِ تشکیلاتی نمی دهند .(البته رعایت یک سری ظواهر برای این نوع تشکّل ها مهم است)
📍ب) رویکرد تشکیلات تربیتی :
در این رویکرد آن چیزی که اصالت دارد و محور حرکتی ماست ، تربیت است ، یعنی در آن بنیانگذاران تشکیلات به دنبال تحقّق تربیت و شکوفایی افراد مجموعۀ خود هستند ، آن هم نه یک تربیت یک بُعدی، بلکه تربیتی در تمامِ جهاتِ استعدادیِ انسان ها ، از ابعاد مادّی گرفته تا ابعاد معنوی در حدّ توانِ تشکّلِ خود .
در این رویکرد سعی می شود تا تمامی مبانی فکری و ایدئولوژیکیِ عضوِ تشکیلات، مطابق با ایدئولوژیِ حاکم بر تشکیلات تربیت شود .
📍ج) رویکرد اسلام :
اسلام با یک تفاوت اساسی هر دو رویکرد را در خود دارد ، بدین صورت که :
اگر تشکیلاتی تخصّصی باشد، در اسلام این تشکیلات هم به عنوان یک جزء از مجموعۀ تشکیلات کلان اسلامی به دنبال توانمند سازی جامعه اسلامی و کمک کردن این جامعه برای نیل به اهداف آن است ، اهدافی همچون انسان سازی و قرب به خداوند متعال ، که هدف غایی تشکیل حکومت اسلامی است .
لذا در این تشکیلاتِ تخصٌٌصیِ اسلامی ، اسلام محور است نه تشکیلات و تخصّصِ تشکیلاتی .
اگر تشکیلات تربیتی باشد ، اسلام می خواهد انسان الهیِ تحت ولایتِ اهل بیت علیهم السلام را محقّق نماید ، لذا تمامی استعدادهای عضوِ تشکیلاتِ تربیتی را در این جهت ، و البتّه در حدّ توان تشکیلات تربیت می نماید .
#مهارت_کارتشکیلاتی
@salehintehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸کلیپ تصویری | اربعین آمد ...
#حاج_مهدی_رسولی
#ویدیو #اربعین
@salehintehran
⭕️امام صادق(ع): پولی که خرج زیارت حسین(ع) شود، برمیگردد!
🔸امام صادق(ع)در مورد زیارت مزار امام حسین(ع): هر كه او را زيارت كند، خداوند نيازهايش را برآورد و آنچه از امور دنيا كه برایش اهمیت داشته را كفايت فرمايد و همچنین زيارت امام حسین(ع) رزق بنده را زیاد میکند، و آن چه برای زیارت هزينه كند، برمیگردد.
🔹تهذیب الاحکام، ج۶، ص۴۵
#اربعین
@salehintehran
💾 #سلسله_مباحث_تربیتی_اخلاقی «1»
🌍 #تربیت_و_مربیان_تربیتی #جلسه1
✅ #آقامجتبی_تهرانی(ره)
🌹 اعوذ بالله من الشیطان الرّجیم؛ بسم الله الرّحمن الرّحیم؛ و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد وآله الطّیّبین الطّاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین.🌹
📚 روی عن علی(علیهالسلام) قال: «مَنْ تَأَدَّبَ بِآدَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّاهُ إِلَى الْفَلَاحِ الدَّائِمِ»[1]
♻️ مروری بر مباحث گذشته
🔸 بحث ما در گذشته راجع به #تربیت و محیطهایی بود که انسان در آنها ساخته میشود . #تربیت به معنای روش رفتاری و گفتاری دادن به غیر است . انسان در چهار محیط خانوادگی ، آموزشی ، شغلی و رفاقتی ساخته میشود که همه اینها را بحث کردم و عرض کردم که فضای پنجمی حاکم بر این چهار محیط است ؛ چه بسا که انسان در آن چهار محیط ساخته شود و این فضای پنجم نقش تخریبی بر او داشته باشد و بر عکس هم همینطور است . نسبت به فضای پنجم هم اشارهای کردم که در جامعه دو گروه فضاساز هستند و نسبت به این فضاسازان بحثی مطرح است که من فعلاً وارد آن نمیشوم ، اگر چه قبلاً به مناسبت ، به آن اشاره کردهام .
🔸 امّا آنچه که در بحث تربیت مورد نظر من است و در گذشته هم آن را تذکر دادم ، این مسأله است که روش گرفتن از غیر ، متوقّف بر قصد روش دهنده نیست ؛ یعنی اگر من بخواهم چه از نظر گفتاری و چه از نظر رفتاری از دیگری روش بگیرم ، متوقّف بر این نیست که او قصد کند و بخواهد به من روش دهد . چه او قصد کند و چه قصد نکند ، من آن روش را میگیرم .
قصد روش دهنده در روش گرفتن مدخلیت ندارد ، یعنی اینطور نیست که اگر او قصد کند ، روش گیرنده میتواند روش بگیرد و اگر او قصد نکند ، دیگری نمیتواند از او روش بگیرد . این مطلب دقیقی است که قبلاً هم به آن اشاره کردهام .
📊 [1] . بحارالأنوار، ج89، ص214
#استاد_اخلاق
📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚
╔═.🍃.🍃═══════╗
🕹🆔 @salehintehran
🕹
┗━🍃🌺🍃━━ 🌺
╚══════.🍃🍃.══╝
#اربعین۹۷
💠 امسال که مشکلاتمان بیشتر شده، بیشتر میرویم تا نشان دهیم بهخاطر پول، از حسین(علیه السلام) نمیگذریم!
🔴 همه میدانند که ما برای سفر خارجی، مشکلات مالی داریم و امسال مشکلاتمان سهبرابر شده است؛ پس امسال سهبرابر، دمِ مرزها خواهیم رفت تا نشان دهیم بهخاطر پول، از حسین(علیه السلام) نمیگذریم! مرزها و مرزبانان، آمادۀ پذیرایی از ملت باشند!
🔴 در برخی شهرها مردم وسایل نقلیهای آماده کردهاند؛ دور هم جمع شدهاند و گفتهاند: «از شهر خودمان تا مرز، زائران اربعین را مجانی میبریم!» این کار یکییکی در شهرها دارد شروع میشود.
🔴 در عراق هم مردم دارند پول جمع میکنند به کامیوندارها و اتوبوسدارها بدهند تا زائران را از لبِ مرز، مجانی به نجف اشرف ببرند. چه شور و عشقی! امسال اربعین چه حالی میدهد!
🔴 مردم امسال غوغا خواهند کرد؛ فقط دولتمردان مانع نشوند! وای بر دولتیهایی که سرِ راهِ زائران بایستند و- به بهانههای مختلف- از زائران، پولِ اضافه بگیرند! کائنات روزگارشان را سیاه خواهد کرد!
🔴 خبر دارم که هنوز در لبِ مرزها، به محمولههای برنج و روغن-که موکبها لازم دارند- اجازۀ عبور ندادهاند! نمیدانم دلیلش چیست؟! امامحسین(علیه السلام) منّت هیچ کسی را نمیکشد، امامحسین زائران خودش را رها نمیکند!
#رزق_اربعین
#کربلا
#اربعین۹۷
#نجف_کربلا
"علیرضا پناهیان"
🕌 @salehintehran
☘ آیت الله بهجت (ره) :
🌸 مادّیات ، دنیا و وسایل راحتی ، راحتی نمی آورند بلکه «ألا بذڪر الله تطمئن القلوب» تنها با یاد خدا دلها آرام می گیرند .
@salehintehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آماده هستی برای اربعین؟
🔹برای زیارت قطعی خود حضرت آمادهای؟!
#اربعین #تصویری
@salehintehran
🔰سوال و جواب غافلگیرکنندۀ امام صادق(ع)!
🔸امام صادق(ع) از یکی از یارانش پرسید: چندبار حج رفتهای؟ گفت: نوزده حج. امام فرمود: آن را به بیست حج برسان تا ثواب یکبار زیارت حسین(ع) برایت نوشته شود.
🔻 کامل الزیارت ، ص۱۶۲
#اربعین
@salehintehran
📌 دلمان قرص میشود وقتی زیر پرچم تو میآییم
و دنیا برایمان بهشت می شود وقتی نام تو را میبریم
یک حسین و این همه معجزه!
خدا تو را از ما نگیرد ...
#اربعین
🕌 @salehintehran
🔶خودشناسی برای خودسازی3️⃣
🔷مراتب نفس انسان
مراتب نفس انسان غیر متناهی است لکن جهت طرح موضوع در مباحث تربیتی معمولا علما چهار مرتبه اساسی را موشکافی می نمایند که عمده اصول تربیتی در این چهار مرتبه موضوعیت پیدا می کند .
📍۱) مرتبه جمادی: فصل مشترک انسان با جمادات می باشد که مراتب مادون تربیت در این مرتبه است که رفتارهای ظاهریِ ما بروز و ظهور دارد
📍۲) مرتبه نباتی: فصل مشترک انسان و نبات است و از مراتب مادون تربیت است شاخصه آن دو چیز است :
1 - رشد ونمو 2 - تولید مثل
📍۳) مرتبه حیوانی : فصل مشترک انسان و حیوان است و شاخصه آن حرکت با اراده داشتن است
(( تحت تاثیر قوای ادراکی(خیال و وهم) و قوای تحریکی (غضب و شهوت) ))
📍۴) مرتبه انسانی : فصل مختص انسان است و مراتب عالی تربیت را در برمی گیرد شاخصه آن ادراک کلیات است و حکومت عقل
(( تحت تأثیرِ عقلِ نظری : هدایتگر خیال و وهم)و عقلِ عملی : هدایتگر غضب و شهوت ))
📍نکته : این مراتب در طول هم هستند یعنی مثلا آثاری که از حیوان مشاهده می شود از آثار گیاه قویتر و بیشتر است.
شاید برای کسی این سوال باقی باشد که دانستن این مراتب با تربیت چه رابطه ای دارد ، همانطور که اشاره شد تا ما مراتب و ابعاد وجودی مخاطبِ تربیت ، یعنی انسان را نشناسیم هیچ راهی برای تربیت استعدادهای نهفته در این مراتب نداریم .
مثل اینکه یک بذرِ گیاه را بگذاریم روی یک سطح و بدون اینکه معرفت به ویژگی های گیاه و نیازهای آن داشته باشیم منتظر رشد وشکوفایی اش باشیم .
لذا باید ابتدا بذر را بشناسیم و بدانیم استعداد تبدیل شدن به چه گیاهی را داراست و بعد از آن بدانیم که درچه شرایطی به شکوفایی می رسد و سپس برای رشد استعدادهایش اقدام عملی مناسب نماییم .
#تربیت_مربی
@salehintehran
💥اطلاعیه مهم
📍نرم افزار آندروید شجره طیبه صالحین تهران بزرگ منتشر شد.
✅لینک دانلود از بازار آندروید:
http://cafebazaar.ir/app/?id=app.salehin.tehran&ref=share
@salehintehran
⛔تکروی ممنوع5⃣
🌟ارکان کار تشکیلاتی :
الف : رهبر ب : هدف ج : افراد
د: نظامات و ساختارها
📍الف : رهبر
مهمترین نکته در رهبری ، جهت دادن و اعمال نفوذ بر اعضاست ؛ چیزی که می توان از آن به حکومت بر قلب ها یاد کرد.
رهبر شاکله یک تشکیلات است ؛ به طوری که توجیه ترین فرد به وظایف ، نقش ها ، کارها و اهداف شخص رهبر است . اوست که باید تعیین کند که چه کسی در چه جایی و با جچه کسی چه کاری را انجام دهد.بنابراین می توان گفت ستون تشکیلات رهبر است .
جایگاه رهبری ضرورتاً راس هرم سازمان و تشکیلات نیست . به عبارت دیگر چه بسا سازمانی باشد که مدیر دارد ولی رهبر ندارد.رهبر در موارد متعددی یکی از کارکنان است که با برقراری روابط غیر رسمی ، سایر افراد تشکیلات را به سمت خودش می کشاند و افراد دوست دارند دائم با او ارتباط برقرار کنند .
باید سعی شود کسی که رأس هرم است حتماً رهبر باشد.
اصلی ترین شاخص و راهکار برای دستیابی به رهبری ، اهل عمل بودن است . رهبر نباید صرفا شعار بدهد ، بلکه خودش وسط میدان است و دیگران را حرکت می دهد .
#مهارت_کارتشکیلاتی
@salehintehran
آیینه ای که از غم بابا شکسته بود
پهلو #کبود کنج خرابه نشسته بود
از غصه ها جگرش را نظاره کن
مثل تمام پیکر بابا گسسته بود
#السلام_علیک_یا_بنت_الحسین
⚫️شهادت حضرت رقیه
تسلیت⚫️
🕌 @salehintehran