eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۲ وی گفت: راه اندازی نشریه تخصصی راهبردی با رویکرد مهارتی، ساماندهی وحدت رویه بخشیدن به نهادهای مرتبط از جمله سازمان تبلیغات و جامعه الزهرا و حوزه اصفهان و مشهد، افزایش عناوین مهارتی از ۴۰۰ به ۱۰۰۰ عنوان، راه اندازی کتابخانه التکرونیک و دیجیتال است که مقدمات آن دیده شده است و سی درصد کار مهیا شده است، راه اندازی کتابخانه مهارتی که با ۳ هزار جلد راه اندازی شده و تعامل با ۳۰ مرکز علمی فرهنگی آموزشی و مهارتی که بتوانیم از تجریبات و ظرفیت های مهارتی آنها استفاده کنیم از دیگر فعالیت های این عرصه است. وی افزود: طراحی دوره های مهارتی برای حضور طلاب در مشاغل جدید براساس رسالت های حوزه های علمیه، تعریف دوره های مهارتی بر اساس کدینگ مشاغل دولتی برای حوزویان شاغل، راه اندازی دفاتر نمایندگی در این عرصه برای طلاب خارج از کشور، آماده سازی طرح جامع مهارتی که شامل تمامی عناوین سرفصل ها و دوره ها و محتواهای دوره های مهارتی است که در معاونت پژوهش مرکز این مجموعه آماده شده و در حال انجام است. چشم انداز از سال 97 تا 1401 وی گفت: یکی از ماموریت های مرکز استفاده از ظرفیت ها و واگذاری فعالیت هایی است که این قابلیت را دارد و می‌توان به ارتقای سطح علمی و کاربردی طلاب و کارکنان و توسعه تقویت زیرساخت های آموزشی و مهارتی و فعال سازی اساتید در عرصه کاربردی و مهارتی و ارتباط و تعامل از نهادهای حوزوی و غیر حوزوی و ایجاد دوره های مجازی در مدارس علمی و شورای مهارتی در استان ها و مدارس  سطح کشوری نام برد. موانع مدیر مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه کشور بیان کرد: عدم تخصیص زمان مناسب برای برگزاری دوره ها در طول سال تحصلی با توجه به نیازجدی طلاب و کمبود اساتید مهارتی در استان ها از جمله موانع ما است که به دنبال رفع این مسایل هستیم. وی گفت: عدم وجود زیرساخت های فنی لازم برای دوره های مهارتی از دیگر موانع ما برای توسعه فعالیت های آموزشی و مهارتی است؛ زیرا هنوز تجهیزات لازم برای برگزاری دوره های مهارتی در برخی مدارس نداریم؛ البته قطعا به دنبال توسعه این تجهیزات و رفع نواقص هستیم. شرکت طلاب در دوره های مهارتی  260 مهارت مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه اظهارکرد: یک طلبه با حضور در دوره های مهارتی می تواند 260 مهارت بر اساس کارویژه های روحانیت به دست بیاورد؛ در بحث الزامات دوره های مهارتی که تعریف شده است تمام مهارت هایی که طلاب می توانند بیاموزند لحاظ شده است؛ این آموزش ها نسبت به مقاطع تحصیلی طلاب و همچنین انتظارات جامعه تدوین شده است. وی تصریح کرد: در زمینه آموزش های مهارتی از معنویات رهبری الهام گرفته شده است زیرا ایشان نسبت به کارآمدتر شدن حوزه و حوزویان تاکیدات مهمی را بیان کردند؛ تلاش داریم طلاب در دوران تحصیل خود به جوانانی انقلابی و پرشور و توانا در امور مختلف مبدل شوند تا خدمات آنها که همواره مخلصانه بوده است با قدرت تاثیرگذاری بیشتری همراه باشد. این مدیر حوزوی عنوان کرد: گسترده شدن دامنه آموزش های کاربردی و مهارتی می تواند زمینه های فعالیت طلاب را گسترش دهد و همچنین خود این طلاب نیز می توانند فعالیت خود را در امور شخصی نیز بهتر ساماندهی کنند. مدیر مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه کشور یادآورشد: در مجموعه ارتقاء دهی و ساماندهی طلاب با مرکز امور طلاب و دانش آموختگان تعامل خوبی داریم و به تعامل ما با آن مرکز بر اساس نیازهای مهارتی طلاب در طرح ساماندهی می‌باشد. اجرای طرح الزامی شدن دوره های مهارتی در 300 مدرسه وی گفت: طرح الزامی شدن دوره های مهارتی در 300 مدرسه سراسر کشور که بر اساس برنامه جدید آموزشی آغاز شده و در سراسر کشور با شکل واحد و با برنامه و هماهنگی لازم در حال اجرا است. مسئول مرکز آموزش های مهارتی و کاربردی حوزه های علمیه یادآورشد: در این بین انتظاراتی نیز داریم که تمام مجموعه های مرتبط با اجرای این طرح همراه شوند و نسبت به این امر دغدغه مند باشند؛ باید به نقطه ای برسیم که این طرح به شکل هدفمند و سراسری در کل کشور اجرا شود؛ زیرا رسالت حوزویان بسیارمهم است و باید به بهترین شکل آنها را انجام داد و در این مسیر طلاب توانا و مبلغان و پژوهشگران و نویسندگان توانا می توانند بارهای عظیمی را از دوش حوزه بردارند. حجت الاسلام والمسلمین کشوری با تشکر از حمایت های آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و بخش هایی از حوزه که در این امر مشارکت دارند، گفت: خوشبختانه معاونین و مدیران در دایر شدن این مرکز کمک فراوان کردند و توفیقاتی که امروز حاصل شده در سایه حمایت ها و استفاده از ظرفیت ها اتفاق افتاده است. از فعالیت های مرکز تا امروز رضایت داریم @salmanraoofi
۳ وی افزود: درحال حاضر نیز برای دوره های الزامی سطح یک 11 دوره ضبط شده است تا بتوانیم در استان هایی کمبود استاد داریم به شکل غیر حضوری این دوره ها را برگزار کنیم؛ همچنین از دیگر دوره های ضبط شده می توان به دوره تربیت اساتید پژوهش محور اشاره کرد که برای دانش افزایی اساتید سطح یک، در سطح کشور با همکاری معاونت پژوهش حوزه در حال اجرا می‌باشد که 10 دوره مهارتی آماده شده و قابل بارگزاری روی این سامانه است. 21 فرایند در تولید محتوای آموزشی غیر حضوری حجت الاسلام والمسلمین کشوری اظهارکرد: در مجموعه آموزش های غیر حضوری 21 فرایند رخ مسلمان: ی دهد و یک محتوا تولید شود؛ که تمام فرایندها در این مرکز در بخش غیرحضوری و نیاز به برون سپاری جهت تولید محصولات نداریم. وی گفت: از دیگر طرح هایی که در مجموعه دنبال می شود، برنامه ریزی جهت توانمند سازی طلاب و روحانیون و خانواده و فرزندان آنها است؛ نگاه ما آن است که براساس ماموریت های حوزه دوره های مهارتی تعریف کنیم که بتوانند در مسیر تبلیغ دین به همسر خود کمک کنند. وی عنوان کرد: ارتقای سطح دانش آموختگان حوزوی شاغل در سازمان ها و نهادها، از دیگر اهداف و برنامه های این مرکز بوده و در این زمینه چند دوره مهارتی به صورت مشترک با سازمان ها و نهادها برگزار شده؛ از جمله این دوره ها می توان به برگزاری دوره تربیت مربی تبیین سند تحول آموزش و پرورش در این وزارت اشاره کرد؛ همچنین دوره تربیت مدرس ولایت فقیه، کارشناس مذهبی رسانه اشاره نموده که 15 نفر از این دوره گواهی گرفتند و در این ایام برنامه های آنها روی آنتن خواهد رفت. مسئول مرکز آموزش های  کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه کشور بیان کرد: برگزاری دوره ویژه طلاب وظیفه آموزش وپرورش، برگزاری دوره دانش افزایی اساتید پژوهش محور، دوره هم افزایی طلاب شاغل در عقیدتی سیاسی، برگزاری دوره هایی در زمینه مذاهب و پاسخ به شبهات با نیروهای مسلح، برگزاری دوره های مهارت افزایی ائمه جماعات، برگزاری دوره آموزشی با مرکز استعدادهای برتر در زمینه دوره های تقویت توان پژوهشی، برگزاری 50 دوره تفسیری در سطح کشور با توجه به تفاهم نامه با مرکز تخصصی تفسیر از جمله این دوره ها است که در سال 97 انجام شده یا درحال برگزاری می‌باشد؛ به دنبال برگزاری دوره هایی با همکاری قوه قضاییه در زمینه ترویج فرهنگ صلح و سازش برای مبلغین نیز هستیم. وی گفت: بحث دیگر پیگری رابطین مهارتی در ساختار مراکز تخصصی و مدارس است؛ چون این مرکز نوپایی است سعی شده است که با مرکز طرح و برنامه در مراکز استان ها و مدارس سطح کشور کارشناس و رابطینی تعریف کنیم. مراکز مهارتی استان ها فعال تر می شوند وی افزود: یکی دیگر از طرح هایی که به دنبال انجام آن هستیم، راه اندازی مراکز آموزش مهارتی در استان ها است که دوره های فرامدرسه ای و دوره های تخصصی در این مرکز برگزار شود. وی گفت: شورای مهارتی در مدارس و استان درحال شکل گیری است که این شورا در نحوه برنامه ریزی و تصمیم سازی نسبت به توانمند شدن و ارتقای سطح مهارتی برنامه ریزی می کند. وی اظهارکرد: جهت نظام مند کردن و ضابطه کردن آموزش های مهارتی، تدوین آیین نامه های مورد نیاز از دیگر فعالیت های این مرکز است؛ آیین نامه های اجرایی و بکارگیری اساتید و نشست های ترویجی و موضوعات مرتبط تمام ضوابط تعین شده است ودر حال آماده سازی برای ابلاغ به مدارس کشور است. اهم برنامه های پنج ساله چشم انداز وی یادآورشد: یکی از موضوعات برنامه های پنج ساله، پیگیری تصویب خواهی طرح نظام جامع مهارتی الزامی برای تمام سطوح حوزه است و دیگر پیگیری راه اندازی کمیته های مهارتی و کاربردی در مدارج علمی از جمله تلاشهای این عرصه است تا در زمینه تولید علم در محورهای مهارتی پایان نامه های سطح سه و چهار تدوین شود. مسئول مرکز آموزش های مهارتی و کاربردی حوزه های علمیه تصریح کرد: پیشنهاد 1000 موضوع پایان نامه، رساله سطح سه و چهار نیز مطرح شده است که مقدمات آن در حال انجام است؛ طرح دانش افزایی اساتید و مدیران صفی و ستادی است و ارتقا و شناسایی اساتید مهارتی و ساماندهی ایشان در یک سیستم جامع و تحت وب که قابل استفاده برای همگان باشد از جمله تلاش هایی است که در این بخش انجام شده است. @salmanraoofi
۴ حجت الاسلام والمسلمین کشوری اظهارکرد: دیگر از برنامه های پنج ساله اجرای جشنواره شیخ بهایی با الگوی مهارت در حوزه با شعار این که، هر طلبه حداقل یک مهارت وحداقل یک رسالت، وهمچنین طراحی وتدوین مهارت های اسلامی و دینی جهت بهرمندی در مراکز دانشگاهی، وهمچنین تدوین سند تحول مهارتی در حوزه علمیه و سازمان ها و نهادهای حوزوی و غیر حوزوی و اعتبار بخشی رسمی به گواهی نامه های مهارتی که از جمله طرح های این مرکز است. وی یادآورشد: در این یک سال تمام تلاش مجموعه، شکل گیری یک فعالیت مناسب و بستری بایسته برای نیل به هدفی متعالی بود و با تمام تلاش و شرایط خاصی که در این زمینه وجود داشت، از آنچه تا کنون انجام شده است به نسبت رضایت داریم و در نگاه ما آنچه انجام شده ثمرات خوبی به همراه داشته است. حجت الاسلام والمسلمین کشوری اظهارکرد: یکی از کارهای ما این است که تمامی ظرفیت هایی که باید در این مسیر ایجاد شود را گردهم جمع کرده و فعالیتی متناسب با ماموریت های خود را شکل دهیم؛ در این مسیر مراکز مختلفی شناسایی شد از جمله موسسات و سازمان ها و شخصیت های اثر گذاری که می توانستند در این طرح یاری گر ما باشند؛ زیرا این حرکت قطعا باید با مشارکت جمعی به نتیجه برسد. سخن پایانی؛ رویکرد مرکز، ستادی است وی گفت: رویکرد مرکز آموزش های مهارتی و کاربردی حوزه های علمیه کشور رویکرد سیاستگذاری است؛ این مرکز به دنبال فعالیت های صرفا صفی نیست؛ ولی به طبع با توجه به اهمیت شکل گیری فعالیت های ابتدایی و تبیین مساله ورودهایی انجام شد ولی قطعا رویکرد ما راهبری و سیاستگذاری ویژه فعالیت های مرتبط به حوزویان و افرادی که در سازمان ها و نهادهای مختلف شاغل هستند خواهد بود. انتهای خبر / خبرگزاری حوزه / کد خبر ۴۶۳۱۷۸ @salmanraoofi
🗓سالروز درگذشت روشنفکر اسلامی 🏳علامه‌سیدمحمدحسین‌طباطبایی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️علّامه‌ی طباطبائی حقیقتا یک روحانی روشنفکر بود لکن ایشان در میدان مبارزه نبودند. یک‌وقتی ایشان در یک جلسه‌ی خصوصی میگفت در اینکه در گذشته یک گناه بزرگی از طرف ما روحانیّون انجام شده هیچ تردیدی نیست؛ این را ایشان قبول میکردند و تصدیق میکردند، روحانیّت وقتى انقلابی باشد، وقتی درحال مجاهدت باشد، وقتی دشمن را بشناسد و با آن مقابله کند آنوقت به جایگاه اصلی و واقعی خودش حقیقتاً رسیده! ۹۶/۸/۲۲ 📸شهیدغفاری، علامه، شهیدقاضی @Jahade_tabeini
🗓سالروز درگذشت روشنفکر اسلامی 🏳علامه‌سیدمحمدحسین‌طباطبایی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️علامه طباطبایی از پایه‌گذاران بنای باشکوه روشنفکری اسلامی و درنهایت جزو شالوده‌ریزانِ انقلاب اسلامی است! ۵۹/۴/۴ ص۴۶کتاب ‼️وقتی قید عدم تعبّد را جزو قیود حتمی روشنفکری ذکر میکنند، نتیجه این میشود که علّامه طباطبایی، بزرگترین فیلسوف زمان ما که از فرانسه فلاسفه و شخصیتهای برجسته‌ای مثل «هانری کربن» به این‌جا میآیند و چند سال میمانند تا از او استفاده کنند، روشنفکر نیست؛ اما مثلاً فلان جوجه شاعری که به مبانی مذهب و مبانی سنّت و مبانی ایرانیگری اعتقادی ندارد و چند صباحی هم در اروپا یا امریکا گذرانده، روشنفکر است! ۷۷/۲/۲۲ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز رحلت عارف کتوم و کبیر 🏳علامه‌سیدمحمدحسین‌طباطبایی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم آقای طباطبائی فیلسوف بود و بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک. عرفان نظری باید به سلوک بینجامد! ۹۱/۱۱/۲۳ ‼️شما ببینید یک نفس گرم مثل حاج میرزا علی آقای قاضی در نجف چقدر برکات درست کرد. یک نمونه‌اش علامه‌ی طباطبایی که چراغ علوم عقلی را در قم ایشان روشن کرد و ادامه داد و با مشکلات ساخت! ۸۹/۸/۲ ⬇️نسخهpdf @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
مهر تابان.pdf
3.51M
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز رحلت عارف کتوم و کبیر 🏳علامه‌سیدمحمدحسین‌طباطبایی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم آقای طباطبائی فیلسوف بود و بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک. عرفان نظری باید به سلوک بینجامد! ۹۱/۱۱/۲۳ ‼️شما ببینید یک نفس گرم مثل حاج میرزا علی آقای قاضی در نجف چقدر برکات درست کرد. یک نمونه‌اش علامه‌ی طباطبایی که چراغ علوم عقلی را در قم ایشان روشن کرد و ادامه داد و با مشکلات ساخت! ۸۹/۸/۲ ⬇️نسخهpdf @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز درگذشت فیلسوف حکیم 🏳علامه‌سیدمحمدحسین‌طباطبایی/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️او مجموعه‌ای از معارف و فرهنگ اسلام بود؛ او فیلسوف؛ فقیه؛ حکیم و مفسر قرآن بود و از اصول و کلام و ادبیات و نجوم و هیئت و ریاضیات و از علوم بی نام و نشان دیگر مطلع بود! ۶۱/۸/۲۳ 💠علامه طباطبایی: ‼️اساس دموکراسی غربی بر بهره‌کشى از مظلومان است و این همان دیکتاتوری در اعصار گذشته است لکن اسمش عوض شده، امروز ظلم و استبداد با لباس دموکراسی بر مظلومین می‌تازد! تفسیرألمیزان ۴/۱۹۴ ⬇️نسخهpdf @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
درمحضرعلامه.pdf
2.69M
@Jahade_tabeini
بیانات استاد ملک زاده در ابتدای درس خارج اصول نسبت به نامه ها و موضع گیری های اخیر.mp3
2.58M
نکات و اشکالات جالب استاد محمدحسین ملک زاده درباره بعضی موضع گیری ها درباره نامه آیت یزدی حفظه الله به آیت الله العظمی شبیری دام ظله @mabaheth @salmanraoofi
MAKTAB35.mp3
5.24M
#مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_اعظم_انصاری ره 🔆بررسی مبنای حجیت قول لغوی در موضوع شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره جلسه ۳۵ @salmanraoofi
۱۵ (نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🌟🌟🌟🌟🌟 📚فی سیرة ابن هشام باب سرية عبد الله بن جحش ؛ « و بعث رسول الله صلى الله عليه و سلم عبد الله بن جحش بن رئاب الأسدي في رجب، مقفله من بدر الأولى، و بعث معه ثمانية رهط من المهاجرين، ليس فيهم من الأنصار أحد، و كتب له كتابا و أمره أن لا ينظر فيه حتى يسير يومين ثم ينظر فيه، فيمضى لما أمره به، و لا يستكره من أصحابه أحدا. فلما سار عبد الله بن جحش يومين فتح الكتاب، فنظر فيه فإذا فيه: إذا نظرت في كتابي هذا فامض حتى تنزل نخلة ، بين مكة و الطائف ، فترصّد بها قريشا و تعلّم لنا من أخبارهم. فلما نظر عبد الله بن جحش في الكتاب، قال: سمعا و طاعة، ثم قال لأصحابه: قد أمرنى رسول الله صلى الله عليه و سلم أن أمضى إلى نخلة، أرصد بها قريشا، حتى آتيه منهم بخبر، و قد نهاني أن أستكره أحدا منكم. فمن كان منكم يريد الشّهادة و يرغب فيها فلينطلق، و من كره ذلك فليرجع، فأمّا أنا فماض لأمر رسول الله صلى الله عليه و سلم، فمضى و مضى معه أصحابه، لم يتخلّف عنه منهم أحد .» 🔹ترجمه: در سیره ابن هشام در باب جنگ عبد الله بن جحش آمده : چون رسول خدا صلى الله عليه و سلم از سفر بدر اولى باز گشت در ماه رجب عبد الله بن جحش را با هشت تن از مهاجرين که هیچ یک از انصار در آن نبودند به مأموريت جديدى به طرف مكه فرستاد و نامه ای را برای او نوشت و به او امر کرد که آن نامه را نگاه نکند تا دو روز به سمت مکه راه روند پس از آن دنبال هرچه به او فرموده برود و از یارانش کسی را مجبور به همراهی نکند . هنگامی که عبد الله دو روز به طرف مكه راه رفت نامه را باز كرده آنگاه نامه را ديد: در آن نوشته بود : چون نامه مرا خواندى براه خود ادامه بده و هم چنان تا «نخله» ميان مكه و طائف برو و در آنجا مترصد قريش باش و از اخبار ايشان ما را آگاه کن ، و براى رفتن بدانجا همراهان خود را آزاد بگذار و هيچكدام را مجبور بدين سفر مكن. چون عبد الله نامه رسول خدا صلى الله عليه و سلم را خواند گفت : شنیدم و اطاعت کردم سپس به همراهان خود گفت: رسول خدا صلى الله عليه و سلم به من دستور داده به «نخله» بروم و در آنجا مترصد كاروان قريش باشم و تا اخبارى از ايشان براى رسول خدا صلى الله عليه و سلم بفرستم، و مرا نهی کرده که شما را مجبور کنم اكنون هر كه از شما دوستدار و طالب شهادت است بيايد و هر كه نمی¬پسندد از همين جا باز گردد! ولى من بدنبال انجام فرمان رسول خدا صلى الله عليه و سلم خواهم رفت. پس او رفت و یارانش رفتند و هیچ یک سرپیچی نکردند . @salmanraoofi
✅ وقتی یک بی غیرت وزیر خارجه باشد اینگونه به تنهایی در قامت یک ضدانقلاب برای دشمن خوراک تبلیغاتی تهیه می کند! دولت اگر صاحب داشت و مجلس اگر غیرت داشت، ایشان فردا دیگر وزیر نبود!!! @Drseddighi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻 آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی: ⛔️ دولت با مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌ها سر مردم را بند نکند ⚠️ به واقعیت‌ها فکر کنید 🔻 حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم: 🔹 اگر حقیقت این دنیا را نشناسیم، کلاه سرمان رفته و گرفتار خطا و اشتباه می شویم؛ اگر فکر می کنیم در این دنیا مسئله حاکم بوده و شورای امنیت و سازمان ملل در آن دخیل هستند، گرفتار اشتباه خواهیم شد. 🔹 دنیایی که در آن زندگی می کنیم دنیایی است که وحشیانه بر آن حاکم است و برخی از کشورها به دنبال سلطه بر دیگران هستند. 🔹 کشورهای دنیا نباید این ذلت را بپذیرند که دیگران از آن طرف دنیا بتواند بر تمام منافع آنان حکومت کنند؛ باید دست به دست هم داده و جلوی آن بایستند. 🔹 حق ندارد ارباب تمام کشورها باشد؛ کشورها نباید بپذیرند که دنیا ارباب و قیم داشته و همه برده او باشند و خوشبختانه اخیرا متوجه شده و در حال مخالفت با این برنامه هستند. با همه این دیکتاتوری ها، بحمدالله ایران اسلامی از صحنه خارج نشده و ان شاءالله نخواهد شد. 🔹 در زمان جاهلیت عرب نیز به احترام گذاشته می شد؛ اما امروز برخی از کشورها هر موقع دلشان خواست، از قراردادها خارج می شوند. 🔹 دولت و ملت ما باید بدانند که در چنین دنیایی حضور داشته و باید بدانیم با چه کسانی قصد داریم؛ یک مشت مطالب نامربوط، غلط و بی معنی همچون رفتن سپاه پاسداران، نداشتن موشک، خروج از سوریه و ... را پیش می کشند تا به اهداف خود برسند. 🔹 باید بدانیم در چنین دنیایی باید قوی بود و در مقابل زورگو، زورمند شد تا بتوان با آنان مقابله کرد؛ ان شاءالله دولت هم بیشتر به فکر بوده و با مسئله حضور در سر مردم را با این مطالب بند نکنند و به واقعیت ها فکر کنند. ❇️ جزئیات بیشتر 👇👇👇 http://hawzahnews.com/detail/News/468366
بیانات استاد آیت الله شب زنده دار در درس اخلاق شب چهارشنبه 🔻🔻🔻🔻🔻 قوای علمی حوزه های علمیه در خطر است| حفظ و تقویت قوای علمی حوزه رسالت حوزویان است عضو جامعه مدرسین با بیان این که قوای علمی حوزه در خطر است، وظیفه و رسالت مهم حوزویان را حفظ علمیت حوزه دانست و علمیت حوزه های شیعی را یکی از وجوه برتری نسبت به حوزه های جهان اسلام عنوان کرد. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با گرامیداشت ماه ربیع و تأکید بر استفاده از فرصت های این ماه، به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می فرماید رسیدن به خداوند متعال که مقصد نهایی برای انسان است مانند سفری است که انسان باید مسیری را بپیماید. وی افزود: انسان باید شب را مرکبی برای خود قرار دهد تا این سفر مهم را بپیماید و به نتیجه برسد، برای دست یافتن به مدارج مهم معنوی انسان حتما باید از شب ها نهایت استفاده را داشته باشد، مقداری از شب باید برای انس با خدا و عبادت صرف شود، خداوند نیازی به این امور ندارد اما انسان با این انس گرفتن می تواند خود را تعالی ببخشد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که شاید کسی را سراغ نداشته باشیم که بدون بهره از انس با خدا در شب به جایی رسیده باشد، اظهار داشت: موفقیت در دنیا و آخرت این است که انسان از نماز شب به عنوان موهبت الهی استفاده کند. وی ادامه داد: مرحوم ارباب از فقهای بزرگ زمانی که فهمید از سال ۴۲ حضرت امام انقلابی را آغاز کرده اند، فرمود که این انقلاب به پیروزی می رسد چون رهبر آن اهل نماز شب است، انسان باید از شب برای تصحیح صفات نادرست خود استفاده کند یعنی می تواند از سکوت و آرامش شب در محضر الهی خود را نقد و بررسی کرده و نواقص را بشناسد و برای برطرف کردن آن اقدام کند. آیت الله شب زنده دار با بیان این که همه مشکلات و خرابی ها برای این است که انسان به دنیا و مظاهر آن توجه دارد، ابراز داشت: اگر دنیا برای انسان ارزش نداشته باشد بسیاری از گمراهی ها و مشکلات پیش نخواهد آمد، اگر انسان تنها به وظیفه خود توجه کرد و دنبال متاع قلیل دنیا نرفت، فریب شیطان و نفس را نمی خورد. وی شب و سحرگاه را فرصت خوبی برای تفکر دانست و عنوان کرد: تا انسان خود را قانع نکند راه برایش باز نمی شود که بر نفس تسلط پیدا کند، باید با استدلال و دلیل خود را قانع کند، این استدلال باید در مرتبه عقاید حقه هم باشد و باید عقاید خود را محکم کنیم. استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر عقاید انسان محکم شود بقیه امور حل خواهد شد، اگر انسان به مبدأ و معاد و حساب یقین داشته باشد دست از دنیا و مظاهر آن برخواهد داشت، اگر کسی به خواسته های نفس "نه" نگوید نمی تواند از فرصت ناب سحر بهره مند شود. وی اضافه کرد: انسان باید این حالت را در خود ایجاد کند که جلوی مسائل مزاحم برای طی طریق مسیر الهی را بگیرد، برای یک فاضلی که می تواند به مقامات عالی برسد ممکن است پیشنهادات مضر بسیاری شود که باید مراقبت کند و به مسیر مهم الهی خود ادامه دهد. 🔆آیت الله شب زنده دار با بیان این که قوای علمی حوزه در خطر است،گفت: ما در حوزه رجال علمی قوی در همه زمینه های فقه، اصول، تفسیر، علوم عقلی و موارد دیگر می خواهیم، امروز با توجه به آنچه که جهان از حوزه های علمیه توقع دارد وظیفه حوزویان بسیار سنگین شده است. 🔆وی افزود: علم چیزی نیست که مثلا انسان کپسولی را استفاده کند و عالم شود، صاحب نظر و عمیق شدن حداقل ۲۵ سال کار می خواهد، امام راحل فرمود مشایخ ما ۶۰ سال کار کردند اما در نهایت علی الاحوط می گویند و فتوا نمی دهند اما گاهی دیده می شود که با ۵ سال کار کردن "انا رجل" می گویند. 🔆عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر این که حفظ علمیت حوزه وظیفه روحانیت و حوزویان است، اظهار داشت: یکی از مواردی که امتیاز حوزه تشیع نسبت به حوزه ها تسنن در طول تاریخ به شمار می رود علمیت حوزه های شیعی است. @salmanraoofi @rasanews_agency
۱۶ (نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🌟🌟🌟🌟🌟 📚فی المغازی فی باب بدر القتال ؛ قالوا : « و لمّا تحيّن رسول الله صلّى الله عليه و سلّم انصراف العير من الشّام ، ندب أصحابه للعير، و بعث رسول الله صلّى الله عليه و سلّم طلحة بن عبيد الله و سعيد بن زيد، قبل خروجه من المدينة بعشر ليال، يتحسّسان خبر العير، حتى نزلا على كشد الجهني بالنّخبار من الحوراء- و النّخبار من وراء ذى المروة على الساحل- فأجارهما ، و أنزلهما ، و لم يزالا مقيمين عنده فى خباء حتى مرّت العير، فرفع طلحة و سعيد على نشز من الأرض، فنظرا إلى القوم، و إلى ما تحمل العير، و جعل أهل العير يقولون : يا كشد ، هل رأيت أحدا من عيون محمّد؟ فيقول: أعوذ باللّه، و أنّى عيون محمد بالنّخبار؟ فلما راحت العير باتا حتى أصبحا ثم خرجا، و خرج معهما كشد خفيرا ، حتى أوردهما ذا المروة. و ساحلت العير فأسرعت، و ساروا الليل و النهار فرقا من الطلب . فقدم طلحة بن عبيد الله و سعيد المدينة اليوم الذي لاقاهم رسول الله صلّى الله عليه و سلّم ببدر، فخرجا يعترضان النبىّ صلّى الله عليه و سلّم ، فلقياه بتربان- و تربان بين ملل و السّيالة على المحجة ، و كانت منزل ابن أذينة الشاعر. و قدم كشد بعد ذلك ، فأخبر النبىّ صلّى الله عليه و سلّم سعيد و طلحة إجارته إيّاهما، فحيّاه رسول الله صلّى الله عليه و سلّم و أكرمه و قال: ألا أقطع لك ينبع؟ فقال: إنى كبير و قد نفد عمرى، و لكن أقطعها لابن أخى. فقطعها له . قالوا: و ندب رسول الله صلّى الله عليه و سلّم المسلمين و قال: و هذه عير قريش فيها أموالهم، لعلّ الله يغنّمكموها. فأسرع من أسرع، حتى إن كان الرجل ليساهم أباه فى الخروج .» 🔹ترجمه: گويند چون پيامبر (ص) زمان بازگشت كاروان قريش از شام را دانست، ياران خود را براى حمله به آن فرا خواند . ده شب پيش از خروج خود از مدينه، طلحة بن عبيد الله و سعيد بن زيد را براى كسب خبر و اطلاع روانه فرمود . آن دو رفتند و به نخبار- كه بعد از ذى المروه و در ساحل درياست- رسيدند و به منزل كشد جهنى وارد شدند . كشد آنها را پذيرفت و در پناه خود گرفت و آنها تا هنگام عبور كاروان از آن محل همچنان مخفيانه پيش او بودند. هنگام عبور كاروان طلحه و سعيد بر زمين بلندى بر آمدند و قريش و كاروان و كالاهاى آن را بررسى كردند كاروانيان ، كشد را مورد خطاب قرار دادند و پرسيدند: آيا كسى از جاسوسان محمد را نديدهاى؟ او گفت: پناه بر خدا ! جاسوسان محمد در نخبار كجايند و چه مىكنند؟ چون كاروان از آنجا گذشت طلحه و سعيد شب را همانجا گذراندند و بامداد بيرون رفتند . كشد هم براى بدرقه آن دو همراهشان رفت تا آن دو را به ذى المروه رساند. كاروان خود را به كنار دريا رسانده بود و براى اينكه از تعقيب مصون بماند شب و روز شتابان در حركت بود . طلحه و سعيد همان روزى به مدينه رسيدند كه پيامبر (ص) با لشكر قريش در بدر برخورد فرمود . آن دو به قصد ديدار و گزارش كار خود به پيامبر (ص) از مدينه بيرون آمدند و آن حضرت را در تربان ديدند- تربان كنار شاهراه ميان ملل و سيّاله قرار دارد و جايگاه ابن اذينه شاعر هم هست. كشد هم بعد از اين به مدينه آمد. سعيد و طلحه به پيامبر (ص) گفتند كه كشد آن دو را پناه داده است. پيامبر (ص) بر او درود فرستاد و گراميش داشت و فرمود: آيا ينبع را در اختیارتو قرار دهم؟ گفت: من سالخوردهام و عمرم تمام شده است. اگر مصلحت بدانيد آنرا در اختیار برادرزادهام قرار دهيد ، و پيامبر (ص) آن را در اختيار او گذاشت. گويند: رسول خدا (ص) مسلمانان را فرا خواند و فرمود اين كاروان قريش است كه اموال ايشان در آن است، شايد خداوند غنيمتى به شما ارزانى فرمايد. مردم در اين كار شتاب گرفتند، حتى براى بيرون رفتن از مدينه گاهى پدر و پسر قرعه كشى مىكردند. @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📩نامه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم پیرامون فضای مجازی به آیت الله آملی لاریجانی: 🔹اجرای فوری قانون مسدود‌سازی تلگرام، و جلوگیری از فعالیت‌ فعالیت دو پوسته تلگرام ‌طلایی و هاتگرام؛ 🔹 فراهم کردن مقدمات مسدودسازی شبکه‌های خارجی مغایر با قوانین کشور متن کامل خبر: hawzahnews.com/detail/News/468458
باسمه تعالی 🔆بحث آداب الصلاه 🔆زمان: هر شنبه در ایام درسی بعد از نماز ظهر 🔆مکان امسال: مدرسه امام کاظم علیه السلام (ساختمان سمت چپ، مدرس شماره ۷) @salmanraoofi
امروز حرم مطهر رضوی سخنرانان خوبی هم دارد @salmanraoofi
گفتمان سازی مبانی دینی جمهوری اسلامی @salmanraoofi
سلمان رئوفی
#آیت_الله_اعرافی #حوزوی به بیان دیگر نقص روشن دوم کار آیت الله اعرافی تبدیل نکردن حجم عظیم تلاشهای
(نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🔻🔻🔻🔻🔻 باسمه تعالی حسب گفتگویی که با بعضی بزرگواران داشتیم طرحی برای تأسیس مدرسة علمیه‌ای با سبکی جامع و راهبردی نو برای علاقه مندان ارائه می‌شود. امیدوارم که مقبول نظر افراد خواهان و مطمح نظر حضرت بقیه الله عج قرار گیرد و توشه‌ای برای روز جزاء باشد والله ولی التوفیق. به مقتضای روشنگری اجمالی و ارائه طرح به صورت کلّی مطالبی فشرده محضرتان عرض می‌شود. از آنجا که طبق صحبتهای مطرح شده سه طرح حوزه مطلوب با راهبرد تربیت طلبه موفق، حوزه نخبگان برای تربیت طلاّب نخبه و حوزه علوم انسانی با راهبرد تربیت طلاب محقق و نظریه پرداز در علوم انسانی از جانب بنده مطرح شد بنده به نظرم رسید در یک طرح سه طرح را ادغام کنم تا هم کاری نسبتا تکراری مثل طرح حوزه مطلوب انجام نداده باشیم و هم کاری با هدفی بسیار وسیع و عام مثل طرح حوزه نخبگان دنبال نکرده باشیم. لذا به نظرم طرح مدرسه علوم انسانی کاری غیری تکراری با هدفی مشخص و بسیار لازم برای جامعه، دانشگاه و حوزه و نظامی اسلامی خواهد بود که ثمرات عالی و شیرین و راهبردی خواهد داد که جامعه ، دانشگاه ، نظام و حوزه همه بهره‌مند خواهد شد انشاالله. لذا با تقدیم مقدماتی بسیار لازم و فشرده طرح خود را ارائه می‌کنم ۱. روشن است که اهمیت علوم انسانی از علوم فنی و مهندسی از جهاتی بیشتر و نفع و خطر این علوم برای جامعه از جهاتی مهمتر است هر جامعه ای از لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی در ابعاد خرد و کلان و در سطوح فرد و خانواده و جامعه و عوام و خواص تحت تئوریهای علوم انسانی اداره می¬شود. امروزه مشکلات کشور پهناور جمهوری اسلامی در صنایع پیشرفته فنی و مهندسی تا حدود زیادی حل شده است اما مشکلات مرتبط با فرهنگ، سیاست و خانواده و اجتماع ما تا حدود زیادی بدون حل راهبردی و علمی باقی مانده که یکی از مهمترین علل آنرا باید در عقب ماندگی در حوزه تولید و توزیع علوم انسانی اسلامی جستجو کرد به عنوان مثال در بعد اقتصادی با قبول کاهش ارزش پول و تورم سالانه قابل توجه، چگونه باید هم رشد اقتصادی داشت هم وام ربوی برای تولید و گردش امور مردم نداد، هم ارزش پول برگشتی را با پول داده شده برابر کرد به عبارت ساده تر چگونه اقتصادی بدون محور ربا با هدف تولید می¬توان داشت، تئوری اسلامی در این زمینه چیست؟ راه حل رفع فقر و ایجاد خود اتکایی در طبقات مختلف، راه مهار و حل تورم با نظریه، رویکرد و راه حل‌های اسلامی چیست؟ نظام کلان و خرد اقتصاد اسلامی چیست و چگونه باید استخراج و تبدیل به تئوری علمی و چگونه باید پیاده شود؟ در بعد اجتماعی و فرهنگی تئوری و راهکار اسلامی برای ترویج دین، وجدان کاری، پاکدستی، عفاف و حجاب بدون تحمیل چیست و چه موازینی می تواند رشد دینداری را به صورت راهبردی و کاربردی با نمودار علمی به ما نمایان کند و با چه روش علمی و اسلامی می توان این امور را طوری در جان مردم نشاند که با جان دل بپذیرند و احساس تحمیل نکنند؟ همین طور راه حل معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مثل فتنه ۸۸ با مدل اسلامی، مهار قدرت با تئوری اسلام، حفظ انسجام اجتماعی با وجود تنوع قومی و مذهبی با راهبرد اسلامی، نقش خواص در فساد و احیاء جامعه و راه مهار و تربیت این طبقات چیست؟ همه این سوالات مسائل محسوسیت که ما با مشکلاتش دست و پنجه نرم می کنیم و متاسفانه جواب دقیق، علمی و مستند اسلامی به آنها داده نشده است و به نظر بنده حوزه تنها ملجاء و مرجع پاسخگو می تواند باشد که به دلیل این نکته اشاره ای خواهد شد. ۲. چه در دانشگاهها و چه در حوزه‌ طرح هایی برای تحول در علوم انسانی داده شده که از قرار زیر است ۱. طرحی دانشگاهی در این طرح با بهره‌مندی از کتب شهید مطهری و خواندن نسبی دروس حوزوی برای استفاده از منابع اسلامی و حوزوی سعی کرده‌اند گامهایی در این زمینه بردارند اما به دلیل جامع عدم ارتباط با منابع اسلامی و توانایی استنباط از این منابع اسلامی موفق نبوده‌اند که به دو نکته برمی‌گردد: ۱. ضعف دانشهای ابتدایی و کاربردی حوزوی که به آنها امکان برداشت حداقلی صحیح از منابع اسلامی هم نمی‌دهد مثل ضعف در صرف و نحو و لغت و به طور کلی ادبیات عرب و مبانی علومِ فقه و اصول و فلسفه و عرفان حتی در حد ابتدایی. ۲. ضعف در علوم پایه حوزوی و متخصص و مجتهد نبودن در فقه، فلسفه و عرفان و تفسیر که هر کدام دارای مبانی روشها و منابع و مکاتب و نگرش خاص خود هستند و از جمله علوم مبنایی ای هستند که هر کدام قابلیتهای شگرفی برای تحول در علوم انسانی دارند که مجال توضیح آن نیست و بی‌بهره‌گی از آنها ضعفی مفرط می‌آورد که شاهد این ضعفها در کارهای آن مراکز دانشگاهی هستیم. @salmanraoofi
(نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🔻🔻🔻🔻🔻 ۲. بعضی موسسات حوزوی ۱. موسسه ای که علم پایه خود را برای تحول اصول قرار داده است این موسسه هم تاکنون محصول قابل اعتنایی ارائه نداده و به نظر کثیری از صاحبنظران حوزوی دارای ضعفهای متعدد است که احتمالا به همین دلیل هم از سوی رهبر انقلاب حفظه الله حمایت خاصی نشده است. علل عدم توفیق این موسسه در نکات ذیل قابل اشاره است ۱. ضعف انتخاب علم پایه برای تحول در علوم انسانی ؛ این موسسه علم راهبردی خود را علم اصول قرار داده و برای تحول در همه زمینه‌های معرفتی، مبنایی و روشی تمام راه حلها را از این علم استمداد می‌کند، اما چون مباحث علم اصول به طور کلی به دو دسته ۱. مباحث زبانی و استفاده از دلالت روایات ۲. مباحث حجج و امارات و اصول علمیه که شامل ادله قابل استناد در فقه و ادله قابل استناد در صورت عدم وجود دلیل شرعی قابل استناد است، خلاصه می‌شود، قابلیت برای این تحول را ندارد چرا که مثلاً اثبات امکان علم یافتن و تطابق علم ما با واقعیت خارجی و حل ضعف روشهای تجربی با برهان به هیچ وجه در این علم مطرح نشده و قطعا باید از فلسفه اسلامی استمداد شود که این موسسه و بانیان و محققان آن هیچ سر رشته‌ای در این علوم ندارند و ما تا این دو نکته را اثبات نکنیم با روش و فضای علوم انسانی غربی که نسبی‌گرایی است راه به جایی نمی بریم. ۲. روحیه اخباریگری که این موسسه را به این سمت سوق داده که ۱. روشهای استنباط از منابع دینی ۲. سنجش صحت و سقم مسائل علمی و مسائلی از این دست را هم از احادیث و قرآن انتظار داشته باشد حال آنکه اگر مطلبی هم در روایات در این نوع مسائل آمده باشد ارشاد به حکم عقل است و پر واضح است با ضعف روشی یا استنباطی، و سنجشی یا علمی و ضعف مبانی عقلی و معرفتی که سرچشمه مبنایی و روشی تولید در علوم انسانی هستند تولیدات این موسسه قابل اعتنا نیست و دارای استحکام لازم در صورت تولید هم نمی‌باشد. ۳. که به تبع روحیه اخباریگری این موسسه که از موسسان آن سرچشمه می‌گیرد است تضعیف عقل و بدبینی به دو علم شریف و عالی فلسفه و عرفان است که باعث ضعفهای معرفتی و روشی در کار این موسسه و سطحی بودن مطالب ارائه شده توسط آنجا گشته که جز با استمداد از این دو علم قابل حل نیست که اشاره‌ای به این نکته گذشت. @salmanraoofi
(نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🔻🔻🔻🔻🔻 ۳. موسساتی که علم مبنایی خود را فلسفه قرار داده اند این موسسات هم در تولید علم بومی و تربیت محقق و مدرس و نظریه پرداز در حوزه علوم انسانی موفقیت قابل اعتنایی نداشته و تا به حال تنها چند جلد کتاب که بعضا هم حاصل همایش های برگزار شده است ارائه داده و هیچ یک از اساتید بنام آنها به عنوان نظریه پرداز در این زمینه شناخته نمی‌شوند چه برسد به اعضای هیئت علمی و مدرسان این موسسه که عوامل آن در مسائل ذیل قابل اشاره است ۱. تدریس علوم انسانی به روش و در قالب دانشگاهی که آفات ذیل را به همراه دارد سطحی خواندن دروس علوم انسانی؛ لازم به اشاره است که در حوزه فراگیری درس با روش تدریس حول محور متن ارائه می شود لذا درس با دقت تمام حول محور متن خوانده می‌شود و در قالب مباحثه که برای ۱. حفظ ۲. فهم مطالب فهمیده نشده در درس ۳. ارائه به صورت تدریس به شاگرد دیگر که نشان فهم مطالب توسط شاگرد است و به بیانی دیگر با یک تدریسی خصوصی متن فرا گرفته می‌شود که چند حسن ۱.تکرار ۲.فهم کامل ۳.نقّاد بار آوردن ذهن را دارد. اما در دانشگاه بدون خواندن متون اصلی با گزینش از متن اصلی یا به صورت خلاصه متن اصلی، بدون دقت حول متن و فهم کامل و دقیق آن مباحث فرا گرفته می‌شود علاوه بر این که اساساً نقدی هم در کار نیست و لذا مطالب کامل فهمیده نشده و ذهن هم نقّاد نسبت به مسائل علم بار نمی‌آید. ۲. تدریس نشدن علوم انسانی به روش انتقادی؛ به نظر بنده یکی از علل این خود باختگی در علوم انسانی و متحول نشدن این علوم در همین فراگیری صِرف و عدمِ تدریسِ انتقادی این علوم است. یعنی اگر همانطور که رسائل و کفایه گاهی چهار لایه تدریس می‌شود یعنی چهار بار یک مطلب اثبات و رد می‌شود مطالب علوم انسانی نیز این گونه تدریس می شد ذهن شاگرد اثبات کن و انتقاد کن بار می آمد و ما شاهد خود باختگی در این حوزه راهبردی نبودیم لذا باید علوم انسانی را به روش حوزوی با رویکرد انتقادی آموزش داد. ۳. جدا کردن مسئولیت آموزش علوم حوزوی «فقه و اصول و عرفان» از عهده موسسه که این نکته را القاء می‌کند که دروس حوزوی نقش خاصی در استخراج و تولید علوم انسانی ندارند چه برسد به آماده کردن ذهن طلبه برای استخراج و تولید علوم انسانی در حین فراگیری علوم حوزه و چه برسد به ارائه کاربردی این علوم با هدف تحول در علوم انسانی علاوه بر اینکه در تدریس فلسفه هم این نکته القا نمی شود که این علم پایه مباحث روشی و ارزشی در علوم انسانیست. لازم به ذکر است که ۱. روش برداشت فقهی و اصولی از منابع اسلامی و ۲. نگرش عرفان به مسائل مهم توحید و ولایت و جایگاه انسان در نظام هستی و انسان شناسی عرفانی آنقدر مهم و ۳. افق دادن فلسفه و عرفان به برداشت روایات و ۴. القاء روش علمی خاص توسط فلسفه برای مدلِ تولیدِ علم در علوم انسانی از مباحث بسیار مهم و تاثیر گذار و تعیین کننده ای است که بدون این علوم و مباحث پایه ای آنها مدل، افق و نقشه راه روشنی برای تحول و تولید در علوم انسانی به چشم نمی آید و بعضی مباحث فلسفه هم بدون فقه و عرفان به هیچ وجه پر کننده این خلاءها نیست که این نکات بر اهل فن کاملا روشن است و شخص امام راحل عظیم الشان رحمه الله و مباحث عمومی مطرح شده توسط ایشان که مرتبط با علوم انسانی است و دروس حوزوی ایشان مهر تاییدی بر این نکته است. ۴. ضعف ارائه منابع اسلامی و تدریس آن در زمینه‌های علوم انسانی و وادار کردن طلبه به تطبیق یا مقایسه این متون و منابع اسلامی به صورت یک نظام منسجم با علوم انسانی غربی. ۵. وسعت دادن به کار بدون گرفتن افراد دارای استعداد لازم و سنجش استعدادهای مرتبط با علوم انسانی مختلف و هدایت صحیح آنها. پر واضح است که تمامی مراکز مذکور خدمات فراوان شایانی به جامعه و جمهوری اسلامی داشته اند که مجال توضیح آن نیست. @salmanraoofi
(نشربدون لینک کانال جایز نیست) 🔻🔻🔻🔻🔻 لذا برای رفع ضعفهای شمرده شده در مراکز مورد اشاره لازم است ۱. طلاب خوب را جذب کرد ۲. دروس پایه ای حوزه را از ابتدا به صورت مناسب و قوی آموزش داد ۳. به تقویت علوم پایه حوزوی در طلاب پرداخت ۴. دروس دانشگاهی را به صورت انتقادی و با روش حوزوی به محصل ارائه داد که همه نکات گفته شده راه حل معقول مدرسه علوم انسانی را القا می‌کند که طرح سه مرحله‌ای آن با مقدمات زیر به صورت ذیل است زمینه های لازم ۱. جذب استعدادهای خوب، همراه با تدوین نظام آموزشی دقیق خودکفا کننده طلبه برای تحصیل متون حوزوی در اواسط راه هر علم که بتوانند به راحتی دروس حوزه را بخوانند و احتیاج به صرف وقت فراوان برای فهماندن دروس حوزوی لااقل تا سطح ۱ (۶ سال اول) را نداشته باشند. به عبارت دیگر جذب افرادی که توانایی‌های علمی و جسمی خواندن دروس حوزه و دانشگاه را با هم داشته باشند و آموزش صحیح این افراد. ۲. جبران ضعف دروس حوزوی با تولید متون مناسب برای جبران ضعفهای موجود توسط افراد مجرب و متخصص و توانمند جهت آماده سازی دروس حوزه و طلاب برای تولید علوم انسانی اسلامی. ۳. تولید متون میان رشته‌ای در علوم انسانی در مباحث ذیل ۱. منابع اسلامی علوم انسانی مثلا متون دینی؛ روانشناسی، مدیریت و اقتصاد اسلامی و... . ۲. تولید متون نیمه تخصصی و تخصصی لازم مثل ۱.. بررسی و نگاهی به احادیث روانشناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی و مدیریت در اسلام ۲.. طرح روشها و تئوریهای تولید علوم انسانی اسلامی و گنجاندن این متون در سه سطح مختلف دروس مدرسه. ۴. تقویت علوم پایه فقه و اصول، فلسفه و عرفان حوزوی در هر سه سطح برنامه نکته: کلیات طرح ارائه شده به صورت زیر است البته جزئیات بسیار زیادی مد نظر بود که به طور کلی به دو مسئله امور آموزشی و پرورشی و طرح دقیق تولید علمی در این زمینه ارتباط داشت که از آنها صرف نظر کردم و شرح داده نشده که در پیاده شدن طرح حتما لحاظ و اجرا خواهد شد. سطح یک ۶ سال ۱. خواندن دروس اصلی حوزه با اساتید مجرب به صورت قوی با رویکرد آموزش محور و پژوهش محور. ۲. کارگاه دروس برای تمرین هر درس با حضور استاد. ۳. واگذاری خواندن دروس جنبی حوزه حدود ۴ یا ۵ درس برای هر پایه به طلبه که البته باید با راهنمایی و تحت نظر و در خود حوزه دروس جنبی خوانده شود مگر دروسی که استاد بتواند نکاتی در علوم انسانی القاء کند مثل نهج البلاغه و مدیریت راهبردی و امثال این دروس. ۳. درس گرفتن چند علم از علوم مهم و اصلی از متون مهم و مرجع دانشگاهی در علوم انسانی به روش حوزوی یعنی درس گرفتن متن و خواندن با دقت و کلمه به کلمة آن توسط اساتید مجرب، و مباحثه این متون مثل علوم سیاسی، مدیریت، روانشناسی، علوم اجتماعی و اقتصاد برای آشنایی با موضوع و مسائل علوم انسانی. سطح دو ۶ سال ۱. سطح بندی مسائل و متون مورد تدریس رسائل، کفایه و مکاسب وخواندن متون درجه یک و دو برای خواندن کل کتاب. ۲. خواندن دروس جنبی لازم حوزوی که باید تولید شود مثل روشها و مکاتب فقهی، فلسفی، عرفانی و تفسیری. ۳. درس گرفتن و مباحثه متون و منابع اسلامی علوم انسانی زیر نظر اساتید مجربّ برای فراگیری روش فهم،استفاده و تولید علوم انسانی اسلامی. ۴. حضور در دانشگاه و مباحثه دروس دانشگاه تحت اشراف مدرسه علوم انسانی. (برای سال حضور در دانشگاه می توان با فکر زیاد سال مناسب تری زودتر یا دیرتر انتخاب کرد که به دروس حوزوی لطمه نخورد و می توان با بعضی موسسات یا دانشگاه ها مثل باقرالعلوم هماهنگ کرد که دروس عصر برگزار شود تا طلاب صبح در حوزه حضور داشته باشند یا دروس در چهارشنبه و پنج شنبه برگزار شود تا در طول هفته دروس حوزوی و در آخر هفته دروس دانشگاهی خوب خوانده شود) ۵. تقویت علوم پایه حوزوی و خواندن فلسفه و عرفان و تفسیر در سطح اسفار و تمهید و فصوص و المیزان با رویکرد توجه به مباحث مهم این علوم در تولید علم در علوم انسانی. ۶. خواندن مباحث و موضوعات علوم انسانی مطرح در المیزان و کتب شهید مطهری و مقالات مناسب تولید شده. سطح سه ۳ سال ۱. ارائه پایان نامه در علوم انسانی در موضوعات نظام کلان علوم انسانی مثل نظام کلان روانشناسی ، اقتصاد ، مدیریت اسلامی و ... . ۲. مبانی و روشهای تحقیق در علوم انسانی. ۳. بررسی تطبیق رشته‌ای از علوم انسانی غربی با رشته‌ای از علوم انسانی اسلامی. ۴. ادامه دروس حوزوی در سطح خارج فقه و اصول. ....... والحمدلله اولاَ و آخراَ و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۲/۷/۱۲ @salmanraoofi