هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻بحث طلبگی؛
✍ نقد استاد رشاد به یک بحث علمی
🔹استاد علی اکبر رشاد، در آغاز درس خارج خود در حوزه علمیه امام رضا (ع) تهران، در پاسخ به اظهارات یکی از اساتید حوزه ( yon.ir/xnfpS ) مبنی بر تقلیل فقه اسلامی به مجموعه ای از قواعد و احکام فاقد نظام که در سخنانی گفته بود: «فقه فاقد نظام است و نظام سازی فقهی ممکن نیست، و اگر چنین بود، آن کسی که باید به آن می رسید در درجه اول حضرت امام (ره) بود» واکنش نشان داد.
🔹 فقه حاصل تلاش فقهای عظام و سلف صالح برای کشف شریعت نفس الامری است که نظام دارد، آن هم بینظام نیست، زیرا هر چند فقه معرفت فقها به شریعت است، اما فقها اهل فن هستند و براساس مبانی محکم و به استناد ادله معتبر و طبق منطق و منهج موجه، برای دستیابی به حاق شریعت، دست به استنباط می زنند
🔹امام راحل (س) فرمودند: فقه فلسفه ای دارد و فلسفه آن حکومت است و حکومت تمام فلسفه فقه است، پس امروز باید فقه به طرزی صورتبندی شود که حکومت را اداره کند و اداره دولت با مجموعه احکام بینظام ممکن نیست
متنکامل خبر:👇
http://hawzahnews.com/detail/News/470706
➕ @HawzahNews | خبرگزاریحوزه
حل معمای عرض ذاتی - حسن معلمی.pdf
حجم:
325.1K
#فلسفه
#اصول
🔆مقاله ی #استاد_معلمی درباره عرض ذاتی كه به صورت تفصیلی به توضیح عرض ذاتی و اقوال درباره آن پرداخته اند
مقاله ی خوب و قابل استفاده ایست
@salmanraoofi
#فلسفه
#مکتب_تفکیک
🔆روزنامه ای خواندن فلسفه نتیجه اش می شود غزالی و بدتر از غزالی
فضای ژورنالیستی و سطحی نگری حاکم بر وضع کنونی تفکر در جامعه ی فلسفی مان، خود مزید بر علّت شده و زیباگویی و قشنگ نویسی، یادآور داستان مرد شیاد و کشیدن مار و زمینه ساز توهم دانایی در خود شخص و اعتماد افراد به مطالبی می شود که نزد اهل دقت و اساطین فن، بی اعتبار است.
نمونه بارز چنین رویکردی در سنت فلسفی امام محمد #غزالی است.
وی گزارش می دهد که رد جریان فلسفی پیش از فهم و اطلاع از کنه آن به مثابه انداختن تیری در تاریکی است که محتمل است به هدف اصابت نکند پس با جدیت و بدون احساس نیاز به استاد رو به مطالعه اندیشه های عقلی آوردم.
رهیافت چنین تلاشی، زعم باطل غزالی است که فکر می کند در کمتر از سه سال آنهم در اوقات فراغتش، به فهم فلسفه نائل شده و فریبکاری فلاسفه در بحث های فلسفی را [ با نوشتن کتاب تهافت الفلاسفه ] نشان داده است.
باید بیان کنم به همان اندازه که این گمان غزالی نادرست است، شک در هوش و ذکاوت وی که دارای کرسی تدریس در یکی از مهمترین مراکز علمی آن دوره یعنی نظامیه بغداد به همراه سیصد شاگرد است نیز باطل است و حساب دیگران در جایی که تکلیف چون اویی چنین است روشن می باشد.
- دکتر مجید احسن ( استاد فلسفه اسلامی دانشگاه تهران )
🔆پ ن: بدبینی به فلسفه هم نتیجه اش می شود مکتب تفکیک
اسلام اگر با بدبینی مورد مطالعه قرار بگیرد فرد به حقیقت نمی رسد چه برسد به علوم اسلامی مثل فلسفه
@feghheakbar
@salmanraoofi
16.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سیاسی
🔆کدام طلبه ای به هر دلیلی فارغ از ناپسند بودن کار، جرات دارد سر مراجع معظم تقلید داد بکشد
چه برسد به رهبر مسلمین جهان
بادمجان دور قاب چینهایی همیشه هستند که آن طلبه را له کنند و یا ژست حمایت از مراجع بگیرند
حالا داد کشیدن آن طلبه به کنار، حسن خلق #رهبر_معظم_انقلاب حفظه الله را ببینید
همین است که امثال بنده به ایشان ارادت دارند.
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۸/۱۳
@salmanraoofi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
🔷👈پاسخ استاد عابدی به یک تهمت
#پاسخ #تهمت
🔹 بسم الله الرحمن الرحیم
💠 اللهم العن الجبت والطاغوت و بنی امیه و عبیدالله بن زیاد و اتباع بنی امیه من الظالمین و الکاذبین و المفترین و الباهتین والمرجفین فی المدینة.
«انما یفتری الکذب الذین لایؤمنون بآیات الله».
💠 اینجانب هیچگاه بنا نداشته و ندارم درباره تهمت هایی که به بنده زده شده چیزی بگویم و با خدای خود عهد کرده ام هرگز آنانرا حلال نکنم و این تنها ذخیره ای است که برای آخرت خود دارم. اما بزرگی که اطاعت او را بر خود فرض می دانم دستور دادند راجع به یکی از بی شمار تهمت هایی که به بنده زده شده توضیحی ذکر کنم
💠 شهادت آن است که شخص مسلمانی هدفی مقدس داشته و در جنگ فی سبیل الله با شرایط خاص آن بدست دشمن کشته شود همانند شهداء بدر، احد، کربلا.
🔹 اما برخی بدون دقت و با مسامحه هرکسی که به دست یک ظالم کشته شود هرچند غیرمسلمان باشد و در راه خدا نباشد را نیز شهید می گویند. و آنچه بنده گفته ام اینست که: اگر کسی – و باز تاکید می کنم اگر کسی – هر کشته شده بدست دشمن دین را شهید بنامد چنین کسی با استناد به آنچه در کتاب ضعیفی آمده که خلیفه اول بدست خلیفه دوم مسموم و به قتل رسید باید خلیفه اول را شهید بنامد. در حالیکه رکن اصلی شهادت و مقوّم معنای آن فی سبیل الله بودن و قصد قربت و هدف مقدس داشتن است که در اینجا مفقود بلکه ضد آن موجود است.
💠 این تهمت زنندگان صدر و ذیل کلام را حذف کرده و آنچه را بنده در مقام نقد آن بودم به من نسبت داده اند. انشاءالله خداوند همه این دراز دامنانی را که لباس تزویر به تن کرده و به دیگران تهمت می زنند و آنانکه خلیفه اول را شهید می دانند با خلیفه اول و در صف اتباع بنی امیه و زیر پرچم انگلیس محشور بفرماید. الهی آمین
احمد عابدی
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 جلسه درساخلاق آیتالله شبزندهدار در مدرسه علمیه بقیةالله قم برگزار شد
بهترین نیتها /چگونه نیت خود را پالایش کنیم؟👇
hawzahnews.com/detail/News/470863
گزارشتصویری:👇
hawzahnews.com/detail/Photo/470877
سلمان رئوفی
#مثلث_شناخت_و_آگاهی #در_مدار_انقلاب ❗️دوستان خود را به کانال کلام انقلابی دعوت نکنید❗️ 🔰🔰🔰🔰🔰 https
🔴انقلاب اسلامی، بسط توحید🔴
💠 #انقلاب را یک بنده ی خدا و یک مرد الهی رقم زد و چیزی جز #بسط_توحید نمی خواست. ما به دنبال #انقلابی_گری به چنین معنایی هستیم(بسط توحید) تا دچار نفهمی های رایج امروز نگردیم، تا دچار خودکامگی های زشت و زیانبار امروز به نام انقلابی گری و اداره ی کشور انقلابی ایران نگردیم. ما انقلاب را در این قرائت و این چهره می خواهیم و باید بخواهیم.
❇️ در مکتب امام بین #انقلابی_گری و #قیام بر سر سجاده فرقی نیست؛ هر دو تنهای تنها #بندگی_خداست. البته آن قیام امتداد این قیام و این قیام روح و روشنایی بخش به آن شورها و حماسه های عزیز معنوی است. راستی کدام حماسه شررانگیزتر و غیرت زاتر از بانگ قدسی ((الله اکبر)) است؟! در مکتب امام #درد_الهی با #درد_انقلاب از جنس واحد و ارزش یکسان برخوردار است، اصلا یکی است.
✴️ در تمام این سال های پر حادثه و پر افتخار تا انقلابیون ما، انقلاب را اینگونه می نگریستند و اینچنین بودند، ما مشغول پیمودن مسیر #پیامبران بودیم.
💠...ما امروز به دنبال یک #رجعتیم، یک رجعت بزرگ. می خواهیم به اصالت های انقلابی خویش بازگردیم. ما به دنبال آمیختن انقلابی گری با #روح_بندگی هستیم و بین این ها دو فصل جداگانه نمی سازیم.
💠ما به دنبال رجعتیم، رجعت به مکتب بندگی، رجعت به مکتب امام ره
💠ما درکی منظومه وار از #مکتب_امام بایستی داشته باشیم و این مهم لازمه قطعی و ضروری انقلابیگری امروز ماست.
💠ما باور داریم که #مکتب_امام میتواند اکسیر اعظم و کبریت احمر زمانه کنونی ما باشد؛ ضروریست کمی درنگ کنیم که ذهن و فکر ما از چه چیزی تغذیه می کند. ما میخواهیم پایگاه فکری خود را مکتب امام قرار بدهیم.
🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی ۹
🔻🔻🔻🔻🔻
نشر مطالب به معنای تایید آن نیست
🔻🔻🔻🔻🔻
🔹موضوع علم دینی و دین علمی چندلایه یا چند سطح است. فلسفی ، فرهنگی - اجتماعی ، سیاسی ، سازمانی
دکتر عطاءالله رفیعی آتانی قسمت نهم
▫️در جایی از مصاحبه ناظر به پاسخ به سیاسی انگاری علم دینی در ایران، گفتید علم دینی لایه هایی دارد که لایه اول آن فلسفی است اما بحث به جایی دیگر کشیده شد. لطف کنید همین را بسط داده و از لایه های گونه گون علم دینی بگوئید.
🔸موضوع علم دینی و دین علمی چندلایه یا چند سطح است. یک سطح آن فلسفی است. یعنی وقتی داریم از تعریف علم و تعریف دین سخن می گوییم یا این پرسش را مورد توجه قرار می دهیم که کجای علم فرصت حضور دین را می دهد کجای دین فرصت حضور علم را، در حال بحثی فلسفی و متدلوژیک هستیم. ان ها پرسش های بنیادین یا پایه ای است. اگر کسی معتقد باشد حوزه فروض نظریات علمی جای دخالت دین است، نظری فلسفی داده است. در اینجا بحث های روش شناسانه صوت می پذیرد و سعی می شود از و براساس مبانی دینی نظریات علمی استخراج کنیم.
🔹زیرینترین لایه موضوع مناسبات علم و دین، این لایه است.
🔸لایه دوم، طرح شدن علم دینی به منزله موضوعی فرهنگی و اجتماعی است. جامعه اسلامی، مثل هر جامعه دیگری علمی متناسب با خود تولید می کند و از آن جهت که جامعه، اسلامی است، علم برآمده از این جامعه، هر اندازه که آن جامعه اسلامی است، اسلامی خواهد بود.
🔸این جامعه چرا باید علمی متناسب با خود تولید کند؟ این رویکرد در پاسخ می گوید جامعه اسلامی اهداف متفاوتی نسبت به جوامع دیگر دارد، پس علم متفاوتی تولید می کند. این جامعه روی نظریه پرداز اثر می گذارد و نظریه پردازِ برساخته این جامعه، علم متناسب با این جامعه را تولید می کند. این نگاه، علم را به مثابه ایدئولوژی یا تکنولوژی می بیند؛ یعنی به یک معنا می گوید علم یعنی همه آن تکنیک هایی که جامعه به وجود می آورد که زندگی خودش را به سمت تحقق اهدافش هدایت کند.
🔸یا جامعه علمی تولید می کند که عقاید او را توضیح دهد. این مساله علم بومی یعنی همین؛ علمی که برخاسته از جامعه یا برساخته آن جامعه است. این رویکرد، علم را رنگ و بوی زیست بوم فرهنگی اجتماعی می دهد. در این لایه خبری از بحث فلسفی نیست. یک جامعه مصنوعات مختلف و خاص خود را دارد؛ بازار خاص، آداب و سوم خاص، سنت و تاریخ خاص و سیاست خاص خود را دارد. به طریقی مشابه، این جامعه علم خاص خود را تولید می کند.
▫️گویی خلطی میان لایه اول و دوم وجود ندارد. موافقید؟
🔸بله. در لایه اول نه خبری از زیست بوم هست و نه از برساخته بودگی محقق و دانشمند توسط یک زیست بوم خاص و نه از علائق و اهداف اجتماعی و جمعی و جامعه ای خبری در میان است. شما فرض کنید یک استاد غیرمسلمان در کشوری مانند آمریکا درباره علم اسلامی تأمل و تحقیق کند. این فرایند منتزع از زمینه فرهنگی و اهداف فرهنگی صورت می گیرد. به بیان دیگر، علم تولیدشده توسط وی برساختهجامعه اسلامی نیست اما مثلاً اگر بر اساس روش شناسی دینی و مأخوذ از منابع دینی باشد، دینی و مشخصاً اسلامی می تواند باشد.
▫️خب با این نگاه اجتماعی اگر کسی بگوید علم و دین در صحنه جامعه و حیات روزمره با هم ارتباط دارند، ممکن است بتواند علم دینی را صورت بندی کند؟ یا دست کم رابطه علم و دین را نشان دهد که کجا همبستگی هست یا نیست، کجا تباین هست یا نیست و …به این پرسش هم پاسخ دهید که آیا صِرف کشف روابط یا تأسیس روابط مثبت میان علم و دین می تواند سبب تولید و یا کشف علم دینی شود؟
🔸لایه اجتماعی علم را می توان به نهادهایی تقسیم کرد و گفت دین یکی از نهادهای آن است. اگر در این مواجهه، از رابطه علم و دین سخن بگویم از دین به عنوان معارف دینی سخن نگفته ام، بلکه در حال صورت بندی و سخن درخصوص دین به منزله مقوله و پدیده ای اجتماعی هستم.
🔸در این لایه، از دین به عنوان سیستمی فرهنگی و به آن جهت که در نظام ارزشی مردم موثر است و این مردم درحال تولید علم هستند، سخن به میان است.
🔸در این نگاه، جامعه اگر چینی هم باشد بایستی علم متناسب با خود را تولید کند.این رویکرد در دنیا، طرفداران بیشتری نسبت به رویکرد فلسفی علم دارد. شما می دانید امروزه علم بیشتر تحلیل اجتماعی می شود تا تحلیل فلسفی.
▫️کسانی که رویکرد پست مدرن، مطالعات کیفی، جامعه شناسی علمی، جامعه شناسی معرفت و … دارند چنین می اندیشند. مشخصاً جامعه شناسی علم را توضیح دهید که به این مصاحبه هم وفادار بمانیم.
🔸جامعه شناسی علم می گوید علم به صورت اجتماعی تعین می یابد. همچنین می گوید عمده واقعیت علم را می توان با ارجاع به جامعه توضیح داد.
http://l1l.ir/5a0v
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی ۱۲
🔻🔻🔻🔻🔻
نشر مطالب به معنای تایید آن نیست
🔻🔻🔻🔻🔻
🔹پروسه و پروژه علم دینی یعنی تفکر با توجه به ظرفیت اسلام و تجارب علمی بشر برای حل مسائل جامعه. مسأله اصلی علوم انسانی در ایران، دینی و غیردینی بودن آن نیست، عدم توانایی حل مسأله توسط آن است.
دکتر عطاءالله رفیعی آتانی قسمت دوازدهم (قسمت آخر)
▫️یاد جمله هایدگر افتادم که می گوید گذشته زیر پای ماست نه پشت سر ما.
🔸ما مسافریم و نباید در گذشته بمانیم. این گذشته ای که زیر پای ماست هم نباید بر آن ثابت ماند بلکه باید رو به آینده رفت و دست و نگاهمان در حال و آینده باشند.
🔸خطاب به وفاداران متصلب سنت مدرنیته باید گفت اگر بنا بود وضعیت امروز شما تغییرناپذیر باشد که اساساً شما به وجود نمی آمدید. خود مدرنیته محصول نقد بنیاد برافکن سنت کلیسایی بوده است. از این رو باز باید گفت لطفاً تقلید کنید و به مدرنیته و اصل نوشدن آن وفادار باشید که جز این، تناقض و نقض غرض است. متأسفانه این گروه حتی از مسیری که غرب رفته تقلید نمی کند، بلکه از نتایج آن تقلید می کند این یعنی وابستگی و تنبلی در اوج!!.
▫️به بیانی دیگر و از نگاه شما، از فرآیند آن تقلید نمی کند، بلکه از فرآورده ها تقلید میکند.
🔸بله ممنونم. دعوت ما از اینان آن است که بیائید در لایه اول که لایه منطق و متدلوژی است با هم گفت و گو کنیم و هرگونه ملاحظه و سوی سیاسی را کنار بگذاریم. اینان ظاهرگرا هستند و به جای آن که با جوهر غرب مواجهه کنند، متوجه ظواهر آن بوده اند. اینان داعشهای باورمند فرهنگ غربند .
▫️به نظر می رسد تعبیر داعش های غرب زده، تعبیر رادیکالی باشد.
🔸ببینید هر دو گروه، ظاهرگرا هستند؛ یکی له آزادی و دیگری علیه آزادی. بی تردید نمی توان این دو گروه را چندان مشابه دانست و غرب گرایان را به داعش و نوتکفیریها تقلیل داد، اما هر دو ظاهرگرا هستند؛ یکی دنبال ظاهر اسلام و دیگری در پی ظاهر غرب رفته است.
🔸 غرب گرایان آدمهای بدی نیستند بلکه گرفتار پارادایمی شده اند که فکر می کنند با هر ابزاری باید از آن دفاع کنند و چون این بحث در یک سطح پایینی از عقلانیت طرح میشود، کسی که می خواهد از عقل هم دفاع کند غیرعاقلانه دفاع می کند و از علم، غیرعلمی دفاع می کند. بیائید از انسان غربی در فکر کردن هم تقلید کنید همین و دیگر هیچ!
▫️سخن آخرتان در خصوص مسأله اصلی علم دینی را می شنویم.
🔸پروسه و پروژه علم دینی یعنی تفکر با توجه به ظرفیت اسلام و تجارب علمی بشر برای حل مسائل جامعه. مسأله اصلی علوم انسانی در ایران، دینی و غیردینی بودن آن نیست، عدم توانایی حل مسأله توسط آن است.
🔸اگر علوم انسانی در ایران، کارآمد باشند، ما با آن مشکلی نداریم. ادعای ما این است که همانگونه که علم دینی هویت خود را از روش و مبانی و ملازمات معرفت شناختی خود میگیرد از توانش برای انجام رسالتی که از علم و دین انتظار می رود نیز می گیرد.
http://l1l.ir/5a0v
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی ۱۰
🔻🔻🔻🔻🔻
نشر مطالب به معنای تایید آن نیست
🔻🔻🔻🔻🔻
🔹تولید علم، ماهیت چهار لایه دارد. زیرینترین لایه آن که مهمترین لایه آن است، سیاست بردار نیست. این لایه، معرکه خلاقیّت و اراده فردی و ذوق اوست. این لایه، فرآیند خلاقیت فکری عالمان است.
دکتر عطاءالله رفیعی آتانی قسمت دهم
🔸یعنی اینطور نیست که علم صرفاً در آزمایشگاه ها و کتابخانه ها تولید شود. حتی آزمایشگاه ها هم هویت اجتماعی دارند. در آزمایشگاه همآزمایشگران در حال تصمیم هستند که چه بکنند و چه نکنند. این تصمیمات، متأثر از فرهنگ آنهاست.
🔸بر اساس این نگاه که علم، تعین اجتماعی دارد، می توان نتیجه گرفت که اجتماع اسلامی به علم، تعین اسلامی می دهد.
▫️ حال از لایه سوم و چهارم بگویید.
🔸لایه سوم، لایه سیاست است. سیاست برآیند رسمیت یافته جامعه است. جامعه وقتی که نقش خود را به نحو قانونی و رسمی اِعمال می کند، خود را در سیاست نشان می دهد. سیاست همین کارکرد را برای علم می تواند داشته باشد؛ سیاست از دل جامعه بالا کشیده می شود. تبیین های فوکو مبنی بر آن که قدرت، علم تولید می کند از همین سنخ است.
🔸لایه چهارم، لایه سازمانی است. وقتی شما مبتنی بر این انگاره شاهد به وجودآمدن سازمان هایی هستید که فرآیند تولید علم را مدیریت کنند؛ سازمان هایی مانند مدرسه، حوزه، دانشگاه، وزارت علوم و …
▫️ناظر به این چهار لایه، موضوع شما در قبال سیاسیانگاران علم دینی در ایران چیست؟ کسانی که می گویند علم، فراسوی تصمیمات بوده و فرآیندی یا پروسهای است تا پروژه ای و بخشنامه ای.
🔸کسانی که علم دینی را یکسر سیاسی می خوانند به ما بگویند در سه لایه اخیر، علم چه دینی و غیر دینی می تواند سیاسی نباشد یا سیاست در آن لایه ها ممکن است مؤثر نباشد؟ در تمام دنیا در این سه لایه سیاست دخیل است. فراتر از این، یکی از اینها نشان دهد که این نقش آفرینی سیاست در این سه لایه اتفاقاً به نفع تولید علم نبوده است. سیاست اگر دمکراتیک و برآیند جامعه باشد، اثرگذاری آن در علم سبب جهت گیری علم به سمت تحقق خواسته های عمومی می شود.
▫️ببینید بسیاری معتقدند که علم، در یک درازنای تاریخی به وجود آمده و نمی توان مانند یک پروژه ساختمانی به آن نگاه کرد که مطابق بخشنامه ای چند نفر گرد هم آمده و تقسیم کار کرده و مدام جلسه بگذارند و بنایی را شروع به ساخت کنند. برخی می گویند علم متأثر از یک روح زمانه- تعبیر هگل- است و نمی توان چون برنامه ای عمرانی و یا ساخت یک برنامه تلویزیونی به آن نگاه کرد. این اشخاص، پروژه علم دینی در ایران را ساده انگاری و دور از ماهیت پیچیده تولید علم می دانند. همچنین برخی آن را غیرطبیعی و اراده گرایانه و حتی دُنکیشوتی هم خوانده اند.
🔸هرچقدر علم متاثر از لایه های سوم و چهارم تولید شود، این حرفهای منتقدان به درستی نزدیک خواهد شد اما تولید علم، ماهیت چهار لایه دارد. زیرینترین لایه آن که مهمترین لایه آن است، سیاست بردار نیست. این لایه، معرکه خلاقیّت و اراده فردی و ذوق اوست. این لایه، فرآیند خلاقیت فکری عالمان است.
🔸اما وقتی همان دانشمندان که تنها دغدغه شان علم است در چارچوب مقررات دانشگاه ها و دولت ها مشغول تولید علم هستند. دولت ها و حتی جوامع این گونه اند که وقتی علمی متناسب با هویت اجتماعی آنها تولید شود، به شما پاداش(تمجید و تشویق) میدهند. در مقابل، اگر علمی متناسب با جامعه تولید نشود، شاهد فشار اجتماعی خواهد بود. به نظر شما تکنولوژی های جهانی چرا عمدتاً در صنایع نظامی خود را نشان می دهند؟!
▫️بخشی از دلایل آن، این است که مهمترین و درعین حال حداقلیترین مقوله در سیاست، امنیت است.
🔸بله همینطور است اما تنها همین نیست. رویکرد نظامی کشوری مانند امریکا و قدرت های بزرگ موثر است. اینجا پای سیاست و سیاستگذاری در میان است. اینجا هم بار دیگر به منتقدان علم دینی باید گفت تقلید کنید. این همه نقش سیاست در دنیای غرب در تولید علم در آن بلاد، بیبدیل و پر دلیل است. دنیایی که آنها دوست دارند؛ یعنی دنیای غرب، مالامال از نقش سیاست و مدیریت در تولید علم است. چرا از غرب انتقاد یا دست کم تقلید نمی کنند تا شرایط تولید علم در کشور را درک کنند؟ کل سیاست در غرب در حال جهت دادن علم به سمت تحقق اهداف خود است.
🔸دانشگاه های عظیم غرب با مقاصد اقتصادی به وجود آمده اند. تمام نهادهای علمی در دنیا، با متدلوژی اقتصادی قابل توضیح است. انگار انسان هایی ماکسیمایز کننده سود، جمع شده اند و نهادی علمی را به وجود آورده و یا مدیریت می کنند. اگر دانشگاهی سود اقتصادی نداشته باشد، آن را تعطیل خواهند کرد.
http://l1l.ir/5a0v
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی ۱۱
🔻🔻🔻🔻🔻
نشر مطالب به معنای تایید آن نیست
🔻🔻🔻🔻🔻
🔹ما اکنون در نیمه راه تاریخ تولید علم قرار داریم. تولید علم مانند کاروانی آمده و ما در نقطه ای به آن ملحق شده یم. هیچ منطقی و تدبیری شما را نمی تواند مجاب کند که از نقطه صفر شروع کنید.
دکتر عطاءالله رفیعی آتانی قسمت یازدهم
🔸در آخر این بخش باید بگویم علم دینی هم چهار لایه است و در لایه اول باید دقیقاً منطق تولید علم کار خود را بکند. این لایه، سیاست بردار نیست و محل خلاقیّت، تفکر، عقل، تجربه و آزمایش است. هیچ فردی را نمی توان مجبور کرد که شما امشب فکر کن و این موضوع علمی را تمام کن. این لایه، اجباربردار هم نیست.
▫️یا این که بگوییم حتما باید نتیجه استدلال هایت این بشود یا نتیجه آزمایش هایت آن بشود. تعهد به نتیجه در این مرحله معنا ندارد بلکه تقرب به حقیقت و ایده آل تر، دستیابی به حقیقت و واقعیت اصالت دارد.
🔸این سطح عمیقترین سطح علم است اما از لایه های دیگر نمی توان چشم پوشی کرد. این لایه ها باید کار خود را بکنند. طبیعتاً دولت اسلامی، برای تصمیم گیری و سیاستگذاری های خاص خود به علمی متناسب با اهداف نیاز دارد.
🔸این لایه که لایه سوم است، برای فرآیند علم، یک ضرورت است. چه کسانی با این لایه مخالف اند؟ مخالفان باید بتوانند ثابت کنند این تبیین ما واقع نما نیست. ما در پاسخ می گوییم منتظر تبیین واقعنماتری ازعلم توسط شما هستیم. بر اساس نگاه ما، فلسفه علم، جامعه شناسی علم، سیاستگذاری علم و مدیریت علم نامی دیگر و برابرنهادی برای چهار لایه گفته شده است که دستگاه تولید دانش را مقابل دیده می نهد.
▫️آنچه گفتید ناظر به آن بود که علم هم پروژه است هم پروسه و هر دو را باید ملاحظه کرد. دوگانه دیگر، دوگانه تأسیس و تکوین است. عده ای خطاب به طرفداران علم دینی می گویند مگر علم یک ساختمان است که بتوانی با یک طرح آن را بسازی. اینطور نیست و علم در درازنای تاریخ شکل گرفته است و انقلاب های علمی هم حاصل تصمیمات سیاسی نیستند.
🔸واقعیت آن است که ما در نقطه صفر یا آغاز تاریخ تولید علم قرار نداریم. ما اکنون در نیمه راه تاریخ تولید علم قرار داریم. تولید علم مانند کاروانی آمده و ما در نقطه ای به آن ملحق شده یم. هیچ منطقی و تدبیری شما را نمی تواند مجاب کند که از نقطه صفر شروع کنید. مگر میتوان این همه انباره دانش را نادیده گرفت؟حال باید پرسید این فرآیند تاریخی علم، جبری است؟ آنهایی که انقلاب علمی را به وجود آورده اند مجرم اند؟ اگر مبنای مخالفان علم دینی صحیح باشد باید مردمانی را که در تاریخ به تولید علم و تغییر نگاه از مسیرهای کلی دانش مبادرت کرده اند، مستحق مجازات دانست و برخورد کلیسای قرون وسطی با گالیله را وجیه دانست.
▫️یعنی نگاهی که جهد و جد برای تولید علم دینی را تحقیر می کند، برخلاف مدرنیته و اصل نوشدن آن است. این درحالی است که اغلب مخالفان علم دینی از در مدرنیته با علم دینی به مخالفت برخاسته اند.
🔸می توان گفت ای کاش باز هم تقلید کنند. کاش از غرب و تجلیل آنها از نوآوری تقلید می کردند اگرچه تقلید در این موارد خوب نیست ولی آنها که مقلدند، کاش اقلاً این یک تقلید دیگر را بیفزایند.
🔸تفاوت نگاه آن دسته از مخالفان علم دینی که می گویند راه گذشته را بروید با کلیسایی که از دانشمندان می خواست به سنت و گذشته وفادار بدانند چیست؟ ما به ان دوستان می گوییم شما گذشته را ببین اما به گذشته نچسب. پایت را بر گذشته بگذار اما با دستانت آینده را بساز. به صخره عظیم عقلانیت بشری تکیه کن و درخت های جدید بکار.
http://l1l.ir/5a0v
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi