فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆میلاد اسوه موحدین، صاحب سر رسول الله بر شما مبارکباد
🔆شعرخوانی زیبای «صابر خراسانی» در وصف امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام
@salmanraoofi
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔹 یکی از جراحان و متخصصان ارتوپدی و فلوشیپ شانه و زانوی کشورمان اخیراً توانسته در قالب یک تحقیق دانشگاهی اثرات جدید درمانی "حجامت" در حوزه تخصصی خود را به اثبات برساند ...
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ امروز در روزهای پایانی سال 1397، کشورمان در حوزه "طب سنتی" چه سطح و جایگاهی در جهان دارد؟ امروز بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، طب ایرانی ــ اسلامی چقدر در سطح کشورمان ترویج و توسعه یافته است؟ حاکمیت و نظام سلامت رسمی کشورمان چه نقشی در آموزش و توسعه طب سنتی داشته است؟ وزارت بهداشت کشورمان چقدر قائل به توانمندی طب سنتی کشورمان بوده و چهمیزان از بودجه رسمی نظام سلامت کشور را صرف احیا، آموزش و توسعه طب سنتی کرده است؟متولیان نظام سلامت کشور و وزارت بهداشت چقدر قائل به طب سنتی و قدرت و توان آن در دو حوزه مهم "پیشگیری و درمان" هستند؟
🔹 اینها تنها گوشهای از سؤالات جدی و مبنایی است که برای فهم صحیح وضعیت امروز طب سنتی در ایران باید به آنها پاسخهایی صریح و روشن داده شود. باید به این سؤالات پاسخ روشن داده شود که؛ چرا هنوز هم در کشورمان برخی از مسئولان حوزه سلامت بهراحتی به خود اجازه میدهند در مقابل ترویج و توسعه "طب سنتی" سنگاندازی کنند و چرا سهم بودجه رسمی و مصوب طب ایرانی ــ اسلامی از بودجه مصوب نظام درمانی و سلامت کشورمان چیزی نزدیک به "صفر" است؟!
🔹 چرا با وجود اینکه امروزه حتی بسیاری از کشورهای فاقد عقبه طب سنتی به طب مکمل روی آوردهاند و توانمندیهای درمانی این طب را وارد نظام سلامت رسمی کشور خود کردهاند و ارائه خدمات طب سنتی در بیمارستانهای کشورهایی مانند آلمان، انگلیس، آمریکا، هلند، فرانسه و... از جایگاه ویژهای برخوردار است، در کشورمان هنوز حتی یک بیمارستان بهصورت رسمی خدمات طب سنتی را ارائه نمیکند؟
🔹 چرا باید در کشوری مانند انگلستان بیش از 116 مرکز رسمی حجامت مشغول به فعالیت باشد و حجامت بهعنوان یک روش مؤثر درمانی پذیرفته شده باشد اما در کشورمان که بهنوعی مهد "حجامت" با قدمتی هزارساله محسوب میشود، رئیس سازمان انتقال خون در تریبون رسمی به خود اجازه دهد بدون ارائه حتی یک سند و مصداق، از حجامت بهعنوان عامل هپاتیت نام ببرد؟!!
🔹 چرا با وجود گذشت بیش از 12 سال از راهاندازی دانشکدههای طب سنتی در دانشگاههای علوم پزشکی وزارت بهداشت، هنوز تعداد فارغالتحصیلان این دانشکدهها به 100 نفر هم نرسیده است! و نهتنها هیچ مرکز بیمارستانی برای ارائه خدمات طب سنتی در کشورمان وجود ندارد بلکه تا به امروز هیچ یک از خدمات و داروهای گیاهی تجویزی توسط اساتید طب سنتی تحت پوشش هیچ بیمهای نیست؟!!
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔅🔅🔅
🔹 برای صحبت درباره برخی از این دست سؤالات، با دکتر"محسن مردانی" جراح و متخصص ارتوپدی و فلوشیپ شانه و زانو و از اساتید و مؤلفان طب سنتی و طب اسلامی و دکتر "رضا منتظر" پزشک محقق در طب سنتی و از مؤلفان و محققان حوزه طب اسلامی گفتوگویی داشتیم که بخش نخست آن پیش از این با عنوان "غربزدگی" در حوزه "طب" را وارد خون مردم کردهاند/ ریشه سنگاندازی در مسیر توسعه "طب سنتی" منتشر شد؛ در ادامه بخش پایانی این گفتوگو تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم شده است:
📝 تسنیم: جناب آقای دکتر مردانی! برخی از منتقدان و مخالفان "طب اسلامی" مدعی هستند که بسیاری از روایات طبی و آموزههایی که از طریق ائمه اطهار در حوزه سلامت و طب به دست ما رسیده، برای جامعه امروز و بیماریهای مختلفی که مردم با آن درگیر هستند، ناکافی و غیرقابل اتکا است! نظر شما در این باره چیست؟
✳ دکتر مردانی: نام این عمل، مرعوب شدن در برابر علم غربی است؛ بسیاری از اساتید حوزه بهمحض اینکه با مباحث دانشگاهی برخورد میکنند، مرعوب و منفعل میشوند! باورمندی واقعی به داشتههای ملی و اسلامی تنها در وجود مقام معظم رهبری و عدهای معدود قابل مشاهده است؛ ایشان از بن وجود معتقدند که در همه زمینهها اسلام، داروی شفابخش است؛ عمق اعتقاد افراد در چنین مواردی خودش را نشان میدهد؛ سعادت دنیا و آخرت در اسلام است اما باید روشهای ما، علمی هم باشد.
📝 تسنیم: آیا در حوزه سلامت و طب به تمام روایاتی که به دست ما رسیده، میتوان اتکا کرد و تمام آنها را بهکار گرفت؟
✳ دکتر مردانی: خیر برای این کار شرایطی وجود دارد؛ مشکل برخی از افرادی که امروزه بهعنوان چهرههای فعال در حوزه طب اسلامی شناخته میشوند این است که به همه احادیث استناد میکنند و بر اساس آن نسخه میدهند و حتی گاهی از خودشان هم چیزهایی به آن اضافه میکنند و آن را بهعنوان طب اسلامی ارائه میدهند که این کار، غلط است. بهنظر ما آیات و احادیث در حوزه طب بهمنزله نشانه است و وظیفه یک پژوهشگر کار بهروی این موارد است، برای مثال خداوند در قرآن کریم در رابطه با زایمان به حضرت مریم(س) میفرماید "خرما بخور" اما سریع از آن میگذرد؛ حالا پیگیری دلیل و نحوه این تجویز بهعهده پژوهشگران است؛ بنده در بیمارستانی رئیس هیئت مدیره هستم، در آنجا برای زایمان طبیعی به خانمها خرما میدهیم البته این کار را تازه شروع کردهایم؛ پژوهش یعنی همین؛ پژوهش بهچالش کشیدن مسائل است که از آن "علم" تولید میشود؛ باید برای نشانههایی که در منابع دینی داریم، اهمیت قائل شویم.
📝 تسنیم: یعنی شما بهعنوان یک پژوهشگر به این قائل هستید که در منابع دینی و روایی، حتی اگر حدیثی از نظر علم رجال، سندیت ضعیفی داشته باشد، نمیتوان آن را کاملاً کنار گذاشت و این موارد در حوزه طب قابل پژوهش هستند؟
✳ دکتر مردانی: بله؛ بهروی این موارد میتوان پژوهش کرد و نباید منابعمان را بهراحتی کنار بگذاریم، منتهی این موارد را بهجای توده مردم، ابتدا باید در اختیار پژوهشگران قرار دهیم؛ کار اشتباه برخی از چهرههای شناختهشده در حوزه طب اسلامی این است که این احادیث را برای توده مردم تجویز میکنند؛ باید به پژوهشگران، فضای کار داده شود چرا که فشارهای بیمورد باعث عقبنشینی پژوهشگران میشود.
🔹 در علوم تجربی، برخورد ما صفر یا صدی نیست و قطعیتی وجود ندارد. همیشه همه چیز در حال تحول است چون ذات علم تجربی مبتنی بر تغییر و تحول است. طی ملاقاتی که سال گذشته با آیتالله جوادی آملی داشتیم، ایشان گفتند که هرعلمی که بیان فعل خدا باشد، اسلامی است. ما در علوم تجربی بهدنبال قول و فعل خدا میگردیم.
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔅🔅🔅
📝 تسنیم: آقای دکتر منتظر، جریان حذف طب سنتی در کشورمان از چهزمانی و چگونه شکل گرفت؟
✳ دکتر منتظر: در کتاب "طب ایرانی در آینه تاریخ" کامل توضیح داده و مستندات آن را ارائه دادهایم؛ دشمنان ما از زمان ناصرالدین شاه متوجه شدند برای آنکه بهروی تصمیمگیریها اثرگذار باشند باید در سیستم آموزشی، عامل انسانی داشته باشند؛ نقطه آغاز فعالیت این جریان مدرسه دارالفنون بود؛ در ابتدای تأسیس دارالفنون، طب سنتی و طب غربی هر دو تدریس میشد اما بعد از شهادت امیرکبیر، بلافاصله آموزش طب ایرانی کنار گذاشته شد؛ بهدنبال آن مجوز فعالیت فقط به اطبایی داده شد که طب غربی خوانده بودند؛ بنده مطالعه کتاب یادشده را به افرادی که تمایل به دانستن حقایق تاریخی در حوزه طب سنتی دارند، پیشنهاد میکنم.
📝 تسنیم: نحوه مواجهه مراکز علمی غرب با مقالات شما چگونه بوده است؟
✳ دکتر مردانی: تاکنون چند مقاله به آمریکا فرستادهام اما آنها وقتی نام ایران را بهروی مقالهای میبینند بلافاصله آن را ریجکت میکنند؛ در آمریکا رشته ارتوپدی در انحصار یهودیها بوده و اغلب مراکز و منابع آموزشی این حوزه در اختیار آنهاست و چون این رشته جزء رشتههای تاپ پزشکی است، ایرانیها اجازه ورود به آن را ندارند.
📝 تسنیم: آیا در حال حاضر دانشکدهها یا کلینیکهای طب سنتی نقش ترویج و توسعهای در حوزه طب سنتی داشتهاند؟
✳ دکتر منتظر: هماکنون طب سنتی در تهران دارای دانشکده است اما در ایران حتی یک بیمارستان طب سنتی وجود ندارد و در چند کلینیک موجود نیز خدماتی از قبیل حجامت بسیار کمرنگ ارائه میشود؛ باید مراکزی داشته باشیم که همه خدمات را با قوت ارائه داده و کنار آن، کارهای پژوهشی نیز انجام شود.
🔹 تعداد کلینیکهای طب سنتی در تهران و سایر شهرها بسیار محدود است؛ همین مراکز نیز خدمات کاملی ارائه نمیدهند و در واقع واکسنی از طب سنتی ضعیفشده هستند؛ متأسفانه نگاه بسیاری از دانشآموختههای دانشکدههای طب سنتی تحت تأثیر برخی اساتید آنجا، ناقص، سطحی و ناکارآمد است، مثلاً تعجب میکنید اگر بگویم که یکی از مقاومتهای پیشِروی ما در تصویب پروپوزال "تأثیر حجامت بر کمردردهای غیراختصاصی" که با جناب آقای دکتر مردانی به انجام رساندیم، دانشکده طب سنتی شیراز، پزشک PhD طب سنتی در آنجا ایرادهایی غیرمنطقی و غیرعلمی به پروپوزال ما وارد کرد؛ در طرف مقابل امروز شاهدیم که این تحقیق انجام شده و گزارش آن در یکی از معتبرترین نشریات طب سنتی در چین نمایه شده است؛ چرا باید چنین باشد؟
🔹 برای اصلاح دستورالعملها باید اطلاعرسانی کنیم اما اتفاقی که در حال حاضر در کشور روی داده این است که به نام علم، مسیر علم مسدود میشود؛ این سنگاندازیها موجب میشود تا تصویب یک پروپوزال مثلاً با موضوع "حجامت و اثر درمانی آن بر روی کمردرد" سه سال بهطول انجامد؛ باید این سدها شکسته شود و اصلاحات اساسی صورت گیرد.
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔅🔅🔅
📝 تسنیم: شما ریشه اصلی این مشکلات را در چه میبینید؟
✳ دکتر منتظر: ما امروز بهعنوان جریان سالم حامی طب سنتی و طب اسلامی توسط سه گروه و جریان قیچی میشویم: یکی از سمت دانشگاهیان غربزده یا در نگاه خوشبینانه، منفعل در برابر طب غربی؛ اینها یا طب سنتی را قبول ندارند یا یک نگاه حداقلی به آن دارند یعنی نهایتاً قائل به این هستند که ما باید زیرنظر طب غربی و کنار آن فعالیت محدودی داشته باشیم و بیشتر هم در پیشگیری و حفظ سلامت فعالیت کنیم و در درمان دخالت نکنیم.
🔹 دو گروه دیگر متأسفانه و با کمال تعجب حوزوی هستند؛ یکی حوزویانی که معتقد به طب اسلامی هستند اما عملکرد خوبی ندارند و بسیار بد دفاع میکنند که نمونه بارز آن آقای تبریزیان است و دیگری حوزویهای سکولار که منکر طب اسلامی هستند.
🔹 چندی پیش آیتالله محقق داماد در همایشی با موضوع روایات طبی در دانشگاه امام صادق(ع) مدعی شد که "ما باید بدانیم شأن دین چه بوده است و پیامبران برای چه آمدهاند؟ نباید چنین حکمت والایی را تا حدی پایین بیاوریم که بگوییم چهچیزی برای معده خوب است!"، ایشان همچنین با استناد به یک روایت مجعول در مورد باروری درختان خرما، چنین نتیجه گرفته بود که "مردم در امور دنیای خود از پیامبر آگاهتر هستند! و پیامبر برای بیماری خودش هم به طبیبان مراجعه میکرده است!".
📝 تسنیم: آیا اینکه برخی از مخالفان طب اسلامی مدعی هستند حتی پیامبر اکرم(ص) یا ائمه اطهار(ع) بههنگام بیماری به طبیب مراجعه میکردند، سندی دارد؟ بهخاطر دارم که حتی "عبدالکریم سروش" هم بهعنوان یکی از مخالفان طب اسلامی مدعی شده بود پیامبر برای درمان بیماری خود به طبیب زن یهودی مراجعه میکرد؟!
✳ دکتر مردانی: یکی از مصیبتهای ما همین موارد است؛ این نشان میدهد که بعضی از علما بهدرستی از جایگاه امامت آگاه نیستند؛ باور نداشتن به اینکه پیامبر و ائمه علیهم السلام علم مطلق هستند از همان صدر اسلام هم نمود داشته است مثلاً ابنعباس که مفسر قرآن بود به امام حسین(ع) توصیه کرد که به جهاد نرود! یا کسی در ظهر عاشورا به امام حسین(ع) یادآوری کرد که "وقت نماز است!"، اغلب این تذکر را برای آن فرد، فضیلت میدانند در حالی که این امر از کممعرفتی است که به امام حسین(ع) که اصل نماز است، بگوییم وقت نماز است! مشکل ما این است که نسبت به اهلبیت دید سطحی داریم، بهنظرم برخی از این مدعیان برای امامشناسی باید بهطور مرتب زیارت جامعه کبیره را بخوانند؛ امامان محاط بر همه عالم هستند و عالم را در مشت خود دارند.
📝 تسنیم: متأسفانه این باور توسط این جریان بین برخی از توده مردم ایجاد شده که ائمه برای معالجه بیماری خود به طبیبان زمان خود رجوع میکردهاند! واقعاً چگونه باید بپذیریم که پیامبر یا امام معصوم که تمام علم اولین و آخرین را در اختیار دارد، حتی برای درمان یک بیماری ساده به فرد دیگری مثلاً به یک طبیب نیازمند بوده است؟!
✳ دکتر مردانی: این موارد، مصداق "اسرائیلیات" است که برای پایین آوردنشان امام معصوم(ع) مطرح میشود؛علم امامان معصوم، "علمالکتاب" است به این معنی که علم کل عالم هستی از ابتدا تا انتها در اختیار آنهاست؛ این تفکر شیعه نیست و برخی از اهلتسنن میگویند "پیامبر تنها در مسائل مربوط به قرآن، معصوم است و در بقیه موارد ممکن است اشتباه کند"!
✳ دکتر منتظر: جالب استکسانی که این موارد را مطرح میکنند حتی یک روایت غیرصحیح نیز برای اثبات ادعای خود ندارند؛ در حالی که بر اساس اسناد تاریخی، تنها برای حضرت علی(ع) طبیب بردند که آن هم میتواند بهخاطر برخی مصالح بوده باشد مثلاً چهبسا اگر حسنین(ع) با حضور طبیب مخالفت میکردند، بعد از شهادت امام عدهای میگفتند "ما میخواستیم علی علیه السلام را معالجه کنیم و فرزندانش نگذاشتند"! غیر از این مورد، هیچ امامی را سراغ نداریم که برای بیماری خود به طبیب مراجعه کرده باشد؛ حال اینکه چگونه یک بهاصطلاح عالم دینی چنین ادعایی را مطرح میکند برای من جای سؤال است؛ جالب است که آقای دکتر اسماعیلی که سالهاست بهعنوان یکی از اساتید شناختهشده در حوزه طب اسلامی فعالیت دارد، برای کسی که در این رابطه سندی ارائه کند یک سکه طلا جایزه تعیین کرده است!
🔹 از آیتالله محقق داماد سؤال شد که "آیا اگر سند روایات طبی اثبات شوند، میتوان یک مکتب طبی از آن استخراج کرد؟"، وی در پاسخ میگوید "این روایتها باید اول اجتهاد و بعد استنباط شوند و در ادامه در صورت تأیید، باید بررسی شود که ارزش دینی دارند یا خیر و در صورت تأیید این روایتها، نه از جایگاه رسالت و امامت بلکه باید بهعنوان تجارب شخصی و اطلاعات امام مطرح شوند!"، شگفتآور است که چنین فرد حوزوی، روایات طبی را تجربه شخصی پیامبر و امام میداند!
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔅🔅🔅
📝 تسنیم: درباره کار تحقیقی که درباره حجامت و کمردرد در قالب ارائه مقاله انجام دادید، بیشتر توضیح دهید.
✳ دکتر مردانی: بنده بهدلیل اینکه متخصص ارتوپدی هستم، پژوهشی را انتخاب کردم که به زمینه تخصصیام مرتبط باشد؛ عنوان پروپوزال "تأثیر حجامت بر روی کمردردهای غیراختصاصی مزمن غیر تیرکشنده" بود؛ ما یک جامعه آماری شامل 150 بیمار را به دو گروه تقسیم کردیم؛ گروه اول فقط حجامت شدند و گروه دوم از داروهای شیمیایی استفاده کردند؛ ما بیماران را مدت شش ماه پیگیری کردیم و به این نتیجه رسیدیم نتایج درمان در افرادی که حجامت کرده بودند با آنهایی که در همین مدت از داروهای شیمیایی رایج استفاده کرده بودند، یکسان بود. در این مطالعه، پروتکلهای درمان شامل دو نوبت حجامت بهفاصله دو هفته در دو نقطه از بدن بوده است.
🔹 در مورد ارزش این کار هم باید بگوییم که این کار در درجه اول، یک فعالیت پژوهشی است به این خاطر از ابتدا بهفکر نتیجه گرفتن نبودیم؛ حجامت کاری است که ساید افکت (عارضه) خاصی ندارد و نهتنها یک پروسه تقریباً بیعارضه است بلکه در صورت انجام پژوهشهای بیشتر، صدها فایده دیگر آن نیز میتواند اثبات شود، بهبیان دیگر ما با استفاده از یک روش درمانی بیعارضه و ارزان توانستیم یک بیماری را درمان کنیم و در شرایطی که داروهای شیمیایی عوارض متعددی دارند، ما یک پیشنهاد درمانی نتیجهبخش را مطرح کردیم.
📝 تسنیم: شما برای تحقیقات بیشتر بهروی حجامت چه موضوعی را پیشنهاد میکنید؟
✳ دکتر منتظر: پیشنهاد بنده به همکاران متخصص بیماریهای عفونی این است که با توجه به اینکه در حال حاضر بیماری "هپاتیت" به یک معضل جهانی تبدیل شده است، یک طرح تحقیقاتی با موضوع تأثیر حجامت بر بیماری هپاتیت اجرا کنند زیرا یکی از مکانیزمهای اثر حجامت، تقویت سیستم ایمنی است و تاکنون تعداد زیادی از بیماران مبتلا به هپاتیت با لود ویروسی بالا بر اساس PCR داشتهایم که کاملاً از ویروس پاک شدهاند.
@salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز آغاز نهضت امام خمینی
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴وشهادتاولینشهیدنهضتاسلامی
🏴حجت الاسلام سیدیونس رودباری
🏴در سالروز شهادت امام صادق(ع)
💠امام خمینی:
‼️این فاجعۀ عظیمه، واقعۀ شهدای کربلا را در ذهنها زنده میکند! ۴۲/۱/۱۰
‼️مگر این سید ۱۷ساله (سید یونس رودباری) باشاه چه کرده بود؟! آنها با اساس اسلام مخالفند! ۴۲/۳/۱۳
‼️مدرسۀ فیضیه شاهد قضایایی بوده است که اگر زبان داشت و بیان میکرد ماها متأثر میشدیم! ۵۸/۴/۲۸
⚠️توجه؛
🏳تاریخ نهضت اسلامی باید در بستر تاریخ قمری مطالعه شود چراکه بعداز فاجعه فیضیه در سالروز شهادت امام صادق، امام خمینی محرم حسینی را محور قیام خود قرار داد!
📸حجت الاسلام شهید سید یونس رودباری، اولین شهید نهضت اسلامی امام خمینی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
صوت_کامل_بیانات_امروز_رهبر_معظم.mp3
17.31M
🔊 صوت کامل بیانات امروز رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی
@salmanraoofi
2346609.mp3
21.18M
🔆آنچه حضرت زینب از اهل بیت آموخت
🔆استاد عالی
@salmanraoofi
🔆ناهار منزل ملاصدرا در کهک بودیم
این حکیم الهی که در هفتمین سفر حج جان به جان آفرین تسلیم کرد
🔆میراثی در روش دین شناسی، حکمت متعالیه، و ادغام موفق دین عرفان و برهان برجا گذاشت که تا ابد آیندگان میراث خوار اویند
🔆این میراث باعث شد ما مرعوب هستی شناسی و فلسفه غرب نشویم و سرتا پای زندگی ما را نسبی گرایی فرا نگیرد و در رنج شک گرایی نمانیم
عموم غربیان به جدّ از شک گرایی و نسبی گرایی رنج می برند
و ما قدر گنجینه های علمی خود را نمی دانیم
و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا
سلمان رئوفی
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
باسمه تعالی بزرگواران توجه دارند که دروس در نجف در کل سال تقریبا برقرار بوده و بزرگان نجف سالی اقلا
از وقتی مطلب بالا را نوشتم بحث زیادی بین طلاب در گرفت
تا از آیت الله قائنی که خود سه سال در درس آیت الله خویی شرکت کرده بودند نقل شد که درس آیت الله خویی ۱۶۰ جلسه در سال بود
حالا هم شبکه اجتهاد در نوشته ای عرایض بنده را به نوعی تایید کرد
🔻🔻🔻🔻🔻
💢به وقت نجف!
✔️تاملی در مقایسه زمانی دروس خارج نجف و ایران/مصطفی قناعتگر
🔹میانگینِ دروسِ خارج در ایران ۱۰۰ جلسه است که با میانگین ۱۶۰ جلسه در نجف بسیار تفاوت دارد. یعنی هر یکسال درس در نجف، معادل بیش از یکسال و نیم درس در ایران است و هر ۶سال، معادل ۱۰ سال!
🔹این فزونی، به دلیل پایین بودن عدد تعطیلاتِ رسمیِ کشور عراق است. همچنین حوزهی نجف، شخصا تعطیلات فراوان را نمیپسندد. براساس اسناد تاریخی، دروس نجف در سه ماهی تابستان نیز برقرار بوده است.
🔹در خصوصِ آقای خویی، وقتی صوتِ درس اصول ایشان را میشنویم، متوجه سرعت بالای ایشان و حجم فراوانِ مطالب میشویم که از میانگینِ سرعت و حجمِ تدریس بسیاری از خارج گویان بالاتر است.
🔹قرار بر این نیست که آیتالله خویی را الگوی زمانبندی تدریس سایرِ عالمان قرار دهیم؛ اما مناقشات وارده بر مقایسهی درس اصول ایشان با دروس اصولِ ایرانی را نیز نادیده نمیگیریم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔆انا لله و انا الیه راجعون پدر حجت الاسلام مقدم شاد از دوستان فوت کردند
🔆لطفا امشب نماز لیلة الدفن برای پدر یکی از دوستان فراموش نشود
رکعت اول پس از حمد آیة الکرسی
رکعت دوم بعدازحمد ده بار سوره اناانزلناه
پس از نماز در سجده بعد از صلوات
و ابعث ثوابها الی قبر ابوالقاسم ابن حجت الله
@salmanraoofi
#رهبر_معظم_انقلاب حفظه الله
🔆فلسفه اسلامی نردبانی به سمت معرفت الهی
🔆فلسفهی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. #فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفهی ما - مثل #ابنسینا و #ملاّصدرا - عارف هم بودهاند.
🔆اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفهی جدید - یعنی فلسفهی ملاّصدرا - بهخاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق بهوجود میآورد.
🔆ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و #عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفهی ملاّصدراست؛ یعنی راهی که ملاّصدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همهی زخارف دنیوی بیاعتنایی کند.
۱۳۸۲/۱۰/۲۹
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
از وقتی مطلب بالا را نوشتم بحث زیادی بین طلاب در گرفت تا از آیت الله قائنی که خود سه سال در درس آی
باسمه تعالی
عرض بنده ناظر به فهم دقیق فرمایشات رهبر انقلاب بود و تاختن عده ای به دروس محققانه علم اصول به دلیل طولانی بودن
اتفاقا یکی از تصمیماتی که گرفته ام ارائه یک خلاصه علم اصول در ۴ تا ۶ سال است که عمده نظرات مهم این علم در آن مطرح شود و ان شاء الله مقدمات آن فراهم شود
بحث مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره هم دقیقا هدفش تسریع در اجتهاد با روش علمیست
منکر مطلب زیر نیستم و اتفاقا کاملا مطلب درستی است
و البته حاشیه ای هم میتوان به این مطلب داشت که به دلیل دوری از حواشی صرف نظر می کنم
🔻🔻🔻🔻🔻
🌀 اشتباه محاسباتی در آموزش علم اصول
🖋 هادی چیتساز
🔹مقام معظم رهبری در دیدار با دانشپژوهان مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی، به میزان درسهای خارج اصول فعلی انتقاد کرده و از محقق خوئی(ره) به عنوان یک اصولی بزرگ و الگو یاد کردند که درس ایشان ۵ سال طول میکشید.
🔹از سویی دیگر، معظم له درس خارج اصول مستقل ندارند و به بیان نکات اصولی در میان درس فقه اکتفا میکنند. #سیره ایشان، به این معناست که ااصل با درس فقه است که کارگاه اصول است؛ چنانچه فرمودند «عرصه کار در فقه باز است.»
🔹پر واضح است که منظور رهبری، ضیق کردن اصولخوانی، به ویژه درسهای خارج است. اما برخی با مقایسه تعطیلات حوزه نجف و قم، روح مطلب را عوض کردند و میزان درس محقق خوئی و درسهای ۱۵ ساله قم را تقریبا یکسان انگاشتند.
حال آنکه مسئله بر سر ۱۶۰ یا ۱۱۰ جلسه در سال، یا «سرعت بالای مدرس و حجم فراوانِ مطالب» نیست.
🔹مسئله، نحوه آموزش و میزان پرداختن به یک علم آلی و مقدمهای است. مسئله بر سر ۲۴ سال آموزش است؛ یعنی یک سال الموجز، دو سال اصول مظفر، سه سال رسائل، سه سال کفایه (اگر خوب خوانده شود) و ۱۵ سال درس خارج به طور متوسط. مقدمهای که ۲۴ سال طول میکشد، کِی به ذی المقدمه خواهد رسید؟
🔹مسئله، تورم و #زوائد_اصول است. مخالفت رهبری با فکر برخی حوزویان است که به درس های خارج ۱۵ ساله و ۲۰ ساله افتخار میکنند. یا ۳۳ جلد فقط فلسفه اصول مینگارند، تا رسد به خود اصول که معلوم نیست چندصد جلد شود.
🔹تورم اصول، معضل هر دو حوزه نجف و قم است که فرصتهای بینظیر امروز را از دست میدهند. مسئله، زمان تربیت مجتهد برای انقلاب است که در سن جوانی به نوآوری در علوم اسلامی برسد، نه مجتهد ۵۰ ساله.
#مقاومت_در_برابر_تحول
#تورم_اصول
#اصول
#مناهج
@Manahejj
@salmanraoofi
feqhe nezam.pdf
551.8K
🔆مقاله "فقه حکومتی از منظر شهید صدر" با مروری بر ویژگی های فقه نظامات
🔆زیر نظر آیت الله سید محمد مهدی میرباقری
🔆منتشر شده در نشریه راهبرد فرهنگ ؛ شماره ۳۷ ؛ زمستان ۹۵
@mabanivelayatfagheh
@salmanraoofi
باسمه تعالی
جامعه محترم مدرسین، شورای عالی حوزه علمیه، حضرت آیت الله اعرافی و مسئول محترم خبرگزاری رسمی حوزه علمیه و مسئول خبرگزاری رسا
خدمات مراجع عظام تقلید اعم از کمک نقدی، اجازه تصرف در خمس برای کمک به مردم سیل زده و کارهای مدیر حوزه های علمیه و رییس سازمان تبلیغات اسلامی عموما
و خدمات طلاب جهادی خصوصا
در حوادث غمبار اخیر در گلستان و نقاط مختلف کشور بازتاب خوبی در صدا و سیما نداشت
لطفا از مسئولین و رییس صدا و سیما پیگیری کرده و درخواست کنید گزارشی از این خدمات اجتماعی بی منت و جهادی از حوزه علمیه در صدا و سیما یکجا به خوبی منعکس شود
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱/۷
@salmanraoofi
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد.
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی
🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir
⛔️مهلت: 15 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/SamVh
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢📢 #پذیرش سال تحصیلی 99-98
#دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی
🔴ویژه خواهران🔴
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir
⛔️مهلت: 25 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/4Vzry
❓پاسخ به سوالات:
🆔 @hekmat_bagherain
📌مدرسه تخصصی حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/madresehbagherain
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#رجال
🔆آیا کلام #ابن_غضائری در جرح و تعدیل روات حدیث قابل اعتماد است؟
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔆برخی معتقدند اینکه معمولاً کلام دیگران بر تضعیف ابن غضائری مقدم میشود به این دلیل است که ایشان از حالت متعارف خارج است و به دلیل سوء ظن، بسیار جرّاح بودهاند.
🔆برخی دیگر همچون آقا بزرگ و آقای خویی که تابع ایشان شدهاند، قائل به این هستند که ثابت نیست که این کتاب موجود متعلق به ابن غضایری باشد؛ زیرا چنان که مرحوم شیخ نقل کرده است، کتابهای ایشان را تلف کرده بودند اما اینکه ایشان جرّاح باشند ثابت نیست.
🔆لکن به نظر میرسد این کلام آقا بزرگ مبنی بر عدم ثبوت کتاب صحیح نیست. اما این مسئله قابل مناقشه است که ابن غضائری، مولف این کتاب (طبق نقل مجمع الرجال) عمدتا متن شناسی میکند؛ یعنی ایشان بیشتر در صدد این امر هستند که آیا حدیث مذکور مطابق اصول است یا مجعول است؟ چنین نیست که ایشان از مشایخ خود ثقه بودن یا ثقه نبودن راوی را سوال کرده باشد؛ بلکه ایشان با شمّ حدیث شناسی خود در صدد این امر بر آمدهاند که آیا این حدیث ممکن است از امام معصوم(ع) صادر شده باشد یا روایت جعل است و در نتیجه مؤلف آن هم اعتبار ندارد؟
🔆در باب شهادات گفتهاند شهادت باید عن حسّ یا قریب به حسّ باشد اما این گونه متن شناسی ایشان بعید از حسّ است. از این رو کلام ابن غضائری ره اعتبار ندارد.
👈لکن باید به این نکته توجه داشت که صاحب این کتاب در امور دیگری، همچون تعیین لقب اشخاص، نسبت اشخاص با افراد دیگر، تعیین زمان روات و... بسیار دقیق النظر و خبره این فنّ بودهاند و از این جهت مقدم بر نجاشی هستند. بنابراین حتی اگر ما ندانیم که مولف این کتاب ابن غضائری است، اما این نکات روشن میسازد که نویسنده آن بسیار خبره بوده است و باید به کلام او اخذ شود.
🔆خارج اصول، جلسه ۱۵۲، ۹۷٫۱۰٫۲۸
@mfeqhi
@salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀چرا آخوندهای تلویزیون کودن اند؟
🖋عطا یاوری
🔻حماقت ویژگی مشترک اکثر آخوندهایی ست که در سینما و تلویزیون نمایش داده می شود. این شب ها تلویزیون جمهوری اسلامی، حکومتی که مخالفانش آن را #حکومت_آخوندی می دانند، آخوندی را به نمایش گذاشته که رفتارهایی به دور از رفتارهای مردم عادی دارد. حاج آقای افشار که بارها مورد تمسخر دیگران در فیلم قرار میگیرد هم وکیل دادگستری ست و هم داور فوتبال. تا دلتان بخواهد رفتارهای احمقانه دارد؛ از داد و هوار وسط صحبت دیگران تا تعارف بیسکویت افتاده در چایی اش به مهمان.
🔻مردم ایران این روزها چه آخوندهایی در تلویزیون می بینند؟ آنهایی که تا کمر در گل فرو رفته اند تا بلکه قدری از دردهای #سیل_زده_گان بکاهند یا آنی که وکیل یک صادرکننده است و به شدت کودن؟
🔻نگارنده از صداوسیما به عنوان سرباز خط مقدم جنگ رسانه ای همواره دفاع کرده و بسیاری از نقدها را در پازل جنگ رسانه ای می داند اما با این گل به خودی ها چه میتوان کرد؟ این همه #تصویرسازی_غلط و مغرضانه از روحانیت را چطور میتوان توجیه کرد؟ آن هم در روزهایی که تعداد زیادی از روحانیون در میان مردم سیل زده بیل به دست گرفته اند و مشغول خدمت رسانی اند.
#تبلیغ_علیه_روحانیت
#روحانیت_در_رسانه
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📩 آیتالله اعرافی در پیام تشکر ازخدمات حوزویان به سیلزدگان:
🌹حضور مخلصانه #روحانیت_در_کنار_مردم نشان حوزه بیدار، انقلابی و اجتماعی بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در پیامی از خدمات یکایک طلاب ، فضلا و استادان و گروه های تبلیغی و جهادی حوزوی و علما و روحانیون و حوزه های علمیه استان های سیل زده بخاطر حضور ارزشمند در کنار مردم تقدیر و تشکر کرد که متن این پیام به این شرح است:🔻
▫️بسم الله الرحمن الرحیم و هو خیر ناصر و معین
بینهایت از یکایک طلاب و فضلا و استادان ارجمند و گروههای تبلیغی و جهادی حوزوی و علما و روحانیون و حوزههای علمیه استانهای سیلزده بخاطر حضور ارزشمند در کنار مردم عزیز استانهای گلستان و مازندران و فارس و نقش آفرینی آنان در امداد و یاریرسانی به خسارت دیدگان صمیمانه تقدیر و تکریم و تشکر میکنم و توفیقات روزافزون همه عزیزان را ازخداوند متعال خواهانم، این حضور مخلصانه و ایثارگرانه در کنار مردم و جوانان و مسئولان حاضر در صحنه خدمت نشان حوزه بیدار و انقلابی و اجتماعی و استمرار سیره و سبک زندگی سلف صالح و حکایتگر رابطه تاریخی و عمیق و استوار روحانیت و ملت بود و بهفضل الهی استمرار خواهد یافت، از خداوند متعال رفع مشکلات و گرفتاریهای ملت شریف و آسیب دیدگان عزیز و توفیق همگان را خواهانم.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزههای علمیه
➖➖➖
@HawzahNews| خبرگزاریحزه
#ارتقاء_جایگاه_فقاهت و اضافه شدن مفاهیم جدید به منظومه معرفت فقهی پس از #انقلاب ۱
🔆پس از انقلاب اسلامی ایران براساس قانون اساسی جدید، جایگاه فقاهت بسیار بالا رفت و علاوه بر آن مفاهیم جدیدی به منظومه معرفت فقهی افزوده شد.
متن زیر با عنوان «نگاهی گذرا به تحولات فقهی چهل ساله اخیر» به قلم حجت الاسلام سیدمحمد مهدی رفیع پور، پژوهشگر و مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم است که در ماهنامه زمانه منتشر شده است.
🔆برای تنظیم کارنامه فقهی انقلاب چهلساله ما مسائل مختلفی را باید ملاحظه کرد و از همینرو تبیین این بحث مهم در یک نوشتار کوتاه کار سادهای به نظر نمیرسد. فقه ضامن اسلامیت نظام جمهوری اسلامی و فقیه مؤسس و عالیمقامترین مقام رسمی این انقلاب بوده و هست. تأثیر و تأثر فقه و انقلاب نیازمند نگارش کتابی مفصل است.
فقه پس از رقم زدن انقلاب مشروطه بار دیگر به صحنه آمد و انقلاب اسلامی ایران را در سال ۵۷ رهبری کرد و پس از آن با ورود به صحنه تقنین و اجرا مسئولیت بزرگی را عهدهدار شد. در این نوشتار کوتاه تلاش میکنیم به جایگاه فقه و فقاهت در انقلاب و تأثیرات انقلاب اسلامی بر فقه و فقه پژوهی نگاهی بیندازیم.
🔆درباره این موضوع به دو شیوه و از دو منظر میتوان نگاه کرد:
اول: بحث محتوایی به این صورت که به بررسی و تحلیل مفاهیمی که فقه برای انقلاب ایجاد کرده (مانند ولایت فقیه و مباحث حدود و قصاص و دیات) و مفاهیمی که انقلاب برای فقه تولید کرده است (مانند مصلحت، مردمسالاری دینی، حکم حکومتی) و هم چنین به رشتههای جدید فقه پژوهی مانند فلسفه فقه، فقه نظام و مانند آن ورود محتوایی کنیم و به چیستی و چرایی وجود آنها و کارکرد هریک بپردازیم. این شیوه مناسب مقالات علمی و مخاطبان خاص است و لذا از آن در میگذرم.
دوم: بحث ساختاری و قالبی به این معنا که بدون وارد شدن در محتوا ببینیم چه مناصب و چه نهادها و مراکزی پس از انقلاب در خدمت فقه و فقاهت درآمده و در کنار آن به تحولاتی که پس از انقلاب در حوزه فقهپژوهی به وجود آمده اشارتی داشته باشیم. این شیوه به نظر برای مخاطبان عمومی مفیدتر است و به همین جهت همین بحث را انتخاب میکنم.
🔆برای روشن کردن روابط و تحولات ارتباطی فقه و انقلاب از زوایای مختلفی میتوان بحث کرد. در اینجا به سه محور میپردازم:
محور اول: تحولات قانونی و مناصبی
محور دوم: مراکز و نهادهای فقهی جدید و نشریات آنها
محور سوم: رشتهها و رویکردهای جدید در حوزه فقه پژوهی
محور چهارم: توجه به ابواب فقهی دیگر و تأسیس ابواب جدید
🔆 ۱. تحولات قانونی و مناصبی
پس از انقلاب اسلامی ایران براساس قانون اساسی جدید، جایگاه فقاهت بسیار بالا رفت و علاوه بر آن مفاهیم جدیدی به منظومه معرفت فقهی افزوده شد. به چند مورد اشاره میکنم:
ولایت فقیه: عالیترین مقام رسمی کشور مقام رهبری است (اصل ۱۱۳ قانون اساسی) که مهمترین پشتوانه آن اصل ولایت فقیه است که یک اصل فقهی است. از مباحث خود امام در این زمینه که بگذریم - و همچنین از دهها مقاله و پایاننامه که در طول این سالها درباره ولایت فقیه نگاشته شده - باید به آثار فقهی حضرات آیات سیدکاظم حائری، حسینعلی منتظری، عبدالله جوادی آملی، سید محمد مهدی خلخالی و محمد مؤمن در این حوزه باید اشاره کنیم که با رویکردی فقهی به تبیین و تثبیت اصل ولایت فقیه پرداختهاند و ادبیات و میراث فقه شیعه را متأثر کردهاند. این آثار - و همچنین آثاری که در نقد آنها نگاشته شده - از جمله آثار فقهی متأثر از انقلاب اسلامی است.
مناصب کلیدی فقها: علاوه بر ولی فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مناصب بسیار مهمی در اختیار فقها قرار گرفته است: ریاست قوه قضائیه (اصل ۱۵۷)، شش شورای نگهبان (اصل ۹۱)، رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل (اصل ۱۶۲) باید از میان فقهای عادل انتخاب شوند و در مورد اعضای شورای نگهبان این قید اضافه را هم دارد که «آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز» باشند.
♻️ادامه دارد
@salmanraoofi
#ارتقاء_جایگاه_فقاهت و اضافه شدن مفاهیم جدید به منظومه معرفت فقهی پس از #انقلاب ۲
🔆محوریت فقه: اصل چهارم قانون اساسی تصریح میکند: «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، اداری فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد» و البته برای جلوگیری از هرج و مرج مرجع تشخیص این امر مهم را بر عهده فقهای شورای نگهبان قرار داده است. پرواضح است که دانشی که موازین اسلامی را در این حوزهها تبیین میکند فقه است و به همین جهت هم تشخیص آن بر عهده فقها و نه دیگر کارشناسان علوم اسلامی گذاشته شده است.
🔆عرضه کردن مفاهیم جدیدی برای فقه پژوهی: به دو مورد اشاره میکنم:
۱. مصلحت: از جمله میراث فقهی امام خمینی تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اصل ۱۱۲ قانون اساسی میگوید: «مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص مصلحت در مواردی که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی بداند و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام، نظر شورای نگهبان را تأمین نکند و مشاوره در اموری که رهبری به آنان ارجاع میدهد و سایر وظایفی که در این قانون ذکر شده است به دستور رهبری تشکیل میشود». اگرچه مصلحت درباره برخی از احکام فردی در فقه سنتی ما مطرح بوده - مانند رعایت مصالح کودک توسط ولیّ - اما مصلحت نظام مفهومی جدید است که با تأسیس این نهاد وارد منظومه فقه شیعه شده است و علیرغم مباحثی که تاکنون درباره آن مطرح شده همچنان جای تحقیق و پژوهش دارد.
🔆 ۲. آراء عمومی: حکومت ایران جمهوری اسلامی است (اصل اول قانون اساسی) و امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود (اصل ششم قانون اساسی). رأی مردم از منظر فقهی چه نقشی در حکومت اسلامی دارد؟ آیا صرفاً برای مقبولیت است یا علاوه بر آن برای مشروعیت بخشی به نظام هم لازم است. فقها در این زمینه مباحث مفصلی را مطرح کردهاند که سابقهای در فقه شیعه نداشته است و از همین رو این مباحث را هم باید از جمله میراث فقهی انقلاب اسلامی قلمداد کرد.
🔆 ۲. مراکز و نهادهای فقهی جدید و نشریات آنها
پس از انقلاب اسلامی مراکز و مؤسسات فقهی متعددی ایجاد و راه اندازی شده است. دانشگاههای مختلفی با تأسیس دانشکده فقه و حقوق به فقهپژوهی روی آوردند و مجلات بسیاری در این حوزه منتشر شد. میتوان گفت که فقهپژوهی که پیش از انقلاب – صرف نظر از برخی دانشگاهها مثل دانشگاه تهران- در انحصار حوزههای علمیه بود در طول این چند دهه به رشتهای گسترده تبدیل شده است و دانشگاهها و مراکز مختلفی به تحقیق و پژوهش در مورد آن پرداختند و آثار فراوانی را منتشر کردهاند.
دائرة المعارف فقه اهل بیت علیهم السلام
مرکز دائرة المعارف فقه اهل بیت (علیهم السلام) یکی از مهمترین مراکز فقه پژوهی است که به امر رهبر معظم انقلاب و به همت مرحوم آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی تأسیس شده و تاکنون آثار متعدد و با ارزشی را به فقهپژوهان تقدیم کرده که نمونه آن چند مجموعه فقهی است:
- موسوعة الفقه الاسلامی طبقا لمذهب اهل البیت (ع) که تا کنون ۳۵ جلد آن منتشر شده است.
- موسوعة الفقه الاسلامی المقارن است که تا کنون ۹ جلد آن منتشر شده است.
- فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (ع) که به زبان فارسی بوده و تا کنون ۶ جلد آن متتشر شده است.
- معجم فقه الجواهر در ۶ مجلد که فهرست موضوعی کتاب ارزشمند جواهر است.
- المعجم الفقهی لکتب الشیخ الطوسی در ۶ جلد که فهرست موضوعی آثار شیخ طوسی است.
🔆 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
اگرچه پژوهشگاه مذکور در بخشهای مختلفی فعالیت و بالندگی دارد اما بیتردید یکی از مهمترین گروههای آن گروه فقه و حقوق است. این پژوهشگاه به امر مقام معظم رهبری و به همت و تلاش علیاکبر رشاد در سال ۱۳۷۳ تأسیس شده است. از مجموعه فوق تاکنون آثار متعددی در حوزه فقه و حقوق اسلامی منتشر شده که به طور غالب رویکردی نوگرایانه داشته و به مسائل و مباحث جدید- از جمله حقوق بانوان و حقوق کودک- پرداخته است. فصلنامه حقوق اسلامی که تاکنون ۵۷ شماره آن منتشر شده از جمله مجلات ارزشمند فقهپژوهی در زمان ما است که توسط این پژوهشگاه مدیریت میشود.
🔆 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
پژوهشگاه مذکور چند پژوهشکده دارد که یکی از فعالترین آنها پژوهشکده فقه و حقوق است که عدهای از اساتید و فضلای حوزه در آنجا فعالیت میکنند و آثار متعددی را در حوزه فقه منتشر کرده است. اصل این پژوهشگاه در سال ۱۳۶۳ با نام مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی آغاز به کار کرده و در سال ۱۳۸۴ با مجوز رسمی وزارت علوم تأسیس شده است.
@salmanraoofi