eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆ناهار منزل ملاصدرا در کهک بودیم این حکیم الهی که در هفتمین سفر حج جان به جان آفرین تسلیم کرد 🔆میراثی در روش دین شناسی، حکمت متعالیه، و ادغام موفق دین عرفان و برهان برجا گذاشت که تا ابد آیندگان میراث خوار اویند 🔆این میراث باعث شد ما مرعوب هستی شناسی و فلسفه غرب نشویم و سرتا پای زندگی ما را نسبی گرایی فرا نگیرد و در رنج شک گرایی نمانیم عموم غربیان به جدّ از شک گرایی و نسبی گرایی رنج می برند و ما قدر گنجینه های علمی خود را نمی دانیم و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا سلمان رئوفی @salmanraoofi
سلمان رئوفی
باسمه تعالی بزرگواران توجه دارند که دروس در نجف در کل سال تقریبا برقرار بوده و بزرگان نجف سالی اقلا
از وقتی مطلب بالا را نوشتم بحث زیادی بین طلاب در گرفت تا از آیت الله قائنی که خود سه سال در درس آیت الله خویی شرکت کرده بودند نقل شد که درس آیت الله خویی ۱۶۰ جلسه در سال بود حالا هم شبکه اجتهاد در نوشته ای عرایض بنده را به نوعی تایید کرد 🔻🔻🔻🔻🔻 💢به وقت نجف! ✔️تاملی در مقایسه‌ زمانی دروس خارج نجف و ایران/مصطفی قناعتگر 🔹میانگینِ دروسِ خارج در ایران ۱۰۰ جلسه است که با میانگین ۱۶۰ جلسه در نجف بسیار تفاوت دارد. یعنی هر یکسال درس در نجف، معادل بیش از یکسال و نیم درس در ایران است و هر ۶سال، معادل ۱۰ سال! 🔹این فزونی، به دلیل پایین بودن عدد تعطیلاتِ رسمیِ کشور عراق است. همچنین حوزه‌ی نجف، شخصا تعطیلات فراوان را نمی‌پسندد. براساس اسناد تاریخی، دروس نجف در سه ماه‌ی تابستان نیز برقرار بوده است. 🔹در خصوصِ آقای خویی، وقتی صوتِ درس اصول ایشان را می‌شنویم، متوجه سرعت بالای ایشان و حجم فراوانِ مطالب می‌شویم که از میانگینِ سرعت و حجمِ تدریس بسیاری از خارج گویان بالاتر است.  🔹قرار بر این نیست که آیت‌الله خویی را الگوی زمان‌بندی تدریس سایرِ عالمان قرار دهیم؛ اما مناقشات وارده بر مقایسه‌ی درس اصول ایشان با دروس اصولِ ایرانی را نیز نادیده نمی‌گیریم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔆انا لله و انا الیه راجعون پدر حجت الاسلام مقدم شاد از دوستان فوت کردند 🔆لطفا امشب نماز لیلة الدفن برای پدر یکی از دوستان فراموش نشود رکعت اول پس از حمد آیة الکرسی رکعت دوم بعدازحمد ده بار سوره اناانزلناه پس از نماز در سجده بعد از صلوات و ابعث ثوابها الی قبر ابوالقاسم ابن حجت الله @salmanraoofi
حفظه الله 🔆فلسفه اسلامی نردبانی به سمت معرفت الهی 🔆فلسفه‌ی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفه‌ی ما - مثل و - عارف هم بوده‌اند. 🔆اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفه‌ی جدید - یعنی فلسفه‌ی ملاّصدرا - به‌خاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق به‌وجود میآورد. 🔆ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفه‌ی ملاّصدراست؛ یعنی راهی که ملاّصدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همه‌ی زخارف دنیوی بی‌اعتنایی کند. ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ @salmanraoofi
سلمان رئوفی
از وقتی مطلب بالا را نوشتم بحث زیادی بین طلاب در گرفت تا از آیت الله قائنی که خود سه سال در درس آی
باسمه تعالی عرض بنده ناظر به فهم دقیق فرمایشات رهبر انقلاب بود و تاختن عده ای به دروس محققانه علم اصول به دلیل طولانی بودن اتفاقا یکی از تصمیماتی که گرفته ام ارائه یک خلاصه علم اصول در ۴ تا ۶ سال است که عمده نظرات مهم این علم در آن مطرح شود و ان شاء الله مقدمات آن فراهم شود بحث مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره هم دقیقا هدفش تسریع در اجتهاد با روش علمیست منکر مطلب زیر نیستم و اتفاقا کاملا مطلب درستی است و البته حاشیه ای هم میتوان به این مطلب داشت که به دلیل دوری از حواشی صرف نظر می کنم 🔻🔻🔻🔻🔻 🌀 اشتباه محاسباتی در آموزش علم اصول 🖋 هادی چیت‌ساز 🔹مقام معظم رهبری در دیدار با دانش‌پژوهان مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی، به میزان درسهای خارج اصول فعلی انتقاد کرده و از محقق خوئی(ره) به عنوان یک اصولی بزرگ و الگو یاد کردند که درس ایشان ۵ سال طول می‌کشید. 🔹از سویی دیگر، معظم له درس خارج اصول مستقل ندارند و به بیان نکات اصولی در میان درس فقه اکتفا می‌کنند. ایشان، به این معناست که ااصل با درس فقه است که کارگاه اصول است؛ چنانچه فرمودند «عرصه کار در فقه باز است.» 🔹پر واضح است که منظور رهبری، ضیق کردن اصول‌خوانی، به ویژه درس‌های خارج است. اما برخی با مقایسه تعطیلات حوزه نجف و قم، روح مطلب را عوض کردند و میزان درس محقق خوئی و درس‌های ۱۵ ساله قم را تقریبا یکسان انگاشتند. حال آنکه مسئله بر سر ۱۶۰ یا ۱۱۰ جلسه در سال، یا «سرعت بالای مدرس و حجم فراوانِ مطالب» نیست. 🔹مسئله، نحوه آموزش و میزان پرداختن به یک علم آلی و مقدمه‌ای است. مسئله بر سر ۲۴ سال آموزش است؛ یعنی یک سال الموجز، دو سال اصول مظفر، سه سال رسائل، سه سال کفایه (اگر خوب خوانده شود) و ۱۵ سال درس خارج به طور متوسط. مقدمه‌ای که ۲۴ سال طول می‌کشد، کِی به ذی المقدمه خواهد رسید؟ 🔹مسئله، تورم و است. مخالفت رهبری با فکر برخی حوزویان است که به درس های خارج ۱۵ ساله و ۲۰ ساله افتخار می‌کنند. یا ۳۳ جلد فقط فلسفه اصول می‌نگارند، تا رسد به خود اصول که معلوم نیست چندصد جلد شود. 🔹تورم اصول، معضل هر دو حوزه نجف و قم است که فرصت‌های بی‌نظیر امروز را از دست می‌دهند. مسئله، زمان تربیت مجتهد برای انقلاب است که در سن جوانی به نوآوری در علوم اسلامی برسد، نه مجتهد ۵۰ ساله. @Manahejj @salmanraoofi
feqhe nezam.pdf
551.8K
🔆مقاله "فقه حکومتی از منظر شهید صدر" با مروری بر ویژگی های فقه نظامات 🔆زیر نظر آیت الله سید محمد مهدی میرباقری 🔆منتشر شده در نشریه راهبرد فرهنگ ؛ شماره ۳۷ ؛ زمستان ۹۵ @mabanivelayatfagheh @salmanraoofi
باسمه تعالی جامعه محترم مدرسین، شورای عالی حوزه علمیه، حضرت آیت الله اعرافی و مسئول محترم خبرگزاری رسمی حوزه علمیه و مسئول خبرگزاری رسا خدمات مراجع عظام تقلید اعم از کمک نقدی، اجازه تصرف در خمس برای کمک به مردم سیل زده و کارهای مدیر حوزه های علمیه و رییس سازمان تبلیغات اسلامی عموما و خدمات طلاب جهادی خصوصا در حوادث غمبار اخیر در گلستان و نقاط مختلف کشور بازتاب خوبی در صدا و سیما نداشت لطفا از مسئولین و رییس صدا و سیما پیگیری کرده و درخواست کنید گزارشی از این خدمات اجتماعی بی منت و جهادی از حوزه علمیه در صدا و سیما یکجا به خوبی منعکس شود و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱/۷ @salmanraoofi
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد. تحت اشراف اساتید: #یزدانپناه #امینی_نژاد #فلاح_شیروانی 1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه 🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی 🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir ⛔️مهلت: 15 اردیبهشت 98 🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/SamVh 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢📢 #پذیرش سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی 🔴ویژه خواهران🔴 تحت اشراف اساتید: #یزدانپناه #امینی_نژاد #فلاح_شیروانی 1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه 🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir ⛔️مهلت: 25 اردیبهشت 98 🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/4Vzry ❓پاسخ به سوالات: 🆔 @hekmat_bagherain 📌مدرسه تخصصی حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/madresehbagherain 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔆آیا کلام در جرح و تعدیل روات حدیث قابل اعتماد است؟ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔆برخی معتقدند اینکه معمولاً کلام دیگران بر تضعیف ابن غضائری مقدم می‌شود به این دلیل است که ایشان از حالت متعارف خارج است و به دلیل سوء ظن، بسیار جرّاح بوده‌اند. 🔆برخی دیگر همچون آقا بزرگ و آقای خویی که تابع ایشان شده‌اند، قائل به این هستند که ثابت نیست که این کتاب موجود متعلق به ابن غضایری باشد؛ زیرا چنان که مرحوم شیخ نقل کرده است، کتاب‌های ایشان را تلف کرده بودند اما اینکه ایشان جرّاح باشند ثابت نیست. 🔆لکن به نظر می‌رسد این کلام آقا بزرگ مبنی بر عدم ثبوت کتاب صحیح نیست. اما این مسئله قابل مناقشه است که ابن غضائری، مولف این کتاب (طبق نقل مجمع الرجال) عمدتا متن شناسی می‌کند؛ یعنی ایشان بیشتر در صدد این امر هستند که آیا حدیث مذکور مطابق اصول است یا مجعول است؟ چنین نیست که ایشان از مشایخ خود ثقه بودن یا ثقه نبودن راوی را سوال کرده باشد؛ بلکه ایشان با شمّ حدیث شناسی خود در صدد این امر بر آمده‌اند که آیا این حدیث ممکن است از امام معصوم(ع) صادر شده باشد یا روایت جعل است و در نتیجه مؤلف آن هم اعتبار ندارد؟ 🔆در باب شهادات گفته‌اند شهادت باید عن حسّ یا قریب به حسّ باشد اما این گونه متن شناسی ایشان بعید از حسّ است. از این رو کلام ابن غضائری ره اعتبار ندارد. 👈لکن باید به این نکته توجه داشت که صاحب این کتاب در امور دیگری، همچون تعیین لقب اشخاص، نسبت اشخاص با افراد دیگر، تعیین زمان روات و... بسیار دقیق النظر و خبره این فنّ بوده‌اند و از این جهت مقدم بر نجاشی هستند. بنابراین حتی اگر ما ندانیم که مولف این کتاب ابن غضائری است، اما این نکات روشن می‌سازد که نویسنده آن بسیار خبره بوده است و باید به کلام او اخذ شود. 🔆خارج اصول، جلسه ۱۵۲، ۹۷٫۱۰٫۲۸ @mfeqhi @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀چرا آخوندهای تلویزیون کودن اند؟ 🖋عطا یاوری 🔻حماقت ویژگی مشترک اکثر آخوندهایی ست که در سینما و تلویزیون نمایش داده می شود. این شب ها تلویزیون جمهوری اسلامی، حکومتی که مخالفانش آن را #حکومت_آخوندی می دانند، آخوندی را به نمایش گذاشته که رفتارهایی به دور از رفتارهای مردم عادی دارد. حاج آقای افشار که بارها مورد تمسخر دیگران در فیلم قرار میگیرد هم وکیل دادگستری ست و هم داور فوتبال. تا دلتان بخواهد رفتارهای احمقانه دارد؛ از داد و هوار وسط صحبت دیگران تا تعارف بیسکویت افتاده در چایی اش به مهمان. 🔻مردم ایران این روزها چه آخوندهایی در تلویزیون می بینند؟ آنهایی که تا کمر در گل فرو رفته اند تا بلکه قدری از دردهای #سیل_زده_گان بکاهند یا آنی که وکیل یک صادرکننده است و به شدت کودن؟ 🔻نگارنده از صداوسیما به عنوان سرباز خط مقدم جنگ رسانه ای همواره دفاع کرده و بسیاری از نقدها را در پازل جنگ رسانه ای می داند اما با این گل به خودی ها چه میتوان کرد؟ این همه #تصویرسازی_غلط و مغرضانه از روحانیت را چطور میتوان توجیه کرد؟ آن هم در روزهایی که تعداد زیادی از روحانیون در میان مردم سیل زده بیل به دست گرفته اند و مشغول خدمت رسانی اند. #تبلیغ_علیه_روحانیت #روحانیت_در_رسانه #مناهج @Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📩 آیت‌الله اعرافی در پیام تشکر ازخدمات حوزویان به سیل‌زدگان: 🌹حضور مخلصانه نشان حوزه بیدار، انقلابی و اجتماعی بود به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در پیامی از خدمات یکایک طلاب ، فضلا و استادان و گروه های تبلیغی و جهادی حوزوی و علما و روحانیون و حوزه های علمیه استان های سیل زده بخاطر حضور ارزشمند در کنار مردم تقدیر و تشکر کرد که متن این پیام به این شرح است:🔻 ▫️بسم الله الرحمن الرحیم و هو خیر ناصر و معین بی‌نهایت از یکایک طلاب و فضلا و استادان ارجمند و گروه‌های تبلیغی و جهادی حوزوی و علما و روحانیون و حوزه‌های علمیه استانهای سیل‌زده بخاطر حضور ارزشمند در کنار مردم عزیز استانهای گلستان و مازندران و فارس و نقش آفرینی آنان در امداد و یاری‌رسانی به خسارت دیدگان صمیمانه تقدیر و تکریم و تشکر می‌کنم و توفیقات روزافزون همه عزیزان را ازخداوند متعال خواهانم، این حضور مخلصانه و ایثارگرانه در کنار مردم و جوانان و مسئولان حاضر در صحنه خدمت نشان حوزه بیدار و انقلابی و اجتماعی و استمرار سیره و سبک زندگی سلف صالح و حکایت‌گر رابطه تاریخی و عمیق و استوار روحانیت و ملت بود و به‌فضل الهی استمرار خواهد یافت، از خداوند متعال رفع مشکلات و گرفتاری‌های ملت شریف و آسیب دیدگان عزیز و توفیق همگان را خواهانم. علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه ➖➖➖ @HawzahNews| خبرگزاری‌حزه
و اضافه شدن مفاهیم جدید به منظومه معرفت فقهی پس از ۱ 🔆پس از انقلاب اسلامی ایران براساس قانون اساسی جدید، جایگاه فقاهت بسیار بالا رفت و علاوه بر آن مفاهیم جدیدی به منظومه معرفت فقهی افزوده شد. متن زیر با عنوان «نگاهی گذرا به تحولات فقهی چهل ساله اخیر» به قلم حجت الاسلام سیدمحمد مهدی رفیع پور، پژوهش‌گر و مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم است که در ماهنامه زمانه منتشر شده است. 🔆برای تنظیم کارنامه فقهی انقلاب چهل‌ساله ما مسائل مختلفی را باید ملاحظه کرد و از همین‌رو تبیین این بحث مهم در یک نوشتار کوتاه کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. فقه ضامن اسلامیت نظام جمهوری اسلامی و فقیه مؤسس و عالی‌مقام‌ترین مقام رسمی این انقلاب بوده و هست. تأثیر و تأثر فقه و انقلاب نیازمند نگارش کتابی مفصل است. فقه پس از رقم زدن انقلاب مشروطه بار دیگر به صحنه آمد و انقلاب اسلامی ایران را در سال ۵۷ رهبری کرد و پس از آن با ورود به صحنه تقنین و اجرا مسئولیت بزرگی را عهده‌دار شد. در این نوشتار کوتاه تلاش می‌کنیم به جایگاه فقه و فقاهت در انقلاب و تأثیرات انقلاب اسلامی بر فقه و فقه پژوهی نگاهی بیندازیم. 🔆درباره این موضوع به دو شیوه و از دو منظر می‌توان نگاه کرد: اول: بحث محتوایی به این صورت که به بررسی و تحلیل مفاهیمی که فقه برای انقلاب ایجاد کرده (مانند ولایت فقیه و مباحث حدود و قصاص و دیات) و مفاهیمی که انقلاب برای فقه تولید کرده است (مانند مصلحت، مردم‌سالاری دینی، حکم حکومتی) و هم چنین به رشته‌های جدید فقه پژوهی مانند فلسفه فقه، فقه نظام و مانند آن ورود محتوایی کنیم و به چیستی و چرایی وجود آن‌ها و کارکرد هریک بپردازیم. این شیوه مناسب مقالات علمی و مخاطبان خاص است و لذا از آن در می‌گذرم. دوم: بحث ساختاری و قالبی به این معنا که بدون وارد شدن در محتوا ببینیم چه مناصب و چه نهادها و مراکزی پس از انقلاب در خدمت فقه و فقاهت درآمده و در کنار آن به تحولاتی که پس از انقلاب در حوزه فقه‌پژوهی به وجود آمده اشارتی داشته باشیم. این شیوه به نظر برای مخاطبان عمومی مفیدتر است و به همین جهت همین بحث را انتخاب می‌کنم. 🔆برای روشن کردن روابط و تحولات ارتباطی فقه و انقلاب از زوایای مختلفی می‌توان بحث کرد. در این‌جا به سه محور می‌پردازم: محور اول: تحولات قانونی و مناصبی محور دوم: مراکز و نهادهای فقهی جدید و نشریات آنها محور سوم: رشته‌ها و رویکردهای جدید در حوزه فقه پژوهی محور چهارم: توجه به ابواب فقهی دیگر و تأسیس ابواب جدید 🔆 ۱. تحولات قانونی و مناصبی پس از انقلاب اسلامی ایران براساس قانون اساسی جدید، جایگاه فقاهت بسیار بالا رفت و علاوه بر آن مفاهیم جدیدی به منظومه معرفت فقهی افزوده شد. به چند مورد اشاره می‌کنم: ولایت فقیه: عالی‌ترین مقام رسمی کشور مقام رهبری است (اصل ۱۱۳ قانون اساسی) که مهم‌ترین پشتوانه آن اصل ولایت فقیه است که یک اصل فقهی است. از مباحث خود امام در این زمینه که بگذریم - و همچنین از ده‌ها مقاله و پایان‌نامه که در طول این سال‌ها درباره ولایت فقیه نگاشته شده - باید به آثار فقهی حضرات آیات سیدکاظم حائری، حسینعلی منتظری، عبدالله جوادی آملی، سید محمد مهدی خلخالی و محمد مؤمن در این حوزه باید اشاره کنیم که با رویکردی فقهی به تبیین و تثبیت اصل ولایت فقیه پرداخته‌اند و ادبیات و میراث فقه شیعه را متأثر کرده‌اند. این آثار - و همچنین آثاری که در نقد آن‌ها نگاشته شده - از جمله آثار فقهی متأثر از انقلاب اسلامی است. مناصب کلیدی فقها: علاوه بر ولی فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مناصب بسیار مهمی در اختیار فقها قرار گرفته است: ریاست قوه قضائیه (اصل ۱۵۷)، شش شورای نگهبان (اصل ۹۱)، رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل (اصل ۱۶۲) باید از میان فقهای عادل انتخاب شوند و در مورد اعضای شورای نگهبان این قید اضافه را هم دارد که «آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز» باشند. ♻️ادامه دارد @salmanraoofi
و اضافه شدن مفاهیم جدید به منظومه معرفت فقهی پس از ۲ 🔆محوریت فقه: اصل چهارم قانون اساسی تصریح می‌کند: «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، اداری فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر این‌ها باید بر اساس موازین اسلامی باشد» و البته برای جلوگیری از هرج و مرج مرجع تشخیص این امر مهم را بر عهده فقهای شورای نگهبان قرار داده است. پرواضح است که دانشی که موازین اسلامی را در این حوزه‌ها تبیین می‌کند فقه است و به همین جهت هم تشخیص آن بر عهده فقها و نه دیگر کارشناسان علوم اسلامی گذاشته شده است. 🔆عرضه کردن مفاهیم جدیدی برای فقه پژوهی: به دو مورد اشاره می‌کنم: ۱. مصلحت: از جمله میراث فقهی امام خمینی تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اصل ۱۱۲ قانون اساسی می‌گوید: «مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص مصلحت در مواردی که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی بداند و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام، نظر شورای نگهبان را تأمین نکند و مشاوره در اموری که رهبری به آنان ارجاع می‌دهد و سایر وظایفی که در این قانون ذکر شده است به دستور رهبری تشکیل می‌شود». اگرچه مصلحت درباره برخی از احکام فردی در فقه سنتی ما مطرح بوده - مانند رعایت مصالح کودک توسط ولیّ - اما مصلحت نظام مفهومی جدید است که با تأسیس این نهاد وارد منظومه فقه شیعه شده است و علی‌رغم مباحثی که تاکنون درباره آن مطرح شده همچنان جای تحقیق و پژوهش دارد. 🔆 ۲. آراء عمومی: حکومت ایران جمهوری اسلامی است (اصل اول قانون اساسی) و امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود (اصل ششم قانون اساسی). رأی مردم از منظر فقهی چه نقشی در حکومت اسلامی دارد؟ آیا صرفاً برای مقبولیت است یا علاوه بر آن برای مشروعیت بخشی به نظام هم لازم است. فقها در این زمینه مباحث مفصلی را مطرح کرده‌اند که سابقه‌ای در فقه شیعه نداشته است و از همین رو این مباحث را هم باید از جمله میراث فقهی انقلاب اسلامی قلمداد کرد. 🔆 ۲. مراکز و نهادهای فقهی جدید و نشریات آنها پس از انقلاب اسلامی مراکز و مؤسسات فقهی متعددی ایجاد و راه اندازی شده است. دانشگاه‌های مختلفی با تأسیس دانشکده فقه و حقوق به فقه‌پژوهی روی آوردند و مجلات بسیاری در این حوزه منتشر شد. می‌توان گفت که فقه‌پژوهی که پیش از انقلاب – صرف نظر از برخی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه تهران- در انحصار حوزه‌های علمیه بود در طول این چند دهه به رشته‌ای گسترده تبدیل شده است و دانشگاه‌ها و مراکز مختلفی به تحقیق و پژوهش در مورد آن پرداختند و آثار فراوانی را منتشر کرده‌اند. دائرة المعارف فقه اهل بیت علیهم السلام مرکز دائرة المعارف فقه اهل بیت (علیهم السلام) یکی از مهمترین مراکز فقه پژوهی است که به امر رهبر معظم انقلاب و به همت مرحوم آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی تأسیس شده و تاکنون آثار متعدد و با ارزشی را به فقه‌پژوهان تقدیم کرده که نمونه آن چند مجموعه فقهی است: - موسوعة الفقه الاسلامی طبقا لمذهب اهل البیت (ع) که تا کنون ۳۵ جلد آن منتشر شده است. - موسوعة الفقه الاسلامی المقارن است که تا کنون ۹ جلد آن منتشر شده است. - فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (ع) که به زبان فارسی بوده و تا کنون ۶ جلد آن متتشر شده است. - معجم فقه الجواهر در ۶ مجلد که فهرست موضوعی کتاب ارزشمند جواهر است. - المعجم الفقهی لکتب الشیخ الطوسی در ۶ جلد که فهرست موضوعی آثار شیخ طوسی است. 🔆 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اگرچه پژوهشگاه مذکور در بخش‌های مختلفی فعالیت و بالندگی دارد اما بی‌تردید یکی از مهمترین گروه‌های آن گروه فقه و حقوق است. این پژوهشگاه به امر مقام معظم رهبری و به همت و تلاش علی‌اکبر رشاد در سال ۱۳۷۳ تأسیس شده است. از مجموعه فوق تاکنون آثار متعددی در حوزه فقه و حقوق اسلامی منتشر شده که به طور غالب رویکردی نوگرایانه داشته و به مسائل و مباحث جدید- از جمله حقوق بانوان و حقوق کودک- پرداخته است. فصلنامه حقوق اسلامی که تاکنون ۵۷ شماره آن منتشر شده از جمله مجلات ارزشمند فقه‌پژوهی در زمان ما است که توسط این پژوهشگاه مدیریت می‌شود. 🔆 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه مذکور چند پژوهشکده دارد که یکی از فعال‌ترین آنها پژوهشکده فقه و حقوق است که عده‌ای از اساتید و فضلای حوزه در آن‌جا فعالیت می‌کنند و آثار متعددی را در حوزه فقه منتشر کرده است. اصل این پژوهشگاه در سال ۱۳۶۳ با نام مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی آغاز به کار کرده و در سال ۱۳۸۴ با مجوز رسمی وزارت علوم تأسیس شده است. @salmanraoofi
و اضافه شدن مفاهیم جدید به منظومه معرفت فقهی پس از ۳ 🔆دانشگاه امام صادق علیه‌السلام از مهمترین مراکز علمی که پس از انقلاب اسلامی و توسط عالمان انقلابی تأسیس شد دانشگاه امام صادق (ع) است. این دانشگاه رسماً از سال ۱۳۶۱ آغاز به کار کرده است. یکی از دانشکده‌های این دانشگاه دانشکده معارف اسلامی و حقوق است که به مباحث فقهی می‌پردازد و تاکنون آثار فراوانی را در این حوزه منتشر کرده و علاوه بر مجله این، پژوهشنامه حقوق اسلامی را به بازار نشر عرضه کرده که تا کنون ۴۷ شماره آن مننتشر شده است. 🔆دانشگاه علوم رضوی از جمله دانشگاه‌های فعال در عرصه فقه‌پژوهی دانشگاه علوم اسلامی رضوی است. این دانشگاه در سال ۱۳۶۳ و در جوار حرم مطهر رضوی (ع) تأسیس شده است. از جمله مهمترین آثار فقهی این مرکز کتاب «فقه الجواهر، المنتقی من الجواهر» مجموعه ارزشمندی است که با هدف تلخیص کتاب ارزشمند «جواهرالکلام» به جهت استفاده از آن به عنوان کتاب درسی در شش مجلد تنظیم و منتشر شده است. دو مجله آموزه‌های فقه مدنی که تا کنون ۱۷ شماره از آن منتشر شده و مجله آموزه‌های فقه کیفری که تاکنون ۱۵ شماره آن انتشار یافته از جمله میراث فقهی این دانشگاه است. 🔆دانشگاه مذاهب اسلامی اصولاً نگاه‌های تقریبی در فقه شیعه پس از انقلاب تقویت شده و گسترش یافته است. یکی از مراکز مهم فقه مقارن در کشور ما دانشگاه مذاهب اسلامی است که در سال ۱۳۷۱ تأسیس شده و رشته‌های مختلف فقه اسلامی را دارد. این دانشگاه وابسته به مجمع تقریب مذاهب اسلامی است. دو فصلنامه فقه مقارن که تاکنون ۱۱ شماره از آن انتشار یافته، از جمله نشریات فقهی مورد توجه در این زمینه است که توسط دانشگاه فوق منتشر می‌شود. 🔆در حد اطلاعات اندک خویش فهرست‌وار به مراکز دیگری هم اشاره می‌کنم که فقه پژوهی در آنها رونقی دارد و انتشاراتی هم دارند: - دانشگاه تهران با فصلنامه فقه و مبانی حقوق اسلامی (تا کنون ۵۱ شماره) - پردیس فارابی دانشگاه تهران با مجله پژوهش‌های فقهی توسط (تاکنون دوره ۱۴ و شماره ۳ آن منتشر شده است) - دانشگاه شهید بهشتی با فصلنامه تحقیقات حقوقی وابسته به دانشکده حقوق (تا کنون ۸۳ شماره) - دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری که از جمله دانشکده‌های دانشگاه فردوسی مشهد است با مجله فقه و اصول (تا کنون ۱۱۴ شماره) - دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن مجلات متعدد فقهی و حقوقی از جمله فصلنامه تحقیقات حقوقی تطبیقی ایران و بین الملل (تاکنون ۴۲ شماره) برای دانشکده حقوق تهران‌مرکز، فصلنامه مطالعات فقهی و فلسفی که دانشگاه آزاد اسلامی قم آن را منتشر می‌کند (تا کنون ۳۴ شماره) و فصلنامه پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی توسط واحد بابل (تا کنون ۵۳ شماره) - مرکز فقهی قوه قضائیه با انتشار پرسمان فقهی قضائی (۱۲ جلد تاکنون) 🔆مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با داشتن شورای فقهی (که چند کمیته دارد: کمیته فقه خانواده، کمیته فقه اقتصادی، کمیته فقه جزا و کمیته فقه سیاسی و اجتماعی)، پژوهشکده شورای نگهبان، مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه مجلس خبرگان، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام (که البته در سال گذشته منحل شد اما آثار منتشرشده آن موجود است) از دیگر مراکزی هستند که تمام یا بخشی از تحقیقات و آثار آن‌ها به حوزه فقه اختصاص دارد و باید از آنها هم – هر چند به صورت فهرستی- در این مجال نام برد. شرح تأسیس، اعضای مؤثر و آثار فقهی هر یک از آنها –طبعا- فرصتی جداگانه می‌طلبد. تمام یا غالب این فعالیت‌ها با بودجه رسمی - و حداقل تأیید و اعطای مجوّز- توسط نظام جمهوری اسلامی به انجام رسیده است و از همین‌جا می‌توان به میزان اهتمام نظام سیاسی کشور نسبت به حوزه فقه و فقاهت پی برد. 🔆 ۳. رشته‌ها و رویکردهای جدید در حوزه فقه پژوهی در طول این چهل سال رشته‌ها و شاخه‌های جدیدی در حوزه فقه پژوهی به وجود آمده است که نقش مستقیم و غیرمستقیم نظام جمهوری اسلامی را در مورد آنها نمی‌توان نادیده گرفت: 🔆تأسیس رشته‌های جدید حوزوی و دانشگاهی برای پژوهش و تحقیق در زمینه مباحث فقه سیاسی و حکومتی و همچنین تأسیس دانش نوپا و فوق‌العاده مهم فلسفه فقه که به تبیین قلمرو، مبانی و اهداف فقه می‌پردازد و برای فقه پژوهی ریل گذاری می‌کند، در طول سال‌های نه‌چندان دور از دیگر ابعادی است که باید در بحث این نوشتار نسبت به آنها تأمل و مطالعه کرد. @salmanraoofi
🔆رهبر معظم انقلاب حفظه الله عالمِ بدرد نخور، طلبه بدرد بخور! طلبه‌ی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ @salmanraoofi
سلمان رئوفی
باسمه تعالی طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی
باسمه تعالی 🔆جناب حجت الاسلام جعفریان توجه خوبی به یکی از علل دیر مجتهد شدن طلاب داشته اند 🔆دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره دقیقا برای پر کردن همین خلا و آموزش روش اجتهاد برقرار شده است 🔆علاقه مندان این مباحث را گوش کنند و در صورت احساس علاقه و لزوم در این بحث شرکت کنند زمان و مکان این دروس در سال جدید اعلام خواهد شد 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆چرا بسیاری از طلاب، سالها فقه می‌خوانند، اما فقیه و مجتهد نمی‌شوند! 🔆نقد استاد رسول جعفریان به روش آموزشی فقه در حوزه‌های علمیه 🔆با یکی از دوستان در باره روش‌های آموزش فقه [و سایر دروس] در حوزه صحبت می‌کردیم. 🔆بحث این بود که چرا بسیاری از طلاب، سالها فقه می‌خوانند، اما فقیه و مجتهد نمی‌شوند ؟ 🔆بنده عرض کردم، دلیلش این است که متد اجتهاد را به آنان یاد نمی‌دهیم، بلکه انبانی از مطلب را در اختیارشان می‌گذاریم. 🔆این افراد بیش از آن که متد اجتهاد اسلامی شیعی را فراگیرند، وقتشان به برگرداندن ضمایر می‌گذرد. آن قدر در فهم این عبارات خسته شان می‌کنیم که اصلا از خیر روش و متد اجتهاد می‌گذرند. @salmanraoofi
و اضافه شدن مفاهیم جدید به منظومه معرفت فقهی پس از ۴ 🔆علاوه وجود رویکردهای جدید فقه‌پژوهی همچون مباحث اجتهاد تمدن ساز (برای نمونه بنگرید: درآمدی بر اجتهاد تمدن‌ساز از آیت الله علیرضا اعرافی) یا مباحث فقه نظام که آیت الله محسن اراکی دنبال می‌کند نشان‌دهنده توجهات و رویکرهای جدیدی در حوزه فقاهت و فقه‌پژوهی است که بی‌تردید متأثر از انقلاب اسلامی و مسائل جدیدی است که نظام پیش روی پژوهش‌گران قرار داده است. 🔆گرچه تا پژوهش‌ها و تحقیقات عالی در رشته‌ها و روی‌کردهای نوظهور فقهی راه درازی در پیش است و نباید انتظار داشت این قبیل تحقیقات و پژوهش‌ها به قوت و عمق مباحث طهارت و صلات و مکاسب باشد اما مهم این است که با توجه کامل به میراث فقهی و بازخوانی انتقادی راه آمده از تلاش و اجتهاد دست نکشیم و نهایت دقت را در اعمال موازین به کار بریم. امید آن‌که به وعده قرآنی دست یابیم؛ والّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا. 🔆۴. توجه به ابواب فقهی دیگر و تأسیس ابواب جدید آخرین محوری که مایلم در این نوشتار به آن اشاره کنم توجهی است که برای فقهای معاصر نسبت به بحث و تحقیق ابوابی چون جهاد و حدود پدید آمد و منشأ آن نیاز انقلاب و جمهوری اسلامی بوده است. نگاهی به فهرست آثار فقهی منتشر شده و دروسی که ارائه می‌شد به خوبی روشن می‌کند که غالب مباحث و تحقیقات حوزه‌های علمیه ما روی ابوابی چون طهارت و صلات و حج و مکاسب و اجاره و گاهی نکاح و امثال آن بوده و بسیاری از ابواب فقه مهجور مانده بود. اما پس از انقلاب بسیاری از ابواب مألوف و سنتی فقه ما احیا شده و فقهای بزرگی به تدریس و تألیف در این حوزه پرداختند و این چیزی نیست که قابل انکار باشد. فهرست کردن آثار در خور در اینجا کار ساده‌ای نیست. با این حال به چند کتاب و چند اثر- فقط به عنوان نمونه- اشاره می‌کنم: 🔆کتاب الجهاد: از آخرین جنگی که در زمان قاجار میان ایران و روسیه پدید آمد مسائل و مباحث کتاب الجهاد به حاشیه رفته بود. دروس خارج آیت‌الله خامنه‌ای-که سه مقاله فقهی از میان آن‌ها منتشر و اخیراً به صورت کتاب درآمد- کتاب الجهاد مرحوم آیت‌الله آصفی، کتاب الجهاد آیت‌الله خرازی از جمله آثاری است که عجالتاً قابل ذکر است. 🔆کتاب الامر بالمعروف و النهی عن المنکر: کتاب آیت‌الله سیدمحسن خرازی در این باب و نیز اثر شیخ حیدر حب‌الله که هر دو به زبان عربی است و مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر از آقای سیدجواد ورعی از جمله آثار متعددی است که در این باب نگارش یافته است. 🔆کتاب القضاء و الشهادة: تدریس خارج فقه قضا و سپس شهادات در حوزه علمیه قم و نشر حاصل مباحث آن توسط مرحوم استاد آیت‌الله تبریزی، تدریس این دو کتاب و نگارش شرح مباحث آن بر اساس کتاب تحریرالوسیله توسط آیات فاضل لنکرانی (تفصیل الشریعة) و مؤمن قمی (مبانی تحریر الوسیلة) از جمله این تأثرات است. همچنین کتاب کم‌نظیر القضاء فی الفقه الاسلامی اثر گرانسنگ استاد محقق آیت الله سید کاظم حائری- شاگرد ممتاز شهید صدر- که حاصل مباحث استاد در حوزه قم است در این‌جا باید ذکر شود. فقه القضاء مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی- ریاست اسبق قوه قضائیه جمهوری اسلامی- از دیگر آثار این حوزه است. 🔆کتاب‌های الحدود و القصاص و الدیات: آثار آیات عظام تبریزی، فاضل لنکرانی و موسوی اردبیلی درباره هر سه باب مهم مذکور در این‌جا قابل توجه و مراجعه است. در خصوص کتاب القصاص مباحث خارج فقه رهبر انقلاب اسلامی و حضرت آیت الله سبحانی باید ذکر شود. علاوه بر این‌ها ده‌ها و بلکه صدها مقاله و پایان‌نامه در مورد مسائل مختلف این ابواب در طول این سال‌ها در حوزه و- چند برابر آن - در دانشگاه‌های مختلف نگارش یافته و دفاع شده است که میراث فقهی ما را نسبت به دوران قبل بسی متفاوت کرده است. 🔆از توجه به این ابواب که بگذریم رویکرد نوی که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، توجه به تأسیس ابواب جدید و افزودن آن‌ها به ابواب فقهی متعارف است؛ ابوابی چون باب هنر که مجال را برای تحقیق و پژوهش در مباحث فقه هنر فراهم سازد. آن‌چه بیان شد گزارشی توصیفی از تحولات و تطورات رابطه فقه و انقلاب در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایرانیان بود که تلاش کردیم در ضمن چهار محور به برخی از ابعاد آن بپردازیم. تحلیل و آسیب شناسی و پیشنهادات تکمیلی و انتقادی در این زمینه طبعاً مجال دیگری می‌طلبد. امید آن‌که این مختصر جویندگان دانش و حقیقت را مفید افتد. والسلام @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی را گوش کنند این مباحث ادامه دارد و در کانال بارگزاری خواهد شد 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره 🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی 1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار 2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی 3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و ١/ اجتهاد و استنباط ٢/ بحث مهندسی استنباط ٣/ مکتب شناسی اصولی 4⃣نکته ای در عدم خلط ١/ روش تحقیق، ٢/ روش طرح بحث ٣/ روش تدریس در تشخیص مکتب فقهی 5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی 6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی 7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی 8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی 9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی 0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی 1⃣1⃣نقاط مکتب ساز در مباحث فقهی 2⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی جلسه 1 مکتب شناسی https://eitaa.com/salmanraoofi/27 جلسه 2 https://eitaa.com/salmanraoofi/29 جلسه 3 https://eitaa.com/salmanraoofi/32 جلسه 4 https://eitaa.com/salmanraoofi/34 جلسه 5 https://eitaa.com/salmanraoofi/35 جلسه 6 https://eitaa.com/salmanraoofi/36 جلسه 7 https://eitaa.com/salmanraoofi/37 جلسه 8 https://eitaa.com/salmanraoofi/38 جلسه 9 https://eitaa.com/salmanraoofi/39 جلسه 10 https://eitaa.com/salmanraoofi/44 جلسه 11 https://eitaa.com/salmanraoofi/51 جلسه 12 https://eitaa.com/salmanraoofi/55 جلسه 13 https://eitaa.com/salmanraoofi/56 جلسه 14 https://eitaa.com/salmanraoofi/57 جلسه 15 https://eitaa.com/salmanraoofi/152 جلسه 16 https://eitaa.com/salmanraoofi/157 جلسه 17 https://eitaa.com/salmanraoofi/159 جلسه 18 https://eitaa.com/salmanraoofi/161 جلسه 19 https://eitaa.com/salmanraoofi/162 جلسه 20 https://eitaa.com/salmanraoofi/1210 جلسه 21 https://eitaa.com/salmanraoofi/1211 جلسه 22 https://eitaa.com/salmanraoofi/1319 جلسه 23 https://eitaa.com/salmanraoofi/1334 جلسه 24 https://eitaa.com/salmanraoofi/1339 جلسه 25 https://eitaa.com/salmanraoofi/1340 جلسه 26 https://eitaa.com/salmanraoofi/1341 جلسه 27 https://eitaa.com/salmanraoofi/1349 جلسه 28 https://eitaa.com/salmanraoofi/1350 جلسه 29 https://eitaa.com/salmanraoofi/2170 جلسه 30 https://eitaa.com/salmanraoofi/2171 جلسه 31 https://eitaa.com/salmanraoofi/2172 جلسه 32 https://eitaa.com/salmanraoofi/2833 جلسه 33 https://eitaa.com/salmanraoofi/2834 جلسه 34 https://eitaa.com/salmanraoofi/2887 جلسه 35 https://eitaa.com/salmanraoofi/2941 جلسه 36 https://eitaa.com/salmanraoofi/4874 جلسه 37 https://eitaa.com/salmanraoofi/4875 @salmanraoofi
📢 کانال زیر توسط یکی از شاگردان آیت الله حق شناس و حاج شیخ احمد مجتهدی مدیریت میشه. کلیپ ها و صوتهای کوتاه و خیلی نابی توش میذاره.فقط کافیه یک بار نگاه کنید یا گوش بدید خودتون متوجه منظورم میشید. واقعا عالیه.توصیه میکنم حتما حتما یک سر بزنید👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2955083778Cee1361b09e
شهادت حضرت امام علیهما السلام 🔆برکت وجود علامه عسکری از عنایت باب الحوائج امام علیه السلام 🔆 ماجرای بیماری علامه عسکری در کودکی 🔆حضرت علامه می فرمودند:در ایامی که در سامرا بودم به مرض حصبه مبتلا شدم و هرچه در آنجا معالجه نمودم مفید واقع نشد مادرم با برادرانم مرا از سامرّه به کاظمین برای معالجه آوردند و در آنجا نزدیک صحن مطهر یک اتاق در مسافرخانه تهیه و در آنجا به معالجه من پرداختند. 🔆این معالجات مؤثر واقع نشد و من بیهوش افتاده بودم. وقتی از معالجه اطبای کاظمین مایوس شدند یک روز به بغداد رفته و یک طبیب را برای من به کاظمین آوردند. 🔆همین که نزدیک بستر من آمد و می خواست مشغول معاینه شود من در اتاق کردم و بی اختیار چشمم را باز کردم دیدم خوکی بر سر من آمده است. بی اختیار آب دهان خود را به صورتش پرتاب کردم. گفت چه می کنی چه میکنی من دکترم من دکترم! نسخه ای را تهیه کرد که ابدا مؤثر واقع نشد و من لحظات آخر عمرم را سپری می کردم. 🔆تا اینکه دیدم حضرت عزرائیل وارد شد.با لباس سفید و بسیار زیبا و خشرو و خوش منظره و خوش قیافه پس از آن علیهم السلام حضرت رسول اکرم و حضرت امیر المومنین و حضرت فاطمه زهرا و حضرت امام حسن و حضرت امام حسین علیهم السلام به ترتیب وارد شدند. و همه نشستند و به من تسکین دادند و من مشغول صحبت کردن با آنها شدم وآنها نیز مشغول گفتگو با هم بودند. 🔆در این حال که من به صورت ظاهرا بیهوش افتاده بودم دیدم پریشان شده و از پله های مسافرخانه بالای بام بالا رفته و رو به گنبد حضرت کرده و عرض کرد: یا موسی بن جعفر من به خاطر شما بچه ام را اینجا آوردم شما راضی هستید بچه ام را اینجا دفن کنند ومن تنها برگردم؟ حاشا و کلا (البته این مناظر را ایشان با چشم دل و ملکوتی می دیدند نه با چشم سر آنها به هم بسته وبدن افتاده وعازم ارتحال است.) 👈🏻همین که مادرم با حضرت موسی بن جعفر مشغول تکلم بود دیدم آن حضرت به اتاق ما تشریف آوردند. و به عرض کردند:خواهش میکنم تقاضای را بپذیرید. 🔆حضرت رسول الله رو کردند به جناب عزرائیل و فرمودند برو تا زمانی که خداوند مقرر فرماید.خداوند به واسطه عمر او را تمدید کرده است ما هم می رویم ان شاءالله برای موقع دیگر. 🔆مادرم از پله ها پایین آمد و من نشستم و آنقدر از دست مادرم عصبانی بودم که حد نداشت و به مادرم گفتم: چرا این کار را کردی ❗️ من داشتم با پیامبر امیرالمومنین و حضرت فاطمه و حسنین علیهم السلام می رفتم و تو آمدی جلوی ما را گرفتی نگذاشتی حرکت کنیم. 📘منبع:کتاب معاد شناسی علامه طهرانی ره ج ۱ @Allameaskari @salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
: خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین و مقدمه ای نکرده بودم‌. آیت الله بروجردی؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند. 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت الله شیخ محسن حرم پناهی: طلبه نباید هدفش از تحصیل علوم دینیه٬ و باشد که می کند. استاد ما مرحوم رضوان الله تعالی علیه که در زمان خود تقریبا بود٬ در درس به ما فرمود: 🔻ای آقایان هرکس هدفش از درس خواندن این باشد که به موقعیت من برسد٬ در تردید نکنید. 🔻خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین و مقدمه ای نکرده بودم‌. (حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص۴۶۵) 🔶حاشیه امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی٬ از تمهید هیچ مقدمه ای فروگذار نکرده اند! تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است. آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟! برخی سران تشکل نوپدید که داعیه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش پاسخ دهند. هرچند این چالش متوجه همه طیف های فکری حوزوی است. @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
: امروز ٬ آیت الله اصفهانی است٬ بروجردی را رها کن! پرهیز از و ؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند. 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مرحوم حاج محمدحسین احسن نقل می کند: در بروجرد بعد از نماز حضرت آیت الله العظمی بروجردی٬ از رساله آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی برای مردم مسأله می گفتم٬ ایشان هم در محراب بین دو نماز نشسته بودند. یک روز فقط یک مسأله را که گفتم در ضمن فتوای آیت الله العظمی بروجردی را نقل کردم٬ معظم له از محراب برگشتند و حرف مرا قیچی کردند و فرمودند: 🔻آقای حاج محمدحسین٬ امروز ٬ آیت الله العظمی اصفهانی است٬ حسین بروجردی را رها کن٬ در امت نیانداز! با خدا زندگی کردن همین است. 🔸وقتی حاشیه بر عروةالوققی آیت الله العظمی حاج سید محمدکاظم یزدی پخش شد٬ یکی از علمای تبریز به آقای بروجردی نوشت برای من ثابت شده٬ شما اعلمی و می خواهم آذربایجان را از تقلید دیگران برگردانم به شما؛ ایشان نوشتند: 🔻 راضی نیستم یک نفر را به تقلید من برگردانی٬ امروز آیت الله العظمی اصفهانی است٬ نیستم. برگرفته از سخنرانی جناب استاد حسین انصاریان در سالگرد زعیم عظمای قم در مسجد اعظم. ر.ک: حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص ۴۱۰. 🔶حاشیه امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی و مرجعیت٬ احترام بزرگان اقدم و اسن و اعلم را نگه نداشته٬ علم مرجعیت بلند کرده اند. امروز کیست؟ آیا اقدام برخی حضرات در تضعیف علمدار شیعه٬ منافی سیره قطعیه نیست؟؟! تجربه تاریخی شیعه ثابت کرده که و نه تنها مؤثر نیست که دارد! حکمت حفظ حریم و تقویت متقابل مرجعیت و زعامت آیات عظام خامنه ای و سیستانی را در همان سیره مستمره صلح صالح باید جست. تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است. آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟! پایه گذاران برخی تشکل های نوپدید حوزوی که داعیه دست اندازی در عرصه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش ها پاسخ دهند. @rozaneebefarda
هدایت شده از تسنیم ۳۱۳
#بحث_داغ 🎭 تصویر وارونه از روحانیت در تلویزیون! 🔴 درحالی که رسانه های معاند روحانیت متعهد را هدف تیر خود قرار میدهند، #رسانه_ملی نه تنها در فیلم هایش تلاشی برای معرفی صحیح این قشر به مردم نمیکند بلکه خود نیز در معرفی وارونه #روحانیت بی تاثیر نیست . 🔴 چه دانشمندان و مجاهدان و خادمانی که در بین روحانیت بوده و هستند که می شد در رسانه ملی به تصویر کشیده شوند و نشدند اما به جای آن چهره ای از روحانیت در فیلم ها به تصویر کشیده شده است که نماد بدبختی و تحجر و نفاق اند./خبرگزاری حوزه نظر شما چیست؟ 🎬 دیدگاه‌های خود را در گروه مباحثات انقلابی با طلاب و فضلای انقلابی مطرح کنید 👇 http://eitaa.com/joinchat/2841968654C1c033152b3