هدایت شده از روزنه
حمایت شیخ المراجع قم٬ آیت الله #وحید_خراسانی از #ولایت_فقیه و #جمهوری_اسلامی
💥اختصاصی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔥اشاره:
تصویر پیوست٬ گزیده ای از نامه مفصل آیت الله وحید خراسانی است که در شهریور ۵۸ و در کوران بحث های مربوط به تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی٬ نگارش یافته است.
ایشان در این متن بر ایده #حکومت_اسلامی توسط #ولی_فقیه در مقابل ایده حکومت مردم بر مردم٬ تاکید می ورزد.
در بخشی از این سند چنین آمده است:
🔹مبنای حکومت بر اساس قانون کتاب و سنت است و از نظر اجرا٬ «من بیده الامر» بر طبق مقبوله و غیر آن از ادله #ولایت_فقیه.
🔹ولایت فقیه علت محدثه و مبقیه #جمهوری_اسلامی است.
🔸قیام #مشروطه به رهبری #رجال_دین٬ به عنوان #اسلام_نسبی و #عدل_اضافی و این قیام[انقلاب اسلامی]٬ به عنوان اسلام مطلق و عدل حقیقی بود....
🔶پی نوشت
در چهار دهه گذشته برخی خناس ها و خصوصا #سکولارهای_حوزوی تلاش کردند برای سنگر گرفتن در پشت برخی بزرگان دین٬ روایتی غیرانقلابی و العیاذ بالله سکولار از آنان به دست دهند.
حال آنکه به شهادت اسناد تاریخی٬ اغلب بزرگان تشیع در طول تاریخ٬ حکومت اسلامی را به عنوان یک آرمان همیشگی در نظر داشته و به قدر وسع برای تحقق آن٬ به مبارزه سخت و نرم با طواغیت اقدام نموده اند.
گرچه تلقی های تئوریک و میزان اقدام سیاسی و مبارزاتی به اقتضای شرایط٬ متفاوت بوده است.
بازخوانی این قبیل اسناد تاریخی٬ سکولارهای عرفی و سکولارهای مقدس را به طور همزمان دچار بحران گفتمانی خواهد کرد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
هوای تازه در حوزه علمیه
نکاتی پیرامون دیدار رمضانیه طلاب با مقام معظم رهبری
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در نخستین رمضان دهه پنجم انقلاب اسلامی، اتفاقی بزرگ برای حوزویان رقم خورده است؛ دیدار با رهبر.
گرچه شوربختانه برخی مخالفان دزدانه تلاش کردند به حاشیه برود، و بعضی دوستان به این فضا دامن زدند، اما اصل این جلسه اتفاق بزرگی است با برکاتی ماندگار که اثر و ثمرش را در آتیه دور، دوست و دشمن خواهد دید.
دیدار تاریخی طلاب با رهبر، #نقطه_عطفی در رابطه حوزه و نظام اسلامی است که به نظر می رسد قبل از هرچیز، تکلیف حوزویان را در گام دوم انقلاب اسلامی روشن خواهد نمود.
پاسخ به سمپاشی سکولارها و بدخواهان و بازگشایی افقی تازه در پیش روی طلاب، مجموعا محتوای این دیدار را تالی تلو #منشور_روحانیت امام خمینی قرار خواهد داد که تا سالها چراغ راه خواهد بود.
حرکت کند و ناهمگام با تحولات داخلی و بین المللی، نیروی جوان حوزه را به خستگی و در مواردی با بحران هویت و تردید در اثربخشی، مواجه کرده است و از این رو، این دیدار پنجره ای جدید به روی طلاب جوان است که هوای تازه ای را به فضای حوزه وارد خواهد کرد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌟 روایت رهبر انقلاب از غوغای همدان پس از حادثه شهادت طلبه همدانی
⚠️ عدهای میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند، اما واقعیت چیز دیگری است
🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
🔸️ امروز وظیفهی حوزهها از گذشته سنگینتر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در جوانان دنیای اسلام و بلکه خارج از اسلام هست.
🔹️ سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوهی عملی نداشت. در تهران شیخ فضلالله را وسط تهران بر دار کشیدند، عدهای هم گوشهوکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود.
🔸️ حال این را مقایسه کنید با [شهادت] طلبهی همدانی؛ #همدان چه غوغایی شد و چه انعکاسی در ایران پیدا کرد. اگر آن جنازهی مطهر در تبریز و تهران و بقیهی کشور هم میآمد همانطور تشییع میشد.
🔹️ حالا بعضی میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند. ما که طلبه بودیم، هیچوقت در هیچ شهری در هیچ جلسهای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت.
👈 وجوهاتی که امروز مردم میدهند نشان میدهد که مردم متدین هستند.
🔺️ حرفهای بدون معیار علمی گفته میشود، لکن روحانیت محترم است و علیرغم سیاهنماییهایی که انجام میشود، واقعیت چیز دیگری است؛ این وظیفه را سنگین میکند. ۹۸/۲/۱۸
💻 @Khamenei_ir
🔆دیدار رهبری با طلاب
۱۳۹۸/۲/۱۸
قسمت اول
🔆معظم له در این دیدار با اشاره به نیاز امروز انسانها به معارف برجسته دینی و همچنین اقبال دنیای اسلام و حتی جوامع خارج از دنیای اسلام به این معارف، وظیفه حوزه های علمیه را نسبت به گذشته سنگین تر دانستند و گفتند:
🔆در داخل کشور توجهی که امروز نسبت به مسائل دینی و روحانیت وجود دارد، با گذشته و قبل از انقلاب اسلامی، قابل مقایسه نیست
🔆ایشان افزودند: این تصور که مردم در نقاط مختلف دنیا نسبت به معارف دینی رویگردان شده اند، تصور غلطی است بلکه اقبال به این معارف بیشتر شده است
🔆حضرت آیت الله خامنه ای تشییع بسیار با شکوه طلبه همدانی را که مظلومانه به شهادت رسید، نمونه ای عینی از احترام و اقبال مردم به دین و روحانیت برشمردند و خاطرنشان کردند:
نمونههایی همچون این تشییع و یا حضور گسترده مردم بویژه جوانان در نمازهای جماعت و نشستن در جلسات و پای منابر، جزو واقعیات ایران اسلامی و نشان دهنده تدین مردم و اعتماد آنها به روحانیت است و برخی تبلیغات و سیاه نمایی ها درباره ایمان و دینداری مردم و یا رویگردانی آنها از روحانیت، خلاف واقع و بدون تحقیق و معیار علمی است
🔆ایشان حوزه های علمیه را مرکز آموزش اسلام و تعمیق آن در جامعه دانستند و گفتند: شناساندن معارف دینی به مردم بخشی از وظایف حوزه های علمیه است و بخش دیگر این وظیفه، محقق کردن معارف دینی در متن زندگی مردم است
🔆رهبر انقلاب اسلامی با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره مجاهده و مقاتله انبیاء الهی تأکید کردند: وظیفه پیامبر فقط بیان معارف اسلام نیست، به همین علت نبی مکرم اسلام برای عملی شدن توحید و اقامه قسط، مجاهدت و مبارزه می کند تا اسلام در معنای جامع و کامل آن محقق شود
🔆ایشان خاطرنشان کردند: علما نیز به عنوان ورثه انبیا موظفند برای تحقق اسلام در محیط زندگی مردم تلاش کنند که اوج این تلاش را امام رضواناللهتعالیعلیه در مقام یک حکیم واقعی انجام داد
🔆حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از برخی که می گویند همراهی حوزه با امام برای تشکیل نظام اسلامی خارج از وظایف حوزه بوده است، گفتند: کاری که حوزه و بزرگان حوزه در زمان مبارزات منتهی به تشکیل جمهوری اسلامی انجام دادند، دقیقاً جزو وظایف ذاتی و هویتی حوزه بود
🔆ایشان در تبیین وظایف کنونی حوزه ها افزودند: بعد از تشکیل نظام اسلامی باید دولت اسلامی به معنای واقعی کلمه، سپس جامعه اسلامی، و بعد از آن تمدن حقیقی اسلامی بهوجود آید که حوزهها در این روند مسئولیتهای سنگینی دارند که باید با فکر و تعمق، این وظایف را درک و برای ادای آنها برنامه ریزی و تلاش کرد
🔆رهبر انقلاب اسلامی با تحسین بیان، لحن و ادبیات مناسب طلاب به آنها توصیه کردند: حرفهای خوبی را که امروز درباره «سبک زندگی»، «حکمرانی اسلامی»، «استقرار توحید در جامعه»، «مبارزه با طواغیت» و مسئله مهم «عدالت» بیان کردید، به میان مردم سراسر کشور ببرید و با افزایش معرفت جامعه، گفتمان های انقلابی را تقویت کنید
🔆حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین «چیستی و هویت حوزه» افزودند: حوزه مرکزی است که عالم دینی پرورش می دهد تا او با تسلط بر معارف اسلامی برای تحقق اسلام وارد میدان عمل شود، بنابراین همه برنامه ریزی ها و کارهای حوزه باید در چارچوب این هویت و شاکله اصلی انجام شود
🔆حضرت آیت الله خامنه ای جهت دادن به نحوه استفاده از علوم طبیعی در جامعه را از دیگر وظایف حوزه ها خواندند و در بیان چند نکته به طلاب تأکید کردند: فقه و درس خواندن را کاملاً جدی بگیرید
🔆ایشان اجتهاد را روش نظام مند درک و استنباط معارف از منابع نقلی و عقلی خواندند و افزودند: عالم دین باید بداند معارف و حقایق دینی را چگونه از منابع به دست آورد
🔆رهبر انقلاب اسلامی پرورش قوه اجتهاد را نیازمند کار و تمرین فراوان دانستند و خاطرنشان کردند: اگر این مِتُد درست آموخته شود آن وقت ارزشهای اخلاقی نیز درست استنباط می شود.
حضرت آیت الله خامنه ای اختلاف نظر در حوزه ها در «مسائل عملی، جهت گیری های فکری و مسائل سیاسی» را بدون اشکال برشمردند
🔆اما تأکید کردند: مهم این است که این اختلافات مدیریت شود تا به درگیری و تشنج منجر نشود، همانگونه که بزرگان فقه، فلسفه و عرفان در حوزه ها در طول تاریخ با وجود اختلافات، همواره برای خدا به معنای واقعی کلمه اتحاد داشتند
🔆ایشان همچنین طلاب جوان را به ادب و اطاعت از بزرگان حوزه ها و مراجع تقلید توصیه مؤکد کردند و افزودند: بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبی که برخی برادران و خواهران طلبه بیان کردند، گفتند: این مطالب که با تعابیر خوب و به صورت کارشناسی بیان شد، حاکی از عمق فکری و سطح بالای اندیشه و فهم، و حرکت و پیشرفت حوزه است که واقعاً تحسین برانگیز است.
@salmanraoofi
دیدار رهبری با طلاب
۱۳۹۸/۲/۱۸
قسمت دوم
🔆حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم مطالعه «منشور روحانیتِ» امام خمینی(ره) از جانب طلاب، به پیشنهاد یکی از طلاب برای راه اندازی مرکز نوآوری حوزه اشاره کردند و افزودند:
استفاده از ظرفیت ها و خلاقیت های طلاب جوان و تأسیس یک بانک اطلاعاتی از این ظرفیتها پیشنهادی بسیار خوب است.
🔆ایشان با استقبال از تخصص گرایی در رشته های مختلف حوزه های علمیه بویژه فقه، خاطرنشان کردند: فقه استخوان بندی و ستون فقرات زندگی اجتماعی و سیاسی است و تخصص گرایی در این زمینه نتایج خوبی خواهد داشت اما باید مراقب برخی عیوب تخصص گرایی نیز بود.
🔆رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مطالب یک از طلاب خواهر درخصوص جایگاه اجتماعی خانم های طلبه، افزودند: حضور چند ده هزار طلبه فاضل خواهر در خانواده ها و در میان زنان جامعه، بسیار مغتنم است، ضمن آنکه باید از ظرفیت این طلاب در مراکز رسمی و فرهنگی استفاده شود.
🔆حضرت آیت الله خامنه ای همچنین حجتالاسلام والمسلمین اعرافی مدیر حوزههای علمیه را ظرفیت بسیار مغتنمی برشمردند و با اشاره به سخنان ایشان درخصوص تدوین برنامه جامع برای حوزه علمیه، گفتند: باید تمرکز اصلی بر اجرایی و عملی شدن این برنامه، قرار گیرد.
🔆پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در گزارشی با اشاره به تحصیل ۱۵۰ هزار طلبه در حوزههای علمیه گفت: شورای عالی و همه مراکز حوزه مصمم هستند در پرتو اندیشههای امام راحل و رهبر انقلاب، هدایتهای مراجع عظام تقلید و بهرهگیری از همه اندیشههای طلاب، فضلا و اساتید مسیر بالندگی و اعتلای حوزهها را هموار سازند برنامهریزی کنند.
🔆در ابتدای این دیدار ۱۲ نفر از نمایندگان طلاب، حجج الاسلام:
۱ حسین نظری، مبلغ و فعال قرآنی
۲ سیدمحمدرضا آیت، طلبه خارج فقه
۳ مهدی رضایی، پژوهشگر و طلبه سطح
۴علی احدی، مدیر مؤسسه تبلیغی جهادی مصباح الهدی
۵سیدهادی ساجدی، دکترای فلسفه علوم اجتماعی
۶ مهدی مسائلی، استاد سطح ۲ حوزه
۷ سیدمحمد هاشمی، طلبه خارج فقه و مسئول راهیان نور و فرمانده گردان
۸ حسن یوسف زاده، دکترای ارتباطات و عضو هیأت علمی
خانمها:
۱ صدیقه بهرامی، استاد حوزه و مبلغ
۲ حمیده بلّو، طلبه سطح ۳ از نیجریه
۳ افتخار یوسفی روشناوند، فارغ التحصیل سطح ۴ فقه
۴ سمیه صیادی، طلبه سطح ۴ و فعال قرآنی
بر محورهای زیر تأکید کردند:
- لزوم تأسیس مرکز نوآوری برای بروز خلاقیت طلاب جوان
- تاکید بر نقش حوزه در گرهگشایی از مشکلات جامعه اسلامی و لزوم ارتباط گستردهتر حوزه با مردم
- اهمیت ایجاد سازوکار مناسب برای ارتباط مؤثر حوزه با مراکز علمی و دانشگاهی
- لزوم ورود تشکلهای خودجوش انقلابی به میدانهای علمی با بهکارگیری صحیح نیروها
- لزوم تنظیم ساختارها و برنامهها برای نقشآفرینی طلاب خواهر
- انتقاد از چند شغله بودن برخی مسئولان
- یادآوری مسئولیت مستقیم حوزه نسبت به زبان فارسی
- انتقاد از بیتوجهی برخی مسئولان به ظرفیت طلاب و روحانیون
- پیشنهاد راهاندازی اردوهای حوزهشناسی به منظور شناخت صحیح از زندگی طلاب
- انتقاد از ورود دیرهنگام حوزه به برخی مسائل اجتماعی
- انتقاد از فقدان بسترهای لازم جهت حضور نظاممند و نخبگانی حوزه در عرصه بینالملل
- لزوم فرصت دادن به طلاب جوان و نخبه برای پذیرش مسئولیت در گام دوم انقلاب
- توجه به تبیین الگوی خانواده محور به صورت شفاف و کاربردی
- ضرورت کاربردی کردن علوم و پژوهشها با توجه به نیازهای روز جامعه
- اهمیت رصد نیازهای آینده اجتماع و تلاش برای تولید الگوی اصیل حوزوی
- لزوم تشکیل بدنه کارشناسی جوان از میان طلاب انقلابی برای تدوین برنامهها و ماموریتها جهت تحقق گام دوم انقلاب
- انتقاد از نبود حساسیت لازم در میان مسئولان در مورد فضای مجازی و استفاده نکردن از ظرفیتهای موجود در این عرصه
- اهمیت تبلیغ در فضای مجازی و ضرورت راهاندازی شبکه ملی اطلاعات و حمایت از افسران جنگ نرم
@salmanraoofi
🔆پاسخ رهبر انقلاب به سوال یکی از خواهران طلبه؛ جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟
رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب:
🔆یکی از خواهران پرسیدهاند: جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟
بله، سؤال بهجایی است. اینهمه فاضلِ زن داریم؛ حضورشان در خانواده و اجتماع خیلی مغتنم است.
🔆یک روزی، یک بانوی ملّای اصفهانی بود که مرحوم طباطبائی هم با ایشان ملاقات کرد و با ایشان مباحثات داشت. افتخار میکردیم که یک بانوی فاضل داریم!
🔆اما حالا چند ده هزار طلبهی فاضل داریم؛ خیلی مهم است و باید جایگاه آن معلوم بشود.
🔆باید ظرفیت #طلاب_خواهر به رسمیت شناخته شود و از آن در مراکز رسمی و فرهنگی استفاده شود. در این کار اگر از لحاظ اجرایی، سفارش و کمکی هم لازم باشد، بنده انجام میدهم. ۹۸/۲/۱۸
@salmanraoofi
13980218_27112_64k.mp3
20.67M
🎙 صوت| بیانات امروز رهبرانقلاب در جمع طلاب حوزههای علمیه ۹۸/۲/۱۸
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
مروری بر حکیمانه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانیه با طلاب/بخش نخست
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹همانگونه که انتظار می رفت و پیش از دیدار نیز بیان شد
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1011
رهبر معظم انقلاب اسلامی، نکات نابی را در این دیدار تاریخی بیان فرمودند که می توان از آن به عنوان #منشور_روحانیت_ثانی یاد کرد.
🔸کاربست این حکمت ها، کارآمدی و بالندگی حوزه مقدسه را در دهه پنجم انقلاب اسلامی صد چندان خواهد کرد.
همچنانکه تفسیر انحرافی یا برخورد گزینشی یا مواجهه تشریفاتی با این بیانات نیز خطری بالقوه برای محرومیت حوزه و طلاب از این بیانات خواهد بود.
🔹طبعا تحلیل جامع از محتوای دیدار، بعد از انتشار متن کامل سخنان امکان پذیر است اما باتوجه به بازنشر گزیده ای از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است:
۱)ایشان به برخی شبهات #سکولارهای_حوزوی که در این سالها در بدنه حوزه و فضای رسانهای پمپاژ شده بود پاسخ دادند که از آن جمله، افزایش کیفیت و کمیت #دینداری مردم ایران در عصر استقرار #جمهوری اسلامی است.
پیشتر در برخی محافل خاص(اظهارات بعضی رجال دلسوز اصلا مراد نیست) چنین القا می شد که دینداری دوران ستمشاهی مطلوب تر بوده و عامل عقبگرد نیز حکومت دینی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تسلط بر فضای منفی بافانه در این باب، پاسخی هوشمندانه، با تکیه بر شاخصه های ملموس ارائه فرمودند که جای بسط و تبیین بیشتر دارد.
🔹تکیه بر تحقق اسلام با همه ابعاد معرفتی آن، نشان از آن دارد که حوزه باید هرچه زودتر خود را از دوران ماقبل تشکیل حکومت دینی جدا کند و بسترهای لازم (در تولید تئوری و تربیت نیروی انسانی) برای پیوند معارف دینی با عرصه های سیاسی و اجتماعی را فراهم سازد.
طبعا این بیان، #گفتمان_های_ارتجاعی برخی افراد معاند و یا غیرانقلابی مبنی بر عدم مشروعیت تشکیل حکومت در عصر غیبت یا تردید در حضور فعال روحانیت در حاکمیت و حکومت را منهدم و بلااثر خواهد کرد.
🔸ارجاع به مطالعه #منشور_روحانیت و یادکرد وفادارانه از امام عزیزمان، نشان از فرازمانی بودن بیانات الهی امام و غفلت بدنه طلاب از آن متن راهبردی دارد. این تذکر و هوشدار، یعنی احیای همه آنچه در متن منشور هست و انتظار می رود متولیان محترم حوزه مقدسه، در ترویج سازمان یافته این متن، اهتمام ویژه ورزند تا زمینه ای فراهم شود که لا اقل طلاب در عمر تحصیلی خود یک دور با حواشی مربوطه به مرور این متن بپردازند.
🔸بیت الغزل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی شاید تذکار حضور فعال طلاب در میدان مبارزه بود که در کنار معرفت اندوزی، مبارزه سیاسی را از یاد نبرده بودند و این امر مغفول امروز مطالبه جدی مقام معظم رهبری از بدنه طلاب است.
حضور فعال در میدان، که لازمه اش گاهی #نیش زدن به مستحقین است!
تأکید ویژه بر فقاهت، مراعات ادب از سوی طلاب جوان و حلم حکیمانه از جانب بزرگان نیز، بازتکرار توصیه تفصیلی امام عزیز در #منشور_روحانیت است که تذکر آن بسیار بایسته و بهنگام بود که نشان از عدم وضع مطلوب در این باب دارد.
۹۸/۲/۱۸
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
مروری بر حکیمانه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانیه با طلاب/بخش دوم
چه کسانی بر چهره مخالف خود پنجه درانداختند؟
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات شان چنین فرموده اند؛
🔹در حوزه ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد، در مسائل گوناگون. در مسائل علمی که اختلاف نظر هست، در مسائل جهتگیریهای فکری که اختلاف نظر هست، در زمینههای سیاسی هم اختلاف نظر ممکن است باشد. این اشکال ندارد. اختلافات را باید مدیریت کرد. مواظب باشید اختلاف نظرها به درگیری و #تشنّج و #ناخن_زدن_به_چهره_یکدیگر نیانجامد.
🔹در حوزه از یک طرف طلبههای جوان باید ادب را، اطاعت را نسبت به بزرگان حوزه، نسبت به مراجع تقلید حفظ کنند. همانطور که در همین «منشور روحانیت» امام- رضوان الله علیه- همینها هست. بزرگان حوزه هم باید حلم را و تحمل را نسبت به جوانها در نظر داشته باشند. از یک طرف حلم و تحمل لازم است و از یک طرف هم ادب و اطاعت لازم است.
🔸🔹
پرسشی که مطرح است آنکه در ماه های گذشته چه کسانی به دلیل اختلاف نظر به ناخن زدن به چهره یکدیگر دست زده و موجب تشنج آفرینی شده اند؟!
کدام طیف حوزوی را سراغ داریم که در تخاطب با بزرگان حوزه، از مراعات ادب محروم بود؟!
برای آنکه #سکولارهای_حوزوی آدرس غلط ندهند، پاسخ به این پرسش ها، با ذکر نمونه های عینی، بسیار حائز اهمیت است.
۱) اهانت آشکار فرزند جریان موسوم به #تشیع_انگلیسی به شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی و مقایسه ایشان با .... و اهانت به دفاع مقدس را از یاد نمی توان برد که در چهارچوب آداب اسلامی و سلوک شیعی، قطعا محکوم است.
۲) هجوم سازمان یافته سایبری جریان غیرانقلابی قم به #آیت_الله_یزدی، آنهم فقط به بهانه نگارش یک نامه ناصحانه، نمونه دیگر است.
خطاب قرار دادن عالی ترین مقام در محترم ترین تشکل حوزوی با الفاظ و ادبیاتی سخیف و زننده، قطعا خلاف اسف انگیز و مصداق برخورد حذفی با مخالف بود.
۳)تخریب مستمر #علامه_مصباح_یزدی توسط طیف اصلاح طلب و اعتدال گرای قم، خاصه برخی اعضای تشکل رادیکال موسوم به مجمع محققین، نمونه دیگری از بدرفتاری با مخالفان فکری است که صدالبته همواره با برخورد حکیمانه و پدرانه ایشان مواجه شده است.
۴)تهمت های ناروا و اهانت های آشکار جریان آقای #منتظری به امام خمینی و مرحوم #سیداحمد_خمینی و متوجه کردن انواع اتهامات به ایشان، مصداق دیگری است که از سال ۶۸ تا کنون ادامه یافته است. نگارش کتاب #نگاهی_دیگر توسط صالحی نجف آبادی تنها یک نمونه است. اکنون این طیف از لندن تا تهران و قم امتداد یافته و همچنان با ادبیاتی عاری از آداب علمی و شاخصه های اخلاقی، به مواجهه با امام و نظام و برخی بزرگان ادامه می دهد.
۵)برخورد تند همراه با طعن و گاه ناسزا به آیت حق، مرحوم آیت الله #خوشوقت به بهانه ابراز نظر علمی خاص ایشان در یکی از مسائل تاریخ عاشورا، و تعطیلی درس اخلاق پربار ایشان در مسجد اعظم قم، هرگز فراموش شدنی نیست.
۶) مواجهه آهنین و خشن با آیت الله #جوادی_آملی، در پی اظهارنظر پیرامون مرحوم آخوند خراسانی و کفایه، ایضا از همین قبیل اقدامات غیرقابل دفاع است.
امید است روزگاری این سنخ برخوردهای ناروا با بزرگان در قم پایان پذیرد.
چه اینکه وقتی جماعت تندگو و تندخو، با بزرگان اینگونه سخن کنند، تکلیف طلاب جوان که احیانا نظری برخلاف دارند، از قبل روشن است.
تحولات حوزوی را از روزنه پی بگیرید؛
👇
@rozaneebefarda
باسمه تعالی
امروز بزرگوارانی برای بحث مراجعه کردند
شاید به این دلیل بود که دیر اطلاع رسانی کردم
به هر حال از دوستان عذرخواهم
فعلا تصمیم دارم بحث پنجشنبه ها تعطیل باشد
اگر تصمیم جدیدی گرفتم چهارشنبه هفته بعد اعلام خواهد شد
دوستانی هم اصرار دارند که بحث هر روز بارگذاری شود
چندین مشغله دارم که فرصت و لزوم شرح نیست
یکی اینکه به لطف خدا به تازگی کودکی به جمع ما اضافه شده
به هر حال فرصت کنم چشم
التماس دعا
@salmanraoofi
📢📢 #پذیرش سال تحصیلی 99-98
#دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی
🔴ویژه خواهران🔴
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🌐#ثبت_نام : yon.ir/RegBa
⛔️مهلت: 25 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: yon.ir/4Vzry
❓پاسخ به سوالات:
🆔 @hekmat_bagherain
📌مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/madresehbagherain
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1️⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2️⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
▶️دوره برادران◀️
🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی(yon.ir/FvttHT)
🌐#ثبت_نام : yon.ir/RegFvtt
⛔️مهلت: 31 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: yon.ir/RegHlp
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
▶️دوره خواهران◀️
🌐#ثبت_نام : yon.ir/RegBa
⛔️مهلت: 25 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: yon.ir/4Vzry
❓پاسخ به سوالات:
🆔 @hekmat_bagherain
📌مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/madresehbagherain
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
eftetah.mp3
10.5M
🔆دعای افتتاح با نوای ملکوتی حاج مهدی سماواتی
@salmanraoofi
باسمه تعالی
بحث مکتب شناسی کاربردی
علمی ترین، سریع ترین و راحت ترین راه اجتهاد از نظر بنده همین دروس مکتب شناسی فقهی است
چون اجتهاد و فنون مختلف آن مرحله به مرحله برای طالب آن بیان می شود
و طلبه متوجه می شود اجتهاد چه نقشه ای دارد و در هر مرحله کجای اجتهاد است
اما معمول طلاب بدون دانستن این نقشه وارد دروس خارج می شوند لذا دیر و با سردرگمی به مقصود می رسند
دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری
و دروس مکتب شناسی کاربردی را که در ماه مبارک رمضان برقرار می شود
حتما گوش کنید و شرکت کنید
جلسه اول
🔆 #مکتب_شناسی_کاربردی
جلسه ۱
🔆هدف از بحث
🔆فایده بحث
🔆نگاهی به مکاتبی که کار خواهد شد و تعداد آنها
لینک بحث
👇👇👇
https://eitaa.com/salmanraoofi/6268
@salmanraoofi
🔆رهبر معظم انقلاب حفظه الله
حکومت آخوندی و آخوند حکومتی
🔆بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو عنوان و دو مفهوم غلط و انحرافی به وسیلهی کسانی که هم با روحانیت بد بودند، هم با انقلاب دشمن بودند، در ذهنها مطرح شد...این دو مفهوم غلط و در واقع دو تهمت را دشمن به عنوان تاکتیک مطرح کرده است.
یکی طرح مسئلهی حکومت آخوندی است. میگویند در ایران حکومت آخوندی، حکومت روحانی بر سر کار است. این را نوشتند، گفتند، ترویج کردند، تکرار کردند.
دیگری طرح موضوع آخوند حکومتی است؛ تقسیم آخوند به حکومتی و غیر حکومتی.
هدفشان از طرح این دو مفهوم انحرافی و غلط این بود که
اولاً نظام اسلامی را از پشتوانهی عظیم فکری و نظری و استدلالی و علمی علمای دین محروم کنند؛
ثانیاً روحانیت مسئول را، روحانیت انقلابی را، روحانیت حاضر در صحنه را که در مقابل دشمنیها سینه سپر کرده است، به خیال خودشان منزوی کنند، بدنام کنند. یعنی آخوند یک نوعش حکومتی است، که این بد است، منفی است، ضد ارزش است؛ یک نوعش غیر حکومتی است، که این مثبت است، این منزه است.
🔆آن دو مفهوم غلط، حقیقتاً انحرافی و خصمانه است؛ به دلیل اینکه
اولاً حکومت آخوندی و نسبت دادن جمهوری اسلامی به این مفهوم، حرف دروغی است.
جمهوری اسلامی حکومت ارزشهاست، حکومت اسلام است، حکومت شرع است، حکومت فقه است، نه حکومت افراد روحانی. روحانی بودن کافی نیست برای اینکه کسی سلطهی حکومتی پیدا کند.
جمهوری اسلامی با حکومتهای روحانی ای که در دنیا میشناسیم، در گذشته هم بوده است، امروز هم در نقطههائی از دنیا هست، ماهیتاً متفاوت است.
🔆حکومت جمهوری اسلامی، حکومت ارزشهای دینی است. ممکن است یک روحانی ارزشهائی را حائز باشد که از بسیاری از روحانیها برتر باشد؛ او مقدم است؛ اما روحانی بودن هم موجب نمیشود که از کسی سلب صلاحیت شود.
نه به تنهائی روحانی بودن صلاحیتآور است، نه روحانی بودن موجب سلب صلاحیت است. حکومت دین است، نه حکومت یک صنف خاص و یک مجموعهی خاص.
تقسیم روحانی به حکومتی و غیر حکومتی و ارزش و ضد ارزش قلمداد کردن اینها هم یک غلط فاحش است.
🔆 ...اگر روحانىِ حکومتی به آن کسی گفته میشود که برای ادای دین خود، برای ادای مسئولیت شرعی خود، برای خاطر خدا از نظام اسلامی حمایت می کند یا از مسئولینی حمایت میکند، این ارزش است، این ضد ارزش نیست؛ نداشتن این حالت، ضد ارزش است.
پس هیچکدام از این دو مفهوم - نه مفهوم حکومت روحانی و حکومت آخوندی، و نه مفهوم آخوند حکومتی، روحانی حکومتی - مفاهیم درستی نیست. طرح اینها پس از انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، یک طرح مغالطه آمیز است؛ این مفاهیم متعلق به فرهنگ این انقلاب نیست.
۱۳۸۹/۰۷/۲۹
@salmanraoofi
🔆 گوش بزنگ های رهبری🔆
#امام_خامنه_ای ، هنگام حضورشان در منزل شهید مدافع حرم، #مصطفی_عارفی خطاب به افرادی که در مدارس مسجد محور فعالیت میکنند
فرمودند : اینها گوش به زنگ های من هستند.
✅ مسجد مدرسه یاوران ولایت
اولین مسجد مدرسه استان قم با ۷ سال سابقه از میان فارغالتحصیلان پایه ششم ابتدایی برای سال تحصیلی جدید دانش آموز میپذیرد.
⭐ویژه پسران
#مزایا:
🔰 تربیت همزمان تمامی ابعاد
🔰 آشنایی با مفاهیم قرآن
🔰استعداد سنجی تخصصی دانش آموزان
🔰 کارگاه های مهارتی
🔰 کارگاه های علمی
و....
مکان: قم شهرک پردیسان مسجد جامع خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله
کانال مسجد مدرسه یاوران ولایت در ایتا🔻
https://eitaa.com/yavaranevelayat
تلفن09197459579
✅ والدین محترم جهت ثبت نام #عدد1 را به کارشناس ثبت نام ارسال نمایید👇👇👇
@yavaran1391
@salmanraoofi
MK1 [کیفیت کم].mp3
10.45M
🔆 #مکتب_شناسی_کاربردی
جلسه ۱
🔆هدف از بحث
🔆فایده بحث
🔆نگاهی به مکاتبی که کار خواهد شد و تعداد آنها
@salmanraoofi
MK2 [کیفیت کم].mp3
9.74M
🔆 #مکتب_شناسی_کاربردی
جلسه ۲
🔆نگاهی به مکاتب فقهی و جایی که این مکاتب در استخاره پیاده خواهد شد
🔆نگاهی به مراحل استنباط
🔆ورود به بحث استخاره در موضوع شناسی
🔆بررسی موضوع استخاره به روش اول موضوع شناسی
@salmanraoofi
MK3 [کیفیت کم].mp3
9.73M
🔆 #مکتب_شناسی_کاربردی
جلسه ۳
🔆بررسی موضوع استخاره به روش دوم موضوع شناسی
@salmanraoofi
MK4 [کیفیت کم].mp3
8.05M
🔆 #مکتب_شناسی_کاربردی
جلسه ۴
🔆بررسی موضوع استخاره به روش سوم موضوع شناسی
@salmanraoofi
MK5 [کیفیت کم].mp3
10M
🔆 #مکتب_شناسی_کاربردی
جلسه ۵
🔆بررسی موضوع استخاره به روش سوم و چهارم موضوع شناسی
@salmanraoofi
هدایت شده از کشکول|محسن مهدیان
☑️تجمعی علیه حجاب
امروز(دوشنبه) اتفاق مهمی در دانشگاه تهران افتاد. تعدادی از دانشجویان در مخالفت با اجرای قانون تجمع اعتراضی برگزار کردند. خواسته دانشجویان این بود که قانون را اجرا نمی کنیم.
این اتفاق از جهات مختلف اهمیت دارد.
☑️وجه اول خطابش دانشجویان معترض است.
ما هنوز به این سطح از بلوغ نرسیدیم که اعتراض به قانون با قانون شکنی متفاوت است. تجمع این دانشجویان، در اعتراض به قانون نیست بلکه در تقابل با اجرای قانون است. انشالله که فرقش روشنست. برای همین در شعارها می گفتند تا ریشه کنی حجاب یک یاحسین دیگر.
معترض به قانون، مانع اجرای قانون نمی شود و قبل از اصلاح قانون، قانون را زیر پا نمی گذارد ...
معترض به قانون می داند که اعتراض را نباید نزد حراست دانشگاه ببرد و باید مجوز تجمع بگیرد و قس علی هذا.
روشنست.
☑️ وجه دوم این ماجرا خطابش به مسوولین کشورست.
وقتی شهر را رها می کنیم تا چهارشنبه ها و باقی روزهای هفته راعده ای با اباحه گری مانور ابتذال دهند، طبیعی است که از آزادی یواشکی برسیم به تجمع برای قانون شکنی علنی.
حجاب و غیر حجابش بماند. کجای دنیا اجازه می دهند، قانون کشورشان را اینطور بی حیثیت کنند؟
☑️اما وجه سوم ابعاد سیاسی این ماجراست.
حجاب هیچ، قانون هم هیچ. چرا آقایان متوجه نیستند که پروژه کشف حجاب، پروژه امنیتی است. صاحب این پروژه علنا با پهلوی ها و پمپئو و غیره عکس یادگاری دارد تا نشان دهد که کشف حجاب را در خدمت تحریم ها و علیه مردم آورده است. موضوع چهارشنبه های سفید، موضوع حجاب و بدحجابی نیست. موضوع قانون و بی قانونی هم نیست. مشخصا علیه مردم است.
چرا در غفلتیم؟
@mahdian_mohsen
#فقه_تاریخ
#تاریخ_استنباط_احکام
📌 📌 #آیت_لله_العظمی_سبحانی تبیین کردند:
✒ آیا تاریخ در استنباط احکام نقش دارد؟
🔹 فقه مبانى تاریخى دارد و فقیه باید از این مبانى آگاه باشد. تاریخ دو معنا دارد:
✳ الف) یک وقت مىخواهیم تکامل فقه بعداز پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم را قرن به قرن مطالعه کنیم که نام این علم، «ادوار فقه» است. ادوار جمع دوره است و اهلسنت مىگویند: فقه شش دوره دارد، اما شیعه معتقد به هفت دوره است...
@salmanraoofi
ادامه گفتار را دنبال کنید👇👇👇
#فقه_تاریخ
#تاریخ_استنباط_احکام
📌 #آیت_لله_العظمی_سبحانی تبیین کردند:
✒ آیا تاریخ در استنباط احکام نقش دارد؟
✒📒 حضرت آیت الله سبحانی در مقاله ای به تبیین نقش تاریخ در استنباط احکام پرداخته اند که به این شرح است:
🔹 فقه مبانى تاریخى دارد و فقیه باید از این مبانى آگاه باشد. تاریخ دو معنا دارد: الف) یک وقت مىخواهیم تکامل فقه بعداز پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم را قرن به قرن مطالعه کنیم که نام این علم، «ادوار فقه» است. ادوار جمع دوره است و اهلسنت مىگویند: فقه شش دوره دارد، اما شیعه معتقد به هفت دوره است...
🔸 حوزه اول فقه مقدمه دوره دوم و دوره دوم مقدمه دوره سوم و همینطور هر دورهاى، مقدمه براى دوره بعد است. با توجه به این دورهها، معلوم مىشود که فقه مانند یک هسته، تکامل پیدا کرده و به یک درخت تنومند تبدیل شده است و (البته منظور از تکامل این است که فهم ما نسبت به کتاب و سنت این سیر را ادامه داده است.) این معنا از تاریخ مورد بحث ما نیست.
✳ ب) موضوع و معنایى که مورد بحث ما مىباشد این است که تاریخ صدر اسلام، چقدر در استنباط فقیه مؤثر است؟ اگر نسبت به شأن نزول آیه، حدیث و واقعه تاریخى آگاه نباشیم در استنباط احکام دچار اشتباه خواهیم شد و چه بسا به خاطر عدم اطلاع یا عدم توجه به این موضوع، اشتباهاتى در استنباط احکام رخ داده که به نمونههایى از آنها اشاره مىکنیم:
1. حج یا عمره مفرده؟
حج بر سه قسم است: حج افراد، حج قران، حج تمتع.(2)
🔹 بحث ما فعلاً در مورد حج تمتع است که نسبت به مکلفین دو صورت دارد که فرد یا اصلاً مکه نرفته است یا یک بار مکه رفته و بار دیگر هم مىخواهد مشرف شود.
🔹 در صورت نخست بین علما اختلاف است که آیا حلق براى فرد، متعیَّن است تا از احرام بیرون آید یا بین «حلق» و «تقصیر» مخیر است؟ مشهور علما مىفرمایند: حتماً باید در منى «حلق» کند و «تقصیر» کافى نیست.
🔹 اما مرحوم اردبیلى در شرح ارشاد و بعد از ایشان مرحوم آیتالله خویى مىگویند: «این فرد مخیر است بین حلق و تقصیر که البته حلق افضل است».(3)
✅ دلیلشان هم این آیه شریفه مىباشد:
«لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاء اللَّهُ آمِنِینَ مُحَلِّقِینَ رُؤُوسَکُمْ وَمُقَصِّرِینَ لاَ تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِن دُونِ ذَلِکَ فَتْحًا قَرِیبًا؛(4) خداوند آنچه را به پیامبرش صلی الله علیه و اله و سلم در عالم خواب نشان داد راست گفت. بهطور قطع همه شما به خواست خدا وارد مسجدالحرام مىشوید در نهایت امنیت و در حالى که سرهاى خود را تراشیده یا کوتاه کردهاید و از هیچ کس ترس و وحشتى ندارید، پس خداوند چیزهایى را مىدانست که شما نمىدانستید (و در این تأخیر حکمتى بود)؛ و قبل از آن، فتحِ نزدیکى (براى شما) قرار داده است.»
🔹 این آیه مربوط به حج است، نه عمره مفرده؛ زیرا «مُحَلِّقِینَ رُؤُوسَکُمْ وَمُقَصِّرِینَ» حال برای فاعل لَتَدْخُلُنَّ است؛ یعنى وارد مىشوید به مسجدالحرام، در حالی که سرها را تراشیدهاید یا موها را کوتاه کردهاید.
🔹 این حالت در حج است نه در عمره مفرده، در حج سر را مىتراشند یا مو را کوتاه مىکنند که این کارها در منى انجام شده، بعد اعمال حج شروع مىشود.
🔹 اما اگر بگوییم این حالت در عمره مفرده است، اشکالى پیش مىآید؛ چون در عمره مفرده، انسان در حالى وارد مسجد مىشود که هیچ کدام از این دو عمل را انجام نداده است؛ یعنى ابتدا وارد مسجدالحرام مىشود و اول طواف بعد صلاة، سپس سعى مىکند و بعد باید یا سر را بتراشد و یا مو را کوتاه کند.
🔹 پس این دو حالت «رُؤُوسَکُمْ» در حج است؛ یعنى در منى این کارها را انجام مىدهد: اول به عرفات مىرود بعد به مشعر و سپس به منى مىرود، بعد از آن سر را مىتراشد و در مکه اعمال حج را انجام مىدهد و وقتى وارد مسجدالحرام مىشود سر را تراشیده یا مو را کوتاه کرده است. پس «لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاء اللَّهُ آمِنِینَ» مربوط به حج است.(5)
@salmanraoofi
ادامه گفتار را دنبال کنید👇👇👇
#فقه_تاریخ
#تاریخ_استنباط_احکام
📌 #آیت_لله_العظمی_سبحانی تبیین کردند:
✒️ آیا تاریخ در استنباط احکام نقش دارد؟
🔅🔅🔅
🔹 نقد:
با وجود اینکه به همه بزرگان و بهطور خاص، به این دو فقیه بزرگوار، احترام مىگذاریم، اما این فتوا اشتباه است؛ چون از تاریخ پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم آگاه نبودهاند. بدینگونه که اگر نگاهى به کتابهاى تاریخ مثل «سیره ابنهشام» و «ابناسحاق» یا «فروغ ابدیت» داشته باشیم، متوجه مىشویم که این آیه در سال ششم هجرى نازل شده و پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم در این سال در عالم رؤیا دید که خود و یارانش وارد مسجدالحرام شدهاند و سرها را تراشیده یا موها را کوتاه کردهاند. حضرت از خواب بیدار شد و فرمود: یاران من! چنین خوابى دیدم. قرآن مىفرماید: «این خواب رؤیاى صادقه بود.»(6)
🔸 بعد پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم دستور داد هفتصد یا هشتصد نفر آماده شدند تا عمره مفرده به جاى آورند و وقتى به حدیبیه رسیدند (اول محرم)، قریش با تمام قدرت جلوى آنها را گرفتند و گفتند: اگر شما با این حالت وارد شوید، براى ما چیزى باقى نمىماند. بعد از چند روز، صلح نامهاى بین پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم و قریش نوشته شد؛ به این مضمون که پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم امسال برگردد و سال دیگر، همین موقع بیاید و سه روز در مکه بماند و با کمال امنیت برگردد.
🔸 بنابراین آیه شریفه ناظر به عمره مفرده است نه حج، پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم تا مکه را فتح نکرده بود حج نکرد و سال بعد طبق قرارداد، عمره بهجا آورد، طواف کرد، سعى کرد، عدهاى سر را تراشیدند و عدهاى هم مو را کوتاه کردند.(7)
🔸 پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: «اهلاً بالمقصّرین». عدهاى گفتند که یک گروه حلق کردهاند، پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: «اهلاً بالمحلّقین». بنابراین بعد از گذشت سه روز، قریش یک لحظه هم اجازه نداد که پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم تأخیر کند و بلافاصله بتهایى را که براى ورود پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم برداشته بودند در مکانشان قرار دادند. یکى از یاران پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم که سعى وى عقبافتاده بود مىخواست طواف کند، اما بتها را گذاشته بودند و او موفق نشد که سعى کند تا اینکه این آیه شریفه نازل شد: «اِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِ أَن یَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَإِنَّ اللّهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ؛(8) صفا و مروه از نشانههاى خدا است. بنابراین کسانى که حج خانه خدا و یا عمره انجام مىدهند، مانعى نیست که در آن دو طواف کنند و کسى که فرمان خدا را در انجام کارهاى نیک اطاعت کند خداوند پذیراى اعمال او و از آن آگاه است.»
🔹 فقها بحث مىکنند که چرا خداوند گفت: «فلاجناح» و نفرمود: «یجب». این بحث هم در تاریخ آمده است. آن مرد گفت: من سعى نمىکنم؛ چون یک طرف بت عزى و در طرف دیگر هم بتى دیگر است. اینجاست که قرآن مىگوید: «فلا جناح» اشکالى ندارد، تو در همین حالت هم سعى کن و آن بتها را نادیده بگیر! بنابراین آیه شریفه ناظر به عمره مفرده است و ربطى به حج ندارد.
🔹 از اینرو نظر آیتالله خویى که مىفرماید: «محلقین و مقصرین» حال از «لَتَدخُلُنَّ» است، اشتباه است، بلکه این دو واژه حال از «آمنین» هستند. «لتدخُلُنَّ المسجد الحرام ان شاءالله آمنین» یعنى شما وارد مکه شوید گرچه مکه در قبضه مشرکین است، ولى فکر نکنید که به شما لطمهاى مىزنند شما در امنیت خواهید بود. سرها را بتراشید و موها را کوتاه کنید. بنابراین دو واژه محلقین و مقصرین حال است از ضمیر در آمنین که جمع است.
✅ نتیجه این مىشود که یک اشتباه فقهى، از عدم آگاهى نسبت به تاریخ پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم ناشى شده است و اگر آگاهى داشتند هرگز به آیه، اینگونه استدلال نمىکردند.
2. مسح بر نعلین
🔹 مورد دوم، مسئله مسح بر نعلین (خفین) است که بین شیعه و سنى اختلافى است. شیعه مسح بر نعلین و خفین را جایز نمىداند،(9) ولى اهلسنت در حال اختیار نیز مسح بر خفین را جایز مىدانند. براى این حکم از تاریخ استدلال آورده مىگویند: «جریربن عبدالله بجلى» که از صحابه پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم بود، وضو گرفت و بعد از وضو بر نعلینش مسح کرد. یارانش به او گفتند: «چرا اینگونه مسح کردى؟» جریر براى توجیه عملش به رفتار پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم استدلال کرد و گفت: «خودم دیدم پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم اینگونه مسح مىکرد»!(10)
@salmanraoofi
ادامه گفتار را دنبال کنید👇👇👇