eitaa logo
سلمان رئوفی
5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
338 ویدیو
188 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط https://eitaa.com/srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی از وقتی جناب استاد اکبرنژاد بحث لباس روحانیت را مطرح کردند به ایشان گفتم این بحث قبر کارهای خوب شما می شود دامن زدن به این بحث را غلط می دانستم و می دانم ولی اصرار دو استاد حوزه که از قضا هر دو دوستان حقیر هستند بر بحث و نکات دیگری از هر دو بزرگوار نسبت به بنده باعث شد، بنده مطلبی در واقع شدن مباحثه ی دو بزرگوار بنویسم و نقشی داشته باشم البته به دلائل مختلف پیشنهاد دادم جای دیگری مباحثه برقرار شود حالا هم بعد از گذشت چندماه از این بحث رسانه ی خبیث ملکه انگلیس، به این بحث دامن زده چرا واقعا چرا جز این نیست که بنای دشمنان اسلام و خائنین دنباله رو آنها در داخل این است که به بحثهای فرعی دامن بزنند و خواسته های اصلی مردم مورد غفلت قرار بگیرد و انتخابات پیش رو تضعیف شود الان هم به دوستان موسسه فقاهت و کانال روزنه توصیه میکنم به این بحث دامن نزنند و اگر گوش می کنند اقلا بعد از انتخابات مجلس این بحثها را دامن بزنند به جناب استاد اکبرنژاد هم دوباره تذکر می دهم طرح این بحث از جهات مختلف اشتباه در اشتباه است به اولویتهای اصلی بپردازند و از حاشیه سازی بپرهیزند و حرفی نزنند که دشمنان اسلام خوشحال شوند و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین @salmanraoofi
حجت الاسلام غروی شورای عالی- کازرون-شهریه.mp3
زمان: حجم: 3.89M
🔅وقتی اعضای شورای عالی حوزه سطح زندگی شان در سطح زندگی طلاب نباشد اینطور حرف می زنند و فقط باعث ناراحتی بیشتر طلاب می شوند 🔅پاسخ حجت الاسلام غروی، عضو شورای عالی حوزه به سوال طلبه کازرونی پیرامون وضعیت بحرانی معیشت طلاب ❗️معتقدم تا پایه 6 وجهی ندارد که شهریه دهیم!! ❗️طلاب جوان در امر ازدواج فعلا خویشتن داری کنند!! ❗️دانشجویی که به دانشگاه می رود به او پولی نمی دهند و آینده شغلی او را تامین نمی کنند، اما ما به طلبه غذا می دهیم و شهریه ای هم پرداخت می کنیم. @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚39-فی غوالي اللئالي : «أَنَّ يَاسِراً وَ ابْنَهُ عَمَّاراً وَ امْرَأَتَهُ سُمَيَّةَ قَبَضَ عَلَيْهِمْ أَهْلُ مَكَّةَ وَ عَذَّبُوهُمْ بِأَنْوَاعِ الْعَذَابِ لِأَجْلِ إِسْلَامِهِمْ وَ قَالُوا لَا يُنْجِيكُمْ مِنَّا إِلَّا أَنْ تَنَالُوا مُحَمَّداً وَ تَبَرَّءُوا مِنْ دِينِهِ فَأَمَّا عَمَّارٌ فَأَعْطَاهُمْ بِلِسَانِهِ كُلَّمَا أَرَادُوا مِنْهُ وَ أَمَّا أَبَوَاهُ فَامْتَنَعَا فَقُتِلَا ثُمَّ أُخْبِرَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِذَلِكَ فَقَالَ فِي عَمَّارٍ جَمَاعَةٌ إِنَّهُ كَفَرَ فَقَالَ ص كَلَّا إِنَّ عَمَّاراً مُلِئَ إِيمَاناً مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ وَ اخْتَلَطَ الْإِيمَانُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَاءَ عَمَّارٌ وَ هُوَ يَبْكِي فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ص مَا خَبَرُكَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص‏ مَا تُرِكْتُ حَتَّى نِلْتُ مِنْكَ وَ ذَكَرْتُ آلِهَتَهُمْ بِخَيْرٍ فَصَارَ رَسُولُ اللَّهِ يَمْسَحُ عَيْنَيْهِ وَ يَقُولُ إِنْ عَادُوا لَكَ فَعُدْ لَهُمْ بِمَا قُلْتَ. » ◽️در غوالی اللئالی آمده است كه ياسر و پسرش عمار و همسرش سميه‏ دستگير مردم مكه شدند، و براى مسلمانى آنها را هر جور شكنجه كردند و گفتند: رهائى نداريد جز كه بمحمد بد گوئيد و از او بيزارى جوئيد، عمار هر چه را خواستند بزبان آورد ولى پدر و مادرش سرباز زدند و كشته شدند و خبرش برسول خدا (ص) رسيد و جمعى گفتند: كه كافر شده و آن حضرت فرمود: نه هرگز براستى كه عمار سر تا پا پر است از ايمان، ايمان با گوشت و خونش آميخته، و عمار گريه‏كنان آمد و پيغمبر باو فرمود چه خبرت است؟ گفت يا رسول الله مرا رها نكردند تا بتو بد گفتم و بتهاشان را ستودم، و رسول خدا بچشمانش دست ميكشيد و ميفرمود: اگر بازت گرفتند تو هم باز گرد بدان چه براشان گفتى. 🔅🔅🔅 📚40-فی البحار قَالَ الزُّهْرِيُ‏ :«كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع مَا عَرَفْتُ لَهُ صَدِيقاً فِي السِّرِّ وَ لَا عَدُوّاً فِي الْعَلَانِيَةِ لِأَنَّهُ لَا أَحَدَ يَعْرِفُهُ بِفَضَائِلِهِ الْبَاهِرَةِ إِلَّا وَ لَا يَجِدُ بُدّاً مِنْ تَعْظِيمِهِ مِنْ شِدَّةِ مُدَارَاةِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع وَ حُسْنِ مُعَاشَرَتِهِ إِيَّاهُ وَ أَخْذِهِ مِنَ التَّقِيَّةِ بِأَحْسَنِهَا وَ أَجْمَلِهَا وَ لَا أَحَدَ وَ إِنْ كَانَ يُرِيهِ الْمَوَدَّةَ فِي الظَّاهِرِ إِلَّا وَ هُوَ يَحْسُدُهُ فِي الْبَاطِنِ لِتَضَاعُفِ فَضَائِلِهِ عَلَى فَضَائِلِ الْخَلْقِ. » ◽️در بحار آمده زهری می¬گوید : علی بن الحسین دائما این گونه بود که من دوستی برای او در پنهانی و دشمنی برای او به طور آشکار نشناختم چرا که هیچ کس او را با فضائل درخشانش نشناخت مگر اینکه چاره ای از تعظیم او نمی¬دید از شدت مدارای علی بن الحسین و معاشرت نیکوی او با آن فرد و بهترین و زیباترین شکل تقیه را انتخاب کردن و هیچ کسی حتی دوستی که دوستی شدیدی نسبت به او ظاهر می¬کرد نبود مگر اینکه در باطن به او به خاطر فضائل زیادش بر خلق حسادت می¬ورزید . 🔅🔅🔅 📚41-عَنْهُ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَجْلَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ إِنَّ اللَّهَ عَيَّرَ قَوْماً بِالْإِذَاعَةِ فَقَالَ‏ « وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ‏ » فَإِيَّاكُمْ وَ الْإِذَاعَةَ .» ◽️از محمد بن عجلان از امام صادق نقل کرد که حضرت فرمود : خداوند اقوامی را سرزنش کرد به خاطر فاش کردن راز پس فرمود : « هنگامیکه امری از امنیت یا ترس به آنها رسید فاش کردند » پس بر حذر باشید از فاش کردن . پایان مبحت @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📌 گفتاری از آیت‌الله شبیری زنجانی(1) "شیخ انصاری انفتاحی است نه انسدادی" ▪ ابتدا فکر می‌کردیم که نظر مرحوم شیخ بر انسداد است ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل می‌کند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است. هم چنین یک آقایی یک مطلبی را از یکی از مباحث اصولی شیخ انصاری نقل می‌کرد که درست بودنش متوقف بر قول به انفتاح بود و با انسداد درست در نمی‌آید، که دیدم حرف درستی است. 📝 به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی در آخرین نظر خود پیرامون انفتاحی یا انسدادی بودن شیخ اعظم گفت: 🔹 مرحوم شیخ انصاری غیر از مقام علمی و زهدش در عقل اجتماعی هم فوق العاده بوده و نسبت به اموری که دیگران به آن توجه نکرده اند، ایشان توجه داشته و روی مصالح احتیاط می‌کرده است. 🔸 مثلا یک پول هندی را که ظاهرا یک زن برای مشاهد مشرفه وقف کرده بوده و در دست انگلیسی ها افتاده بود، برای ایشان می‌فرستند که به مصرفش برساند که مرحوم شیخ همان دفعه اول یا دوم متوجه مساله می‌شود و از قبولش امتناع می‌کند و می‌گوید اینها دارای اهداف باطلی هستند و با این کارها می‌خواهند در امور تشیّع نفوذ کنند. @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📌 گفتاری از آیت‌الله شبیری زنجانی(2) "شیخ انصاری انفتاحی است نه انسدادی" ✅ وقتی اشخاص نمی‌خواهند وارد بحثی بشوند، طوری بیان می‌کنند که از بحث خارج شده و موجب دعوا نشوند. ▪ مرحوم شیخ در رسائل، بحث انسداد را که شروع می‌کند مقدماتی بیان می‌کند، من از عبارات ایشان حدس زده بودم که قائل به انسداد است، چون به طور مفصل بحث کرده و در بحث مقدمات از انسداد می‌گوید عمده مطلب که باید در مورد آن بحث شود این است آیا ادله حجیت خبر واحد برای ما، روایات معتبره به اندازه کافی درست می‌کند تا برای معظم فقه وافی باشد یا نه؟ و به همین مقدار بیان اکتفا می‌کند؛ یعنی بحث فرضی می‌کند و اصلا مشخص نمی‌کند که آیا روایات معتبره وافی به معظم فقه هستند یا نه؛ یعنی با این که در بحث انسداد به طور مفصل وارد شده، ولی در بزنگاه مطلب بدون هیچ بحثی، رد می‌شود. ما می‌گفتیم این قرینه هست بر این که ایشان قائل به انسداد است، ولی چون بحث انسداد و انفتاح از اموری است که باعث اختلاف بوده و اساس خیلی چیزها باطل یا درست می‌شده، لذا مرحوم شیخ نمی‌خواسته صریحا نظر خود را بیان کند، در باب حجیت خبر واحد هم می‌گوید خبر ثقه حجت نیست، بلکه آنچه حجت است خبر موثوق الصدور است که قهرا بعد از هزار و چند صد سال فاصله و این همه واسطه در نقل روایات، اطمینان به صدور به سختی حاصل می‌شود و قهرا روایات موثوق الصدور بسیار کم می‌شود، که وافی به معظم ابواب فقه نیست. ▪ هم چنین در بحث انسداد، در ادامه چند ورق که می‌گذرد مطلب را طوری تقریب می‌کند که انسان مطمئن می‌شود که ایشان قائل به انسداد است، اگرچه تصریح به نظر خود نمی‌کند. ▪ شبیه آن آقایی که الان فوت کرده و در زمان آقای حجّت به ایشان انتقاد می‌کرد، ولی اسمی از آقای حجت نمی‌خواست صریحا بیاورد. آقای حجت در آن زمان به جای شهریه به طلاب مهر نان می‌داد، این آقا بعد از انتقاد از آقای حجت، بدون آوردن اسم ایشان می‌گفت می‌خواهد به من نان بدهد یا ندهد، که همه از این بیان می‌فهمیدند مراد این آقا، آقای حجت است. ▪ چرا شیخ در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت فتوا داده است؟ هم چنین مرحوم شیخ، قائل به حجیت شهرت و اجماع منقول نبوده ولی با این حال در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت ها فتوا داده است، که در مورد آن دو احتمال وجود دارد؛یکی این که درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که تراکم نقل ها باعث ایجاد ظن بسیار قوی شود، از باب یک ظن خاص مثل اطمینان حجت است. ▪ احتمال دیگر این است که مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب ظن خاص مثل خبر واحد حجت نمی‌دانسته ولی به خاطر انسداد از باب حجیت مطلق ظن حجت دانسته و در فقه به آن ها عمل کرده است. لذا ما ابتدا فکر می‌کردیم که نظر مرحوم شیخ بر انسداد است ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل می‌کند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است.(۱) ▪ هم چنین یک آقایی یک مطلبی را از یکی از مباحث اصولی شیخ انصاری نقل می‌کرد که درست بودنش متوقف بر قول به انفتاح بود و با انسداد درست در نمی‌آید، که دیدم حرف درستی است. ▪ شخص دیگری هم عبارتی از بحث انسداد مرحوم شیخ انصاری آورد که صریح بود در این که ایشان قائل به انفتاح است؛ بحث انسداد در کلام مرحوم شیخ خیلی مفصّل است و مطالعه همه آن، انسان را خسته می‌کند، لذا ما همه عبارات ایشان را نگاه نکرده بودیم. 📼 درس خارج فقه (جلسات علمی) آیت‌الله سیّد موسی شبیری زنجانی، تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ——————– ۱- بحر الفوائد، ج۱، ص۱۹۰: و قد استفدت من کلماته فی مجلس البحث و غیره أنّه یعتقد وفاء الظّنون الخاصّه بأغلب الأحکام بضمیمه الأدلّه العلمیّه و إن کان الظّن الخاصّ منحصرا فی زعمه حسبما عرفت بظواهر الألفاظ و الخبر المفید للوثوق و الاطمئنان و کلّ ما یوجب نفی الرّیب بالإضافه فی باب التّعارض کما ستقف علیه فی الجزء الرابع‏. @salmanraoofi
🔅آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خلخالی درگذشت آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خلخالى، فقیه، مؤلف، استاد حوزه علمیه خراسان و از شاگردان حضرات آیات خویی، حکیم و حلی، که در دوران انقلاب اسلامى همواره از مدافعین نهضت امام خمینى(ره) بود و از مشاورین در تدوین قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران به‌شمار مى‌رفت، ساعتی قبل در مشهد در سن ۹۴ سالگی به علت بیماری درگذشت. تفصیل مطلب+زندگی‌نامه https://b2n.ir/998031 🔅پ ن: ایشان کتابی در اثبات ولایت فقیه داشتند که توسط جامعه مدرسین چاپ شد @salmanraoofi
4.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅حدود سه سال قبل از طرف نشریه رسائل با ایشان مصاحبه ای کردم 🔅خاطره ی ناب ایشان در مورد عکس العمل آیت الله خویی رحمت الله علیه برای شهادت شهید آیت الله صدر رحمت الله علیه 🔆حمدی نثار ایشان، آیت الله خویی و شهید آیت الله صدر قرائت بفرمائید @salmanraoofi
🔅حدود سه سال قبل از طرف نشریه رسائل با ایشان مصاحبه ای کردم 🔅خاطره ی ناب ایشان در مورد اخبار از غیب ایشان توسط آیت الله بهجت ره 🔅حمدی نثار ایشان و آیت الله بهجت قرائت بفرمایید @salmanraoofi
MaktabshenasiFeghhi.mp3
زمان: حجم: 19.56M
🔅مکتب شناسی فقهی 🔅در بیانات استاد حجت الاسلام والمسلمین وکیلی @salmanraoofi
✍به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام محمدحسن وکیلی، از محققان فلسفه و عرفان اسلامی، در نشست علمی مکتب شناسی فقهی در حاشیه بیستمین نمایشگاه پژوهش و فناوری ضمن اشاره به فاصله زمانی ما با قرون صدر اسلام، بر بیش تر شدن علوم و کمبود منابع موجود در این راستا تاکید کرد. وی با بیان این که دانش مکتب شناسی طریقه اجتهاد از مساله را اعم از اینکه مسئله موردنظر مربوط به اصول، رجال و یا تاریخی باشد بیان می کند، تصریح کرد: به همین منظور برخی از علما در روش استنباط ... 🔻جهت دریافت صوت این نشست و مطالعه مشروح گزارش به پایگاه www.mhva.ir مراجعه نمایید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐www.mhva.ir @salmanraoofi
4.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅پدرم بعد از تصدی دستگاه قضا فرزندان رو جمع کرد و گفت: بنشینید سر درس و بحث خودتان. اگر یک نفر از شما یک پرونده قضایی جا‌به‌جا کنه یا سفارش کنه انگشت شما رو قطع می‌کنم! 🔅حاج آقا ابراز لحیه نمی‌کرد 🔅پدرم می‌گفت مرجع که مرحوم می‌شود باید مُهرش را شکست 🔅فیلم کامل گفت‌وگوی فرزند آیت‌الله هاشمی شاهرودی با خبرگزاری حوزه را از اینجا ببینید. 🔅پ ن: مقایسه کنید با حضرات نشست اساتید و من تبع ایشان که چطور از موقعیت های مختلفی که پدران یا اجدادشان داشته اند استفاده می کنند @salmanraoofi
🔻چرا در حضور دارید؟ استاد علیدوست در نشست علمی ترویجی با موضوع جایگاه شناسی فقه و اصول درمنظومه علوم اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت حضورشان در گفت: 🔹نشست اساتید ابتدائا برای مقابله با مسائلی مثل ورود رسائل در مدارس که بعضی دغدغه داشتند که این مسئله باعث از بین رفتن آزادی حوزه میشود ایجاد شد. بعدتر با آقای مقتدایی و مسئول آموزش صحبت شد و قرار شد این کار نشود. بعد از این مسائل عده ای از اساتید گفتند نشستی صنفی داشته باشیم و این شد که آرام و آرام نشست اساتید شکل گرفت. بعدا حرف و حدیث هایی گفته شد که این برنامه برای آنتی تز انقلاب و... ایجاد شده است. بنده تا الان به این نرسیده ام. ❗️به برخی از بزرگان گفته ام که اگر بنده بفهمم ساعت نه صبح که این نشست را دوست ندارد بنده 9:05 دیگر در آن نیستم. ❌ بعضی از افراد حاضر در نشست حرکاتی دارند که بنده نپسندیده و تضاد هم دارم با آنها ولی احساس میکنم حضورم موثر بوده و هست. هنر ما نباید طرد باشد، این به نفع نظام نیست. احتمال جدی بدهید که دشمن پشت این کار است. 🌀 @zarreh_bin