eitaa logo
سلمان رئوفی
5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
338 ویدیو
188 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط https://eitaa.com/srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نظام سازی بر اساس مکتب شیخ انصاری ۱.m4a
زمان: حجم: 5.44M
🔆قسمت اول پاسخ به سوال نظام سازی بر اساس اصول مکتب شیخ انصاری ره 🔅🔅🔅 در گروه "مباحثه پرسش‌های تحول" عضو شده و ضمن ارائه پرسش‌های خود، پاسخ های جریان‌های تحول خواه را شنیده و به بررسی و نقد آنان بپردازید عضویت در گروه از طریق لینک زیر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426 @salmanraoofi
نظام سازی بر اساس مکتب شیخ انصاری ره ۲.m4a
زمان: حجم: 6.05M
🔆قسمت دوم پاسخ به سوال نظام سازی بر اساس اصول مکتب شیخ انصاری ره 🔅🔅🔅 در گروه "مباحثه پرسش‌های تحول" عضو شده و ضمن ارائه پرسش‌های خود، پاسخ های جریان‌های تحول خواه را شنیده و به بررسی و نقد آنان بپردازید عضویت در گروه از طریق لینک زیر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426 @salmanraoofi
نظام سازی بر اساس مکتب شیخ انصاری ره ۳.m4a
زمان: حجم: 4.31M
🔆قسمت سوم پاسخ به سوال نظام سازی بر اساس اصول مکتب شیخ انصاری ره 🔅🔅🔅 در گروه "مباحثه پرسش‌های تحول" عضو شده و ضمن ارائه پرسش‌های خود، پاسخ های جریان‌های تحول خواه را شنیده و به بررسی و نقد آنان بپردازید عضویت در گروه از طریق لینک زیر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426 @salmanraoofi
نظام سازی شیخ ۴.m4a
زمان: حجم: 4.42M
🔆قسمت چهارم پاسخ به سوال نظام سازی بر اساس اصول مکتب شیخ انصاری ره 🔅🔅🔅 در گروه "مباحثه پرسش‌های تحول" عضو شده و ضمن ارائه پرسش‌های خود، پاسخ های جریان‌های تحول خواه را شنیده و به بررسی و نقد آنان بپردازید عضویت در گروه از طریق لینک زیر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426 @salmanraoofi
18 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ 4)علم اصول : ✅ نکته ای راجع به نوع استدلال در علم اصول ▪ از مسائلی که در علم اصول باعث انحراف مباحث از مجرای خود شده و تحلیلات را به غیر جهت صحیح هدایت کرده توجه نکردن به سنخ مسائل در علم اصول و ارائه تحلیل با توجه به سنخ مسئله است . ▪ به عنوان مثال توجه به این نکته لازم است که در علم اصول ، مباحث الفاظ باید تحلیل عقلایی شده و حتی باید زاویه نگاه به مباحث با سنخ آن تطابق داشته وتحلیل هایی عقلایی باشد نه عقلی و فلسفی . غفلت از این نوع نگاه باعث شده مباحث الفاظ تحلیلهایی غیر واقعی پیدا کند. ▪ به عنوان مثال نوع مسائل استفاده شده در مباحث اوامر و نواهی به هیئت و ماده برگردانده شده حال آنکه عقلا از کلمه با توجه به زوایای دیگری غیر از هیئت و ماده برداشتهای دیگری هم میکنند و نمیشود همه برداشتها را به هیئت و ماده برگرداند . ▪ در این مقام به یک مورد اشاره میکنیم در این بحث که هیئت امر دلالت بر فور هم دارد یا خیر بعضی معتقد شده اند که هیئت دلالت بر فور ، یا تراخی ندارد اما بعضی مثل آیه الله محقق داماد قائل شده اند که اولا امر لفظی که همان بر انگیختن انشایی باشد دلالت بر بعث دارد و جانشین بعث خارجیست ثانیا همانطور که بعث خارجی دلالت بر فور دارد و عقلا فردی را که در انجام بعث خارجی مولا کوتاهی کند سرزنش میکنند همانطور فردی را که در انجام امر لفظی مولا کوتاهی کند سرزنش میکنند. ▪ لذا طبق نظر ایشان همانطور که عقلا وجوب و ندب را از برانگیختن مولا انتزاع می کنند همانطور فوریت نیز از این برانگیختن انتزاع میشود بنا بر این ا گر چه این فوریت در هیئت و ماده اخذ نشده اما هم چنانکه «بعث از مولا» موضوع برای حکم عقلا به تمامیت حجت برای لزوم انجام امر است همینطور نیز «فوریت» موضوع برای حکم عقلا به فوریت امر و عدم جواز تراخیست تا وقتی که قرینه ای برخلاف نیامده.14 ▪ این تحلیل جز با رهیافت عقلایی و توجه به فضای صدور اوامر و نواهی و ملابسات این اوامر و نواهی و فهم عرف و عقلا از این مباحث میسر نیست . همچنین انتظار نداشتن همه دلالات از هیئت و ماده و خارج شدن از فضای غیر واقعی فلسفی در این مباحث ، که مرتبط با قانون گذاری و کشف ارتباط عبد با مولا و به عبارت فنی امروزی از سنخ زبان کاربردیست این تحلیلات واقعی را به دست می دهد لذا توجه به این نوع مباحث خصوصا در امر تشریع از نکاتیست که میتواند گره های مهمی را در مباحث اصول بگشاید و طرحهای جدیدی را مثل خطابات قانونیه حضرت امام (ره)پایه گذاری نماید . ✅ نکاتی راجع به رابطه اصول و فقه در مکاتب فقهی : ⏪ 1- در بعضی از مکاتب اجتهادی اصولی طولانی و پر دامنه و فقهی آسان و فرمولی ارائه میشود این مکاتب معمولا قوت اجتهاد را در اصولی قوی میبینند و هرچه فرد بهتر بتواند مباحث اصولی را در فقه داخل کند و قواعد آنرا بهتر تطبیق نماید و از اصول بیشتر استفاده کند این را یک حسن میدانند.در این مکتب معمولا روایات از لحاظ سندی مورد بررسی قرار گرفته و روایات ضعیف کنار گذاشته میشود سپس نسبت بین روایات باب از حیث مطلق و مقید و عام و خاص سنجیده شده و حکم مسئله روشن میشود البته این مکاتب معمولا نسبت به ادله و ظهور آنان در حکم سختگیرند و میشود گفت انتظار دارند حکم یک مسئله به طور صریح در روایت بیان شود همچنین چون روایات را صرفا با میزان سند بررسی کرده و روایات ضعیف را به راحتی کنار میگذارند به علت خالی شدن دستشان از دلیل سریعا به اصول عملیه مراجعه میکنند . البته به همین دلیل نیز به فقه خود ادله ای مثل سیره و روح شریعت اضافه کرده اند. ▪ حسن این مکتب ارتباط داشتن اصول با فقه است و اصولی که خوانده میشود کاملا به عرصه فقه آمده و کاربردی جلوه میکند گرچه به نظر میرسد فضای فقه این مکتب فضایی بریده از جو صدور روایات است و مبانی اصولی این مکتب با آنچه فضای واقعی فقه به نظر میرسد متفاوت است . پی نوشت: 21.عمدة الاصول آیة الله خرّازی ج2 ص 190 ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚 18- فی السرائر ؛ عن بَعْضُ أَصْحَابِنَا قَالَ‏ كُنْتُ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع وَ كَانَ إِذَا صَلَّى الْفَجْرَ لَمْ يَتَكَلَّمْ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ فَجَاءُوهُ يَوْمَ وُلِدَ فِيهِ زَيْدٌ فَبَشَّرُوهُ بِهِ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ قَالَ فَالْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ ع أَيُّ شَيْ‏ءٍ تَرَوْنِي أَنْ أُسَمِّيَ‏ هَذَا الْمَوْلُودَ قَالَ فَقَالَ كُلُّ رَجُلٍ مِنْهُمْ سَمِّهِ كَذَا وَ سَمِّهِ كَذَا قَالَ فَقَالَ يَا غُلَامُ عَلَيَّ بِالْمُصْحَفِ قَالَ فَجَاءُوا بِالْمُصْحَفِ فَوَضَعَهُ فِي حَجْرِهِ قَالَ ثُمَّ فَتَحَهُ فَنَظَرَ إِلَى أَوَّلِ حَرْفٍ فِي الْوَرَقَةِ فَإِذَا فِيهِ‏ وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً قَالَ ثُمَّ أَطْبَقَهُ ثُمَّ فَتَحَهُ ثَلَاثاً فَنَظَرَ فِيهِ فَإِذَا فِي أَوَّلِ وَرِقِهِ‏ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي‏ بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‏ ثُمَّ قَالَ هُوَ وَ اللَّهِ زَيْدٌ هُوَ وَ اللَّهِ زَيْدٌ فَسُمِّيَ زَيْداً .24» ▪ در سرائر آمده ؛ يكى از اصحاب نقل كرد كه خدمت على بن الحسين بوديم ايشان پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب صحبت نمي¬كردند. روزى كه زيد متولد شد اصحاب پس از نماز صبح به ايشان مژده دادند. در اين موقع روى به اصحاب نموده فرمود شما مي¬گوئيد نامش را چه بگذاريم؟ هر كدام نامى ذكر كردند. فرمود قرآن را بياوريد. همين كه قرآن را آوردند روى دامن خود نهاد و باز كرد در اول صفحه اين بود « وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ‏ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً» باز بر هم گذاشت براى مرتبه دوم باز كرد در اول صفحه اين آيه بود « إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‏ » فرمود به خدا قسم اين زيد است بخدا قسم زيد است نامش را زيد گذاشت. 📝 پی نوشت: 24.السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات) ؛ ج‏3 ؛ ص637 ص: 638 . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مهمترین زمان تبلیغ 🔹 مهم‏ترين برهه‏‌اى و زمان و مكانى كه تبليغ، آنجا معنا مى‏‌دهد، جایى است كه وجود داشته باشد. 🔹 بيشترين زحمت در صدر اسلام و در زمان پيغمبر، زحمات مربوط به بود. بعد از پيغمبر، در زمان اميرالمؤمنين زحماتى بود كه از درگيرى و چالش حكومت اسلامى با افرادى كه مدعى اسلام بودند، به وجود مى‏‌آمد. بعد هم همين‏جور؛ در دوران ائمه هم همين‏جور؛ دوران غبارآلودگى فضا. 🔹 وقتى مسئله مشكل است كه اميرالمؤمنين در مقابل كسانى واقع مى‏‌شود كه اين‏ها مدعى اسلامند و معتقد به اسلام هم هستند؛ اين‏جور نبود كه معتقد به اسلام هم نباشند، از اسلام برگشته باشند؛ نه، معتقدند به اسلام، راه را غلط مى‏‌روند، هواهاى نفسانى كار دستشان مى‏‌دهد. اين، مشكل‏‌ترين وضع است كه افراد را به شبهه مى‏‌اندازد. 🔹 امروز در سطح داخل جامعه‏‌ى خودمان كه نگاه كنيد، همين‏جور است. لازم است. 📌 مناهج: خواص و در رأس آنها مسؤول هستند. انتخابات، اساسی‌ترین مسئله‌ی کشور است؛ به هوش باشیم رشد و نکس انقلاب، بسته به انتخابات است. @Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه رهبر انقلاب: صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان یک ضرورت است حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه بر برنامه‌ریزی برای شناسایی و به‌کارگیری استعدادهای برتر فکری از میان طلاب جوان تأکید کردند. رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، نقش شورای عالی حوزه‌های علمیه در سیاستگذاری برای تربیت معلمان و مربیان دینی در جامعه را بسیار مهم و حیاتی دانستند و با قدردانی از زحمات اعضای این شورا و مدیریت حوزه، افزودند: حد و مرز وظایف شورای‌عالی و مدیریت حوزه یعنی تفاوت بین سیاستگذاری و اجرا باید هر چه مشخص‌تر باشد تا بازده کار چند برابر شود. حضرت آیت الله خامنه‌ای هدف از انقلاب اسلامی و جان‌فشانی و فداکاریهای امام بزرگوار در به ثمر رساندن این نهضت را تحقق حاکمیت و شریعت اسلامی خواندند و گفتند: دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به مبانی اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها حوزه‌های علمیه است. صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان بیان فرمودند (منشور روحانیت) یک ضرورت است. ایشان با تأکید بر شناسایی استعدادها و ظرفیتهای پنهان فکری در طلاب جوان، افزودند: در بخشهای گوناگون کشور، بعضاً کارهای بزرگ و ابتکارات شگفت‌انگیزی به‌دست جوانان انجام می‌شود و در بخش حوزه و طلبگی نیز یقیناً چنین استعدادهایی وجود دارند که باید شناسایی و در حلقه‌های فکری به‌کار گرفته شوند و از آنها مسئولیت خواسته شود. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با برشمردن نمونه‌هایی از حضور علمای بزرگ و تراز اول سابق در شهرهای مختلف کشور، افزودند: مقوله هجرت طلاب به شهرها برای رونق دادن به امور دینی و تربیتی آن مناطق کار بسیار خوب و لازمی است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شهرهای مختلف از حضور عالمان دین خالی نشود.
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤐کی باید نحوه اعتراضات مدنی رو طراحی کنه!؟ ⁉️حوزه باید کتک بخورد ... ! 📍 آنچه در هفته قبل گذشت... (فیلم کامل به زودی ...) 💡محفل و دغدغه های انقلابی ➖شما هم به دعوتید: 🔺هر هفته شب های جمعه بعد از نماز در جوار مزار شهدا @afsaran_behesht
باسمه تعالی ادبیات ایشان جالب نیست اما سوالات ایشان و نکات ایشان درباره حوزه قم در موارد متعددی درست است آیت الله سیفی مازندرانی هم به نکاتی درباره همین نوع مسائل تصریح کردند @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 آقای خاتمی الگوی شفافیت باشید 📝 نقد مشفقانه شورای عالی 🖋 علی مهدوی 🔹 پس از دیدار شورای عالی با رهبر معظم انقلاب، اتفاقاتی را شاهد بودیم از جمله جلسه فوق‌العاده معاونین حوزه علمیه و تصویب مصوباتی که خیلی پیشتر از این باید شاهدش می‌بودیم؛ همچنین زنده شدن بانک ایده‌ها در شورای عالی حوزه‌های علمیه پس از مرگ خاموش آن و ... . 🔹 یکی از این اتفاقات، سخنان شفاف آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس خارج فقه خویش بود. ایشان گزارشی مختصر از دیدار شورای عالی با رهبری ارائه کردند؛ از بحران مالی حوزه علمیه، لزوم احیای موقوفات حوزوی و مشکل کاهش ورودی‌های حوزه علمیه سخن گفتند. همچنین از طلاب خوش‌فکر خواستند دغدغه‌های خودشان را با شورای عالی مطرح کنند!! 🔹 اما در کمال تعجب می‌بینیم صوت درس خارج ایشان تقطیع می‌شود و تمامی مطالب فوق حذف شده‌اند؟ این امر، سؤالات بسیاری را به وجود می‌آورد از جمله اینکه: ❓ واقعا سانسور این بیانات مهم چه توجیهی دارد؟ ❓ طلاب پای درس ایشان فقط محرم هستند و دیگران نامحرم؟ ❓ دیگر طلاب حق ندارند از مسائل و مشکلات جاری حوزه مطلع شوند؟ ❓ از همه طلاب و نخبگان نباید درخواست شود طرح‌ها و دغدغه‌های خویش را با شورای عالی در میان بگذارند؟ 🔹 آقای خاتمی وقتی مطلع شدیم در درس خارج این مباحث را مطرح کردید بسیار خوشحال شدیم به امید تغییر و تحولات ویژه در شورای عالی، به امید اهمیت‌دادن به طلاب جوان؛ اما وقتی با سانسور کامل این بیانات مواجه شدیم به همان میزان نگران شدیم که مبادا همه اینها ظاهری و صوری باشد؟! 🔹 آقای خاتمی، کاری نکنیم که دیگران بهانه تخریب شورای عالی را پیدا کنند. بیایید شفافیت را از شورای عالی آغاز کنیم. اگر مسؤولین عالی حوزوی از شفافیت بترسند یا فراری باشند چه انتظاری داریم که دولتمردان تن به شفافیت دهند. شما الگوی حال و آینده روحانیونی هستید که بر مسند مقامات مختلف کشوری قرار دارند یا در آینده تکیه خواهند زد. بیایید شفافیت را از همینجا شروع کنیم؛ دقیقا از قلب تپنده حوزه علمیه؛ شورای عالی. @Manahejj
🔅🔅🔅 📚 19- فی الكافي باسناده عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنِ الْمَصْلُوبِ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ جَدِّي ع صَلَّى عَلَى عَمِّهِ‏. » ▪ در کافی آمده از ابوهاشم جعفری آمده از امام رضا در مورد به دار آویخته شده پرسیدم پس فرمود : آیا نمی¬دانی جدم ( امام صادق ) بر عمویش ( زید) نماز خواند . 🔅🔅🔅 📚 20- كشف الغمة مِنْ كِتَابِ الدَّلَائِلِ لِلْحِمْيَرِيِّ، عَنْ جَابِرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏ : « لَا يَخْرُجُ عَلَى هِشَامٍ أَحَدٌ إِلَّا قَتَلَهُ فَقُلْنَا لِزَيْدٍ هَذِهِ الْمَقَالَةَ فَقَالَ إِنِّي شَهِدْتُ هِشَاماً وَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُسَبُّ عِنْدَهُ فَلَمْ يُنْكِرْ ذَلِكَ وَ لَمْ يُغَيِّرْهُ فَوَ اللَّهِ لَوْ لَمْ يَكُنْ إِلَّا أَنَا وَ آخَرُ لَخَرَجْتُ عَلَيْهِ‏ .» ▪ در کشف الغمه آمده جابر گويد: من شنيدم از أبى جعفر (ع) كه ميفرمود: خروج نكرد كسى بر هشام‏ مگر كه كشت او را، ما اين مقاله را به زيد رسانيديم گفت: من حاضر بودم نزد هشام و رسول اللَّه را (ص) بد ميگفتند نزد او و او منكر و متغير نميشد از اين، بخدا كه اگر نباشد مگر من و ديگرى من بر او خروج كنم . 📝 پی نوشت: 25.. الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏3 / 215 . 26. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏46 ؛ ص192. 27.این روایت میرساند که با کمترین بهانه می¬توان علیه خلفای جور قیام کرد . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi