#براندازی16
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
📚 19- فی الكافي باسناده عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنِ الْمَصْلُوبِ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ جَدِّي ع صَلَّى عَلَى عَمِّهِ. »
▪ در کافی آمده از ابوهاشم جعفری آمده از امام رضا در مورد به دار آویخته شده پرسیدم پس فرمود : آیا نمی¬دانی جدم ( امام صادق ) بر عمویش ( زید) نماز خواند .
🔅🔅🔅
📚 20- كشف الغمة مِنْ كِتَابِ الدَّلَائِلِ لِلْحِمْيَرِيِّ، عَنْ جَابِرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ : « لَا يَخْرُجُ عَلَى هِشَامٍ أَحَدٌ إِلَّا قَتَلَهُ فَقُلْنَا لِزَيْدٍ هَذِهِ الْمَقَالَةَ فَقَالَ إِنِّي شَهِدْتُ هِشَاماً وَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُسَبُّ عِنْدَهُ فَلَمْ يُنْكِرْ ذَلِكَ وَ لَمْ يُغَيِّرْهُ فَوَ اللَّهِ لَوْ لَمْ يَكُنْ إِلَّا أَنَا وَ آخَرُ لَخَرَجْتُ عَلَيْهِ .»
▪ در کشف الغمه آمده جابر گويد: من شنيدم از أبى جعفر (ع) كه ميفرمود: خروج نكرد كسى بر هشام مگر كه كشت او را، ما اين مقاله را به زيد رسانيديم گفت: من حاضر بودم نزد هشام و رسول اللَّه را (ص) بد ميگفتند نزد او و او منكر و متغير نميشد از اين، بخدا كه اگر نباشد مگر من و ديگرى من بر او خروج كنم .
📝 پی نوشت:
25.. الكافي (ط - الإسلامية) / ج3 / 215 .
26. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج46 ؛ ص192.
27.این روایت میرساند که با کمترین بهانه می¬توان علیه خلفای جور قیام کرد .
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
#علوم_مقدماتی_اجتهاد
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 19
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ 2 – در بعضی مکاتب علم اصول بسیار مختصر ارائه شده و بیشتر به فقه اهمیت میدهند در این مکتب هر کس رجالش قویتر باشد و نسبت به جو صدور روایت و فقه اهل سنت آ گاهی بیشتری داشته باشد و تبحر بیشتری در کتب حدیثی و کارهای فقه الحدیثی داشته و تتبع بیشتری در کتب فقهی داشته و اطلاعش از اقوال فقها بیشتر باشد و بتواند جمعهای فقهی – نه صناعی و اصولی - بهتری هنگام تعارض ادله ارائه کند فقیه قویتری محسوب میشود و قوت علمی یک فرد برگشت به اصول او ندارد.
▪ فقه این مکتب به مراتب قویتر از اصول است و در این مکتب معمولا هنگام پیچش مسائل فقهی هم به سراغ علم اصول نمیروند و معمولا معضلات فقهی را با احتیاط یا استفاده از عموم آیات حل میکنند.
▪ گرچه فقه این مکتب فقهی عالی راقی و پر تتبع و واقع گرا به نظر میرسد اما به علت ارائه نکردن مبانی فقهی و فقه الحدیثی به صورت علمی در علم اصول فقه این مکتب از لحاظ اصولی ضعیف به نظر میرسد و افکار اصولی این مکتب مورد بررسی و نقد قرار نمیگیرد ا گر مبانی و علل این گونه برخورد با علم اصول در اصول این فقها تبیین شود و شیوه ظهور گیری خود را مستدل و به روش اصولی ارائه کنند مطمئنا شاهد اصولی نو ، کاربردی و واقع گرا خواهیم بود.
⏪ 3- بعضی مکاتب رابطه متعادلی بین فقه و اصول برقرار کرده اند گرچه اصول را مقدمه برای فقه میدانند اما آنقدر به مقدمه نمیپردازند که ذی المقدمه ضعیف و غیر کاربردی و غیر واقعی شود و علم اصول را بین تطویل و اختصار دو مکتب گذشته ارائه کرده و رابطه فقه و اصول را قطع نمیکنند همچنین هنگام معضلات فقهی از علم اصول به نحو شایسته استفاده مینمایند .
▪ در این مکتب مباحث الفاظ کمتر به کار برده میشود و بیشتر اصول عملیه مورد استفاده در فقه قرار میگیرد .
▪ گرچه این مکتب رابطه متعادلی بین فقه و اصول برقرار میکند اما تبیین نکردن علت این برخورد از لحاظ اصولی و تنقیح نکردن مبانی این گونه کاربرد مباحث الفاظ باعث میشود که گسستی در استفاده بین دو قسم مباحث اصولی ؛ الفاظ و اصول عملیه در ارتباط با فقه احساس میشود لذا ا گر این مکتب بتواند مبانی مباحث الفاظ خود را در علم اصول وارد کرده و تنقیح کند مطمئنا بهترین رابطه بین فقه و اصول از آن این مکتب خواهد بود .
✅ نکاتی راجع به مباحث الفاظ علم اصول
لزوم استفاده از علوم جدید بررسی زبان ، برای غنای مباحث الفاظ علم اصول
✅ اشاره ای به بعضی علوم و مباحث راهگشا
▪ علم زبانشناسی : در تعریف این علم گفته اند :( زبانشناسی همچنان که از نام آن بر می آید دانش شناخت و بررسی زبان به طریقه علمی است . منظور از روش علمی آن است که ابتدا واقعیات و پدیده های عینی و محسوس زبانی گرد آوری شده ، و طبقه بندی و فهرست بندی می شوند و از روی این فهرستها نتیجه گیری به عمل می آید. سپس نتایج و فرضیات به دست آمده به محک آزمایش زده می شوند تا در صورت درست یا غلط بودن به عنوان یک نظریه پذیرفته یا مردود شناخته شوند15.)
▪ در این علم به مباحثی چون تفاوت گفتار و نوشتار، تفاوت زبانشناسی همزمانی و زبانشناسی تاریخی ، جوهر و اصل زبان ، دستگاه زبان ، خصوصیات خطی زبان ، اصل نسبیت زبان ، زبان و خط ، رابطه زبان و خط، اندامهای گویایی و اصوات زبانی ، ویژگیهای زبر زنجیری گفتار ، دستور زبان ، بررسی معنی ، زبانشناسی و علوم دیگر ، پرداخته میشود
ما به دو سرفصل از فصل های راهگشا در این علم اشاره میکنیم
▪ رابطه زبان و خط: در این بحث سیر پیدایش زبان با توجه به شواهد تاریخی بررسی شده و نظر زبانشناسان این است که بشر ابتدا به جایگزینی کلمات به جای نقاشی ای اشیا پرداخت و سپس با پیشرفت به کلمات جایگزین و کلمات رابط و اعداد و سپس جملات و دیگر پیشرفتهای زبانی نایل گشت .
▪ بررسی این مباحث در تحلیل بحث وضع و همچنین بحث اولین واضع و تحلیل وجود رابط میتواند موثر باشد.
▪ علم معنی شناسی :این علم شاخه های مختلفی دارد سه شاخه مهم این علم عبارتند از «معنی شناسی کاربردی» ، «معنی شناسی منطقی» و «معنی شناسی شناختی» است مباحث معنی شناسی کاربردی از مباحثی است که به تاثیر فضای صدور کلام و نحوه القای آن میپردازد که میتواند به مبحث حجیت ظواهر و خصوصا بحث حجیت ظواهر برای مخاطبین ارتباط وثیقی پیدا کند و تحلیلهای راهگشایی برای بررسی این مسائل ارائه دهد.
📝 پی نوشت:
15.زبان و زبان شناسی دکتر مهری باقری ص1 8 نشر قطره
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
1_152343284.mp3
زمان:
حجم:
7.95M
🔆انتقاد شدید از شورای عالی حوزه و مواد و روش آموزشی حوزه علمیه
📝 زوائد و نقایص اصول الفقه
🎙 استاد ربانی گلپایگانی
🔅[اسلاف ما] اخباریها را برای چه نقد کردند؟ چون اخباریها معتقد بودند ظواهر کتاب حجت نیست؛ قرآن تحریف شده است و...!!
امروز هم باید یک فصلی از اصول الفقه را اختصاص دهیم به نقد هرمونوتیک [که به جنگ قرائت حوزه علمیه از دین آمده است]
🔅شبانهروز این اندیشهها در فضای مجازی به خورد ما داده میشود [و دست طلاب خالی است] و ذهنشان مشغول است.
🔅بزرگان حوزه باید فکری درباره کتب درسی و آموزشی حوزه علمیه کنند تا طلاب بیمه شوند. کلام جدید و معرفتشناسی باید در حوزه گفته شود.
🔅سابق بر این دست بنده در مرکز تخصصی کلام (آیتالله سبحانی) برای تعیین کتب و مواد آموزشی باز بود؛ اما [شورای عالی] به بهانه یکسانسازی واحدهای آموزشی دست ما را بستند.
گفتند فلسفه ۸ واحد!! بدایه را هم نمیشود در ۸ واحد گفت چه برسد به نهایه.
کلامی اگر پایه فلسفیاش قوی نباشد چطور میتواند در برابر هایدگر و هگل و ... مقابله کند؟!!
اگر مطهری در برابر اینها ایستاد چون قوی بود و اینها را به چالش کشید.
📅 ۲۵ آذر ۱۳۹۸
💢حوزه و فلسفه
💢شورای عالی حوزه
@Manahejj
@salmanraoofi
#علوم_مقدماتی_اجتهاد
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 19
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ زبان کاربردی
امروزه در علوم زبانشناسی شاخه ای تحت عنوان زبان کاربردی نیز وجود دارد که به بررسی مباحث و اصطلاحات خاص زبانی می پردازد جای این مباحث در علم اصول خالیست البته از این جهت که در علم اصول متاسفانه به الفاظ ارائه قانون اعم از الزام و ترک به حکم شرعی پرداخته نشده به عنوان مثال واژه «لابأس» در روایات بسیار به کار میرود بررسی این نکته که این واژه در واقع میخواهد به چه نکته ای اشاره کند بسیار قابل تامل است .آیا اشاره به عدم وجود مفسده دارد یا اشاره به عدم لزوم حکم یا نکته دیگر. حقا این نکته جای تحقیق و بررسی دارد چرا که در هنگام تعارض روایات بسیار دیده میشود که حکمی با این لفظ با حکم دیگر تعارض دارد نحوه تفسیر از این لفظ همینطور الفاظ دیگر فقیه را در فهم بهتر از ادله و جمع بهتر ادله کمک شایانی خواهد کرد .
⏪ لزوم توجه به مباحث تشریع و قانونگذاری و لوازم آن
از مباحث مهمی که در علم اصول میتواند راهگشا باشد بررسی مباحث تشریع و قانونگذاریست و مباحث مرتبط با این مسائل است که در این مجال به چند نکته اشاره میکنیم :
▫ 1) روابط منابع تشریع :
رابطه قرآن و سنت : مسلما قرآن و سنت دو منبع احکام الاهی هستند اما رابطه این دو از مباحث مهمی است که تحت عنوان رابطه منابع تشریع میتواند بررسی شود . بحث تخصیص آیات قرآن به خبر واحد از مباحثی است که در کتب اصول مطرح شده و در واقع از شاخه های همین بحث است .
⏪ مباحث ذیل نیز در این رابطه میتواند بررسی شود و راهگشا باشد :
استقلال رسول ا کرم در تشریع : از مباحث مهمی که در این حیطه قابل بررسی و کنکاش است تفویض قانونگذاری به پیامبر گرامی اسلام است در این رابطه احادیث استفاضه دارند و بررسی این مسئله از حیث تبعات قانونی بسیار مهم و قابل اعتناست و چند سوال مهم در این رابطه مطرح است :
🔹 الف) آیا قوانینی که رسول ا کرم تشریع کردند در قرآن وجود دارد؟ یا وجود نداشته و این قوانین از مصادیق تشریعات رسول ا کرمند ؟ ا گر وجود دارد آیا فقط رسول ا کرم به دلیل روایت « انما یعرف القرآن من خوطب به 16» میتوانند این قوانین را از قرآن برداشت کنند یا این قوانین از قرآن قابل استفاده اند اما با دقت و ژرف اندیشی ؟
🔹 ب) قوانین تشریع شده توسط رسول ا کرم در طول قوانین قرآنند یا در عرض آن ؟ به این معنی که آیا قوانین رسول ا کرم در رتبه بعد از قوانین قرآنی به ارائه قانون میپردازد یا در عرض آن به ارائه قانون میپردازد یا بعضی موارد در عرض هم هستند و بعضی موارد در طول هم تفاوت موارد یاد شده به این است که ا گر قانون رسول اکرم در طول قانون قرآن باشد نباید تضاد ظاهری بین این قوانین باشد اما در صورتی که در عرض باشد امکان تضاد ظاهری بین این قوانین وجود دارد . مثلا بعضی خوردنی ها توسط پیامبر یا ائمه تحریم شده حال آنکه در بعضی روایات به تبع آیات به مطلقات قرآنی از قبیل آیه « قل لا اجد فی ما اوحی الی محرما الی طاعم یطعمه 145 – انعام » استناد شده است حال ا گر به این مبنا قائل باشیم که قوانین نبوی در طول قانون قرآنند باید به طرح و توجیه روایات قائل شده به حرمت پرداخت و ا گر به این قائل شویم که این دو منبع در عرض هم در قانون گذاری هستند باید سر تعظیم در قبال روایات تحریم فرود آورد و به توجیه روایات مستند به مطلقات قرآنی پرداخت .
📝 پی نوشت:
16.کافی ج8 ص311
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
#براندازی17
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
📚 21- كفاية الأثر عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَقُلْتُ إِنَّ قَوْماً يَزْعُمُونَ أَنَّكَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ قَالَ لَا وَ لَكِنِّي مِنَ الْعِتْرَةِ قُلْتُ فَمَنْ يَلِي هَذَا الْأَمْرَ بَعْدَكُمْ قَالَ سَبْعَةٌ مِنَ الْخُلَفَاءِ وَ الْمَهْدِيُّ مِنْهُمْ قَالَ ابْنُ مُسْلِمٍ ثُمَّ دَخَلْتُ عَلَى الْبَاقِرِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَأَخْبَرْتُهُ بِذَلِكَ فَقَالَ صَدَقَ أَخِي زَيْدٌ صَدَقَ أَخِي زَيْدٌ سَيَلِي هَذَا الْأَمْرَ بَعْدِي سَبْعَةٌ مِنَ الْأَوْصِيَاءِ وَ الْمَهْدِيُّ مِنْهُمْ ثُمَّ بَكَى ع وَ قَالَ كَأَنِّي بِهِ وَ قَدْ صُلِبَ فِي الْكُنَاسَةِ يَا ابْنَ مُسْلِمٍ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ قَالَ وَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَدَهُ عَلَى كَتِفِي وَ قَالَ يَا حُسَيْنُ يَخْرُجُ مِنْ صُلْبِكَ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ زَيْدٌ يُقْتَلُ مَظْلُوماً إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ حُشِرَ وَ أَصْحَابَهُ إِلَى الْجَنَّةِ .28»
▪ در كفاية الاثر مي¬نويسد: محمد بن مسلم گفت پيش زيد بن على رفتم گفتم گروهى چنان گمان دارند كه تو امامى گفت : نه من از عترت پيامبرم پرسيدم چند نفر بعد از شما متصدى امامت مي¬شوند گفت هفت نفر كه مهدى از آنها است. محمد بن مسلم گفت خدمت حضرت باقر رسيدم و جريان را عرض كردم فرمود راست گفته برادرم زيد راست گفته پس از من متصدى امامت هفت نفر ميشوند كه مهدى از آنها است در اين موقع اشك از ديده امام باقر ريخت فرمود گويا مىبينم كه زيد را در زباله دان کوفه به دار آويختهاند. فرمود پسر مسلم! پدرم از پدر خود حضرت حسين نقل كرد كه پيامبر دست بر پشت من گذاشته فرمود حسين جان از نژاد تو فرزندى به نام زيد خواهد آمد كه او را مظلوم ميكشند روز قيامت او و يارانش رهسپار بهشت برين مي¬شوند.
📚 22- فی الإمامة و التبصرة من الحيرة ؛ باسناده عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ، قَالَ : « سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ: هَلْ كَانَ إِمَاماً؟ قَالَ: لَا، وَ لَكِنَّهُ كَانَ مَهْدِيّاً .»
▪ در الامامه و التبصره آمده از حنان بن سدیر آمده گفت : از امام باقر علیه السلام از محمد بن حنفیه سوال کردم ؛ آیا امام بود ؟ فرمود : نه ولی مهدی (قیام کننده به حق ) بود .
📝 پی نوشت:
28.كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر / 310 .
29. الإمامة و التبصرة من الحيرة / النص / 60 .
30. این روایات و روایات بعدی می¬رساند که 1- مهدی به معنی قیام کننده به حق است 2- در زمان ائمه هم کسانی که داعی قیام علیه دولت داشته اند خود را مهدی می¬نامیده اند 3- با توجه به ارتکاز آن زمان مردم که تا به حال هم ادامه دارد مهدی یعنی کسی که داعی قیام علیه ظلم را دارد لذا روایاتی که تاکید دارد ائمه مهدی هستند می¬رساند که اهل بیت قصد قیام داشته اند.
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
الله اکبر
الله اکبر
الله اکبر
ان شاء الله به زودی با رسوایی منافقین و کم شدن شر آنها، شاهد سرعت شگفت انگیز جمهوری اسلامی ایران به سمت قله های عزت و افتخار خواهیم بود
@salmanraoofi
#علوم_مقدماتی_اجتهاد
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 20
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
🔹 ج) بررسی تبعات قانون گذاری توسط پروردگار و رسول ا کرم : در بعضی روایات احکامی که توسط رسول ا کرم تشریع شده با احکامی که توسط پروردگار تشریع شده تبعات متفاوتی دارند مثلا شک در دورکعت اول نماز باعث بطلان نماز میشود اما رکعات سه و چهار چنین حکمی ندارند و در روایات علتش تشریع دو رکعت اول توسط پروردگار و رکعات سه و چهار توسط رسول اکرم بیان شده .
🔹 د) از حیث قانونی چه روابط دیگری بین قرآن و عترت برقرار است اگر عترت موضوعی را تبیین کرد به این دلیل که آنها مفسران حقیقی قرآنند آیا این تبیین تعبدی بوده و قابلیت تضییق و توسعه در آن نیست یا تعبدی نیست و امکان تضییق و توسعه وجود دارد .
🔹 ح ) آیا بیان اینکه قانونی در قرآن نسخ شده بر عهده عترت بوده و از موارد واجب تفسیر قرآن است که بر عهده شان می باشد یا فهم نسخ برای متفقهین نیز امکان پذیر است .
✅ 2) کیفیت اجرای قانون :
⏪ الف) در جامعه غیر اسلامی
اخیرا بعضی از محققین علوم قرآنی به نکته ای لطیف اشاره کرده اند که در انعطاف پذیری فقه بسیار موثر بوده و اگر این مبنا اثبات شود راهگشای بسیاری از مشکلات و معضلات فقهی برای فقها و در مواردی برای غرب نشینان مسلمان خواهد بود . در بحث نسخ عده ای قائل شده اند که نسخ آیات مختص آن زمان نبوده بلکه بستگی به شرایط اجرای آیات دارد برای مثال در اسلام ترک شراب برای افرادی که مبتلا به این کار بودند به طور تدریجی تشریع شد بدین ترتیب که در آیات قرآن ابتدا بیان منافع و ضررها سپس امر به مست نبودن در وقت نماز و سپس ابلاغ حرمت شده و حال هم در جوامعی که اسلام تازه میخواهد رشد کند میتوان این حکم را به نحو تدریجی بیان کرده و سپس به اجرا گذاشت یا برای برپایی حکومت اسلامی در بلاد کفر میتوان ابتدا دعوت پنهانی سپس علنی در مرحله بعد اجرای احکام در یک شهر سپس در صورت وجود شرایط ایجاد حکومت کامل اسلامی و فتح تمامی بلاد کفر مبادرت ورزید.
اگر اثبات شود که نسخ در واقع بیان شرایط اجرای حکم بوده نه پایان حکم در اجرای احکام سیاسی و بسیاری مسائل دیگر راهگشا خواهد بود .
⏪ ب) در جامعه اسلامی
گرچه قوانین اسلامی واضح و روشن هستند اما کیفیت اجرای آنها در جامعه از مباحثی است که لازم است به آن پرداخته شود مثلا شکی در این نیست که حجاب واجب است اما کیفیت ملتزم کردن مردم به این امر از مباحثی است که جای بحث و بررسی دارد مثلا آیا باید با امر به معروف و نهی از منکر همگانی این حکم را اجرا کرد یا با روشهای تبلیغی یا با انجام تعزیز یا با پیگیری هر سه مورد اگر هر سه مورد باید پیگیری شود کدام در اولویت است؟
⏪ ج) اجرای قوانین در مورد خواص و افراد صاحب نفوذ و شهرت و قدرت سیاسی معمولا بستگی به شرایط خاصی از جمله اقبال و قبول عمومی مجازات آنها از جانب مردم ، عدم ایجاد احساس ظلم به فرد مورد مجازات برای مردم ، دادن فرصت کافی برای اصلاح و توبه ، عدم ایجاد بی ثباتی در کشور و به طور کلی به شرایط خاص زمانی و مکانی بستگی دارد بررسی این مسائل که در واقع به کشف مصالح و مفاسد اجرای احکام نسبت به افراد صاحب نفوذ بر میگردد از جمله مباحثیست که بررسی آنها در فقه کاملا بجاست
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
#براندازی18
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
📚 23- فی کمال الدین ؛ باسناده عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: « قُلْتُ لِلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي سَمِعْتُ مِنْ أَبِيكَ ع أَنَّهُ قَالَ يَكُونُ بَعْدَ الْقَائِمِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً فَقَالَ إِنَّمَا قَالَ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً وَ لَمْ يَقُلْ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ لَكِنَّهُمْ قَوْمٌ مِنْ شِيعَتِنَا يَدْعُونَ النَّاسَ إِلَى مُوَالاتِنَا وَ مَعْرِفَةِ حَقِّنَا 32.»
▪ ابو بصير گويد: به امام صادق عليه السّلام گفتم : اى فرزند رسول خدا ! من از پدر شما شنيدم كه مىفرمود: پس از قائم دوازده مهدىّ 33خواهد بود، امام صادق عليه السّلام فرمود: دوازده مهدىّ گفته است نه دوازده امام آنها قومى از شيعيان ما هستند كه مردم را به موالات و معرفت حقّ ما مىخوانند.
🔅🔅🔅
📚 24- فی عیون اخبار الرضا باسناده عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَلِيطٍ قَالَ : قَالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع : « مِنَّا اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً أَوَّلُهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع وَ آخِرُهُمُ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِي وَ هُوَ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ يُحْيِي اللَّهُ تَعَالَى بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها * وَ يُظْهِرُ بِهِ دِيْنَ الْحَقِ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فِيهَا قَوْمٌ وَ يَثْبُتُ عَلَى الدِّينِ فِيهَا آخَرُونَ فَيُؤْذَوْنَ فَيُقَالُ لَهُمْ مَتى هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ أَمَا إِنَّ الصَّابِرَ فِي غَيْبَتِهِ عَلَى الْأَذَى وَ التَّكْذِيبِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص. 34 »
▪ در عیون اخبار الرضا آمده عبد الرّحمن بن سليط گويد : امام حسين عليه السّلام فرمود: از ما خاندان دوازده مهدىّ خواهد بود كه اوّلين آنها امير المؤمنين عليّ بن أبى طالب است و آخرين آنها نهمين از فرزندان من است و او امام قائم به حقّ است و خداى تعالى زمين را به واسطه او پس از موت زنده كند و دين حقّ را به دست او بر همه اديان چيره نمايد گرچه مشركان را ناخوش آيد، او را غيبتى است كه اقوامى در آن مرتدّ شوند و ديگرانى در آن پابرجا باشند و اذيّت شوند و به آنها بگويند: اگر راست مىگوئيد اين وعده چه وقت عملى شود؟ بدانيد كسى كه در دوران غيبت او بر آزار و تكذيب صابر باشد مانند مجاهدى است كه با شمشير پيشاروى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله مجاهده كرده است.
📝 پی نوشت:
32. كمال الدين و تمام النعمة / ج2 / 358 .
33.این روایت هم شاهد بر این است که کلمه «مهدی» به افرادی که قیام به احقاق حق ائمه کنند دارد .
34. عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص68 و ص: 69.
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
1.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆تحلیل آیت الله بهجت از معنویات و ولایت تکوینی امام خمینی ره
@salmanraoofi
استاد امینی نژادOstad Amini nejad.mp3
زمان:
حجم:
12.18M
🔅بیانات حجت الاسلام والمسلمین استاد امینی نژاد پیرامون شهید #حاج_قاسم_سلیمانی
🔅تاثیر جهاد در تبلور حقیقت یک انسان
🔅حقیقت خودسازی گذشتن از خود است و جهاد یکی از بهترین اسباب راه ها برای عبور از خود است...
🔅از ثمرات انقلاب اسلامی تربیت چنین اشخاصی است...
🔅شهادت ایشان یک خیزش تمدنی است...
🔅انقلاب اسلامی یک انقلاب حقیقی است...
🔅حرکت انقلاب از حوزه برخاسته...
🔆 ثمرات خون این شهید...
🔅 سردارِ سردار سلیمانی را حوزه پرورش داد...
منبع: خانه طلاب جوان
@salmanraoofi
هدایت شده از مدرسه آزادفکری
📣 مناظراتی درباره آزادی و اسلامِ سیاسی، قانون حجاب، امنیت و آزادی، شورای نگهبان
✅ اساتید: بازرگان، خسروپناه، سروش، عبدالکریمی، سوزنچی، وسمقی، شجاعیزند، سیدجوادی
🎦 حضوری+مجازی(آنلاین)
📍دانشگاه تهران
#مدرسه_آزادفکری
✅ ثبتنام(ظرفیت محدود):
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ از #22_بهمن شما دعوتید به یک #گعده_فقهی:
🔹به منظور تبادل نظر پیرامون منهج شناسی فقهی، #گروه_روش_شناسی_اجتهاد ایجاد شد 👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad