آنچه برایش به کانال آمدید
https://eitaa.com/khabarehowzeh/31974
https://eitaa.com/khabarehowzeh/31975
#گلچینی_از_فقه_آیتاللهالعظمیخامنهای ۳
🔆دلالت الفاظ بر نهی و تحریم در معاملات
دلالت الفاظ منع و تحظیر - از قبیل نهی، تحریم، لایجوز، لاأحبّ، لاأصلح – بر حرمت تکلیفی یا وضعی بیع، بر یک نسق نیستند و مختلفند.
این اختلاف، هم در استعمالات عرفی و هم در استعمالات شرعی - روایات و آیات - وجود دارد.
آنجايي كه منع به لسان تحریم است، حرمت، حرمت مولوی و تکلیفی است.
معنای حرمت تکلیفی این است که مقنّن و شارع در این رابطه، به بطلان معامله و عدم نقل و انتقال ثمن و مثمن اکتفا نمیکنند، بلکه اقدام به معامله را نیز ممنوع و جرم دانسته و بر آن مجازات وضع میکنند.
به نظر ما اینکه بر روی معاملاتِ محرّم تکلیفی تکیه نشده است، به خاطر غفلت از نیّتِ مقنّن و شارع در انجامنگرفتن برخی معاملات است که برای آن مجازات وضعمیکنند، و در صیغۀ تحریم، معنای واضحی وجود دارد که اگر لسان دلیل منع و تحظیر، لسان تحریم شد، این امر در نهی تکلیفی و حرمت تکلیفی و نهی مولوی ظهور دارد.
این مطلب را در گذشته بیان کردیم.
مؤیّدش آن است که در کلمات فقهای بزرگ ما - قدماء یا متوسّطین مثل مرحوم علّامه و دیگران - وقتی دربارۀ مکاسب محرّمه صحبت میشود، گروهی آن را به پنج قسم و گروهی به سه قسم، تقسیمبندی میکنند. به هر حال، آنهایی هم که تثليث ميكنند، در کنار مکاسب محرّم، مکاسب مستحب و مکروه را هم ذکر میکنند. اینکه کسب حرام در کنار کسب مکروه قرار میگیرد، قرینه بر این است که حرام، حرام تکلیفی است؛ زیرا اگر حرام وضعی باشد، نوع استعمال آن با نوع استعمال استحباب تفاوت پیدا میکند، چرا که مستحب و مکروهِ وضعی نداریم.
جلسه ۶
۱۳۸۳/۱۰/۹
@salmanraoofi
هدایت شده از جشنواره ملی هنرهای گرافیکی
10.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴♦️ #موضوعات_جشنواره
۱- انجمن و متحجرین در پیام «منشور روحانیت»
🎥توضیحی کوتاه پیرامون اولین موضوع جشنواره هنرهای گرافیکی "مقدس نما"
👁🗨 فتنه بیدار است، پنهانی است
🔴♦️@moghadas_nama♦️🔴
هدایت شده از جشنواره ملی هنرهای گرافیکی
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴♦️ #موضوعات_جشنواره
۲- انجمن و معاندت با نهضت امام خمینی(ره)
🎥 توضیحی کوتاه پیرامون دومین موضوع جشنواره هنرهای گرافیکی "مقدس نما"
👁🗨 فتنه بیدار است، پنهانی است
🔴♦️@moghadas_nama♦️🔴
هدایت شده از جشنواره ملی هنرهای گرافیکی
🔴♦️ «اولین جشنواره ملی هنرهای گرافیکی مقدسنما»
#موضوعات_جشنواره
۱- انجمن و متحجرین در پیام « #منشور_روحانیت»
۲- انجمن و معاندت با نهضت #امام_خمینی(ره)
۳- انجمن و مخالفت با #تشکیل_حکومت_اسلامی
۴- انجمن و #نفوذ در نظام #جمهوری_اسلامی
۵- انجمن و نفوذ در #مراکز_علمی_و_فرهنگی
۶- انجمن و ضعف در #دشمن_شناسی
۷- انجمن و تعریف ناقص از #مهدویت و انتظار
۸- انجمن و مخالفت افراطی با #فلسفه و عرفان
۹- انجمن و برائت از #وحدت شیعه و سنی
۱۰- انجمن و #سوء_استفاده از موجهین
۱۱- انجمن و جاذبه های #عوام_پسند
۱۲- انجمن و #تشکیلات_مخفی
۱۳- انجمن و تربیت نیروهای #مذهبی_ضد_انقلاب
۱۴- انجمن و #سبک_زندگی_اشرافی
👁🗨 فتنه بیدار است، پنهانی است
🔴♦️@moghadas_nama♦️🔴
#ولایت_فقیه 10
#آیت_الله_شبزندهدار
🔅🔅🔅
📐 یادم میآید آن اوایل انقلاب که زمانی که شهید بهشتی رضوان الله علیه حضور داشت بر اساس ولایت فقیه میخواستند یک کاری راجع به اراضی بکنند، خب محل اختلاف فقها بود مرحوم آیتالله بهاءالدین محلاتی در شیراز، ایشان تلگراف زد برعلیه آنچه که میخواهید انجام بدهید من اعمال ولایت میکنم.
◀ خب او نظر شریفش این بود با ادله، با استنباط؛ اینها هم نظر شریفشان این بود با ادله، با استنباط، اما خب هر دو میخواهند، هر دو هم ولایت دارند، شما میخواهید این کار را بکنید، مثلاً اراضی را میخواهید تقسیم بکنید یا تقسیمشدهها را تمدید بکنید به هر شکل آن موقع میخواستند انجام بدهند، او هم عکسش را میگفت.
◀ بنابراین کبریها ممکن است اصلاً متضاد باشد متناقض باشد، اگر هم اتحاد در خود کبری داشته باشند خیلی وقتها در صغری، او میگوید الان مصلحت را قبول دارم ولی مصلحت ملزمهای باشد باید این کار را کرد. او میگوید الان مصلحت هست این میگوید مصلحت نیست. یا در یک ظروف ویژه با یک شرایط خاص، با یک قیود خاص اینجا مصلحت است او میگوید نه حتی در صورت این قیود هم مصلحت هست.
◀ پس بنابراین هر چقدر دامنهی فقها زیادتر باشند اینجا دیگر نباید گفت کثّر الله امثالهم. هر چه دامنهی فقها بیشتر بشود، اسباب کثرت و اختلاف خواهد شد. خب این که روشن است این از نظر عقلی، خب اگر شارع حالا میآید برای همهی اینها میآید میگوید که من ابطال منصب کردم و بر همهی اینها هم واجب کردم اعمال ولایت بکنند، یا نه حتی جایز کردم. هم جوازش موجب اختلال و هرج و مرج میشود فضلاً از وجوبش، موجب اختلال میشود، علاوه بر این که عقلاً ما این را درک میکنیم
⏪ در بعض روایات مبارکات در باب امامت به همین برهان هم اشاره شده و بیان شده مثلاً این روایتی که در عیون اخبار الرضا سلام الله علیه است «من أدلّة لزوم الحکومة عن الرضا علیه السلام فَإِنْ قَالَ فَلِمَ لَا يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ فِي الْأَرْضِ إِمَامَانِ فِي وَقْتٍ وَاحِد» این مسئله مطرح بوده که در یک زمان واحد میشود دو تا امام داشته باشیم که این امامی که اینجا هست یعنی پیشوا و کسی که رهبر مردم است شرعاً، «فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ أَوْ أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ قِيلَ لِعِلَل» حضرت فرمود به حسب این نقل، نه نمیشود لعللٍ، «مِنْهَا أَنَّ الْوَاحِدَ لَا يَخْتَلِفُ فِعْلُهُ وَ تَدْبِيرُهُ» اگر یک نفر حاکم باشد امام باشد یک نفر فعل و تدبیرش مختلف نمیشود، منشأ هرج و مرج و تشاجر نمیشود ولی «وَ الِاثْنَيْنِ لَا يَتَّفِقُ فِعْلُهُمَا وَ تَدْبِيرُهُمَا» دو نفر که معمولاً فعل و تدبیرشان متحد نخواهد شد «وَ ذَلِكَ أَنَّا لَمْ نَجِدِ اثْنَيْنِ إِلَّا مُخْتَلِفَيِ الْهِمَمِ وَ الْإِرَادَةِ» ما هیچ دو نفری را ندیدم الا این که اینها از نظر اراده و همت و اینها مختلفند با همدیگر، تفاوت میکنند «فَإِذَا كَانَا اثْنَيْنِ ثُمَّ اخْتَلَفَ هَمُّهُمَا وَ إِرَادَتُهُمَا وَ تَدْبِيرُهُمَا وَ كَانَا كِلَاهُمَا مُفْتَرَضَيِ الطَّاعَةِ لَمْ يَكُنْ أَحَدُهُمَا أَوْلَى بِالطَّاعَةِ مِنْ صَاحِبِهِ» مردم باید بگوییم از این اطاعت کنید، ؟؟؟ «فَكَانَ يَكُونُ اخْتِلَافُ الْخَلْقِ وَ التَّشَاجُرُ وَ الْفَسَادُ» چقدر روشن، حضرت به حسب این نقل اینجا استدلال فرمودند. تا آخر ادامه دارد همین مطلب را حضرت در این عبارات، در این استدلال میپزند و توضیح میدهند که خب اگر بخواهند اطاعت هر دو را بکنند این مشکل میشود، اگر اطاعت نکنند مردم عاصی خواهند بود، گناهکار خواهند بود.
◀ چون امامشان دستور داده یکی را گوش کنند دیگری را گوش نکنند معصیت امام کردند و بیانات دیگری که در این زمینه هست و مطلب هم روشن است. علاوه بر این که حالا استدلال عقلی وجود دارد و حتی در قرآن شریف «لَوْ كانَ فيهِما آلِهَةٌ إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتا» (انبیاء، 22) آن یک بیان عقلی و عقلائی بود حتی در مورد خدای متعال میگوید اگر دو تا پروردگار وجود داشته باشد دو تا خالق وجود داشته باشد با این که آنجا دیگر هوا و هوس دیگر آنجا نیست ولی در عین حال میفرماید لفسدتا، اما فکیف به این که دو تا انسان که قهراً هم اختلاف در فهم دارند هم بالاخره امور نفسانی وجود دارد و امثال ذلک، اینها هم حتماً به هرج و مرج میانجامد. حالا علاوه بر اینها صرفنظر از استدلال عقلی میدانیم از نظر شرع به حسب نصوص فراوان، مبنای شرع بر این نیست که دو نفر ولایت داشته باشند نظام امور امت را به عنوان امام به عهده داشته باشند.
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
#ولایت_فقیه 11
#آیت_الله_شبزندهدار
🔅🔅🔅
📐 و این روایات فراوانی دارد که «الشِّرْكَةُ فِي الْمُلْكِ تُؤَدِّي إِلَى الِاضْطِرَاب» امیرالمؤمنین سلام الله علیه میفرمایند. یا فرموده است که در صحیحهی حسین بن ابی العلاء «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع تَكُونُ الْأَرْضُ لَيْسَ فِيهَا إِمَامٌ قَالَ لَا قُلْتُ يَكُونُ إِمَامَانِ قَالَ لَا إِلَّا وَ أَحَدُهُمَا صَامِتٌ» و در سیرهشان هم که نگاه میکنیم مولا امیرالمؤمنین سلام الله علیه با کمال علم و تقوا و عصمت و همهی فضایل انسانی که ؟؟؟ است بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، میبینید در زمان رسول خدا هیچ اعمال ولایتی ایشان ندارد یا سید الشهداء سلام الله علیه در زمان ولایت برادر بزرگوارشان امام مجتبی سلام الله علیهما هیچ کاری نمیکنند، همه ارجاع به او، خودشان تحت ولایت او قرار داشتند این یک امر مسلمی است عقلی، عقلائی و شرعی، پس بنابراین اگر بخواهیم بگوییم به نحو عام استغراقی این دو جهت برای کلّ فقها که در عصر واحد جعل شده است این موجب فساد هست و لایُمکن المسیر الیه، بله در زمانی که معاذ الله یک فقیه وجود داشته باشد جامع شرایط، البته آنجا مشکلی پیش نمیآید. این صورت اول.
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: خب آن که شارع فرض این است که نفرموده لکلّ منطقةٍ، بله هیچ نفرموده این بیان اگر باشد یک فقیه هم توی پاکستان باشد یکی هم مثلاً فرض کنید توی اندونزی باشد اینها همه خدا برای همه ولایت قرار داده قیدی که ندارد ما از کجا بیاییم قید ؟؟؟
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: نه آنها که وکالت دارند آنها که اشکالی ندارد آن فقیه واحدی که ؟؟؟ وکیل داشته باشد میتواند کسانی را نصب کند قیّم نصب کند چه کند مثل رئیس جمهوری که یا نخستوزیری که بالاخره استاندار دارد فرماندار دارد بخشدار دارد و همینطور، آنها اشکالی ندارد ولی همهی این کارها به آن رأس هرم برمیگردد آن ولایت اوست که این ولایت او منتشر میشود در کارگزارانش، اما صورت ثانی، صورت ثانی این بود که ولایت مال همه باشد اما به اتفاق، اینطور بود دیگر.
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: ؟؟؟ ولکن إعمال ولایت فقط برای یکی باشد بله.
⏪ این اشکالی که اینجا مطرح میکنند این هست که خب آیا شارع طریقی برای آن یک نفر قرار داده یا نداده؟ به یک نفر از اینها، طریق قرار داده یا نداده؟ اگر طریق قرار نداده باشد خب ؟؟؟ اگر طرق قرار داده است این طریق چه هست؟ گفته مثلاً اگر فرموده باشد هر کسی اعلم است، اعملیت طریق باشد، هر کسی اعلم هست یا افقه هست یا ؟؟؟ هست. خب این یک راهی است راه خوبی هم هست الان من المعاصرین هم بعضی قائل به همین هستند که ولایت مال اعلم فقهاست اما اشکال این است که خب خیلی وقتها ما اعلم نداریم همه در رتبه واحده هستند، در صورتی که اعلمی وجود نداشته باشد، ده تا فقیه داریم همه در درجهی واحدند در مستوای واحدند اینجا چه میشود؟ برای یکی از اینها ؟؟؟ پس این اعلمیت نمیتواند یک طریق همهجایی و همه ... و برای کل ازمنه و امصار و همهجا باشد. علاوه بر این که امت و اهل خبره در تعیین اعلم همیشهی زمانها این اختلاف وجود داشته. یکی میگوید آن اعلم است یکی میگوید آن اعلم است گاهی هم اعلم را کسی میدانند که نه اسمی دارد و نه رسمی دارد، نه معروف بین خواص است. این مرحوم امام قدس سره یک آقای حاج شیخ رضی تبریزی بودند آن را اعلم میدانستند خانمشان را مقلّد او کرده بودند یک آدم متروکه، که کسی نمیشناخت ایشان را، حالا این آدمهای به نام توی حوزه و فلان و اینها، ولی نظر شریف ایشان این بود که این آقا اعلم است ...
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: همان اوایل ...
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: و الله العالم حالا شاید لازم نیست اعلم نباشد حالا شاید ؟؟؟
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
باسمه تعالی
کانال زیر مربوط به حوزه بانوان گرامی حضرت نرجس سلام الله علیهاست
این حوزه مبارکه ابتدای امر در مشهد مقدس و بعد در سراسر کشور و بعد هم در جهان اهتمام به تربیت بانوان طلبه داشته و دارد
کانال زیر مربوط به این حوزه مبارکه است که با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب حفظه الله به کمک به نیازمندان می پردازد
بنده ی حقیر به این حوزه و متولیان اصلی آن که اتفاقا از دست پروردگان رهبر معظم انقلاب حفظه الله هستند اعتماد کامل دارم
بزرگواران می توانند کمکهای خود را با اطمینان به این بانوان مجاهد بدهند تا به دست اهلش برسد
نشانی کانال در ایتا و اینستاگرام
👇👇👇
@movasate_momenane
باسمه تعالی
صوت دور آخر نهایه حضرت استاد حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد به لطف آقای علی رضایی در کانال
@d_raoofi
که مخصوص صوتهای برگزیده است در حال بارگذاری است
@salmanraoofi
#ولایت_فقیه 12
#آیت_الله_شبزندهدار
🔅🔅🔅
📐 خب این پس بنابراین این هم مسار کثرت و اختلاف میشود یک عده میروند سراغ این آقا میگویند این اعلم است یک عده میخواهند بروند سراغ او میگویند او اعلم است قول این آقا حجت است اعمال ولایت این حجت نیست چون این منصب را خدای متعال به این نداده مال او نیست. اصلاً باز هم یک هرج و مرجی قهراً در جامعه پیش میآید. مثل تقلیدهای شخصی نیست که اشکالی پیش نمیآید. آن برای خودش یک چیزی در شک بین ثلاث و اربع مثلاً یک کاری میکند سجدهی سهو انجام میدهد او نمیدهد طوری نمیَشود که، در طهارت و نجاست و اعمال شخصیه مشکلی پیش نمیآید که، در تجارات و اینها مشکلی پیش نمیآید اما در ادارهی یک کشور، ادارهی امت، که باید هر کسی ساز خودش را بزند راه خودش را بخواهد برود قهراً اختلال در کشور ایجاد میَشود بنابراین اینجاها یک جاهایی نیست که ما مثل با تقلید بخواهیم محاسبه بکنیم و بگوییم مثل آنجاها.
⏪ یک راه دیگری که وجود دارد این است که بگوییم در این موارد بگوییم خب اگر خدای متعال یک نفر را از بین اینها آمده قرار داده یک نفر را، در واقع یک نفر را ولیّ قرار داده و آن هم برای آن هم جایز است یا واجب است که اعمال ولایت بکند بگوییم رأی اکثریت مردمی که اکثریت واقعی آن منطقه، آن جامعه، یا اکثریت کسانی که میآیند در انتخاب شرکت میکنند که الان آنچه که در دنیا هست همین دومی هست. اکثریت کسانی که آمدند خدای متعال میفرماید آن را من ولیّ قرار بدهید یا این طریق آن کسی که پیش خودم ولی قرار دادم این را طریق قرار بدهید.
🔹 س: مقبولیت بشود محور؟
▪ ج: نه، مقبولیت نمیگوییم چون مقبولیت هم باز ذات مراتب هست، بعد هم تا یک کسی مقبول بشود خب طول میکشد آیا این مدتی که تا مقبولیت ...
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: نه، مقبولیت که حالا بعضی از فقهای ما فرمودند طول میکشد تا یک مقبولیت یک کسی پیدا بکند. خب کمکم جهات مختلف او برای مردم روشن بشود امتحاناتی پس بدهد کم کم که مردم علاقهمند بشوند که خب مقبولیت عمومی مثلاً پیدا بکند مثلاً از روز اول که حضرت امام که این مقبولیت امروز را نداشتند دیگر؟
🔹 س: حاج آقا وقتی انتخاب که میکند یعنی من این را قبول دارم ؟؟؟
▪ ج: نه، حالا مقبولیت عامه را داریم میگوییم. بعضی از فقهای معاصر فرمودهاند که کسی که مقبولیت عامه دارد خیلیها یعنی از بقیهی فقها بیشتر مورد توجه است، مقلدین بیشتری دارد، مراجعین بیشتری دارد، بیشتر مورد ... این مثلاً گفته بشود خب این اشکالش این است که یک فترتی باید بگذرد و این در این فترت چه باید کرد؟ ؟؟؟ تا بگذرد ...
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: نه آن امر واقعی هست که ما ببینیم که واقعاً اینجوری در خارج، مثلاً میبینیم در خارج حضرت امام این مقبولیت عامه را دارد حالا کسی قبول داشته باشد نداشته باشد امام را، ولی این مقبولیت ؟؟؟ نمیشود انکار کرد که بیشتر مردم، خیلی از مردم و نصاب بالایی از جمعیت مردم ایشان را قبول کردند امام خودشان هم فرمودند که چون مردم من را قبول دارند این کار را میکنم دیگر، در صحبتشان فرمودند چون مردم قبول دارند ؟؟؟
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
#ولایت_فقیه 13
#آیت_الله_شبزندهدار
🔅🔅🔅
📐 اما اگر بگوییم نه آقا رأی ؟؟؟ آنچه که اکثریت مردم که شرکت در رأیگیری کردن با شرایطی که برای رأی دادن وجود دارد مثلاً بالغ باشند و چه باشند این را خدای متعال طریق قرار داده برای این که آن یک نفری که ولیّ قرار داده آشکار میشود روشن میشود. خب این یک راه معقولی است که اگر شارع بیاید این کار را بکند ولی سؤال این است که خب چرا از اول موضوع حکم را قرار ندهد المنتخب «جعلت منتخب الناس ولیاً» یا منتخب الاکثریة ولیاً، یا بگوید بله من یک نفری را مثل لقمه از پشت سر توی دهان گذاشتن است، من یک نفر را ولیّ قرار دادم شما هم حالا باید پیدایش کنید راه پیدا کردنش این چه هست؟ این که انتخابات؟؟؟ آن یکی را پیدا کنید.
⏪ خب این یک بیان است آقا همین که منتخب شما میَشود من آن را، البته برای منتخَب، منتخِب و منتخَب شرایطی را ذکر میکند. آدمی که این شرایط را دارد مثل الان هم توی قانون اساسی برای مثلاً ریاست جمهوری شرایطی ذکر شده بگوید کسانی که واجد این شرایط هستند باید کسی که میخواهد ولایت داشته باشد این شرایط را داشته باشد حالا شما انتخاب بکن، پس بعد از این که انتخاب کردند مردم او را ولی قرار میدهد مثل این که الان در نظام ما همینجوری هست مردم یک کسی را انتخاب کردند ولیّ امر تنفیذ میکند آن رأی مردم را، بعد از انتخاب تنفیذ میکند نه این که بگوییم بله ولی امر یک کسی توی دل خودش تنفیذ کرده آن وقت بعد شما بروید با رأی دادنتان او را پیدا بکنید در مورد ولی امر غیر معصوم که این معقول اصلاً نیست ما چه میدانیم مردم کی را انتخاب میکنند در مورد شارع ممکن است چون علم غیب دارد، عالم غیب است میداند بالاخره رأیها به کی منتهی خواهد شد توی دلش مثلاً او را، آن کسی که میداند رأی مردم به او منتهی خواهد شد او را، این هم این صورت دوم هم این مشکلات را دارد ...
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: حالا فعلاً به اثبات کار نداریم. اینها صور است.
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: بله، اشکال ثبوتی آن این بود که این که جعل ولایت بکند برای یک نفر، منصب را برای یک نفر قرار بدهد و جواز یا وجوب اعمال را هم برای همان قرار بدهد، میگوییم خب این طریق دارد یا طریق ندارد؟ اگر طریق نداشته باشد که لغو است، اگر بخواهد طریق داشته باشد این طریق چه هست؟ این طریق اگر اعلمیت و اتقی بودن اوست این مثال کثرت است این هم فرقی نمیکند با این که هرج و مرج لازم میآید مثل صورت اولی میشود.
🔹 س: آقا اشکال اثباتی میشود دیگر، شما الان میفرمایید که ما طریق نداریم اتقی مشکل دارد اورعیت مشکل دارد ؟؟؟ مشکل دارد اینها مشکل اثباتی هست.
▪ ج: نه اشکال ثبوتی هست. یعنی وقتی اینجوری قرار میدهد لازمهی چنین قراردادن یک طریق قرار میدهد این طریق هم خودش مبتلا به همانی است که در صورت اول بود یعنی یک جعلی است که لَیستلزمُ جعل الطریق.
🔹 س: این اشکال ثبوت جعل هدی نیست بخاطر این که ما هنوز نفهمیدیم راه آن چه هست ممکن است فردا یک کسی بیاید بگوید آقا این راهش، هیچ مشکلی هم ندارد.
▪ ج: دارد محاسبه میکند دیگر، خدا عقل به ما داده داریم محاسبه میکنیم میگوییم خب اگر خدا یک نفر را قرار بدهد منصب را برای یک نفر قرار بدهد و به آن یک نفر هم اجازه بدهد یا واجب بفرماید که اعمال ولایت بکند خب این اگر طریق برایش قرار بدهد که روشن است دعوا، اگر بخواهد طریق قرار بدهد که باید طریق قرار بدهد که باید طریق قرار بدهد این طریق را میخواهد چه قرار بدهد؟ باز اینها حرفهای ثبوتی است. در عالم ثبوت دارد حساب میکند ... اگر بخواهیم آن عالم ثبوت را داریم حساب میکنیم میگوییم خب اگر اینجوری بخواهد جعل بکند باید طریق قرار بدهد حالا اگر قرار نداد که قبیح است، طریق میخواهد قرار بدهد طریق را چه بیاید قرار بدهد؟ اگر طریق را این حرفی قرار بدهد که عدهای میگویند اعلم و اتقی و این حرفها قرار میدهد این هم مثل همان قبلی هست بله آنجا در خود جعل ولایت هرج و مرج بود، اینجا در خود جعل ولایت هرج و مرج نیست اما آن جعل ولایت وقتی مصحح دارد که راه داشته باشد، این راهش هم خودش اشکال دارد بنابراین وقتی این راه غلط است خود آن هم غلط میَشود چون همان لغویتش برمیگردد پس بنابراین این نمیشود فقط راهی که دارد که میتوانیم بگوییم که اگر این راه را قرار بدهد اشکالی نیست این است که بیاید و انتخاب بشود. اگر انتخاب شد اشکال این است کما این که این اشکال در قبلی هم میآید و آن این است که خب چرا میآید اینجوری قرار میدهد؟ خود این عقلائی نیست خود این عقلی نیست که بیاید یک چیزی را قرار بدهد.... حالا مستشکل دارد میگوید، بیاید یک چیزی را قرار بدهد بعد راهش را بیاید چه قرار بدهد؟ ؟؟؟ یعنی یک غیر معیّنی را، یعنی یک معیّن عنده را قرار میداده بعد بیاید طریق آن را انتخابات قرار بدهد. خب پس اول المنتخب را قرار داده
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
#ولایت_فقیه 14
#آیت_الله_شبزندهدار
🔅🔅🔅
▫️س: چه اشکال داشت این؟ از اول قرار بدهد ؟؟؟
🔹ج: اگر از اول المنتخب قرار بدهد پس بنابراین نتیجه این میشود که ولی فقیه ولایت ندارد یا فقها ولایت ندارند کی؟ المنتخب من الناس ولایت دارد. الفقیه المنتخب ولابت دارد.
▫️س: ؟؟؟
🔹ج: ؟؟؟ پس بنابراین اینجوری نیست که ولایت مال فقیه باشد شرط انتخاب توی آن نباشد فلان نه، چون اینجوری هست دیگر، آقایان این بحث در حقیقت به اینجاست که دیگران میگویند آن کسی که منتخب ناس است او ولایت دارد دیگری ولایت ندارد. این میگوید که نه، این میگوید ... حرف مشهور فقها این است که نه چه مردم انتخاب بکنند چه نکنند چه اطاعت بکنند چه اطاعت نکنند، وزان فقیه وزان امیرالمؤمنین است. مردم قبول بکنند یا قبول نکنند ائمهی اثنی عشر امام هستند. انتخاب مردم، اطاعت مردم ، ؟؟؟ مردم دخالتی در ولایت آنها و امامت آنها ندارد. آیا اینجا هم ...
▫️س: ؟؟؟ ببینید اهل سنت توی خلفا میگویند اجماع امت کاشف است یعنی خود اجماع میآید چکار میکند ولایت میدهد به خلفا ولایت میدهد ؟؟؟ این را دیدند خواستند این تصویب نشود گفتند ما جعل میکنیم نه این که مردم در واقع جعل باشد چون اهل سنت ؟؟؟
🔹ج: ؟؟؟
▫️س: ؟؟؟ اینجور میگوید ردّاً به قول ؟؟؟ اگر امام میآمد میگفت انتخاب کنید این میشد همان پاسخی که اهل سنت دارند برای اجماع میدهند که توی خلفا ...
🔹ج: بالاخره سؤال میکنیم که آیا شرط تحقق ولایت انتخاب است و بدون انتخاب شخص اصلاً ولایت ندارد، یا نه صرفنظر از انتخاب مردم ولایت دارد انتخاب طریق و کشف آن است، کدام است؟ آن که مشهور فقها قائل هستند این است که نه خدای متعال این را منصوب کرده یا اگر خدا هم منصوب نفرموده ائمه علیهم السلام، امام صادق منصوب فرموده، «جعلت علیکم حاکمٌ» خب حالا چه مردم انتخاب بکنند چه نکنند چه قبول داشته باشند چه نداشته باشند کار به این کارها ندارد او منصوب است و بر او جایز است اعمال ولایت. منتها طریق را این قرار داده پس ...
▫️س: ؟؟؟
🔹ج: حالا میخواهیم بگوییم، محذور اول همین داریم میگوییم، میگوییم که ...
▫️س: ؟؟؟
🔹ج: دفع نمیشود، نه صحبت سر این است. که اگر آنچه که ظواهر ادله دارد میگوید این که فقیه منصوب شده است فقیه را منصوب میکنی بعد میآیی یک طریقی برایش قرار میدهی میگویی این.... خب چرا از اول نمیآیی همان منتخب را قرار بدهی؟
▫️س: ؟؟؟ خودتان جواب را دادید دیگر، چون اثر دارد. اگر میآمد از اول قرار میداد منتخب بودن را شرط میگرفت خب آن ولایت ؟؟؟ نداشت وقتی که شما خودتان دارید میگویید که فرق دارد که ما انتخاب را ملاک قرار بدهیم یا تأیید قرار بدهیم خیلی پس این مقبولیت را یا ؟؟؟
🔹ج: ببینید شما الان در مقام جواب از این وجوه هستید
▫️س: نه اصلاً استدلال را نفهمیدم.
🔹ج: نه، و الا ما صورت اول را هم که میگوییم فساد لازم میآید را جواب دادیم. و جواب داده میشود. ببینید الان فقط بیان این است که حرف ؟؟؟ را میخواهیم توضیح بدهیم دیگر، حالا چرا گفته؟ حالا داریم توضیح میدهیم حرفش را. در مقام بیان توضیح که نمیتوانیم جواب بدهیم از حرفش، حالا میگوییم این آقایی که عقیدهاش این است که این مسلک مشهور و جعل ولایت برای عامهی فقها باطل است ببینید این دلیلش چه هست که دارد میگوید باطل است؟ علاوه بر این که چیزی که در اینجا هست که در کلام خود قائل وجود ندارد که این خلف فرض ماست چون که شما میگویید برای یک نفر، که ما تصریح کردیم در مقام گفتار که در کلام قائل نیست گفتیم از این باب این هم یکی از شقوق حساب شده که کأنّ ظاهر عبارت چون عام است و الا این که دیگر جعل عام نیست. این شما میگویید یک نفر منتها این یک نفر که یا علی التعیین است پیش خودش یا لا علی التعیین باشد پس بنابراین این اصلاً از فرض خارج باید قرار بدهد ؟؟؟ یعنی یک نفر را قرار داده، آن وقت بگویید که اگر آن یک نفر اینجوری، این اصلاً از فرض خارجش باید بکنیم چون فرض ما این است که نصب عام چطور است؟ خیلی خب این هم ...
▫️س: ؟؟؟ عام ازمانی هست نه عام ازمانی است نه عام ابدالی چون در زمانهای مختلف ؟؟؟ بعد از آن یک فقیه دیگر باید ؟؟؟
🔹ج: خب برای هر زمانی است ...
▫️س: ؟؟؟
🔹ج: نه این که عام نیست این خود قائل میگوید این عام ازمانی، خب عام ازمانی برای هر فقیه هم همینطور است یعنی در عام استغراقی هم بله این ولیّ است نه برای یک روز، نه برای دو روز، آن عام ازمانی که در تمام فروض هست آن از این جهت فرقی نمیکند.
خب پس بنابراین این فرضیه و این صورت ثانیه هم صورت باطلی شد.
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi