SISTANI 14 [کیفیت کم].mp3
زمان:
حجم:
11.11M
مکتب شناسی اصولی و فقهی #آیت_الله_سیستانی حفظه الله
جلسه 14
🔆تکمله هایی که میتوان به مباحث آیت الله سیستانی حفظه الله داشت
🔆بسیار مطالب مهمی مطرح شد #فقه_سیاسی #فقه_های_مضاف
@d_raoofi
@salmanraoofi
باسمه تعالی
در کانال
@d_raoofi
صوت دروس مهم و پرفایده و صوت دروس کانال بحوث به ترتیب قرار میگیرد
به زودی دروسی با موضوعات
لغت،
بلاغت،
اصول،
فقه،
فلسفه،
عرفان
که در تلگرام بارگزاری شده بود در این کانال بارگزاری می شود
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
مکتب شناسی اصولی و فقهی #آیت_الله_سیستانی حفظه الله جلسه 14 🔆تکمله هایی که میتوان به مباحث آیت ا
باسمه تعالی
مباحث مرتبط با فقه سیاسی.
مباحث فقه های مضاف تقریبا از دقیقه 35 به بعد مطرح شد بسیار مباحث مهمی مطرح شد
@salmanraoofi
🔆آنچه که باقی می ماند آن صفحات اعمال شماست
#امام_خمینی (ره):
ماه رمضان ها می آید و می رود و ماه ها یکی پس از دیگری می روند و عمرها هم می رود، آنچه که باقی میماند آن صفحات اعمال شماست که در قلب شما ثبت است و شاید نامه عمل هم همان باشد،قلب شما نسبت بدنیا چه بوده است، دنیا با قلب شما چه کرده است و شما توجه تان به دنیا چه اندازه بوده است. آن روزی که دست تان نمی رسید زاهد و عابد بودید، آن روزی که دست رسید خدای نخواسته عکس او بود؟ مراقبت در کار است.
#امام_خمینی
صحیفه نور، جلد 18،صفحه 18
@salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
970325_خطبه های نماز عید سعید فطر-1.mp3
زمان:
حجم:
6.5M
🎙بشنوید| صوت کامل سخنرانی حضرت آیت الله خامنهای در مراسم نماز عید فطر. ۹۷/۳/۲۵
🔆«مشق اجتهاد» توسط میز علوم اسلامی دفتر تبلیغات
🔶 این طرح به دنبال روشمند کردن علوم اسلامی و پرهیز دادن این علوم از شلختگی در بیان نظریات آن علم، روشهای پژوهش در آن علم و روشمند کردن استدلالها و استنباطات علوم اسلامی است.
🔶 فاز اول این پروژه، فقه پژوهی است که به بیان روشمند کردن دانش فقه میپردازد. برای تحصیل این امر، کارگاههایی در چهار شهر قم، تهران، اصفهان و مشهد طراحیشده که این کارگاهها به دنبال شناسایی پژوهشگران نیمهفعال حوزه علمیه و آشنا کردن آنها با روش پژوهش در فقه، شیوهی نگارش مقاله فقهی و روش استنباط فقهی است. مراد از پژوهشگران نیمه فعال، دانشپژوهان سطح چهار حوزه علمیه یا نخبگان سطح سه حوزه علمیه است. اینها کسانی هستند که هنوز بهصورت جدی وارد عرصه پژوهش نشدند و از طرفی دانش ابتدایی برای حضور در عرصه پژوهش را هم به لحاظ سنوات تحصیلی دارا هستند اما لذا تابهحال یا پژوهشی انجام ندادهاند و یا بهصورت جدی به این مقوله نپرداختهاند. ما امید داریم در حوزه علمیه، این افراد وارد عرصه پژوهش شوند و پژوهشهای آنها دانش فقه را به جلو ببرد.
🔶 همچنین در سطح بالاتر که از آن به سطح پیشرفته تعبیر میکنیم و مخاطبان آن اعضای هیئتعلمی و معاونتهای پژوهش و آموزش مراکز فقهی خواهد بود ادامه خواهیم داد.
🔶 حضور در این کارگاهها و آموزش روش نگارش مقاله، آشنایی با اساتید مبرز، تعامل مستقیم با پشتیبانها برای نگارش مقاله و بعد هم انتشار مقالات در مجلات، ازاینجهت مهم است که طلاب نخبه هم این تجربه را یاد بگیرند و هم انجام بدهند و هم ادامه بدهند.
🔶 فعلا کارگاهها بصورت یک دوره ۱۵ جلسهای برگزار میشود و در صورت موفقیت، به سمت یک دوره یکساله یا دوساله میرود که با پایان آن، گواهی برای اجتهاد مطلق یا متجزی هر دانشپژوه با امضای تقریباً تمام بزرگان حوزه یعنی هم مراکز فقهی، هم مراجع معظم تقلید و هم اساتید مبرز و هم مدیران پژوهشی عرصه فقه، صادر شود.
🔆 منبع و متن کامل: yon.ir/qrhu8
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
آنقدر که بعضی حرص و جوش فوتبال را می خورند
اگر حرص و جوش اجتهاد را میخوردند
۵ ساله در حد خود مجتهد می شدند
در این یکماه یک فرع فقهی انتخاب کنید و سعی کنید قلم بزنید
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
@salmanraoofi
💢 توضیح پاورقی رساله توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی درباره رویت هلال
بخش اول:
📌از زمان قدیم هلال، نزد عرب، میقاتی بوده که با آن ماه قمری را آغاز می کردند و در امور مختلف زندگی خود به آن اعتماد می کردند، اسلام نیز همین امر را تأیید نمود، قرآن کریم در سوره مبارکه بقره در این باره می فرماید: «یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس والحج».
🔻 درباره هلال های ماه از تو سؤال می کنند، بگو: آنها، بیان اوقات (و تقویم طبیعی) برای (نظام زندگی) مردم و (تعیین وقت) حج است.
در حقیقت ماه یک تقویم طبیعی برای افراد بشر محسوب می شود که مردم أعم از باسواد و بی سواد و در هر نقطه ای از جهان باشند، می توانند از این تقویم طبیعی استفاده کنند و بدیهی است نظام زندگی اجتماعی بشر بدون تقویم - یعنی یک وسیله دقیق و عمومی برای تعیین تاریخ - امکان پذیر نیست؛ به همین دلیل خداوند بزرگ برای نظام زندگی، این تقویم جهانی را در اختیار همگان قرار داده است.
✅ بخش دوم:
📌اصولاً یکی از امتیازات قوانین اسلام این است که دستورات آن بر طبق مقیاس های طبیعی قرار داده شده است؛ زیرا مقیاس های طبیعی وسیله ای است که در اختیار همگان قرار دارد و گذشت زمان اثری بر آن نمی گذارد. اما به عکس، مقیاس های غیر طبیعی در اختیار همه نیست؛ به همین دلیل می بینیم اسلام، مقیاس را گاهی وجب، گاهی گام و گاهی بند انگشتان و گاهی طول قامت و در مورد تعیین وقت، غروب آفتاب و طلوع فجر و گذشتن خورشید از نصف النهار و دیدن ماه قرار داده است.
بدیهی است آنچه که صلاحیت میقات بودن برای مردم را آن هم به صورت عام دارد (آن چنان که در آیه شریفه آمده است) هلال ماهی است که قابل رؤیت با چشم معمولی و غیر مسلح باشد؛ اما هلال ماهی که تنها با دوربین و تلسکوپ دیدن آن امکان پذیر است و بعد از کنار زدن آن ابزار، دیگر قابل دیدن با چشم معمولی نباشد، صلاحیت ندارد که میقات برای عموم مردم در زمان های مختلف قرار داده شده باشد.
✅ بخش سوم:
📌همچنان که اگر میزان شرعی، دیدن با تلسکوپ باشد، روزه پیامبر خدا(صلى الله علیه و آله) و ائمه معصومین(علیهم السلام) و عید فطر آنان و حج و سایر اعمالی که در روزهای خاص از سال در شرع قرار داده شده، در برخی از حالات در ایام واقعی آن واقع نشده باشد و روشن است که آن بزرگواران در مورد آغاز ماه قمری، بر دیدن معمولی اعتماد می کرده اند و روایات و نصوص صادره از معصومین(علیهم السلام) انصراف از دیدن با ابزارهای بزرگ نمایی مثل دوربین یا تلسکوپ دارد.
🔹 همچنان که اگر ذره بسیار کوچکی از خون بر روی شیئی باشد که آن ذره، با چشم معمولی قابل مشاهده نبوده و فقط در زیر میکروسکوپ های بسیار قوی قابل مشاهده باشد را نمی توان معیار برای نجاست اشیاء قرار داد و حکم نمود که آن شیء نجس است، یا در مبحث حد ترخص که در شرط نهم از شرایط شکسته شدن نماز مسافر توضیح آن گذشت، معیار، دیدن با چشم عادی بود و هرگز نمی توان دیدن با دوربین یا تلسکوپ را میزان در تعیین حد ترخص شهر قرار داد.
@rejal_shobeiri
@salmanraoofi
باسمه تعالی
یکی، دوماه پیش به حکم اینکه در فضای مجازی یکی از طلاب دارای کانال حوزوی هستم به درخواست برادر بزرگوار جناب آقای صدرایی عارف در ساختمان رسانه حوزه حضور پیدا کردم.
از قبل فکر کردم و وقت حضور علی رغم اصرار ایشان به انتقاد چند پیشنهادی که از قبل فکر کرده بودم خدمتشان دادم
دفتری برای پیشنهادها داشتند که یادداشت کردند و بعد از آن به وضوح چند پیشنهاد را عملی کردند
🔆🔆یکی از آن پیشنهادها ایجاد خط تثبیت شده و مستقیم ارتباط بین رسانه حوزه و صدا و سیما بود.
نمیدانم قبلا این پیشنهادها داده شده بود و ایشان به اجرا گذاشتند یا پیشنهادات بنده را اجرایی کردند
به هر حال وقت مغتنم است رسانه حوزه به شان رسانه ای خود نزدیک می شود و بهتر است قدردان باشیم و کمک کنیم.
پیام زیر نمونه ای از شان پیدا کردن رسانه حوزه است با مشارکت مغتنم بدانید
🔻🔻🔻🔻🔻
ارسال مستقیم انتقادات طلاب در مورد سریالهای ماه مبارک رمضان به مسئولان صدا و سیما
https://eitaa.com/hawzahnews/1093
@salmanraoofi
#رجال_فهرستی
به گزارش خبرنگار اجتهاد، سومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «تأملاتی در حدیث شناسی مقارن» در روزهای پایانی بهمنماه از سوی گروه قرآن و حدیث مرکز تخصصی آخوند خراسانی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد. در این نشست محمدباقر ملکیان، پژوهشگر، مؤلف و مدرس علم رجال به تبیین «سند پژوهی مقارن و فواید رجالی آن» پرداخت. ملکیان رجال، فقه و اصول را نزد آیتالله مددی و آیتالله شبیری زنجانی فراگرفته و از درس فقه سیدمنیر خباز بهرهمند شده است. از کتب رجالی او میتوان به «جامع الرواه و رافع الاشتباهات» اشاره داشت و در زمینه فرق و علوم قرآن نیز آثاری به قلم تحریر درآورده است. در ادامه گزارشی از ارائه او در این نشست را میخوانید.
بسمالله الرحمن الرحیم. مراجعه به منابع اهل سنت بیشتر در مباحث کلامی است، در حالی که برای فعالیتهای فقهی نیز نیازمند مراجعه به کتب فقهی و حدیثی اهل سنت هستیم. گاهی تشابهها منجر به خطا میشود. مثلاً مرفوعه را به مرسلات اطلاق میکنیم، در حالی که اهل سنت اگر سند به پیامبر متّصل باشد، میگویند مرفوعه. یا مثلاً تدلیس را در بسیاری از کتب کلامی برای تضعیف راوی ذکر میکنند، در حالی که در اصطلاح اهل سنت اصلاً به معنای تضعیف نیست. بنابراین اگر دغدغههای کلامی یا فقهی هم داشته باشیم، باید با اصطلاحات و منابع حدیثی اهل سنت آشنا باشیم.
سند پژوهی مقارن و فواید رجالی آن پیکره درایه ما بر درایه اهل سنت استوار است. درست نفهمیم، مورد ریشخند قرار میگیریم. قدمای ما به منابع حدیثی دسته اول اهل سنت مراجعه داشتهاند. این تعصب غیر علمی است که به تاریخ بغدادی که نجاشی مراجعه میکرده است، رجال بخاری که علامه مراجعه میکرده است، مراجعه نکنیم.
برای تکمیل بسیاری از اطلاعاتمان نیاز داریم به منابع اهل سنت مراجعه کنیم. گاهی گفته میشود ابن غضائری(از رجالیان شیعه قرن چهارم و پنجم) توصیفات و تضعیفاتش قابل قبول نیست، چون نگاهش اجتهادی است. آیا این فقط منحصر به ایشان است و سابقه در عالم اسلام ندارد؟ اگر خودتان را از منابع اهل سنت محروم کنید، پاسخی نخواهید داشت.
یکی از محرومیتها، اسانید روایات است. جنبش تصحیح متون دو دهه است که داغ شده است. کتب مرحوم صدوق، شیخ مفید، ابن شهر آشوب و… تصحیحهای خوبی ندارند. یک نسخه نوشته حسن، یکی حسین، یکی حسان. برای ترجیح عالمانه یکی از این سه، نیازمند منابع حدیثی اهل سنت هستید.
عربستان، مصر و سوریه، اهتمام ویژهای به تصحیح متون دارند
عربستان، مصر و سوریه (تا پیش از وقایع اخیر) با منابع مالی خوبی که داشتند، اهتمام ویژهای به تصحیح متون داشتهاند. متأسفانه مصادر شیعه، جز انگشت شماری، تصحیح قابل قبولی ندارند؛ به خصوص امالی علما.
بررسی تک تک راویان سند لازم است. گاهی در اسم یک راوی تردید میکنید، با پیدا کردن مشابهش در منابع رجالی، حدس میزنید کدام درست است؛ مثلاً ابن ضبیان یا ابو ضبیان از ابن عباس. ابن عباس را که در منابع رجالی خودمان نداریم. ابن ضبیان یا ابو ضبیان را هم نداریم. این را چه کار کنیم؟ بعضیها برای تصحیحش به دست و پا زدن افتادهاند که این فلانی است، بعد فاصلهاش تا ابن عباس را با امام صادق(ع) پر کردهاند. در حالی که با یک جستجوی اینترنتی دو دقیقهای در منابع اهل سنت میتوان به جواب دست پیدا کرد.
در اسانید سنّی، یعنی به معصوم منتهی نشود، یا واسطه بین دو امام را غیر معصوم پر کند، در کتب شیعه احتمال بالای تحریف است. دلیلش این است که برخی علمای طراز پایین، آشنایی با منابع اهل سنت ندارند. راویها را نمیشناسند و به همین خاطر در تشخیص آنها خطاهای فاحشی میکنند. مثلاً جریر را حریز میخوانند. یک مشکل امالی و بسیاری از مصادر ما این است که در استنساخشان قرائت بر علما کم است. ما کافی قرائت شده بر مجلسی و شیخ بهائی زیاد داریم، ولی وسائل قرائت شده بر حرّ عاملی نداریم. البته عیون اخبار الرضا را آل البیت تصحیح خوبی کرده است. ولی از این کارها کم است.
@salmanraoofi