#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 32
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
▪ بنا بر این بسیاری از احادیث منقول از امامان شیعه از همان آغاز صدور به شکل مکتوب در میآمد و تنها با نقل شفاهی به راویان بعدی منتقل نمی شد . با توجه به تدوین کتب متعدد حدیث در عصر امامان شیعه و تایید و تصدیق آنها توسط ائمه ، گاه یک کتاب به صورت مجموعه ای از روایات به تایید یا رد امامان شیعه و به تبع آنان محدثان شیعی قرار می گرفت نه روایات آنان به صورت مجزا از یکدیگر .
▪ اینگونه بود که از اواخر قرن دوم هجری ،بررسی وثاقت حدیث در میان محدثان شیعی بیشتر به تحلیل کتابشناسی حدیث معطوف گشت ، یعنی نقد و بررسی متن حدیث بر اساس کتاب و نسخه های مختلف آن ، و نه بر پایه سلسله راویان حدیث .
✅ تاریخ دانش کتابشناسی در میان شیعه
کتابشناسی آثار مکتوب شیعه از اواخر قرن سوم رونق گرفت . محدثان امامیه از آن پس در کنار تدوین کتابهای رجال – که البته سابقه ای کهن تر دارد- به تالیف و تدوین کتابهای فهرست روی آوردند . آنان در فهرستها معمولا به ذکر سندهای اسناد خود به کتابها می پرداختند و بعضی از آنان تنها از کتابهایی که روایت می نمودند یاد می کردند ، از این رو فهرستها به نوعی ماخذ نامه آنان در نقل روایات به شمار میرفت . منشا رواج نگارش کتابهای فهرست را باید در مبنای کتاب محور محدثان قدیم شیعی جستجو کرد ، بر خلاف دوره های بعد که راوی اساس نقد و بررسی متون حدیث شیعی قرار گرفت .
▪ از میان مولفان کتب فهرست افراد زیر را می شناسیم : سعد بن عبدالله اشعری قمی ، حُمید بن زیاد کوفی ، محمد بن جعفر بن بطه قمی ، محمد بن حسن بن ولید، علی بن حسین مسعودی ، جعفر بن محمد بن قولویه ، محمد بن علی بن بابویه - شیخ صدوق، حسین بن حسن بن بابویه ، احمد بن حسین بن عبید الله ابن غزائری ، احمد بن عبد الواحد بن عُبدون بزاز ، هیچیک از این فهرستها – که شیخ طوسی و نجاشی به آنها اشاره کرده و در تالیف فهارس خود از بیشتر آنها بهره برده اند – به دست ما نرسیده است .
▪ در قرن پنجم دو شخصیت علمی امامیه کتابی در فهرست تالیف کردند : ابو جعفر محمد بن حسن طوسی ، و ابو العباس احمد بن علی نجاشی کوفی ، جامعیت و اعتبار این دو فهرست – که به گونه ای مشتمل بر فهارس پیشین بود – موجب فراموشی فهرستهای گذشته شد ، همانند آنچه پس از تالیف کتب اربعه در باب اصول و مصنفات محدثان قدیم شیعه روی داد .
✅ تغییر نگرش محدثان شیعه از تحلیل کتابشناسی به تحلیل رجالی
گرچه از اواخر قرن سوم بررسی مصنفات و اصول شیعه و نگرش و تحلیل فهرستی و بررسی کتب از زاویه اعتبار و حجیت رایج بود اما از زمان شیخ طوسی این نوع کار رو به افول گرایید و شعله کارهای فهرستی خاموش شد. نقطه آغازین این تغییر رویکرد را باید در آرای شیخ طوسی و تاثیر پذیری وی از فضای علمی جهان اسلام در آن عصر دانسته اند . اما این تحول در آرای رجالی سید جمال الدین احمد بن طاووس حلی و محقق حلی به گونه ای آشکار نمود یافت . دو اثر رجالی از آن دو – از سید بن طاووس با نام حل الاشکال فی معرفة الرجال و از محقق حلی با تلخیص فهرست شیخ و تغییر آن از یک کتاب فهرستی به یک کتاب رجالی - به خوبی تغییر نگرش و گرایش از تحلیل کتابشناسی به تحلیل رجالی را نشان می دهد.
▪ اندیشه رجالی ابن طاووس و محقق حلی ، که بر پایه تقسیم راویان به ثقه و ضعیف و پذیرش حدیث بر مبنای حال راویان آن استوار بود ، به دست دو شاگرد پر آوازه آنان با تالیف کتاب الرجال ابن داوود حلی و تالیف خلاصه الاقوال فی معرفة الرجال علامه حلی پی گرفته شد و نهادینه گشت .
⏪ ادامه دارد
@salmanraoofi
#ضد_براندازی4
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 5/ فی دعائم الاسلام عن الإمامُ علىٌّ عليه السلام بعدَ ذكرِ قتالِ مَن قاتَلَهُ مِنهُم : ما وَجَدتُ إلاّ قِتالَهُم أو الكُفرَ بما أنْزَلَ اللّه ُ على محمّدٍ صلى الله عليه و آله 6.
▫ در دعائم الاسلام از امام على عليه السلام ـ به دنبال سخن گفتن از جنگ با مخالفان ـ فرمود: به خدا سوگند راهى نداشتم جز اين كه يا با آنان بجنگم و يا آنچه را خداوند بر پيامبرش، محمّد صلى الله عليه و آله فرو فرستاده منكر شوم.
🔅🔅🔅
📚 6/ فی الغارات عن الإمامُ علىٌّ عليه السلام : قاتِلوا أهلَ الشّامِ مَع كلِّ إمامٍ بَعدي7 .
▫ امام على عليه السلام : در ركاب هر امام پس از من با شاميان بجنگيد .
🔅🔅🔅
📚 7/ فی کنز العمال عن الإمام علىّ عليه السلام : اُمِرْتُ بقِتالِ ثَلاثةٍ : القاسِطينَ والنّاكِثينَ والمارِقينَ ؛ فأمّا القاسِطونَ فأهْلُ الشّامِ ، وأمّا النّاكِثونَ فذَكَرَهُم ، وأمّا المارِقونَ فأهْلُ النَّهْروانِ ـ يَعنى الحَرورِيَّةَ ـ 8.
▫ در کنز العمال از امام علي عليه السلام نقل شده : من به جنگ با سه گروه مأمورم : قاسطين وناكثين ومارقين . اما قاسطين، شاميانند، وناكثين ـ آنان را نام برد ـ ومارقين كه نهروانيانند ـ ومنظور حضرت، حروريه (خوارج) بودند .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
6. دعائم الإسلام : ١ / ٣٨٨ .
7. الغارات : ٢ / ٥٨٠.
8.. كنز العمّال : 31553 .
@salmanraoofi
#رسانه
#تکنیکهای_رسانه
#کرونا
#سواد_رسانه
#آنتی_شایعه ۱
🔅🔅🔅
✅ درست زمانی که کشور درگیر مدیریت بحران شیوع کروناست، رسانههای اپوزیسیون با استفاده از تکنیکهای عملیات روانی، یک جنگ تمام عیار را علیه مردم ایران شروع کردهاند.
📝 گروه رسانه؛ «قبل از اینکه شما بتوانید کسی را وادار کنید که آنچه شما میگویید را انجام دهد، باید او را وادار کنید آنچه شما میگویید را باور کند»؛ این جمله مشهور، هدف اصلی جنگ روانی را بیان میکند. جنگی که بهخصوص در زمان بحرانها به شدیدترین حالت خود میرسد و رسانههای مختلف تلاش میکنند با تکنیکهای متعدد عملیات روانی، مردم جامعه بحرانزده را با هدفهای خود همراه کنند. در روزهای اخیر که شیوع کرونا فضای کشور را درگیر کرده، رسانههای اپوزیسیون و اکانتهای همسو با آنان در شبکههای اجتماعی تمام توان خود را برای ایجاد یک جنگ روانی گسترده به کار گرفته است. سرخطهای اصلی توسط این رسانهها چیست؟ کدام تکنیکهای عملیات روانی، بیشتر کاربرد دارد و چه روشهای برای مقابله با این جنگ تمام عیار وجود دارد؟ اینها موضوعاتی است که در این گزارش مورد بررسی قرار میدهیم.
✅ القای پنهانکاری مسئولین
مهمترین سرخطی که توسط جریان رسانهای مخالف جمهوری اسلامی با تمام توان در پیش گرفته شده، القای پنهانکاری گسترده مسئولین در خصوص آمار مبتلایان و فوتشدگان است. در این سرخط از چند تکنیک عملیات روانی استفاده شده است که در ادامه مورد بررسی قرار میگیرد.
▪ اولین مورد «قرینهسازی» است که در این تکنیک سعی میشود برای اینکه مخاطبان یک موضوع را بپذیرند آن را با یک موضوع دیگر که بهصورت قطعی اتفاق افتاده است، قرینه کنند. اینجا نیز در بسیاری از محتواهای رسانهای با یادآوری حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اینطور به مخاطب القا میکند که مانند تأخیر سهروزهای که در خصوص اعلام علت سقوط اتفاق افتاد، مسئولین در حال پنهانکاری در خصوص زمان ورود کرونا به کشور و آمار مبتلایان و فوتشدگان هستند. چون ذهن مخاطب با موضوع اول کاملا آشناست، این قرینهسازی خیلی سریع اتفاق میافتد. بهعنوان مثال این توییت یکی از خبرنگاران بیبیسی است: «حکومتی که تمام انرژی خود را صرف لاپوشانی تعداد کشتهشدکان آبان 98 یا ساقطشدن هواپیمای اوکراینی کرده بود، اخیراً نیز کوشید ابعاد فاجعه کرونا را انکار کند. با این تفاوت که برخلاف گلولههای ناجا و موشک سپاه، ویروس کرونا فقط نصیب مردم عادی نشد؛ سراغ حکومتیها هم رفت».
▪ حتی زمانی که یکی از مقامات ترکیه آمار مبتلایان ایران را اعلام کرد، با اینکه این آمار قبلا توسط وزارت بهداشت کشور رسانهای شده بود، اینطور القا شد که اینجا نیز شبیه به اعلام ماجرای علت سقوط هواپیمای اوکراینی است که ابتدا مقامات سایر کشورها آن را اعلام کردند. مجری ایران اینترنشنال در توییترش همین سرخط را در پیش گرفت و نوشت: «خبر تعداد افراد مشکوک به ابتلا به کرونا (۷۵۸ نفر) را وزیر بهداشت ترکیه به ما میدهد، خبر شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری را نخستوزیر کانادا.»
▪ در چنین شرایطی حتی اگر برای حفاظت از امنیت روانی جامعه و سلامتی مردم، شایعه پراکنان دستگیر شوند، آن را تلاش حکومت برای پنهانکاری بیشتر معرفی میکنند. یعنی «وارونهسازی» که یکی از تکنیکهای جدی عملیات روانی است و در آن تلاش میشود با وارونهجلوه دادن واقعیتها نزد مخاطبان، هدف اقدامات مثبت را کاملا منفی نشان دهند و آنها را علیه اقدامکنندگان بشورانند. این توییت یکی از اکانتهای سازمانی برانداز در توییتر است: « در هفتههای گذشته افرادی به بهانه ایجاد شایعه ورود کرونا به ایران در کردستان، بندرانزلی و بندرعباس بازداشت شدند.در روزهای آینده بازداشتها بیشتر هم میشود و اطلاعرسانی و کرونا میشود کار دشمن و بدخواهان نظام.چراکه این طایفه جز بازداشت و پنهان کاری کار دیگری از دستش بر نمیآید.». خبرنگار رادیو فردا هم با کلیگویی در خصوص درخواست برای محاکمه نماینده قم، همین سرخط را ادامه داد: « امیرآبادی که گفت تلفات کرونا در قم ۵۰ نفر بوده، اصولگرای تندروست. رحمتالله حافظی، عضو سابق شورا که گفت تلفات قم رسیده به ۵۳نفر، اصولگرای ظاهرا میانهرو است. فعلا برخی خواستار محاکمه امیرآبادی شدهاند. خودیها تا زمانی اعتبار یا مصونیت دارند که سانسور کنند.»
@salmanraoofi
#رسانه
#تکنیکهای_رسانه
#کرونا
#سواد_رسانه
#آنتی_شایعه ۲
🔅🔅🔅
✅ هدف قرار دادن اعتقادات مذهبی و حوزههای علمیه
اینکه اولین نقطه شیوع کرونا، قم بوده دلیل مهمی است برای اینکه بیشتر هجمهها بهسمت اعتقادات دینی و حوزههای علمیه باشد. این توییت یکی از خبرنگاران رسانههای اپوزیسیون فارسیزبان است: «به همان اندازه که شلیک موشک به هواپیما، قدرت و ماهیت سپاه را نشان داد، شیوع کرونا هم دانش و ماهیت فقها را عیان کرد؛ سریال دوقلوها.» . در یک موج عملیات روانی دیگر، این افراد بر روی یک خبر بهصورت گسترده مانور دادند: «رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: حضور ۷۰۰ طلبه چینی در حوزه علمیه قم، زمینه انتشار ویروس کرونا را فراهم کرد.» خبری که مشخص شد کاملا جعلی است و تکذیب شد. این تکنیک « فریب خبری» است که برای برانگیختن احساسات مردم بر علیه آنها انتخاب شده است.
▪ اینجا تکنیک قرینهسازی به کار گرفته میشود. این توییت یکی از اکانتهای برانداز در همین دسته قرار میگیرد: «هواپیما را با موشک اشتباه میگیرند، کرونا را با آنفلوآنزا ، ولی راه سعادت بشر و مسیر تکامل انسان رو مطمئنند که درست تشخیص دادهاند.»
▪ برای زیر سوال بردن اعتقادات مذهبی، یکی از پرکاربردترین تکنیکها مغالطه بوده است. بهعنوان نمونه این یکی از توییتهایی است که با این سمتو سو نوشته شده است: «چطور ممکن است ضریحی که همیشه واسطهی تبرک و شفابخشی بوده، حالا شده باشد عامل انتقال بیماری و ویروس مرگ؟! »
▪ یکی از تحلیلگران رسانهای در توییتر به سرخطی که در ادامه، توسط این رسانهایها در پیش گرفته شده اشاره کرد و نوشت: امروز صبح رعنا رحیمپور خبرنگار بیبیسی فارسی در مهمترین بخش رادیویی انگلیس به شکلی باورنکردنی علیه ایران کمپین کرد. ژورنالیست بیطرف بماند؛ رحیمپور مثل یک فعال سیاسی برانداز بود و ادعا کرد بنیادگرایی شیعی دلیل شیوع کروناست و گفت تنها راه مقابله، دخالت بینالمللی. تصویری که رعنا رحیم پور از ایران داد، کشوری یکسر فرورفته در خرافات بود که باید توسط تحریم و فشار خارجی مجبور به پذیرش قوانین علمی شود. رحیم پور نگفت ایران در ۴دهه گذشته بیشترین فارغ التحصیل دانشگاهی رشتههای علوم و بهترین سیستم درمانی منطقه را دارد و از پیشتازان تحقیقات پزشکی است.
✅ القای سوءمدیریت مسئولین و تصمیمگیران
سر خط دیگر، «القای سوءمدیریت شدید» چه در سطح کلان مسئولین تصمیمگیرنده و چه در بخشهای بیمارستانی و عملیاتی است. سوءمدیریتی که نه تنها مردم کشور خودمان را بهخطر انداخته بلکه حتی باعث ورود کرونا از ایران به سایرکشورها هم شده است. اینها بخشی از توییتها با این سمتوسو است: «امارات از تشخیص دو مورد جدید از ویروس کرونا خبر داد که یک ایرانی و همسرش هستند. جمهوری اسلامی با بیکفایتیاش در حال انتشار کرونا به جهان است. کانادا، لبنان و حالا امارات». یکی از خبرنگاران بیبیسی هم تلاش کرد اقدامات طبیعی کشورهای همسایه در بستن مرزهای خود با ایران را به ناکارآمدی کشور ارتباط دهد و نوشت: « بعد از اینکه ویروس کرونا را به کانادا، لبنان، افغانستان و امارات صادر کردیم، ترکیه، پاکستان و ترکمنستان هم مرزهای خود با ایران را بستند، افغانستان و عراق هم احتمالا ببندند؛ جزیره ثبات.»
▪ مهمترین تکنیکی که در این سرخط مورد استفاده قرار گرفته، «تسرّی دادن» یعنی تعمیم نارکارآمدی در یک بخش را به کل سیستم است. طبیعی است که در بخشهایی از مراکز تصمیمگیرنده یا قسمتهای عملیاتی مخصوصا در ساختار بهداشتی و درمانی نقصهایی جدی وجود داشته باشد؛ در این تکنیک عملیات روانی بر روی این نقصها بهصورت گسترده مانور داده میشود تا به مردم القا کند کل سیستم اجرایی و مدیریتی کشور دچار ناکارآمدی جدی است. نتیجه آنکه اولاً اعتماد عمومی نسبت به مسئولین از بین میرود و مردم به توصیهها و تصمیمات مهمی که برای مهار این بحران از سمت مسئولین اعلام میشود، توجه نمیکنند و سلامتی جامعه بهصورت جدی به خطر میافتد. دوماً یک اضطراب و بلاتکلیفی گسترده بهجود میآید که فضا را برای انتشار شایعات گسترده و همینطور ناآرامی و اغتشاش بسیار مستعد میکند.
▪ یکی از مواردی که بهصورت جدی توسط این رسانههای مخالف جمهوری اسلامی دنبال میشود، تلاش برای تعطیلی همه مراکز از سمت خودِ مردم با القای همین موضوع است که مسئولان در اداره بحران ناکارآمد هستند و خود مردم باید دست به کار شوند.
@salmanraoofi
#رسانه
#تکنیکهای_رسانه
#کرونا
#سواد_رسانه
#آنتی_شایعه ۳
🔅🔅🔅
▪ یکی از افراد فعالی که با نهادهای آمریکایی مرتبط با پروژههای براندازی جمهوری اسلامی مرتبط است در یک توییت نوشت: «وظیفه رسانههای فارسیزبان خارج از کشور است از هر فرصتی استفاده کننده و از مردم بخواهند در خانه بمانند. البته که نخواهند کرد و رسانه خود ماییم. از همین توئیتر و اینستاگرام و تگرام و تلفن و ایمیل استفاده کنیم و از همه بخواهیم در خانه بمانند والا کرونا همه را آلوده خواهد کرد.»
✅ انسانیتزدایی با هدف توجیه خشونت
ربط دادن موضوع پنهانکاری به منافع حکومت، سرخط دیگری است که در پیش گرفته شده است؛ آنها این پنهانکاری را به راهپیمایی و انتخابات ربط میدهند و بر مبنای آن تلاش میکنند تکنیک «انسانیتزدایی از حکومت» را با القای این موضوع که برای جمهوری اسلامی جان و سلامتی شهروندان اهمیتی ندارد، در پیش بگیرند. هدف از چنین تکنیک عملیات روانی علاوه بر ایجاد بیاعتماد، شکل دادن این باور در مردم است که در مقابل این حکومت هر عمل خشونتآمیزی توجیه دارد.
▪ این یک نمونه از توییتها با این سمت و سو است: « ما در کشوری زندگی میکنیم که تا صبح دیروز، منابع حکومتی هیچ موردی از کرونا را در ایران گزارش نمیکردند اما عصر دیروز، دومین کشور جهان از جهت تلفات این بیماری شدیم. همه چیزمان فدای بقای این حکومت است. کرونا مخفی ماند چون حکومت راهپیمایی میخواهد. چون انتخابات پرشور میخواهد.» یا کاربر دیگری با بهکار گرفتن همین تکنیک نوشت: « وقتی صداقت ودرستی به مسلخ برده میشود؛ تا 4 شنبه موردی از کرونا در ایران نبود،در عرض دو روز ایران دومین کشور شیوع وتلفات کرونا شد! باید به آیین شما هم کافر بود! سیستمی که بقای خودش را بافدا کردن مردم بادروغ و ریاکاری بداند لایق لعن هم نیست! مطمئن باشید ابلیس برایتان ایستاده کف میزند»
این کلیگوییها و بازی با کلمات در حالی است که هیچگاه استدلال محکمی برای تأیید این ادعاها وجود ندارد و همیشه به شایعات و دروغها توسل میشوند.
⚫️تکنیکی که تحتعنوان «کلیبافی فریبنده» از آن یاد میشود
▪«تکرار» تکنیک دیگری است که مورد استفاده قرار گرفته است؛ هنگامی که مخاطب پیامی را از منابع مختلف دریافت کند، کمتر به خودش اجازه نمیدهد که در درستی و حقانیت پیام تردیدی به خود راه دهد.
بیشتر سرخطهای بالا به کرات توسط رسانههای اپوزیسیون و اکانتهای فعال آنها در شبکههای اجتماعی تکرار میشود و همین، آن را برای عموم باورپذیرتر میکند.
✅تکنیک عملیات روانی «شایعه» را بیشتر بشناسیم
در هر موقعیت بحرانی از جمله موضوع شیوع کرونا، رواج «شایعه» سادهترین و موثرترین تکنیکی است که برای جلو بردنِ سرخطهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. حجم زیادی از شایعات مختلف در طی این یک هفته، مخصوصا از طریق شبکههای اجتماعی، به جامعه تزریق شده است. در توییتر بسیاری از این شایعات بالوپر داده میشوند و تبدیل به موج میشود؛ این یکی از این نمونههاست: «در خبرها سرچ کنید. تاریخِ اولین تکذیب مسئولین جمهوری اسلامی دربارهی کرونا، همان تاریخیست که ویروس فعالیتش را در ایران شروع کرد.» یا شایعات مختلفی که در خصوص تعطیلی مدارس، دانشگاهها و مراکز دولتی و خصوصی در فضای مجازی میچرخد.
@salmanraoofi
#رسانه
#تکنیکهای_رسانه
#کرونا
#سواد_رسانه
#آنتی_شایعه ۴
🔅🔅🔅
◾️محققان اجتماعی میگویند بیشترین حجم از شایعه زمانی بهوجود میآید که موقعیتهای ناآشنا و نامتعارف اتفاق بیفتد و اغتشاشات هیجانی و احساسی مثل اضطراب و بلاتکلیفی به وجود بیاد که بر چگونگی واکنش مخاطبان تأثیر بگذارد.
🔅درگیرشدن ناگهانی کشور در شیوع کرونا با اعلام فوت دو نفر و تأخیر رسانههای رسمی در اطلاعرسانی سریع و گسترده باعث شد جامعه به یکباره دچار اضطراب و بلاتکلیفی شود و بهصورت طبیعی شایعات مختلفی شکل بگیرد.
🔲حالا موقعیتی را در نظر بگیرید که رسانههای رسمی و غیررسمی مخالف جمهوری اسلامی از خلأ ایجاد شده سوءاستفاده کنند و حجم بسیار زیادی از شایعه را مخصوصا در شبکههای اجتماعی منتشر نمایند.
🔳نمونهای که با هدف برانگیختن احساسات در حجم گسترده منتشر شده، این توییت است: «دکتر رضا کوچکینیا در لاهیجان به دلیل ابتلا به کرونا جانش را از دست داده.. اینکه بعد از چین، ایران بیشترین آمار مرگ ناشی از ابتلا به کرونا را داره فقط و فقط به علت پنهانکاری و دروغگویی جمهوری اسلامی است».
🔳در حالیکه خبر فوت این پزشک بهعلت کرونا شایعهای بود که کاربران گیلانی به آن واکنش نشان دادند و دروغ بودن آن را تذکر دادند.
✅راهکار عملیاتی برای مقابله با شایعه چیست؟
رضا جنیدی در کتاب «تکنیکهای عملیات روانی و راههای مقابله با آن» بر اساس نتایجی که از تحقیقات مختلف به دست آمده مینویسد:
مهمترین راهکار، توجه به ریشههای اضطراب و بلاتکلیفیهای مخاطبان و تلاش برای رفع دلایل آن است.
✅البته او تأکید میکند که اول باید اضطرابهای شدید یا هر ناراحتی هیجانی دیگری که مردم دارند، برطرف شود و بعد بلاتکلیفیها یعنی تردیدهای فکری و ذهنی رفع و رجوع شود.
✅چون احساسات تاثیر اصلی را بر روی مخاطب دارند و ممکن است حتی اگر از نظر ذهنی و فکری قانع شوند، با هم در برابر شایعه آسیبپذیر باشند.
✅او روشهای دیگری را نیز برای مقابله با شایعه پیشنهاد میدهد که مهمترین آن «تعامل گسترده مقامات رسمی با رسانهها برای رفع ابهام» است.
✅البته این تعامل فقط از طریق دادن اطلاعات مورد نیاز جامعه اتفاق نمیافتد؛ دو تن از محققان آمریکایی که اولین تحقیقات را بر روی شایعه انجام داده بودند، یک روش را ابداع کردند؛ ایجاد کلینیکهای شایعه.
✅به این صورت که از مطبوعات پرتیراژ و رایج خواستند تا به بررسی و تحلیل شایعهها بپردازند، آن رسانهها نیز از خوانندگان خود درخواست میکردند تا شایعات شنیده شده را برای آنها ارسال کنند.
✅فرض اساسی این دو محقق در مورد کلینیکهای شایعه این بود که تحلیل، بررسی و افشای محتوای دروغین شایعات، مردم را در برابر آنها مصون میکند.
♻️«افزایش ایمان و اعتقاد مردم به اظهارات مقامات رسمی»،
♻️«افزایش قدرت تحلیل و استدلال جامعه خودی»،
♻️«افشای ماهیت شایعهپراکنان»
♻️و در نهایت «تشکیل کمیته مقابله با شایعات» روشهای دیگری است که این محقق برای مقابله با شایعه پیشنهاد میدهد.
✅در روانشناسی شایعه آمده که ضریب شایعه، میزان اهمیت موضوع ضربدر میزانی ابهاماتی است که درباره آن موضوع وجود دارد. بر اساس این قانون، رابطه اهمیت و ابهام، رابطه «جمع» نیست؛ یعنی اگر موضوع مهم نباشد یا ابهامی درباره آن وجود نداشته باشد، شایعه شکل نخواهد گرفت.
✅بدیهی است که اهمیت شیوع کرونا برای عموم مردم و مسئولین بسیار زیاد است؛ پس باید برای کنترل شایعات تا آنجایی که امکان دارد، ابهامات موجود را با اطلاعرسانی سریع و دقیق کم کرد.
انتهای پیام
@salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 نظر کاربران
💬 یا علی ۱۱۰:
سلام علیکم
بعضی اوقات که این فکر به ذهنم میاد شب رو نمیتونم بخوابم خطابم به مسئولین شهریه ست شاید اون شهریه که این ماه جلوش گرفته شد: هزینه یه قوطی شیرخشک بچه بود!
شاید هزینه داروی یه طلبه بود!
شاید قسط وام عقب افتاده بود!
و هزاران شاید دیگه که یه طلبه به اون امیدوار بود...
اگر سهم بزرگی در امیدواری طلاب نداریم حداقل روزنه امید اون هارو قطع نکنیم....
#نظر_اعضا
#معیشت
#شهریه
@Manahejj
#ضد_براندازی5
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 8/ فی تفسیر العیاشی ؛ عن الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : دَخَلَ علَىَّ اُناسٌ مِن أهْلِ البَصرةِ فسَألونى عن طَلْحَةَ والزُّبيرِ ، فقلتُ لَهُم : كانا إمامَينِ مِن أئمَّةِ الكُفْرِ ، إنّ علِيّا صلواتُ اللّه ِ علَيهِ يَومَ البَصرةِ لَمّا صَفَّ الخُيولَ قالَ لأصْحابِهِ : لا تَعْجَلوا علي القَومِ حتّي اُعْذَرَ فيما بَينى وبينَ اللّه ِ وبينَهُم . فقامَ إلَيهِم فقالَ: يا أهلَ البَصرةِ، هَلْ تَجِدونَ علَىَّ جَورا فى الحُكْمِ ؟ قالوا : لا ......... ثُمَّ ثَني إلي أصْحابِهِ فقالَ : إنّ اللّه َ يَقولُ فى كتابهِ : « و إنْ نَكَثوا أيْمانَهُم مِن بَعْدِ عَهْدِهِم وطَعَنوا فى دِينِكُم فقَاتِلوا أئمَّةَ الكُفْرِ التوبة : 12 .» . فقالَ أميرُ المؤمنينَ عليه السلام : والّذى فَلَقَ الحَبَّةَ وبَرَأَ النَّسَمَةَ واصْطَفي محمّدا صلي الله عليه وآله بالنُّبُوَّةِ إنّكُم لأصْحابُ هذهِ الآيَةِ ، وما قُوتِلوا مُنْذُ نَزَلَتْ 9.
▫️ در تفسیر عیاشی از امام صادق عليه السلام نقل شده : گروهي از مردم بصره نزد من آمدند ودرباره طلحه و زبير نظرم را پرسيدند، گفتم : آنان دو تن از ائمه و سردمداران كفر هستند . علي، صلوات اللّه عليه ، در جنگ بصره، وقتي سواران خود را آرايش داد، به يارانش فرمود: در جنگ با اين قوم شتاب مكنيد تا ميان خود وخداوند متعال وآنان عذر را تمام كنم . پس نزد آنان رفت و به بصريان فرمود: آيا فكر مي كنيد كه من در حكمرانی مرتكب ستمي شده ام ؟ گفتند : نه ......... سپس نزد ياران خود برگشت و فرمود : خداوند در كتاب خود مي فرمايد : «اگر پس از پيمان بستن عهد وسوگندهاي خود را شكستند ودر دين شما طعن زدند با سردمداران كفر قتال كنيد التوبة : 12 .» . پس ، امير المؤمنين عليه السلام فرمود : سوگند به آن كه دانه را شكافت ومردمان را آفريد ومحمّد صلي الله عليه وآله را به نبوّت برگزيد، اين آيه درباره شماست واز زماني كه نازل شده با چنين گروهي جنگ نشده است .
🔅🔅🔅
📚 9/ فی البحار الأنوار فى الزِّيارَةِ الجامِعَة : فنَحنُ نُشهِدُ اللّه َ أنّا قَد شارَكْنا أولياءكُم وأنصارَكُم المُتَقَدِّمينَ ، فى إراقَةِ دِماءِ النّاكِثينَ والقاسِطينَ والمارِقينَ ، وقَتَلَةِ أبى عبدِ اللّه ِ سَيّدِ شَبابِ أهلِ الجَنّةِ يَومَ كَربلاءَ ، بالنِّيّاتِ والقُلوبِ والتّأسُّفِ علي فَوتِ تِلكَ المَواقِفِ الّتى حَضَروا لِنُصرَتِكُم 10.
▫️ بحار الأنوار : در زيارت جامعه آمده است : خدا را گواه مي گيريم كه در ريختن خون ناكثين وقاسطين ومارقين وقاتلان ابا عبد اللّه ، آن سرور جوانان اهل بهشت، در كربلا، ما نيز با نيّت ها ودل هايمان وتأسّف خوردن براي از دست دادن آن صحنه هايي كه يارانتان براي ياري شما حضور داشتند، در كنار دوستان وياران وقت شما شركت داشتيم.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
9.تفسير العيّاشى : 2/77/23
10.بحار الأنوار : 102 / 167 / 6.
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 33
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
✅ علل تغییر رویکرد اصحاب از کار فهرستی به کار رجالی
⏪ 1- از بین رفتن مصادر اولیه
با تالیف کتب اربعه و دیگر کتابهای تالیف شده در آن ادوار بسیاری از اصول و مصنفات قدما به فراموشی سپرده شد و اندک اندک از بین رفت . با ضبط و تثبیت روایات در کتب اربعه بسیاری از کتابهای مستقل پیشین از میان رفت و به دنبال آن بحث از اختلاف نسخه های مختلف آثار متقدم نیز کنار نهاده شد . از میان رفتن مصادر اولیه موجب چاره اندیشی فقهای امامی گردید و این چاره اندیشی چیز جز تغییر رویکرد از تحلیل فهرستی به تحلیل رجالی نبود بدین ترتیب ارزیابی اعتبار روایات بر اساس توثیق و تضعیف سلسله راویان آنها تغییر یافت .
⏪ 2 - طرح بحث حجیت تعبدی خبر
در میان علمای شیعی نخستین بار شیخ طوسی حجیت تعبدی خبر را به عنوان مبنای پذیرش حدیث پذیرفت . این مبنا تحلیل کتابشناسی حدیث را از اساس انکار می کرد و تحلیل رجالی را به جای آن می نشاند .
نوع کارهای کتابشناسی ( فهرستی )
▪ تحلیل کتابشناسی حدیث شناسی ، بر مسائلی از این دست استوار بود که کدام راوی مولف کتاب است ، کتاب او در چه پایه ای از اعتبار است ، از این کتاب چند نسخه ( تحریر / روایتهای متفاوت ) در دست است و طریق ( سلسله سند دستیابی به متن ) هر یک کدام است نسخه های کتاب چه تفاوتهایی ( در تعداد روایات ، تنظیم کتاب ، اختلافات متن ، و... ) با یکدیگر دارند .
▪ شیوه نقد محدثان شیعی که بر تحلیل مکتوب استوار بود - در کنار نوع نگارشی رجال که به بررسی وثاقت راویان حدیث می پرداخت- به ایجاد نوع نگارشی فهرست انجامید که در آن از اعتبار آثار مکتوب حدیثی سخن می رفت . رونق نگارش کتابهای فهرست در میان محدثان قدیم شیعی را آن گونه که در قرن پنجم نجاشی به کتب «فهرستات » اشاره میکند و شیخ طوسی از «الفهارس المصنفه» یاد مینماید باید در همین راستا ارزیابی کرد .
✅ روش کار رجال فهرستی
ما در این مجال کوتاه تنها به اشاره ای اجمالی و کوتاه اشاره میکنیم به این امید که در مقاله ای مستقل به ارائه و نقد این روش بپردازیم :
با توجه به مطالب ارائه شده توسط محققین این فن دو روش برای این کار وجود دارد :
⏪ 1- باز سازی متون کهن حدیثی شیعه : در این راه باید متن حدیثی ای ، از اصول و مصنفات قدیمی بازسازی شود سپس ارزیابی این اصل یا تصنیف و به بررسی درجه اعتبار احادیث آن پرداخته شود . یکی از محققین با استفاده از مبانی روش فهرستی به بازسازی متن آداب امیر المومنین پرداخته با استفاده از همین مبانی میتوان به بازسازی بسیاری از اصول شیعه پرداخت .
⏪ 2- بازسازی متون فهارس قدیم : در این راه باید سلسله سند هایی که نجاشی و شیخ طوسی در فهارس خود یاد کرده اند بررسی کرد و به نقل فهارس از یکدیگر پی برد و از همین طریق به بازسازی فهرستهای متقدم که اینک مفقود است پرداخت . سپس با توجه به گزارشات آنها به ارزیابی احادیثی که در اصول و مصنفات است پرداخت.
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 #چالش جدید حوزه توییت
عملکرد شورای عالی حوزههای علمیه را با عملکرد دولت فعلی مقایسه کنید.
وجوه اشتراک و افتراق را برای #حوزه_توییت ارسال کنید.
🔻 بدیهی است پیامهایی که حاوی توهین و بیادبی باشد منتشر نخواهد شد.
💬 ادمین
#شورای_عالی
@HozeTwit
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 بزرگترین شباهت بنظرم اینه هردو از پاسخگویی فراری هستند 🤔
💬 چشم غیر مسلح
#شورای_عالی
@HozeTwit
هدایت شده از پیرو
⚠️ چرا دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به رنج و مصائب مسلمان هند بیتفاوت است⁉️
🌐 my.farsnews.ir/c/19155 لینک مطالبه گری
🔘باوجود دلبستگی و شیفتگی بسیاری از مسلمانان و شیعیان جهان نسبت به ایران و انقلاب اسلامی، بیتفاوتی غیرقابل توجیه دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به مصائب مسلمانان مستضعف عالم اثری جز وهن انقلاب اسلامی و سرخوردگی جبهه جهانی مقاومت ندارد.
🔺 این رویه چه نسبتی با خط و راه امام راحل ره در حمایت قاطع و بدون مماشات از مستضعفین جهان خصوصا مسلمانان و شیعیان مظلوم عالم دارد؟
♦️ به عنوان نمونه میتوان به محکومیت قاطع حمله شوروی به افغانستان علی رغم تقابل ایران با آمریکا و منافع بالقوه ای که همکاری با شوروی میتوانست برایکشور داشته باشد، اشاره کرد.
🔻 اگر سکوت در برابر ظلم و جنایات حکومتهای هند و آذربایجان به طمع منافع اقتصادی باشد که وا اسلاما! اما سکوت در برابر جنایات حکومت نیجریه هم منفعت اقتصادی دارد؟
👤 آقای ظریف: شما وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هستید یک عده وحشیگرانه به مسلمین در هندوستان حمله میکنند من از شما میخواهم به رسم مسلمانی و وظیفه اسلامی و انسانیتان با دولت هندوستان مبنی بر این حمله وحشیانه صحبت کنید.
#️⃣ #پیرو #کشتار_مسلمانان #ظریف #مسلمانان_هند #خبرگزاری_فارس
🌐 @Peirovir