eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
👓 بی‌برنامگی عجیب در زمان امتحانات! ‼️ چرا هر سال این رویه ادامه دارد؟ به رویه زیر دقت کنید: 🔹 امتحانات طلاب برگزار می شود و با اینکه آزمون و مجازی است، نمره آن اعلام نمی شود! 🔹 مرکز مدیریت و حتی سایت تا اطلاع ثانوی بسته است و امکان دیدن مردودی یا قبولی وجود ندارد!! 🔹 آزمون مردودی ۱۱ مرداد شروع می شود!! دقیقا روزی که نجاح باز می شود و هم تازه یک هفته بعد از آن تمام می شود!! 🔻 با یک محاسبه ساده! طلاب مظلوم چگونه متوجه شوند مردود شده اند؟! و چگونه متوجه شوند امکان ثبت آزمون دارند وقتی نجاح هم تا همان روز بسته است؟ و حتی کارکنان مرکز مدیریت نیز یک هفته بعد، تازه از مرخصی باز می گردند؟! انصافا برنامه ریزی از این ضعیفتر شدنی است؟! 💬 رضوان @HozeTwit
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
متاسفانه تلاقی زمان تعطیلات مرکز مدیریت با زمان امتحانات، هرساله اضطراب و سرگردانی عجیبی برای طلاب ایجاد می‌کند. امسال که امتحانات مجازی بود، امید داشتیم که دیگر این تعطیلات موجب تشویش طلاب نخواهد شد؛ چراکه تعیین نمره امتحان در آزمون تستی مجازی امری بسیار سهل است؛ لکن ظاهراً مصیبت امسال بدتر از سال گذشته است... از مرکز محترم مدیریت حوزه علمیه قم خواستاریم به جد پیگیر این موضوع باشند تا هرچه زودتر طلاب هم از نگرانی و بلاتکلیفی دربیایند. @Manahejj
1_415599359.mp3
959.4K
🔅 طریقه‌‌ی کسب علم تمرکز در تحصیل هر علم 🔊 استاد آیت الله شب زنده‌دار(دام ظلّه) @Qabasat 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
9 🔅🔅🔅 10-فی الطبقات الکبری فی باب اسم نعيم بن مسعود بن عامر ؛ قال: « أخبرنا محمد بن عمر قال: حدثنا عبد الله بن عاصم الأشجعي عن أبيه قال: قال نعيم بن مسعود: كنت أقدم على كعب بن أسد ببني قريظة فأقيم عندهم الأيام أشرب من شرابهم و آكل من طعامهم ثم يحملونني تمرا على ركابي ما كانت. فأرجع به إلى أهلي. فلما سارت الأحزاب إلى رسول الله. ص. سرت مع قومي و أنا على ديني ذلك. و كان رسول الله. ص. بي عارفا فقذف الله في قلبي الإسلام فكتمت ذلك قومي و أخرج حتى آتي رسول الله. ص. بين المغرب و العشاء فأجده يصلي. فلما رآني جلس ثم قال: ما جاء بك يا نعيم؟ قلت: إني جئت أصدقك و أشهد أن ما جئت به حق. فمرني بما شئت يا رسول الله. قال: ما استطعت أن تخذل عنا الناس فخذل. قال قلت: و لكن يا رسول الله إني أقول؟ قال: قل ما بدا لك فأنت في حل. قال فذهبت إلى بني قريظة فقلت: اكتموا عني اكتموا عني. قالوا: نفعل. فقلت: إن قريشا و غطفان على الانصراف عن محمد. ع. إن أصابوا فرصة انتهزوها و إلا استمروا إلى بلادهم. فلا تقاتلوا معهم حتى تأخذوا منهم رهنا. قالوا: أشرت بالرأي علينا و النصح لنا. ثم خرج إلى أبي سفيان بن حرب فقال: قد جئتك بنصيحة فاكتم عني. قال: أفعل. قال: تعلم أن قريظة قد ندموا على ما صنعوا فيما بينهم و بين محمد. ع. و أرادوا إصلاحه و مراجعته. أرسلوا إليه و أنا عندهم أنا سنأخذ من قريش و غطفان سبعين رجلا من أشرافهم نسلمهم إليك تضرب أعناقهم و نكون معك على قريش و غطفان حتى نردهم عنك و ترد جناحنا الذي كسرت إلى ديارهم. يعني بني النضير. فإن بعثوا إليكم يسألونكم رهنا فلا تدفعوا إليهم أحدا و احذروهم. ثم أتى غطفان فقال لهم مثل ما قال لقريش. و كان رجلا منهم. فصدقوه. و أرسلت قريظة إلى قريش: أنا و الله ما نخرج فنقاتل معكم محمدا. ص. حتى تعطونا رهنا منكم يكونون عندنا فإنا نتخوف أن تنكشفوا و تدعونا و محمدا. فقال أبو سفيان: هذا ما قال نعيم. و أرسلوا إلى غطفان بمثل ما أرسلوا إلى قريش. فقالوا لهم مثل ذلك. و قالوا جميعا: أنا و الله ما نعطيكم رهنا و لكن اخرجوا فقاتلوا معنا. فقالت يهود: نحلف بالتوراة أن الخبر الذي قال نعيم لحق. و جعلت قريش و غطفان يقولون: الخبر ما قال نعيم. و يئس هؤلاء من نصر هؤلاء. و هؤلاء من نصر هؤلاء. و اختلف أمرهم و تفرقوا. فكان نعيم يقول: أنا خذلت بين الأحزاب حتى تفرقوا في كل وجه و أنا أمين رسول الله. ص. على سره. و كان صحيح الإسلام بعد ذلك .»* *الطبقات الکبری ج4 ص 209 و 210 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
9 🔅🔅🔅 📝در طبقات الکبری در باب اسم نعیم بن مسعود آمده : واقدى از عبد الله بن عاصم اشجعى، از پدرش نقل مى‏كند كه نعيم بن مسعود مى‏گفته است من مكرر پيش كعب بن اسد در بنى قريظه مى‏رفتم و پيش آنان مى‏ماندم و از شراب‏ و خوراك آنان مى‏نوشيدم و مى‏خوردم و سپس هم به ميزان گنجايش جوالهايم به من خرما مى‏دادند و با آن خرماها پيش خانواده خود برمى‏گشتم. چون احزاب براى جنگ با رسول خدا حركت كردند، من كه همچنان بر آيين خويش بودم همراه قوم خود حركت كردم. ▫️پيامبر (ص) مرا مى‏شناختند. خداوند محبت اسلام را در دلم افكند و اين موضوع را از قوم خود پوشيده داشتم و بيرون آمدم و ميان نماز مغرب و عشاء خود را به پيامبر رساندم. ايشان كه نماز مى‏گزاردند چون مرا ديدند نشستند و پرسيدند نعيم چه چيز سبب آمدن تو به اين جاست؟ گفتم: آمده‏ام شما را تصديق كنم و گواهى مى‏دهم آنچه آن را آورده‏اى حق است، و اكنون به هر چه مى‏خواهى مرا فرمان ده. فرمود: هر چه مى‏توانى اين مردم را از جنگ ما بازدارى بازدار. گفتم: اى رسول خدا ولى بايد مطالبى درست و نادرست بگويم. ▫️فرمودند: آنچه مى‏خواهى بگويى بگو، آزادى . گويد، من پيش يهوديان بنى قريظه برگشتم و گفتم: اين سخن را از من پوشيده داريد ، پوشيده داريد. گفتند: چنين خواهيم كرد.گفتم: قريش و غطفان تصميم دارند از جنگ با محمد (ص) منصرف شوند و بازگرداند، اگر فرصتى بيابند ممكن است حمله‏اى بكنند و گر نه به سرزمينهاى خود بر خواهند گشت و اينك شما همراه آنان در جنگ شركت مكنيد مگر اينكه گروهى از آنان را گروگان بگيريد. گفتند: رأى درست را بر ما عرضه كردى و خيرانديشى كردى. نعيم پس از آن پيش ابو سفيان بن حرب رفت و گفت: نصيحتى براى تو مى‏كنم و آن را پوشيده دار و از قول من نقل مكن. ▫️گفت: چنين مى‏كنم بگو. گفتم: بدان كه بنى قريظه از آنچه ميان ايشان و محمد پيش آمده است پشيمان شده‏اند و مى‏خواهند با او صلح و مذاكره كنند من پيش ايشان بودم كه به محمد (ص) پيام دادند كه ما به زودى هفتاد تن از اشراف قريش و غطفان را گروگان مى‏گيريم و به تو تسليم مى‏كنيم تا گردن آنان را بزنى و ما همراه تو بر ضد قريش و غطفان جنگ مى‏كنيم تا آنها را از اين جا برانيم و در قبال آن تو شاخ و بال ديگر ما يعنى بنى نضير را كه تبعيد كرده و در هم شكسته‏اى به سرزمينهاى خودشان بازگردان . بنابر اين اگر به شما پيام فرستادند و از شما گروگان خواستند حتى يك نفر هم به آنان گروگان مدهيد و از ايشان بر حذر باشيد. سپس پيش غطفانيها رفت و با آنان هم همين گونه سخن گفت و چون خودش هم غطفانى بود سخن او را تصديق كردند. ▫️در اين هنگام بنى قريظه به قريش پيام دادند و گفتند: به خدا سوگند تا گروگانانى به ما ندهيد ما همراه شما با محمد جنگ نمى‏كنيم و گروگانهاى شما بايد در دست ما باشند، زيرا بيم آن داريم كه ناگاه عقب‏ نشينى كنيد و ما را با محمد تنها بگذاريد. ابو سفيان گفت: اين همان چيزى است كه نعيم گفت. بنى قريظه همين پيام را به غطفانيها دادند و آنان همگى گفتند: ما هيچ گروگانى به شما نمى‏دهيم و بايد بيرون آييد و همراه ما جنگ كنيد . يهوديان هم گفتند: سوگند به تورات معلوم مى‏شود آنچه نعيم گفت راست و درست است و هر يك از گروهها از ديگرى نااميد شد و ميان ايشان اختلاف و پراكندگى پيش آمد. ▫️نعيم مى‏گفته است: من بودم كه توانستم ميان احزاب چنان تفرقه‏اى بيندازم كه هر يك به راهى برود و پراكنده شوند و من امين رسول خدا (ص) بر سرّ آن حضرتم. نعيم پس از آن هم داراى اسلامى پسنديده بود. 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
سلمان رئوفی
🔅 طریقه‌‌ی کسب علم تمرکز در تحصیل هر علم 🔊 استاد آیت الله شب زنده‌دار(دام ظلّه) @Qabasat 🔆اجتهاد ر
1_188046493.docx
20.1K
🔆🔆برنامه ریزی سه سطحی یکی از عوامل موفقیت 👈چطور در علوم مختلف بین 🔆تمرکز ذهنی 🔆تتبع و تفکر ♻️تعادل برقرار بکنم @salmanraoofi
10 🔅🔅🔅 🗓10-فی الهدایه الکبری ؛ « ثُمَّ وَجَّهَ قَائِداً فِي أَرْبَعَةِ آلَافِ رَجُلٍ وَ كَانَ مِنْ كِنْدَةَ أَمَرَهُ أَنْ يُعَسْكِرَ بِالْأَنْبَارِ وَ نَزَلَ بِهَا وَ عَلِمَ بِذَلِكَ مُعَاوِيَةُ بُعِثَ إِلَيْهِ رَسُولٌ وَ كَتَبَ إِلَيْهِ مُعَاوِيَةُ أَنَّكَ إِنْ أَقْبَلْتَ إِلَيَّ وَلَّيْتُكَ بَعْضَ كُوَرِ الشَّامِ وَ الْجَزِيرَةِ غَيْرَ مَا أُفِيضُهُ مِنَ الْإِنْعَامِ عَلَيْكَ، وَ حَمَلَ إِلَيْهِ خَمْسَمِائَةِ أَلْفِ دِرْهَمٍ وَ قَبَضَهَا الْكِنْدِيُّ لَعَنَهُ اللَّهُ مِنَ الرَّسُولِ وَ انْقَلَبَ عَنِ الْحَسَنِ وَ مَضَى إِلَى مُعَاوِيَةَ لَعَنَهُ اللَّهُ. ▫️فَقَامَ الْحَسَنُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) خَطِيباً فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ صَاحِبِي بَعَثَ إِلَيْهِ مُعَاوِيَةُ خَمْسَمِائَةِ أَلْفِ دِرْهَمٍ وَ وَعَدَهُ وَ مَنَّاهُ وَ وَلَّاهُ بَعْضَ كُوَرِ الشَّامِ وَ الْجَزِيرَةِ وَ قَدْ تَوَجَّهَ إِلَيْهِ وَ غَدَرَ بِي وَ بِكُمْ وَ قَدْ أَخْبَرْتُكُمْ مَرَّةً بَعْدَ مَرَّةٍ أَنَّهُ لَا وَفَاءَ لَكُمْ وَ لَا خَيْرَ عِنْدَكُمْ أَنْتُمْ عَبِيدُ الدُّنْيَا، وَ إِنِّي مُوَجِّهٌ مَكَانَهُ رَجُلًا إِنْ هُوَ عَلِمَ بِهِ سَيَفْعَلُ بِي وَ بِكُمْ مَا فَعَلَ صَاحِبُهُ وَ لَا يُرَاقِبُ فِيَّ وَ لَا فِيكُمْ فَبَعَثَ رَجُلًا مِنْ مُرَادٍ فِي أَرْبَعَةِ آلَافِ رَجُلٍ وَ تَقَدَّمَ إِلَيْهِ فَحَلَفَ بِالْأَيْمَانِ لَا تَقُومُ لَهَا الْجِبَالُ بِأَنَّهُ لَا يَفْعَلُ كَمَا فَعَلَ صَاحِبُهُ، وَ حَلَفَ الْحَسَنُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) مِثْلَهَا أَنَّهُ يَفْعَلُ وَ يَغْدِرُ بِهِ، فَلَمَّا تَوَجَّهَ وَ صَارَ إِلَى‏ الْأَنْبَارِ وَ نَزَلَ بِهَا وَ عَلِمَ ذَلِكَ مُعَاوِيَةُ بَعَثَ إِلَيْهِ رَسُولًا وَ كَتَبَ إِلَيْهِ كَمَا كَتَبَ إِلَى صَاحِبِهِ وَ بَعَثَ إِلَيْهِ خَمْسَمِائَةِ أَلْفِ دِرْهَمٍ وَ مَنَّاهُ أَنْ يُوَلِّيَهُ خَيْراً مِنْ كُوَرِ الشَّامِ وَ الْجَزِيرَةِ فَنَكَثَ عَلَى الْحَسَنِ مَا فَعَلَ وَ أَخَذَ طَرِيقَهُ إِلَى مُعَاوِيَةَ وَ لَمْ يُرَاقِبْ وَ لَمْ يَخَفْ مَا أُخِذَ عَلَيْهِ مِنَ الْعَهْدِ وَ الْمِيثَاقِ. ▫️وَ بَلَغَ الْحَسَنَ فِعْلُ الْمُرَادِيِّ لَعَنَهُ اللَّهُ فَقَامَ خَطِيباً فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ وَ قَالَ: يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ أَخْبَرْتُكُمْ مَرَّةً بَعْدَ مَرَّةٍ أَنَّكُمْ لَا تُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَنَّكُمْ قَدْ غُرِرْتُمْ، هَذَا صَاحِبُكُمُ الْمُرَادِيُّ وَ قَدْ غَدَرَ بِي وَ صَارَ إِلَى مُعَاوِيَةَ وَ كَتَبَ مُعَاوِيَةُ إِلَى الْحَسَنِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) يَا ابْنَ الْعَمِّ: اللَّهَ اللَّهَ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ أَنْ تَقْطَعَ الرَّحِمَ وَ أَنْ قَدْ غَدَرُوا بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ بِاللَّهِ أَسْتَعِينُ . ◽️فَقَرَأَ عَلَيْهِمُ الْحَسَنُ كِتَابَ مُعَاوِيَةَ فَقَالُوا: يَا ابْنَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) إِنْ كَانَ الرَّجُلَانِ غَدَرَا بِكَ وَ غَرَّاكَ مِنْ أَنْفُسِهِمَا فَإِنَّا لَكَ نَاصِحُونَ مُتَّبِعُونَ غَيْرُ غَادِرِينَ، فَقَالَ الْحَسَنُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) وَ اللَّهِ لَأُعْذِرَنَّ هَذِهِ الْمَرَّةَ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ أَنْ يُعَسْكَرَ بِالنُّخَيْلَةِ فَوَافُونِي هُنَاكَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى فَوَ اللَّهِ لَا تُوفُونَ مَا بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ .»* *الهداية الكبرى ؛ ؛ ص190 و ص191 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
10 🔅🔅🔅 📝در هدایت کبری آمده : « سپس آن بزرگوار يك سرلشكر را با چهار هزار نفر بسوى معاويه اعزام نمود، آن سرلشكر از قبيله كنده بود. امام به وى دستور داد: لشكر خود را در مكانى كه انبار نام داشت مستقر نمايد و عملى انجام ندهد تا دستور ثانوى آن بزرگوار باو برسد. هنگامى كه آن سرلشكر متوجه انبار گرديد و در آنجا پياده شد و معاويه از اين جريان آگاه گرديد چند نفر را نزد او فرستاد و براى او نوشت:اگر نزد من بيائى قسمتى از نواحى شام و جزيره را در اختيار تو ميگذارم، بدون اينكه نسبت بتو بى‏رغبت شوم. مبلغ پنجاه هزار (000، 50) درهم نيز براى او فرستاد. آن مرد از خدا بى‏خبر آن مبلغ رشوه را گرفت و لشكر امام را بسوى آن حضرت باز گردانيد ، آنگاه با دويست نفر مرد كه از خواص و اهل بيت او بودند متوجه معاويه گرديد. ◽️هنگامى كه اين بيوفائى بگوش امام حسن عليه السّلام رسيد برخاست و فرمود:اين مرد كندى‏ متوجه معاويه‏ شد و نسبت بمن و شما پيمان‏شكنى كرد. من مكررا بشما خبر ميدادم كه وفادار نيستيد، شما بندگان دنيائيد! اكنون من مرد ديگرى را بجاى وى اعزام مينمايم، در صورتى كه ميدانم او نيز همان عملى را با ما انجام ميدهد كه رفيقش انجام داد و خدا را در باره من و شما در نظر نخواهد گرفت. ◽️سپس مردى را كه از قبيله مراد بود با چهار هزار نفر بجانب معاويه فرستاد، امام عليه السّلام در حضور مردم متوجه وى شد و سفارش كرد و باو فرمود: تو نيز نظير آن مرد كندى عهدشكنى خواهى كرد. ولى او يكنوع قسمهائى براى آن حضرت ياد كرد كه كوه‏ها طاقت آنها را نداشتند و گفت: من پيمان‏شكنى نخواهم نمود. ◽️باز هم امام حسن عليه السّلام فرمود: عهدشكنى خواهد كرد. موقعى كه آن مرد متوجه انبار گرديد معاويه افرادى را نزد او فرستاد و نظير همان نامه‏اى را براى وى نوشت كه براى شخص قبلى نوشته بود، مبلغ پنجاه هزار (000، 50) درهم رشوه از براى او فرستاد، او را به اينكه والى هر قسمتى از نواحى شام و جزيره كه مايل باشد مغرور نمود. آن مرد بيوفا هم لشكر را بجانب امام حسن باز گردانيد و خودش بسوى معاويه ره سپار شد و نسبت به آن تعهدى كه كرده بود اهميتى نداد. موقعى كه اين پيمان‏شكنى بگوش امام حسن رسيد برخاست و فرمود: آيا مكررا بشما خبر ندادم كه شما بعهد و پيمان خدا وفا نخواهيد كرد!؟ اين رفيق مرادى شما بود كه نسبت بمن و شما نقض عهد نمود و متوجه معاويه شد. ◽️سپس معاويه براى امام حسن عليه السّلام نوشت:يا بن عم! در باره من قطع رحم منماى! زيرا مردم با تو بيوفائى كردند همان طور كه قبل از تو با پدرت نمودند. آنگاه گروهى از ياران امام حسن به آن حضرت گفتند: اگر چه آن دو نفر نسبت بتو عهدشكنى كردند ولى ما بتو اخلاص داريم و نقض عهد نخواهيم نمود. ◽️امام عليه السّلام فرمود: من اين مرتبه هم سخن شما را قبول ميكنم، در صورتى كه ميدانم شما هم نسبت بعهد و پيمان خويشتن وفا نخواهيد كرد. لشكرگاه من در نخيله است، در آنجا مرا ملاقات نمائيد، ولى بخدا قسم كه شما بعهد من وفا نخواهيد كرد، حتما نسبت بمن نقض پيمان خواهيد نمود. 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
Narimani-21.mp3
6.86M
🏴سید رضا نریمانی: بالا سر تو نیست حبیبی شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
11 🔅🔅🔅 🗓11-فی الارشاد : « وَ لَمَّا بَلَغَ مُعَاوِيَةَ بْنَ أَبِي سُفْيَانَ وَفَاةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ بِيعَةُ النَّاسِ الْحَسَنَ ع دَسَّ رَجُلًا مِنْ حِمْيَرٍ إِلَى الْكُوفَةِ وَ رَجُلًا مِنْ بَلْقَيْنِ‏ إِلَى الْبَصْرَةِ لِيَكْتُبَا إِلَيْهِ بِالْأَخْبَارِ وَ يُفْسِدَا عَلَى الْحَسَنِ ع الْأُمُورَ فَعَرَفَ ذَلِكَ الْحَسَنُ ع فَأَمَرَ بِاسْتِخْرَاجِ الْحِمْيَرِيِّ مِنْ عِنْدِ حَجَّامٍ بِالْكُوفَةِ فَأُخْرِجَ فَأَمَرَ بِضَرْبِ عُنُقِهِ وَ كَتَبَ إِلَى الْبَصْرَةِ فَاسْتُخْرِجَ الْقَيْنِيُّ مِنْ بَنِي سُلَيْمٍ وَ ضُرِبَتْ عُنُقُهُ‏ . »* 📝در ارشاد آمده : هنگامیکه به معاویه وفات امیرالمومنین و بیعت مردم با امام حسن رسید مردی از حمیر را پنهانی به کوفه و مردی از قبیله بنی القین را پنهانی به بصره فرستاد تا اخبار آنجا را به او بنویسند و کارها را بر امام حسن علیه الاسلام فاسد کنند پس امام حسن این را فهمید و دستور داد مرد حمیری را از نزد حجامتگری در کوفه پیدا کنند پس او را آوردند و دستور داد گردنش را بزنند و به بصره نوشت پس مرد اهل قین را از نزد بنی سلیم پیدا کردند و گردنش را زدند . *. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج‏2 ؛ ص9 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 دولت برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت بورس ندارد/ غیرحرفه ای‌ها مراقب رشد بادکنکی برخی سهام‌ها در بورس باشند 🔹مصطفی رضا حسینی عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس: می‌توان با استفاده از ظرفیت بورس از خام‌فروشی جلوگیری کرد. اگر شرکت‌ها بتوانند با تأمین مالی از طریق بورس رشد یافته و زمینه رونق صادرات محصولات و خدمات را فراهم کنند می توان به آینده بورس امید داشت اما به نظر می‌رسد در حال حاضر برنامه‌ای برای استفاده مناسب از ظرفیت‌های بورس وجود ندارد. 🔹اگر ورود به بازار سرمایه بدون دانش و مهارت باشد ممکن است، بازار سرمایه همانند بادکنکی بزرگ شده و با یک سوزن ترکیده و مردم سرمایه‌های خود را از دست دهند که این امر موجب ایجاد معضل اقتصادی جدیدی برای کشور خواهد شد اما اگر با مدیریت همراه باشد، ثمرات مثبتی به دنبال خواهد داشت. ✍️بیداری ملت @bidariymelat
12 🔅🔅🔅 🗓12-فی الارشاد فی باب دسائس معاوية للإمام الحسن ع؛ « وَ لَمَّا بَلَغَ مُعَاوِيَةَ بْنَ أَبِي سُفْيَانَ وَفَاةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ بِيعَةُ النَّاسِ الْحَسَنَ ع دَسَّ رَجُلًا مِنْ حِمْيَرٍ إِلَى الْكُوفَةِ وَ رَجُلًا مِنْ بَلْقَيْنِ‏ إِلَى الْبَصْرَةِ لِيَكْتُبَا إِلَيْهِ بِالْأَخْبَارِ وَ يُفْسِدَا عَلَى الْحَسَنِ ع الْأُمُورَ فَعَرَفَ ذَلِكَ الْحَسَنُ ع فَأَمَرَ بِاسْتِخْرَاجِ الْحِمْيَرِيِّ مِنْ عِنْدِ حَجَّامٍ بِالْكُوفَةِ فَأُخْرِجَ فَأَمَرَ بِضَرْبِ عُنُقِهِ وَ كَتَبَ إِلَى الْبَصْرَةِ فَاسْتُخْرِجَ الْقَيْنِيُّ مِنْ بَنِي سُلَيْمٍ وَ ضُرِبَتْ عُنُقُه‏ وَ كَتَبَ الْحَسَنُ ع إِلَى مُعَاوِيَةَ أَمَّا بَعْدُ: فَإِنَّكَ دَسَسْتَ الرِّجَالَ لِلِاحْتِيَالِ وَ الِاغْتِيَالِ وَ أَرْصَدْتَ الْعُيُونَ كَأَنَّكَ تُحِبُّ اللِّقَاءَ وَ مَا أَوْشَكَ [أَشُكُّ فِي‏] ذَلِكَ‏ فَتَوَقَّعْهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ بَلَغَنِي أَنَّكَ شَمِتَّ بِمَا لَا يَشْمَتُ بِهِ ذَوُو الْحِجَى وَ إِنَّمَا مَثَلُكَ فِي ذَلِكَ كَمَا قَالَ الْأَوَّلُ‏ . » فَقُلْ لِلَّذِي يَبْغِي خِلَافَ الَّذِي مَضَى‏ تَجَهَّزْ لِأُخْرَى مِثْلِهَا فَكَأَنْ قَدِ فَإِنَّا وَ مَنْ قَدْ مَاتَ مِنَّا لَكَالَّذِي‏ يَرُوحُ فَيُمْسِي فِي الْمَبِيتِ لِيَغْتَدِي‏ * 📝در ارشاد آمده : چون خبر درگذشت امير المؤمنين عليه السلام و بيعت مردم با فرزندش حسن عليه السلام بگوش معاويه رسيد مردى از قبيله حمير را در پنهانى بكوفه فرستاد، و مردى از قبيله بنى القين ببصره روانه كرد كه آن دو اخبار (كوفه و بصره) را بنويسند، و كارها را بر امام حسن عليه السلام تباه سازند، آن حضرت از جريان آگاه شده دستور داد آن مرد حميرى را كه در نزد حجامت‏كننده (يا قصابى) پنهان شده بود بيرون آورده گردن بزنند، و ببصره نيز نوشت آن مرد ديگر كه از قبيله بنى القين بود از ميان قبيله بنى سليم بيرون آورده گردن بزنند، و آنگاه نامه (بدين مضمون) بمعاويه نوشت: پس از حمد و ثناى پروردگار همانا تو مردان را پنهانى براى نيرنگ زدن و غافلگير كردن ميفرستى، و جاسوسان‏ ميگمارى، گويا خواهان جنگ هستى، بزودى آن را ديدار خواهى كرد پس چشم براه آن باش ان شاء اللَّه تعالى، و بمن رسيده كه تو خوشنود خوشنودشده‏اى‏ بمرگ كسى كه هيچ خردمندى بدان خوشنود نيست (يعنى بمرگ امير المؤمنين عليه السّلام) و جز اين نيست كه تو در اين باره همانند كسى هستى كه پيشينيان گفته‏اند: بگو بآن كس كه ميجويد خلاف آنچه ديگران بر آن رفته‏اند: مهيا باش براى رفتن همانند رفتن ديگران كه گويا بتو هم رسيده است (يعنى مرگ كه سراغ گذشتگان آمده سراغ تو نيز خواهد آمد). زيرا ما و آن كس كه از ما مرده است همانند كسى هستيم كه شبانه بجائى رود و شب را در آنجا بسر برد تا بامداد كوچ كند. *الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 10 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
13 🔅🔅🔅 🗓13-فی بحار الانوار ؛ « و قال‏ في قوله تعالى‏ « لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ » نزلت في حاطب بن أبي بلتعة و ذلك أن سارة مولاة أبي عمرو بن صيفي بن هشام أتت رسول الله ص من مكة إلى المدينة بعد بدر بسنتين فقال لها رسول الله ص أ مسلمة جئت قالت لا قال أ مهاجرة جئت قالت لا قال فما جاء بك قالت كنتم الأصل و العشيرة و الموالي و قد ذهبت موالي و احتجت حاجة شديدة فقدمت عليكم لتعطوني و تكسوني و تحملوني قال فأين أنت من شبان‏ مكة و كانت مغنية نائحة قالت ما طلب مني بعد وقعة بدر فحث رسول الله ص عليها بني عبد المطلب فكسوها و حملوها و أعطوها نفقة و كان رسول الله ص يتجهز لفتح مكة فأتاها حاطب بن أبي بلتعة فكتب معها كتابا إلى أهل مكة و أعطاها عشرة دنانير عن ابن عباس و عشرة دراهم عن مقاتل و كساها بردا على أن توصل الكتاب إلى أهل مكة و كتب في الكتاب من حاطب بن أبي بلتعة إلى أهل مكة أن رسول الله يريدكم فخذوا حذركم. فخرجت سارة و نزل جبرئيل ع فأخبر النبي ص بما فعل فبعث‏ رسول الله ص عليا و عمارا و عمر و الزبير و طلحة و المقداد بن الأسود و أبا مرثد و كانوا كلهم فرسانا و قال لهم انطلقوا حتى تأتوا روضة خاخ‏ فإن بها ظعينة معها كتاب من حاطب إلى المشركين فخذوه منها فخرجوا حتى أدركوها في ذلك المكان الذي ذكره رسول الله ص فقالوا لها أين الكتاب فحلفت بالله ما معها من كتاب فنحوها و فتشوا متاعها فلم يجدوا معها كتابا فهموا بالرجوع فقال علي ع و الله ما كذبنا و لا كذبنا و سل سيفه و قال‏ أخرجي الكتاب و إلا و الله لأضربن عنقك فلما رأت الجد أخرجته من ذؤابتها قد خبأتها في شعرها فرجعوا بالكتاب إلى رسول الله ص فأرسل إلى حاطب فأتاه فقال له هل تعرف الكتاب قال نعم قال فما حملك على ما صنعت فقال يا رسول الله و الله ما كفرت منذ أسلمت‏ و لا غششتك منذ صحبتك‏ و لا أجبتهم منذ فارقتهم و لكن لم يكن أحد من المهاجرين إلا و له بمكة من يمنع عشيرته و كنت عزيزا فيهم أي غريبا و كان أهلي بين ظهرانيهم‏ فخشيت على أهلي فأردت أن أتخذ عندهم يدا و قد علمت أن الله ينزل بهم بأسه و أن كتابي لا يغني عنهم شيئا فصدقه رسول الله ص و عذره فقام عمر بن الخطاب و قال دعني يا رسول الله أضرب عنق هذا المنافق فقال رسول الله و ما يدريك يا عمر لعل الله اطلع على أهل‏ بدر فغفر لهم فقال لهم اعملوا ما شئتم فقد غفرت لكم. .» * *بحار الأنوار : ج21 ص 93 تا 95 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
13 🔅🔅🔅 📝13-در بحار الانوار آمده : « و گفت درباره سخن خدای متعال « دشمنان من و خودتان را دوست و سرپرست نگیرید » آیه درباره حاطب پسر ابی تلعه نازل شده و جریان این بود که ساره بنده ابی عمرو پسر صیفی پسر هشام دو سال بعد از بدر از مکه به مدینه نزد رسول خدا آمد ؛ رسول خد به ایشان فرمود: مسلمان آمدی گفت: نه فرمود: مهاجر آمده¬ای گفت : نه فرمود: پس برای چه آمده¬ای ؟ گفت : شما ریشه و خانواده و آقای مایید و سرورانمان رفتند و من بسیار نیازمند شدم نزد شما آمدم تا مرا عطاکنید و بپوشانید و کمکم کنید فرمود : با تو و جوانان مکه چه کنیم ؟ آن زن خواننده و نوحه گر بود .گفت : کسی از من بعد از واقعه بدر خواسته ای نداشته ، پس رسول خدا بنی عبدالمطلب را برای او برانگیخت و آنها او را پوشاندند و او را کمک کردند و پولی به او دادند . رسول خدا برای فتح مکه آماده می¬شد که حاطب پسر ابی بلتعه نزد آن زن آمد و نوشته¬ای برای اهل مکه به او داد و به او ده درهم از ابن عباس و ده درهم از مقاتل داد و عبایی به او پوشاند تا نوشته را به اهل مکه برساند و در نامه نوشت : از حاطب پسر ابی بلتعه به اهل مکه ؛ رسول خدا قصد شما را دارد پس اسلحه خود را بگیرید. پس ساره خارج شد و جبرئیل نازل شد و به پیامبر از کارشان خبر داد پس پيامبر خدا صلى الله عليه و آله علی ، عمار ، عمر ، زبير طلحه و مقداد پسر اسود و ابامرثد را مأمور كرد و همه آنها اسب داشتند ، به آنها فرمود : برويد تا به آبادى خاخ برسيد. در آن جا زنى كجاوه نشين مى بينيد كه با خود نامه اى دارد. آن نامه را از او بگيريد. پس خارج شدند تا در آن مکانی که رسول خدا به آنها گفته بود او را یافتند . به او گفتند : نامه کجاست پس قسم خورد نامه ای نامه ای همراه ندارد پس از او فاصله گرفتند و اسبابش را گشتند و نوشته ای با او نیافتند . پس تصمیم به بازگشت گرفتند علی ع فرمود دروغ نگفتیم و دورغ گفته نشده و شمشیرش را کشید و گفت نامه را در می¬آوری وگرنه گردنت را می¬زنم وقتی جدیت را دید نامه را از لا به لاى گيسوانش که بین موهایش پیچانده بود بيرون آورد . ▫️با نامه نزد پیامبر بازگشتند پس به نزد حاطب فرستاد و او نزد پیامبر آمد. پيامبر به حاطب فرمود : آیا نامه را میشناسی ؟! گفت :بله فرمود : چه چیز تو را به کاری که انجام دادی واداشت . گفت : اى پيامبر خدا! به خدا من از وقتی مسلمان شدم کافر نگشته ام و از وقتی با شما همراه شده ام خیانت نکرده ام و از وقتی از آنها جدا شده ام آنها را اجابت نکرده ام اما کسی از مهاجرین نیست مگر اینکه فردی در مکه دارد که او از خانواده اش پیش آنها محافظت کند و من نزد آنها غریب بودم و خانواده ام در معرض آنها بود پس من برای خانواده ام ترسیدم و خواستم نزد آنها امتیازی داشته باشم و می¬دانستم خداوند عذابش را بر آنها نازل کرده و نامه من آنها را از چیزی بی نیاز نمی¬کند . رسول خدا او را تصدیق کرد و عذرش را پذیرفت اما عمر پسر خطاب بلند شد و گفت رسول خدا مرا رها کنید گردن این منافق را بزنم رسول خدا فرمود ای عمر تو چه می¬دانی شاید خداوند بر اهل بدر نگاه کرده و آنها را بخشیده و به آنها گفته هر کار می¬خواهید بکنید که همانا من شما را بخشیدم . 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی بنده را از دعای خیر در این روز عزیز فراموش نکنید خصوصا برای عاقبت بخیری بنده دعا کنید متشکر
باسمه تعالی درباره بحث مکتب شناسی فقهی آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله مکرر بزرگوارانی سوال می کنند بزرگواران بعد از اتمام نقد کتاب روش شناسی اجتهاد موسسه فقاهت و تمدن اسلامی بحث بحول و قوه الهی حتما برقرار است ان شاءالله امیدوارم از هفته بعد یا حداکثر دو هفته بعد بحث دوباره آغاز شود حتما و حتما هم یک روز یا دو روز قبل ساعت و مکان را در کانال اعلام خواهم کرد والسلام ۱۳۹۹/۵/۱۰ 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
🔆پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت فرارسیدن ایام حج ۱ بسم الله الرّحمن الرّحیم والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.  موسم حج که همواره موسم احساس عزّت و عظمت و شکفتگی جهان اسلام بود، امسال دستخوش اندوه و حسرت مؤمنان و مبتلا به احساس فراق و ناکامی مشتاقان است. دلها از غربت کعبه احساس غربت میکند و لبّیکِ جداماندگان با اشک و آه در هم می‌آمیزد. این محرومیّت، کوته‌مدّت است و بحول و قوّه‌ی الهی دیر نخواهد پایید، لکن درس آن، که قدردانستن نعمت بزرگ حج است، باید ماندگار شود و ما را از غفلت برهاند. رمز عظمت و قدرت امّت اسلام در جمع فراگیر و متنوّع مؤمنان در حریم کعبه و حرم پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و ائمّه‌ی بقیع (علیهم‌السّلام) را امسال باید بیش از همیشه حس کنیم و در آن بیندیشیم.  حج، فریضه‌ای بی‌مانند است؛ گل صد برگ در میان فرائض اسلامی است؛ گویی همه‌ی جوانب مهمّ فردی و اجتماعی، و زمینی و آسمانی، و تاریخی و جهانیِ دین، قرار است در آن مرور شود. معنویّت در آن هست، ولی بدون انزوا و گوشه‌نشینی و خلوت‌گزینی. اجتماع در آن هست، ولی به دور از درگیری و بدگویی و بدخواهی. از سویی حظّ روحی از مناجات و ابتهال و ذکر الهی، و از سویِ دیگر پیوند اُنس و ارتباط مردمی. حاجی با یک چشم، پیوند دیرین خود با تاریخ -با ابراهیم و اسماعیل و هاجر، با رسول خدا در هنگام ورود پیروزمندانه به مسجدالحرام، و با خیل مؤمنان صدر اوّل- را مینگرد و با چشمی دیگر، انبوه مؤمنان هم‌روزگار خود را که هر کدام میتوانند دستی برای همیاری و اعتصام جمعی به حبل‌الله باشند.  تدبّر و اندیشیدن در پدیده‌ی حج، حج‌گزار را به این باور قطعی میرساند که بسیاری از آرمانها و آرزوهای دین برای بشریّت، بدون هم‌افزایی و همدلی و همکاری مجموعه‌ی دین‌داران، به بار نمی‌نشیند، و با پیدایش این همدلی و همکاری، کید معاندان و دشمنان، مشکل مهمّی بر سر این راه پدید نمی‌آورد.  حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبرانی است که کانون فساد و ظلم و ضعیف‌کُشی و غارتگری‌اند و امروز جسم و جان امّت اسلامی از ستمگری و خباثت آنان آزرده و خون‌آلود است. حج، نمایش توانایی‌های سخت و نرم امّت است. این، طبیعت حج و روح حج و بخشی از مهم‌ترین هدفهای حج است؛ این همان است که امام راحل خمینی کبیر، آن را حجّ ابراهیمی نامید؛ و این همان است که اگر متولّیان امر حج که خود را خادم حرمین مینامند، صادقانه به آن گردن نهند و به جای خشنودی دولت آمریکا، رضای الهی را برگزینند، میتواند مشکلات بزرگی از جهان اسلام را حل کند.  امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی امّت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنی‌ها پدید ‌آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیری‌اش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگویی‌ها، شجاعانه سینه سپر کند. این معنی فرمان الهی است که فرمود: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا.(۱) قرآن حکیم، امّت اسلامی را در چهارچوب «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم»(۲) معرّفی میکند، و از او وظیفه‌ی «وَلا تَرکَنوا اِلَی الَّذینَ ظَلَموا»،(۳) «وَلَن یَجعَلَ اللهُ لِلکافِرینَ عَلَی المُؤمِنینَ سَبیلًا»،(۴) «فَقاتِلوا اَئِمَّةَ الکُفر»(۵) و «لا تَتَّخِذوا عَدُوّی وَ عَدُوَّکُم اَولِیاء»(۶) را میطلبد، و برای اینکه دشمن را مشخّص کند، حکمِ «لا یَنهٰکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّینِ وَلَم یُخرِجوکُم مِن دِیارِکُم»(۷) صادر میفرماید. این فرمانهای مهم و سرنوشت‌ساز، هرگز نباید از منظومه‌ی فکری و ارزشی ما مسلمانان جدامانده و به‌دست فراموشی سپرده شود.  امروز بیش از همیشه زمینه‌ی این تحوّل اساسی در دسترس امّت و نخبگان دلسوز و صلاح‌اندیش آن است. امروز بیداری اسلامی به معنی توجّه نخبگان و جوانان مسلمان به دارایی‌های معرفتی و معنوی خود، یک حقیقت انکار نشدنی است. امروز لیبرالیسم و کمونیسم که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجسته‌ترین ارمغانهای تمدّن غرب شمرده میشد، بکلّی از جلوه افتاده و عیوب درمان‌ناپذیر آنها آشکار شده است؛ نظام مبتنی بر آن یک، فروپاشید، و نظام مبتنی بر این دیگری هم درگیر بحرانهای عمیق و در شُرُف فروپاشی است.  امروز نه فقط الگوی فرهنگی غرب -که از آغاز هم با وقاحت و رسوایی پا به میدان گذاشت- بلکه حتّی الگوی سیاسی و اقتصادی آن یعنی دموکراسی پول‌محور و سرمایه‌داری طبقاتی و تبعیض‌آمیز هم ناکارآمدی و فسادانگیزی خود را نشان داده است.  امروز کم نیستند نخبگانی در جهان اسلام که با گردن برافراشته و باافتخار و سربلندی، همه‌ی ادّعاهای معرفتی و تمدّنی غرب را به چالش میکشند و جایگزینهای اسلامی را با صراحت نشان می دهند. 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
🔆پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت فرارسیدن ایام حج ۲ امروز حتّی برخی متفکّران غربی که پیش از این، لیبرالیسم را مغرورانه، پایان تاریخ معرفی میکردند، بناچار آن ادّعا را پس گرفته و به سرگردانی نظری و عملی خود اعتراف میکنند. نگاهی به خیابانهای آمریکا، به رفتار دولتمردان آمریکا با مردم خود، به درّه‌ی عمیق فاصله‌ی طبقاتی در آن کشور، به حقارت و بلاهتِ کسانی که برای مدیریّت آن کشور انتخاب شده‌اند، به تبعیض‌نژادی هولناک در آن، به قساوت مأمور موظّف آن که یک غیرمجرم را در خیابان با خونسردی و در برابر چشم رهگذران با شکنجه به قتل میرساند، عمق بحران اخلاقی و اجتماعی تمدّن غربی و اعوجاج و بطلان فلسفه‌ی سیاسی و اقتصادی آن را آشکار میکند. رفتار آمریکا با ملّتهای ضعیف، نسخه‌ی بزرگ‌شده‌ی رفتار آن پلیس است که زانوی خود را بر گردن یک سیاه‌پوست بی‌دفاع گذاشت و آن قدر فشرد تا جان داد. دولتهای دیگر غربی هم هر یک به اندازه‌ی وُسع و امکان خود نمونه‌های دیگر از این وضعیّت فاجعه‌بارند.  حجّ ابراهیمی، پدیده‌ی شکوهمند اسلام در برابر این جاهلیّت مدرن است؛ دعوت به اسلام و نمایش نمادین زیست جامعه‌ی اسلامی است. جامعه‌ای که در آن همزیستی مؤمنان، در حرکتی پیوسته بر گرد محور توحید، برترین نشانه است؛ دوری از تنازع و تعارض، دوری از تبعیض و امتیازات اشرافی، دوری از فساد و آلودگی، شرط لازم است؛ رمی شیطان و برائت از مشرکان و آمیختگی با فرودستان و کمک به مستمندان و برافراشتن شعائر اهل ایمان، در شمار وظایف اصلی است؛ و دست یافتن به منافع و مصالح عمومی همراه با یاد خدا و شکر او و بندگی او، هدفهای میانی و نهایی است. این تصویر اجمالی از جامعه‌ی اسلامی در آئینه‌ی حجّ ابراهیمی است؛ و مقایسه‌ی آن با واقعیّت جوامع غربی پر ادّعا، دل هر مسلمان با همّت را لبریز از شوق به تلاش و مبارزه برای رسیدن به چنین جامعه‌ای میسازد.  ما مردم ایران به هدایت و رهبری امام خمینی کبیر، با چنین شوقی قدم در راه گذاشتیم و موفّق شدیم. ادعا نمیکنیم که توانسته‌ایم آنچه را که می‌شناسیم و دوست میداریم یکسره تحقّق بخشیم، ولی ادّعا میکنیم که در این راه بسی پیش رفته و موانع بسیاری را از سرِ راه برداشته‌ایم. به برکت اعتماد به وعده‌های قرآنی، گام ما استوار مانده است. بزرگ‌ترین شیطان راهزن و غدّار این زمان یعنی رژیم آمریکا، نتوانسته است ما را بترساند یا مغلوب مکر و فریب خود کند یا جلو پیشرفت مادّی و معنوی ما را بگیرد.  ما همه‌ی ملّتهای مسلمان را برادران خود میدانیم، و با غیر مسلمانانی که در جبهه‌ی معارض وارد نشده‌اند با نیکی و عدالت رفتار میکنیم. غم و گرفتاری جوامع مسلمان را گرفتاری خود به شمار می‌آ‌وریم و برای علاج آن تلاش میکنیم. کمک به فلسطین مظلوم، دلسوزی برای پیکر مجروح یمن و دغدغه‌ی مسلمانان زیر ستم در هر نقطه‌ی جهان را اهتمام همیشگی خود قرار میدهیم. نصیحت به سران برخی کشورهای مسلمان را وظیفه میدانیم؛ دولتمردانی که به جای تکیه به برادر مسلمان خود، به آغوش دشمن پناه میبرند و برای سود شخصی چند روزه، تحقیر و زورگویی دشمن را تحمّل میکنند و چوب حراج به عزّت و استقلال ملّت خود میزنند -آنان که بقاء رژیم غاصب و ظالم صهیونیست را میپذیرند و پنهان و آشکار دست دوستی به آنان میدهند- اینان را نصیحت میکنیم و از پیامدهای تلخ این رفتار بر حذر میداریم. حضور آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا را به زیان ملّتهای این منطقه و موجب ناامنی و ویرانی و عقب‌ماندگی کشورها میدانیم. در قضایای کنونیِ آمریکا و حرکت ضدّ تبعیض نژادی در آن هم، موضع قاطع ما جا‌نب‌داری از مردم و محکوم کردن رفتار قساوت‌آمیز دولت نژادپرست آن کشور است.  در پایان با سلام و صلوات به حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه)، یاد امام راحل را گرامی میدارم و به ارواح طیّبه‌ی شهیدان درود میفرستم و حجّ ایمن و مقبول و مبارک را در آینده‌ی نزدیک برای امّت اسلامی از خداوند متعال مسئلت میکنم.   والسّلام علی عبادالله الصّالحین سیّد‌علی خامنه‌ای         ۷ مرداد ۱۳۹۹  🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13990510_39462_1281k.mp3
10.13M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت عید سعید قربان. ۹۹/۰۵/۱۰ ☑️ @Khamenei_ir
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
مدیریت قبیله ای ↩️امام راحل (ره): من این را کراراً گفته‏ ام، اگر از من توصیه براى کسى آمد، از دفتر من براى کسى توصیه آمد، از کسانى که به من مربوطند توصیه آمد، بزنید به دیوار! صحیفه امام، ج10، ص272 ↩️مقام معظم رهبری(حفظه الله): فساد همچون موریانه است، با قاطعیت و تدبیر جلوی رخنه «فساد، پارتی بازی، رشوه و اسراف» را بگیرید تا اصولاً نیازی به ورود دستگاهای نظارتی به حیطه مدیریتی شما، پیش نیاید. 1392/6/6 ❎برخی از انتصابات مدیریت حوزه علمیه خراسان : 🚫سید احمد عاملی فرزند خانواده: دبیر هیئت اندیشه ورز اقتصاد حوزه (این هیئات مصوب شورای عالی نیست و بالتبع فعالیتش قانونی نیست ) 🚫سید حامد عاملی فرزند خانواده: مدیر مرکز هنر و رسانه تا حدود یک سال پیش و مدیر مرکز مشاوره فعلی حوزه بدون هیچ تخصص و تجربه ای در زمینه مشاوره و تربیت 🚫سید مجید ظهیری داماد خانواده : مدیر دفتر طرح و برنامه و فناوری تا یک‌ماه پیش و عضو شورای برنامه ریزی ومشاور فعلی مدیر بدون هیچ تخصصی در زمینه های فوق 🚫سید محسن ظهیری نوه خانواده: مسئول فضای مجازی و سایبری حوزه با تحصیلات پایه پنج حوزه و بدون هیچ تخصص و تجربه ای در این زمینه 🔇در هر مجموعه حتی غیر انقلابی این حجم از پارتی بازی وجود میداشت ، ناظران آن مجموعه با نظارت و مطالبه خاک آن مجموعه را به توبره میبردند واصلاح میکردند 🔍در حوزه خراسان آیا شورای عالی به وظیفه خود که نظارت و صیانت است عمل کرده و مانع این انتصابهای هزینه بر برای حوزه شده است؟ ✒️منتظر اقدام انقلابی شورا هستیم https://eitaa.com/naghde_kh/290
سلمان رئوفی
مدیریت قبیله ای ↩️امام راحل (ره): من این را کراراً گفته‏ ام، اگر از من توصیه براى کسى آمد، از دفتر
باسمه تعالی برای حوزه خراسان و حوزه تهران و شورای عالی این دو حوزه و مدیران آن متاسفم که نه مدیریت صحیح بلدند نه جرات کناره گیری دارند نه انصاف نقدپذیری دارند و نه سعه صدر مدیریت فقط و فقط راه شکایت را بلدند متاسفم که در فضایی زندگی می کنیم که به جای پاسخگویی طلب کاری رواج دارد اگر طلاب بخواهند از دست این آقایان شکایت کنند به کجا شکایت کنند به که شکایت کنند چرا باید یک طلبه برای حرف حساب با قید کفالت آزاد باشد من جای آن طلبه بودم از شاکی شکایت میکردم بلای خانمان سوز حوزه مدیران شعاری و بی عمل است شما اگر مدیر بودید که از مدیریتتان آه طلاب بلند نبود و وضع حوزه این نبود کاش انصاف کناره گیری داشتید حالا که روش مدیریت بلد نیستید به زودی به حوزه علمیه قم هم خواهم پرداخت شعار بس است آقایان والسلام سلمان رئوفی ۱۳۹۹/۵/۱۱ @salmanraoofi
بسم الله الرحمن الرحیم « فَبَشِّرْعِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ»(زمر17-18) محضر مبارک اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان سلام علیکم با سلام و صلوات بر نبی رحمت و مهربانی و اهل بیت منتجبین(علیهم السلام) 👈🏻به استحضار می رساند که آنچه در محضر شما بزرگان تلمذ کردیم وبیش از همه چیز تشویق شدیم نسبت به ان قلت ها و اشکالهایی بود که به نظر شما بزرگان و پیشینیان از فحول حوزه علمیه طرح می نمودیم؛ اصولا شما اساتید بزرگوار در نقش عظیم شاگرد پروری این مجال را به شاگردان مکتب امام صادق (علیه السلام) داده اید تا طالب این مکتب ضمن تفقه در دین حریت بیان حق و دفاع از آن را به دست آورد واگر رشد و شکوفایی در مکتب حقه آل الله بوده با درایت فقهاء و بزرگان بوده که همچون ائمه طاهرین (علیهم السلام) القاء اصول نموده و فروع را علی الطلاب تکلیف کرده اند. 🔸امروز فرزندان شما در حوزه علمیه بیش از هر زمانی نیازمند عنایت و نگاه پدرانه شما اساتید و بزرگان هستند؛ زمانه ای که فرزندان شما در نزد خانواده و مردم صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته که مبادا دیگران اهداف مقدس و پاک طلبگی را به استهزاء بگیرند؛ اگر امروز جمعی از فرزندان شما با درس گرفتن از مکتب علمی و اخلاقی شما، زبان نقد گشوده و با هدف اصلاح، با ابزار صالح و روش منصفانه امر به معروف و نهی از منکر و مطالبه گری از حقوق این قشر مظلوم می نمایند، قطعا آنان را شایسته تشویق و تحسین خواهید دانست؛ چه اینکه ویژگی بندگان هدایت شده و خردمند اینگونه است که: « یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» ❓حال چه شده که صدای فرزندانتان شنیده نمی شود؟ یا اگر شنیده می شود اتباع احسن صورت نمی گیرد؟ چه شده که دیگر حوزه علمیه، نقد و ان قلتهایی که قوام علم و پویایی مکتب بر آن بوده را بر نمی تابد؟ مگر نه این است که مسؤلان و دست اندرکاران، هرگز نباید خود را منّزه و مبرای از نقد بدانند؛ چه اینکه نقد و انتقاد سبب شناسایی نقاط ضعف و قوت می شود؟ 🔹شما بزرگان فرموده اید که علما و روحانیت همواره در طول تاریخ، مرجع حل و فصل خصومات مردم بوده اند و درب خانه علما به سوی آنان گشوده بوده؛ اما امروز چه شده که اختلافات پیش آمده در خانواده حوزه علمیه را به مجامع قضایی محول مینماید!!! 🔔 لذا از شما استدعا داریم با پرهیز از ارجاع منتقدان به مراجع قضایی، کماکان راسا اینگونه مسائل را حل و فصل فرموده و با ایجاد بستر مناسب جهت نقد ازجمله کرسی های آزاد اندیشی مطالبه رهبری، جلسات حضوری برای پاسخگویی زمینه رشد و بالندگی در حوزه علمیه و اعتمادسازی طلاب و جامعه را فراهم فرمایید. والسلام علیکم و رحمۀ الله و برکاته جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه خراسان 8/5/99🗓 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
14 🔅🔅🔅 🗓13-فی تفسير فرات الكوفي قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْقَاسِمِ الْعَلَوِيُّ [قَالَ حَدَّثَنَا فُرَاتٌ‏] مُعَنْعَناً عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ‏ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى‏ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ قَالَ قَدِمَتْ سَارَةُ مَوْلَاةُ بَنِي هَاشِمٍ‏ إِلَى الْمَدِينَةِ فَأَتَتْ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَنْ مَعَهُ مِنْ بَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَقَالَتْ إِنِّي مَوْلَاتُكُمْ وَ قَدْ أَصَابَنِي جُهْدٌ وَ قَدْ أَتَيْتُكُمْ‏ أَتَعَرَّضُ لِمَعْرُوفِكُمْ فَكُسِيَتْ وَ حُمِلَتْ وَ جُهِّزَتْ وَ عَمَدَهَا حَاطِبُ بْنُ أَبِي بَلْتَعَةَ أَخُو بَنِي أَسَدِ بْنِ عَبْدِ الْعُزَّى فَكَتَبَ مَعَهَا كِتَاباً إِلَى أَهْلِ مَكَّةَ بِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ أَمَرَ النَّاسَ أَنْ تُجَهَّزُوا وَ عَرَفَ حَاطِبٌ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص‏ يُرِيدُ أَهْلَ مَكَّةَ فَكَتَبَ إِلَيْهِمْ يُحَذِّرُهُمْ وَ جَعَلَ لِسَارَةَ جُعْلًا عَلَى أَنْ تَكْتُمَ‏ عَلَيْهِ وَ تُبَلِّغَ رِسَالَتَهُ فَفَعَلَتْ فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ ع عَلَى نَبِيِّ اللَّهِ فَأَخْبَرَهُ فَبَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَجُلَيْنِ مِنْ أَصْحَابِهِ فِي أَثَرِهَا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ [ع‏] وَ زُبَيْرَ بْنَ الْعَوَّامِ وَ أَخْبَرَهُمَا خَبَرَ الصَّحِيفَةِ فَقَالَ إِنْ أَعْطَتْكُمَا الصَّحِيفَةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهَا وَ إِلَّا فَاضْرِبُوا عُنُقَهَا فَلَحِقَا سَارَةَ فَقَالا أَيْنَ الصَّحِيفَةُ الَّتِي كُتِبَتْ مَعَكِ يَا عَدُوَّةَ اللَّهِ فَحَلَفَتْ بِاللَّهِ مَا مَعَهَا كِتَابٌ فَفَتَّشَاهَا فَلَمْ يَجِدَا مَعَهَا شَيْئاً فَهَمَّا بِتَرْكِهَا ثُمَّ قَالَ أَحَدُهُمَا وَ اللَّهِ مَا كَذَبْنَا وَ لَا كُذِبْنَا فَسَلَّ سَيْفَهُ وَ قَالَ أَحْلِفُ بِاللَّهِ لَا أَغْمِدُهُ حَتَّى يخرجون [يُخْرِجِي‏] الْكِتَابَ أَوْ يَقَعَ فِي رَأْسِكِ فَزَعَمُوا أَنَّهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ [ع‏] قَالَتْ فَلِلَّهِ عَلَيْكُمَا الْمِيثَاقُ إِنْ أَعْطَيْتُكُمَا الْكِتَابَ لَا تَقْتُلَانِي وَ لَا تُصَلِّبَانِي وَ لَا تَرُدَّانِي إِلَى الْمَدِينَةِ قَالا نَعَمْ فَأَخْرَجَتْهُ مِنْ شَعْرِهَا فَخَلَّيَا سَبِيلَهَا ثُمَّ رَجَعَا إِلَى النَّبِيِّ ص فَأَعْطَيَاهُ الصَّحِيفَةَ فَإِذَا فِيهَا مِنْ حَاطِبِ بْنِ أَبِي بَلْتَعَةَ إِلَى أَهْلِ مَكَّةَ إِنَّ مُحَمَّداً قَدْ نَفَرَ فَإِنِّي‏ لَا أَدْرِي إِيَّاكُمْ أريد [أَرَادَ] أَوْ غَيْرَكُمْ فَعَلَيْكُمْ بِالْحَذَرِ فَأَرْسَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَيْهِ فَأَتَاهُ فَقَالَ تَعْرِفُ هَذَا الْكِتَابَ يَا حَاطِبُ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَمَا حَمَلَكَ عَلَيْهِ فَقَالَ أَمَا وَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مَا كَفَرْتُ مُنْذُ آمَنْتُ وَ لَا أَجَبْتُهُمْ [أَحْبَبْتُهُمْ‏] مُنْذُ فَارَقْتُهُمْ وَ لَكِنْ لَمْ يَكُنْ أَحَدٌ مِنْ أَصْحَابِكَ إِلَّا وَ أَنَّ بِمَكَّةَ الَّذِي يَمْنَعُ عَشِيرَتَهُ‏ فَأَحْبَبْتُ أَنْ أَتَّخِذَ عِنْدَهُمْ يَداً وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ يُنْزِلُ بِهِمْ بَأْسَهُ وَ نَقِمَتَهُ وَ أَنَّ كِتَابِي لَا يُغْنِي عَنْهُمْ شَيْئاً فَصَدَّقَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَذَّرَهُ فَأَنْزَلَ اللَّهُ [تَعَالَى‏] يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّة. » * *فی تفسير فرات الكوفي ؛ ص479 و ص: 480 . 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
NAGHD.R 3.mp3
9.41M
موسسه فقاهت و تمدن اسلامی جلسه ۳ 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
موسسه فقاهت و تمدن اسلامی جلسه ۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/8165 جلسه ۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/8170 جلسه ۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/8242 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi