eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -2 ✅تعریف روش و روش‌شناسی عرائض بنده در دو بخش ارائه شده: 1 ـ بخش روش و روش شناسی، 2 ـ تطبیق این بحث بر فقه الجهاد. اما در رابطه با روش اگر بخواهیم برای روش مترادف‌هایی ذکر کنیم می‌توانیم از کلماتی مثل شیوه، اسلوب، راه، طرز، طریقه و متد یاد کنیم و می‌توان از آن به جریانی سنجیده و سازمان‌یافته برای دستیابی به هر هدفی نظیر دانش یا قدرت تعریف کرد. حالا ازهمین تعریف استفاده می‌کنیم و وارد عنوان روش‌شناسی می‌شویم؛ روش‌شناسی عبارت است بررسی و شناسایی شیوه شناخت و پژوهش و عمل انسانی برای فراگرفتن یک موضوع معین یا دست‌یابی به یک هدف. تعریف دیگر آن هم عبارت است از: بررسی نحوه استفاده از منبع معرفتی برای دستیابی به نظریه. به این معنا که اگر بخواهیم از یک منبع معرفتی استفاده کنیم برای یک نظریه از چه روشی باید مشی کنیم؟ روش‌شناسی در حوزه سابقه طولانی ندارد ولی در فلسفه غرب بخش زیادی از منابع و کتب را به خود اختصاص داده است. ما در کتب سنّتی اصولی خودمان به طور پراکنده با مبحث روش و روش‌شناسی سروکار داریم ولی مدوّن و منظم نیست. ✅تبیین تعریف اجتهاد با توجه به موضوع این کرسی لازم است اجتهاد را نیز معنا کنیم. اجتهاد از جهت لغوی یا از جُهد (طاقت و توان) است یا از جَهد (مشقّت) البته می‌توان میان این دو معنا جمع کرد بدین صورت که بگوییم: انسانی که تمام جُهد و توان و طاقت خود را برای انجام کاری و از جمله استنباط احکام شرعی به کار می‌گیرد و بذل جُهد و طاقت می‌کند دچار جَهد و مشقت هم می‌شود. پس مشقت و طاقت (جهد و جَهد) ملازم یکدیگر هستند همچنین می‌توان گفت اجتهاد در لغت یعنی: تلاش و کوشش و به کارگیری تمام توان برای انجام کاری دشوار. به طور خلاصه الاجتهاد لغةً: تحمل المشقّه. ✅تبیین معنای اصطلاحی اجتهاد در معنای اصطلاحی بزرگان دو گونه این واژه را تعریف کرده‌اند: برخی اجتهاد را از مقوله مَلکه و توانایی و امکان تعریف کرده‌اند: «ملکةً یقتدر بها علی استنباط الحکم الشرعی الفرعی من الاصل (ای الدلیل) فعلاً او قوةً قریبة.» اجتهاد یک ملکه و توانایی و امر درونی است که یا فعلاً قدرت دارد که ملکه استنباط حکم شرعی فرعی را به کار گیرد یا قوه قریب به فعل دارد. برخی دیگر گفته‌اند که اجتهاد یک فعل است و ملکه نیست و این طور تعریف کرده‌اند که : «استفراغ الوسع فی تحصیل الحکام الشرعیه الفرعیه من ادلتها التفصیلیه» این تعریف از میرزای قمّی صاحب قوانین الاصول است. استفراغ الوسع در این تعریف به معنای به کار بردن نهایت تلاش در تحصیل احکام شرعی فرعی از ادله تفصیله است. آخوند هم این‌طور تفسیر کرده است که: «استفراغ الوسع فی تحصیل الحجه علی الحکم الشرعی». البته اگر بخواهیم یک سطح بالاتر تعریف کنیم آن‌طور که ما در نوشته‌هایمان هم آورده‌ایم باید بگوییم: «اجتهاد در معارف اسلامی عبارت است تکاپوی روشمند برای رسیدن به نظریه‌پردازی اسلامی». 🌟🌟🌟🌟🌟 @salmanraoofi
✳️نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -3 ✅تبیین روش‌شناسی اجتهاد و فقاهت با توجه به اینکه تعریف اجتهاد و روش و روش‌شناسی مشخص شد، اگر بخواهیم روش‌شناسی اجتهاد و فقاهت را تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم: شناخت ابزار و ادوات مشروع در فرآیندهای استنباط دیدگاه‌های شارع مقدس و بررسی چگونگی و شیوه استفاده و بهره‌گیری از آن ابزار و ادواتی که در فرآیند استنباط مشروعیت دارد. این تعریف سابقه‌ای ندارد و تعریفی است که خودمان تدوین کرده‌ایم. با توجه به این تعریف در روش‌شناسی اولین مرحله شناخت ابزار است و مجتهد در اجتهاد باید بداند که اولاً چه ابزاری را برای اجتهاد قبول دارد و در مرحله دوم از مهارت‌های خاصّ خودش به اضافه این ابزار استفاده کند و به استنباط برسد. شخصی که می‌خواهد دست به اجتهاد بزند باید پیش‌نیازهای دانشی، مهارتی و اعتقادی داشته باشد که اینها همان ابزار مجتهد هستند برای عملیات استنباط. به مجموعه این امور و این پیش‌نیازهای شناختی، دانشی، مهارتی و اعتقادی که در خدمت امر خطیر اجتهاد قرار می‌گیرد اصطلاحاً مقدمات، مبانی یا مبادی اجتهاد گفته می‌شود که منطق و درایه و ... را می‌گیرد تا برسد به حدیث‌شناسی، قرآن‌شناسی، علم اصول و مباحثی از این قبیل. ✅شیوه بهره‌گیری شیوه بهره‌گیری و همچنین چگونگی به کار گیری ادلّه فقاهی در فرآیند استنباط شریعت را می‌توانیم روش استنباط شریعت نام بگذاریم و بررسی و شناسی این روش را روش‌شناسی اجتهاد نام بگذاریم. عناوینی شبیه روش‌شناسی تفقّه، منطق فقاهت و استدلال‌ورزی فقهی، و شیوه‌نامه کشف متون مقدس نیز نام‌های دیگر روش‌شناسی فقهی هستند. ✅رابطه علم اصول با روش‌شناسی فقهی نکته مهمی که وجود دارد این است که گاهی که از روش‌شناسی اجتهاد و فقاهت که سخن به میان می‌آید به ذهن می‌رسد که همین علم اصول روش‌شناسی فقاهت است در حالی که باید نسبت میان روش‌شناسی اجتهاد و علم اصول روشن شود. گرچه دانش اصول فقه بخش قابل توجهی از اجتهاد و فقاهت را به خود اختصاص می‌دهد اما بدون شک این دو مساوی با یکدیگر نیستند و روش‌شناسی اجتهاد نسبت به علم اصول اعم مطلق است. البته ممکن است با لحاظ قسمتی از بحث‌هایی که در دروس و کتب اصول مطرح می‌گردند و کاربرد مستقیم و جدی در استنباط و استخراج شریعت ندارند بتوان گفت روش‌شناسی اجتهاد و علم اصول عامّین من وجه هستند. ما الان بیش از دو دهه است که روش‌شناسی اجتهاد را بر سر زبان‌ها داریم و خیلی از افراد بر این باورند که جای روش‌شناسی در حوزه خالی است ولی متأسفانه یک اثر تدوین شده نیز در این مسئله وجود ندارد. ✅تفاوت معنای جهاد در قرآن و فقه اما یکی دیگر از مباحثی که ما باید در این جلسه به آن بپردازیم مبحث فقه الجهاد است. در این زمینه کتابی از رهبر معظم انقلاب به چاپ رسیده است با عنوان بیان قرآن در تفسیر سوره برائت که حضرت آقا این مباحث را در مشهد ارائه کردند و نوارهای آن تازه پیدا شده و پیاده‌سازی شده و به صورت یک کتاب مدوّن در آمده است. در این کتاب که تفسیر سوره برائت هست در ذیل آیه 73: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ» مصنف مکرّم آمده‌اند و بحثی را راجع به جهاد و معنای جهاد مطرح کرده‌اند و تذکر داده‌اند که اصطلاح فقهی با قرآنی جهاد فرق دارد و نباید این دو باهم خلط شوند. ایشان گفته اند جهاد در منظر قرآن عبارت است از: «هرگونه مقاومت و مبارزه در برابر دشمن اسلام برای إعلای کلمه اسلام که می تواند در قالب جنگ مسلحانه یا مجاهدت فکری و زبانی باشد یا از طریق صبر بر اذیّت دشمن یا صبر بر فقدان دوستان و مال و همسر و فرزند.» ایشان در صفحات بعد تأکید می‌کنند این معنا از جهاد بسیار گسترده است و اختصاص به جهاد نظامی ندارد و حتّی شعر گفتن برای تقویت روحیه مبارزان را نیز شامل است.ایشان از نظر لغوی نیز جهاد را مورد بررسی قرار داده‌اند و از قول راغب گفته‌اند که: «استفراغ الوسع فی مدافعة العدوّ» 🌟🌟🌟🌟🌟 @salmanraoofi
هدایت شده از کشکول|محسن مهدیان
☑️کم کاری های جمهوری اسلامی شاید بگوئید دهه فجر که جای گفتن از کم کاری ها نیست. اما به نظرم وقتش همین روزهاست. همین روزها که همه درگیر جشن انقلابند، گفتن از غربت انقلاب خودش انقلابی گری است. 40 سال گذشت و هیچ گاه به 2 سوال پاسخ ندادیم. حتا در همین 10 روز. ☑️یکم. از اطرافیان تان سوال کنید چرا طاغوت نه؟ بیشتر از فساد اخلاقی شاه و اشرف و دربار و غیره حرفی برای گفتن هست؟ چرا؟ مهمترین خیانت طاغوت چه بود؟ فساد اخلاقی و مالی یا دیکتاتوری یا چی؟ آیا در تبلیغات و کتاب و رسانه های رسمی جز این برایمان گفتند؟ حاکمیت طاغوت یعنی، حسنات و ابرار هم رنگ سیئات دارند. حکومتی که منصوب من عندالله و منسوب از مردم نیست، ولو احکام الله را پیدا کند بازهم قاعده واجتنبوالطاغوت حاکم است؛ چه رسد به حکومت جور و ستم. ☑️دوم. دهه فجر که می شود از مقایسه راه آهن و آب و برق و تلفن و غیره می گویند اما حرف های اصلی می ماند و در مکتب امام خاک می خورد. سوال اصلی اینست که انقلاب برای چه بود؟ چرا قیام کردیم؟ دستاوردهای انقلاب در حوزه مادیات قابل شمارش است اما سخن این است که آنچه انقلاب به معناوی واقعی کلمه در این عالم رقم زد چه بود؟ چه اتفاقی افتاد که امام فرمود در این انقلاب مقلب القلوب بودن حق را دیدیم. امام چه کرد که رهبری انقلاب فرمود " خداوند برای اینکه چرخشی در تاریخ به وجود بیاورد، دستی از غیب باید ظاهر می شد و این دست را (امام خمینی) ظاهر کرد..." امام چه کرد که رهبری فرمود اگر انقلاب همین کرامت نفس را به مردم داده باشد کفایت می کند؟ انقلاب ملکوت را از غربت در آورد و معنویت را از سر سجاده و مسجد و خانقاه و غیره به عرصه اجتماع کشاند. انسان زنگارگرفته و خاک خورده را اهل قیام کرد و ارزش های انسانی را از خاک به ثریا کشاند. امروز دوست و دشمن با آرمان های انقلاب سخن می گویند و از عدالت و آزادی و مبارزه با ظلم حرف می زنند. نگذاشتند انقلاب را وجودی و با نظر به اراده الهی درک کنیم. انقلاب را مظهر اسماالله نیافتیم... و امروز بعد از 40 سال هنوز مجبوریم از رشد راه و جاده و برق و تلفن و غیره بگوئیم....اما این همه هست و این نیست. @mahdian_mohsen
هدایت شده از روزنه
مباش چنین هرزه گرد و هرجایی! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ، ویژگی کسانی است که راه نجات را در برخورد دوگانه و خودهمه پنداری می جویند. این جماعت هر روز به رنگی در می آیند؛ خودآرایی سیاسی را زرنگی می پندارند و نام آن را برخورد فراجناحی می گذارند! اگر کسی واقعا فراجناحی باشد، البته عیب نیست اما رنگ به رنگ شدن و همه رنگی، زرنگی نیست؛ مصداق سیاست معاویه ای و است. خدشه در مفهوم نیز یکی دیگر از شگردهای این جماعت است؛ آنان در مقام ایرادگیری از اصحاب انقلاب اسلامی، همیشه می گذارند و از مو نمی گذرند اما در مواجهه با ، همیشه با و برخورد می کنند یا آنقدر در مفهوم دوست و دشمن می کنند که اساساً و و و دشمنان قسم خورده داخلی نشان دار هم در منظر آنان دشمن حساب نمی شود! غافل از آنکه ملاک دوست و دشمن در منابع دینی و در آراء رهبران انقلاب اسلامی، به وضوح وجود دارد و طبعاً نباید انتظار داشته باشند که انقلابیون، در تطبیق مصادیق، بر طبق تفسیرهای چندپهلوی بی ضابطه این جماعت بی مبنا عمل کنند؟ خط قرمز است، رابطه با خط قرمز است، دفاع از و خط قرمز است. چرا یاران انقلاب باید از این خطوط قرآنی بیایند و برای مراعاتِ آن را کنار بگذارند؟ اگر امام عصر(عج) تشریف بیاورند، به نظرتان در مواجهه با این پدیده های شوم، چگونه برخورد خواهند کرد؟ درست نیست کسی فکر کند هر که با ما نیست، بر ما ست یا هالکة باطله است؛ حقانیت شعارها و مواضع و افکار در ساحت گفتگوی علمی معلوم خواهد شد اما اگر کسی نداند دقیقا چه می گوید، یا آنچه می داند را دقیقاً نگوید، اینجاست که در هر محفلی او را به صورتی مشاهده خواهید کرد، متفاوت و بلکه معارض با صورت پیشین و این رویه را _جز در مواردی که به ضوابط استثا شده باشد_ چه می توان نام نهاد، جز دورنگی؟! تئوریزه کردن سیاست ژله ای در حوزه علمیه، از بزرگ ترین آسیب هایی است که یک خط فکری و تشکیلاتی خاص در چند دهه پیشین پی گرفته است؛ آنان شعارشان این است که «ما هم با هستیم و هم با ! ببینید ما چقدر وسعت مشرب داریم! یا می گویند «ما می خواهیم مخالفان را کنیم!» کم رنگ کردن مرزهای سیاسی و شکستن قبح رابطه با ضد انقلاب، کم ترین و اولین آسیبی است که از جانب منادیان این شعارهای خطرناک بر پیکره حوزه مقدسه وارد می آید. وانگهی! از این جماعت باید پرسید تا کنون چند نفر را و به کدام اردوگاه جذب کرده اید؟ اینکه کسی همنشینی با دشمنانِ را _که به فتوای همه یا اکثریت قریب به اتفاق فقهای امامیه است_، موجب فخر و وسعت مشرب خود معرفی کند، آسیب بزرگی است که باید برایش چاره جویی کرد. بلکه، کسی نگفته معاندین انقلاب اسلامی را به دریا بریزیم یا فرصت نفس کشیدن به آنان ندهیم (چه اینکه در چهار دهه قبل نیز چنین بوده و حضرات با خیال آسوده به ریشه کنی انقلاب اسلامی مشغول بوده اند)، اما چه ضرورت دارد که هم پالگی با دشمنان رسول الله و ولایت الله را تجویز یا تطهیر کنند؟ فارغ از هر آسیبی که از ناحیه تجویز کنندگان بر ساحت اندیشه مطهر و اصیل حوزه مقدسه وارد آید، باید عوارض این رویه را متوجه طرفداران آن دانست؛ چه اینکه اگر کسی بدون شناسنامه فکری و سیاسی مشخص به کنش گری بپردازد، در کوتاه زمانی وجهه خود را نزد همه طیف ها از دست خواهد داد. همه با دیده ای مشکوک به او می نگرند، در مورد شخصیتش مردد اند، او را در پستوهای محرمانه خود راه نمی دهند و چنین افرادی، از اینجا مانده و از آنجا رانده خواهند شد. مروری اجمالی بر سیره معصومین(علیهم السلام) اثبات خواهد کرد که کدام رویه مورد پسند آن حضرات است؛ و هرجایی بودن را هیچ پیغمبر و امامی تجویز نکرده است! @rozaneebefarda‌
🔔 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مجازی برگزار می کند: 📚 سلسله نشست های پیام انقلاب اسلامی به انسان معاصر نشست دوم: استاد رحیم پور ازغدی با موضوع استکبار ستیزی و ایجاد صلح جهانی وحدت و همزیستی با تمامی انسان ها دموکراسی و مردم سالاری 🗓 زمان : شنبه 13بهمن مطابق با 26جمادی الاولی و 2 february 🕰 ساعت : 19:00 به وقت ایران 18:30 به وقت مکه، عراق، ترکیه و بحرین 17:30 به وقت لبنان 20:30 به وقت پاکستان 21:00 به وقت هند 15:30به وقت لندن 📌 آدرس های پخش آنلاین: 1⃣ http://live.mou.ir/webinarfarsi 2⃣ http://tv.mou.ir
راهنمای ورود به نشست آنلاین از طریق آدرس live.mou.ir/webinarfarsi با استفاده موبایل👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راهنمای ورود به نشست از طریق آدرس live.mou.ir/webinarfarsi با استفاده از لبتاب 👆👆
📋🖋یادداشت؛ ✳️"درس خارج" یا کارگاه آشنایی با علوم انسانی مدرن 🖋به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، اخیرا کلاس‌های متعدد و مختلفی در حوزه و خارج از حوزه، به صورت شخصی و یا سازماندهی شده، در سطوح مختلف علمی توسط مدرسان جوان حوزه و برخی روحانیون دارای تحصیلات جدید برگزار می‌شود و از عنوان درس خارج هم برای آن‌ها استفاده می‌شود. وجه مشترک همه این دروس اضافه کردن «فقه» به یک موضوع جدید و مدرن است. «فقه سیاست»، «فقه رسانه»، «فقه اجتماعی»، «فقه خانواده»، «فقه شبکه‌های مجازی»، «فقه سیاست خارجی» «فقه فناوری»، «فقه تمدن»، «فقه جنسیت»، «فقه نظام»، «فقه الطب» و غیره. 🔸موسسات نوپایی که بعضا ً از خارج حوزه آمده و در قم دفتر تأسیس کرده اند با فعالیت‌های گسترده رسانه ای، سعی در برگزاری این دروس و معرفی آن‌ها در شبکه‌های مجازی دارند. حتی برای برخی افراد نوپا و ناشناخته از عنوان «آیت الله» هم استفاده می‌کنند. برخی از دانشگاه‌های ناظر به علوم اسلامی همچون دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) و... هم رشته‌های فقه‌های مضاف تأسیس کرده و یا اخیرا درصدد توجه بیشتر به آن هستند. هر چند ورود مباحث جدید به حوزه یک ضرورت انکار ناپذیر و مهم است و می‌بایست با برنامه ریزی صحیح از این مباحث استقبال کرد و دانش‌های اسلامی همچون فقه و فلسفه و کلام و ... نسبت خود را با آن‌ها روشن کنند. اما گسترش قارچ گونه این گونه دروس با عنوان درس خارج یک پدیده کاملا جدید و غیر حساب شده است و به تأملات محاسبه شده و مطالعات عمیق اخلاقی، روانشناختی، جامعه شناختی، و سیاستگذارانه نیاز دارد. 🔸پرداختن به همه این ابعاد از توان راقم این سطور خارج است، اما فقط به یک نکته اشاره می‌کنم: 🔹دروس خارج در تاریخ ۲۰۰ ساله اخیر خود معنا و استعمال خاص داشت و نوعا اساتید طراز اول و دوم فقه و اصول پس از تحصیل و چند دوره تدریس طبیعی دروس مقدمات و سطوح و متون تخصصی (تا ۲۰ سال) بدان می‌پرداختند و با توجه به آن متون تخصصی، اقوال فق‌ها و فحول علمی و مراجعه عمیق به منابع شریعت (کتاب، سنت، عقل و اجماع) به استنباط دقیق و اجتهادی احکام شرعی می‌پرداختند. از این رو برگزاری درس خارج از سوی چنین استادی یک فضل و ارزش علمی محسوب می‌شد و چنین کسی پس از چندسال تدریس درس خارج در عرف حوزویان با عنوان آیت الله از او ذکر می‌شد. 🔹اما امروزه درس خارج‌های جدید به یک کلاس آزاد و خارج از متن تخصصی و بدون ضابطه، توسط برخی طلاب جوان و آشنا به علوم انسانی جدید، در حد توضیح (نوعا غیر کارشناسانه) کلیات و سرفصل‌های علوم انسانی مدرن تقلیل یافته است و در ادامه هم مدرس مربوطه چند آیه و حدیث و چند قول فقهی را در اطراف آن مباحث ذکر و نهایتا بررسی سطحی می‌کند. 🔹با این اتفاق جدید، درس خارج از معنای سنتی و عرفی خود خارج شده و در یک معنای جدید استعمال شده است که می‌توان آن را معادل «کارگاه‌های آشنایی با علوم انسانی جدید با رویکرد اسلامی» دانست؛ که البته در خلأ آموزش رسمی علوم انسانی در حوزه، برای آشنایی طلاب با علوم انسانی و موضوع شناسی امری ضروری و مبارک است و باید با سیاستگذاری و یک برنامه ریزی دقیق بر عمق و دایره آن‌ها افزوده شود. @salmanraoofi
هدایت شده از صدای ایران | VOI
💢 تمسخر ایران توسط روزنامه‌های عربی: 🔺ايران بعد از ٤ دهه انقلاب اسلامی برای دست يابی به مواد غذايی صف می‌كشند ✍ گویند فیلی از جنگل می ‌گریخت، دلیلش را پرسیدند گفت شیر دستور داده گردن زرافه‌ها را بزنند، گفتند مگر تو زرافه‌ای که فرار می‌کنی گفت نه اما شیر این ماموریت را به الاغ‌ سپرده است. / 🆔 @voinews
هدایت شده از روزنه
توجیه، بد فهمی و اتهام در سه گام درنگی در مواضع دکتر پیرامون خطر 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی، ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی در واکنش به دغدغه مطرح شده از سوی رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با ایشان و سایر اعضای محترم دفتر تبلیغات، در مصاحبه ای به اعلام موضع پرداخته اند (http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41527) که مع¬الاسف فاقد محتوای مورد انتظار از و بلکه حاوی نکات دور از انتظار از ایشان است. ایشان در سه بخش به ترتیب مرتکب سه اشتباه «توجیه»، «بدفهمی» و «اتهام» می شوند. 🔸یک. ایشان در ابتدای مصاحبه - ظاهرا برای کم اهمیت جلوه دادن و یا تکراری بودن دغدغه رهبری - به این نکته اشاره می کنند که این دغدغه مربوط به گذشته¬های دور است و از جمله در منشور حضرت امام (ره) نیز این نکته مطرح شده¬است. در حالیکه به وضوح، قدمت دعوت به مبارزه علیه سکولاریسم در حوزه، نه تنها نشان از کمی اهمیت مسأله ندارد بلکه نشان از اهمیت وافر آن است. ریشه¬داری و سابقه¬مند بودن چنین دغدغه¬ای نشان دهنده اهمیت بیشتر و بلکه بغرنج بودن مساله و البته کوتاهی مسئولین در مدت طولانی اشاره شده¬است. لذا در صورت پذیرش اصل ادعای جناب واعظی مبنی بر قدیمی بودن دغدغه رهبری، نهیب ایشان باید با صدایی بلندتر و واضح¬تر به گوش ایشان و سایر مسئولین حوزه علمیه و آحاد طلاب برسد. ضمن اینکه شواهد و تصریحاتی در کلام رهبری موجود است که نشان می¬دهد این مسأله بعد از گذشت چهل سال از انقلاب به طور جدی¬تر و برنامه¬ریزی شده¬تر در حوزه در حال پیگیری است. 🔸دو. وی در گام بعدی ایشان در تفسیر سکولاریسم، متأسفانه به شکلی نا صحیح مفاد سکولاریسم را «حذف وحی و دین از فضای معرفتی انسان» معرفی کرده یکی از فروعات آن را «جدایی دین از سیاست» می¬دانند و بعد با اشاره به این نکته که در قم و حوزه علمیه هیچ کس قائل به سکولاریسم نیست بلکه ممکن است برخی تنها به یکی از فروعات آن یعنی جدایی دین از سیاست قائل باشند سعی دارند باز هم از اهمیت مساله بکاهند. تعریف ایشان از سکولاریسم و این چنین بری ساختن دامان حوزه علمیه از آن – دست کم - کاملا غافلانه است. 🔸توضیح آنکه در ترویج و توسعه سکولاریسم که البته به معنای حذف وحی و دین از فضای معرفتی انسان معرفی شده برای هر نهادی وظیفه¬ای مشخص تعریف شده¬است و هر یک در این مسیر باید نقشی مشخص ایفا کنند. روشن است حوزه علمیه؛ کلیسا و یا سایر نهادهای مشابه دینی وظیفه¬شان حصارکشی دور خود، منحصر کردن مباحث و مسائل مورد پژوهش، در امور فردی و عدم دخالت در امور سیاسی و اجتماعی است و لذا پذیرش همین نقش در میدان بازی سکولارها توسط حوزه به معنی سکولاریسم و «حذف وحی و دین از فضای معرفتی انسان» است. در گفتمان سکولاریسم بنا نبوده و نیست که نهادی همچون حوزه در حذف دین بکوشد بلکه تنها خواسته نظریه¬پردازان و مجریان آن از حوزه علمیه، انحصار دین در امور فردی بوده و عدم دخالت آن در سیاست بود است که در حال پیگیری است. 🔸سه. گام سوم شاید پر خطاترین و نابخشودنی¬ترین بخش سخن ایشان است. ایشان در بررسی عوامل به وجود آورده اندیشه سکولار در حوزه علمیه به چهار عامل که گویا از نگاه خود ایشان استقرای تامی نیز هست اشاره می¬کنند: الف) کج فهمی دینی ب) ناکارآمدی نظام ج) پرخاشگری، رفتار تند و غیر عاقلانه برخی انقلابیون د) نفوذ. ملاحظه می¬کنید که ایشان – هر چند به دو نکته صحیح «کج¬فهمی دینی» و «نفوذ» به عنوان دو عامل اصلی سکولاریسم در حوزه اشاره می¬کنند - در یک همصدایی عجیب و دور از انتظار با ضد انقلاب، دو اتهام پر بسامد در رسانه¬های خناس¬شان را عملا پذیرفته¬است: «ناکارآمدی نظام» و «تضاد انقلابی¬گری با عقلانیت». همین پذیرش تاسف برانگیز که از مقام حقوقی ایشان بعید و غیر قابل اغماض است کافی است تا جامعه طلاب انقلابی از ایشان توقع توضیح و عذرخواهی و البته اصلاح داشته باشند. نه نظام ناکارآمد است و نه انقلابی¬گری تضادی با عقلانیت دارد. ایشان که در این مصاحبه بارها به مقام معظم رهبری و کلمات ایشان اشاره می¬کنند خوب است در این دو مورد نیز به همان کلمات هدایت¬گر و بصیرت¬زا مراجعه کرده و خواسته یا ناخواسته سخنی علیه نظام که موجب خوشامد ضد انقلاب است به سخن نیاورند. 🔸در پایان دوستانه به ایشان متذکر می شوم، علاوه بر جدی گرفتن خطر سکولاریسم در حوزه که نه با اشاره به قدمت دغدغه و نه با بازی با تعاریف مختلف سکولاریسم قابل چشم پوشی است، با «اذعان به کارآمدی نظام ولایت فقیه» و «مترقی بودن دغدغه¬های انقلابی و پیشرو بودن تفکر انقلابی گری و همچنین با احترام به جوان انقلابی»، به وظیفه خود در امر مبارزه با سکولاریسم و تقویت گفتمان انقلاب در حوزه علمیه بپردازند. یاسر حسینپور دانش آموخته خارج حوزه قم/ دانش پژوه دکتری فلسفه اسلامی @rozaneebefarda
هدایت شده از خبرگزاری فارس
بی‌اعتنایی روحانی به نامه هشدار مهر ۹۶ کارشناسان بانک مرکزی درباره التهابات ارزی «توکلی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامه هشدارآمیز کارشناسان بانک مرکزی در مهر ۹۶: 🔹آقای روحانی ضمن رد این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحلیل می‌گوید ما هم اکنون در بهترین وضعیت ارزی قرار داریم و این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش غلط است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نرخ ارز از ۳۸۰۰ تومان نباید بالاتر برود. 🔹باید با مردم صادقانه برخورد کر‌د، ا‌گر مردم ببینند مسئولان به فکر خودشان هستند و کار خودشان را می‌کنند، هیچ وقت به حرف مسئولان گوش نخواهند کر‌د و همین مسئله موجب کاهش اثرگذاری سیاست‌ها می‌شو‌د. 🔹دولت می‌تواند با استفاده از ابزار قهری بازار غیررسمی را حذف کند. ماهاتیر محمد چگونه می‌تواند ۷ سال نرخ ارز را ثابت نگه د‌ارد، گفت: او بازار دلالی و غیررسمی را اجازه فعالیت نداد و توانست بازار ارز را به مد‌ت ۷ سال با یک نرخ مدیریت کند. fna.ir/bre7kq @Farsna
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبرانقلاب: «بزرگانی با یک تعبیرات زشتی به ما میگفتند که شما فکر میکنید با همین مردم میشود کار بزرگی انجام داد؟! ... ما با بزرگانی از علما بگومگو داشتیم، که اصلا زن‌ها در تظاهرات شرکت بکنند یا نکنند!» @BisimchiMedia
حاشیه کتاب رسائل بعد ویراستاری.pdf
2.5M
حاشیه بسیار خوب رسائل از این حاشیه منتخب اشکالات مهم مستشکلین و نکات مهم حواشی بر رسائل است @salmanraoofi 🔻🔻🔻🔻🔻 @d_raoofi
تقریرات رجال۲.pdf
1.04M
تقریر دروس رجال که صوت آن در کانال @d_raoofi موجود است 🔆بسیار قابل استفاده @soda96 @salmanraoofi 🔻🔻🔻🔻🔻 @d_raoofi
✳️نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» 🔆 بخش دوم نشست 📝 به گزارش خبرنگار وسائل، دومین نشست علمی تخصصی آیت الله خامنه‌ای رویکردی حکومتی به بحث فقه الجهاد دارد«روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد»، سه‌شنبه 9 بهمن‌ ماه 1397 در تالار اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همّت مرکز تخصّصی امام خامنه‌ای برگزار شد؛ 🔸 در این نشست علمی حجت‌الاسلام محمدحسین ملک‌زاده، به عنوان ارائه دهنده به تبیین مطالب خود پرداخت و دبیری این جلسه به عهده حجت‌الاسلام مسعودیان بود. 🔸 در بخش نخست گزارش این نشست تفاوت معنای جهاد در قرآن و فقه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب از سوی حجت الاسلام ملک زاده بررسی شد؛ آنچه اکنون می‌خوانید ادامه مطالب ارائه شده ایشان در این نشست است: @salmanraoofi
✳️نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -4 ✅ تعریف فقهی جهاد حضرت آیت الله خامنه ای در کتاب خود وارد معنای فقهی جهاد شده‌اند؛ نکته قابل توجه این است که در تعریف فقه جهاد، جهاد مسلّحانه پیش‌فرض گرفته شده است و لذا باید توجه داشت که اگر در تعریف فقهی جهاد از عباراتی مانند بذل المال نیز استفاده شده معنای خاص خود را دارد. 🔸 مثلا شهید اول در مسالک در تعریف جهاد گفته‌اند«بذل النفس و المال فی إعلاء کلمة الاسلام و اقامة شعائر الایمان»، در این تعریف عبارت بذل المال به معنای این است که باید هزینه‌های لازم برای رساندن خود به دشمن را بپردازد. 🔸 جناب فاضل مقداد نیز با اندکی تفاوت نسبت به شهید اول در کتاب کنزالعرفان آورده است «بذل الطاقه من النفس و المال لإعلاء کلمه الاسلام و اقامة شعائر الایمان» بذل توانایی موضوعی است که در این تعریف اضافه شده است و نکته این تعریف هم این است که لإعلاء کلمة الاسلام ناظر به جنگ با کفّار و عبارت اقامة شعائر الایمان ناظر به جنگ با بغاة است. 🔸 صاحب جواهر پس از بررسی تعاریف جهاد می‌فرمایند « . . . و شرعا بذل النفس و ما یتوقف علیه من المال فی محاربه المشرکین او الباغین علی وجه مخصوص». صاحب جواهر معتقد است جهاد عبارت است اینکه نفس را بذل کند به نحو مخصوصی که منظور نظر فقهاء است. 🔸 صاحب منهاج الصالحین هم جهاد را به این نحو تعریف می‌کنند که« القتال لإعلاء کلمه الاسلام و اقامة شعائر الایمان» القتال در این تعریف مشخصاً القتال به معنای جنگ مسلّحانه آمده است. با توجه به تعاریفی که از فقه الجهاد ذکر شد در فقه الجهاد ما به این می‌پردازیم که قتال با کفّار و باغیان برای إعلای کلمه اسلام و دفاع از دین و اقامه شعائر ایمان دارای چه احکام تکلیفیه و وضعیه‌ای است؟ و چه قیود و حدودی دارد؟ @salmanraoofi
✳نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -5 ✅ معرفی پیشینه موضوع فقه الجهاد 🔸 در این باب یکی از آثار معروفه جلد 21 کتاب جواهرالکلام است که بعد از تدوین آن همگان به آن مراجعه می‌کنند و صاحب جواهر برای تألیف این جلد با مشکلات جدّی مواجه بوده‌اند چون منابع کمی در اختیار داشته‌اند. 🔸 از جمله منابع ایشان کتاب معرفة الاجتهاد مرحوم برقانی بوده که ایشان معاصر ملا احمد نراقی است و در جنگ بین ایران و روسیه حضور داشت و جزء صاحبان فتوای جهاد است. ایشان به دست بهائیان به شهادت رسید و کسی بود که وقتی شکست‌ها را در جنگ ایران و روس دید آمد تهران و در کاخ شاهی تحصّن کرد و اعلام کرد که تا حکومت به دست فقهاء نباشد کار پیش نخواهد رفت. او معتقد بود که شاه باید کنار رود و فقیه در رأس امور قرار بگیرد. این نکته مهمی است و ما می‌بینیم که در طول تاریخ در این مملکت هرگاه جنگی صورت گرفته است ما یک تکّه از خاکمان را داده‌ایم تا جایی که در دوران پهلوی دوم بدون جنگ هم ما بحرین، این سرزمین مهم استراتژیک را از دست دادیم که منابع ارزشمند نفت و گاز فراوانی در آن بود. این قانون ادامه داشت تا اینکه حکومت به دست ولایت فقیه رسید و ما در این دوران با بدترین و شدیدترین فشارها، حتّی یک وجب از خاک را به بیگانگان ندادیم و ان شاء الله در میزهای مذاکره نیز این اتفاق تداوم داشته باشد. ✅ ارزشمندی تفقه در ساحت فقه الجهاد به وسیله امام المجاهدین ارزشمندی تفقه در ساحت فقه الجهاد به وسیله امام المجاهدین یکی از جنبه‌های بسیار مهم در ورود شخصیتی همچون رهبری در این عرصه است و ایشان گذشته از اینکه یک فقیه زبردست است، امام المجاهدین در عرصه جنگ و جهاد نیز هستند. فقیهی که تا به حال سلاح دست نگرفته است و در صحنه نبرد نبوده است خیلی فرق دارد با فقیهی که در صحنه نبرد بوده و خودش یک چهره عملیاتی و فرمانده بی‌بدیل در جنگ بوده است. 🔸 این سابقه یک موقعیّت عالی برای معظم له در بررسی مسائل فقهی و فقه الجهاد ایجاد می‌کند و اگر بخواهیم سوابق رهبری در این حوزه را بررسی کنیم می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم: 1ـ حضور میدانی در جنگ، 2 ـ همکاری با دکتر چمران در جنگ‌های چریکی، 3 ـ نمایندگی شورای انقلاب در وزارت دفاع، 4 ـ سرپرستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 5 ـ معاونت وزارت دفاع، 6 ـ نمایندگی امام در شورای عالی دفاع، 7 ـ فرماندهی کلّ قوا، 6 ـ ولایت و زعامت فکری و معنوی مقاومت اسلامی در عرصه بین‌المل. @salmanraoofi
✳نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -6 ✅ تدریس خارج فقه جهاد توسّط رهبری 🔸 تدریس خارج فقه از سال 1369 توسط رهبری آغاز شده و فقه الجهاد نخستین بابی بوده که ایشان آغاز کردند و کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد؛ الامان و الصابئه و المهادنه» از دل این درس‌ها استخراج شد و اخیراً به چاپ رسید. 🔸 قلم این کتاب بسیار زیبا است و با توجه به تسلّطی که ایشان به زبان عربی معاصر دارند و آشنایی که با قلم مصری دارند، این کتاب بسیار روان و منطبق با ادبیات روز دنیاست هرچند برای برخی که با این نوع از ادبیات آشنایی ندارند شاید مطالعه و فهم این کتاب دشوار باشد. ✅ ویژگی‌های روشی رهبری در کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد 🔸 ما می‌خواهیم به روش‌شناسی اجتهاد ایشان در این کتاب نگاهی داشته باشیم. به لحاظ روشی شیوه فقاهت و منهج الاجتهاد حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در فقه دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که روش ایشان را متمایز می‌کنند. 🔸 نکته اولی که در روش‌شناسی ایشان نظر من را جلب کرد این بود که از نظر روش‌شناسی اجتهاد و فقاهت، فقه و فقاهت رهبری را باید جزء فقه قویم و اصیل یا به اصطلاح فقه جواهری به شمار آورد. 🔸 ویژگی دیگر تفقّه ایشان این است که ایشان با رعایت فقه جواهری با همه معیارها ضوابط و هنجارهایی دقیق و عالمانه کار را پیش برده است، اما این امر موجب نشده که فقه و فقاهت معظم له فاقد عنصر پویایی، پیش‌روی و بالندگی باشد و نسبت به تحولات روز و پرسش‌ها و چالش‌های معاصر بی‌تفاوت باشد. 🔸 آنچه مهم است آن است که به عکس بسیاری، ایشان در برقرار نمودن جمع سالم میان اصالت و معاصرت، موفق عمل کرده و این کار را به درستی به انجام رسانده است. پیرو این نکته بنده تأکید می‌کنم که کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد از حضرت آقا قابل تحدّی است و می‌شود ادعا کرد که این کتاب در عین اتقان و اصیل بودن پویا است و هیچ مثل و مانندی ندارد. 🔸 نکته دیگر این است که مصنف مکرم این کتاب در بحث‌های خود کاملا به این نکته توجه داشته‌اند که بحث فقه الجهاد یک بحث حکومتی و حکومی است. ویژگی این کتاب طرح ابحاث فقه الجهاد ذیل «الفقه الحکومی» و در ارتباط وثیق با «فقه الحکومة» است. ✅ تعریف فقه حکومتی اما با توجه به اینکه سخن از فقه حکومتی به میان آمد و از طرفی هم فرصت نیست که ما مباحث را کاملاً مورد بررسی قرار دهیم به نظرم به همین مبحث فقه حکومتی بپردازیم بهتر است. بنده با توجه به این نگاه در کلام رهبری یک تعریف از فقه حکومتی ارائه می‌کنم که وقتی گفته می شود نگاه رهبری، نگاه فقه حکومتی است، منظور چیست؟ 🔸 رهبری تأکید دارند که در قم باید کرسی های فقه حکومتی شکل بگیرد ولی متأسفانه برداشت ها از این توصیه رهبری اشتباه است چون تعریفی از فقه حکومتی ندارند. 🔸 فقه حکومتی وقتی بیان می‌شود ما از آن یک رویکرد و جهت گیری خاص داریم و تعریفی که به ذهن بنده می‌آید این است که فقه حکومتی به عنوان یک جهت‌گیری خاص در فقه و در حقیقت یک رویکرد ویژه است که تجلی اصلی‌اش در پهنه فقاهت و روش اجتهاد می‌باشد؛ تعریف آن عبارت است از«الاتجاه الحکومی فی فهم النصوص و الدلّه و فی استنباط الاحکام الشرعیه و فی مقام الإفتاء». 🔸 فقه حکومتی یک نگاه است که در پس ذهن فقیه وجود دارد و با آن نگاه به احکام و ادلّه می‌نگرد و به تعبیر رهبری ممکن است نظر ما در رابطه با ماء الحمام نیز با رویکرد حکومتی تغییر کند. @salmanraoofi
✳نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد»-7 ✅ تعریف فقه الحکومة 🔸 عنوان دیگری که در مباحث رهبری در کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد مطرح شده است، عنوان فقه الحکومه است که یک شاخه فقه و یک فقه مضاف است که در عربی از آن به فقه الإداره نیز تعبیر شده است. فقه الحکومة نرم افزار فقهی حکومت اسلامی به شمار می‌رود و می‌شود از آن به عنوان ضابطه حکم‌رانی شرعی یاد کرد. 🔸 بنده یک تعریف از فقه الحکومه ارائه کرده‌ام و آن عبارت است از «العلم بعملیّات استنباط الشریعة الالهیة لتأسیس الحکومة، تنظیمها و إدارتها و حفظها و تجیه الحکّام فی تعاملهم فیما بینهم و مع الناس و فی علاقاتهم الدولِیّة». 🔸 دانش فرآیندهای استنباط قوانین الهی برای تأسیس، سامان‌بخشی، اداره و حفظ حکومت و نیز جهت‌دهی به حاکمان در تعامل داخلی و سلسله ‌مراتبی، تعامل با مردم و روابط بین‌المللی. 🔸 به عبارتی احکامی که از فقه الحکومة خارج می‌شود، رساله عملیه حاکمان است و ما دو رساله عملیه پیدا می‌کنیم، رساله عملیه عموم مردم، رساله عملیه حاکمان و می‌توانیم بگوییم که این مهم خروجی فقه الحکومه در سطح فقه فتوایی است. ✅ جایگاه جهاد در فقه الحکومه 🔸 یکی از مهم‌ترین بحث هایی که حاکمان باید به آن بپردازند و جایگاه ویژه‌ای در فقه الحکومه دارد، جهاد است؛ لذا وقتی حاکمان می‌خواهند شاهد بیاورند بر اینکه قرآن به شدّت سیاسی و حکومتی است استدلال می‌کنند بر اینکه چند صد آیه در قرآن در رابطه با جنگ و صلح است که جنبه حکومی دارند. 🔸 خوب ما می‌بینیم همین امر جهاد اگر با نگاه غیرحکومتی به آن نگریسته شود مانند شیخ انصاری از آن بحث می‌کند و اگر با نگاه حکومتی به آن نگریسته شود مانند رهبر معظم انقلاب از آن بحث می‌شود و آثار خودش را دارد. @salmanraoofi
سلمان رئوفی
باسمه تعالی جناب حجت الاسلام جلالی مسئول دفتر حضرت آیت الله مصباح حفظه الله سلام علیکم فرموده اید
جواب مسئول دفتر آیت الله مصباح حفظه الله به بنده 🔻🔻🔻🔻🔻 حسین جلالی: إنشالله پیگیری میکنم، تا از پیشنهادات حضرتعالی حداکثر استفاده را داشته باشیم 🔻🔻🔻🔻🔻 ۱۳۹۷/۱۱/۹ 🔻🔻🔻🔻🔻 @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸از مشکلات آموزشی و پژوهشی حوزه تا گزارشی از سومین نشست صمیمی طلاب با مدیر حوزه های علمیه، آیت الله : ♨️ در این نشست صمیمی هشت نفر از نخبگان حوزوی به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند. 1⃣ حجت الاسلام سجادی امین طلبه نخبه سطح جهار حوزه علمیه به بیان آسیب شناسی در زمینه پژوهش پرداخت. 2⃣ حجت الاسلام عبدالحسینی طلبه نخبه سطح سه از دیگر سخنرانان این نشست صمیمی بود که معیشت طلاب را موضوع بحث خود قرار داد. 3⃣ حجت الاسلام اشعری طلبه نخبه در امور تبلیغی نیز به موضوع دریافت حکم تدریس اشاره کرد. 4⃣ حجت الاسلام قنبریان طلبه نخبه سطح دو است که مباحث اخلاقی را موضوع بحث خود قرار داد. 5⃣ حجت الاسلام زادصالح طلبه نخبه سطح یک نیز در آغاز سخنان خود ایجاد تشکیلات برای هماهنگی میان گروه های جهادی را پیشنهاد داد. 6⃣ حجت الاسلام شهابی از طلاب سفیران هدایت به بیان مشکلات طلاب سفیران هدایت پرداخت. 7⃣ حجت الاسلام غروان نماینده مجمع نمایندگان طلاب به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: با شناختی که از آیت الله اعرافی داریم پس از گذشت سه سال از مدیریت ایشان توقع تحول بیش از این بود. 8⃣ حجت الاسلام بنگاه نماینده دیگر مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به موضوع استقلال حوزه اشاره کرد. 🔺 مشروح این نظرات را در لینک زیر بخوانید: 🌐 http://www.rasanews.ir/002Uwa 🆔 @rasanews_agency
📋✏ به گزارش خبرنگار وسائل، در این نشست که به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران و با همکاری مجمع مدیران حوزه علمیه تهران برگزار شد، آیت الله رشاد، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، حجت الاسلام احمدعلی یوسفی و حجت الاسلام عبدالحمید واسطی به ایراد سخنرانی پرداختند. ✳ در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه تهران، گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، هنوز هم ناشناخته مانده است، چرا که پس از این انقلاب تحولات شگرفی رخ داد اما کم شناخته شده است، و رسالت حوزه این است که دستاوردها در حوزه علوم انسانی و فقه آل محمد(ص) را بیان کند. ✳ در ادامه این مراسم، آیت الله رشاد، استاد خارج فقه حوزه علمیه تهران به بیان دیدگاه های خود درباره ابعاد و انواع تحولات فقه پس از انقلاب پرداخت، و بیان نمود: انقلاب اسلامی به رغم توطئه ها و تلاش های دشمنان، به خوبی پیش می‌رود. 👇👇👇 @salmanraoofi
-1 ✳ آیت الله رشاد، استاد خارج فقه حوزه علمیه تهران به بیان دیدگاه های خود درباره ابعاد و انواع تحولات فقه پس از انقلاب پرداخت، و بیان نمود: انقلاب اسلامی به رغم توطئه ها و تلاش های دشمنان، به خوبی پیش می‌رود. 🔹 از مهم ترین دستاوردهایی که در انقلاب رخ داد، تحول فقه است اما متاسفانه کمتر به آن توجه شده است؛ تحول علم در چهار لایه رخ می‌دهد، در لایه ی اول علمی جدید رخ می‌دهد، و دوم اینکه در خصوص علوم موجود تحولی رخ می‌دهد، و لایه ی سوم دررابطه با جوهره‌ی علم است، و در لایه چهارم در مشخصه های هویتی علم تحول رخ می دهد. 🔹 در حوزه فقه در همه این عرصه ها تحولاتی رخ داده، حدود 1100 سال گذشته، چیزی به نام فلسفه اصول نداشتیم، اما امروزه به ان پرداخته می شود، و هم چنین فلسفه فقه نیز به عنوان دانش مستقل در حوزه امروزه مطرح است. 🔹 در حوزه هایی چون فقه الاقتصاد، فقه الاجتماع، فقه السیاسه، فقه الاداره و حوزه های فراوان دیگری فعالیت های زیادی صورت گرفته است. 🔹 🔹 حکومت، فلسفه عملی تمامی فقه است امام خمینی (ره) معتقد بودند که حکومت فلسفه عملی تمامی فقه است، که باید غایت فقه به این سو چرخش پیدا کند، و با تغییر غایت فقه عوض نمی شود؛ امروزه علوم انسانی سکولار عرصه را بر فقه تنگ کرده است. @salmanraoofi
-2 🔹 🔹 اقدامات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حوزه فقه ✳ سپس، آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، به بیان اظهارات خود درباره تاسیس و توسعه اصول و فلسفه فقه پرداخت و اظهار نمود: در اوایل دهه هفتاد حرکتی روشن و با نام فلسفه فقه به منصه ظهور می‌رسد. در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این باره تلاش‌هایی صورت گرفته است و گرایشی به عنوان فلسفه فقه ایجاد شدند و از اوایل دهه 80 چیزی در حدود 30 کتاب تا کنون درباره فلسفه فقه تالیف شده است، فقه القیاس، فقه پاسخگو، حکومت دینی و غیره، نمونه ای از این کتاب‌ها هستند. 🔹 هم‌چنین فصلنامه‌های زیادی نیز توسط این پژوهشگاه منتشر شده که در آن مقالات زیادی درباره فلسفه فقه و فلسفه اصول فقه مطرح شده و کرسی‌های زیادی ایجاد شده است، و در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سایر مراکز و نهادهای علمی نیز اقدامات زیادی در این رابطه صورت گرفته است. 🔹 🔹 اولین اثر انقلاب در حوزه فقه ✳ در ادامه این مراسم، حجت الاسلام احمدعلی یوسفی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، درباره تاسیس و توسعه فقه الاقتصاد، گفت: اولین اثری که در جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحول فقه داریم، در خود قانون اساسی است که در اصل چهارم این قانون اینگونه آمده است: «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد.» 🔹 دومین اثر قانون بانکداری بدون ربا در سال 61 است، و هم چنین از اقدامات دیگر می توان به تحقیقات گسترده در نهادهای حوزوی و غیر حوزوی درباره فقه اقتصاد اشاره کرد، و همینطور در دانشگاه ها برای برخی از رشته های دانشگاهی مباحث فقه قتصادی به عنوان درس شناخته شده و تدریس می گردد. 🔹 کمیته فقهی در حوزه های مختلف از جمله بانکداری ایجاد شده که در این کمیته اقدامات زیادی پیگیری می شود، و ساختار موجود مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و اکنون در حال حرکت به سوی ایجاد یک نهاد بانکی بر اساس موازین اسلامی هستند. 🔹🔹 نهادسازی امری ضروری برای استخراج فقه فرآیندها ✳🔹 در پایان این مراسم، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد به ایراد سخنرانی با موضوع تحول روش شناسی فقه پس از انقلاب پرداخت و گفت: سیستم سازی و نهاد سازی امری ضروری است تا فقه فرآیندها را استخراج کنیم. @salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
تحریم همکاری و معامله با پهلوی توسط آیت الله خوئی لبیک به فتوای مرجع نجف 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸بعد از تشدید با و آغاز ٬ از مراجع تقلید نجف، در طی حکمی٬ معامله با دولت را کردند. در متن ایشان به تاریخ 16خرداد 42 آمده بود: نظر به اینکه «کمک و همراهی با ظالمین در شریعت مقدسه اسلامیه از اعظم محرمات است و در حرمت آن بین علماء اعلام اختلافی نیست»، «همکاری با این دولت خائن» را «بر هر فردی از افراد مسلمان در هر لباس و هر مقامی که باشند»، تحریم می شود. 🔸ایشان طی فتوائی برای مبارزه با دستگاه جبار، دستور داد مردم از هر گونه خرید و فروش و معامله با دولت خودداری کنند و استفاده‌ از قند و شکر را به‌ جهت‌ آنکه‌ در انحصار دولت‌ بود، تحریم‌ کرد. او با صدور این‌ حکم، به دنبال‌ فشار و ضربه‌‌ اقتصادی‌ به‌ دولت‌ بود. 🔹گرچه برخی روحانیان، با غیرقابل قیاس خواندن این ماجرا با تحریم تنباکو به دلیل عدم وجود زمینه‌های اجتماعی و تکثر مرجعیت، خودداری مردم از مصرف مایحتاج ضروری مثل قند و شکر را موجب بیکاری و غیراجرایی دانسته بودند اما سیدمصطفی خمینی به این تحریم لبیک گفت و به جای چای و قند که خرید آن مصداق معامله با دولت بود، در منزل امام با سرکه شیره از میهمانان پذیرایی می‌کرد. (منابع: نهضت روحانیون ایران، جلد 3 و 4، ص 480؛ امام خمینی در آئینه خاطره ها، ص 158؛ یادها و یادمانها، ج1، ص 69؛ طاهری خرم‌آبادی‌، خاطرات‌ آیت‌الله خرم‌آبادی‌، ج ۱، ص249 و 250) 💥تحولات حوزوی را در کانال مستقل پی بگیرید و فرهیختگان را به اینجا فرا بخوانید: 👇 @rozaneebefarda