#سوالات_حوزوی
🔆استاد اخلاق و سلوک
https://eitaa.com/salmanraoufi/237
https://eitaa.com/salmanraoufi/238
https://eitaa.com/salmanraoufi/239
https://eitaa.com/salmanraoufi/240
🔆هنوز به مکاسب نرسیده ام، دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره را گوش بدهم؟
https://eitaa.com/salmanraoufi/327
🔆دانستن فقه و اصول بعلاوه مثلا روانشناسی آیا منتج به روانشناس و روانشناسی اسلامی می شود
https://eitaa.com/salmanraoufi/633
🔆برای ورود به عرصه تحول در علوم انسانی اسلامی چه پیش نیازهایی لازم است
https://eitaa.com/salmanraoufi/635
🔆کارهای لازم برای شرکت در درس خارج و اجتهاد
https://eitaa.com/salmanraoufi/1665
🔆راهنمایی های لازم برای شرکت در درس رسائل و مکاسب
https://eitaa.com/salmanraoufi/2130
🔆سوال یکی از طلاب فاضل پاکستانی جامعه المصطفی؛ مطالعه زیاد علمای گذشته چگونه امروز ممکن است
https://eitaa.com/salmanraoufi/2216
🔆سوال مهم یکی از طلاب فاضل پاکستانی جامعه المصطفی؛ چطور در علوم مختلف تمرکز ذهنی، تتبع و تفکر تعادل برقرار بکنم
https://eitaa.com/salmanraoufi/2217
🔆🔆برنامه ریزی سه سطحی یکی از عوامل موفقیت
👈چطور در علوم مختلف بین
🔆تمرکز ذهنی
🔆تتبع و تفکر
♻️تعادل برقرار بکنم
https://eitaa.com/salmanraoufi/2241
🔆برای ورود به تحول در #علوم_انسانی_اسلامی چه پیش نیازهایی غیر از فقه و اصول لازم است
https://eitaa.com/salmanraoufi/2242
🔆آیا فراگیری زبانهایی مثل عربی یا انگلیسی لازم یا خوب است؟
https://eitaa.com/salmanraooufi/2283
🔆ادبیات عربم ضعیف است یا ضعیف شده چکار کنم؟
https://eitaa.com/salmanraoufi/2289
🔆کارهای لازم برای ورود در درس خارج
اطلاعاتی درباره سبکهای درس خارج
کتابهای لازم برای خارج اصول
https://eitaa.com/salmanraoufi/2540
🔆سوال بسیار جالب یک طلبه معلم
https://eitaa.com/salmanraoufi/2728
🔆سوالاتی درباره معمّم شدن
https://eitaa.com/salmanraoufi/2907
🔆فراگیری علوم فلسفی و عرفانی قبل از ورود به فقه و کلام
https://eitaa.com/salmanraoufi/3784
🔆سال ورود به تخصص برای طلبه
https://eitaa.com/salmanraoufi/4812
🔆استعداد و حافظه خوب و به علوم مختلف علاقه مندم ولی مسیرم را متوجه نشده ام چه کنم
https://eitaa.com/salmanraoufi/6478
🔆اشکالات به موسسات فقهی و طرحی برای اجتهاد
https://eitaa.com/salmanraoufi/5823
🔆با توجه به اشکالاتتان به موسسات فقهی به موسسه استاد شب زنده دار بروم
https://eitaa.com/salmanraoufi/6499
🔆زمان ازدواج برای طلبه چه وقتی است
https://eitaa.com/salmanraoufi/6748
🔆کسانیکه میخواهند تفسیر را به طور تخصصی کار کنند بیشتر روی چه درسهایی سرمایه گذاری کنند
https://eitaa.com/salmanraoufi/6747
@salmanraoofi
#نقدهایی_بر_موسسه_فقاهت_و_تمدن_سازی ۲
باسمه تعالی
3⃣ علمای دین از نظر وظیفه ی سیاسی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و هر کس طبق شرایط شخصی و عمومی خود در مورد تکلیفش بازخواست می شود که حتی در مورد ائمه علیهم السلام هم صادق است.
لذا با وجود اینکه بنی امیه بر سر کار بودند امیرالمومنین علیه السلام فقط قائل به جنگ بودند امام حسن علیه السلام صلح کردند و امام حسین علیه السلام زمانی صلح و زمانی قیام کردند
همچنین
عدم موضعگیریهای صریح و تند، جابر بن یزید جعفی، محمد بن مسلم، زراره، ابابصیر و کثیری از شاگردان امام صادق در حالیکه هشام بن حکم و معلی بن خنیس برای دفاع از امامت در برابر ظلمهای بنی العباس شهید شدند و عدم اعتراض امام عصر و ائمه بعدی علیهم السلام به علمای ساکت در برابر فتنه های بنی العباس نشان می دهد از هر کسی طبق شرایط خودش در مسائل اجتماعی و سیاسی انتظار می رود
تعریض به ملعون بودن مراجع و بزرگانی که به هر دلیل قدرت تشخیص تقابلِ فتنه گران ۸۸ با اصل دین را نداشتند و فکر می کردند مساله عاشورای ۸۸ به دلیل تقابل سیاسی با نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و فتنه گران عنادی با اصل دین و اباعبدالله علیه السلام ندارند و لذا موضع نگرفتند از قضاوتهای غلطی است که بعضی افراد دارای ضعف تحلیل و شناخت دارند
فلیس من طلب الحق فاخطاه کمن طلب الباطل فوجده
افرادی در زمان امیرالمومنین علیه السلام توان تشخیص حق و باطل را نداشتند و حضرت به آنها اذن داد به سرحدات بروند و با کفار مبارزه کنند و آنها را ملعون ندانست گرچه این افراد قاصرند ولی حکم به مقصر بودن موونه ی زیادی دارد که شواهدی ندارد
به هر حال چطور این روایات را کنار روایات لزوم اظهار علم هنگام بدعت نمی بینیم نمی دانم
بگذریم که فتنه ۸۸ براندازی بود نه بدعت و شرایط و روش تقابل با فتنه و بدعت با براندازی تفاوت دارد
به هر حال این نحو قضاوتهای قاطع بی دقت و توهین به علمای صالح دنیا گریز که عمری با زهد به پرورش فقها و اصولیون اشتغال داشته اند و حلقه واسط پرورش فقها هستند اشتباه بزرگی است
و البته بنده هم نافی کوتاهی بعضی علما در قبال حوادث فتنه آمیز جمهوری اسلامی، نیستم ولی با یک قضاوت تند و ناقص هم مخالفم
و این را درست نمی دانم که همه امور را با نظام تحلیل شخصی و اطلاعات ناقص خود تحلیل کنیم
نقد ۱ را اینجا بخوانید
https://eitaa.com/salmanraoofi/6765
@salmanraoofi
#اجتهاد
#شیعه
#علم_رجال
#ترابی
#واکاوی_علم_رجال 1
🔅🔅🔅
💢شیعه کتاب رجالی ندارد!
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر ترابی، استاد رجال حوزه علمیه قم:
🔹شیعه کتاب رجالی ندارد. کتابهایی هم که از گذشتگان به ما رسیده هیچ رنگ و بوی رجالی در آنها نیست؛ اما سنیان کتابهای رجالی بیشماری دارند مانند لسان المیزان و تهذیب التهذیب ابن حجر عسقلانی یا کتاب ذهبی، میزان الاعتدال و نمونه هایی مثل سیر الاعلام النبلاء ذهبی که بیش از سی جلد است.
🔹اصلا علم رجال را باید موجبه جزئیه گفت. باید گفت اخباریه هم که علم رجال را قبول ندارد موجبات جزئیه را در مباحث تعارض قبول دارد چون یکی از مرجحات ترجیح به صفات است و صفات را از علم رجال میگیریم.
🔹بحث سند تشریفاتی مکتبی است که اخیرا هم آقای مددی به آن دامن می زند. البته هر سندی را تشریفاتی نمیگویند و طبق نظر آیت الله بروجردی منظور از آن طرق هست.
برای تفصیل مبحث در پست های زیر همراه ما باشید👇👇
@salmanraoofi
#اجتهاد
#شیعه
#علم_رجال
#ترابی
#واکاوی_علم_رجال 1
🔅🔅🔅
▪ مقدمه:
در تاریخ شیعه تازمان علامه حلی و سید بن طاووس چندان بهاء به علم رجال داده نمیشد. شیعه کتاب رجالی ندارد. کتابهایی هم که از گذشتگان به ما رسیده هیچ رنگ و بوی رجالی در آنها نیست؛ اما سنیان کتابهای رجالی بیشماری دارند مانند لسان المیزان و تهذیب التهذیب ابن حجر عسقلانی یا کتاب ذهبی، میزان الاعتدال و نمونه هایی مثل سیر الاعلام النبلاء ذهبی که بیش از سی جلد است.
اختصاصی شبکه اجتهاد: سالروز درگذشت ابن غضائری، رجالی معروف شیعه، فرصت مناسبی برای واکاوی میزان تأثیر علم رجال در دستگاه استنباطی فقه شیعی است. یکی از بهترین افراد برای قضاوت در این باره، حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر ترابی است. استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، هم دارای تألیفات رجالی است و هم سالهاست که در کنار فقه و اصول، به تدریس رجال نیز می پردازد. مدیر مرکز تخصصی مجتمع امین جامعه المصطفی در گفتگو با شبکه اجهاد، تلاش داشت تا میزان دخالت این علم در عملیات استنباط را بیان کرده و شبهاتی که پیرامون میزان این تأثیرگذاری است را پاسخ گوید. مشروح این گفتگو به قرار زیر است:
▪
متن گفتگو
📝 اجتهاد: با توجه به روشهای مختلف بررسی صحت و سقم روایت روایات از جمله روشهای مضمونی نظیر عرض بر کتاب و سنت و …، چرا بیشترین روش مورد استفاده در میان فقها، بررسی سندی روات است؟
▫ ترابی: اینطور نیست که علمای عصر حاضر بیشتر به مباحث رجالی بپردازند و از این راه احراز صدور روایات کنند. هر چند در عصر ما مکتب أصالة السندی-که اصالت را به سند میدهد و قائل به وثوق مخبری هست-توسط مرحوم آیت الله عظمای خویی قدس سره مطرح شد و توسط شاگردان ایشان منتشر گردید و هیمنه این مکتب بر حوزه نجف، قم و حوزه های شهرستانها سایه انداخت، ولی اینطور نیست که همه تحت تاثیر این مکتب واقع شده باشند و در مباحث استدلالیِ فقهی خود از راه بررسی سندی به فتوا دادان به روایت بپردازند. بسیاری از بزرگان در حوزه به احادیثی که در کتب اربعه هست، عمل میکنند؛ بدون اینکه به سند آنها بپردازند و صرف وجود روایت در کتاب کافی را دلیل میدانند بر اینکه آن روایت صادر شده از معصوم است، یا اگر بزرگان به آن روایت فتوا داده باشند و مورد عمل بزرگانی مثل شیخ انصاری، صاحب جواهر، صاحب ریاض و امثالهم باشد، اصلا مراجعه به سند نمیکنند.
🔹 در درسهای خارج اینطور نیست که همه بحث سندی داشته باشند. بله، آنهایی که تحت تاثیر آقای خویی هستند و در زمره شاگردان یا شاگردان شاگردان ایشان به شمار میآیند، بحثهای سندی را مطرح میکنند اما کسانی که از شاگردان آقای گلپایگانی و مرحوم امام بودند، کمتر به بحثهای سندی میپردازند. بزرگانی مثل آقای وحید حفظه الله و تبریزی و … هم عنایت داشتند به اینکه آیا بزرگان قدماء به این روایت عمل کردهاند یا نه؟ لذا اصالت را به سند نمیدادند، حتی در درس آقای وحید وقتی روایتی از نهج البلاغه مطرح میشد ایشان می فرمودند: این مضمون غیر از امیرالمؤمنین(ع) از کسی صادر نمیشود و در بسیاری از روایات میگفتند: این مضمون بلند فقط از معصوم صادر میشود و موافقت با کتاب را دلیل میگرفتند بر اینکه این روایت صادر شده است. هرچند روایت از نظر سندی مرسل یا ضعیف بوده باشد. لذا نمیتوانیم این نسبت را قبول کنیم که بیشتر بحثهای خارج و استدلالی ما بر اساس مبنای أصالة السندی است یعنی وثوق مخبرین را لازم بدانند.
برای ادامه مبحث در پست های زیر همراه ما باشید👇👇
@salmanraoofi
﷽ دروس
🔆وابسته به کانال بحوث
🔆صوتهای برگزیده دروس حوزوی
👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1396113409C53e85734d0
#اجتهاد
#شیعه
#علم_رجال
#ترابی
#واکاوی_علم_رجال2
🔅🔅🔅
📝 اجتهاد: آیا اموری نظیر امکان جعل به نام روات، تشریفاتی بودن اسناد، فقدان بسیاری از کتب روایی مشتمل بر اسناد جدید و … موجب لزوم کاهش اعتنا به علم رجال در بررسی روایات نمی شود؟
▫ ترابی: این سوال صحیحی نیست. وقتی میگویید امکان جعل بنام روات بوده پس علمی لازم است که جاعلین را مشخص کند و همین اهمیت علم رجال را مشخص میکند نه اینکه ارزش آن را بکاهد. ابن ابیالعوجاء اعتراف کرده که من بیش از چهار هزار روایت در کتب شما وارد کردهام یا مغیرة بن سعید را امام(ع) میفرمود: اصحاب پدرم کتابها را گرفته دست به دست میکردند، پس لازم به جعل با اسم دیگران نیست میتوان با یک «لا» «یجب» را به «لا یجب» و «یحرم» را به «لا یحرم» تبدیل کرد یا سطری به آن اضافه کرد که عام را تخصیص بزند؛ امکان همه اینها هست.
🔹 ما هم قبول داریم که چنین چیزی حتی در زمان رسول الله(ص) اتفاق افتاده و جاعلین روایات را وضع کردهاند. مرحوم کلینی درکتاب کافی نقل میکند: جناب سُلیم بن قیس به امیرالمؤمنین(ع) عرض می کند که چرا احادیثی که از پیغمبر نقل میشود، مختلف و متفاوت هست؟ حضرت فرمودند: «کَثُرَ علیه کذّابَه»؛ کذابه صیغه مبالغه هست، بطوریکه «قام خطیبا» حضرت بلند شده خطبه خواند و فرمود: «کسی که بر من دروغ ببندد خداوند جایگاه او را آتش قرار میدهد»، بعنوان مثال حدیث «مَن کذب عليّ متعمّدا فلیتبوأ مقعده من النّار» بیش از هزار نقل دارد چون از حدیثهای متواتر ماست. اگر واضع و جاعل در زمان حضرات معصومین نبودند، معنا نداشت که حضرت رسول و ائمه صلوات الله علیهم أجمعین این قدر تاکید بر صحت و سقم احادیث و روایات کنند.
🔹 پس میبینیم که وجود واضعین و جاعلین بر اهمیت علم رجال میافزاید چرا که علم رجال اینها را معرفی میکند. لذا روایاتی را که خودشان در سند هستند اصحاب آنها را با دقت و تأمل بررسی کرده کنار میگذاشتند و میگفتند «لا یعبأ به، لا یعتنی به»؛ اینکه روایات را به اسم افراد دیگر جعل کنند در زمان امام باقر و صادق علیهما السلام مخصوصا در زمان امام صادق(ع) اتفاق افتاد؛ اما با هشدارهایی که امام صادق و امام کاظم و امام رضا علیهم السلام دادند، کتب ما تهذیب شد. یوسف بن عبدالرحمن از شاگردان امام هفتم، هشتم و نهم و عدهای از شاگردان امام باقر(ع) و تعداد زیادی از شاگردان امام صادق(ع) اخادیث و روایاتی را عرضه داشتند بر امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) و حضرت منکر شد که اینها احادیث پدرانش باشند. بعد از اینکه ابو الخطّاب و سعید بن مغیره ادعاهایی کردند دسته ای قائل به الوهیت ائمه شدند و احادیث را جعل کردند تا اینکه در زمان امام رضا(ع) بالخصوص احادیث زیادی تهذیب شد.
🔹 تا آن زمان احادیث در کوچه و بازار جعل میشد؛ اما از زمان این امام، اجازه نقل حدیث و روایت به این مشروط شد که نزد استاد فرا گرفته و سماع و قرائت کنند. در آن دوران تشریفاتی بوجود آمد تحت عنوان تحدیث و خواندن روایت شاگرد بر استاد و استاد بر شاگرد تا نسخه ها را با یکدیگر مقابله کنند، اینها باعث شد که سند از کوچه و بازار به مجامع علمی کشیده شود و احادیث تا حد بسیار زیادی تهذیب شود.
🔹 بیست سال طول میکشد تا مرحوم کلینی یک کتاب هفت جلدی بنویسد که همه روایات آن در دسترس و مشخص هستند و در اول کتاب وعده میدهد که آثار صحیحه از صادقین(ع) را بیاورد؛ صحیحه در نظر علما اطمینان به صدور و وثوق خبری است نه وثوق مخبری؛ لذا مرحوم کلینی بسیاری از روایات را از کسانی میآورد که تضعیفشان کردهاند و حتی به آنها کذاب گفته اند. وی از محمد ابن اعین سیمین قریشی شاید ۵۰۰ روایت نقل می کند که واسطه نقل کتاب بوده است. کلینی خود آن کتاب را در دست داشته اما چون نخواسته بگویند احادیث و روایات او مرسل هست در سند به کتب نام او را میآورد؛ اما اصل کتاب را خودش داشت و حتی نسخههای دیگر کتاب را هم داشته و بیست سال وقت گذاشته تا محموع اینها را از منابع مختلف گرفته و در کتاب کافی جمعآوری کرده است.
برای ادامه مبحث در پست های زیر همراه ما باشید👇👇
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
باسمه تعالی از وقتی خدمت آیت الله اعرافی نامه نوشتم عده ای تذکر دادند که باید فضای بحث آزاد در حوزه
باسمه تعالی
حالا که شاه مهره درز اطلاعات کشور گرفتار شده بازخوانی نامه بنده جهت پاسخگویی به حواشی نامه به آیت الله اعرافی خواندنی است
بنده بارها در دروس خود گفته ام و در آن نامه هم اشاره کردم که همیشه مسائل فرهنگی تنها و تنها با رویکردهای فرهنگی حل نمی شود بلکه ضربات حساب شده فقهی و اطلاعاتی نیز در کنار کار فرهنگی لازم است
و باید مهره های منحرف کلیدی که نوعا توسط سازمانهای اطلاعاتی حمایتهای پنهان می شوند نیز مورد رصد و شکار قرار گیرند
مساله حجاب و لباسهای خلاف شرع تولید شده که در طول ۲۰ سال منجر به تولید مانتوهای جلوباز شد
مساله نهضت ترجمه مباحث کهنه شده غربی در علوم انسانی
مساله تخریب آب، غذا، جنگل، خاک و تراریخته
مساله مُرادهای منحرف مثل اقطاب صوفیه و فرق فراوان ساختگی
مساله نفوذ در مراکز فرهنگی تصمیم گیر و تصمیم ساز و نفوذ در رسانه های رسمی و غیررسمی
و از همه مهمتر مساله نفوذ در حوزه ها و مرجع سازی و فرستادن افرادی مثل فرید مدرسی به حوزه قم
از مسائلی است که برای حل این مشکلات رصد اطلاعاتی و تحلیل راهبردی لازم است
روایات ذیل مویّد و مستند نظر گفته شده است که به بالاترین روشهای اطلاعاتی اشاره کرده و به طریق اولویت دلالت بر جواز به کارگیری روشهای پائینتر را دارد
۱/ فی رجال الکشی باسناده عن مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ، أَنَ أَبَا الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيَّ (ع) أَمَرَ بِقَتْلِ فَارِسِ بْنِ حَاتِمٍ الْقَزْوِينِيِّ وَ ضَمِنَ لِمَنْ قَتَلَهُ الْجَنَةَ، فَقَتَلَهُ جُنَيْدٌ، وَ كَانَ فَارِسٌ فَتَّاناً يَفْتِنُ النَّاسَ وَ يَدْعُو إِلَى الْبِدْعَةِ، فَخَرَجَ مِنْ أَبِي الْحَسَنِ (ع): هَذَا فَارِسٌ لَعَنَهُ اللَّهُ يَعْمَلُ مِنْ قِبَلِي فَتَّاناً دَاعِياً إِلَى الْبِدْعَةِ، وَ دَمُهُ هَدَرٌ لِكُلِّ مَنْ قَتَلَهُ، فَمَنْ هَذَا الَّذِي يُرِيحُنِي مِنْهُ وَ يَقْتُلُهُ! وَ أَنَا ضَامِنٌ لَهُ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّةَ»
۲/ فی رجال الکشی قَالَ سَعْدٌ، وَ حَدَّثَنِي جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا مِنَ الْعِرَاقِيِّينَ وَ غَيْرِهِمْ بِهَذَا الْحَدِيثِ عَنْ جُنَيْدٍ ثُمَّ سَمِعْتُهُ أَنَا بَعْدَ ذَلِكَ مِنْ جُنَيْدٍ: أَرْسَلَ إِلَيَّ أَبُو الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيُّ (ع) يَأْمُرُنِي بِقَتْلِ فَارِسِ بْنِ حَاتِمٍ الْقَزْوِينِيِّ لَعَنَهُ اللَّهُ، فَقُلْتُ لَا حَتَّى أَسْمَعَهُ مِنْهُ يَقُولَ لِي ذَلِكَ يُشَافِهَنِي بِهِ، قَالَ، فَبَعَثَ إِلَيَّ فَدَعَانِي فَصِرْتُ إِلَيْهِ، فَقَالَ: آمُرُكَ بِقَتْلِ فَارِسِ بْنِ حَاتِمٍ! فَنَاوَلَنِي دَرَاهِمَ مِنْ عِنْدِهِ، وَ قَالَ: اشْتَرِ بِهَذِهِ سِلَاحاً فَاعْرِضْهُ عَلَيَّ فَذَهَبْتُ فَاشْتَرَيْتُ سَيْفاً فَعَرَضْتُهُ عَلَيْهِ، فَقَالَ: رُدَّ هَذَا وَ خُذْ غَيْرَهُ، قَالَ، فَرَدَدْتُهُ وَ أَخَذْتُ مَكَانَهُ سَاطُوراً فَعَرَضْتُهُ عَلَيْهِ، فَقَالَ: هَذَا نَعَمْ، فَجِئْتُ إِلَى فَارِسَ وَ قَدْ خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ، فَضَرَبْتُهُ عَلَى رَأْسِهِ فَصَرَعْتُهُ وَ ثَنَيْتُ عَلَيْهِ فَسَقَطَ مَيِّتاً، وَ وَقَعَتِ الضَّجَّةُ فَرَمَيْتُ السَّاطُورَ بَيْنَ يَدَيَ ، وَ اجْتَمَعَ النَّاسُ وَ أُخِذْتُ إِذْ لَمْ يُوجَدْ هُنَاكَ أَحَدٌ غَيْرِي، فَلَمْ يَرَوْا مَعِي سِلَاحاً وَ لَا سِكِّيناً، وَ طَلَبُوا الزُّقَاقَ وَ الدُّورَ فَلَمْ يَجِدُوا شَيْئاً، وَ لَمْ يُرَ أَثَرُ السَّاطُورِ بَعْدَ ذَلِكَ»
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۷/۲۴
🔅مطالب مرتبط
۱/ https://eitaa.com/salmanraoufi/5756
۲/ https://eitaa.com/salmanraoufi/5833
۳/ https://eitaa.com/salmanraoufi/5862
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
🔆برای تشخیص مکاتب فقهی به چه اموری توجه کنیم🔆
۱/ بین روش تدریس، روش پژوهش و تحقیق تفاوت بگذارید
۲/ به روش موضوع شناسی استاد توجه کنید آیا با لغت یا با عرف یا با اقوال فقها یا با نظر کارشناسان موضوع را مشخص و تعیین می کند
۳/ در چه حدی و به چه روشی به مباحث رجالی توجه می کند
۴/ به چه روشی ظهورگیری میکند
۱. عرفی، ۲. قانونی، ۳. توجه به زمینه های تاریخی و ظهورگیری
۵/ عقل چه نقشی در دستگاه استنباط فقهی استاد دارد خصوصا به صورت پنهان
۶/ عرف چه استفاده هایی در روش استنباط استاد دارد
۷/ سیره چگونه و در چه مواردی مورد استفاده قرار میگیرد
۸/ روش و روند ظهورگیری چگونه است
۹/ روش و روند جمع بین تعارض اخبار چگونه است
۱۰/ بین فقه و اصول چه تعاملی برقرار است
برای متوجه شدن بهتر مباحث دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره را استماع کنید
در دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره این مباحث را به صورت دقیق ،عمیق و کامل بررسی شد
@salmanraoofi
✅کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال
اثر آقای محمد باقر ملکیان
خرید آنلاین:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiV78jM0I_lAhXGxoUKHZ63AdUQFjAAegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fbasalam.com%2Fketabeadib%2Fproduct%2F149292&usg=AOvVaw0Ax9l-32gchrk87zltOLv0
خرید حضوری
1. قم. چهار راه شهدا، خیابان حجتیه، کتاب اندیشه 02537749660
2. قم. چهار راه شهدا، پاتوق من و کتاب 02537830318
3. قم. مجتمع ناشران، واحد47 کتاب اندیشه 02537842391
یا به شماره 09197459063 پیامک دهید.
🌷 کتابشناسی الغلو را درکانال پژوهشكده ادیب فقه جواهری مطالعه بفرمایید:
https://eitaa.com/adab89
@salmanraoofi
🔆کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال منتشر شد
🔅مقدمه
🔆کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال اثر محمد باقر ملکیان به زبان عربی در موضوع صحت سنجی انتساب راویان و فرقه به غلو است.
🔅نویسنده قریب به یک دهه از عمر خود را بر این موضوع تمرکز داده است که از مجموع انتساب هایی که راویان و فرقه به غلو در کتاب های ملل و نحل و رجال وجود دارد، کدامیک برچسبی بیش نیست و کدامیک واقعی است و کاشف از فکر غالیان است.
🔆ساختار کتاب
ساختار این کتاب در چهار قسمت کلی است، بدین قرار:
۱.بحوث تمهیدیة
۲.الفرق الغالیة بین الحقیقة و الأوهام
۳.الغلو فی مصطلح الرجال
۴.الشیعة بین الغلاة و المقصرة
🔆نویسنده در قسمت یکم تحت عنوان بحوث مقدماتی ده مبحث را در ۸۰ صفحه مطرح کرده است به شرح ذیل:
۱.غلو در لغت
۲. غلو در قرآن
۳.آغاز پیدایش غلو در اسلام
۴. آغاز پیدایش غلو در شیعة
۵. اسباب رشد غلو
۶.آثار غلو
۷.گروه بندی غالیان
۸. دیدگاه معصومان ع با غالیان
۹. رویکرد امامیه در رویارویی با غالیان
۱۰. مصطلح غلو در مصادر اهل سنت
🔆در ادامه فصل اول به صحت سنجی فرق های غالی تحت عنوان الفرق الغالیة بین الحقیقة و الأوهام پرداخته شده است.
نویسنده در این فصل در بیش از دویست صفحه ۱۱۰ فرق غالی را مورد ارزیابی و اعتبار سنجی وجودی قرار داده است.
🔆در ادامه در فصل دوم به صحت سنجی انتساب راویان به غلو تحت عنوان الغلو فی مصطلح الرجال پرداخته شده است.
🔆نویسنده در این فصل در بیش از دویست صفحه ۱۱۰ راوی منسوب به غلو مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند.
وی در یکصد صفحه پایانی کتاب به اندیشه های اعتقادی امامیه و که از افراط غالیان و تفریط مقصران است، پرداختی محققانه داشته است.
🔆امتیازهای پژوهش
اصل پرداخت به مساله اعتبار سنجی انتساب های به غلو در میان راویان حدیث و فرقه های منسوب به غلو، مساله ای است که این تحقیق، خاص آن، پژوهشی را در پیشینه ندارد و از این جنبه پژوهشی نو و کارآمد به شمار می رود.
🔆استفاده توأمان از کتاب های فرقه شناسی و رجال نیز عرصه پژوهش را ویژه گردانیده است.
🔆استفاده از منابع دست اول، نیز به این تحقیق مایه ای محققانه داده است.
اعتبار سنجی فرق و راویان بر اساس روایاتی که از آن ها در مصادر روایی موجود است نیز شیوه ای که در عرصه رجال پژوهی کمتر بدان پرداخته شده است، این روش نیز در پژوهش حاضر به کاربسته شده است.
🔅کتاب با جلدی گالینگور در ۵۹۲ صفحه توسط انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری به قیمت ۹۰ هزارتومان منتشر شده است.
🔅علاقه مندان به پژوهش های رجالی می توانند این کتاب را به صورت آنلاین از کتابفروشی اینترنتی کتابگاه و به صورت حضوری از کتابفروشی های ذیل تهیه کنند:
۱. قم: چهار راه شهدا، خیابان حجتیه، کتاب اندیشه
02537749660
۲. قم: چهار راه شهدا، پاتوق من و کتاب 02537830318
۳. قم. مجتمع ناشران، واحد47 کتاب اندیشه
02537842391
یا به شماره 09197459063 پیامک دهید.
🔅کانال پژوهشكده ادیب فقه جواهری
@adab89
@salmanraoofi
#اجتهاد
#شیعه
#علم_رجال
#ترابی
#واکاوی_علم_رجال3
🔅🔅🔅
📝 اجتهاد: آیا این تهذیب کتبی که اشاره به آن کردید باعث میشود اعتنا به علم رجال نشود؟
▫ ترابی: در تاریخ شیعه تازمان علامه حلی و سید بن طاووس چندان بهاء به علم رجال داده نمیشد. شیعه کتاب رجالی ندارد. کتابهایی هم که از گذشتگان به ما رسیده هیچ رنگ و بوی رجالی در آنها نیست؛ اما سنیان کتابهای رجالی بیشماری دارند مانند لسان المیزان و تهذیب التهذیب ابن حجر عسقلانی یا کتاب ذهبی میزان الاعتدال و نمونه هایی مثل سیر الاعلام النبلاء ذهبی که بیش از سی جلد و هر جلد نزدیک هزار صفحه است.
🔹 کتاب رجال باید این خصوصیات را داشته باشد: راوی را معرفی کرده، محل تولد، محل وفات، سال تولد، سال وفات، اساتیدی که در محضر آنها بوده و شاگردانشان، مسافرتها و رحله هایی که داشتهاند، کتابهایی که به دست ایشان نوشته شده و خصوصیات و محتوای آنها، تاریخ آغاز و پایان نگارش، و از این دست مسائل. در کتاب رجال اهل سنت همه اینها در مورد راویان مشخص است. شیعیان کتاب رجال بلخی را دارند که ۱۷۰۰ راوی را فقط نام برده و اصحاب رسول(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و ائمه را معرفی کرده است؛ اما هیچ خصوصیاتی از راویان در آن نیست؛ رجال کشی که نام تقریبا ۵۰۰ راوی در آن آمده مقداری رنگ و بوی رجال می دهد. او درصدد بوده عین عبارت و مطالبی را که گذشتگان راجع به روات از ائمه یا رجالیین زمان ائمه مطرح کردهاند را با سند بیاورد. توسیعات و تضییقاتش هم مستند هست؛ چون عبارات را به زمان خود معصومین(ع) میبرد تا میرسیم به آقای نجاشی که علت نوشتن کتاب را اینگونه بیان میکند که یکی از علماء سنی به شیعه توهین کرده و سید مرتضی آن را سر کلاس درس مطرح میکند که: «بعضی از مخالفین ما را سرزنش میکنند و بر ما ایراد وارد کردهاند که شما اصل و ریشه ندارید و آدمهای بیبته و بیریشهای هستید نه مصنَّفی دارید نه مصنِّفی نه نویسنده ای نه کتابی»؛ این را که از سید مرتضی شنیدم تصمیم گرفتم این کتاب را بنویسم.
🔹 او کتاب خود فُهرُسُ المؤلّفین عنوان کرده و هدف آن را معرفی مؤلّفین شیعه در هر زمینهای خواه حدیثی، خواه فقهی، کلامی، تاریخی میداند و تصمیم دارد بگوید شیعه بته دار است و مؤلَّف و مؤلِّف دارد لذا طرف را نام برده و اسامی کتب ایشان را بیان میکند و این اختصاصی علم رجال و رواة نیست.
🔹 مرحوم شیخ رحمة الله علیه دو کتاب رجالی دارد: یکی کتب فهرست است که مثل کتاب نجاشی است. او میگوید شیخ فاضل-که نامی از آن نمیبرد-از من خواست که مؤلّفین مؤلّفات شیعه را جمع آوری کنم؛ او ۹۱۲ مؤلف را نام میبرد و خیلیها را هم مینویسد له کتاب، حتی نام کتاب را هم نمیبرد، از این ۹۱۲ مؤلف ۸۰ نفر را توثیق کرده و ۶ نفر را هم تضعیف میکند. در کتاب رجال هم نزدیک ۶۴۲۹ راوی را نام برده که اسامی تکراری خیلی دارد و گاهی یک راوی را در سه جا آورده، وی در صدد این است که اصحاب معصومین(ع) را نام ببرد والسلام. هیچ تاریخ تولد و وفات و… در آنها نیست و حدود ۱۷۱نفر، توثیق ۴۰ نفر، مجهول و ۲۰ نفر هم تضعیف شدهاند.
🔹 بحثهای سندی تا زمان مرحوم محقق و شاگردش علامه حلی برای شیعیان اصلا مطرح نیست، چون کتب تهذیب شده بود و اصول اربعمأة مستقیما از امام گرفته شده و در اختیار اینها بود. آنها فکر نمیکردند که غیبت اینقدر طولانی شود و در روز حادثه، شیعه گرفتار این بحثها شود. در کتابهای استدلالی که از زمان شیخ تا زمان مرحوم محقق حلی-صاحب الشرایع-داریم کمتر بحثهای رجالی مطرح است مثلا در یک تصنیف ده جلدی شاید ۲۰ مورد بحث رجالی دیده میشود که آن هم در مواقعی هست که مؤلّف مواجه با تعارضی شده و ناچار از بحث رجالی گشته است. مرحوم نجاشی که ما امروز او را بالاتر از مرحوم شیخ میدانیم تا زمان مرحوم محقق مطرح نبوده، اول کسی که او را مطرح میکند سید احمد بن طاووس هست که هم دوره مرحوم محقق حلی هست و وفات آنها دو سال با هم تفاوت دارد؛ مرحوم سید احمد بن طاووس کسی است که بحثهای رجالی را در حوزه شیعه آورد و بعدها علامه حلی و ابن داوود که دو شاگرد سید بودند، مقداری به آن دامن زدند. مرحوم محقق در معتبر که شرح مختصر هست برای اولین بار نام نجاشی را میآورد و او را مشهور میکند وگرنه نجاشی فردی منزوی و غیر مشهور بوده و در وقت آشوب حنبلیان بغداد از آنجا به مطیرآباد رفته و نزدیک قبر سید محمد سامراء در گمنامی رحلت میکند.
@salmanraoofi
#اجتهاد
#شیعه
#علم_رجال
#ترابی
#واکاوی_علم_رجال4
🔅🔅🔅
🔹 ما در کتاب «پژوهشی در علم رجال» هم آوردیم که میگویند: نه هزار حدیث از آنچه در کافی وجود دارد ضعیف است. در حالیکه در ابتدا آن تصریح می شود آثار صحیحه من الصادقین(ع )؛ یا کتاب من لا یحضر الفقیه در ابتدا آورده «هذا ممّا أُفتی به و أَحکَمُ بالصِّحة» یعنی من به آن فتوا داده و حکم به صحت آن میکنم؛ اما بیش از دو هزار روایت مرسل دارد که میگویند حجت نیست. همچنین بسیاری از اسنادی که در آخر کتاب آورده مشتمل برافرادی است که توثیق و مدح و ذمی ندارند. تهذیب ده جلد است و شیخ طوسی تصمیم میگیرد در آن فتوای شیخ مفید را مدلّل کند چرا که پی میبرد افرادی هستند که در کتابهای رجالی نه توثیقی دارند و نه تصدیقی. لذا در رساله شیخ مفید دلیل این فتواها را بیان میکند. او ابتدا فتوای شیخ مفید را مطرح کرده و به دنبال آن با یَدُلُّ علیه، دلیل آن را بیان میکند.
🔹 بحث سند تشریفاتی مکتبی است که اخیرا هم آقای مددی به آن دامن می زند. البته هر سندی را تشریفاتی نمیگویند و طبق نظر آیت الله بروجردی منظور از آن طرق هست. شیخ صدوق از کتاب شخص که نقل میکند واسطه های بین خود و صاحب کتاب را مطرح کرده است؛ این واسطه ها به نظر آقای بروجردی تشریفاتی بوده و فقط بخاطر این است که مخالفین نگویند روایات شما مرسل هست. واسطه ها را در سندها و کتابها مدام تکرار میکنند تا ایرادی وارد نشود.
🔹 نرم افزار درایة النور هم اگر بررسی کنید کاری به سند روایات مطرح شده ندارد. در رسائل هم که مطرح میکند به اسنادی که واسطههای بین شیخ طوسی و صدوق تا مولف کتاب است اصلا بررسی نشده است. در این نرم افزار از صاحب کتاب تا معصوم بررسی شده، مثل کافی که کل سند را آورده و کل آن را بررسی کرده است؛ اما در جایی که طرق آورده شده، طرق را بررسی نکردهاند. روایت هم مینویسند صحیح، اما وقتی به طریق مراجعه میکنند میبینند مشکل دارد چون طریق تشریفاتی است از جهت تیمن و تبرک و بخاطر حفظ نام بزرگان در طول تاریخ باقی بماند.
🔹 اصلا علم رجال را باید موجبه جزئیه گفت. باید گفت اخباریه هم که علم رجال را قبول ندارد موجبات جزئیه را در مباحث تعارض قبول دارد چون یکی از مرجحات ترجیح به صفات است و صفات را از علم رجال میگیریم.(پایان)
@salmanraoofi