هدایت شده از سلمان رئوفی
#سوالات_حوزوی
🔆استاد اخلاق و سلوک
https://eitaa.com/salmanraoofi/237
https://eitaa.com/salmanraoofi/238
https://eitaa.com/salmanraoofi/239
https://eitaa.com/salmanraoofi/240
🔆هنوز به مکاسب نرسیده ام، دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره را گوش بدهم؟
https://eitaa.com/salmanraoofi/327
🔆دانستن فقه و اصول بعلاوه مثلا روانشناسی آیا منتج به روانشناس و روانشناسی اسلامی می شود
https://eitaa.com/salmanraoofi/633
🔆برای ورود به عرصه تحول در علوم انسانی اسلامی چه پیش نیازهایی لازم است
https://eitaa.com/salmanraoofi/635
🔆کارهای لازم برای شرکت در درس خارج و اجتهاد
https://eitaa.com/salmanraoofi/1665
🔆راهنمایی های لازم برای شرکت در درس رسائل و مکاسب
https://eitaa.com/salmanraoofi/2130
🔆سوال یکی از طلاب فاضل پاکستانی جامعه المصطفی؛ مطالعه زیاد علمای گذشته چگونه امروز ممکن است
https://eitaa.com/salmanraoofi/2216
🔆سوال مهم یکی از طلاب فاضل پاکستانی جامعه المصطفی؛ چطور در علوم مختلف تمرکز ذهنی، تتبع و تفکر تعادل برقرار بکنم
https://eitaa.com/salmanraoofi/2217
🔆🔆برنامه ریزی سه سطحی یکی از عوامل موفقیت
👈چطور در علوم مختلف بین
🔆تمرکز ذهنی
🔆تتبع و تفکر
♻️تعادل برقرار بکنم
https://eitaa.com/salmanraoofi/2241
🔆برای ورود به تحول در #علوم_انسانی_اسلامی چه پیش نیازهایی غیر از فقه و اصول لازم است
https://eitaa.com/salmanraoofi/2242
🔆آیا فراگیری زبانهایی مثل عربی یا انگلیسی لازم یا خوب است؟
https://eitaa.com/salmanraoofi/2283
🔆ادبیات عربم ضعیف است یا ضعیف شده چکار کنم؟
https://eitaa.com/salmanraoofi/2289
🔆کارهای لازم برای ورود در درس خارج
اطلاعاتی درباره سبکهای درس خارج
کتابهای لازم برای خارج اصول
https://eitaa.com/salmanraoofi/2540
🔆سوال بسیار جالب یک طلبه معلم
https://eitaa.com/salmanraoofi/2728
🔆سوالاتی درباره معمّم شدن
https://eitaa.com/salmanraoofi/2907
🔆فراگیری علوم فلسفی و عرفانی قبل از ورود به فقه و کلام
https://eitaa.com/salmanraoofi/3784
🔆سال ورود به تخصص برای طلبه
https://eitaa.com/salmanraoofi/4812
🔆استعداد و حافظه خوب و به علوم مختلف علاقه مندم ولی مسیرم را متوجه نشده ام چه کنم
https://eitaa.com/salmanraoofi/6478
🔆اشکالات به موسسات فقهی و طرحی برای اجتهاد
https://eitaa.com/salmanraoofi/5823
🔆با توجه به اشکالاتتان به موسسات فقهی به موسسه استاد شب زنده دار بروم
https://eitaa.com/salmanraoofi/6499
🔆زمان ازدواج برای طلبه چه وقتی است
https://eitaa.com/salmanraoofi/6748
🔆کسانیکه میخواهند تفسیر را به طور تخصصی کار کنند بیشتر روی چه درسهایی سرمایه گذاری کنند
https://eitaa.com/salmanraoofi/6747
@salmanraoofi
🔆نامه عرفانی حضرت امام خمینی در افسوس و اندوه از تمام شدن ماه شعبان، و عدم آمادگی برای ضیافت الله ماه مبارک رمضان!
🔅امام خمینی در نامه ای که به درخواست بانو فاطمه طباطبایی- عروس شان- خطاب به ایشان نوشته اند، اندرزهایی عرفانی و اخلاقی را یادآور شدند.
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
فاطى دختر عزیزم!
از من مى خواهى براى تو چیزى بنویسم؛ چه بنویسد کسى که خود، مبتلاىِ به نفسِ امّاره بالسوء است و هرگز نتوانسته، بلکه نخواسته این بت بزرگ را بشکند!
اکنون در آستانه شهر اللَّه، و مقام ضیافت اللَّه هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم.
شهر شعبان المعظم- که شهر امامان است- در شُرفِ گذشتن است و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم براى شهر اللَّه!
دعاها را گاهى با لقلقهِ لسان خواندم و از آن ها چیزى حاصل نشد در این آخر شهر عرض مى کنم:
اللَّهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضى مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِىَ مِنهُ
از رحمت حق تعالى مأیوس نیستم و مباش! در دنیا [مباد] روزى، که گناهان به آن جا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم.
دخترم! این چند روز خواهد گذشت، چه با عیش و نوش، و چه با رنج و تعب؛ چه با غفلت از فطرت، و چه با توجه به آن.
عزیزم! خداوند- جل وعلا- نور هدایت را در همه مخلوقات، خصوصاً انسان نهفته است.
فطرت اللَّه، ما را خواهى نخواهى به او متوجه کرده و همه مخلوقات، در هر حدى که هستند و به هر مذهبى که گراییده اند، جز به حق تعالى و کمال مطلق، به حسبِ فطرت به هیچ چیز توجه ندارند، گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند.
انسان کمال مطلق را مىجوید و مىخواهد چه آنان که به توهّم، بت را مىپرستند و چه آن هایى که حق- جل وعلا- را منکرند و به دنبال ریاست. ملحدها گمان مىکنند متوجه به دنیا و خواستار ریاست و زعامت هستند، لکن به حسب واقع، متوجه و خواهان قدرت مطلقه هستند و در جستجوى کمال مطلق، و خود گمان خلاف مى کنند و شاید عذاب و عقاب براى همین جهل و توهّمات باشد.
تو که مثلًا دنبال لباس خوب هستى و زینت بهتر، دنبال حق مىگردى و کاخ نشینان نیز دنبال قدرت مطلق هستند وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إلّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ، وَ قَضى رَبُّکَ الّا تَعْبُدوا إِلّا إِیَّاهُ،
بنا بر وجهى این کلام، دامنه دارد. بهتر آن که درز بگیرم و تو را و خود و همگان را به خداى تعالى بسپارم.
والسلام علیک و على عباد اللَّه الصالحین.
روح اللَّه الموسوی الخمینى
صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲۵۴-۲۵۳
خدایا!
توفیق درک ماه مبارک رمضان را نصیب ما بندگان گنهکارت بفرما
🔅شعبان ۱۴۰۷ ، اردیبهشت ۱۳۶۶
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆آشنایی با جزئیات و نکات سبک درس خارج آیت الله العظمی خامنه ای با درس مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
لینک دروس #مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
جلسه ۱
https://eitaa.com/salmanraoofi/7471
جلسه ۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/7492
جلسه ۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/7519
جلسه ۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/7528
جلسه ۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/7529
جلسه ۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/7563
جلسه ۷
https://eitaa.com/salmanraoofi/7669
🔆آدرس کانال متن درس خارج مقام معظم رهبری در ایتا برای علاقهمندان
https://eitaa.com/joinchat/598736921Cc09d03e4ba
پیام رسان سروش:
sapp.ir/matnedars
پیام رسان بله:
ble.im/join/MjU1MzZiNm
@salmanraoofi
باسمه تعالی
برای این ماه مبارک رمضان ادامه مکتب شناسی فقهی آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله را با رعایت قوانین بهداشتی ادامه خواهم داد
در ماه مبارک رمضان قبل مکتب شناسی کاربردی در ماه مبارک رمضان سال قبل از آن مکتب شناسی فقهی آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله را ارائه دادم
البته متاسفانه مکتب شناسی کاربردی به دلیل صدمه ای که در ماه مبارک رمضان آن سال برایم اتفاق افتاد ناقص ماند و بسیار بحث خوبی بود ان شاء الله در وقت مقتضی این سبک کار را ادامه خواهم داد
والسلام
@salmanraoofi
باسمه تعالی
ان شاءالله کم کم در صوتهایی کتب چاپ شده توسط موسسه فقاهت را نقد خواهم کرد
امیدوارم برای حامیان و منتقدان این موسسه مفید باشد
و السلام
سلمان رئوفی
۱۳۹۹/۲/۶
@salmanraoofi
باسمه تعالی
بزرگواران مادر حقیر مبتلا به کرونا شده اند و آزمایششان مثبت بوده
لطفا برای سلامتی ایشان حمد شفا بخوانید و دعا کنید
متشکر
@salmanraoofi
#رمضان
🔆هدیه به اعضای کانال
🔆دعایی عظیم الشان هنگام افطار با ۸ فایده
🔆مِنَ الدُّعَاءِ الْمُخْتَصِّ بِالْإِفْطَارِ فِي شَهْرِ الصِّيَامِ:
مَا رَوَيْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع
يَا أَبَا الْحَسَنِ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ قَدْ أَقْبَلَ فَاجْعَلْ دُعَاءَكَ قَبْلَ فُطُورِكَ فَإِنَّ جَبْرَئِيلَ ع جَاءَنِي فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ مَنْ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ قَبْلَ أَنْ يُفْطِرَ
۱/ اسْتَجَابَ اللَّهُ تَعَالَى [لَهُ] دُعَاءَهُ
۲/ وَ قَبِلَ صَوْمَهُ وَ صَلَاتَهُ
۳/ وَ اسْتَجَابَ لَهُ عَشْرَ دَعَوَاتٍ
۴/ وَ غَفَرَ لَهُ ذَنْبَهُ
۵/فَرَّجَ هَمَّهُ [غَمَّهُ] وَ نَفَّسَ كَرْبَهُ [كُرْبَتَهُ]
۶/ وَ قَضَى حَوَائِجَهُ وَ أَنْجَحَ طَلِبَتَهُ
۷/ وَ رَفَعَ عَمَلَهُ مَعَ أَعْمَالِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ
۸/ وَ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ أَضْوَأُ مِنَ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ
فَقُلْتُ مَا هُوَ يَا جَبْرَئِيلُ فَقَالَ قُلْ
اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ وَ رَبَّ الْكُرْسِيِّ الرَّفِيعِ وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ وَ رَبَّ الشّفْعِ الْكَبِيرِ وَ النُّورِ الْعَزِيزِ
وَ رَبَّ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الزَّبُورِ وَ الْفُرْقَانِ الْعَظِيمِ
أَنْتَ إِلَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ إِلَهُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا إِلَهَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ جَبَّارُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ جَبَّارُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا جَبَّارَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ مَلِكُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَلِكُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا مَلِكَ فِيهِمَا غَيْرُكَ
أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْكَبِيرِ وَ نُورِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ [الْمُنِيرِ] وَ بِمُلْكِكَ الْقَدِيمِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ
أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَ بِهِ كُلُّ شَيْءٍ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي صَلَحَ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ بِهِ يَصْلُحُ الْآخَرُونَ
يَا حَيٌّ [حَيّاً] قَبْلَ كُلِّ حَيٍّ وَ يَا حَيُّ [يَا حَيّاً] بَعْدَ كُلِّ حَيٍّ يَا حَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ اجْعَلْ لِي مِنْ أَمْرِي يُسْراً وَ فَرَجاً قَرِيباً
وَ ثَبِّتْنِي عَلَى دِينِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى هُدَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ
وَ اجْعَلْ عَمَلِي فِي الْمَرْفُوعِ الْمُتَقَبَّلِ وَ هَبْ لِي كَمَا وَهَبْتَ لِأَوْلِيَائِكَ وَ أَهْلِ طَاعَتِكَ
فَإِنِّي مُؤْمِنٌ بِكَ وَ مُتَوَكِّلٌ عَلَيْكَ مُنِيبٌ إِلَيْكَ مَعَ مَصِيرِي إِلَيْكَ وَ تَجْمَعُ لِي وَ لِأَهْلِي وَ لِوُلْدِي الْخَيْرَ كُلَّهُ وَ تَصْرِفُ عَنِّي وَ عَنْ وُلْدِي [وَالِدِي] وَ أَهْلِي الشَّرَّ كُلَّهُ
أَنْتَ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ تُعْطِي الْخَيْرَ مَنْ تَشَاءُ وَ تَصْرِفُهُ عَمَّنْ تَشَاءُ فَامْنُنْ عَلَيَّ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين
@salmanraoofi
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔹️ موسسه آموزشی پژوهشی نفحات در ايام ماه مبارک رمضان دروس استاد یزدانپناه و استاد امینی نژاد را برگزار میکند.
📆 شروع دوره : اول رمضانالمبارک، شنبه 6 ارديبهشتماه
🔵 از طریق لینک زیر در نرم افزار اینستاگرام:
https://www.instagram.com/nafahat.eri
🔵 از طريق لينک زير در فضای اسکایروم:
https://www.skyroom.online/ch/nafahat_eri/nafahat-dars
👆 لینک را لمس کرده، به عنوان مهمان وارد شوید و بعد از ورود، نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید.
در بازنشر این پیام، کوشا باشیم.
💢 معاونت آموزش موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
باسمه تعالی
ان شاءالله در این ماه مبارک رمضان هر روز یک جلسه از شرح حدیث استاد معظم حجت الاسلام والمسلمین امینی نژاد را که در ابتدای بعضی دروسشان افاده کرده اند را برای بزرگواران به اشتراک میگذارم
از همه بزرگواران التماس دعا دارم
@salmanraoofi
استاد امینی نژاد - بیانات اخلاقی 1.mp3
6.15M
🔆اول العلم معرفة الجبار و آخر العلم تفویض الامر الیه
🔆مراد از اول این است که رأس همه دانش ها، معرفةالله است بدین معنی که همه علوم مقدمه معرفةالجبار است. لذا هدف و نیت از درس باید همین معرفةالله باشد.
🔆البته معرفت اللهی که نتیجه اش این باشد: و آخر العلم تفویض الامر الیه
#بیانات_اخلاقی
🔅مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
@salmanraoofi
#تحلیل_و_بررسی 1
#کرونا
#بحران_اقتصادی
🔅🔅🔅
📌 هشدار گلوبال ریسرچ:
📈 کرونا و نظم نوین جهانی
یک اندیشکده کانادایی هشدار داد که ثروتمندان و سیاستمداران فاسد غربی از بحران کرونا برای شتاب بخشیدن به روند بیکاری گسترده، ورشکستگی، و سرخوردگی در مقیاس جهانی بهرهبرداری میکنند.
📝 سرویس جنگ نرم مشرق - پایگاه تحلیلی گلوبال ریسرچ در یادداشتی به نوشته پروفسور مایکل چوسودوفسکی استاد اقتصاد در دانشگاه اوتاوا، , بنیانگذار و مدیر این اندیشکده کانادایی نوشت: یک بحران جدی در حوزه سلامت رقم خورده که باید به نحو مناسبی حلوفصل شود. این بحران در واقع اولویت شماره یک است. اما یک بُعد مهم دیگر نیز وجود دارد که باید به آن پرداخت. میلیونها نفر از مردم شغل خود و همچنین پسانداز یک عمر زندگی خود را از دست دادهاند. در کشورهای درحالتوسعه، فقر و نومیدی چیره شده است.
📐 مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرحشده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاههای اندیشکدههای غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.
📁 - افزایش گرسنگی در آمریکا و کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه
با اینکه قرنطینه عمومی بهعنوان تنها راه حلوفصل بحران جهانی در حوزه سلامت همگانی به افکار عمومی ارائه شده است، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی ویرانگر آن اما عموماً نادیده گرفته میشود. واقعیتِ ناگفته آن است که ویروس کرونا بهانهای شده برای ذینفعان مالی قدرتمند و سیاستمداران فاسد برای آنکه روند حرکت دنیا به سمت بیکاری گسترده، ورشکستگی، و فقر شدید را شتاب بخشند. این پروفسور کانادایی معتقد است: این چهره واقعی آن چیزی است که دارد اتفاق میافتد. فقر عالمگیر شده است. در شرایطی که قحطی در کشورهای جهان سوم در حال رقم خوردن است، در ثروتمندترین کشور روی زمین «میلیونها آمریکایی مستأصلانه در صفهای شلوغ و طولانی منتظر دریافت اعانهاند.»
📁 هند در معرض قحطی بزرگ!
این اندیشکده در ادامه مینویسد: در هند مواد غذایی در حال نایاب شدن است... در شهرهای آلونکنشین، بیرون رفتن از خانه یا قدم زدن به سمت خانه یا گیر افتادن در خیابان ترس دارد. در هند ۱۰۶ مورد مرگومیر ناشی از ویروس کرونا تا به امروز اتفاق افتاده است. جهت درک تصویر کلیتر، این رقم را مقایسه کنید با ۳۰۰۰ کودک هندی که هر روز در اثر گرسنگی میمیرند. از بمبئی گرفته تا نیویورک، این به مثابه «جهانیشدن فقر» است. تولید متوقف شده است. گرسنگی در آسیا و آفریقا. قحطی در آمریکا. همه کشورها اکنون دیگر جزو کشورهای جهان سوم هستند. این در واقع به مثابه «جهانسومسازی» به اصطلاح «کشورهای توسعهیافته» پردرآمد است.
چه اتفاقی در ایتالیا در حال رخ دادن است؟ مواد غذایی مردم در حال اتمام است. بر اساس گزارش گاردین، تائید شده که این در واقع مافیا است، نه دولت، که «با توزیع غذای رایگان در میان خانوادههای فقیر تحت قرنطینه که پولشان ته کشیده، حمایت محلی کسب میکند.» این بحران در واقع ترس و اضطراب ناشی از کووید ـ ۱۹ را با فرآیند پیچیده دستکاری اقتصادی تلفیق نموده است.
📁 - کشورهای درحالتوسعه: «داروی اقتصادی» صندوق بینالمللی پول و جهانیشدن فقر
👈 این پروفسور کانادایی در بخش دیگری از یادداشت خود به بررسی پیامدهای کرونا بر جهان میپردازد: بگذارید ابتدا تأثیرات بحران کرونا بر کشورهای درحالتوسعه را بررسی کنیم. آیا بحران ویروس کرونا بخشی از یک رسالت فراگیرتر در حوزه اقتصاد کلان است؟ بهتر است ابتدا به پیشینه تاریخی بپردازیم. من به مدت بیش از ده سال به پژوهش میدانی درباره تأثیر اصلاحات اقتصادی صندوق بینالمللی پول ــ بانک جهانی در آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین، اروپای شرقی، و حوزه بالکان پرداختم. از اوایل دهه ۱۹۸۰، یک «داروی اقتصادی قوی» تحت آنچه «برنامه تعدیل ساختاری» نامیده میشود به کشورهای بدهکار درحالتوسعه تحمیل شده است.
↪ بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵، من دست به تحقیقات میدانی در هند، بنگلادش، و ویتنام زدم و جهت تکمیل تحقیقات خود درباره برزیل به آمریکای لاتین برگشتم. در همه کشورهایی که از آنها بازدید کردم، از جمله کنیا، نیجریه، مصر، مراکش، و فیلیپین، یک الگوی دستکاری اقتصادی و مداخله سیاسی از طرف نهادهای مستقر در واشنگتن را مشاهده کردم. در هند، میلیونها نفر بهواسطه اصلاحات صندوق بینالمللی پول دچار گرسنگی شده بودند. در ویتنام ــ که جزو شکوفاترین اقتصادهای تولیدکننده برنج در دنیاست ــ قحطی در مقیاس محلی مستقیماً در اثر برداشتن تدابیر کنترل قیمت و مقرراتزدایی از بازار غلات رقم خورده است. سلطه دلار برقرار شد. با افزایش بدهیهای دلاری، نظام پولی در نهایت در اکثر کشورهای درحالتوسعه «دلاریزه» شد.
@salmanraoofi
#تحلیل_و_بررسی 2
#کرونا
#بحران_اقتصادی
🔅🔅🔅
📌 هشدار گلوبال ریسرچ:
📈 کرونا و نظم نوین جهانی
📁 به باور نویسنده تدابیر ریاضتی گسترده منجر به سقوط دستمزدها شدند. برنامههای خصوصیسازی بهطور گسترده وضع شدند. این اصلاحات اقتصادی مرگبار ــ که از طرف طلبکاران وضع شدند ــ ناگزیر به فروپاشی اقتصادی، فقر، و بیکاری گسترده دامن زدند.
👈 در نیجریه از دهه ۱۹۸۰ به بعد، کل نظام سلامت همگانی تحلیل رفته بود. بیمارستانهای عمومی به سمت ورشکستگی رفتند. پزشکانی که با آنها صحبت کردم با اندکی مزاح و شوخطبعی از برنامه تعدیل ساختاری یاد کردند. آنها در این باره گفتند: «برنامه تعدیل ساختاری توان ما را تحلیل برده است. بیمارستانهای ما به لطف صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی عملاً نابود شدهاند.
📁 - از تعدیل ساختاری تا تعدیل جهانی
گلوبال ریسرچ میافزاید: امروزه مکانیسم دامن زدن به فقر و فروپاشی اقتصادی اساساً متفاوت و پیچیدهتر است. بحران اقتصادی سال ۲۰۲۰ با منطق همهگیری کووید-۱۹ پیوند خورده است. نیازی نیست که صندوق بینالمللی پول ــ بانک جهانی بر سر اعطای وام تعدیل ساختاری با دولتهای ملی مذاکره کنند. آنچه در قالب بحران کووید-۱۹ اتفاق افتاده در واقع «تعدیل جهانی» ساختار اقتصاد دنیاست. این تعدیل به ناگاه به فرآیند ورشکستگی، بیکاری، فقر، و نومیدی کامل در سرتاسر دنیا دامن میزند. این فرآیند چگونه اجرا میشود؟ قرنطینه عمومی بهعنوان تنها راهکار جهت حلوفصل بحران کووید-۱۹ به دولتهای ملی ارائه میشود. این امر صرفنظر از پیامدهای اقتصادی و اجتماعی ویرانگر آن به یک اجماع سیاسی تبدیل میشود.
📁 - نجات مالی مردم دنیا در جریان فروپاشی مالی قریبالوقوع
نیازی نیست درباره پیامدهای احتمالی تفکر یا این پیامدها را تحلیل کنید. دولتها در خصوص تبعیت از این امر تحت فشار قرار میگیرند. تعطیلی کل یا بخشی از اقتصاد ملی از طریق اجرای به اصطلاح «دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت» صورت میپذیرد. این دستورالعملها به قرنطینه عمومی و همچنین محدودیتها در حوزه تجارت، مهاجرت و حملونقل مربوط میشوند.
◽ نهادهای مالی قدرتمند و گروههای لابی از جمله والاستریت، بیگ فارما، مجمع جهانی اقتصاد، و بنیاد بیل و ملیندا گیتس در شکلدهی به اقدامات سازمان جهانی بهداشت در خصوص همهگیری کووید-۱۹ نقش داشتند. قرنطینه عمومی در کنار محدودسازی فعالیتهای تجاری و سفرهای هوایی، راه را هموار ساخت. این تعطیلی اقتصادهای ملی در سرتاسر دنیا از ماه مارس به بعد اتفاق افتاد و همزمان شمار زیادی از کشورها در نقاط مهم دنیا را تحت تأثیر قرار داد. این امر در تاریخ جهان بیسابقه است. چرا رهبران اجازه دادند چنین اتفاقی رخ دهد؟ پیامدها واضح و آشکار بودند.
👈 این تعطیلی بر خطوط تولید و تأمین کالاها و خدمات، فعالیتهای سرمایهگذاری، صادرات و واردات، تجارت خردهفروشی و عمدهفروشی، هزینهکرد مصرفی، تعطیلی مدارس، دانشگاهها، مؤسسات پژوهشی، و غیره تأثیر میگذارد. این امر به نوبه خود فوراً موجب بیکاری گسترده، ورشکستگی کسبوکارهای کوچک و متوسط، از بین رفتن قدرت خرید، فقر و قحطی گسترده میشود.
📁 - هدف از این تجدید ساختار اقتصاد جهانی چیست؟
🔸 این امر چه پیامدهایی دارد؟ چه کسی از آن سود میبرد؟
🔸 · متمرکزسازی گسترده ثروت و سرمایه شرکتی
🔸 · بیثباتسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط در همه حوزههای مهم فعالیت اقتصادی از جمله خدمات، کشاورزی، و تولید
🔸 · فرآیند تملیک کسبوکارهای ورشکسته را سهولت میبخشد
🔸 · حقوق کارگران نادیده گرفته میشوند و بازار نیروی کار متزلزل میشود
🔸 · به بیکاری گسترده دامن میزند
🔸 · دستمزدها (و هزینههای نیروی کار) را در «کشورهای توسعهیافته» پردرآمد و همچنین کشورهای فقیر درحالتوسعه منقبض میسازد
🔸 · به افزایش بدهی خارجی میانجامد
🔸 · فرآیند خصوصیسازی را سهولت میبخشد
▪ ذکر این نکته ضروری است که تعدیل جهانی بسیار زیانبخشتر از برنامه تعدیل ساختاری صندوق بینالمللی پول ــ بانک جهانی در مقیاس کشوری است. این در واقع نئولیبرالیسم در منتهای آن است.
@salmanraoofi
#تحلیل_و_بررسی 3
#کرونا
#بحران_اقتصادی
🔅🔅🔅
📌 هشدار گلوبال ریسرچ:
📈 کرونا و نظم نوین جهانی
📁 - صندوق بینالمللی پول وارد میشود!
بحران کووید-۱۹ ناگهان (طی یک ماه گذشته) موجب فقر و محرومیت بخش بزرگی از جمعیت دنیا شده است. حدس بزنید چه کسی به کمک آمده است؟ صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی. کریستالینا گئورگیوا مدیرعامل صندوق بینالمللی پول تصدیق کرده که اقتصاد دنیا از حرکت باز ایستاده است، بدون آنکه به علل فروپاشی اقتصادی بپردازد. وی در این باره گفته است:
🔸 «سازمان جهانی بهداشت از سلامت مردم مراقبت میکند و صندوق بینالمللی پول نیز حافظ سلامت اقتصاد دنیاست.»
🔸 او چگونه میخواهد «از اقتصاد دنیا محافظت کند»؟ به قیمت از بین رفتن اقتصادهای ملی؟ «راهکار جادویی» وی کدام است؟
🔸 «مجموع ظرفیت وامدهی ما ۱ تریلیون دلار است»
🔸 در نگاه اول این رقم سخاوتمندانه است و پول زیادی به نظر میرسد. اما این در نهایت همان چیزی است که «پول کاذب» مینامیم. این بدان معناست که: «ما به شما پول قرض میدهیم و شما با همان پول، قرضتان را پس میدهید.»
👈 هدف غائی این است که بدهی خارجی (دلاری) افزایش یابد. صندوق بینالمللی پول مقصود و منظورش واضح است. این نهاد از طریق یکی از صندوقهای وامدهی خود موسوم به صندوق مهار و امداد فاجعه که در مورد همهگیری بیماریها نیز اطلاقپذیر است، «تسهیلاتی جهت رهایی از بدهی به فقیرترین و آسیبپذیرترین اعضا اعطا میکند.»
📐 هدف در واقع پر کردن جیب طلبکاران است، زیرا این پول در راستای تسویه بدهیها اختصاص مییابد. «ما به کشورهای کمدرآمد و کشورهای نوظهور با درآمد متوسط... تا ۵۰ میلیارد دلار وام میدهیم که اجرای کامل برنامه صندوق بینالمللی پول را الزامی نمیسازد.» در خصوص نحوه هزینهکرد پول هیچگونه شرط و شروطی وضع نمیشود. اما این پول موجب افزایش بدهی میشود و باید آن را بازپرداخت نمود.
👈 چوسودوفسکی بنیانگذار این اندیشکده کانادایی در ادامه مینویسد: کشورها پیشاپیش در تنگنا بسر میبرند. هدف این است که آنها از خواستههای طلبکاران تبعیت کنند. این یک راهکار نئولیبرال است که در سطح جهانی اعمال میشود: بهبودی اقتصادی عملاً رخ نمیدهد و فقر و بیکاری بیشتری در سرتاسر دنیا رقم میخورد. این «راهکار» به خودی خود به یک «علت» تبدیل میشود. این امر به دور جدیدی از بدهکاری دامن میزند و بدهیها را افزایش میدهد. هرچه که بیشتر وام دهید، کشورهای درحالتوسعه را بیشتر تحت فشار قرار میدهید تا به لحاظ سیاسی اطاعتپذیر شوند. این همان هدف غائی امپراتوری رو به افول آمریکاست.
👈 واقعیت ناگفته آن است که این یک تریلیون دلارِ مؤسسات برتون وودز هدفش دامن زدن به بدهیهای خارجی است. در قالب تحولات اخیر، وزرای اقتصاد گروه ۲۰ تصمیم گرفتند تعهدات فقیرترین کشورهای دنیا در خصوص بازپرداخت وامهایی که جهت تسویه بدهیها به آنها اعطا شده بود را به حالت تعلیق دربیاورند. ابطال بدهیها مطرح نیست. برعکس، این راهبرد موجب افزایش بدهیها میشود. یک نکته مهم اینکه، دولتها در کشورهای درحالتوسعه باید موضع محکمی در قبال «عملیات نجات» صندوق بینالمللی پول ـ بانک جهانی اتخاذ کنند.
📁 - بحران بدهی جهانی در کشورهای توسعهیافته
یک بحران مالی بیسابقه در همه سطوح حاکمیت در حال رخ دادن است. با توجه به سطوح بالای بیکاری، کسب درآمدهای مالیاتی در کشورهای درحالتوسعه تقریباً متوقف شده است. طی دو ماه گذشته، دولتهای ملی بهطور فزاینده بدهکار شدهاند. دولتهای غربی و احزاب سیاسی نیز به نوبه خود بیش از پیش تحت کنترل طلبکاران قرار میگیرند. و این طلبکاران هستند که حرف آخر را میزنند.
📐 دولتها در همه سطوح به سمت تنگنای بدهی سوق پیدا کردهاند. بدهیها را نمیتوان بازپرداخت کرد. در آمریکا، کسری بودجه فدرال «به میزان ۲۶ درصد افزایش یافته و به ۹۸۴ میلیارد دلار طی سال مالی ۲۰۱۹ رسیده که بالاترین رقم طی ۷ سال گذشته به شمار میرود.» این تازه آغاز راه است.
📐 در کشورهای غربی، بدهی عمومی به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است. از این منابع جهت تأمین مالی «بستههای نجات مالی»، «پرداخت اعانه» به شرکتها، و «تأمین اجتماعی» بیکاران استفاده میشود.
📐 منطق بستههای نجات مالی از برخی جهات شبیه منطق ورای بحران ملی سال ۲۰۰۸ است، اما از مقیاس بزرگتری برخوردار است. نکته طنزآمیز اینکه، در سال ۲۰۰۸، بانکهای آمریکایی هم طلبکاران دولت فدرال آمریکا و هم دریافتکنندگان خوششانس بودند: عملیات نجات توسط بانکها با هدف «نجات بانکها» تأمین مالی شد. تناقضآمیز نیست؟
@salmanraoofi
#تحلیل_و_بررسی 4
#کرونا
#بحران_اقتصادی
🔅🔅🔅
📌 هشدار گلوبال ریسرچ:
📈 کرونا و نظم نوین جهانی
📁 - خصوصیسازی کشورها
این بحران در نهایت خصوصیسازی کشور را شتاب میبخشد. دولتهای ملی بهطور فزاینده تحت سلطه پولهای کلان قرار میگیرند. در شرایطی که کشورها بهواسطه بدهیهای فزاینده فلج شدهاند، خطری که وجود دارد خصوصیسازی بالفعل کل ساختار کشوری در کشورهای مختلف در همه سطوح دولتی تحت نظارت ذینفعان مالی قدرتمند است. با این وجود، این داستان ساختگی که «دولتهای مستقل» در راستای منافع رأیدهندگان عمل میکنند همچنان حفظ میشود.
👈 سطح اول کشور که در معرض خصوصیسازی قرار میگیرد شهرداریها هستند (که بسیاریشان پیشاپیش بهطور جزئی یا کامل خصوصیسازی شدهاند، مثلاً شهرداری دیترویت در سال ۲۰۱۳). میلیاردرهای آمریکایی اغوا میشوند یک شهر را بهطور کامل خریداری کنند. چند شهر بزرگ پیشاپیش در آستانه ورشکستگی قرار دارند. (این امر تازگی ندارد.) آیا شهر ونکوور خصوصیسازی میشود؟ «شهردار ونکوور پیشاپیش نسبت به ورشکستگی شهر ابراز نگرانی کرده است» (لو دوار، ۱۵ آوریل ۲۰۲۰).
◽ در بزرگترین شهرهای آمریکا، مردم قادر به پرداخت مالیات نیستند: بدهی شهر نیویورک در سال مالی ۲۰۱۹ به ۵۶/۹۱ میلیارد دلار رسیده (سال مالی ۲۰۱۹) که یک افزایش ۱۳۲ درصدی را در مقایسه با سال مالی ۲۰۰۰ نشان میدهد. بدهیهای شخصی نیز به نوبه خود در سرتاسر آمریکا سر به فلک گذاشتهاند. «خانوارهای آمریکایی مجموعاً حدود ۱ تریلیون دلار در کارتهای اعتباری خود بدهکارند.» هیچ اقدامی در آمریکا در راستای کاهش نرخ بهره کارتهای اعتباری صورت نگرفته است.
📁 - نظم نوین جهانی؟
قرنطینه عمومی موجب فقر و محرومیت کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه میشود و عملاً اقتصادهای ملی را نابود میسازد. این امر دورنمای اقتصادی را بهطور کامل بیثبات میسازد. این امر همچنین مؤسسات اجتماعی از جمله مدارس و دانشگاهها را تضعیف میکند. این امر کسبوکارهای کوچک و متوسط را به سمت ورشکستگی سوق میدهد.
📁 - چه نوع دنیایی انتظار ما را میکشد؟
این گزارش در پایان اینگونه نتیجهگیری میکند: آیا همانگونه که هنری کیسینجر اخیرا گفته است، یک «نظم نوین جهانی» اهریمنی دارد شکل میگیرد؟
🔸 «همهگیری ویروس کرونا نظم جهانی را برای همیشه تغییر میدهد»
🔸 اظهارنظر تاریخی کیسینجر در سال ۱۹۷۴ را به خاطر بیاورید:
🔸 «جمعیتزدایی باید اصلیترین اولویت سیاست خارجی آمریکا در قبال جهان سوم باشد».
◽ پیامدهای سیاسی از گستره وسیعی برخوردارند. پس از بحران چه نوع حکومتی خواهیم داشت؟ سوءتفاهمات بسیاری در خصوص ماهیت بحران مطرح هستند. چند روشنفکر مترقی اکنون میگویند این بحران به مثابه شکست نئولیبرالیسم است. «این یک شروع تازه را رقم میزند.» برخی مردم آن را یک «نقطه عطف بالقوه» میدانند که فرصت «شکل دادن به سوسیالیسم» یا «احیای دموکراسی اجتماعی» را در پی قرنطینه عمومی رقم میزند. شواهد و قرائن حکایت از آن دارند که نئولیبرالیسم شکست نخورده است. برعکس، کاپیتالیسم جهانی سلطه خود را تقویت کرده است. ترس و اضطراب مستولی میشود. کشورها در حال خصوصی شدن هستند. اینها مسائلی هستند که باید به آنها بپردازیم. فرصت تاریخی جهت مقابله با ساختارهای قدرت کاپیتالیسم جهانی از جمله تشکیلات نظامی آمریکا و ناتو را باید در دوران پس از قرنطینه عمومی رقم زد.
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
بزرگواران مادر حقیر مبتلا به کرونا شده اند و آزمایششان مثبت بوده
لطفا برای سلامتی ایشان دعا کنید
متشکر
@salmanraoofi
استاد امینی نژاد - بیانات اخلاقی 2.mp3
8.1M
🔆العلماء رجلان؛ رجلٌ عالمٌ آخذٌ بعلمه فهذا ناجٍ و عالمٌ تاركٌ لعلمه فهذا هالکٌ
🔆عالمان دو گونه اند، عالمی که اهل نجات است و عالمی که اهل نجات نخواهد بود
#بیانات_اخلاقی
🔅کانال موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
@salmanraoofi
مکتب شناسی فقهی و اصولی #آیت_الله_سیستانی
جلسه ۱
https://eitaa.com/salmanraoofi/397
جلسه ۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/398
جلسه ۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/399
جلسه ۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/400
جلسه ۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/545
جلسه ۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/546
جلسه ۷
https://eitaa.com/salmanraoofi/547
جلسه ۸
https://eitaa.com/salmanraoofi/548
جلسه ۹
https://eitaa.com/salmanraoofi/699
جلسه ۱۰
https://eitaa.com/salmanraoofi/700
جلسه ۱۱
https://eitaa.com/salmanraoofi/704
جلسه ۱۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/706
جلسه ۱۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/707
جلسه ۱۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/948
جلسه ۱۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/1031
جلسه ۱۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/1034
@salmanraoofi
#مکتب_شناسی_کاربردی با تطبیق بر بحث استخاره
جلسه ۱
https://eitaa.com/salmanraoofi/6268
جلسه ۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/6272
جلسه ۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/6273
جلسه ۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/6274
جلسه ۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/6276
جلسه ۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/6683
جلسه ۷
https://eitaa.com/salmanraoofi/6689
@salmanraoofi
استاد امینی نژاد - بیانات اخلاقی 3.mp3
11.24M
🔅خطر علم بدون عمل
🔅ارائه راهکاری برای رهایی از وسوسه های نفس
#بیانات_اخلاقی
موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
@salmanraoofi
AUD-20200428-WA0001.mp3
10.77M
🔅بیانات بسیار مهم حجت الاسلام والمسلمین استاد میرهاشم حسینی
🔅تولیت محترم حوزه علمیه آیت الله حق شناس و آیت الله مجتهدی
🔅🔅🔅تهدیدها و فرصتهای کرونا
@salmanraoofi
Ostad Amini nejad.mp3
13.33M
🔅یکی از آموزه های اساسی مباحث اخلاقی و بحث های طریقی و سلوکی بحث شکر است.
🔅حضرت استاد امینی نژاد نسبت مسأله شکر با زیادی نعمت و زیادی عذاب را توضیح می دهند.
#بیانات_اخلاقی
🔅موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
@salmanraoofi
#گلچینی_از_فقه_آیتاللهالعظمیخامنهای
#بیع_عذره ۱
یکی دیگر از اعیان نجسهای که دلیل خاص برایش آمده است، عذره است.
🔅البته بحث عذره، بحث مورد ابتلاء امروز نیست، لکن از این جهت وارد بحث میشویم که در روایات مربوط به عذره روایتی وجود دارد كه در آن تعبیر «حرام» آمده است و از طرفی «حرام» ظاهرش حرمت تکلیفی است، نتیجه میگیریم این مورد هم از مواردی است که تنصیص و تصریح شده است به اینکه اکتساب به آن حرامٌ تکلیفاً.
🔅چنین برداشت میکنیم که اگر آن چیزی که در خمر فهمیدیم در عذره هم بدست بیاید، احتمال الغاء خصوصیت بیشتر میشود.
🔅در باب عذره ۳ روایت وجود دارد: یک روایت میگوید: «لابأس ببیع العذرة»، بیع عذره اشکالی ندارد و این روایت -از لحاظ سند- از روایتِ نقطه مقابلش بهتر است.
🔅روایت دیگر میفرماید: «ثمن العذرة سحتٌ» که گفتیم روایاتی که حرمت یا سحتبودن را بر ثمن العذره حمل میکند، حرمت تکلیفی معامله از این لسان و این تعبیر فهمیده نمیشود.
این دو روایت از گردو نۀ بحث خارج میشود.
🔅باقي ميماند روایت حضرت صادق(علیهالسّلام) که دو تعبیر ضدّ هم در اين روایت بکار رفته، و با هم متنافی و متناقض هستند.
🔅لذا بین بزرگان و فقهاء اختلاف افتاده که این دو تعبیر را چطور با هم جمع کنند؟ روایت در باب چهلم از ابواب ما یکتسبُ به در کتاب وسائل الشیعه است، سندش هم سند خوبی است.
🔅جناب شیخ(علیهالرحمه) بإسناده عن محمد بن احمد بن یحیی- که اسناد صحیحی است- عن محمد بن عیسی، عن صفوان، که همه از بزرگانند، عن مسمع
🔅(در اين نسخه: عن مسمع، عن ابی مسمع دارد که غلط است، و باید عن مسمع بن أبی مسمع باشد، و این مسمع کردین از روُات اصحاب حضرت باقر(علیهالسلام) و حضرت صادق(علیهالسلام) و حضرت موسی بن جعفر(علیهالسلام) میباشد، از هر سه امام روایت نقل کرده و ثقه است. البته به وثاقت او تصریح نشده است، امّا نجاشی از او تجلیل زیادی میکند، به علاوه که در اسناد کامل الزیاره هم هست و به نظر ما ایشان یقیناً ثقه است.
عن سماعة بن مهران، که ایشان هم ثقه است. روایت به نظر ما روایت صحیحه است.
🔅بعضی سماعة بن مهران را واقفی میدانند و البته هر جائی که در سندْ سماعة بن مهران باشد میگویند موثّقه.
در حالی که سماعة بن مهران واقفی نیست، و احتمال زیاد دارد در زمان حیات موسی بن جعفر وفات کرده باشد.
👈در این صورت چطور میتواند واقفی باشد؟! واقفیه بعد از وفات موسی بن جعفر بوجود آمدند.
بنابراین، واقفیبودنش ثابت نیست.
البته چند راویِ واقفی از او روایت کردند، لذا تصوّر شده است که ایشان هم واقفی است.
🔅سماعة بن مهران میگوید: سأل رجل ابا عبدالله(علیهالسلام) و انا حاضر فقال: انّی رجل اَبیع العذرة، کود و این چیزها خرید و فروش میکرده و به باغدارها و مزرعهدارها میفروخته است. فما تقول؟ شما چه میفرمائید؟
قال: حرامٌ بیعها و ثمنها، هم فروشش و هم پولش حرام است.
و قال: «لابأس ببیع العذرة»، بیع عذره اشکالی ندارد. چطور میشود که هم حرامٌ بیعها و ثمنها و هم اشکالی ندارد؟
👈خیلی روی این روایت بحث شده است؛
اوّلاً: بحث شده است که آیا اين یک روایت است یا دو روایت؟ برخی احتمال دادهاند که دو روایت است و سماعة بن مهران رسمش این بوده که روایاتی را از یک امام نقل و در یک روایت جمع میکرده است.
امام راحل(رضواناللهتعالیعلیه) این خصوصیت سماعه را نقل میکنند، لکن من به این تفحّصاتی که در زمینۀ مسائل مربوط به این بزرگواران داشتم، جایی برخورد نکردم. به هر حال، اگر یک روایت شد، معنایش چیست؟
🔅شیخ اعظم(علیهالرحمه) روایت را شاهد جمع میدانند و میفرمایند: روایت سماعه شاهد بر این است که تعارض دو روایت وارد در بیع عذره، از نوع تعارض بین دو روایت نیست، بلکه مراد در آن دو روایت، متفاوت است.
🔅عبارت شیخ قدری مُغلق است و موجب شده بعضی در مراد ایشان به اشتباه بیفتند.
شیخ میفرمایند: از روایت سماعه اینطور بدست میآید که اختلافِ دو روایت من حیث الدلالة است. مراد شیخ از «من حیث الدلالة» یعنی: من حیث المراد، یعنی موضوع آن دو روایت با هم متفاوت است.
👈بنابراین، روایتین متعارضتین نیستند تا به روایات علاجیه مراجعه کنیم و علاج باب تعارض را اینجا اجرا کنیم، بلکه موضوع در روایت، متفاوت است؛
یکی از دو روایت، ناظر به عذرة الانسان و کلّ غیر مأکول اللحم است، آنجا نهی میکنند.
روایت دیگر که اجازه میدهد و مجاز میشمارد و میفرماید: «لا بأس» این روایت به مدفوع حیوان و ما یؤکل لحُمه یعنی حیوانات حلال گوشت نظر دارد.
🔅شیخ(علیهالرحمه) چنین توجیهی میکنند و این روایت را هم شاهد بر جمع تبرّعی میدانند.
@salmanraoofi
#گلچینی_از_فقه_آیتاللهالعظمیخامنهای ۵
#بیع_عذره ۲
👈اشکال شده که اين جمع بلاشاهد است!
به چه دلیل مراد از این فقرۀ اُولی که میفرمایند: «حرامُ بیعها و ثمنها»، عذرۀ انسان است؟
و از کجا معلوم شده که در دوّمی «لا بأس»، مراد، عذرۀ حیوانات مأکول اللحم است؟
🔅جمع تبرّعی اعتبار و حجیّت ندارد.
شیخ(علیهالرحمه) یک بیان فنّی در مکاسب دارند که قابل توجّه است- اگرچه مخدوش است!
میفرمایند: دو بخش روایت، هر کدام قدر متیقّنی دارند.
وقتی که بطور مطلق میفرماید: «حرامٌ بیعها و ثمنها»، بیع عذره و ثمن آن حرام است،
و اطلاق آن عذرۀ ما لایؤکل و عذرۀ ما یؤکل لحمه را شامل ميشود.
قدر متیقّنی در این فقره وجود دارد و آن «ما لایؤکل لحمه» است.
🔅در فقرۀ بعدی که میفرماید: «لابأس ببیع العذره»، اینجا هم مطلق است و ما یؤکل لحمه و ما لایؤکل لحمه را شامل میشود.
قدر متیقّن آن ما یؤکل لحمه است. (تعبیر «قدر متیقن» از ايشان نیست، ما تعبیر به قدر متیقن میکنیم).
🔅شیخ میگویند: آن فقرۀ اُولی نصّ فی عذرة الانسان و ما لایؤکل لحمه و ظاهرٌ فی غیره؛
و فقرۀ دوّم («لابأس ببیع العذره»)، نصٌ فی ما یؤکل لحمه و ظاهرٌ فی غیره.
🔅این عبارت قابل خدشه است؛ زیرا یک عبارت در آنِ واحد نمیتواند هم نص باشد و هم ظاهر نسبت به دو چیز!
بلکه در هر دو، ظاهر و مطلق است و برای خارجکردن مراد شیخ از این خدشهها، باید گفت مراد شیخ همان قدر متیقّنی است که در فقرات وجود دارد.
🔅و ما به قدر متیقن از هر کدام از این دو فقره اخذ میکنیم و آن قسمت غیر قدر متیقن، یعنی قدر مشکوک، را به فقرۀ آنچه که فهمیدیم از فقرۀ دیگر نفی میکنیم.
🔅همۀ بزرگان اساتید ما و محقّقین بر بیان شیخ(علیهالرحمه) خدشه وارد کردند و خدشه هم وارد است؛ چون دلیلی بر این معنا نداریم.
این یک جمع تبّرعی است، برای اینکه انسان این کلام را تصحیح کند، به این وجوه مُلتجی میشود
🔅و الّا این جمع، عرفی نیست؛ زیرا عرف این دو حرف را متعارض با هم میبیند.
🔅وجوه دیگری هم ذکر کردند، از جمله مرحوم صاحب جواهر وجهی ذکر کردند، از قدماء مرحوم شیخ طوسی وجهي را ذکر کردند که معروف است که در آنجاهائی که معامله میشود عذرۀ انسان، آنجاها جایز است در غیر آنجاها جایز نیست. این وجوه محتمل است لکن جمع عرفی نیست بلکه جمع تبّرعی است.
🔅اینها وجوه جمعی است که در این روایت گفته شده است و به نظر میرسد هیچکدام وجوهی نیست که انسان را قانع کند.
اگر گفتیم دو روایت است، حرفی نیست، مثل دو روایت با آن رفتار میکنیم و ادلّۀ علاجیه را شامل آن میدانیم و در نهایت آنها چون متکافئین هستند، تعارض میکنند و تساقط میکنند؛ یعنی حدیث از اعتبار میافتد.
لکن به نظر میرسد این یک حدیث است در مجلس واحد و یک مطلب گفته شده است.
👈احتمال دیگری در توجیه حدیث گفته شده که: ممکن است در حدیث تصحیف وجود داشته باشد. البته این احتمال کاملاً معقول است. این معنا را بزرگان هم گفتند، حرف ما نیست.
در روایات فراوان اتفاق میافتد که کلمۀ «مِن» را تبدیل به «ابن» میکنند. احتمال دارد در طول این چند صد سال که این نوشتهها را از روی هم مینوشتند، اشتباه شده باشد، آنجا آدمی که خِرّیتِ فنِّ رجال است، این اشتباه را میفهمد.
در متون روایات هم فراوان اتفاق میافتد، خطاهایی که ناشی از حذف یا اضافۀ یک کلمه یا یک حرف یا تصحیف است، مثل همین «ابن» و «عن» که ممکن است تصحیف شود.
🔅اگر این روایت را اینطور دیگری بخوانیم، معنای روایت هم فرق میکند از جمله اینکه اینطور خوانده شود: «قال سأل رجل ابا عبدالله و أنا حاضر انّی رجل اَبیع العذرة فما تقول حرامٌ بیعُها و ثمنها»؛ یعنی آن «قال» که در وسط روایت و قبل از جملۀ «حرامٌ بیعها و ثمنها» بوده، اشتباه باشد. سؤالکننده این گونه سؤال میکند: میگوید انّی رجل اَبیع العذرة فما تقول حرامٌ بیعُها و ثمنها؟
@salmanraoofi
#گلچینی_از_فقه_آیتاللهالعظمیخامنهای ۶
#بیع_عذره ۳
🔅حضرت فرمود: قال «لابأس ببیع العذرة». اینجا هم «و قال»، «واو» افزوده شده پس «قال» از فقرۀ اولی محذوف بوده به آن اضافه شده، در فقرۀ ثانی هم، واو نبوده و به آن اضافه شده است.
به هر حال، این روایت، روایتی مجمل است و به این روایت نمیتوان استناد کرد.
بنابراین، حرمت تکلیفی معاملۀ بر اعیان نجسه، از راه حرمت تکلیفی معامله بر بیع العذرة حاصل نشد.
بنابراین، حرمت تکلیفی معامله بر یک عین نجس در هیچ موردی به جز خمر ثابت نشد، فقط در مورد خمر ثابت است.
👈در نتیجه البیعُ علی الخمر حرامٌ تکلیفیاً.
🔅آیا میشود إلغاء خصوصیت کرد که چون در خمر معامله و اکتساب حرام است، در همه أعیان نجسه هم اینطور است؟
🔅مسلّماً اینطور نیست، بلکه میتوان ادّعای جزم و قطع به وجود خصوصیتی در خمر نمود، خمر این همه مفاسد دارد، نسبت به نجاسات دیگر استقذار وجود دارد امّا نسبت به خمر در نظر عامّه مردم هیچ استقذاری هم وجود ندارد و آن را یک چیز طاهر و عزیز میشمارند.
🔅این همه اشعار در مدح خمر سرودهاند، از جمله: بِخَمرَة ٍ غَرَسَت اَکرمُون کَرمتها بغرقف عُصرت قبل عصر حام و سام. شاعر لوتی عرب و فارس و غیره دربارۀ خمر حرف زده و قصاید خمریّه گفتند، هیچکدام استقذاری ندارند.
🔅امّا خباثت معنوی و رجسبودن معنوی خمر آنقدر زیاد است که شارع مقدّس فرمودند: خمر را بخصوص معامله هم نباید بکنید و حرام است تکلیفیاً نه فقط معامله باطل است بلکه حرام هم هست.
🔅پس از ادلّۀ لفظیۀ واردۀ در مورد بعض نجاسات نتوانستیم حرمت تکلیفی معامله بر مطلق اعیان نجسه را ثابت کنیم. دلیل آخری که بحث میکنیم، اجماع است (در جلسه بعد).
@salmanraoofi
استاد امینی نژاد - بیانات اخلاقی 6.mp3
12.19M
🔅بیانات اخلاقی جناب استاد امینی نژاد، پیرامون مسأله گناه و توبه
🔅آن چه در گناه مهم است، آن روح خیانت و معصیت در گناه است؛ آن هم معصیت حق!
🔅راهکار بازگشت از مسیر گناه
#بیانات_اخلاقی
🔅موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
@salmanraoofi