13.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#نماهنگ
شهریورِ پُرخاطره
🔍 مروری بر حوادث شهریورماه و نقش رژیم آمریکا در آنها
💐 رهبر انقلاب:
جوانهای ما باید این خاطرات را فراموش نکنند. این حوادث نباید کهنه بشود؛ حافظهی تاریخی یک ملّت نباید ضعیف بشود.
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#یاران_معصومین
#محمد_بن_ابیبکر
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14542
◀️ قسمت دوم
🔶🔸فعالیتهای سیاسی
🔹دوره خلافت عثمان
محمد در اواخر حکومت عثمان به دلایل گوناگون با او مخالف بود.
از جمله: رعایت نکردن عدالت در میان صحابه؛ زیرا عثمان بسیاری از اقوام خویش چون مروان بن حکم را بر مسند امور مهم قرار داده و صحابه بزرگ پیامبر را به کار نگرفته بود.
همچنین کنار نهادن سنت پیامبر و دو خلیفه پیشین و بیتفاوتی نسبت به حکام و امرایی که در نقاط مختلف قلمرو اسلامی به دلخواه خود عمل میکردند.
محمد در ملاقات خود با عثمان از این افراد به شدت انتقاد کرد.[۱۸]
🔹ماجرای محاصره و قتل عثمان
محمد بن ابی بکر در مدت چهل روز محاصره خانه عثمان که از ۷ ذیالقعده تا ۱۸ ذیالحجه سال ۳۵ هجری به طول انجامید[۱۹] از نزدیک امور را زیر نظر داشت و بر عقیده خود مبنی بر مخالفت با عثمان اصرار میورزید.
در خصوص قتل عثمان و نقش محمد بن ابی بکر، نظریات مختلفی از سوی مورخان ذکر شده است:
برخی معتقدند او با چند نفر دیگر بر عثمان وارد شد و نخستین ضربه را وی بر عثمان وارد آورد و اشخاص دیگر ضربات نهایی را زده و عثمان را کشتند.[۲۰]
نظریه دیگر معتقد است که محمد همراه سیزده نفر دیگر بر عثمان وارد شد و پس از اعتراض بر حکمرانانی که او بر مناطق مختلف گماشته بود، به یکی از آن سیزده نفر اشاره کرد که به عثمان حمله کند.[۲۱]
نظریه سومی نیز معتقد است اگر چه محمد بن ابیبکر در تحریک مردم علیه عثمان نقش داشت و در جریان محاصره او نیز به صورت فعال حاضر بود، ولی وی قاتل عثمان نیست، بلکه پس از بیرون رفتن محمد از نزد عثمان، قاتلان بر عثمان وارد شده، وی را به قتل رساندند.[۲۲]
قراین و دلایلی نیز وجود دارد که نظریه سوم را تایید میکند.[۲۳]
🔹دوره خلافت امام علی علیهالسلام
محمد در دوره خلافت امام علی علیهالسلام در شمار شرطةالخمیس بود.[۲۴]
🔹در جنگ جمل
در ماجرای جنگ جمل، محمد بن ابیبکر معتقد بود که ناکثین، خونخواهی عثمان را بهانهای برای پیشبرد اهداف خویش قرار دادهاند و در خصوص آنها میگفت:
«به خدا سوگند کسی جز آنان قاتل عثمان نیست».[۲۵]
در آستانه جنگ که نیروهای دو طرف آماده نبرد میشدند، امام علی، محمد بن ابیبکر را به فرماندهی نیروی پیاده نظام انتخاب کرد.
او در طول جنگ رشادتهای فراوانی از خود نشان داد و ثور بن عدی یکی از فرماندهان سپاه جمل را از پا درآورد.[۲۶]
محمد پس از پایان جنگ، با شکستخوردگان جمل رفتار مناسبی در پیش گرفت، چنان که عبدالله بن زبیر را که از سران جمل بود و از میدان نبرد جان سالم به در برده بود، نزد امام علی شفاعت کرد و وی را نزد عایشه برد.[۲۷]
آنگاه به دستور امام، خواهرش عایشه را با احترام فراوان همراه چهل زن دیگر از زنان بصره به مکه و از آنجا به مدینه برد.[۲۸]
🔹در جنگ صفین
هرچند محمد قبل از شروع جنگ صفین، از سوی امام علی علیهالسلام به فرمانداری مصر منصوب شده بود، ولی شواهد دال بر این است که محمد بن ابیبکر در این جنگ در سپاه امام، علیه معاویه جنگید.[۲۹]
در روایتی از امام صادق علیهالسلام نیز آمده است که در جنگ صفین، پنج نفر از قریش همراه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام بودند که محمد بن ابیبکر یکی از آنها بود.[۳۰]
محمد در جریان جنگ همراه حسنین علیهماالسلام در رکاب امام علی قرار داشت و آنحضرت وی را فرمانده پیاده نظام، و به نقلی، فرمانده میسره (جناح چپ ) سپاه خویش قرار داده بود.[۳۱]
یکی از شعرهایی که سپاه امام علی علیه شامیان میسرودند این بود که:
«هان پاک، پسر پاک، محمد بن ابیبکر همراه ماست.»[۳۲]
به نقل برخی منابع، در جریان جنگ هنگامی که معاویه، عبیدالله بن عمر را با سپاهی منظم به جنگ امام علی فرستاد، امام، محمد را با سپاهی از سواران به سوی او فرستاد که میان آنان جنگی در گرفت و تعداد زیادی از دو طرف کشته شدند.[۳۳]
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14647
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
پرونده #یاران_معصومین
👈 #سلمان_فارسی؛ از بردگی یهود تا سلمان محمدی
https://eitaa.com/salonemotalee/14262
👈 #حذیفه_بن_یمان؛ صحابی منافقشناس و از خواص یاران پیامبر و امام علی علیهماالسلام
https://eitaa.com/salonemotalee/2854
👈 #محمد_بن_ابیبکر؛ عابد قریش و از حواریون امام علی علیهالسلام
https://eitaa.com/salonemotalee/14542
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
"#نیمه_شبی_در_حله"
نوشته حجتالاسلام مظفر سالاری
بامضمونی درباره وظایف مسلمانان درزمان غیبت
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#نیمه_شبی_در_حله
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14545
◀️ قسمت نوزدهم
………. من این ماجرا را از پسر اسماعیل هرقلی که "شمس الدین" نام داشت، شنیدم.
خدا او را هم بیامرزد!
مرد با تقوا و درستکاری بود.
البته این ماجرا به قدری مشهور است که تمامی سالخوردگان حلّه و بغداد، آن را به یاد دارند.
پدربزرگت هم باید آن را به خاطر داشته باشد.
- او تا به حال چیزی در اینباره به من نگفته.
- زمانی که اسماعیل جوان بود، دملی در ران پای چپش بیرون میآید که به اندازه کف دست، بزرگ بود.
در هر فصل بهار، این دمل میترکید و مرتب از آن چرک و خون خارج میشد.
فکرش را بکن که آن بیچاره دیگر نمیتوانسته به کار و زندگیاش برسد.
میدانی که روستای "هرقل" نزدیک حلّه است. اسماعیل در آن روستا زندگی میکرد.
- بله، میدانم کجاست.
در سفری که دو سال پیش داشتیم، کاروان ما کنار آن روستا منزل کرد.
- اسماعیل به حلّه میآید و نزد سیدبنطاووس میرود و جراحت پایش را نشان میدهد.
سیدبنطاووس از علمای بزرگ ماست.
- خدا رحمتش کند! چیزیهایی درباره بزرگواری و دانش او شنیدهام.
- سید، جراحان حلّه را حاضر میکند تا دمل را معاینه و معالجه کنند.
آنها پس از معاینه میگویند که دمل روی رگ حساسی قرار گرفته و علاج آن تنها در بریدن و برداشتن است.
سید میگوید اگر چارهی دیگری ندارد این کار را بکنید.
میگویند:
ترس آن را داریم که به هنگام جراحی، به آن رگ حساس صدمهای وارد شود و جان اسماعیل به خطر افتد.
سید، اسماعیل را با خود به بغداد میبرد و در آنجا نیز دمل را به زبده ترین جراحان آن شهر نشان میدهد.
آنها نیز همان حرف جراحان حلّه را میزنند.
سید میخواهد به حلّه باز گردد که اسماعیل میگوید؛ حال که تا بغداد آمدهام، بهتر است به زیارت تربت امامان سامرا مشرف بشوم و پس از آن به حلّه بازگردم.
اسماعیل در سامرا، مرقد امام علی النقی و امام حسن عسکری علیهماالسلام را که امامان دهم و یازدهم ما هستند، زیارت میکند. پس از آن به "سرداب مقدس" میرود و امام زمان عجلاللهتعالیفرجه را شفیع خود در نزد خدا قرار میدهد تا از گرفتاری نجات پیدا کند.
- سرداب مقدس کجاست؟
- محلی است که به عقیدهی ما، امام زمان عجلاللهتعالیفرجه از آنجا ناپدید شد و غیبت خود را آغاز کرد.
عدهی بسیاری، در آن سرداب به خدمت آن حضرت شرفیاب شده و یا با عنایت وی به مراد خود رسیدهاند.
القصه،
اسماعیل چند روزی را در سامرا میماند.
در آن مدت، کارش راز و نیاز با پروردگار و توسل به امامان بود.
روز پنج شنبه، بیرون از شهر، در دجله غسل میکند و لباس پاکیزهای برای زیارت میپوشد تا برای آخرین بار به زیارت قبر امامان و سرداب مقدس برود.
وقتی به حصار شهر میرسد، ناگاه چهار اسبسوار در مقابل خود میبیند.
سه نفرشان جوان و چهارمی یک پیرمرد بود.
یکی از مردان جوان، هیبت و وقار بیشتری داشته.
به او سلام میکنند و اسماعیل جواب سلامشان را میدهد.
فکر میکند که ایشان از بزرگان و دامداران آن ناحیه هستند.
مردی که وقار و هیبت فراوانی داشته از او میپرسد:
"فردا باز خواهی گشت؟"
اسماعیل جواب میدهد:
"بله، فردا به حلّه باز خواهم گشت."
آن مرد میگوید:
"پیش بیا تا آن چیزی که تو را به رنج و درد مبتلا کرده است ببینم!"
اسماعیل مایل نبود کسی به دمل پایش دست بزند.
میترسید که باز خون و چرک از آن بیرون بیاید و لباسش را آلوده کند و او نتواند با خیال راحت به زیارت برود.
با این حال، تحت تاثیر هیبت و نفوذ کلام آن مرد قرار میگیرد و پیش میرود.
آن مرد از روی اسب خم میشود و دست راست خود را روی شانه اسماعیل تکیه میدهد و دست دیگرش را روی زخم میگذارد و فشار میدهد.
اسماعیل اندکی احساس درد میکند.
بعد آن مرد روی اسب راست مینشیند.
پیرمردی که همراه آنها بوده، میگوید:
"رستگار شدی، اسماعیل!"
اسماعیل تعجب میکند که اسم او را از کجا میدانند.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14650
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#مسلمانان_صهیونیست
اهمیت #کلیدواژه_دروغ_در_جنگنرم
کار ویژه «شبکه نفوذ»
برای ایجاد تصویری «دروغگو» از ایران و ایرانی
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#مسلمانان_صهیونیست
کار ویژه «شبکه نفوذ»
برای ایجاد تصویری «#دروغگو»
از ایرانوایرانی
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14547
◀️ مقاله دوم؛
فریبکاری در ظاهرسازی از «صداقت» انسان غربی ۱.
🔹«دروغگویی» (Lying) در هیچ فرهنگ و تمدنی از مشروعیت برخوردار نیست و انسان «کذّاب» موجودی مطرود در هر جامعهای است.
مشروط بر آنکه «دروغگویی» را به معنی «سخن خلاف واقع با قصد فریب دیگران» تعریف کنیم و اساس تحقق «دروغگویی» را منوط به حضور سه شرط اصلی بدانیم:
۱/ جمله خطایی گفته شود.
۲/ گوینده از خطا بودن آن مطلع باشد.
۳/ گوینده قصد فریب مخاطب را داشته باشد.
🔹البته باید به این مهم توجه داشته باشیم که در تمامی جوامع اگر چه بیان هر «سخن اشتباهی» به معنی «دروغگویی» نیست و عدم اطلاع از «اشتباه بودن سخن» موجب رفع اتهام «دروغگویی» میشود؛
اما در «شریعت اسلام» معنی «دروغگویی» وسیعتر است و اساساً قیدی بهعنوان «قصد فریب دیگران» موضوعیت ندارد.
🔹پس در شریعت اسلام؛ «دروغگویی» هر سخن خلاف واقعی را در بر میگیرد؛
خواه این سخن بهصورت «عمد» و به «قصد فریب دیگران» بیان شده باشد
و یا اینکه بهصورت «سهو» و بدون «قصد فریب دیگران» مطرح شود.
همچنین در «جامعه اسلامی» مفهوم «کذب» متقوّم به قول و لفظ نیست و لازمهی «دروغگویی» این نیست که حتماً تلفّظ به «دروغ» صورت پذیرد؛
بلکه اگر فردی «دروغ» را بنویسد یا با اشاره «دروغ» را بگوید، این هم «دروغگویی» است!
🔹در اینجا بهصورت گذرا میبایست اشاره نمود که مشروط کردنِ «دروغگویی» به وجود سه و یا دو اصل، یکی از عواملی بود که سبب شد تا «هنر کلاسیک» در غرب و شرق از رونق چشمگیری برخوردار شود
و رُماننویسی و تئاتر در کنار شعبدهبازی و مجسمهسازی و… به نحوی فربه گردد که غرب و شرق را به خواستگاه برخی از این پدیدهها مبدل سازد
و در مقابل، تمرکز «هنر اسلامی» را بیش از هر چیز معطوف خوشنویسی و معماری و شبیهخوانی و تعزیه و قصهگویی و افسانهسرایی و… سازد؛
ادعایی که طرح جامع و مبسوط آن نیازمند مجالی مختص به خود است.
🔹ظهور «مدرنیته» (Modernity) و شکلگیری حاکمیّتهای نوین در غرب سبب شد تا «دروغگویی» در میان تودههای اجتماعی کاهش یابد! پدیدهای که بهشدت وابسته به حاکمیت «نظام لیبرالیسم» بود.
🔹زیرا این نوع از حاکمیّت در بردارندهی نظام ارزشی جدیدی بود که مبتنی بر آن چیزی بهنام «امر قدسی» (Holy Matter) در ساحت اجتماعی موضوعیّت نداشت و از این جهت گامهای بلند «تقدّسزدایی» (Deconsecration) از جوامع سبب میشد تا بسیاری از «ارزشها» آنچنان «بیارزش» تلقّی گردند که دیگر نیازی برای «دروغگویی» و کتمان و پوشاندن آن توسط مردم وجود نداشت.
🔹بهعبارت دیگر کاهش میزان «دروغگویی» در روابط اجتماعی حاکم بر جوامع غربی را میتوان بیش از هر چیز معلول ظهور «نظام ارزشی لیبرالیسم» قلمداد نمود.
نظامی که مبتنی بر آن، جامعه «هویّت دینی» خود را زدود و به رابطهی جدیدی در عرصههای مختلف اجتماعی، اعم از سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نایل گردید!
رابطهای کاملاً «عُرفی» که در فرایند آن، مجموع ارزشها و همچنین هنجارها و ناهنجاریها، پیوندهای دینی و مبانی الهی خود را نادید انگاشته
و منقطع از آن در «تقدّسزدایی» و «عُرفینمودن مظاهر اجتماعی» شتاب نموده
و از این مسیر به پیگیری فرایندی با عنوان «سکولاریزاسیون» (Secularization) مبادرت ورزیدند.
🔹فرایندی که نه به معنی «ناسازگاری دینی» و «نادینیگری»، بلکه به معنی «جداسازی امور فردی و اجتماعی از دین حق» میباشد.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14653
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#مسلمانان_صهیونیست
کار ویژه «شبکه نفوذ»
برای ایجاد تصویری «#دروغگو»
از ایرانوایرانی
◀️ مقاله اول؛
اهمیت کلیدواژه دروغ در جنگنرم https://eitaa.com/salonemotalee/14395
◀️ مقاله دوم؛
فریبکاری در ظاهرسازی از «صداقت» انسان غربی؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14605
🔗ادامه دارد ...
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#غرب_همچنان_وحشی ۸۴.
⭕️🇫🇷 درس عبرت پاریسی، قتلعام در ویتنام
❗️در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی بود که اشغالگران فرانسوی سلطه خود را بر سرزمین #هندوچین تثبیت کردند و ویتنام نیز اینگونه به اشغال کامل بیگانه درآمد.
❗️ در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۶ در شهر هِیفونگ #ویتنام درگیری بین نیروهای فرانسوی و پلیس ویتنام بر سر حق اعمال قانون رخ داد و تعدادی از نیروهای ویتنامی کشته شدند.
❌ روز بعد خبر به نماینده عالی رتبه فرانسه در هندوچین رسید و فرمان تنبیه ویتنامیها را صادر کرد. معاون او در حکم آغاز حمله نوشت: «وقت آن است که به آنها که خائنانه به ما حمله کردند درس سختی بدهیم.»
⛔️ از ۲۳ تا ۲۸ نوامبر بخشهای دارای ساکن ویتنامی هِیفونگ توسط سه ناوجنگی مورد هجوم قرار گرفته و با خاک یکسان میشود. ۶۰۰۰ غیرنظامی ویتنام (ویتنام تعداد واقعی کشتهها را تا ۲۰ هزار نفر میداند) توسط نیروهای فرانسوی #قتلعام شدند تا ارتش ویتنام درس سخت فرانسه را فرا بگیرد.
❗️البته به خاطر اعتقاد عمیق فرانسویها به «جریان آزاد اطلاعات» از این جنایت تصویری منتشر نشده است. تصویر، یکی از ناوهای مجری قتل عام است.
💠 "The moment has come to teach those who have treacherously attacked us a severe lesson"
💢 روایت استین تونسون (مدیر گروه موسسه تحقیقات صلح اسلو (PRIO) از سال 2001 تا 2009 ) :
🌐 https://southeastasiaglobe.com/haiphong-massacre-1946-empire-vietnam/
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee