eitaa logo
سالن مطالعه
195 دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
2.3هزار ویدیو
972 فایل
امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک واجب دینی است. امام خامنه‌ای مدیر: @Mehdi2506
مشاهده در ایتا
دانلود
KayhanNews75979710412149524868205.pdf
12.17M
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 تمام صفحات امروز شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ 🔸🌺🔸 -------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 بسم الله الرّحمن الرّحیم و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی الرّسول الاعظم محمّد المصطفی و آله الطّیّبین و صحبه المنتجبین. 🔶🔸صلای ابراهیمیِ حج و فراخوان جهانیِ آن، بار دیگر از دل تاریخ، همه‌ی گیتی را مخاطب ساخت و دل‌های مستعد و ذاکر را به شور و شوق افکند. 🔹ندای دعوت‌کننده، خطاب به همه‌ی آحاد بشر است: و اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجّ،(۱) و کعبه، میزبانِ مبارک و رهنمای همه‌ی انسان‌ها است: اِنَّ اَوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلعالَمین.(۲) 🔹کعبه به عنوان نقطه‌ی مرکزی و محور اصلی توجّهات آحاد مسلمانان، و آئین حج همچون نمونه‌ی کوچک از گستره‌ی متنوّع دنیای اسلام؛ می‌تواند در خدمت تعالیِ جامعه‌ی بشری و سلامت و امنیّت همه‌ی انسان‌ها باشد. 🔹حج می‌تواند به کلّ بشریت، اعتلای معنوی و ارتقاء روحی و اخلاقی برساند؛ و این، نیاز حیاتی بشرِ امروز است. حج می‌تواند همه‌ی برنامه‌های استکبار و صهیونیسم برای سقوط اخلاقی بشر امروز و فردا را باطل و بی‌اثر کند. 🔹شرط لازم برای این اثرگذاری جهانی، آن است که مسلمانان؛ در گام نخست، خطاب زندگی‌بخشِ حج را خود بدرستی بشنوند و همه‌ی همّت خود را برای عملی کردن آن به کار گیرند. 🔶🔸دو پایه‌ی اصلی این خطاب؛ «وحدت» و «معنویّت» است. وحدت و معنویّت، ضامن ارتقاء مادّی و معنوی جهان اسلام و نورافشانیِ آن به همه‌ی گیتی است. 🔶 وحدت به معنیِ ارتباط فکری و عملی است؛ به معنی نزدیک شدن دل‌ها و اندیشه‌ها و جهت‌گیری‌ها است؛ به معنی هم‌افزایی علمی و تجربی است؛ به معنی پیوند اقتصادی کشورهای اسلامی است؛ به معنی اعتماد و همکاری دولت‌های مسلمان است؛ به معنی همیاری در برابر دشمنان مسلّم و مشترک است. 🔹وحدت بدین معنی است که نقشه‌ی طرّاحی‌شده‌ی دشمن نتواند فرقه‌های اسلامی، یا ملّت‌ها و نژادها و زبان‌ها و فرهنگ‌های متنوّع جهان اسلام را در برابر یکدیگر قرار دهد. 🔹وحدت بدین معنی است که ملّت‌های مسلمان یکدیگر را، نه از راه معرّفیِ فتنه‌انگیز دشمن، بلکه از راه ارتباط و گفتگو و رفت و آمد بشناسند؛ از امکانات و ظرفیّت‌های یکدیگر آگاه شوند و برای بهره‌برداری از آن برنامه‌ریزی کنند. 🔹وحدت بدین معنی است که دانشمندان و دانشگاه‌های جهان اسلام دست‌دردست یکدیگر نهند؛ علمای مذاهب اسلامی با حُسن ظن و مدارا و انصاف به یکدیگر بنگرند و سخنان یکدیگر را بشنوند؛ نخبگان در هر کشور و هر مذهب، آحاد مردم را با مشترکات یکدیگر آشنا و آنان را به همزیستی و برادری تشویق کنند. 🔹وحدت همچنین بدین معنی است که پیشروان سیاسی و فرهنگی در کشورهای اسلامی، به گونه‌ای هماهنگ، خود را آماده‌ی شرایط نظم جهانیِ پیش رو کنند؛ جایگاه شایسته‌ی امّت اسلامی را در تجربه‌ی جدید جهان که سرشار از فرصت‌ها و تهدیدها است، به دست خود و به اراده‌ی خود تعیین کنند؛ نگذارند تجربه‌ی تلخِ «مهندسی سیاسی و سرزمینیِ غرب آسیا به دست دولتهای غربی پس از جنگ جهانی اوّل» تکرار شود. 🔶 معنویّت به معنی ارتقاء اخلاق دینی است. افسونِ اخلاق منهای دین که مدّت‌ها از سوی منابع فکری غربی ترویج می‌شد، سرانجامش همین سقوط بی‌مهار اخلاقی در غرب است که همه در دنیا شاهد آنند. 🔹معنویّت و اخلاق را؛ 👈 از مناسک حج، 👈 از ساده‌زیستی در احرام، 👈 از نفی امتیازات موهوم، 👈 از «وَ اَطعِمُوا البائِسَ الفَقیر»،(۳) 👈 از «لا رَفَث وَ لا فُسوقَ وَ لا جِدال»،(۴) 👈 از گردش همه‌ی امّت بر گِرد محور توحید، 👈 از رمی شیطان و برائت از مشرکان باید آموخت. 🔶🔸برادران و خواهران حج‌گزار! از فرصت حج برای تدبّر و تعمّق در راز و رمزهای این فریضه‌ی بی‌نظیر بهره گیرید و توشه‌ی همه‌ی عمر خود سازید. «وحدت» و «معنویّت» در این مقطع زمان بیش از گذشته در معرض دشمنی و کارشکنی استکبار و صهیونیسم است. 🔹آمریکا و دیگر قطب‌های سلطه‌ی استکباری، با وحدت مسلمانان، با تفاهم ملّت‌ها و کشورها و دولت‌های مسلمان، و با تدیّن و تشرّع نسل جوان این ملّت‌ها بشدّت مخالفند و با هر وسیله بتوانند با آن مقابله می‌کنند. وظیفه‌ی همه‌ی ما و همه‌ی ملّت‌ها و دولت‌های ما ایستادگی در برابر این نقشه‌ی خباثت‌آلود آمریکایی و صهیونیستی است. 🔹از خداوند علیم و قدیر کمک بخواهید؛ روحیه‌ی برائت از مشرکین را در خود تقویت کنید؛ و خود را به نشر و عمق‌بخشیِ آن در محیط زندگی خود موظّف بدانید. 🔹توفیق همگان و حجّ مقبول و مشکور را برای شما حجّاج ایرانی و غیر ایرانی از خداوند متعال مسئلت می‌کنم و دعای مستجاب حضرت بقیّة‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه) را برای همگان آرزو می‌نمایم. والسّلام علیکم و رحمة ‌الله ششم ذی‌الحجّة ۱۴۴۴  ۴ تیرماه ۱۴۰۲        🔸🌺🔸 -------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 یونان، زادگاه ورزش غرب 🔶🔸جشن‌های المپی در میان جشن‌های چهارگانه‌ی یونانیان (جشن‌های نمه، تنگه، پی‌ته و المپی) از همه مجلل‌تر و معروف‌تر جشن‌های المپی بود که هر چهار سال یک بار تجدید می‌شد و فاصله‌ی هر دو جشن، یک المپیاد نام داشت. 🔹مردم یونان المپیاد سال ۷۷۶ق. م را مبدأ قرار داده، سنوات خود را از آن رو می‌شمردند. (۱) 🔹«ویل دورانت» درباره‌ی علاقه‌ی وافر یونانیان به این جشن می‌نویسد: "در یونان اگر دین از ایجاد وحدت ناتوان ماند، ورزش در این راه به موفقیت رسید. یونانیان به تماشای مسابقات قهرمانان علاقه‌ی وافر داشتند. از این‌رو، در اجتماعات بزرگی که با شرکت قبایل و اقوام متفاوت برپا می‌شد، با اصرار حضور می‌یافتند. علت اصلی گردآمدن یونانیان در شهرهای مقدسی مانند المپی، دلفی، کورنت و نمئا عبادت نبود؛ بلکه تماشای مسابقاتی بود که در این شهرهای مقدس برپا می‌شد. بدین سبب، اسکندر مقدونی که همه‌ی دنیای قدیم را زیر پا گذاشت، المپی را پایتخت جهان می‌شمرد." (۲) 🔶🔸چگونگی پیدایش این مسابقات 🔹درباره‌ی چگونگی پیدایش این مسابقات در کتب تاریخی روایات و حکایت‌های بسیاری آمده است. از جمله‌ی آن حکایت‌ها این حکایت است: "در پلوپونز قدیم در میان دشت مقدس، معبدی به نام زئوس خدای خدایان برپا بود. روزی به مناسبت یک قربانی، گروهی از مؤمنین آزاده، در فاصله‌ی دویست متری محراب موضع گرفتند و برای روشن کردن آتش مقدس مسابقه گذاشتند. بدین معنی که هرکس زودتر مسافت ۲۰۰ متر را طی می‌کرد؛ افتخار روشن کردن آتش نصیب او می‌شد. این صحنه متعلق به ۸۴۴ ق‌م و در عهد ایفیتوس بود و این دشت که نه شهر و نه ناحیه‌ی مسکونی بود، المپ نام داشت. در این موقع صدای معبد دلف اعلام داشت: برای این‌که یونان در جنگ‌های داخلی خود متارکه‌ای به وجود آورد، باید بازی‌های المپ را برپا کند. بدین‌ترتیب هر چهار سال یک بار در طول ۱۲۰۰ سال این بازی‌ها بی‌نفع و بدون استفاده (به قهرمانان فقط یک شاخه‌ی زیتون داده می‌شد) با نظم و ترتیب برگزار شد. (۳) 🔶🔸دین حقیقی یونانیان 🔹یونانیان معتقد به خدایی واحد نبودند و در کنار پرستش انواع و اقسام رب‌ها و خدایان بیش از هر چیز به تمنیات انسانی و جمال طبیعی اندام او می‌اندیشیدند و آن را مظهر زیبایی می‌پنداشتند. 🔹این خدایان پرداخته شده، شریک تمنیات و گاه حریف میدان او به شمار می‌آمدند. در ادیسه اثر هومر آمده است: "در سراسر زندگی، آدمی را مقامی والاتر از آنچه به کوشش پاها و دست خود فراهم می‌آورد وجود ندارد." (۴) 🔹از همین رو همه‌ی تلاش آنها مصروف کسب بهره‌مندی مادی از حیات و زیبایی جسمی می‌شد و برای نیل به این منظور از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کردند. ویل دورانت می‌نویسد: "در این شهرها، دین حقیقی یونانیان یعنی پرستش تندرستی و نیرومندی و زیبایی تجلّی می‌کرد." (۵) 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12696 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 🇮🇷 🇮🇷 ◀️ قسمت ۱۵۲م قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12599 📒 فصل دوازدهم 🔶🔸پاره‌های تنم در شلمچه ۱. عملیات کربلای پنج آغاز شد بهرام در پادگان ماند و من شبانه برای پیوستن به گردان، خودم را به منطقه رساندم نرسیده به نقطه عزیمت نیروها یک گلوله توپ شیمیایی مقابلم منفجر شد و مثل قارچ از زمین بالا آمد چپ‌وراست آبگرفتگی بود و تنها راه همین جاده خاکی بود که مرا به پشت کانال پرورش ماهی می‌رساند ماسک ضد گاز شیمیایی همراهم نبود چاره‌ای نداشتم با تویوتا از وسط دود شیمیایی رد شدم کمی آن طرف‌تر به تهوع افتادم و به سختی خودم را تا پای اسکله رساندم جایی که قبل از عملیات نقطه رهایی بود و حالا با جلو رفتن بچه‌ها حکم محل تخلیه مجروحان و شهدا را داشت باران آتش دشمن می‌ریخت چشم من میان آن همه مجروح و شهید دنبال کسی بود که از موقعیت جلو سوال کنم از بچه‌های گروهان؛ رضا نعیمیان را دیدم پیک بهرام مبارکی بود روی برانکارد خوابیده بود و چون تیر زیر گلویش را پاره کرده بود نمی‌توانست حرف بزند یک قایق نزدیک شد باز هم پر از مجروح و شهید داخل آن عباس علافچی بود تیر به کتف عباس خورده و از پشتش بیرون آمده بود؛ اما سرپا و سرحال نشان می‌داد به زور به عقب فرستاده بودندش مرا که دید گفت: "علی! برو جلو! برو" مجروحان و شهدا را پیاده کردیم سوار قایق شدیم در مسیر قایق دیگری نگاهم را جلب کرد کنار آن ایستادم بیشتر شهدا از گروهان ما بودند فرمانده گروهان بهرام مبارکی هم با مجروحیت سختی کنارشان افتاده بود چشمش را یک آن باز کرد و گفت: "خوش‌لفظ! گروهان ماند برای تو." مجال درنگ و هیچ سوال دیگری نبود زیر آتش خودم را به نقطه‌ای که سکاندار دو سه بار رفته بود رساندم به خاکریزی که همان شب پشت کانال پرورش ماهی فتح شده بود نیروهای باقیمانده رمقی برای جنگیدن نداشتند تمرکز آتش روی خاکریز؛ هر جنبنده‌ای را زمین‌گیر می‌کرد جنازه‌های عراقی با پیکر شهدا کنار هم افتاده بودند توپ‌وخمپاره زوزه کشان میان‌شان می‌افتاد فرمانده گردان محمدرضا زرگری مجروح بود با بی‌سیم به معاون او سالار آبنوش گفتند نیروهای باقیمانده را به عقب برگردان از گروهان ما تقریبا ۴۵ نفر یعنی نصف نیروها سالم یا مجروح بودند و می‌توانستند به عقب برگردند و از مجموع سه گروهان فقط دو گروهان باقی مانده بود نیروها را سوار قایق کردیم و لشکر دیگری جایگزین ما شد وقتی به ابوشانک رسیدیم بیشتر بچه‌ها کنار نخل‌ها و زیر آفتاب نشستند تا لباس‌های خیس و سراسر گل‌آلودشان خشک شود کسی چیزی نمی‌خورد دیروز همین جا پر بود از بچه‌هایی که حالا نبودند باید هم به خودم روحیه می‌دادم و هم به بقیه یکی از بسیجی‌ها آمد اهل منطقه حاشیه‌ای و محروم همدان بود شغلش کارگری بود؛ اما آنجا شده بود یک تیربارچی قابل و نترس خیلی رویش حساب می‌کردم دور و برم می‌پلکید می‌خواست چیزی بگوید اما برایش سخت بود پرسیدم: "برادر سهرابی! خبری شده؟!" سرش را پایین انداخت و سرخ شد و گفت: "معذرت می‌خواهم! من متاهلم!" 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12698 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
مستند «»، جامع‌ترین مستند یهود و صهیونیسم‌شناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ مستند قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12602 🎯 قسمت بیست‌وهشتم؛ حزب‌پرستی مصادیق نژادپرستی قوم یهود! 🔹 سریال مستند با موضوع «بررسی حرکت نظام‌مند جبههٔ باطل با محوریت صهیونیسم جهانی و مبانی پروتکل‌های دانشوران صهیون» تهیه شده است. 🔹 این سریال با نگاهی کلان و استراتژیک به جریان و اصیل‌ترین ایادی حزب‌الشیطان یعنی -جهانی، بندهای کلیدی را بررسی می‌کند؛ پروتکل‌هایی که حاکی از یک برنامهٔ مرموز و شیطانی برای جهان است. 🔹 بررسی صریح و بی‌پرده از این جریان منسجم شیطانی به‌منظور عمیق‌تر و نیز تنوع عناوین و موضوعات، همراه با رویکرد قرآنی و غلبهٔ جریان حق و نابودی جبههٔ باطل از دیگر خصوصیات این مستند است. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12701 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 تحریف اسلام و اسرائیلیات قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12603 مقاله دوم: دو دیدگاه در مورد ذبیح ابراهیم علیه‌السلام در سنّت اسلامی 🔶🔸چکیده 🔹امتحان الهی حضرت ابراهیم علیه‌السلام در قربانی کردن فرزند خویش، که از فرازهای بلند زندگی این پیامبر بزرگ الهی است، در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است. 🔹به دلیل اجمال موجود در آیات مربوط به داستان ذبح و عدم بیان فرزند قربانی و محل ذبح، از صدر اولیه‌ی اسلام در تعیین نام ذبیح در بین مفسران اسلامی اختلاف نظر وجود داشته است، 🔹این اختلافات از قرن هفتم هجری به بعد فروکاسته و نام اسماعیل علیه‌السلام به‌عنوان نامزد قربانی در سنّت اسلامی به ثبت رسیده است. 🔹امروزه برخی مستشرقان مدعی‌اند که منابع اولیه‌ی اسلام و شخص پیامبر صل‌الله‌علیه‌وآله، حضرت اسحاق علیه‌السلام را به‌عنوان ذبیح‌الله معرفی کرده‌اند و ذبیح‌الله خواندن اسماعیل علیه‌السلام، قرن‌ها بعد به دلایلی از جمله رقابت با یهودیت در متون و تفاسیر اسلامی وارد شده است. 🔹این تحقیق بر آن است تا با مرور این مسئله در سنّت اسلامی و با استناد به کلام معصومان علیهم‌السلام، به بررسی مصداق ذبیح‌الله در قرآن کریم بپردازد. 🔶🔸طرح مسئله 🔹از جمله فرازهای زندگی حضرت ابراهیم علیه‌السلام، که در قرآن مورد اشاره قرار گرفته، جریان امر الهی به وی مبنی بر ذبح فرزند خویش است. بنا بر آنچه در سوره‌ی صافات بیان شده، خداوند در عالم رؤیا به پیامبر خویش دستور داد تا فرزند خود را به نشانه‌ی تبعیت از خواست و مشیت الهی قربانی کند. 🔹ابراهیم علیه‌السلام نیز این مسئله را با فرزند خویش در میان گذاشت. او با رضایت خاطر تمام، خود را تسلیم امر الهی کرد. با این حال، در آیات مربوط به جریان این داستان، ذکری از نام فرزند قربانی و نیز محل ذبح به میان نیامده و اجمال بدوی موجود در این آیات، موجب شد تا گروهی از مفسّرین قرون اولیه با استناد به شواهد و احتمالاً رجوع به پیشینه‌ی این جریان در یهودیت، به این نتیجه برسند که نامزد قربانی، حضرت اسحاق علیه‌السلام بوده است 🔹با گذر زمان و تعمّق بیشتر در شواهد درون متنی و تاریخی، شاهد تغییر برداشتی در بین مفسّران اسلامی هستیم. 🔹این تغییر نگرش و به تعبیر دقیق‌تر، قوّت یافتن قول به ذبیح خواندن اسماعیل علیه‌السلام موجب شد تا برخی مستشرقان ادّعا کنند که ذبیح خواندن حضرت اسماعیل علیه‌السلام، از پیرایه‌های دین اسلام و در نتیجه‌ی عمل مفسّران قرون بعدی است و دیدگاه قرآن و شخص پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم چیزی غیر از آن بوده و ذبیح دانستن اسماعیل، قرن‌ها بعد در سنّت اسلامی وارد شده است. 🔹به‌طور مثال، در کتابی با عنوان «قربانی کردن اسحاق» پس از بررسی دیدگاه مفسّران اسلامی در این زمینه، به نقل از دو پژوهشگر آمده است: 👈 گلدزیهر به این نتیجه رسید که محمد صل‌الله‌علیه‌وآله خود احتمالاً اسحاق علیه‌السلام را به‌عنوان نامزد قربانی قلمداد می‌کرد و مفسّرین اولیه نیز در این مورد شکی نداشتند… 👈 فایرستون نیز بر اساس بررسی فراوان مفاد آثار اسلامی، به این نتیجه رسید که منابع اولیه، که مورد استناد آنها قرار می‌گرفت، تمایل داشتند که اسحاق علیه‌السلام را به‌عنوان نامزد قربانی به حساب آورند. (۱) 🔹همچنین مؤلّف «کتاب مقدّس؛ الاهیات و ایمان» پس از مقایسه‌ی نقل داستان در قرآن و تورات؛ و برشمردن سه مؤلفه ۱ـ الهی بودن عمل قربانی؛ ۲ـ تسلیم تمام و کمال حضرت ابراهیم علیه‌السلام در مقابل مشیت الهی ۳ـ برکت یافتن نسل ابراهیم علیه‌السلام؛ به‌عنوان نقاط مشترک این دو گزارش و سکوت قرآن در مورد نام قربانی و محل ذبح، می‌نویسد: "با این‌که در سنّت اوّلیه اسلامی، هویت فرزند، مورد نزاع بود. در طی دوره‌­ای توافق عمومی حاصل شد که اسماعیل علیه‌السلام به جای اسحاق علیه‌السلام فرزند مورد بحث است. همچنین در حالی‌که در قرآن مکانی برای وقوع این داستان نقل نشده، سرانجام سنّت اسلامی آن‌ را در مکه قرارداد. این نمونه، خود به اندازه‌ی تلاش برای یافتن براهین آشکار برای اثبات این مسئله می‌تواند مفید باشد که سمبل‌های محوری مختص یک دین چگونه هویت خود را توسعه و تعمیق می‌بخشند." (۲) 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12703 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ طرح صهیونیستی تجزیه عراق ، سوریه و لبنان قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12605 ◀️ قسمت دوم: 🔶🔸از طرح «یینون» تا پروژه «یعالون» تجزیه عراق مفهوم «صهیونیزم»، از زمان شکل‌گیری خود در روسیه قرن نوزدهم، ایده‌های مختلفی را برای شکل‌دادن به یک «سکونتگاه یهودی» در کشورهای وابسته به امپراتوری آنگلو-ساکسونی، کشورهایی چون کانادا، استرالیا، آفریقای جنوبی، جنوب غربی ایالت تگزاس آمریکا و حتی آنگولا و اوگاندا آزمود. در نهایت قرعه این امر نامبارک به فلسطین افتاد. فلسطین، به عنوان بخشی از امپراتوری عثمانی، بعد از فروپاشی آن امپراتوری در جنگ جهانی اول، تحت قیمومت بریتانیا قرار گرفته بود. حقیقت این است که ایده اولیه صهیونیزم که در اواخر قرن نوزدهم، در پی به دست آوردن زمین برای سکونت «قوم برگزیده (کذا) ولی آواره یهود» بود، اکنون در قرن بیست و یکم، تبدیل به «صهیونیزم اقتصادی» شده است که بسیار بسیار خطرناک‌تر و مخرب‌تر از صهیونیزم اولیه است. به این مفهوم که صهیونیزم اقتصادی با در اختیار گرفتن نظام بانکداری جهانی و سیستم مالیه بین‌المللی، عملا جهان آنگلوساکسونی را زیر سیطره خود درآورده است. یعالون در تئوری‌پردازی خود برای تغییر مرزهای سرزمین‌های غرب آسیا که با تمسخر «کشورهای مصنوعی» می‌خواند، هیچ اشاره‌ای به این نمی‌کند که قرار است مرزهای رژیم صهیونیستی چه تغییری کند. در واقع او هدف غایی این تغییرات را عامدانه مکتوم می‌گذارد. لیکن نیازی به کتمان نیست و نیت صهیونیست‌ها در پشت پرده مناقشات امروز منطقه، تقریبا از پرده بیرون افتاده است: توسعه سرزمینی اسراییل. او شاید درست بگوید که تنها ۲۵ درصد سوریه در اختیار بشار اسد است، لیکن اشاره‌ای به این نمی‌کند که بیشتر نقاط باقی‌مانده سوریه در دست یک سازمان جنایتکار و وحشی، با پرچم دروغین اسلام قرار گرفته است که طی یک سناریوی پیچیده با حمایت سنگین مالی، لجستیکی و تسلیحاتی، به موتور محرکه پیشبرد یک طرح قدیمی صهیونیستی تبدیل شده است: طرح یینون. طرح یینون یا همان «اسراییل بزرگ»، در پیوند با طرح «نظام جدید» new order تندروهای راست‌گرا در امریکا (نومحافظه‌کاران، تی پارتی، مسیحیانِ صهیونیست و…) در حال حاضر با نقش‌آفرینی تروریست‌های تکفیری بین‌المللی در جریان است که بر پنج پارامتر اصلی متمرکز است: ۱. بالکانیزاسیون کشورهای بزرگ خاورمیانه که می‌توانند تهدیدی بالقوه برای اسرائیل باشند. در برخی از منابع آکادمیک به این طرح «گالیوریزم» هم می‌گویند (اشاره به شخصیت داستانی گالیور در سرزمین آدم کوچولوها) که قرار است اسراییل به اصطلاح گالیور منطقه باشد. ۲. جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای برای حفظ تفوق هسته‌ای رژیم صهیونیستی در منطقه. ۳. در بن‌بست نگه داشتن طرح‌های صلح (سازش) با فلسطینی‌ها و پیشبرد سیاست توسعه سرزمینی از طریق ادامه شهرک‌سازی. ۴. اضمحلال ترکیه از درون با سیاست حمایت از جنبش استقلال‌طلبی کردهای ترکیه. ۵. شعله‌ورکردن آتش جنگ شیعه و سنی (چیزی شبیه جنگ‌های سی ساله مذهبی میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها در تاریخ اروپا). بر اساس نظریات بنیانگذار صهیونیزم «تئودور هرتسل»، مرزهای کشور یهودی از رود مصر (نیل) تا فرات امتداد دارد. به گفته خاخام یهودا فیشمان، عضو آژانس یهود در جلسه شهادت در مقابل کمیته ویژه تحقیق سازمان ملل در مساله فلسطینی‌ها و یهودیان (جولای ۱۹۴۷): «ارض موعود میان رود مصر تا فرات امتداد دارد، دربرگیرنده بخش‌هایی از سوریه و لبنان است.» «عودد یینون» Oded Yinon، مقام اسبق وزارت خارجه و استراتژیست اسراییلی در فوریه ۱۹۸۲، در مجله «کیوونیم»، ژورنال مطالعات یهودیت و صهیونیزم مقاله‌ای منتشر کرد که به نقطه عطف سیاست خارجی صهیونیست‌ها تبدیل شد. عنوان این مقاله چنین بود: «یک راهبرد برای اسراییل در دهه ۱۹۸۰». 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12705 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
(۳) قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12606 ◀️ قسمت هشتم؛ 🔶🔸قربانیان مارانو/یهودی انگیزیسیون چه تعداد بودند؟ 🔹قتل سه چهار هزار نفر در فاصله قریب به سه سده در تاریخ‌نگاری رسمی غرب جایگاهی عظیم دارد. در مقابل، سه میلیون مسلمان بومی اسپانیا به دلیل ستم حکمرانان آلمانی‏‌تبار و همدستان یهودی‌شان مجبور به ترک سرزمین آباء و اجدادی خود می‌شوند؛ ده‏‌ها هزار تن از ایشان به قتل می‌رسند، تعدادی در محاکم تفتیش عقاید به آتش کشیده می‌شوند، برخی مجبور به ترک دین و آئین خود می‌شوند و این همه هیچ انعکاسی ندارد. 🔹نمونه‌ای گویا از سیطره این نگرش بر تاریخ‌نگاری رسمی غرب را در کتاب ویل دورانت می‌یابیم: او تنها در یک سطر کوتاه‌ تعداد مسلمانانی را که در سده شانزدهم از اسپانیا اخراج شدند سه میلیون نفر‌ ذکر می‌کند؛ (۸) ولی در فصلی با عنوان “خروج بنی‌اسرائیل”، به مهاجرت یکصد هزار نفر یهودی بیش از چهار صفحه اختصاص می‌دهد! (۹) 🔹دکتر عبدالهادی حائری می‌نویسد: بعد از سقوط غرناطه مسلمانان آن خطه در وضع بدتری قرار گرفتند. از آن پس، اسپانیای مسیحی تا جایی که توانست برای از هم گسستن مسلمانان و آسیب رساندن بر جهان اسلام کوشید. 🔹مسیحیان پیروز اسپانیا دست به شکنجه و آزار و تفتیش عقاید گروه‌‏های میلیونی مسلمانان زدند و در فاصله میان سقوط غرناطه و نخستین دهه سده هفدهم میلادی در حدود سه میلیون مسلمان را از وطن آواره کردند یا کشتند. 🔹او می‌افزاید: نویسندگان تاریخ اروپا بیشتر بر مسئله شکنجه و آزار یهودیان در روند تکاپوهای دستگاه بازجویی عقاید اسپانیا پای می‌فشارند. در سال‏‌های واپسین، حتی کانون‌های علمی و آموزشی کشور اسرائیل در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است. بگونه‌ای نمونه، دانشگاه عبری اورشلیم به پژوهشگری به‏ نام حیم بینارت (۱۰) کمک هزینه‌ای در خور داد تا پیرامون موضوع به پژوهشی گسترده پردازد. ثمره کار بینارت چهار جلد کتاب ستبر است. (۱۱) 🔹داستان مهاجرت یکصد هزار یهودی اسپانیا و پرتغال در اواخر سده پانزدهم و سده شانزدهم میلادی نیز بدین‌گونه است. کمی پس از سفر کلمب (۱۴۹۲)، مهاجرت تدریجی گروه‌‏های یهودیان از سرزمین اسپانیا آغاز شد و چهار سال بعد (۱۴۹۶) یهودیان پرتغال نیز به این موج پیوستند. درباره ابعاد این مهاجرت و شمار یهودیان مهاجر نیز اغراق‌های فراوان صورت گرفته است. ولی امروزه محققین، از جمله مورخین دانشگاه عبری اورشلیم، کل یهودیان مهاجر را تنها حدود یکصد هزار تن می‌دانند که ۵۰ هزار نفر به سرزمین‌های اسلامی و ۵۰ هزار نفر به سرزمین‌های اروپایی مهاجرت کردند. از این میان ۲۰ هزار نفر به سرزمین فاس (مراکش) و در همین حدود یا بیشتر به عثمانی رفتند. (۱۲) این مهاجرت در یک زمان نبود. مهاجرت یکصد هزار نفری فوق در یک دوره طولانی یکصد ساله صورت گرفت. مهاجرت به شمال آفریقا و عثمانی و شرق اروپا در اواخر سده پانزدهم و نیمه اول سده شانزدهم صورت گرفت. مهاجرت به بنادر جنوبی اروپا، به ‏ویژه هلند، در اواخر سده شانزدهم. 🔹تاریخ‌نگاری یهود و به تبع آن تاریخ‌نگاری رسمی غرب، این مهاجرت را “اخراج یهودیان” از شبه جزیره ایبری عنوان می‌کند، آن را به سیاست‌‏های “ضدیهودی” دستگاه تفتیش عقاید نسبت می‌دهد و در پیرامون آن مرثیه‌های فراوان در “مظلومیت قوم یهود” می‌سراید. این ادعا تا چه حد صحت دارد و انگیزه‌های واقعی این مهاجرت و پیامدهای آن چه بود؟ بررسی ما نشان می‌دهد که انتساب این مهاجرت به دستگاه تفتیش عقاید و “ستم دینی” کاملاً بی‌پایه است؛ زیرا کمی بعد این یهودیان را در صفوف شکارچیان برده در غرب آفریقا و تجار برده در شمال آفریقا، “پلانتوکرات”‌های جزایر هند غربی و بنیان‌گذاران ایالات متحده آمریکا، غارتگران هند و خاور دور، پایگاه‌های بومی الیگارشی مستعمراتی اروپا در سرزمین‌های اسلامی، و صرّافان و تجار آمستردام و آنتورپ و لندن می‌یابیم و در پیوند همبسته با الیگارشی اروپا 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12709 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا