🍃🌹 🇮🇷 🌹🍃
#متن_سخنرانی
#امام_خامنهای
#سالگرد_رحلت_امام_خمینی رحمهالله
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/11913
◀️ قسمت چهارم
🔹ایمان به اسلام
یکی از آن چهار ایمانی است که از قول امام نقل شده است.
امام (رضواناللهعلیه) این اسلام را در بیانات متعدّد خودش معرّفی کرده است.
این اسلام، نه اسلام سرمایهداری است، نه اسلام التقاطیِ روشنفکرنماهایِ بیاطّلاع و بیخبر.
🔹امام، در فهم اسلام و تبیین اسلام، نه این نظراتِ سستِ بهاصطلاح روشنفکرانه را قبول میکند ــ نظراتی که تشرّع اسلامی را قبول ندارند، فقه اسلامی را قبول ندارند، ادّعای اسلام هم میکنند! اینها را امام قاطعاً رد میکند ــ
و نه اسلامِ افرادِ متحجّر که تواناییِ این را ندارند که یک استنباط نو از متون اسلامی را بفهمند و قبول کنند و به آن باور داشته باشند؛
هیچ کدام از اینها را امام نمیگوید.
🔹امام، اسلام کتاب و سنّت با اجتهاد متقن و فهم درست از اسلام [را در نظر دارد]؛
این، اسلام امام بزرگوار است.
اسلامِ افرادِ متحجّری را که اسم اسلام را میآورند، درس اسلام را ممکن است زمزمه هم بکنند، امّا اسلامی را که بیشترِ احکامش مربوط به زندگی اجتماعی و حکومت و سیاست است قبول ندارند، و بیمسئولیّتی را در امور سیاست و امور اجتماعی ترویج میکنند، امام قبول ندارد.
این هم اسلام.
🔹ایمان به مردم.
«یُؤمِنُ بِاللهِ وَ یُؤمِنُ لِلمُؤمِنین»
را که در آیهی کریمهی قرآن هست، ممکن است بعضی جور دیگری معنا کنند؛
معنای درست «یُؤمِنُ لِلمُؤمِنین» همان «یؤمن بالمؤمنین» است.
«ایمان»، در استعمالات قرآن کریم، با لام متعدّی شده؛ مثلاً «فَآمَنَ لَهُ لوط».(۹)
«یُؤمِنُ لِلمُؤمِنین» یعنی اعتماد به مردم، اعتقاد به مردم.
🔹در طول این سالها مکرّر افرادی پیش امام اظهار نگرانی میکردند که ممکن است مردم تاب نیاورند و نتوانند این راه دشوار و سنگین را با گامهای امام طی کنند؛
امام میفرمود:
"نه! من مردم را بیشتر از شما و بهتر از شما میشناسم؛"
و حق با او بود؛
میدانست که مردم اگر تشخیص بدهند که این راه، راه خدا است، همهی مشکلات را در این راه تحمّل میکنند.
🔹خانوادههای شهیدداده این فهم امام را تصدیق کردند؛
جوانهای فداکار در طول این سالهای متمادی، این برداشت امام را تأیید کردند؛
اجتماعات عظیم ملّت ایران در بزرگداشت دین و مسائل دینی و مباحث انقلابی، این برداشت امام را تأیید کرد.
امام به مردم اعتماد داشت؛
هم به عمل مردم، و به انگیزههای مردم، هم به رأی مردم.
🔹جمهوری اسلامی، این مردمسالاری در جمهوری اسلامی، کلمهی «جمهوری»، ناشی از همین اعتماد امام بزرگوار به مردم بود.
🔹بعضیها با برداشتهای غلطِ خودشان این حرکت امام را جور دیگری فهمیدند، جور دیگری بیان کردند؛
اینجور وانمود کردند که امام کلمهی جمهوری را از روی رودربایستی گفت!
امام آدمی که در رودربایستی گیر کند نبود.
امام کسی نبود که به خاطر خوشامد این و آن حرفی بزند؛ اعتقادش بود؛ لذا مردمسالاری را مطرح کرد.
🔹امام در اواخر عمرشان تصریح کردند که به آن رئیسجمهورِ اوّل رأی نداده بودند.(۱۰)
میگفتند رأی داده، [ولی] امام تصریح کردند که من به فلان کس رأی ندادم؛
امّا همان رئیسجمهوری که خود امام او را قبول نداشت و [به او] رأی نداده بود، تنفیذ کرد؛ چرا؟
چون مردم رأی داده بودند؛
برای رأی مردم اعتبار قائل بود؛
فکر مبنائی امام این بود.
خب، این ایمان امام با ابعاد مختلفش در یک کلمات کوتاهی که عرض کردیم.
🔶🔸و امّا «امید» امام.
امید در دل امام یک عنصر دائمی بود.
امید، موتور حرکت امام بزرگوار بود.
این امید در رفتار امام، در گفتار امام بوضوح دیده میشود.
امام در دههی ۲۰، در آن نوشتهی معروف، از قیام لله سخن میگوید؛(۱۱)
آیهی «اَن تَقوموا لِلّهِ مَثنیٰ وَ فُرادیٰ»(۱۲) را [نوشته است].
آن نوشتهای که به خطّ خود امام است و امروز در کتابخانهی مرحوم وزیری در یزد حفظ میشود، مال دههی ۲۰ است.
🔹در دههی ۴۰، این قیام را به طور عملی خودش انجام داد و وارد میدان قیام شد.
در دههی ۶۰ که دههی طوفانهای مهیب(۱۳) نظامی و امنیّتی و سیاسی بود، خم به ابرو نیاورد.
از دههی ۲۰، تا دههی ۴۰، تا دههی ۶۰، این رشتهی پایاننیافتنی امید، این سرچشمهی جوشان امید در دل امام، این تأثیرات را گذاشت.
🔹خود امام بزرگوار در یک بیانی که در نوشتههای ایشان ثبت شده و منتشر شده، میگوید که؛
"من در طول سالهای مبارزه تا پس از پیروزی هرگز دچار یأس نشدم و معتقد بودم که وقتی ملّت چیزی را بخواهد، آن چیز حتماً تحقّق پیدا میکند."(۱۴)
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12007
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee